41. V §u 327 má odst. 1 zníti:
ťVyměřovací úřad nebo komise ustanoví výši důchodu, nebo požitku, dani podrobeného, buď výpočtem, anebo kde to podle povahy věci není možno, odhadem podle výsledku řízení a rozhodne dále o výhodách, jež poplatníku příslušejí podle zákona jakož i o výši daněŤ.
42. V §u 329 odst. 1 má věta první zníti: ťPoplatník má právo nahlížeti u vyměřovacího úřadu do svých přiznání a jinakých podání a do jiných zdaňovacích spisů, které nejsou ryze interní, a činiti si z nich výpisy.Ť
43. K §u 330:
K odst. 6 budiž připojena věta:
ťPoplatník má nárok na poshovění, pokud a do jaké míry zakládá se předpis na podstatné vadě řízení. Žádost o po-shovění má odkládací účinek. Jsou-li údaje uvedené v žádosti vinou poplatníkovou podstatně nesprávné, budiž poplatníkovi uložena pořádková pokuta. Byla-li však žádost zamítnuta a ukáže-li se, že námitka podstatné vady v řízení byla odůvodněna, jest stát povinen hraditi náklady, jež byly vynaloženy, aby se dosáhlo tohoto rozhodnutíŤ.
Odst. 10 má zníti:
ťOdvolání podané u nepříslušného finančního úřadu, ale jinak včas, pokládá se za včasně podané. Budiž neprodleně postoupeno příslušnému úřaduŤ.
44. K §u 331: Odst. 1 má zníti:
ťAby mohlo býti podáno odvolání, nebo stížnost k nejvyššímu správnímu soudu, buďtež poplatníkovi na písemnou. nebo ústní žádost oznámeny všechny odchylky rozhodnutí od jeho přiznání a ostatní údaje s náležitým odůvodněním, pokud jsou ze spisu zjevné.Ť
V odst. 3 buďtež slova ťvyjímajíc podpisyŤ škrtnuta.
45. V §u 333 budiž odst. 2 škrtnut.
46. K §u 338:
Odst. 2 má zníti:
ťNáklady, které nejsou uloženy poplatníkovi, hradí stát. Zvláště buďtež poplatníkovi nahrazeny nutné výdaje, nebo výdaje přiměřené okolnostem a výdaje spojené s přibráním právního' zástupce, nebo znalců.Ť
47. K §u 338 budiž dodán nový odst. 4:
ťPovinnost k náhradě útrat budiž poplatníkovi prominuta:
1. požívá-li chudinského práva, nebo
2. zakládalo-li se podání opravného prostředku na omluvitelné neznalosti poměrů, anebo jsou-li tu jinak důvody zřetele hodnéŤ.
48. V §u 339 má odst. 2 zníti:
ťPokud zákon jinak nestanoví, jest odvolání přípustno proti každému rozhodnutíŤ.
49. K §u 340:
Odst. 4 má zníti:
ťNávrh na navrácení do předešlého stavu jest přípustný do lhůty promlčecí (§ 277)Ť.
Odst. 6 má zníti:
ťO návrhu rozhoduje úřad, kterému přísluší rozhodovati o opomenutém opravném prostředku, anebo o opomenutém podání; o odvolání proti rozhodnutí rozhoduje úřad přímo nadřízený.Ť
50. V §u 340 doplněn budiž odst. 6 takto:
ť(6) Obnova řízení: Poplatník má nárok na obnovu řízení, jestliže a pokud se vyskytnou nové skutečnosti, nebo důkazy, jichž dosud neznal. Totéž platí, jestliže v téže věci byla ve dvou různých řízeních pravoplatně vydána rozhodnutí, jejichž podklad skutečně, nebo právně jest v neslučitelném rozporuŤ.
51. V §u 343 budiž odst. 2 nahrazen odstavci 2, 3 a 4 tohoto znění:
ť(2) Vymáhání daní s přirážkami a příslušenstvím exekucí na jmění nemovité je připustilo jen tehdy, byla-li exekuce na movité jmění bezvýsledná.
(3) Až do té doby lze na jmění nemovité vésti jen zajišťovací exekuci záznamem zástavního práva, je-li nebezpečí v prodlení, které dlužno předpokládati jen při zjištěných faktech.
(4) V žádosti o povolení zajišťovací exekuce a v usnesení, kterým se tato exekuce povoluje, musí býti uvedeny důvody pro nutnost zajištění.Ť
52. § 344 má zníti:
ť(1) Daně s přirážkami a příslušenstvím mohou býti vymáhány jen na osobách jimi povinných, na těch, kteří za ně ručí podle zákona daňového, nebo jiných zákonů, teprve tehdy, když a pokud exekuce proti osobě jimi povinné byla bezvýslednou. Až do té doby lze od ručitele žádati jen zajištění, zjistí-li se, že hrozí nebezpečí z průtahu. V žádosti o povolení exekuce proti ručiteli, nebo v usnesení. jímž se taková exekuce povoluje, musejí býti výslovně uvedeny důvody povolení takového zajišťovacího opatření, aby instanční cestou mohla býti jejich správnost a oprávnění přezkoumána.
(2) Před zavedením exekuce nutno dlužníka vyzvati písemnou upomínkou, aby svůj daňový dluh do 14 dnů zapravil.
(3) Beze změny.
(4) Beze změny.
(5) Ministerstvo financí může povoliti, aby v místech, kde přebývá větší počet negramotných. dalo se upomínání místo doručování upomínek písemnou vyhláškou, nebo vybubnováním v obci.
(6) Bez předchozí upomínky, nebo před uplynutím 14denní lhůty od jejího doručení smí býti exekuce zahájena jen tehdy, je-li nebezpečí z průtahu. Na toto nebezpečí lze usuzovati jen ze zjištěných skutečností, které musejí býti výslovně uvedeny v žádosti o povolení takové exekuce, nebo v usnesení, jímž se taková exekuce povoluje.
(7) Beze změný.Ť
53. V §u 355 má odst. 2 zníti:
ťLhůta k podání odvolání jest 14 dnůŤ.
54. V §u 356 buďtež odst. 2 a 3 škrtnuty.
55. V §u 357, odst. 2 místo ťdo 30 dnůŤ má státi ťdo 8 dnůŤ.
56. V §u 363 budiž lit. b) škrtnuta.
VlIl. Resoluční návrhy k osnově zákona o přímých daních, tisk 411:
1. Resoluce sen. Zimáka a soudr.:
I. Vzhledem k tomu, že jeví se nezbytná potřeba provésti revisi a reformu všech státních a samosprávných daní a dávek a že právě projednávaná předloha o přímých daních tomuto úkolu nevyhovuje, vybízí se vláda, aby zahájila neodkladně příslušné práce, jež revise a reforma celého souboru berní státních a samosprávných vyžaduje,
II. Poněvadž celá řada obcí poklesem daňových předpisů pro velké závody nalézá se ve finanční tísni, která bude stupňována uzákoněním nynější předlohy, vyzývá se vláda, aby Národnímu shromáždění předložila osnovu zákona, kterou se sanují za pomoci státu a samosprávných svazků finance oněch obcí, které pro pokles výroby a daňových předpisů nejsou finančně schopny plniti své úkoly.
III. K §u 98, odst. 1 čís. 3:
Prováděcím nařízením budiž postaráno o to, aby ve vyrozumění, jímž udílí se osvobození, bylo také jasně upozorněno na trestné následky, vyplývající z nevčasného oznámení a zrušení vinice.
2. Resoluce sen. Pichla a spol.:
Ministerstvo financí se vyzývá, aby v době co nejkratší podalo Národnímu shromáždění zprávu o výnosu jednotlivých daní, a to zprávu specifikovanou: aby bylo uvedeno u daně důchodkové, kolik je poplatníků z jednotlivých kategorií, jaké jsou přiznané důchody těchto skupili poplatníků a kolik připadá na tyto skupiny poplatníků daně. Dále, aby ministerstvo dalo vypracovati přehled nákladů, spojených s vybíráním jednotlivých daní, zejména aby zjištěny byly tyto náklady u daně důchodové, všeobecné výdělkové a daně pozemkové. Tím poskytnut bude materiál ke správnému ohodnocení těchto daní, neboť se zjistí, čím positivně přispívají k úhradě státních výdajů. Ministerstvo se vyzývá, aby předkládány byly statistiky daňové v rychlejším tempu než dosud a aby přihlíženo bylo k většímu detailování těchto statistik tak, aby nebyly jen sumárním udáním výnosu té, neb oné daně. Statistice daňové bylo dosud věnováno málo pozorností a péče a proto se min. financí žádá, raby také zde zjednalo žádoucí zdokonalení a tím i správné zhodnocení význam u. daňové statistiky.
3. Resoluce sen. Wagnera a druhů:
I. Vláda se vybízí, aby
1. směrnice a podmínky, za nichž spořitelny osvobozeny býti mohou od placení zvláštní daně výdělkové, stanovila v dohodě se Svazem čsl. spořitelen tak, aby další zdravý vývoj spořitelen nebyl zadržen a aby dodržovány byly zásady zdravé spořitelní politiky;
2. měrou co nejhojnější užila zmocnění shora citovaným ustanovením jí daného ve prospěch čsl. spořitelen.
II. Vláda se vybízí, aby výkony soudců z povolání, v nalézacím a odvolacím senátu podle §§ 211 a 225 osnovy zákona o přímých daních činných, způsobem skutečnému výkonu odpovídajícím honorovala.
4. Resoluce sen. Plaminkové a druhů:
I. Vláda se vybízí, aby tiskopisy pro přiznání k dani byly sty lisovány mluvou lidovou. každému občanu srozumitelnou.
II. Nebude-li škrtnut § 205 osnovy zákona o přímých daních, navrhujeme:
Ministerstvu financí se ukládá, aby v prováděcím nařízení bylo ustanoveno, že opakování trestních činů má platiti za zvláště přitěžující okolnosti.Ť
III. Vláda se vyzývá, aby co nejrychleji přikročila k revisi katastru pozemkového s revisí bonity půdy pro zjištění skutečného dnešního čistého katastrálního výnosu zemědělské a lesími půdy.
IV. Ministerstvo financí se žádá, aby podle §u 128 osnovy zákona o přímých daních osvobodilo od daně domovní všechny barákové budovy, které v době popřevratové byly zakoupeny obcemi, aby odpomohly bytové krisi, a jejichž výnos je nepatrný, aneb žádný, zatěžuje obecní rozpočet a pronajímání děje se z důvodů dobročinných.
B. K osnově zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy, tisk 412:
I. Návrhy sen. Hartla a spol.:
1. Navrhuje se, aby se přes návrh zákona tisk 412 přešlo k dennímu pořadu.
2. Návrh zákona tisk 412 budiž nejdříve přikázán ústavně-právnímu výboru k projednání podle jednacího řádu.
3. K §u 1:
V odst. 1 budiž nejvyšší sazba obecních přirážek 200% stanovena na 300%.
Odst. 5 nechť zní:
ťNestačí-li sazby obecních a okresních (silničních okresních) přirážek, uvedené v odst. 1 až 3, dohromady s ostatními řádnými příjmy k úplné úhradě výdajů, mohou obce a okresy vybírati přirážky přes míru stanovenou v odst. 1, nebo v odst. 3 v takové výši, aby tím byl uhrazen zbytek rozpočtových požadavků. Sazby přirážek nesmějí však přesahovati sazby uvedené v odstavci l o více než 100% u obecních přirážek a o více než 40% u okresních přirážek. Na přirážky k dani činžovní se toto ustanovení nevztahuje. Pro ostatní přirážky platí obdobně ustanovení odst. 4.Ť
Poslední věta odst. 5 budiž škrtnuta.
Odst. 7 budiž škrtnut.
4. V §u 2 má odst. 2 zníti:
ťK pozemkové dani, předepsané v obci z veškeré půdy, mimo lesy, vybírá se 10%ní přirážka ve prospěch fondu, zřízeného podle §u 109, odst. 2 zákona o přímých daních.Ť
5. § 3 budiž škrtnut.
6. Pro případ zamítnutí návrhu na škrtnutí §u 3 navrhuje se tato změna druhé věty v odst. 1:
ťUsnesení o vybírání nejvýše 200%ní přirážky obecní, 110%ní přirážky okresní (silniční okresní) a 160%ní přirážky zemské (župní) nepotřebuje vyššího schválení.Ť
7. Pro případ zamítnutí návrhu na škrtnutí §u 3 navrhuje se škrtnutí odst. 3, 4, 6, 7 a 8 tohoto paragrafu.
8. Pro případ zamítnutí návrhu na škrtnutí 4. odstavce §u 3 navrhuje se dodatek ke konci prvé věty, po slovech ťk nim došlaŤ:
ťjinak platí usnesené přirážky za schválenéŤ.
Poslední věta odst. 4 budiž škrtnuta.
9. Pro případ zamítnutí návrhu na škrtnutí 6. odstavce §u 3 se navrhuje:
Slova ťúřad přirážku povolujícíŤ nahrazena buďtež slovy ťbezprostřední úřad dohlédacíŤ, slovo ťnařídíŤ slovem ťdoporučíŤ a slovo ťnavrhnoutiŤ slovem ťdoporučitiŤ.
10. Pro případ zamítnutí návrhu na škrtnutí odst. 7 §u 3 se navrhuje:
Slovo ťnaříditiŤ nahrazeno budiž slovem ťzaříditiŤ.
Poslední věta nahrazena budiž tímto zněním:
ťZměny v rozpočtech, které shledány byly účelnými, sděliti dlužno dotyčným samosprávným svazkům, které se o tom mají do 14 dnů usnésti.Ť
11. § 4 budiž škrtnut.
12. K §u 5:
V odst. 1 škrtnuta buďtež slova ťk dani pozemkovéŤ.
Odst. 2 budiž škrtnut.
V odst. 4 má druhá věta zníti:
ťOdvolání nemá účinku odkládacího. O něm rozhoduje s konečnou platností bezprostředně úřad dohlédací.Ť
Poslední věta odst. 5 budiž škrtnuta.
13. § 6 má zníti:
ťVláda, pokud se týče úřady povolující přirážky, jsou povinny oznamovati úřadům, přirážky vybírajícím, sazby povolených přirážek. Svazky územní samosprávy (§ 1, odst. 1) jsou povinny úřadům, které pro ně vybírají přirážky k přímým daním, oznámiti vždy nejdéle do konce března výši rozpočtové úhrady z těchto přirážek a sděliti sazby usnesených přirážek. Nestane-li se tak, budiž podáno oznámení dohlédacímu úřadu, který jest onomu samosprávnému sboru přímo nadřízen, a souhlasí-li tento úřad, budiž odvádění přirážek onomu samosprávnému sboru zastaveno, dokud oznámení nedojde. Prokáže-li se, že obec, nebo okres nemá viny na tom, že toto oznámení se opozdilo, má finanční úřad II. stolice povoliti další odvádění přirážek. Dokud nedošlo oznámení samosprávného sboru o usnesených sazbách přirážek, dlužno přirážky vybírati bez újmy ustanovení předcházejícího odstavce ve výši předcházejícího roku, nejvýše však v sazbách, přípustných podle §u 1, odst. 1 až 3 a 6Ť.
Odst. 4 zůstává beze změny.
14. § 7 budiž škrtnut.
15. Pro případ zamítnutí návrhu na škrtnutí §u 7 se navrhuje k odst. 1:
Ve větě prvé budiž škrtnuto slovo: ťnejvýšeŤ a ve větě druhé budiž slovo ťmůžeŤ nahrazeno slovem ťmusíŤ.
16. Pro případ zamítnutí návrhu na úplné škrtnutí §u 7 navrhuje se škrtnutí druhé věty v tomto paragrafu.
17. Bude-li zamítnut návrh na škrtnutí druhé věty §u 7, navrhuje se, aby v prvé větě odst. 2 slova ťmusíŤ nahrazena byla po prvé slovem ťm፠a po druhé slovem ťmajíŤ.
18. § 8 budiž škrtnut.
19. Pro případ zamítnutí návrhu na škrtnutí §u 8 se navrhuje, aby v odst. 2 obnoveno bylo znění vládního návrhu.
20. Pro případ zamítnutí návrhu na škrtnutí §u 8 se navrhuje:
V odst. 1, věta prvá, nahrazena buďtež slova od ťneprovedeŤ až ťodst. 8Ť slovy ťnepředloží bez omluvných důvodů obecnímu zastupitelstvu k usnesení příkazy podíle §u 3, odst. 8Ť.
Číslice ť5000 KčŤ nahrazena budiž číslicí ť50 KčŤ.
Odst. 2 obnoven budiž podle původního znění vládního návrhu.
21. § 9, odst. 1.
K prvé větě budiž připojeno: ťDále mají tyto obce nárok na přikázání 10% daně z obratu a pracovních výkonů a daně přepychové, v dotčené obci předepsané a skutečně vybrané. Při vypočítávání tohoto přídělu nepřihlíží se však k dani, kterou vybírá celní úřad, v obci umístěný, při dovozu, nebo vývozu předmětů, jejichž dodávka podléhá dani přepychové, dále k dani z cukru, kterou paušálně platí cukrovary.
Daň, kterou platí ústředí podniku za různé své provozovny, rozdělí se poměrně na jednotlivé obce, v nichž podnik má provozovny. Ministr financí jest povinen. tento příděl obcím, v nichž ukládání daně vyžaduje zvláště intensivní činnosti obecních orgánů, požádají-li o to, zvýšiti na 15%.
Zastupitelské okresy (okresní silniční výbory) obdrží 5% výtěžku všeobecné daně z obratu a pracovních výkonů a daně přepychové, která v onom okrese byla předepsána a skutečně vybrána.Ť
22. K §u 10:
V odst.1 buďtež čís. 2 a 4 obnoveno ve znění vládního návrhu.
Jako nové čís. 5 budiž k odst. 1 připojeno:
ť5. 10% z výnosu daně důchodové, která byla skutečně zaplacena v obvodu onoho vyššího dohlédacího úřadu v roce 1928 a následujících.Ť
Odst. 3 má zníti: ťObce a okresy, které žádají o příspěvky z fondu, předloží zároveň rozpočty s doklady o splnění formálních náležitostí s posledním vyúčtováním a s výkazem poplatků a přirážek ke státním spotřebním daním a samostatným obecním dávkám, jež v obci jsou již zavedeny, a uvedou jejich sazby.Ť
Odst. 4 a 5 buďtež škrtnuty.
23. § 11 budiž obnoven v původním znění vládního návrhu.
24. § 13 budiž obnoven v původním znění vládního návrhu.
25. V §u 14 buďtež slova ťz poloviceŤ až ťz poloviceŤ škrtnuta.
26. § 17 budiž škrtnut.
27. § 20 budiž škrtnut.
28. § 21 budiž škrtnut.
29. V §u 22 budiž poslední věta škrtnuta.
30. V §u 25 buďtež slova ťSvazky územní samosprávyŤ nahrazena slovy ťZemská (župní) zastupitelstvíŤ.
31. K §u 29:
Odst. 1 má zníti:
ťUstanovení tohoto zákona nabývají účinnosti dnem 1. ledna 1928 a pozbývají platnosti nejdéle dne 31. prosince 1932.Ť
V odst. 2, lit. a) budiž škrtnut ť§ 27Ť.
II. Návrhy sen. Hubky, Plamínkové a druhů:
l. K §u 1:
Odst. 1, al. 1 nechť zní:
ťdani pozemkové i z 1.5% zvláštního příspěvku (§ 105, odst. 2 zákona o přímých daních)Ť.
Al. 3 nechť zní:
ťzvláštní dani výdělkové i z přirážek rentabilitních a likvidačníchŤ,
Doplněna budiž alinea:
ťDani z tantiémŤ.
Na konci odst. 1. buďtež přirážky okresní stanoveny 150%, přirážky obecní 250%.
V odst. 5, řádka 10 buďtež škrtnuta slova: ťpřirážky okresní do sazby 150%Ť.
2. V §u 2 budiž odst. 2 škrtnut.
5. V §u 3 buďtež odst. 3, 6, 7 a 8 škrtnuty.
4. K §u 5:
Odst. 1 nechť zní:
ťPřirážky ke státním daním (§ 1) se vypočtou, předepíší a vyberou činiteli, kteří jsou pověřeni vybíráním příslušných daní státních.Ť
Odst. 5 budiž celý škrtnut.
5. Nebude-li přijat náš návrh na změnu §u 5, navrhujeme:
V §u 5, odst. 5 buďtež škrtnuta slova ťnejméně dvoutřetinovouŤ.
6. V §u 6 buďtež odst. 2 a 4 škrtnuty.
7. V §u 7, odst. 1 ve třetí řádce budiž škrtnuto slovo ťnejvýšeŤ.
8. § 8 budiž škrtnut.
9. K §u 10:
V odst. 1 budiž škrtnuto čís. 3 a druhá část čís. 4.
Odst. 4. budiž škrtnut.
Odst. 5 budiž z části škrtnut, takže bude zníti:
ťPři rozdělování příspěvků dlužno dbáti toho, aby v mezích pohotových prostředků fondu byly uhrazeny náklady, k nimž jsou obce (okresy, silniční okresy) po zákonu povinny, anebo jež spočívají na jiném právním titulu; teprve ze zbývajících prostředků lze povoliti příspěvky na ostatní náklady se zřetelem na jejich účelnost.Ť
10. K §u 11:
V odst. 1 budiž škrtnuta věta: ťPříděl tento se snížíŤ až do konce odstavce.
Odst. 2 nechť zní:
ťObci hlavního města Prahy přísluší příděl 10% daně z obratu a přepychové, v obvodu jejím vybrané, bez ohledu na výši jejich obecních přirážek.Ť
11. § 17 budiž škrtnut.
12. § 20 budiž škrtnut.
13. V §u 22 budiž odst. 4 škrtnut.
14. § 24 budiž škrtnut.
15. § 25 budiž škrtnut.
III. Návrhy sen. Reyzla a soudr.:
1. K §u 1:
V odst. 1 buďtež slova ťa to pro léta 1928Ť až do konce odstavce škrtnuta.
V odst. 5 buďtež slova ťavšak nejvýše přirážky obecní do sazby 300%, přirážky okresní do sazby 150%Ť škrtnuty.
V odst. 5 budiž slovo ťnepřípustnoŤ nahrazeno slovem ťpřípustnoŤ.
2. V §u 2 buďtež odst. 2 a 3 škrtnuty.
3. K §u 3:
V odst. 1 budiž číslice 100% nahrazena číslicí 200% a číslice 50% číslicí 100%.
Odst. 3, 6, 7 a 8 buďtež škrtnuty.
4. V §u 4 budiž odst. 2 škrtnut.
5. § 8 budiž škrtnut.
6. § 21 má zníti:
ťObce nejsou povinny přispívati k nákladům ošetřování ve veřejných nemocnicích, porodnicích a ústavech pro choromyslné.
Ustanovení tomu odporující pozbývají platnosti.Ť
IV. Resoluční návrhy sen. Hartla a soudr.:
l. Vláda se vybízí, aby podala osnovu zákona v tom směru, že podniky obcí, pokud slouží k uhájení důležitých životních potřeb obyvatelstva, od výdělkové daně podle hlavy I a II a od daně z obratu a daně přepychové úplně se osvobozují.
2. Vláda se vybízí, aby městům, která vyvíjejí obzvláště intensivní činnost pro stát v přeneseném oboru působnosti, vyplácela za to každoročně státní příspěvek z výtěžku daně z obratu a daně přepychové, a to alespoň v dosavadní výši bezprostředních státních. přídělů z daně z obratu a daně přepychové, jež dotyčné obci byly poskytovány.
5. Vláda se vybízí, aby do státního rozpočtu na rok 1928 zařadila částku 500 milionů Kč na sanaci samosprávných korporací v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.
C. K osnově zákona o stabilisačních bilancích, tisk 413:
1. Návrh sen. Modráčka, Zimáka a soudr.:
V §u 1, v řádce 5 budiž slovo ťmůžeŤ nahrazeno slávy ťjest povinenŤ.