Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1929.

II. volební období.8. zasedání.


2288.

Odpověď

ministra pošt a telegrafů

na interpelaci poslance Pika a soudruhů

o autobusové dopravě v Plzni (tisk 2209).

Poštovní správa udržuje v okolí Plzně provoz na poštovních automobilních tratích Plzeň - Štěnovice - Předenice, Plzeň - Planá - Kralovice a Plzeň - Manětín - Nečtiny a obstarává i místní dopravu od Sv. Jana k Ústředním jatkám, na Doubravku a k Ústřednímu hřbitovu.

Místní spojení zařídila poštovní správa v roce 1923 na žádost a z popudu městské rady v Plzni, od které obdržela jednorázový příspěvek 90.000.- Kč.

V prvých létech této dopravy nebylo ovšem možno používati moderních autobusů s nízkým rámem a na pneumatikách, poněvadž nebyly u nás ještě vyráběny.

Místní spojení udržuje poštovní správa plně vyhovujícím způsobem, jak bylo uznáno i okresním úřadem v Plzni, místními poměry jistě dostatečně obeznámeným, neboť obstarává denně v relaci "U Sv. Jana - Letná - Ústřední hřbitov" 16 přímých pravidelných kursů kromě dalších jízd podle potřeby a v relaci "Plzeň" u Sv. Jana - Doubravka - Letná - Plzeň u Sv. Jana 22 okružních jízd, takže autobusy projíždějí každou půlhodinu.

Nicméně neuzavřela se poštovní správa zlepšení svého plzeňského provozu, ač nebyly jí nikdy předneseny stížnosti ani v ohledu provozním ani tarifním ani ústně ani písemně. Při poslední úpravě spojení obrátila se v únoru t. r. správa poštovní automobilní dopravy v Praze na městskou radu v Plzni a projevila ochotu, rozšířiti provoz o další kursy, jeví-li se toho místní potřeba. Tato nabídka zůstala však bez odpovědi, takže lze míti důvodně za to, že s hlediska potřeby veřejnosti jest úplně spokojena i městská rada v Plzni s dopravou poštovní správy.

Okolnost, že poštovní správa sama udržuje tuta dopravu vyhovujícím způsobem, jest zajisté výhodou pro město Plzeň, poněvadž jest zbaveno starostí a finančních obětí, s jejím zařízením spojených.

Automobilní provoz poštovní jest svojí povahou naprosto odlišný od provozu státních drah a je každá automobilní trať svým místním významem úplně samostatným podnikem, který se musí přizpůsobiti místním poměrům, má-li míti význam pro příslušný kraj a docíliti příznivých finančních výsledků. To platí zejména o úpravě sazeb.

Přebytky místní dopravy v Plzni uhrazuje poštovní správa částečně schodky ostatních plzeňských automobilních tratí, na jejichž udržení a zdokonalení musí zajisté též městu Plzni velmi mnoho záležeti.

Musela proto poštovní správa na dotaz živnostenského úřadu zaujmouti záporné stanovisko k žádosti elektrických podniků města Plzně o udělení koncese pro periodickou dopravu osob autobusem na trati Plzeň - Ústřední hřbitov a byla ochotna od něho upustiti v případě, když žadatelka nebo z popudu města Plzně jiný schopný a finančně zajištěný podnikatel převezme dopravu osob též na tratích Plzeň - Štěnovice - Předenice, Plzeň - Planá - Kralovice a Plzeň - Manětín - Nečtiny, za samozřejmého předpokladu, že zájemníci těchto tratí nebudou činiti námitek proti jejich odevzdání.

Proti odevzdání tratí postavila se jako zájemník "Společnost pro autobusové spojení Plzeň - Štěnovice - Předenice", od které převzala poštovní správa provoz dne 30. prosince 1922, a okresní správní komise v Kralovicích, žádající, aby "provoz na poštovní automobilní trati Plzeň - Planá - Kralovice byl obstaráván pouze státními autobusy, poněvadž jedině tato doprava jest dopravou stálou a pro obyvatelstvo výhodnou." Pokud jde o poštovní automobilní trať Plzeň - Manětín - Nečtiny, domáhaly se okresní správní komise v Plzni a Manětíně toho, aby poštovní správa udržovala dopravu na této trati bez záruky zájemníků, a setrvaly na své žádosti při osobní návštěvě svých zástupů, ač byly upozorněny na jednání poštovní správy s městskou radou v Plzni o odevzdání celého plzeňského provozu, o kterém měly též již informace.

Za těchto okolností nemohla, ovšem poštovní správa odevzdati provoz do soukromých rukou a byla nucena setrvati na zamítavém stanovisku k žádosti elektrických podniků o koncesi.

Stejným způsobem postupovala poštovní správa, když žádaly elektrické podniky města Hradce Králové a udělení koncese pro periodickou dopravu osob autobusem na trati Kukleny - Hradec Králové - Slezské Předměstí. V tomto případě projevily však veškeré zájemnické korporace, t. j. okresní správní komise v Hradci Králové, Nechanicích a Novém Bydžově souhlas s odevzdáním tratí a elektrické podniky musily převzíti provoz současně na tratích Hradec Králové - Nový Bydžov, Hradec Králové - Černilov a Hradec Králové - Nový Hradec Králové.

Pokud je nám známo, zamítl okresní úřad v Plzni žádost elektrických podniků města Plzně o koncesi a trati Plzeň u Sv. Jana - Doubravka - Ústřední hřbitov s poukazem, že je na této trati dostatečně postaráno o místní potřebu dopravy osob. Je li tomu tak a udržují-li elektrické podniky přes to dopravu dále, činí tak proti předpisům živnostenského řádu a vystavují se pak nebezpečí trestního stíhání v důsledku těchto předpisů.

V Praze dne 28. května 1929.

Ministr pošt a telegrafů:
Dr. Nosek v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP