Pátek 17. prosince 1926

Pan zpravodaj nechal nás v nejistotě o pohnutkách pro tento zákon. Dovolte, abych zcela krátce vysvětlil nejdůležitější důvody, které se podle našeho prozkoumání jeví býti směrodatnými. Ve Společnosti Národů stojí odzbrojení na denním pořadu a dlužno očekávati, že přes pokoutní tahy našeho ministra věcí zahraničních během dozírné doby může dojíti v jednotlivých státech k malému omezení zbrojení, alespoň že dosaženo bude jakési stabilisace nynějšího stavu zbrojení. A toto hrozící nebezpečí vidí nyní ministerstvo národní obrany a počíná včas pracovati proti němu. Není to přece prvý případ, kdy ministerstvo národní obrany pracuje proti nebezpečí, jež hrozí jeho politice od Společnosti Národů. Poukázal jsem již v rozpočtové debatě k tomu, že uzavřena byla konvence, o omezení soukromého obchodu zbraněmi, ke které také přistoupil náš stát. Ministerstvo národní obrany proměnilo dříve nežli konvence se stala zákonem, ještě včas státní zbrojovku v soukromou společnost, o jejíž činnosti dosud jsme v nejistotě. Ba ještě více. Ministerstvo národní obrany podporuje, jak jsem rovněž v rozpočtové debatě prokázal, soukromý podloudný obchod zbraněmi. Roku 1922 byla Washingtonská konvence ratifikována 31 státy. Tato konvence zakazuje používání jedovatých plynů. Ministr národní obrany poukázal ve své rozpočtové řeči v poslanecké sněmovně na to, že zvláštní pozornost věnovati bude tomuto oboru obrany a v poslanecké sněmovně zabývali se již předlohou, podle kteréž nově zřizované továrně na dusík v Moravské Ostravě, podniku to uhlobaronů, Báňské a hutní společnosti, Rotschild a podobných pánů, poskytnuty mají býti veliké daňové úlevy s odůvodněním, že prý také ministerstvo národní obrany má zájem na této továrně, poněvadž může býti lehce proměněna na výrobu jedovatých plynů.

Pánové! Fond pro věcné potřeby má především za účel umožniti, že zase jednou Československo šlo dobrým příkladem napřed při odzbrojení a že beztoho již také z vlastního popudu snižuje vydání na militarismus. Také zde již máme analogii. V zimě 1923 prohlásil pan ministr věcí zahraničních v odzbrojovací komisi Společnosti Národů toto: Československo, které zavedlo dvouletou služební dobu vojenskou, učinilo opatření ke zkrácení této doby na 18 měsíců a jest odhodláno v této redukci pokračovati. Jak známo, nastal mezitím obrat. Redukce, která stanovena byla v zákoně, nebyla provedena, místo ní však prodloužení. Dále praví dr Beneš: Projevuje-li se ve Společnosti Národů nálada, která slouží odzbrojovacím tendencím, pak že redukce u československé armády bude moci dosáhnouti skoro 50 %. Myslím, že je zbytečné každé slovo k odůvodnění tohoto balamucení a klamání Společnosti Národů.

Vedle úmyslu balamutiti Společnost Národů, byl další důvod pro zákon ten, že chcete zbrojení, která se u nás provádějí, odníti věcné kontrole zastupitelství lidu. Dosud měli jsme alespoň v rozpočtovém výboru při předloze státního rozpočtu, skromnou omezenou možnost kritiky zbrojeni, prováděného v našem státě. Bylo možno bráti k odpovědnosti dotčené odpovědné činitele. Nyní má i tato skromná kritika a kontrola šíleného zbrojení v našem státě přestati. Ministerstvo národní obrany má míti možnost, rozhodovati zcela podle volného uvážení o zbrojení. Možno dělati hlouposti, možno prováděti absurdní věci, aniž by bylo lze bráti někoho za to k odpovědnosti. Lid je velkým hloupým chlapem, který má jen platiti a ostatně mlčeti. Program pro dotčené výdaje sestaví ministerstvo národní obranu v dohodě s ministerstvem financí. Zastupitelství lidu nemá při tom slova. Usnesete-li se na tom, pak vzdáváte se dobrovolně části základních práv každého zastupitelství lidu.

A leště jeden třetí důvod je zde, neomezovati se na to, aby se každoročně opětovaly požadavky pro účely zbrojení, nýbrž aby tyto výdaje předem byly zabezpečeny. V prvých letech docházelo k překročování vojenského rozpočtu. Tato překročení bývala dokonce velmi značná, roku 1921 jen zaznamenali jsme překročení o 983 milionů. V letech 1922, 1923 a 1924 nebyly úvěry úplně spotřebovány.

Poukázal jsem v rozpočtové debatě na to, že přes okolnost, že veškerý úvěr nebyl spotřebován, roku 1924 došlo u dělostřelectva, a ručních střelných zbraní k překročení. Ale faktum je, že proto, poněvadž náš válečný průmysl nepostačil, nebyla spotřebována celá suma, která ve státním rozpočtu byla ministerstvu národní obranu povolena. V přelíčení o událostech v brněnském oděvním skladišti bylo svědky konstatováno, že ministerstvo národní obrany v letech 1922 a 1923 vydalo pokyny, aby se jen rychle, pokud možno, mnoho před koncem roku nakoupilo, aby peníze nezůstaly nepoužity. Podle našeho finančního zákona totiž musí povolený obnos během roku, pro který byl povolen, buď býti spotřebován, anebo se považuje jako za nepovolený. U ministerstva národní obrany jsme za tři roky, od 1922 do 1924 nevypotřebovali 843 miliony a této krásné sumy 843 milionů je pánům velice líto. Co bylo lze za tyto peníze ještě nakoupiti? To je také spolu jednou z příčin, proč má býti suma pěvně stanovena, aby nemohl nastati případ menších vydání. Jedno ustanovení předložené osnovy zákona jedná o tom, že tento fond lze také zvýšiti sbírkami, dary a pod. Bylo by to vlastně věcí, kterou by se musila zabývati církev resp. její zástupcové, neboť je to konkurenční podnik, který se zde staví proti měšci na milodary a proti církvi. Mohli bychom přes to přejíti, kdyby se tímto zaváděním sbírek a možností poskytovati dary pro zbrojení nevytvářela zároveň možnost obrovské korupce. Nechci zde poukazovati jen na kapitolu o dodávkách, kde při existenci tohoto fondu je dána možnost nepřímého vydírání, i víte, že jsem v rozpočtové debatě ukázal, že naše ministerstvo národní obrany resp. vojenská správa všeobecně nejsou chudy na korupční aféry, i když se jim ve veřejnosti nevěnuje náležitá pozornost. Ale největší nebezpečí tohoto ustanovení je v tom, že tyto sbírky mohou hráti tutéž úlohu, jako za války upisování válečných půjček, jako tehdy u každého vojáka. který žádal za dovolenou a zkrátka při všem, co některý státní občan potřeboval od vojenské správy, povolení činilo se závislým od toho, zdali dotčený upsal válečnou půjčku. Zvláštní licoměrnosti je § 3 osnovy zákona, který mluví o tom, že po dobu 11 roků rozpočet ministerstva národní obrany nesmí překročiti sumu 1.400 milionů. Proti tomu by nebylo ničeho namítati, ale jsou zde otevřena zadní vrátka, jimiž se umožňuje, že přece lze rozpočet překročiti. Ovšem je pak takové překročení vázáno na zvláštní zákon, což při struktuře našeho Národního shromáždění, vzhledem k vojskamilovné většině, kterou jsme posud vždy měli, neznamená dále žádné risiko. Tento § 3 je vyloženým balamucením, poněvadž stále ještě umožňuje vyšší podání.

Musíme položiti otázku: Proti komu vůbec zbrojíme? I náš vážený pan ministr národní obrany, o němž přece víme, že, ačkoli je civilista, přece má vojenskou křečovou žílu, i on musil při zahájení instrukčního kursu pro záložní důstojníky v Praze přiznati, že žijeme ve stavu trvalého míru, i vyslovil přání, aby tento stav míru potrval. Nemusíme býti právě velikými zahraničními politiky, abychom poznali, že nám skutečně od žádné strany nebezpečí nehrozí, ani od Němců, ani od Rakouska, zbýval by jen ještě slovanský bratr - Polsko. Ale máme za to, že by se zde našly zajisté jiné prostředky a cesty, abychom ho donutili k míru. Ministr národní obrany mluvil opětně o nutnosti ozbrojeného míru. Chtěl bych poukázati na to, že známý vojenský spisovatel Hans Herzfeld ve své knize >Deutsche Rüstungspolitik vor dem Kriege< po obšírném odůvodnění poukazuje na to, že dnes již více bezpodmínečně neplatí věta, že milý Pánbůh bojuje s nejsilnějšími bataliony. Anglický státník Lloyd George prohlásil roku 1921, v době, kdy byl ještě na vrcholu své moci, toto: K dosažení trvalého míru je potřebí značně zmenšiti zbrojení, národy, státy musí býti ochotny vzíti na sebe risiko ve prospěch míru. Velmi správně řekl Lloyd George v listopadu roku 1921 na banketě k poctě londýnského starosty toto: >V míru již bylo vaše břímě, břímě zbrojení, zničující, jeho následky ve válce byly by příliš hrozné, než abych je líčil. Odzbrojení je jediná cesta k zachování lidské rasy. Nějakým obavám, nedorozuměním a sporům mezi jednotlivými národy nelze se vyhnouti, a jsou-li po ruce smrtelné zbraně, vypukne jednoho dne nová válka.< Co se zde vyslovuje, zplna potvrdí každý, kdo sobě je vědom trochu odpovědnosti. S politováním musíme konstatovati, že počet útočných vlastenců v tomto státě rozhodně vzrostl, alespoň početně, zdali také kvalitativně, je jiná otázka. Německé strany vládní nestály vždy na témže stanovisku ke zbrojení jako dnes. Tak prohlásil křesťanský sociál Bobek v poslanecké sněmovně dne 30. listopadu 1920 toto: O nic méně nežli 346 milionů požadováno je pro zbrojení, a je přece jisto, že musíme míti postačitelnou zásobu zbrojního materiálu, což vysvítá z následujícího. Pak uvádí jednotlivé položky. Tak nemůže býti pochybnosti o tom, že Československo nad své síly a ke škodě obyvatelstva vydává miliony na zbrojení.

Křesťansko-sociální poslanec Scharnagl řekl dne 5. prosince 1922 v poslanecké sněmovně toto: >Žádáme proto i nadále zmenšení nákladu militarismu, neboť stát není nikterak v nebezpečí. Rozuměli jste tomu, učiniti mírovými smlouvami z okolních států mrzáky, které nikterak nepřicházejí v úvahu jako vojenská moc proti Československé republice.< To je dosti jasné. Poslanec dr Luschka, rovněž příslušník strany křesťansko-sociální, prohlásil dne 22. listopadu 1922 v poslanecké sněmovně: >To není žádné odzbrojení. Musíme naopak konstatovati, že se to jistě zase děje ve službách francouzského přátelství.< Nevíme, zdali tento zákon, kterým se dnes zabýváme, nebyl také předložen ve službách francouzského přátelství. V každém případě musili by křesťanští sociálové, jestliže zůstali věrni svému názoru, předlohu zamítnouti.

Ale také Svaz zemědělců, respektive jeho poslanci, opětovně pranýřovali zbrojení a žádali jeho odstranění. Tak pronesl dne 22. listopadu 1921 jeden z jejich nejvýznačnějších vůdců, poslanec Windirsch,o zbrojení a řekl: >Všechny obory státního hospodářství, které, aniž by něčeho poskytovaly, jen pohlcují peníze, dlužno omeziti, a k tomu k tomu patří zajisté v prvé řadě veliká výdajová položka, připadající ministerstvu národní obrany. Musí nadále býti jasno, že není možno vydávati denně na udržování vojenské moci asi 100 milionů korun.< Druhý řečník Svazu zemědělců, poslanec Mayer, který, jak víte, věci obzvláště musí rozuměti, poněvadž byl v německém Rakousku po krátkou dobu ministrem národní obrany, řekl dne 5. prosince 1922: >To, čeho jsme se musili dožíti v oboru militarismu, znamená oproti starým poměrům za starého Rakouska podstatné zhoršení, obzvláště když se jedná o to, aby se vzal zřetel na hospodářské otázky.< Ke konci mi dovolte, abych uvedl na paměť ještě několik slov - kolegové mi nebudou zazlívati, když připomenu něco z jejich doby hrdinské - to vývody místopředsedy poslanecké sněmovny Zierhuta, který dne 22. listopadu 1923 pronesl řeč. V této řeči, která je pozoruhodna již vzhledem k postavení poslance Zierhuta v jeho straně, dovozoval: >Myšlenka odzbrojení pronikla již v Americe, zakotvila také pevně v Anglii a v Italii, Německo, Rakousko a Maďarsko jsou již úplně odzbrojeny, ale československá zahraniční a vojenská politika nemá patrně žádné porozumění pro to, že je nejvýš na čase, vrátiti se ze stavu válečného ke skutečnému míru. Přílišné zbrojení pohlcuje miliardy daňových peněz a skrývá v sobě ještě nedozírné nebezpečí. Bylo by skutečně již nejvýš na čase, aby ministr národní obrany došel k pevnému programu< - pevným programem zdá se býti právě tato předloha o zbrojení - >kterým by se našim poplatníkům dostalo konečně úlevy.<

Prosím pány senátory křesťansko-sociální strany a Svazu zemědělců za prominutí, že jsem je tak zanedbával. (Veselost.) Vynasnažím se však, abych toto zanedbání při příštích poradách o vojenských věcech napravil. Pánové si již připravili odůvodnění pro předlohu. Zní v ten smysl, že ozbrojení dlužno bezpodmínečně zachovati a dále prováděti vzhledem k tomu, že obnosy, které se zde vydávají, připadají k dobru národnímu hospodářství. Chtěl bych zde jen zcela krátce konstatovati, neboť k tomu věru patří rozum více než naivní, sestrojiti takovéto odůvodnění, že čím více peněz se vydává za zbrojení, tím více se jich nedostává ostatním podnikům, které pak nemají buď vůbec žádného úvěru, anebo jen peníze velmi drahé. Čím více zbrojení, tím více daní a dávek, čím více daní a dávek, tím dražší je výroba. Koho zbrojení krmí to je jedině mezinárodní zbrojící kapitál, který jest dnes ještě více mezinárodním, nežli tomu bylo před světovou válkou. Mohl bych - doba je bohužel příliš krátce vyměřena - vyložiti souvislost mezi mezinárodním zbrojícím kapitálem. Skutečně pracovaly veliké továrny na děla a pancéřové plotny Vickers a Armstrong v Anglii. Bethlen Steel Company ve Spojených státech, Schneider-Creuzot ve Francii, Krupp a Stumm v Německu, Societa degli alti formi Tondiere accians di Terni v Italii dohromady s United Harvey Steel Company. Toto sdružení stálo zase ve spojení se Škodovkou a s japonskými zbrojovkami. Chtěl bych pánům říci, když mají tolik obav, že by v tom okamžiku, kdy by přestaly milionové výdaje pro účely zbrojení, utrpělo tím dělnictvo, aby si tím tolik hlavu nelámali. Z jejich úst vyjímá se péče o dělnictvo jako vyložený výsměch. Všechno to, co jsme v posledních měsících viděli, celý program nynější vlády nevypadá podle toho, abychom tomu mnoho důvěřovali, jakoby se vám při tom jednalo jen o péči o dělnictvo. Není potřebí vyráběti pušky a děla, není potřebí vyráběti ještě jiné podobné věci. Za tytéž obnosy lze stavěti železnice, prováděti regulace řek, stavěti nemocnice, jedním slovem, těchto peněz lze rázem užíti k tomu, aby umožněny byly lukrativní výdaje. Dělníkům bude milejší, budou-li vyráběti produktivní věci místo neproduktivních.

Tvrdí se také, že tyto sumy nutno již proto povolovati a zbrojení dále prováděti, poněvadž není možno přeměňovati jednotlivá odvětví průmyslová. Větší vysvědčení chudoby nemohou si dávati politikové, kteří něco takového říkají. Nemáme příklady v celém Německu, v Rakousku, které po válce veškeren průmysl států, který byl průmyslem válečným, ihned proměnily v průmysl mírový? Tyto argumenty jsou jen uspávacím prostředkem, který si pánové připravili, aby své svědomí omámili.

Pánové a dámy, podali jsme celou řadu návrhů, abychom hadu, kterého nemůžeme usmrtiti, alespoň vylámyli jeho jedovaté zuby. Nemůžete-li se rozhodnouti k tomu, abyste zákon zamítli, tak jak to činíme my, pak vás prosíme, abyste tyto pozměňovací návrhy přijali. (Potlesk německých sociálních demokratů.)

Místopředseda Böhr: Dalším řečníkem je pan senátor Antonín Novák; dávám mu slovo.

Senátor Antonín Novák: Slavný senáte! Budiž mi dovoleno, abych několika slovy zmínil sr o způsobu projednávání předlohy, která je na denním pořadu této schůze. V poslední schůzi mimo jiné... (Hluk.)

Místopředseda Böhr (zvoní): Prosím o klid!

Senátor Antonín Novák (pokračuje):... byla projednávána předloha, podle které stanoví se hranice příjmová pro válené poškozence. Byli jsme svědky toho, s jakou pečlivostí pan zpravodaj vypočítal na haléř požitky válečných poškozenců. Za chvíli po včerejší schůzi plenární, byla svolána schůze branného výboru, jejímž úkolem bylo projednati předlohu, podle které povoluje se ministerstvu národní obrany na 11 roků předem obnos 3465 milionů Kč. Pomalu to bude patřiti ke zvláštnostem tohoto slavného sboru, že projednávají se zde předlohy, aniž by páni zástupci příslušných ministerstev cítili povinnost, alespoň býti přítomni... (Sen. Olejník: Ale vždyť tu máte ministra!) Pane kolego, račte prominout, já ještě nedomluvil, jen okamžik trpělivosti. Co včera stalo se ve výboru branném, nepamatuji v dějinách našeho mladého státu. Je to tradice, která postupně se buduje a mám ten dojem, že všem pánům členům tohoto sboru záleží na vážnosti jeho, na tom, aby alespoň prestiž zákonodárného sboru před exekutivou a před veřejností byla zachována. Ve včerejší schůzi branného výboru nebyl přítomen vůbec zástupce ministerstva národní obrany. (Sen. Pastyřík: Protože nebyl pozván!) Račte prominouti, pane kolego, myslím, že není potřebí zástupce ministerstva národní obrany zváti k předlohám, které toto ministerstvo předkládá, anebo které se tohoto ministerstva týkají, a že je povinností ministerstev se o to starati! Konečně je to vaší věcí, když s tím souhlasíte - promiňte mi ten nečeský výraz >proti gustu žádný dišputát.< (Senátor dr Karas: Na programu byl pouhý příděl spisů, k tomu není třeba zástupce vlády!) Pane kolego, tak to nebylo. Naopak předsednictvo naléhalo, aby se projednala předloha a pan referent kolega Sehnal vedle sedící (ukazuje) měl referát připravený, napsaný. Ten si nepsal ve schůzi. Ten referát na dvou stranách kancelářského folia četl ve schůzi a trval celých pět minut. Konstatuji pro historickou pravdu, že tam, kde se jednalo o miliardovou předlohu za nepřítomnosti zástupců ministerstev, referát trval pět minut! Z toho důvodu, poněvadž jsem se také domníval, že je zde chyba a že ministerstvo nebylo pozváno a nemohlo se dostaviti, třeba že má povinnost sledovati své předlohy, podal jsem návrh ve včerejší schůzi branného výboru, aby jednání o této předloze bylo odloženo do schůze příští, která se mohla konati dnes dopoledne, do které by byl pozván zástupce ministerstva národní obrany a konstatuji to zde, že páni členové branného výboru spolu s panem referentem, příslušníci nynější vládní většiny, tento návrh, který je samozřejmý, zamítli.

Ano, řekl jsem, mám dojem, že i vy, pánové z vládních stran, máte a musíte míti zájem na tom, aby jednání tohoto sboru bylo vážné a důstojné, a aby odpovídalo také otázkám, které se zde projednávají... (Sen. Sechtr: Pane kolego, přestalo to býti důstojné, když jsi byl přehlasován?) To ne, pardon, to je vaší věcí. (Výkřiky.) Komu není s hůry dáno, v apatice nekoupí. - Já jsem konstatoval, že projednávání tak dalekosáhlé předlohy bez přítomnosti zástupců příslušných resortů považuji za nedůstojné tohoto slavného sboru a na rozdíl od referátů předcházejících jsem se pozastavil také nad stručností a suchostí referátu pana zpravodaje. Žel, ani dnes referáty nebyly obsažnější, nehledě k tomu, že tato předloha dává tolik látky k řadě otázek, o kterých bychom rádi slyšeli odchylný názor.

Velectění, nám nebude snad nikdo vytýkati, ani nikdo z pánů dnešní vládní koalice, že bychom nebyli dali státu, což jeho jest. Sedm roků jsme dělali poctivě tu politiku, že jsme dávali státu, stojíme na půdě tohoto státu a jsme ochotni i do budoucna dáti státu, co potřebuje. Vždyť naši kolegové, zemřelý Tusar, dr Markovič byli, třeba po krátkou dobu, také správci ministerstva národní obrany. Ale poukazuji zde na ty způsoby jednání, které do budoucna považuji za velmi nebezpečné. Do budoucna, nejen zde v plénu, ale i zvláště ve výborech žádám, aby bylo více péče a více pozornosti věnováno otázkám, které má senát odhlasovati. Nejsem osobním, neboť mluvím nejen za svou osobu, ale i jménem klubu, jehož členem mám čest býti, tvrdím, bude-li se opakovati to, co se v posledním roce v branném výboru dělo, bude tento výbor, který má býti do určité míry nejvyšším kontrolním orgánem - račte mi prominouti ten neparlamentární výraz - pátým kolem u vozu. I kdybyste přinesli sebe krásnější doklady a žádali vysvětlení, ani odpověď ministerstva národní obrany nedostanete přes několikeré urgence. Je tedy samozřejmo, že, hájíme-li zde právo kritiky, hájíme-li zde právo, abychom mohli o jednotlivých otázkách také meritorně jednat, je to nejen naše svaté právo, ale také povinnost. Pokud jde o předlohu samu, mluvil pan ministr o věci, pokud jsem sledoval zprávy v novinách, v branném výboru poslanecké sněmovny. Podle osnovy má se na 11 roků předem dáti ministerstvu národní obrany obnos, aby soustavně mohlo objednávat potřeby věcné. Bezpočtukráte bylo hovořeno o otázce státních leteckých dílen. Já při jiné příležitosti upozornil jsem na případ, který se stal letos ve Francii, kde dosazena byla parlamentární komise k vyšetřování nepořádků při dodávkách pro francouzské ministerstvo národní obrany, kde v prvé řadě jednalo se o dodávky letadel. Referent této komise v závěru navrhl pro záchranu Francouzského ministerstva urychlené vybudování vlastní továrny na létadla, která má býti regulátorem cen a která má znemožniti, aby kartel mohl libovolně šroubovat ceny do výše a jak bylo řečeno - opakuji slova francouzského poslance - stát okrádat. U nás postupujeme opačně. U nás máme letecké dílny, které vyrostly z ničeho, za nepřízně osudu, kolébkou jim bylo nejprve levé křídlo průmyslového paláce a dnes konečně, po dlouhých letech je vybudován ústav, který je skutečněě moderní, až na některé ještě nedostatky, které je třeba ještě odstraniti. Naše státní letecké dílny podle mého skromného názoru se osvědčily. Nejen, že regulovaly cenu letadel dodávaných soukromými výrobnami, současně dodávaly vlastní létadla o 30.000 Kč na kuse levněji, než jiné továrny. Já jsem také již bezpočtukráte na to poukazoval. My se přece nestavíme proti průmyslu, ale proti tomu, aby zde byl vybudován monopol do té míry, že on všechno ministerstvu národní obrany bude dodávat, samozřejmě za ceny monopolem diktované. Vidíme v tom veliké nebezpečí, a to je jediný důvod, který nás vede k tomu, aby státní letecké dílny za všech okolností nebyly zcizeny, aby nebyly zcizeny způsobem, který v ministerstvu národní obrany se projednával. Pan ministr bude snad tak velice laskav a dnes poskytne nám možnost, abychom měli v této otázce jasno a také klid. Nesledujeme pochopitelně zájmy stranické, nýbrž jedině zájem a prospěch státu, aby po této stránce neopakovalo se to, co jsme viděli v celé řadě případů u nás v detailu a co jsme viděli nyní ve Francii ve velkém. Musíme tedy přirozeně i nadále trvati na požadavku, aby státní letecké dílny za všech okolností byly zachovány pro stát.

Pokud jde o předlohu samotnou, podáváme své vlastní pozměňující návrhy, a bylo by velmi užitečno, kdyby slavný senát těmto návrhům, které směřují k prospěchu státu - ne proti státu také věnoval náležitého sluchu. Již včera poukazoval jsem na zajímavou stylisaci §u 3, kde se praví doslova: >Rozpočet ministerstva národní obrany nesmí přesahovati se zřetelem k věcným potřebám národní obrany, opatřovaným z fondu uvedeného v předchozím paragrafu, po dobu 11 let, počínajíc rokem 1927, částku 1.400 milionů Kč, leda by nové zákony vyžadovaly větších nákladů, rozpočtem dosud nepředvídaných.<


Související odkazy