II. volební období. | 8. zasedání. |
Služebním poměrům veškerých
zaměstnanců finanční stráže,
tudíž i zaměstnanců u potravní
daně věnuje ministerstvo financí náležitou
pozornost a vyhovělo vždy oprávněným
požadavkům těchto zaměstnanců,
pokud ovšem tím výkon služby nebyl ohrožen
a pokud to platné předpisy dovolovaly. V přítomné
době pracuje se na nové úpravě služebních
poměrů finanční stráže,
při čemž ministerstvo financí zamýšlí
upraviti nově kvalifikaci zřízenců
finanční stráže a zrušiti dosavadní
jejich tajnou kvalifikaci. Rovněž zamýšlí
ministerstvo financí upraviti při této příležitosti
nově příspěvek na stravu, který
bylo by možno též paušalovati. Bližší
úprava těchto otázek závisí
ještě od výsledku meziministerského
jednání.
Při povyšování zřízenců
finanční stráže po provedené
systemisaci bylo postupováno vzhledem k ustanovení
§u 32. podle 2. odstavce §u 17. platového zákona
ze dne 24. června 1926 č. 103 Sb. z. a n., podle
něhož jsou pro povýšení zaměstnance
rozhodny zvláštní způsobilost pro místo,
jež se propůjčuje, schopnost, upotřebitelnost
a důvěryhodnost.
Přesázky zaměstnanců finanční
stráže jsou prováděny pouze v případech,
kdy toho služební zájem vyžaduje, a dovoluje-li
to služba, poskytuje se zaměstnanci dostatečná
lhůta k přesídlení.
Hraniční strážní přídavek
nelze zaměstnancům finanční stráže
u potravní daně přiznati, protože nekonají
hraniční služby, kterou se rozumí pouze
služba finanční stráže v pohraničním
pásmu, s výjimkou služby v podnicích,
stálému důchodkovému dozoru podrobených.
Strážní přídavek zaměstnancům
finanční stráže u potravní daně
přísluší a jeho výše se
řídí délkou služby, kterou konali
tito zaměstnanci před tím na hranicích.
Nelze ovšem přiznati strážní přídavek
oněm zaměstnancům finanční
stráže, kteří službu na hranicích
vůbec nekonali, poněvadž zmíněným
přídavkům má býti finanční
stráž odměněna za těžkou
a mnohdy životu nebezpečnou službu na hranicích,
které nelze klásti na roveň službu u
potravní daně. Na těchto ustanoveních
není důvodů čeho měniti, poněvadž
je plně odůvodněno, aby zaměstnanci
finanční stráže, konající
službu na hranici, byli lépe honorováni než
zaměstnanci finanční stráže,
konající službu u potravní daně.
Výhodu, uvedenou v §u 13. vládního nařízení
z 18. října 1923 č. 201 Sb. z. a n., nelze
přiznati zaměstnancům, převzatým
od obce pražské případně brněnské
za dobu, kdy sloužili jako zaměstnanci zmíněných
obcí, ježto nejsou splněny podmínky
zmíněného §u 13. vládního
nařízení č. 201/1923 Sb. z. a n. Tito
zaměstnanci nebyli totiž v uvedené době
příslušníky sboru finanční
stráže, což zmíněné ustanovení
stanoví jako předpoklad pro přiznání
uvedené výhody.
Pokud jde o 24hodinovou službu zaměstnanců
fin. stráže u potravní daně, podotýkám,
že během této služby je zaměstnanci
poskytnuta možnost odpočinku a to jak v době
polední, tak zejména v hodinách večerních
a nočních. Ostatně 24hodinová služba
udržuje se na výslovné přání
orgánů finanční stráže
u potravní daně, kterým právě
tato úprava úředních hodin je vítána.
Poznamenávám, že po odbyté 24hodinové
službě má zaměstnanec plných
24 hodin volno.
Není mi známo, že by příslušníkům
finanční stráže byly ve výkonu
občanských povinností a to jako zástupcům
ve sborech samosprávných a členům
porot činěny obtíže. Má-li býti
tato věc ministerstvem financí vyšetřena,
bylo by vhodno, aby byly tomuto ministerstvu oznámeny konkrétní
případy, kdy a kde se tak stalo.
Ku konci poznamenávám, že úpravě
služebních poměrů finanční
stráže věnuji zvláštní pozornost
a že jsem neshledal, že by příslušníkům
finanční stráže u potravní daně
byla způsobena nějaká křivda.