II. volební období. | 8. zasedání. |
Poštovní správa udržuje v okolí
Plzně provoz na poštovních automobilních
tratích Plzeň - Štěnovice - Předenice,
Plzeň - Planá - Kralovice a Plzeň - Manětín
- Nečtiny a obstarává i místní
dopravu od Sv. Jana k Ústředním jatkám,
na Doubravku a k Ústřednímu hřbitovu.
Místní spojení zařídila poštovní
správa v roce 1923 na žádost a z popudu městské
rady v Plzni, od které obdržela jednorázový
příspěvek 90.000.- Kč.
V prvých létech této dopravy nebylo ovšem
možno používati moderních autobusů
s nízkým rámem a na pneumatikách,
poněvadž nebyly u nás ještě vyráběny.
Místní spojení udržuje poštovní
správa plně vyhovujícím způsobem,
jak bylo uznáno i okresním úřadem
v Plzni, místními poměry jistě dostatečně
obeznámeným, neboť obstarává
denně v relaci "U Sv. Jana - Letná - Ústřední
hřbitov" 16 přímých pravidelných
kursů kromě dalších jízd podle
potřeby a v relaci "Plzeň" u Sv. Jana
- Doubravka - Letná - Plzeň u Sv. Jana 22 okružních
jízd, takže autobusy projíždějí
každou půlhodinu.
Nicméně neuzavřela se poštovní
správa zlepšení svého plzeňského
provozu, ač nebyly jí nikdy předneseny stížnosti
ani v ohledu provozním ani tarifním ani ústně
ani písemně. Při poslední úpravě
spojení obrátila se v únoru t. r. správa
poštovní automobilní dopravy v Praze na městskou
radu v Plzni a projevila ochotu, rozšířiti
provoz o další kursy, jeví-li se toho místní
potřeba. Tato nabídka zůstala však bez
odpovědi, takže lze míti důvodně
za to, že s hlediska potřeby veřejnosti jest
úplně spokojena i městská rada v Plzni
s dopravou poštovní správy.
Okolnost, že poštovní správa sama udržuje
tuta dopravu vyhovujícím způsobem, jest zajisté
výhodou pro město Plzeň, poněvadž
jest zbaveno starostí a finančních obětí,
s jejím zařízením spojených.
Automobilní provoz poštovní jest svojí
povahou naprosto odlišný od provozu státních
drah a je každá automobilní trať svým
místním významem úplně samostatným
podnikem, který se musí přizpůsobiti
místním poměrům, má-li míti
význam pro příslušný kraj a docíliti
příznivých finančních výsledků.
To platí zejména o úpravě sazeb.
Přebytky místní dopravy v Plzni uhrazuje
poštovní správa částečně
schodky ostatních plzeňských automobilních
tratí, na jejichž udržení a zdokonalení
musí zajisté též městu Plzni
velmi mnoho záležeti.
Musela proto poštovní správa na dotaz živnostenského
úřadu zaujmouti záporné stanovisko
k žádosti elektrických podniků města
Plzně o udělení koncese pro periodickou dopravu
osob autobusem na trati Plzeň - Ústřední
hřbitov a byla ochotna od něho upustiti v případě,
když žadatelka nebo z popudu města Plzně
jiný schopný a finančně zajištěný
podnikatel převezme dopravu osob též na tratích
Plzeň - Štěnovice - Předenice, Plzeň
- Planá - Kralovice a Plzeň - Manětín
- Nečtiny, za samozřejmého předpokladu,
že zájemníci těchto tratí nebudou
činiti námitek proti jejich odevzdání.
Proti odevzdání tratí postavila se jako zájemník
"Společnost pro autobusové spojení Plzeň
- Štěnovice - Předenice", od které
převzala poštovní správa provoz dne
30. prosince 1922, a okresní správní komise
v Kralovicích, žádající, aby
"provoz na poštovní automobilní trati
Plzeň - Planá - Kralovice byl obstaráván
pouze státními autobusy, poněvadž jedině
tato doprava jest dopravou stálou a pro obyvatelstvo výhodnou."
Pokud jde o poštovní automobilní trať
Plzeň - Manětín - Nečtiny, domáhaly
se okresní správní komise v Plzni a Manětíně
toho, aby poštovní správa udržovala dopravu
na této trati bez záruky zájemníků,
a setrvaly na své žádosti při osobní
návštěvě svých zástupů,
ač byly upozorněny na jednání poštovní
správy s městskou radou v Plzni o odevzdání
celého plzeňského provozu, o kterém
měly též již informace.
Za těchto okolností nemohla, ovšem poštovní
správa odevzdati provoz do soukromých rukou a byla
nucena setrvati na zamítavém stanovisku k žádosti
elektrických podniků o koncesi.
Stejným způsobem postupovala poštovní
správa, když žádaly elektrické
podniky města Hradce Králové a udělení
koncese pro periodickou dopravu osob autobusem na trati Kukleny
- Hradec Králové - Slezské Předměstí.
V tomto případě projevily však veškeré
zájemnické korporace, t. j. okresní správní
komise v Hradci Králové, Nechanicích a Novém
Bydžově souhlas s odevzdáním tratí
a elektrické podniky musily převzíti provoz
současně na tratích Hradec Králové
- Nový Bydžov, Hradec Králové - Černilov
a Hradec Králové - Nový Hradec Králové.
Pokud je nám známo, zamítl okresní
úřad v Plzni žádost elektrických
podniků města Plzně o koncesi a trati Plzeň
u Sv. Jana - Doubravka - Ústřední hřbitov
s poukazem, že je na této trati dostatečně
postaráno o místní potřebu dopravy
osob. Je li tomu tak a udržují-li elektrické
podniky přes to dopravu dále, činí
tak proti předpisům živnostenského řádu
a vystavují se pak nebezpečí trestního
stíhání v důsledku těchto předpisů.