II. volební období. | 8. zasedání. |
Když v r. 1919 Národní shromáždění
jednalo o záborovém zákonu a šlo o to,
které majetky se zřetelem k subjektu, jemuž
náležejí, mají býti z okruhu
pozemkové reformy vyloučeny, zněl návrh
výboru pro pozemkovou reformu takto: "Ze záboru
jsou vyloučeny: bod b) majetek zemský, okresní
a obecní (jmění i statek), majetek urbární
a kuriální obecné komposessoráty,
s výhradou zvláštních zákonných
ustanovení o jejich úpravě."
V plenu byla slova "majetek urbární a kuriální
obecné komposessoráty" škrtnuta a pojat
do zákona zvláštní odstavec tohoto znění:
"O majetku urbariálních obcí a kuriálních
komposessorátech bude rozhodnuto zvláštním
zákonem." Tu myslelo se na rozhodnutí s hlediska
pozemkové reformy a výhrada se stala patrně
proto, že v době uzákonění záborového
zákona nebylo zcela jasno, jak s těmito útvary
se stanoviska pozemkové reformy naložiti.
Důvod ten nyní odpadl a nutno otázku tuto
zlikvidovati. To činí vládní návrh
zákona, který majetek urbariálních
obcí, správněji řečeno "společný
majetek býv. urbarialistů" zařazuje
mezi majetky ze záboru vyloučené; o kuriálních
komposessorátech se nemluví v osnově, následkem
čehož budou podrobeny záboru, stejně
jak mu podléhá podle § 2 zábor. zák.
majetek náležející týmž
spoluvlastníkům, arci za předpokladu, že
má záborovou výměru.
Oba tyto útvary, komposessoráty i poměr bývalých
urbarialistů se vyskytují jen na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi. Komposessorátem jest rozuměti celky oněch
podílníků, kteří co do požívání
povahy šlechtické byly ve společenství
(compossessio). Komposessorátu přiznává
se pravovědou povaha právnické osoby. Není
důvodu, proč by na tento majetek mělo býti
s hlediska pozemkové reformy pohlíženo jinak
než na majetek náležející týmž
spoluvlastníkům.
Jinak se má věc, pokud jde o tak zv. majetek urbariální.
Tento majetek jest výronem dřívějšího
poddanského poměru. Při zrušení
poddanského poměru obdrželi bývalí
poddaní budovy, role a louky do individuelního vlastnictví,
zato však v náhradu za užitky, které jim
dříve náležely co do braní dříví
z panských lesů a co do pasení dobytka na
panské půdě, byly jim vyděleny t.
zv. příslušnosti (pertinence) a to pastviny
a lesy, jenže tento majetek se nedostal a z důvodů
hospodářských ani nemohl dostati do individuelního
vlastnictví zájemníků, nýbrž
zůstal společný, aby ho bylo užíváno
v nerozděleném stavu. Majetek tento náleží
malým a středním zemědělcům
jako nutný doplněk jejich hospodářské
existence a odpovídá jen duchu naší
pozemkové reformy, která si mezi jiným vytkla
za cíl tvořiti ve formě rolnických
nedílů soběstačné hospodářské
celly, když příslušná výhrada
záborového zákona bude nahrazena ustanovením,
že majetek ten je vyloučen ze záboru. Rčení
"majetek urbariálních obcí" není
dosti přesné, proto návrh užívá
správnější dikce "společný
majetek bývalých urbarialistů", poněvadž
obcím jakožto takovým majetek ten nenáleží,
nýbrž jednotlivým podílníkům
a v mnohých obcích se vyskytují i jednotlivé
skupiny podílníkű, zejména byl-li v
jejich obvodě majetek několika rodin panských.
Navrhuje se přijetí vládního návrhu
zákona beze změny.
Vládní osnovou, jež se předkládá
k projednání sněmovně, má býti
vyhověno ustanovení platného zákona
v § 3, odst. 2., že o majetku urbariálních
obcí a kuriálních komposessorátech
bude rozhodnuto zvláštním zákonem.
Je pochopitelno, že k této úpravě přichází
teprve nyní. V době, kdy byl projednáván
zákon záborový, nebyly známy a vyjasněny
poměry t. zv. kuriálních komposessorátů,
jak naznačuje citovaný už § 3 platného
zákona. V této době je už jasno, že
při komposessorátech jde o poměrně
malý počet případů, při
nichž mají platiti ustanovení zákona
záborového. Není také důvodu,
aby komposessoráty byly vyňaty z účinků
záborového zákona, když jsou při
nich všechny podmínky stanovené platným
záborovým zákonem.
Osnovou mají býti doplněny a unifikovány
právní poměry týkající
se velkého majetku pozemkového a lesního
a má býti dosaženo důslednosti pro zavedení
stejnoměrné úpravy právních
poměrů, neboť podle § 2 záborového
zákona je zabrán společný majetek,
který je ve spoluvlastnictví, pokud není
vyloučen ze záboru podle odst. prvního §
3 záborového zákona bez ohledu na to, jaká
je právní povaha tohoto majetku. Proto pro dobu
příští nemá ani majetek pozemkový
t. zv. kuriálních komposessorátů činiti
výjimku.
Nutno upozorniti také na to, že označení
dosud platného zákona "majetek urbariálních
obcí" se pozměňuje a osnova mluví
o "společném majetku bývalých
urbarialistů". Je zřejmo, že zákonodárce
už při sdělávání platného
zákona měl na mysli tentýž poměr
majetkový, který je vyjádřen v předložené
osnově.
Tento majetek se vylučuje ze záboru a vede k tomu
důvod ten, aby nebyla ohrožena existence hospodářská
osob, jež nabyly tohoto majetku jako bývalí
poddaní při zrušení poměru poddanského.
To je také intence platných zákonů
o pozemkové reformě a souhlasí s dosavadní
praxí.
Konečně jest připomenouti, což je samozřejmé,
že zákonem tímto nejsou dotčena plnění
povinností, jež plynu z církevních patronátů
a váznou na příslušných souborech
majetkových.
Ústavně-právní výbor doporučuje
poslanecké sněmovně přijetí
osnovy zákona ve znění vládou navrženém.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 3 zák. č. 215/1919 Sb. z. a n. mění
se takto:
1. k prvnímu odstavci tohoto paragrafu se připojují
jakožto bod c) slova "společný majetek
bývalých urbarialistů";
2. dosavadní druhý odstavec téhož paragrafu
se ruší.
Zákon tento nabývá účinnosti
15. dnem po vyhlášení.