Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1926.

II. volební období.

2. zasedání

 

Tisk 99-99/5.

Interpelace

senátorů F. Časného, J. Filipínského, dr Z. Witta a soudruhů

na ministra školství a národní osvěty

v záležitosti prazvláštních poměrů, které vyvolal svým jednáním řídící učitel A. Spáčil v Bušíně, okres Zábřeh.

Dne 9. ledna 1925 měla se konati v Bušíně, okres Zábřeh na Moravě přednáška z československých dějin se světelnými obrazy pořádaná okresním osvětovým sborem v Šilperku. Řídící učitel v Bušíně A. Spáčil výslovně prohlásil dětem ve třídě (ve škole), že jim nedovoluje té přednášky se zúčastniti. Teprve na zakročení okresního školního výboru v Zábřeze, které se stalo téhož dne, svůj zákaz odvolal. Na to podali členové místní osvětové komise v Bušíně Kesl a Pospíšil proti řídícímu učiteli Spáčilovi stížnost, že brzdí činnost osvětového sboru. V okresním školním výboru v Zábřeze byla mu za to navržena občanem J. Malým důtka a usneseno zahájiti proti němu přípravné řízení disciplinární za to, že ve své třídě pověsil obraz presidenta republiky do kouta nahoru u stropu, tedy způsobem naprosto nevážným, což všecko okresní školní inspektor F. Merta zjistil a dokázal. Tato záležitost vleče se již přes rok, nic se řídícímu učiteli A. Spáčilovi dosud nestalo, naopak členové místní osvětové komise v Bušíně Kesl a Pospíšil byli u soudu odsouzeni k pokutám 100 Kč a 150 Kč za to, že prý neprávem nařkli řídícího učitele A. Spáčila ze sabotáže osvětové práce. Dále byla podána ministerstvu školství a národní osvěty proti inspektorovi F. Mertovi stížnost, aby se mu dostalo důtky za to, že prý snižuje autoritu řídícího učitele před občany a žactvem. Z těchto důvodů táží se podepsaní pana ministra školství a národní osvěty:

1. Je ochoten pan ministr školství a národní osvěty nechati vyšetřiti příčiny, proč řízení proti řídícímu učiteli A. Spáčilovi v Bušíně po 15ti měsících nebylo skončeno.

2. Zda je ochoten postarati se o to, aby řídící učitel A. Spáči1 nemohl beztrestně urážeti presidenta republiky pohoršlivým věšením jeho obrazu před školními dětmi do kouta ke stropu a brzditi činnost osvětovou tím, že zakazuje žákům zúčastniti se přednášky o dějinách našeho národa.

V Praze dne 4. května 1926.

F. Časný, J. Filipínský, dr Witt,
Pocisk, Havlena, Ecksteinová, Habrman, A. Novák, Dundr, Zimák, Petřík, Modráček, Jaroš.

Tisk 99 /1.

Překlad.

Interpelace

senátorů Löwa, Polacha a soudruhů na vládu stran stanovení ceny cukru a cukerní daně.

Dne 28. března 1926 oznamovalo >Právo Lidu<, že se ministerská rada ve své schůzi v pátek (26. března) usnesla stanoviti velkoobchodní cenu pro cukr v dosavadní výši, t. j. částkou 440 Kč za 100 kg. Zároveň že bylo usneseno vybírati vedle dosavadní cukerní daně 54 h a vedle částky 70 h, kterou >Právo Lidu< označuje jako mimořádnou daň, ještě dalších 40 h za 1 kg cukru. Tato zpráva byla dne 8. dubna 1926 oficielně popřena a konstatováno, že se ministerská rada nezabývala ani prvou ani druhou otázkou.

Oproti tomu poskytl pan ministr financí dne 4. dubna zpravodaji >Lidových Novin< interview a v průběhu jeho sdělil, že za účelem úhrady nákladů pro platový zákon trvá na zavedení nové cukerní daně 60 h na 1 kg, čímž by přes značný pokles výrobních nákladů netoliko nenastalo žádné zlevnění cukru, nýbrž muselo by nastati dokonce další zdražení o 20 h na 1 kg.

V dalším interviewu, k němuž zavdal příčinu dopis pana poslance Stříbrného panu ministerskému předsedovi, prohlásil pan ministr financí dne 8. dubna opětně, že trvá na nové cukerní dani 60 h, že však stanovení ceny cukru nespadá do jeho kompetence.

Celé projednávání této věci vyžaduje jak v ohledu věcném tak také formálním naléhavě vysvětlení. Především stává se tím zase aktuelní otázka, na základě kterého ustanovení ústavy vybírá vláda oněch 40 h za 1 kg, jež >Právo Lidu< nazývá >mimořádnou daní<, pan ministr financí však > dobrovolným příplatkem<, kterýžto poslední výraz > Prager Presse< překládá ne zcela přesně, ale velmi příznačně slovy >freiwillige Nebensteuer<. Právní řád nezná žádné >mimořádné daně< nebo dokonce >dobrovolné daně<, naproti tomu předpisuje ústava v §u 111, že daně lze vybírati jen na základě zákona. Máme tedy před sebou příkré porušení ústavy, jež zařaděním 220 milionů do státního rozpočtu (státní příjmy kap. XIV b, tit. 8) nikterak nebylo odčiněno, ježto státní rozpočet není žádným zákonem, nýbrž jen přílohou k finančnímu zákonu a parlamentní svolení, jehož bylo takovým způsobem dosaženo, naprosto nemůže nahraditi řádného usnesení parlamentu, jehož ústava výslovně vyžaduje. Pro rok 1925 nemáme však ani tohoto zdání nějakého parlamentárního povolení. Poslanci Dietl, Schäfer, Hackenberg a soudr. upozornili již dne 24. června 1925 v interpelaci (poslanecká sněmovna, I. volební období, tisk 5233) na toto porušení ústavy, avšak vláda neuznala v neúctě k parlamentu a k jednacímu řádu za nutné dáti odpověď.

S tímto zanedbáním povinné odpovědi na dotaz v parlamentě kontrastuje zvláštním způsobem skutečnost, že se pan ministr financí cítí nucena na soukromý dopis, jenž prý vůbec nebyl určen k uveřejnění a který jen nediskretností se dostal do veřejnosti, s největším urychlením podati vysvětlení a veřejně vyložiti své stanovisko. Jest zajisté zvláštní demokratickou methodou ujednávati veřejné dávky za zády parlamentu se soukromými zájemníky, vymýtiti parlament netoliko z usnášení, nýbrž i z informace, zabraňovati po celé týdny sestoupení parlamentu a politickou diskusi konati ve formě nediskretností a interviewů.

Ve věci samé dlužno především konstatovati, že otázku cukerní daně nelze projednávati odloučeně od otázky ceny cukru. Že posléz uvedená otázka nespadá do resortu pana ministra financí, jest správné, ale právě proto jest zapotřebí, aby netoliko ministr financí, nýbrž veškerá vláda vyložila své stanovisko a to před forem ústavním. Při tom rozumí se samo sebou, že o nějakém zdražení cukru nesmí býti řeči, že naopak dlužno se snažiti, aby snížení výrobních nákladů přišlo k dobru obyvatelstvu. Poukaz pana ministra financí na to, že i po přičtení požadovaných od něho 60 h daňové zatížení cukru ještě daleko není valorisováno, není pádným důvodem pro zvýšení daně, nýbrž dokazuje nejvýše, že cukerní daň ve starém Rakousku byla příliš vysoká. Za dnešních životních poměrů, oproti předválečné době nesmírně obtížných, nesmí se od spotřebitelů žádným způsobem žádati zvýšení cukerní daně. Cukr není žádným luxusním zbožím, jest nepostradatelnou potravinou, obzvláště pro ony bohužel velmi početné kategorie pracujícího obyvatelstva, které jsou poukázány na kávu jakožto jednu ze svých hlavních potravin. Za těchto okolností dlužno konstatovati, že všemu srovnávání se starým Rakouskem na vzdor jest daňové zatížení cukru nesmírné a že vedlo již k tomu, že v Československu, tedy v zemi co do výroby cukru tak nadmíru bohaté, cena cukru jest značně vyšší nežli v jiných státech, které jsou poukázány na dovoz cukru. Při ceně 440 Kč ve velkoobchodu vypadá již nyní na 1 q cukru 54 Kč zákonité, 70 Kč protizákonné cukerní daně a 25 Kč paušalované daně z obratu, dohromady tedy 149 Kč, tedy více nežli jedna třetina ceny ve velkoobchodě. Zamýšlené zvýšení daně učinilo by tento poměr ještě příkřejším, aniž by finanční správě dalo žádaný výtěžek, poněvadž by zvýšení ceny muselo míti v zápětí zmenšení konsumu.

Tážeme se tudíž vlády:

1. Jak ospravedlní vláda své dosavadní chování v otázce ceny cukru a cukerní daně?

2. Jaké úmysly má vláda stran cukerní daně?

3. Jest vláda ochotna stanoviti cenu cukru tak, aby značné snížení výrobních nákladů přišlo k dobru širokým vrstvám spotřebitelů?

V Praze, dne 22. dubna 1926.

Löw, Polach,
Schubert, Sochor, Chlumecký, Průša, Reyzl, Hlávka, K. Reščuk, Včelička, Herlinger, dr Heller, Beutel, Petor, dr Houser, Niessner.

 

Původní znění.

Interpellation

der Sentoren Löw, Polach und Genossen

an die Regierung

wegen der Festsetzung des Zuckerpreises und der Zuckersteuer.

Am 28. März 1926 hat das >Právo Lidu< gemeldet, dass der Ministerrat in seiner Sitzung am Freitag (26. März) beschlossen hat, den Grosshandelspreis für Zucker in der bisherigen Höhe, das heisst mit 440 Kč für 100 kg festzusetzen, Gleichzeitig sei beschlossen worden, ausser der bisherigen Zuckersteuer von 54 h und dem vom >Právo Lidu< als >ausserordentliche Steuer< bezeichneten Betrag von 70 h noch weitere 40 h vom kg Zucker einzuheben. Diese Nachricht wurde am 8. April 1926 offiziell dementiert und festgestellt, dass sich der Ministerrat weder mit der einen noch mit der anderen Frage beschäftigt hat.

Hingegen hat der Herr Finanzminister am 4. April 1926 dem Berichterstatter der >Lidové Noviny< ein Interview gewährt und im Verlaufe desselben mitgeteilt, dass er zur Bedeckung des Aufwandes für das Gehaltsgesetz auf der Einführung einer neuen Zuckersteuer von 60 h per kg beharrt, wodurch trotz einer namhaften Senkung der Gestehungskosten nicht, nur keine Verbilligung des Zuckers, sondern sogar, eine weitere Verteuerung von 20 h per kg eintreten müsste.

:In einem weiteren Interview, dass durch einen Brief des Herrn Abgeordneten Stříbrný an den Herrn Ministerpräsidenten veranlasst wurde, hat der Herr Finanzminister am 8. April neuerlich erklärt, dass er an der neuen Zuckersteuer von 60 h festhält, dass aber die Festsetzung des Zuckerpreises nicht in seine Kompetenz fällt.

Die ganze Behandlung dieser Angelegenheit verlangt sowohl in sachlicher als auch in formaler Hinsicht dringend nach Aufklärung. Vor allem wird dadurch die Frage wiederum aktuell, auf Grund welcher verfassungsrechtlichen Bestimmung die Regierung jene 40 h per kg einhebt, welche das >Právo Lidu< >ausserordentliche Steuer<, der Herr Finanzminister aber >dobrovolný příplatek< nennt, welch, letzteren Ausdruck die >Prager Presse< nicht ganz exakt aber sehr bezeichnend mit >freiwillige Nebensteuer< übersetzt. Die Rechtsordnung kennt eine >ausserodentliche Steuer< oder gar eine >freiwillige Steuer< nicht, dagegen schreibt die Verfassung im § 111. vor, dass Steuern nur auf Grund eines Gesetzes eingehoben werden können. Es liegt also ein krasser Verfassungsbruch vor, der durch die Einstellung von 220 Millionen in den Staatsvoranschlag (Staatseinnahmen, Kap. XIV b, Tit. 8) keineswegs gut gemacht wurde, da der Staatsvoranschlag kein Gesetz, sondern lediglich eine Beilage zum Finanzgesetz ist und eine derartige Einholung der parlamentarischen Bewilligung, die die von der Verfassung ausdrücklich geforderte ordentliche Beschlussfassung des Parlaments durchaus nicht zu ersetzen vermag. Für das Jahr 1925 besteht aber nicht einmal dieser Schein einer parlamentarischen Bewilligung. Die Abgeordneten Dietl, Schäfer, Hackenberg und Genossen haben bereits am 24. Juni 1925 in einer Interpellation (Abgeordnetenhaus, I. Wahlperiode, Druck 5233) auf diesen Verfassungsbruch aufmerksam gemacht, doch hat die Regierung in Missachtung des Parlaments und der Geschäftsordnung eine Antwort nicht für nötig gefunden.

Mit dieser Unterlassung der pflichtgemässen Antwort auf eine parlamentarische Anfrage kontrastiert in sonderbarer Weise die Tatsache, dass der Herr Finanzminister sich bemüssigt fühlt, auf einen privaten Brief hin, der angeblich zur Veröffentlichung gar nicht bestimmt war und nur durch eine Indiskretion in die Oeffentlichkeit gelangt ist, mit grösster Promptheit Aufklärungen zu geben und seinen Standpunkt öffentlich darzulegen. Es ist jedenfalls eine eigenartige demokratische Methode, öffenliche Abgaben hinter dem Rücken des Parlaments mit Privatinteressenten zu vereinbaren, das Parlament nicht nur von der Beschlussfassung, sondern selbst von der Information auszuschalten, den Zusammentritt des Parlaments wochenlang zu verhindern und die politische Diskussion in Form von Indiskretionen und Interviews abzuführen.

In der Sache selbst ist zunächst. festzustellen, dass sich die Frage der Zuckersteuer nicht losgelöst von der Frage des Zuckerpreises behandeln lässt. Dass die letztere Frage nicht in das Ressort des Herrn Finanzministers fällt, ist richtig, aber gerade deshalb ist es nötig, dass nicht nur der Finanzminister, sondern die gesamte Regierung ihren Standpunkt darlegt und zwar vor dem verfassungsmässigen Forum. Dabei ist es selbstverständlich, dass von einer Verteuerung des Zuckers nicht die Rede sein darf, dass vielmehr getrachtet werden muss, der Bevölkerung die Herabsetzung der Gestehungskosten zugute kommen zu lassen. Der Hinweis des Herrn Finanzministers darauf dass selbst nach Zuschlagen der von ihm geforderten 60 h die Steuerbelastung des Zuckers noch lange nicht valorisiert sei, ist kein triftiger Grund für die Steuererhöhung, sondern beweist höchstens, dass die Zuckersteuer im alten Oesterreich viel zu hoch gewesen ist. Unter den heutigen, gegenüber der Vorkriegszeit ungemein schwierigen Lebensverhältnissen, darf den Verbrauchern eine Erhöhung der Zuckersteur keineswegs zugemutet werden. Der Zucker ist kein Luxusartikel, er ist ein unentbehrliches Lebensmittel, insbesonders für jene leider sehr zahlreichen Kategorien der arbeitenden Bevölkerung, die auf den Kaffee als eines ihrer Hauptnahrungsmittel angewiesen sind. Unter diesen Umständen muss festgestellt werden, dass allen Vergleichen mit dem alten Oesterreich zum Trotz, die Steuerbelastung des Zuckers enorm ist und bereits dazu geführt hat, dass in der Čechoslovakei, also in einem an Zuckerproduktion so überaus reichen Lande der Zuckerpreis beträchtlich höher ist, als in anderen Staaten, welche auf Zuckereinfuhr angewiesen sind. Bei einem Grosshandelspreis von 440 Kč entfallen auf 1 q Zucker bereits jetzt 54 Kč gesetzlicher, 70 Kč gesetzwidriger Zuckersteuer und 25 Kč Umsatzsteuerpauschale, zusammen also 149 Kč also mehr als ein DritteÍ des Grosshandelspreises. Die geplante Steuererhöhung würde das Missverhältnis noch krasser machen, ohne der Finanzverwaltung den gewünschten Ertrag zu liefern, weil die Preiserhöhung einen Konsumrückgang nach sich ziehen müsste.

Wir fragen daher die Regierung:

1. Wie rechtfertigt die Regierung ihr bisheriges Verhalten in der Frage des Zuckerpreises und der Zuckersteuer ?

2. Welche Absichten hat die Regierung hinsichtlich der Zuckersteuer ?

3. Ist die Regierung bereit, den Zuckerpreis so festzusetzen, dass die namhafte Ermässigung der Gestehungskosten den breiten Massen der Verbraucher zugute kommt ?

Prag, den 22. April 1926.

Löw, Polach,
Schubert, Sochor, Chlumecký, Průša, Reyzl, Hlávka, Reščuk, Včelička, Herlinger, Dr. Heller, Beutel, Petor, Dr. Houser, Niessner.

Tisk 99/2.

Překlad.

Interpelace

senátora dr Brunara a soudruhů

na pana ministra vnitra

o potlačování volného projevu mínění.

Z volebního provolání, jež vydala německá strana národní, zabaveny byly poslední věty. Volební provolání znělo:

>Sudetskoněmeckému lidu v městech i na venkově!

Strašně doléhá ruka držitelů moci na Tvou vlast. S porušením sebeurčovacíhopráva, zaručeného ve smlouvě o příměří, byla přivtělena českému státu, kdyžústřední mocnosti ve světové válce po bezpříkladném hrdinství německých vojska působením rdousící blokády hladem podlehly přemocicelého světa nepřátel. Od té doby snaží se vláda, pokračujíc v duchu>mírových smluv<, zříditi onen nacionálně-český stát, který má býti jednímz rukojemství trvalého utlačení Německé říše; v důsledku toho používá bezrozpaků všech prostředků, aby sudetskoněmeckýlid vyloučila z jakéhokoli vlivu na zákonodárství a na správu, aby ho hospodářsky,sociálně a kulturně porobila. Na dlažbu vyhození státní zaměstnanci a vojenskéosoby, k zoufalství dohnaní majitelé válečných půjček a majitelé malých důchodů, nezaměstnaní dělníci rukou a hlavou, obchodnictvo,živnostnictvo a stav selský, hroutící se pod nesmírným daňovým tlakem, volnýprojev mínění v parlamentě i mimo parlament, to, co jest národu nejsvětější:naše mládež, jsou obětmi, zatlačení německého jazyka z úředního a soukromého styku, svévolné hospodářstvífinanční, šílený militarismus, vytlačení z pracovního místa, prostoupeníněmeckého jazykového území Čechy pomocí správy a pozemkové reformy, vydáváníúčelových zákonů nejhoršího druhu, zavírání německých škol, neslýchaná pro evropské poměry vláda policie alibovůle jsou prostředky a přímo nestoudné stranické a úplatné hospodářstvíjsou následky tohoto systému.

Že se tyto věci v uznání jejich škodlivosti svobodným rozhodnutím českýchstran změní, to asi dnes nebudou se již odvažovat tvrditi ani ti, kdož se v uplynulédobě snažili takovéto změny dosáhnouti nabízejíce se způsobem častonedůstojným. Musíme tudíž činiti vše, abychom zlomili panující systém násilí.Tak jest naším osudem na staré půdě německého osídlení ve městech í na venkověboj, a jest jasno, že tento boj musí zůstati bez výsledku, vede-li honedisciplinovaná hrstka vůdců a rovněž tak nedisciplinovaná massa; jen semknutívšech sil pod jednotným vedením a s jednotným cílem zajistí úspěch. Cílem jest dosažení nezadatelného a veškerým sudetskýmNěmectvem požadovaného práva sebeurčovacího, jednotné vedení však jest jenmožno, když bude potlačeno vše, co jednotlivé lidi a vrstvy dělí a když zájemstranický nezvítězí nad společnou silou úderní.

Proto za daných poměrů má jen ta strana politickéoprávnění, jejíž vůdčí zásadou jest myšlénka národní, poněvadž jednotlivéstavy, třídy a vrstvy jen s touto myšlenkou mohou vytrvati anebo s ní podlehnou.

Těmito úvahami dala se vésti německá strana národní, když od svého trvánípracovala ke sjednoceni sudetskoněmeckých stran, když potírala tvoření vždy novýchstran dle povolání a dle stavů, a když se snaží dosíci utvořenísudetskoněmeckého uzavřeného obranného bloku. Proto, když Svaz zemědělců vydalsvoje provolání k sudetskoněmeckým stranám, vekterém vyzýval k utvoření německé oposiční jednotné fronty v parlamentě i mimoparlament, spoluzúčastnila se prací na provedení tohoto velikého díla,vynakládajíc všechnu svoji sílu a úplně upouštějíc od jakéhokoli malicherného stranického stanoviska, proto ve vyjednáváni v tomtosměru konaném šla ve své ochotě vůči jiným stranám až k nejzazší mezi, proto,když následkem vystoupení německých sociálních demokratů, národních socialistů,křesťanských sociálů a živnostníků roztříštěna byla sudetskoněmeckájednotná fronta, ve svých základech již hotová a parlamentárními zástupci všechnemarxistických stran schválená, pozvala Svaz zemědělců, aby společně s ní vedlvolební boj, aby alespoň dvě největší národní strany na světě podaly příklad německé jednoty.

Národní myšlenka byla však úvahami o stranické taktice jednotlivých stran ubita.Německá národně-socialistická strana dělnická zařídila, jak obyčejně, svéjednání, berouc ohledy na mezinárodní stranu sociálně-demokratickou,křesťansko-sociální strana lidová použita vystoupení národních socialistů, abyse odtrhla od pozůstalého bloku sudetskoněmeckých stran a aby tím dosáhla volnéruky v boji pro požadavky Říma, Svaz zemědělců odmítl v poslední chvíliučiněnou mu nabídku německé strany národní aspojil se raději s maďarskou stranou národní.

Těžce sklamán a v nejhlubším smutku stojí sudetskoněmecký lid u rakvesudetskoněmecké jednotné fronty, která sotva byvší zrozena, byla malichernýmizájmy stran zavražděna.

Sudetskoněmecký lide! Jasně a otevřeně leží politika německé strany národnípřed Tvýma očima. Odmítajíc protiprávní poměry, způsobené tak zvanýmimírovými smlouvami za nejhlubšího porušení našeho práva sebeurčovacího, vedeneohroženě a nezištně boj o Tvá nejsvětější práva.

Sudetskoněmecký lide, vol! Chceš-li boj a nikoli nedůstojné nabízení senesmířlivým odpůrcům, chceš-li jednotu a nikoli roztříštěnost, chceš-lizůstati německým a nechceš-li uvnitř hranic českého národního státu znenáhlazmizeti, pak vol listinu německé strany národní !<

Tím omezena byla svoboda volby, poněvadž bylo německé straně národní znemožněno, aby svůj politický program sdělila voličstvu.

Tážeme se pana ministra vnitra, zdali mu tato věc jest známa, a je-li tomu tak, jak může toto rdousení volného projevu mínění v době voleb uvésti soulad s demokracií, která prý v tomtostátě panuje ?

V Praze, dne 10. března 1926.

Dr Brunar,
Teschner, Böhr, Tschapek, Hütter, Spies, A. Scholz, Hartl, Luksch, Zuleger, J. Prause, K. Friedrich.

Původní znění.

Interpellation

des Senators Dr. Brunar und Genossen

an den Herrn Minister des Innern

in Angelegenheit der Unterdrückung der freien Meinungsäusserung.

Aus dem von der Deutschen Nationalpartei herausgebenen Wahlaufrufe verfielen die letzten Sätze der Beschlagnahme. Der Wahlaufruf lautete:

>Sudetendeutsches Volk in Stadt und Land!

Furchtar lastet die Hand der Machthaber auf Deiner Heimat. Unter Verletzung des imWaffenstillstandsvertrage verbürgten Selbstbestimmungsrechtes wurde sie demtschechichischen Staate einverleibt, als die Mittelmächte im Weltkriege nachbeispiellosem Heldenmute der deutschen Heere und unter den Einwirkungen einer würgendenHungerblockade der Uebermacht einer Welt von Feinden erlegen waren. Seit dieser Zeit istdie Regierung bestrebt, in Fortsetzung des Geistes der >Friedensverträge< jenennational - tschechischen Staat aufzurichten, der eine der Bürgschaften für die dauerndeNiederhaltung des Deutschen Reiches sein soll; folgerichtig wendet sie bedenkenlos alleMittel an, um das sudetendeutsche Volk von jeder Einflussnahme auf Gesetzgebung undVerwaltung aufzuschalten, es wirtschaftlich, sozial und kulturell zu zermürben. Die aufdas Pflaster geworfenen Staatsbediensteten und Militärpersonen, die zur Verzweiflunggetriebenen Kriegsanleihebesitzer und Kleinrentner, die beschäftigungslos gewordenenHand- und Kopfarbeiter, der unter ungerechtem Steuerdruck zusammenbrechende Handels-,Gewerbe- und Bauernstand, die freie Meinungsäusserung in und ausserhalb des Parlaments,das heiligste der Nation, unsere Jugend sind die Opfer, die Verdrängung der deutschenSprache im amtlichen und privaten Verkehre, eine willkürliche Finanzwirtschaft, einwahnsinniger Militarismus, Verdrängung vom Arbeitsplatze, die Durchsetzung des deutschenSprachgebietes mixt Tschechen im Wege der Verwaltung und Bodenreform, die Erlassung vonZweckgesetzen schlimmster Art, die Schliessung der deutschen Schulen, die füreuropäische Verhältnisse unerhörte Polizeiherrschaft und Willkür sind die Mittel undeine geradezu schamlose Partei- und Bestechungswirtschaft sind die Folgen dieses Systems.

Dass dieses in Erkenntnis seiner Schädlichkeit durch freien Entschluss dertschechischen Parteien geändert werden würde, werden wohl heute nicht einmal mehrdiejenigen zu behaupten wagen, die in der abgelaufenen Zeit bemüht waren, durch oftwürdelose Anbiederung eine solche Aenderung zu erreichen. Wir müssen daher alles tun, umdas herrschende System der Gewalt zu brechen. So ist unser Schicksal auf altem deutschenSiedlungsboden in Stadt und Land der Kampf und es ist klar, dass dieser erfolglos bleibenmuss, wenn er von einem disziplinlosen Haufen von Führern und einer ebenso disziplinlosenMasse geführt wird; nur die Zusammenfassung aller Kräfte unter einheitlicher Führungund mit einem einheitlichen Ziele verbürgt den Erfolg. Das Ziel ist die Erlangung desunveräusserlichen und vom ganzen Sudetendeutschtum erstrebten Selbstbestimmungsrechtes,die einheitliche Führung aber ist nur möglich, wenn alles zurückgedämmt wird, was dieeinzelnen Menschen und Schichten trennt und nicht das Parteiinteresse über die gemeinsameSchlagkraft obsiegt.

Darum hat unter den gegebenen Verhältnissen nur jene Partei eine politischeBerechtigung, deren leitender Grundsatz der nationale Gedanke ist, weil die einzelnenStände, Klassen und Schichten des Volkes nur mit diesem selbst bestehen können oder abermit ihm untergehen.

Von diesen Erwägungen hat sich die deutsche Nationalpartei leiten lassen, wenn sieseit ihrem Bestande auf die Einigung des sudetendeutschen Parteiwesens hinarbeitet, wennsie die Bildung immer neuer Berufs- und Standesparteien bekämpft und die Bildung einessudetendeutschen, in sich geschlossenen Abwehrblockes zu erreichen strebt. Deshalb hatsie, als der Bund der Landwirte seinen Aufruf an die sudetendeutschen Parteien herausgab,in dem er zur Bildung einer deutschen oppositionellen Einheitsfront in- und ausserhalb desParlamentes aufforderte, an den Arbeiten zur Herbeiführung dieses grossen Werkes unterEinsetzung ihrer ganzen Kraft und unter völliger Aufgabe jedes kleinlichenParteistandpunktes mitgearbeitet, deshalb ist sie bei den in dieser Richtung geführtenVerhandlungen im Entgegenkommen gegenüber den anderen Parteien bis zur äussersten Grenzegegangen, deshalb hat sie, als infolge des Ausspringens der deutschen Sozialdemokraten,Nationalsözialisten, Christlichsozialen und Gewerbeparteiler die bereits in ihrenGrundlagen fertiggestellte und von den parlamentarischen Vertretern aller nichtmarxistischen Parteien genehmigte sudetendeutsche Einheitsfront gesprengt wurde, an denBund der Landwirte die Einladung gerichtet, gemeinsam mit ihr den Wahlkampf zu führen,damit wenigstens die zwei grössten nationalen Parteien der Welt das- Beispiel deutscherEinigkeit geben.

Der nationale Gedanke ist jedoch von den parteitaktischen Erwägungen einzelnerParteien erschlagen worden. Die deutsche nationalsozialistische Arbeiterpartei richtete,wie gewöhnlich, ihr Verhalten unter Rücksichtnahme auf die internationalesozialdemokratische Partei ein, die christlichsoziale Volkspartei benützte das Auspringender Nationalsozialisten, um sich von dem Verbliebenen Block der sudetendeutschen Parteienzu trennen und dadurch freie Hand im Kampfe für die Forderungen Roms zu bekommen, derBund der Landwirte lehnte das in letzter Stunde an ihn ergangenen Angebot der DeutschenNationalpartei ab und verbündete sich lieber mit der ungarischen Nationalpartei.

Schwer enttäuscht und in tiefster Trauer steht das sudetendeutsche Volk an der Bahreder sudetendeutschen Einheitsfront, welche kaum geboren durch kleinliche Parteiinteressengemordet wurde.

Sudetendeutsches Volk ! Klar und offen liegt die Politik der Deutschen Nationalparteivor deinen Augen. In Ablehnung der durch die sog. Friedensverträge unter gröblichsterVerletzung unseres Selbstbestimmungsrechtes geschaffenen widerrechtlichen Zustände führtsie unerschrocken und uneigennützig den Kampf für deine heiligsten Rechte.

Sudetendeutsches Volk wähle! Willst du den Kampf und nicht die würdelose Anbiederungan den unversöhnlichen Gegner, willst du die Einigkeit, und nicht die Zersplitterung,willst du deutsch bleiben und nicht innerhalb der Grenzen des tschechischenNationalstaates nach und nach aufgesaugt werden, dann wähle die Liste der DeutschenNationalpartei !<

Dadurch wurde die Freiheit der Wähl beeinträchtigt, weil es der Deutschen Nationalpartei unmöglich gemacht wurde, ihr politisches Programm der Wählerschaft mitzuteilen.

Wir fragen den Herrn Minister des Innern, ob ihm dieser Sachverhalt bekannt ist, wenn ja, wie er diese Drosselung der freien Meinungsäusserung im Zeitpunkte der Wahlen mit der in dresem Staate angeblich herrschenden Demokratie in Uebereinstimmung bringen kann?

Prag, am 10. März 1926.

Dr. Brunar,
Teschner, Böhr, Tschapek, Hütter, Spies, A. Scholz, Hartl, Luksch, Zuleger, J. Prause, K. Friedrich.


Související odkazy