Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1929.

II. volební období.8. zasedání.


2209.

Naléhavá interpelace

poslance Pika a soudr.

ministru pošt a telegrafů

a autobusové dopravě v Plzni.

Město Plzeň společně s obcí Lobzy a Doubravkou požádalo před několika léty státní poštovní autobusovou správu o zavedení dopravy obyvatel na lince Plzeň - Letná - Doubravka a uvolilo se hraditi veškeré schodky vzniklé provozováním této linky. Mimo dosti značný peněžitý příspěvek investiční věnovalo město Plzeň poštovní správě zdarma potřebné autogaráže a kanceláře, což representuje ročně velmi značný peníz.

Zařízená autodoprava, která v prvé době obstarávána byla jedním t. zv. "Sentinelem", později starým typem autobusu, byla velmi nedostatečná, občanstvo plným právem žádalo nápravu, avšak marně. Ani výhod pro dělnictvo a studentstvo nebylo možno dosáhnouti. Po sloučení obce Doubravky a Lobez s městem Plzní žádali obyvatelé těchto připojených obcí o nápravu, zvláště o rozšíření spojů a zlevnění sazeb, Občanstvo správně dožadovalo se týchž výhod jako mají ostatní části města, kde mají levnou dopravu elektrickou drahou.

Poněvadž město nemohlo pro veliký finanční náklad (5,000.000 Kč) přikročiti k vybudování elektrické dráhy, zažádalo o udělení koncese pro periodickou dopravu autobusovou na této lince, Žádost tu odůvodnilo jednak nedostatečnou dopravou státními autobusy, jednak tím, že tato doprava má býti doplňkem elektrické dráhy s přestupními jízdenkami.

Žádost tato však byla ministerstvem pošt vyřízena negativně s tím, že prý doprava na této lince je obstarávána dobře. Po osobní intervencí u ministerstva pošt bylo zástupcům obce slíbeno, že bude dán souhlas k převzetí linky, když město Plzeň opatří též finančně schopného podnikatele, který by převzal ostatní státní linky na Plzeňsku "prý pasivní". Tuto těžkou podmínku město Plzeň splnilo, podnikatele schopného opatřilo, avšak ministerstvo pošt tuto nabídku města znovu bezdůvodně odmítlo. Slib, který písemně byl městu Plzni dán, nebyl splněn. Město Plzeň, nemohouc dostati koncesi na periodickou dopravu dle jízdního řádu, zařídilo na všeobecnou žádost obyvatelstva dopravu svými autobusy na koncesi pro "stanoviště". Že občanstvo si toto zařízení vynutilo, je nejlépe viděti z obliby, jaké se těší tyto autobusy.

Proti tomuto opatření města vystoupila státní poštovní autobusová doprava tím, že snížila pouze na této lince o 5% dosavadní tarify a přistavila ještě jeden vůz. To, co nebylo možno docíliti mnohými intervencemi a žádostmi, stalo se ihned skutkem po zavedení městské dopravy. Mimo to pokusila se poštovní správa v Plzni znemožniti provoz městských autobusů s pomocí policie a učinila trestní oznámení na zemský úřad se žádostí u zastavení tohoto provozu, což, jak jsme informováni, má se státi v nejbližších dnech.

Domníváme se, že snížení tarifů není možno prováděti státní správou pouze pro jednotlivé linky, nýbrž musí býti všeobecné, jako je u státních drah.

Dosud bylo obvyklé, že autobusy poštovní sloužily výhradně k dopravě pošty a osob mezi jednotlivými obcemi, kam nemohla býti zavedena doprava železniční. V tomto případě však vystupuje poštovní erár nepřátelsky proti snaze města, které ve své působností na území svého města zřizuje dopravu autobusovou jako doplněk svých elektrických drah. Jsme toho názoru, že poštovnímu eráru nepřísluší omezovati obec v tomto právu, neboť bychom museli žádati, aby poštovní erár převzal provoz i pasivní elektrické dráhy, jako on činil stejnou podmínku pro odevzdání zavedené linky obcí.

Je zjištěno, že poštovní erár blahovolně postupoval vůči jiným městům a pouze proti městu Plzni tak tvrdě a bezohledně se postavil a znemožňuje tím další rozvoj tohoto druhého města v Čechách.

Interpelanti se proto táží:

1) Je tento jedinečný případ nepřátelství poštovního eráru vůči městu Plzni znám panu ministru pošt a telegrafů?

2) Souhlasí pan ministr pošt, aby poštovní erár znemožňoval rozvoj města Plzně a zdokonalení uliční dopravy osobní v obvodě města Plzně?

3 Co hodlá pan ministr pošt učiniti, aby byl splněn slib, který písemně byl dán městu Plzni ministerstvem pošt, o odevzdáni této linky?

4) Co hodlá učiniti pan ministr pošt, aby městu Plzni dostalo se stejného práva jako jiným městům?

V Praze dne 2. května 1929.

Pik,

Hampl, Remeš, V. Beneš, Brožík, Karpíšková, Srba, dr Winter, Tayerle, Johanis, Biňovec, Koudelka, Chalupník, dr Dérer, Svoboda, inž. Nečas, Bečko, Prokeš, Brodecký, Klein, Jaša, dr Meissner, dr Macek, Chalupa.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP