II. volební období. | 8. zasedání. |
Státní péče o válečné
poškozence upravena byla v Československé republice
zákonem č. 199/1919, vládním nařízením
č. 561/1919, zákonem č. 142/1920, vládním
nařízením č. 436/1920, zákonem
č. 310/1921, zákonem č. 39/1922, zákonem
č. 41/1922, vládním nařízením
č. 181/1922, vládním nařízením
č. 363/1922, zákonem č. 395/1922, zákonem
č. 396/1922, zákonem č. 146/1923, zákonem
č. 79/1924, vládním nařízením
č. 110/1924, zákonem č. 297/1924, vládním
nařízením č. 222/1925, zákonem
č. 74 a 236/1926, zákonem č. 179/1927 a zákonem
č. 119/1928.
K provádění této péče
zařazovány jsou do státního rozpočtu
každoročně částky, které
dosáhly koncem roku 1928 celkové výše
Kč 5.175,374.108 pro oblast celého československého
státu. Do konce r. 1928 bylo vyplaceno celkem 4.678,353.751
Kč.
Válečným poškozencům vypláceny
j sou podle uvedených zákonů jednak renty
v pevných měsíčních částkách,
jednak poskytuje se válečným invalidům
léčení na státní náklad,
opatřují se ortopedické pomůcky na
náklad státní, všem válečným
poškozencům pak poskytovány jsou jednak dary,
jednak zápůjčky bezúročné
způsobem, jak dále bude uvedeno.
Provádění shora uvedených zákonů
svěřeno jest zemským úřadům
pro péči o válečné poškozence
pro teritoriální obvody Československé
republiky.
Invalidů ubývá úmrtím a osamostatněním.
Úmrtnost u invalidů není však vyšší
než 4 až 5%ní. U vdov jeví se úbytek
ponejvíce provdáním. V roce 1925 se provdalo
6000 vdov, v roce 1926 téměř 5000 vdov, v
roce 1927 3500 a v roce 1928 - 1630 vdov. Tento úbytek
provdáním bude však v příštích
letech stále menší, poněvadž vdovy
stárnou. Sirotků ubývá dosažením
hranice věkové. Nejmenší úmrtnost
byla dosud u předků-důchodců. Vzestup
počtu předků v letech 1924 a 1925 jest vysvětliti
tím, že důchody předků byly v
těchto letech z valné části teprve
vyměřovány.
Od. počátku účinnosti shora uvedených
zákonů bylo z titulu péče a válečné
poškozence až do 31. prosince 1928 vyplaceno 4.678,353.751
Kč.
Z toho připadá na státní administrativu | |
na sociálně-lékařské prohlídky | |
na vlastní péči a válečné poškozence | |
Zvláště budiž upozorněno, že
náklady administrativní na provádění
péče o válečné poškozence
jsou velice nízké, neboť dosahují jen
31/4% celkového nákladu.
Jen na zákonitých požitcích bylo do
31. prosince 1928 vyplaceno:
Invalidům-důchodcům | 1.618,464.658 Kč |
Pozůstalým-důchodcům | 2.663,400.673 Kč |
4.281,865.331 Kč |
Úřady provádějící péči
o válečné poškozence počaly nejprve
se školením válečných poškozenců
podle intencí, jimiž jest vedena celá péče
o válečné poškozence, aby totiž
váleční poškozenci vráceni byli
v prvé řadě hospodářskému
životu, tedy práci.
Léčení válečných invalidů
stoupalo až do roku 1925, v dalších letech pak
již nepostupuje, avšak udržuje se na stejné
výši. Již v roce 1924 bylo léčeno
ambulantně přes 10.000 invalidů, tento počet
dosud neklesl. Celkový náklad na léčení
činil za uplynulých 10 let okrouhle 170,000.000
Kč. Stejná péče byla věnována
choromyslným a slepcům.
Válečným slepcům bylo přiděleno
dosud asi 50 hlavních skladů tabákových
a téměř 300 tabákových prodejen.
Z důvodů osamostatnění, pomoci v nouzi
a pod. byly a jsou povolovány válečným
poškozencům dary a zápůjčky,
k osamostatnění pak povolují se invalidům
kapitalisace důchodů. Dary poskytují se na
výpomoc v nouzi, na výživu, na zaplacení
dluhů, na zařízení domácnosti,
na zaplacení nájemného, na cestovné,
na ošacení, na léčení rodiny,
na stěhování, na pohřebné,
na opravy domků a na různé jiné účely.
Zápůjčky byly a jsou povolovány z
největší části do trafik, do
živností, do obchodů, na pozemkovou reformu
a ještě na jiné podobné účely.
Jen zápůjček do trafik bylo povoleno téměř
v 5000 případech částkou přibližně
20,000.000 Kč. V celé republice bylo obsazeno asi
25.000 trafik válečnými poškozenci.
Na darech a zápůjčkách bylo do konce
roku 1928 vyplaceno 83,188.033 Kč.
Kapitalisací bylo dosud povoleno asi 2400. Náklad
na tyto kapitalisace činí asi 20,000.000 Kč.
Kapitalisace povolují se na zařízení
živností, na zvelebení živností,
na postavení domku, na opravu domku, na zakoupení
realit, strojů, živnostenského inventáře
a na dokončení studií.
Jak kapitalisace, tak zápůjčky povolovány
jsou z největší části na osamostatnění
válečných invalidů a možno tvrditi,
že v mnohých případech se tento způsob
řešení otázky invalidní osvědčil
a že řádní váleční
poškozenci použili skutečně povolených
jim kapitalisací a zápůjček na zařízení
živností, obchodu a vůbec k svému osamostatnění
tak, že ubyli z péče zákonné.
Zvláštní kapitolou jest invalidní družstevnictví.
Ihned po převratu tvořila se invalidní družstva
s horečnou rychlostí a právě tak,
jak se tvořila, tak rychle upadala. Dokladem toho jest,
že v Čechách bylo utvořeno v roce 1920
invalidních družstev 161 a v roce 1924 jich zbylo
pouze 82 a tento počet klesá stále. Vinu
hledati jest převážně ve členech
družstev samotných a to ponejvíce proto, že
členové družstev nechápali důležitosti
a účelu družstevnictví, jakož i
v hospodářských poměrech samotných.
Pokud se týká hranice příjmové,
neděje se touto osnovou ničeho v neprospěch
válečných poškozenců, nebol,
kdyby osnova nebyla přijata, činila by hranice příjmová
podle zákona č. 142/1920 u samostatně výdělečných
4000 Kč, u nesamostatně výdělečně
činných 8000 Kč.
Jak z uvedeného jest patrno, věnoval stát
československý v mezích svých finančních
schopností a příslušných zákonů
velkou péči válečným poškozencům
a vybudoval hlavně péči o nemocné
a amputované válečné invalidy tak,
že se výsledky jejími může pochlubiti
i před státy cizími.
Sociálně-politický výbor doporučuje
poslanecké sněmovně vládní
osnovu zákona ke schválení.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Působnost §u 2, odst. 1 zákona ze dne 20. února
1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných
poškozenců, ve znění zákona ze
dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., se změnou
stanovenou zákonem ze dne 10. dubna 1924, č. 79
Sb. z. a n., prodlužuje se až do nové úpravy.
(1) Zákon tento nabude účinnosti dnem 1.
července 1929.
(2) Provésti jej ukládá se ministru sociální
péče v dohodě s ministry financí,
vnitra, zahraničních věcí a veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy.
Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh (tisk 2314) ve schůzích dne 14. a 18.
června, připojil se k návrhu, jak byl přijat
v sociálně-politickém výboru, a navrhuje
v tomto znění vládní návrh
ku přijetí.