II. volební období. | 8. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Národní shromáždění republiky
Československé, račiž se usnésti:
Vládě se ukládá, aby v době
nejkratší předložila zákonodárným
sborům osnovu zákona na sjednocení bezpečnostní
služby v republice Československé, sloučením
státní a samosprávné policie.
Státní správa nechť převezme
řízení služby bezpečnostní
v celém státě do své moci, postará
se o jednotnou instrukci pro výkon služby bezpečnosti,
zařídí policejní školství,
v němž by se dostala každému příslušníku
policie řádného vyškolení. Školství
toto budiž vypraveno všemi moderními prostředky
a pomůckami pro službu bezpečnostní
nutnými. Sociální postavení veškeré
policie budiž upraveno dle stejných norem, aby nastal
interně všeobecně nutný klid v zájmu
státu. - Policie, ať státní, nebo samosprávná;
budiž placena státem a obce nechť přispívají
dle poměru, v jakém rozsahu pro ten který
útvar policie pracuje. - Obvody jednotlivých působišť
policejních nebuďtež omezovány, jako dosud,
na katastrální obvod obce, nýbrž buďtež
do nich zabrány i periferie větších
středisk, byť by i náležely k obcím
cizím, aby bylo policii možno zasahovati v celém
obvodě, jehož vývoj průmyslový,
hospodářský a sociální žije
životem stejným. Policii i četnictvu buďtež
uloženy stejné povinnosti.
§ 20. zákona ze dne 7. února 1919 č.
76 Sb. z. a n. bylo stanoveno, že širší
sbory samosprávné, po případě
státní správa, převezmou různé
obory dosavadní působnosti obecní, mezi nimi
"policii bezpečnostní a polní, zdravotní
a mravnostní".
Dosud převzal stát pouze náklad na obvodní
a městské lékaře, ale břímě
policie bezpečnostní, polní, zdravotní
a mravnostní bylo ponecháno nadále na bedrech
obecní samosprávy, ačkoliv hospodaření
její bylo značně okleštěno zákonem
ze dne 15. července 1927, čís. 77 Sb. z.
a n.
V obecních rozpočtech znamená náklad
na bezpečnostní, polní, zdravotní
a mravnostní policii značné zatížení
obecního hospodářství, tak jako v
rozpočtu státním činí velmi
slušnou položku náklad na policii státní
a četnictvo.
Udržování této trojí koleje bezpečnostní
služby, policie státní, samosprávné
a četnictva je nejen značně nákladné,
ale po stránce hospodářské i bezpečnostní
nepraktické.
Ve velkých městech a jen v několika městech
menších byla zřízena policie státní.
Tato vykonává svou službu v obvodech jí
přidělených a překročuje hranice
těchto obvodů, jde-li o pátrání
po trestných činech v místech jiných,
jež mají určitá spojení ve věci,
která je předmětem pátrání.
Činívá tak proto, že se buďto jedná
o čerstvou stopu, aby nebyla věc předávána
jinému, který by se do ní tak rychle nevpravil,
nebo proto, že policii samosprávné a četnictvu
nedůvěřuje. Nedůvěra tato vyčerpává
z různých důvodů. Jednak, že
se namnoze zdá státní policii policie samosprávná
málo vyškolenou, nebo že je do jisté míry
závislou a četnictvo že nemůže
ve službě vystupovati v občanském oděvu
a tudíž těžko do některých
věcí zasahuje, aniž by nejbližší
okolí místa zákroku ihned nechápalo,
oč v daném případě jde. Avšak
zakročí-li policie státní v místech
cizích, musí si zjednati informace buďto u
policie místní nebo četnictva a bez součinnosti
těchto zpravidla nejedná. To je důvod, že
by v případě reorganisace služby bezpečnosti
ve státě těchto cest a zákroků
nemuselo být, kdyby ve věci vždy zasáhla
policie, pro dotyčné místo ustanovená.
Samosprávná policie, hlavně ve městech
větších, dosáhla svou organisací
služby, kázně a vyškolení na mnoze
úrovně policie státní. To vyvřelo
z potřeb sociálních, kulturních, hospodářských,
průmyslových, finančních atd. v místě
jejího působiště. - Tato je však
vázána místními okolnostmi, a není
nikdy samostatnou, nýbrž podléhá často
nezkušeným representantům, voleným občanstvem,
a je po zákonu jenom málokdy oprávněna
překročiti hranice svého působiště.
Je to jistě velký nedostatek služby bezpečnostní,
když pátrající orgán nemůže
svou činnost rozvinouti ku prospěchu celku, jsa
poután malichernými důvody. - Četnictvo
působí na venkově a zasahuje i v místech
do služby bezpečností, kde je policie samosprávná
řádně organisována a tu se stává,
že jednu a tutéž věc vyšetřuje
policie i četnictvo, což znamená velikou ztrátu
času a energie pracovní. Četník má
ve své instrukci nařízeno, že musí
po trestném činu pátrati, výsledek
příslušnému úřadu oznamovati
a veškeré případy hlásiti přednostovi
okresní správy politické a totéž
činí i policie samosprávná.
Vylíčená trojí, kolej vyžaduje
velkého nákladu, jenž by se hodně snížil,
kdyby byla provedena řádná reorganisace služby
bezpečnostní vůbec.
Koná-li státní policista cestu do míst
venkovských, kde je řádně organisovaná
policie samosprávná, která by mohla věc
vyříditi, je náklad cesty zbytečný,
a vyšetřuje-li některý z jmenovaných
orgánů věc již jiným orgánem
vyšetřenou, je zde veliká ztráta času
a náklad personální za nevyužitou dobu
obou těchto orgánů vyžaduje často
tolik, že vydání přesahuje hodnotu věci,
o níž jde.
Jedině státní správě musí
na tom záležeti, aby měla otěž
služby bezpečnosti ve svých rukou. Náš
mladý stát je dosud ve vývoji a interní
poměry nejsou ještě pevně uspořádány.
K udržení pořádku a bezpečnosti
jest v první řadě povolána policie
bezpečnostní. Má-li státu svým
posláním prospěti, musí míti
společnou organisaci a řízení její
musí vycházeti z jediného centrálního
místa.
Úspěch policie kriminální vyžaduje,
aby mezi jednotlivými útvary policie i četnictva
byl přímý styk.
Dosavadní korespondence mezi policií samosprávnou
a četnictvem prostřednictvím okresních
politických správ je zdlouhavá, nepraktická
a na úkor věci.
Aby toho mohlo býti docíleno, musí míti
policie i četnictvo stejné odborné vzdělání.
Vyškolený policista zastane práce několika
jiných, pro policejní službu správně
nevycvičených: Má-li býti policie
pro službu řádně vypravena, musí
ovládati nejen všechny zákony a jiné
předpisy se službou policejní související,
ale také daktyloskopii, antropometrii, fotografii, grafologii
a společný kodex, jehož účelem
jest dorozumívati se rychle i s jinými bezpečnostními
orgány cizího nářečí
ve službě pátrací, i když dotyčný
orgán případnou řeč neovládá.
Řádné vyškolení policie a četnictva
bude mít i úsporný význam, poněvadž
řádně vypravených a moderními
pomůckami nadaných orgánů bezpečnosti
může býti méně, nežli policistů
nevyškolených a dosáhnou téhož
úspěchu. Spojení vícero obcí
na sebe přiléhajících v jeden policejní
obvod je v zájmu služby velmi nutné, aby mohla
býti služba policejní vykonávána
intensivně nejen v městě samém, nýbrž
i v přilehlých osadách, byť by tyto
byly pod jinou obecní správou, poněvadž
zpravidla v těchto osadách usazují se i individua
cizímu majetku nebezpečná a unikají
dohledu policie. Námitka, že by tyto útvary
měly potíže, není odůvodněna,
neboť právní postavení policie bylo
by zabezpečeno tím, že by policii platil stát
a obce by z veřejných fondů přispívaly
podle počtu obyvatelstva v nich žijícího.
Myšlenka sjednocení služby bezpečnostní
není novou a byla často v denním i odborném
tisku diskutována.
Poněvadž provedení tohoto návrhu znamenalo
by značnou úsporu veřejných výdajů,
nepřichází v úvahu otázka úhrady.
Po stránce formální navrhujeme, aby iniciativní
výbor přikázal tento návrh výboru
ústavně-právnímu k projednání.