II. volební období. | 8. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vládě se ukládá, aby město
Rumburk přeřadila vzhledem k mimořádným
poměrům drahotním do skupiny míst
B činovného státních zaměstnanců
podle u 12, odst. 7. zákona ze dne 24. června 1926
čís. 103 Sb. z. a n.
Když projednán byl zákon čís.
103/1926, chovali státní a veřejní
zaměstnanci v Rumburku naději, že bude k zvláštním
drahotním poměrům v Rumburku přihlíženo,
a že město Rumburk bude zařazeno do vyšší
skupiny činovného, než dle počtu obyvatelstva.
Tím větší bylo překvapení,
když poznali, že se při zařazování
jednotlivých míst do různých skupin
činovného na Rumburk jak v zákoně
čís. 103 z roku 1926 tak i v nař. čís.
163 z roku 1928 zapomnělo.
Již dříve vládly v okresích Rumburku
a Varnsdorfu, ležících v nejzazším
severu Čech, zcela zvláštní poměry,
co se týče cen všech nutných životních
potřeb. Příčinou toho je zeměpisná
poloha a tak se tyto poměry nemohou nikdy obrátiti
k lepšímu. Nejzazší kout Čech,
ve kterém Rumburk leží, hraničí
na třech stranách s cizinou; jen na jedné
straně souvisí s ostatním státním
územím a právě tato strana je vysokým
horským hřbetem, který každé
spojení ztěžuje a zdražuje dovozní
náklady.
Jako středisko tohoto území vykazuje Rumburk
tak četný příliv cizinců, že
bez tohoto cizineckého ruchu neměla by většina
místních obchodů možnost existence.
Obzvláště velký je příliv
ze sousedního Saska.
Stále více než dříve rozšiřuje
se příliv cizinců do města; jsou to
cizinci, kteří se svým vyšším
příjmem a větším výdělkem
(všichni i státní zaměstnanci jsou tam
daleko lépe placeni než u nás) a při
větší kupní síle své valuty
jsou s to vystupovati zde jako kupci. Následek toho jest
všeobecná drahota, která počíná
u přepychových předmětů a sahá
až k těm nejnutnějším potřebám
životním, neboť i tyto jsou zde obyvatelstvem
s druhé strany hranic kupovány, protože hranice
jsou na dvou stranách vzdáleny jen 2 km a tato vzdálenost
je ještě zkrácena dvěma stálými
autobusovými spojeními pro platebně silné
cizozemce.
Dalším faktem, který má za následek
zdražování všech potřeb, jsou dopravní
výlohy, způsobené zvláštní
polohou města a tím, že není dostatek
zemědělství.
Rumburk leží ve středu vysloveně průmyslového
kraje; zemědělství nehraje zde nijaké
úlohy. Rolník, kterému patři 10 ha,
platí zde takřka za velkostatkáře.
Všeobecně pak je zemědělský majetek
rozkouskován a v majetku domkářů.
Tento zemědělský majetek není s to
produkovati ani tolik, kolik potřebuje domácnost
samotného majitele; tak vystupují také ještě
majitelé pozemků jako kupci na trhu potravin. Jest
statisticky dokázáno, že zemědělská
produkce zdejšího kraje umožňuje zásobování
obyvatelstva jen po dobu 6 týdnů v roce a že
jsme zde po 42 týdnů v roce odkázáni
na cizí dovoz.
Klimatické poměry vylučují zde každou
orbu, jaká je na venkově. Na příklad
pšenice se v Rumburku vůbec neosívá,
protože se jí zde nedaří. Převážně
sestává zemědělský majetek
z lesů, zničených mniškou a z lučních
kultur. Musí proto nejnutnější potraviny
a obilí, resp. mouka, býti dovážena
z vnitra země a spotřebitelé musí
hraditi vysoké dopravní náklady. Jak zdražuje
doprava, resp. vzdálenost výrobního místa
od místního spotřebitelského území,
budiž ukázáno jen na jediném příkladu:
Uhlí stojí zde dvakráte tolik, než v
duchcovské nebo ústecké krajině. Při
tom nutno přihlížeti k tomu, že otopné
období trvá v této krajině nejméně
8 měsíců, což potvrzuje i spotřeba
uhlí v místních úřadech. Před
válkou byly potraviny, obzvláště zelenina,
dováženy ze sousedního Saska (Žitavy).
Za války změnilo se i to ze základů.
Jakýkoliv dovoz je nemožný a zelenina musí
býti dovážena z daleka, z krajiny okolo Dubé
a Všetat.
Poučný příklad, odkud jsou dováženy
potraviny, dává místní trh: prodavači
jsou vesměs z kraje daleko na jih od horského hřbetu,
který odděluje nejsevernější
okresy od venkova.
Těmito vývody mělo býti jen ukázáno
že vysoké ceny, které tu stávají,
nejsou náhodou, nýbrž že jejich příčinou
je geografická poloha a klimatické poměry
krajiny a že tudíž budou vždy trvati. Obzvláště
nápadně působí drahota u oněch
zaměstnanců (a není jích málo),
kteří za své služební doby jsou
do Rumburka přeloženi; dokonce i ti, kteří
jsou sem přeloženi ze známých a do třídy
B činovného zařazených míst;
jsou překvapeni vysokými cenami oproti svému
dřívějšímu služebnímu
místu a snaží se jen jedině o to, aby
mohli zase co možná nejdříve opustiti
tuto krajinu. Snahy těchto zaměstnanců v
tomto směru jsou na vyšších místech
známy a není neznáma také jejich příčina.
Již za časů dřívější
vlády byla uznána oprávněná
přání státních zaměstnanců
v Rumburku, aby byl přeřazen do vyšší
skupiny činovného a následkem toho byl Rumburk
zařazen do 2. třídy činovného.
Od té doby nezměnily se poměry ani v nejmenším,
naopak pro státní zaměstnance se velmi zhoršily.
Všem, kteří v důsledku svého
služebního přidělení jsou nuceni
ubytovati se v Rumburku, vtírá se ihned starostlivá
otázka: Jak mám a mohu vyjíti se svými
skrovnými požitky?
Že tato myšlenka, která doprovází
zaměstnance do úřadu a nikde ho neopouští,
nikterak nepovzbuzuje k práci, je na bíledni. Tím
více obětování pak vyžaduje svědomité
zastávání úřadu.
Možnost, aby zaměstnancům státu a jim
rovným bylo ulehčeno, byť i tak málo,
ale přece znatelně, má slavná vláda
v daném jí zmocnění, aby mohla přeřaditi
místa, která trpí obzvláštními
drahotními poměry, do vyšší třídy
činovného.
Jsou proto dány podmínky pro mimořádné
přeřazení tohoto města do vyšší
skupiny míst činovného státních
zaměstnanců. Po stránce formální
navrhují podepsaní, aby návrh tento přikázán
byl výboru sociálně-politickému
a rozpočtovému k ústavnímu projednání.