II. volební období. | 8. zasedání. |
Ostřihomské arcibiskupství a ostřihomská
kapitula žalují republiku Československou u
československo-maďarského rozhodčího
soudu v Haagu podle článku 250 trianonské
smlouvy proto, že republika Československá
po převratu dala pod závoru všechny nemovitosti
na jejím území ležící,
jichž byli žalobci před převratem beneficiáty.
Obě žalobní strany žádají,
aby vzpomenutý mezinárodní soud donutil republiku,
vydati všechny v žalobě uvedené nemovitosti
se vším živým i mrtvým inventářem
žalující straně, případně
nahraditi plnou hodnotu a mimo to zaplatiti ušlý užitek.
Ostřihomský arcibiskup v žalobě odhaduje
peníz, jejž třeba nahraditi, na 100 milionů
zlatých korun mimo fundus instructus a ušlý
zisk. Ostřihomská kapitula odhaduje v žalobě
plnění náhrady za zabrané kapitulní
statky na 35 milionů zlatých korun, rovněž
mimo inventář a zisk.
Kdyby československo-maďarský rozhodčí
soud vyhověl v celku nebo ve značné části
žalobě maďarských beneficiátů,
musil by československý stát hraditi stamiliony,
případně miliardy. Nehledě k právnímu
a politickému významu tohoto sporu a nehledě
k jeho reflexi na otázky pozemkové reformy nejen
u nás, ale i v jiných státech, zejména
ve státech Malé Dohody, je nesporno, že tímto
sporem jsou tangovány finanční zájmy
státu a že by našemu státu byla uložena
nová těžká břemena, kdyby i jen
částečně bylo vyhověno žalobě.
Před jmenovaným mezinárodním rozhodčím
soudem vede obranu republiky ministerstvo zahraničí,
do jehož kompetence, tyto záležitosti náleží.
Je nesporno, že pro velikou důležitost věci
toto ministerstvo nemůže samo učiniti rozhodující,
nebo rozsudku prejudicující kroky, ale že musí
předložiti všechny otázky s tím
související ministerské radě. Rovněž
není myslitelno, že pro komplikovanost a delikátnost
právních otázek by nebylo vyžádáno
před každým krokem dobrozdání
ministerstva spravedlnosti a vzhledem k otázkám
starého uherského práva, jichž se spor
stále dotýká, také dobrozdání
ministerstva unifikací. Konečně je nemyslitelno,
že by ve věci tak velikého finančního
dosahu pro stát bylo možno pominouti rozhodnutí
nebo dobrozdání ministerstva financí.
Z novinářských článků
poslance vládní koalice a generálního
tajemníka vládní ludové strany p.
Pavla Macháčka, uveřejněných
v oficiálním orgánu ludové strany,
dověděla se veřejnost, že do běhu
vzpomenutých dvou mezinárodních sporů
zasáhlo ministerstvo školství, aniž o
tom učinilo oznámení kompetentním
ministerstvům a aniž si od nich vyžádalo
dobrozdání.
Ve sporu, v němž je žalován československý
stát a jehož vedení nepatří do
kompetence ministerstva školství, toto ministerstvo,
aniž se dorozumělo s příslušnými
resorty, pustilo se do vyjednávání s právním
zástupcem žalující strany, v určitých
částech uznalo nárok stran na plnění
povinností v žalobě uvedených a na tomto
základě dalo vyplatiti ostřihomskému
arcibiskupství 7 milionů Kč a ostřihomské
kapitule 16 milionů Kč.
V některých prohlášeních ministerstva
školství byly tyto výplaty označeny
za úplně oprávněné a korektní
(komuniké, uveřejněná v denních
listech 4. dubna a 12. února 1929). Některé
vládní listy, "Slovenská Politika",
"Slovenský Deník" schvalovaly rovněž
postup ministerstva školství a "Slovenská
Politika" na př. napsala dne 13. března t.
r. toto:
"Tento veliký majetek ostřihomských
kapitulníků (kapituly), třeba leží
na našem území státním, je považován
za jejich nesporný majetek a nesporně celý
výnos z něho připadá jim, tak jako
majetek kteréhokoliv jiného zahraničního
velkostatkáře připadá jen jemu. Nad
tímto majetkem má republika jen jedinou moc a sice
tu, že jej podrobila pozemkové reformě dle
příslušného zákona."
Tento postup ministerstva školství, schvalovaný
také některými vládními listy,
je povážlivý nejen proto, že bez dorozumění
s kompetentními resorty zasáhl do sporné
otázky a sporu, jehož vedení nepatří
vůbec do jeho kompetence, ale také proto, že
ministerstvo školství zaujalo ve věci jiné
stanovisko, než jaké musí hájiti zástupce
naší republiky ve sporu, vedeném před
mezinárodním soudem. Je povážlivý
také proto, že některé ve sporu uplatňované
nároky maďarské byly uznány tím,
že maďarským beneficiátům byly
vypláceny "zálohy".
Toto uznání právní podstaty některých;
nároků ostřihomských beneficiátů
je však i právnicky neodůvodněno. Ostřihomští
beneficiáti nemají nárok ani na statky, ležící
na Slovensku, ani na inventář ani na popřevratové
užitky těchto statků. Ani ostřihomský
arcibiskup, ani ostřihomská kapitula z vlastních
soukromých peněz nevložili do těchto
statků ani haléře, nemají tedy soukromoprávních
nároků na vrácení, případně
odškodné. Podle uherského práva vlastnictví
církevních statků náleželo uherskému
státu (koruně) a církev měla ze statků
jen užitek.
Ostřihomský arcibiskup i kapitula byli nejen církevními
hodnostáři, ale i státoprávními
funkcionáři: Tyto dvě funkce, církevní
i státní byly nerozlučitelné. I tak
zv. církevní majetky měly tento nerozlučitelný
dvojí ráz: stát byl vlastníkem, církev
uživatelem. Nárok ostřihomských beneficiátů
proti uherskému státu nebyl tudíž povahy
soukromoprávní, ale vyplýval z veřejnoprávního
charakteru.
Rozpadem starého Uherska a utvořením republiky
Československé přešla všechna práva
uherského státu, pokud. jde o teritorium Slovenska,
na československý stát a pro veřejnoprávní
charakter požívacího práva církve
je evidentní, že tento nárok vůči
československému státu nemohou uplatňovati
cizí veřejnoprávní a církevní
korporace (maďarské), nýbrž beneficiáti,
kteří na území republiky zaujímají
nebo později zaujmou, místo arcibiskupství
ostřihomského a ostřihomské kapituly.
Republika Československá není nejen povinna
vydati sporné statky, jejich inventář a užitky
ostřihomským beneficiátům, ale ani
není oprávněna tak učiniti, neboť
podle právního stavu, jejž převzala
po Uhersku, je povinna statky a jich užitky zabezpečiti
pro československé církevní beneficiáty
a také popřevratové užitky odevzdati
těmto československým beneficiátům.
Jakékoliv vydání užitků nebo
inventáře nebo hodnoty těchto užitků
a inventáře neoprávněným beneficiátům
ostřihomským znamená tudíž vážné
poškození republiky Československé,
jež ručí za užitky a statky domácím
oprávněným beneficiátům. Podle
tohoto právního stavu a pro zabezpečení
těchto povinností byly velkostatky, ležící
na Slovensku a užívané před převratem
arcibiskupstvím a kapitulou ostřihomskou převzaty
do vnucené správy československým
státem. Výplaty, jež učinilo ministerstvo
školství, mařily a maří účel
tohoto opatření československé vlády.
Podepsaní se táží:
1. Jak odůvodňují pan ministerský
předseda a páni ministři postup ministerstva
školství při výplatě 23 milionů
Kč neoprávněným beneficiátům
ostřihomským, zejména jak odůvodňují
tento krok vzhledem ku sporu, jehož vedení nepatří
do kompetence ministerstva školství?
2. Z jaké pohnutky jednalo v této věci ministerstvo
školství, aniž se dříve dorozumělo
s kompetentními ministerstvy a s ministerskou radou?
3. V jakém vztahu jsou výplaty neoprávněným
ostřihomským beneficiátům k tak zv.
modu vivendi a zda tento modus vivendi opravňuje ministerstvo
školství k takovým výplatám?
4. Z jakého důvodu nezasahovala kompetentní
ministerstva včas, aby bylo zabráněno výplatám
23 milionů Kč, zejména proč neprotestovala
proti úmyslům ministerstva školství
takové výplaty učiniti, proč neoznámila
věc ministerské radě, proč trpěla
překročení kompetence ministerstvem školství,
proč krátce neučinila včas všechno,
aby v tak důležité věci byly uhájeny
zájmy státu?
5. Co míní učiniti pan předseda vlády
a páni ministři, aby výplaty, ministerstvem
školství učiněné, a stanovisko
tímto úřadem zaujaté neprejudikovaly
rozhodnutí haagského soudu? Zda jsou ochotni rozhodně
zameziti snahy ministerstva školství a jasně
a důrazně prohlásiti, že s výplatami
23 milionů Kč vláda republiky Československé
neměla a nemá nic společného? Zda
jsou ochotni prohlásiti, že takové výplaty
nebyly činem československé vlády,
že vláda s nimi nesouhlasí a že právní
stanovisko, jež k výplatám vedlo, se protiví
stanovisku československé vlády?
6. Co míní učiniti páni ministři,
aby v československém vládním tisku
se neobjevovaly články, jež posilňují
stanovisko zahraničních činitelů ve
sporu, jejž oni vedou proti republice Československé?
7. Co míní páni ministři učiniti,
aby v budoucnu se neopakovaly podobné případy?