K pol. 47. U cestovních kanceláří
a zámořských dopravních společností
je oprávnění obchodovati cizozemskými
platidly omezeno na určitý způsob provozováni
obchodu (nesmí totiž prodávati valuty). Pro
cestovní kanceláře stanovena je za povolení
k obchodu cizozemskými platidly právě tak
jako pro zámořské dopravní společnosti
vzhledem k obdobným poměrům u těchto
společností a vzhledem k téměř
stejnému významu oprávnění
jednotná sazba Kč 200.-.
K pol. 48. Propůjčením prodejny dostává
se straně oprávněni ku prodeji losu čsl.
třídní loterie a s určitým
ziskem pro prodejnu (t. č. 45 Kč za celý
los a loterii, tedy 90 Kč za celý los za jeden rok).
Proto byla odstupňována dávka dle počtu
přidělených losů a vzhledem k tomu,
že se přiděluji nejméně skupiny
po 25 losech. Maximum stanovena 24.400 Kč přes to,
že losů bývá i přes 10.000 a
zisk by činil 90.000 Kč.
K pol. 49. Každým zvýšením
počtu losů zvyšuje se i zisk prodejny a oprávnění
téže doznává v tomto směru většího
rozsahu. Jest tudíž nutno, aby i za tento zákon
dávka byla vybíránu. Odstupňování
sile počtu losů odůvodněno jest týmiž
okolnostmi jako u pol. 48.
K pol. 50. Povolení zástupce prodejně
třídní loterie uděluje se výhradně
k žádosti majitele prodejny, zvláště
bankéřům, jímž se tímto
povolením dostává osvobození od osobního
velení prodejny, tudíž i výhod oproti
prodejnám ostatním. Pro stanovení výše
dávky bude rozhodným, zda povolení toto jeví
se nutným (na př. pro nemoc majitele), nebo děje-li
se z jiných, snad méně naléhavých
důvodů, majících svůj původ
v osobě majitelově; proto volena sazba klouzavá.
K pol. 51. Povolením společníka; jež
uděluje se taktéž tolika k žádosti,
a v zájmu prodejny poskytuje se tíže výhoda,
resp. novému společníku oprávnění
ku prodeji losů. Pro stanovení výše
této dávky bude rozhodným jednak rozsah závodu
jakož i majetkový vklad nového společníka,
jelikož tato okolnost má na výši poskytované
výhody přímý vliv.
K pol. 52. Prodejně se poskytuje oprávnění,
resp. výhoda, jed spočívá v tona,
že část režie, jež by jinak zcela
na loterní agenda připadla, ponese nový obchod
s prodejnou spojený. Odstupňovati dlužno tuto
dávku sile rozsahu závadu a zejména dle odhadu
výnosu povolených vedlejších obchodů.
K pol. 53. Úkonem tímto dostává
se straně oprávnění ku prodeji losů
třídní loterie i mimo hlavní prodejnu,
a to v pobočných závodech nebo v podprodejnách.
Výhoda z oprávnění tohoto plynoucí
spočívá v možnosti snazšího
umístění losů prodejná přidělených.
Odstupňování dávky řídí
se zde rozsahem prodejny, tedy v prvé řadě
počtem přidělených losů, jelikož
touto okolností jest výše výhody z tohoto
opatření plynoucí určována.
K pol. 54. Zaúčtování výher
na ztracené skladní losy děje se výhradně
na popud a ku prospěchu majitele prodejny, jenž lasy,
na které výhry připadly, nemůže
předložiti. Kyne mu z tohoto zaúčtování
mimořádná výhoda, t. j. výplata
výher na výherní losy i bez jich předložení
loternímu ředitelství, což jest jinak
nezbytnou podmínkou realisace výhry. Dávka
ta má vedle toho ráz prohibiční. Odstupňováni
dávky jest nutné, neboť dle výše
výhry na ztracený los připadlé řídí
se i výše výhody, které se prodejné
tímto opatřením dostává.
K pol. 48-54 se poznamenává, že tyto úřední
úkony dějí se na základů výsostného
práva a ne u vykoná vání loterního
podniku.
K pol. 55. Odklad slosování učené
loterie soukromé, jenž se povoluje toliko na žádost
strany, je vždy kal prospěchu instituce loterií
pořádající, neboť oprávněním
ku pozdějšímu slosováni umožněn
jest další prodej losů a tím i zvýšení
výnosu loterie. lávka má též
význam prohibiční, aby se zabránilo
opětným odkladům slosováni. Odstupňování
dávky řídí se výší
herního kapitálu; t. j. počtem losů
násobeným jich cenou, jenž určuje i
výši výhody z tohoto opatření
plynoucí.
K pol. 56. Záměna záruční
listiny za jiné hodnoty a opačně děje
se taktéž toliko na výslovnou žádost
pořadatelů loterie a slouží tudíž
rovněž soukromé instituci věcnou loterii
pořádající ku prospěchu. Úřad
výměnu tuto provádějící
(t. č. loterní ředitelství) jest tímto
opatřením zatěžován. Sazba jest
pevná, protože úkony působí stejné
výlohy.
K pol. 57. Povolení uděluje se k žádosti
strany (novinám, konfekčním závodům),
které se zde dostává oprávnění
ku pořádání reklamního slosování,
z něhož plyne získáním většího
počtu odběratelů materielní výhoda.
Odstupňování dávky řídí
se rozsahem, resp. výší výher reklamního
slosování.
K pol. 58. Jde o intervenci loterního orgánu
při zkoumání peněžních
automatů, kteréž vyvolává vždy
strana sama, jelikož bez znaleckého posudku herní
automat ve veřejných místnostech postaven
býti nesmí. Jde zde tudíž o akt v zájmu
strany konaný, z něhož jí plyne oprávnění
používati ve veřejnosti automatu. Dávka
je stanovena dle doby trvání intervence loterního
orgánu.
K pol. 59. V některých případech
průvozu nebo přepravy, kde se povoluje v zájmu
strany, aby mohla převážeti zboží
po vedlejší cestě, jest nutno zajistiti celní
důchodek zvláštním finančním
dozorem, který odnímá orgány dozorem
pověřené jiné službě a
působí tak nepřímo na udržování
vyššího stavu státních zaměstnanců.
Výše dávky jest odůvodněna skutečnými
náklady finanční správy a zřetelem
na dávky podle pol. 27 až 29.
K pol. 60. Výhoda strany spočívá
v tom, že zásilky chmele nejsou na základě
vydaného osvědčení cizozemskými
úřady otvírány. Tato výhoda
se přirozeně násobí, jde-li o více
cylindrů nebo beden. Natržená jednotka sazby
jest této výhodě úměrnou.
K pol. 1. Úřední úkony zpoplatněné
touto položkou jsou hlavní činností
ministerstva zahraničních věci. Pokud při
tom jde podstatně o soukromý zájem, jest
zajisté spravedlivo tyto úřední úkony
zpoplatniti. Sazba jest klouzavá, o sice od 20 do 5000
Kč podle majetkového významu pro stranu a
podle obtížnosti případu. Minimální
poplatek je nízký z toho důvodu, že
jde často o úřední úkony méně
složité nebo o stranu méně majetnou,
nikoli však zcela nemajetnou, takže nelze od vyměření
dávky zcela upustiti. Jako maximum se navrhuje dávka
5000 Kč vzhledem k tomu, že může při
tomto úředním úkonu jíti o
případy velmi složité a majetkový
zájem velmi značný.
K pol. 2. Důvod ku zpoplatnění je
stejný jako při saz. pol. 1. Maximální
sazba jest navržena nižší nežli při
saz. pol. 1, poněvadž jde obyčejně o
úřední úkony méně složité.
K pol. 3. Superlegalisace přichází
v oboru ministerstva zahraničních věci velmi
často, pokud jde o právní jednáni,
mající vztah k cizině a pokud tato povinnost
není odstraněna ve styku s některým
státem mezinárodní smlouvou. Poplatek jest
stanoven pevnou částkou 50 Kč jako jest tomu
u stejného úředního úkonu zastupitelských
úřadů ČSR v zemích evropských
podle saz. pol. 21 zákona č. 225/25 Sb. z. a n.
Položka jest reciproční jako právě
citovaná položka.
K pol. 4. Úředních úkonů,
zpoplatněných touto saz. položkou, t. j. remitencí
ubývá se zavedením normálních
mezinárodních bankovních styků. Stejný
úřední úkon zastupitelských
úřadů ČSR jest zpoplatněn saz.
pol. 4 zákona č. 225/25 Sb. z. a n. Dávka
je stanovena od 10 do 1000 Kč, a vyměřuje
se podle hodnoty doručovaného předmětu.
K pol. 1. Pro schvalování staveb v t. zv.
požárním obvodu drah platí zvláštní
předpisy. Jsou to: dekret dvorní kanceláře
ze dne 28. listopadu 1843, č. 40.114 P. G. S. B. d. 71;
č. 137, jimž jest určeni rozsah t. zv. požárního
obvodu a ustanoveno, jak moji býti veškeré
stavby v tomto ochranném pásu zřizovány,
aby se zamezilo nebezpečí požáru, po
příp. aby byl požár omezen na míru
pokud možno nejmenší a tím chráněna
bezpečnost stavu a provozu dráhy, sloužící
veřejným zájmům, dále §
99 železničního provozního řádu
(cís. nař. ze dne 16. listopadu 1851, č.
1 ex 1852), jenž k ochraně zájmů železničních
váže přípustnost provádění
staveb uvnitř požárního obvodu na zvláštní
formelní povolení železničních
úřadů, jež musí sobě stavebník
vymoci vedle stavebního konsensu dle stavebního
řádu. V řízení, jímž
má býti o přípustnosti stavby rozhodnuto,
není železniční úřad interesentem,
nýbrž činitelem rovnocenným s úřadem
stavebnin (srovnej rozhodnutí nejvyššího
správního soudu ze dne 7. června 1922, č.
8115).
Udělení souhlasu ke stavbám ve smyslu cit.
ustanoveni, ať se děje zvláštním
řízením na výslovnou žádost
stavebníkovu, neb řízením spojeným
s řízením vykonávaným podle
stavebního řádu, jest rázu výsostného,
čímž je odůvodněno jeho pojmutí
dodávkového řádu.
Ve vládním nařízení ze dne
4. září 1925; č. 185 Sb. z. a n.;
rozdělena byla tato funkce na dvě položky a
dávka, pohybovala se pouze v určitých mezích
500-20.000 Kč, vznikne-li stavebníku z udělení
souhlasu majetková výhoda, aneb 50-5000 Kč
pro ostatní případy.
Při praktickém provádění nebyla
však možno nalézti vždy správnou
cestu pro odhad jednotlivé dávky, takže povstávaly
značná nesrovnalosti ve věci, které
byly příčinou k hromadným stížnostem.
Aby tedy praxe podle nového zákona nenarazila na
stejné překážky a nesrovnalosti, navrhuje
se rozčleněni položky M 1 na 12. podřadí,
podle druhu jednotlivých staveb a stanoví se pro
ně pokud možno pevné sazby ve výši
přijatelné pro stavebníka, při čemž
byl vzat zřetel na svéstojné výlohy
dráhy a na to, aby většími dávkami
nebyla brzděna stavební činnost.
Maximum 10.000 Kč je odůvodněno tím,
že se jedná třeba ve výjimečných
případech o stavby velkého rozsahu, vyžadujících
zvlášť obtížného jednání
vzhledem ku bezpečnosti železničního
provozu.
K pol. 2. Tato položka je odůvodněna
tím, že železniční správa
(ministerstvo železnic) na podkladě různých
mezinárodních smluv (na př. mírové
smlouvy, portorosské dohody o vrácení soukromých
vozidel) vstupuje ve styk s jinými státy nebo železničními
správami a podniká kroky za tím účelem,
aby byly hájeny zájmy čsl. příslušníků
(na př. jednání s cizími správami
o vrácení zadržených soukromých
vozů).
Výše sazby je odůvodněna nákladnosti
prací, jichž jest třeba k úspěšné
intervenci; rozdílnost sazeb se řídí
zejména nákladnosti předběžných
prací a zákroků, spojených s intervencí
(na př. vyslání zástupců ministerstva
železnic k jednáni v cizině a pod.).
K pol. 3. Podle organisačního statutu ze
dne 19. ledna 1896, č. 16 ř. z., § 5, bod 17.,
spadá železniční statistika do výsostného
práva státní železniční
správy.
Výše dávky je stanovena částkou
pohyblivou, protože stranami požadovaná statistická
data jsou buď rozsahu menšího, nebo jsou i pracemi
obtížnými, vyžadujícími
delší doby zpracováni, tudíž i
nákladnějšími. Vyjímají
se vědecké korporace, ježto hodnoty vědeckého
bodání jsou všeužitečné,
zahraniční interesenti z důvodů vzájemnosti
výměny a členové železničních
rad, jimž je nutno poskytnouti materiál potřebný
pro jejich povolání.
K pol. 4. Povolení k přípravným
pracím technickým uděluje na podkladě
§ 1-4 železničního koncesního zákona,
č. 238/1854 ř. z., ministerstvo železnic ve
smyslu § 5, odst. 7., organisačního statutu.
Povolení k technickým průpravám pro
dráhy neveřejné může se uděliti
- je-li toho třeba - v Čechách, Moravě
a Slezsku analogií k § 1 žel. kont. zákona
ze 14. září 1854, č. 238 ř.
z., v souvislosti s § 1 a § 42 zákona z 18. února
1878, č. 30 ř. z., jakou drah veřejných;
na Slovensku a Podkarpatské Rusi plyne ze zák. čl.
III:1908, resp. zák. čl. III:1916.
Povolením získává oprávněnec
možnost vypracovati projekt dráhy sloužiti jeho
zájmům, tím odůvodněna výška
dávky a její lineární progrese podle
délky dráhy. Sazba byla stanovena s ohledem na spoluúčast
ministerstev vnitra, veřejných prací a národní
obrany.
K pol. 5. Povoleni k průpravným pracem jest
udělováno na omezenou dobu (6 měs. nebo 12
měs.) a bývá nutno je prodloužiti (podle
§ 1 zákona č. 19/1879 ř. z.). Pro prodloužení
povolení stanoví se poloviční dávka
vzhledem na menší rozsah administrativní práce,
při čemž je brán i ohled na spouúčast
ministerstva vnitra.
K pol. 6. Generální projekty jest předkládati
ve smyslu § 6 žel. kont, zákona ze dne 14. září
1854; čís. 238 ř. z. (Čechy, Morava
a Slezsko), resp. VI. žel. koncesního řádu
(Slovensko a Podkarpatská Rus) z 8. srpna 1868, čís.
4973, a příslušných předpisů
min. nař. z 25. ledna 1879; čís. 19 ř.
z. a min. nař. z 29. května 1880; čís.
57 ř. z., resp. nař. býv. uh. ministra veřejných
prací a dopravy z 11. března 1886, č. 40.003/1885;
přezkoušení projektu, vykonání
event. povolené revise trasy a staniční komise
i rozhodnutí o jejich výsledku vyžadují
značné úřední práce
zhruba úměrné délce trati.
Vzhledem na význam úkonu jsou Navrženy dvě
položky 6a a 6b a výška sazeb jest vyměřena
též se zřetelem na okolnost, že projednáním
generálního projektu získává
stavebník řádný podklad pro pozdější
projekt detailní.
K pol. 7. Detailní projekty drah projednávají
se na podkladě norem uvedených u položky 6.
Z obdobných důvodů navrhuji se sazby rostoucí
s kilometrickou délkou železničního
projektu. Výška jest odůvodněna též
skutečnosti, že stavebník získává
přezkoušením projektu, vykonáním
politické, resp. veřejnoprávní pochůzky
bezpečný podklad pro příští
stavbu dráhy, resp. pro vypracováni podrobných
stavebních plánů železniční
stavby a výstroje.
K pol. 8a. Převodem stavebního povolení
uděleného pro dráhu neveřejnou z majitele
dráhy na jeho nástupce získává
tento právo dráhu po dobu platnosti převedeného
povoleni provozovati. Dávka jest stanovena vzhledem k rozsahu
úředních úkonů a progresivně
dle kilometrické délky dráhy.
K pol. 8b. Na Slovensku a Podkarpatské Rusi jest
nař. býv. ministra veřejných prací
a dopravy z 22. srpna 1888, čís. 37.553, umožněno
povolení t. zv. omezené veřejné dopravy
na drahách neveřejných (lesních, průmyslových,
hospodářských), t. j. majitel (provozovatel)
dráhy nabývá oprávněni dopravovati
buď osoby nebo zboží nebo obojí na své
Neveřejné dráze za úředně
schválený tarif Výměra dávky
je stanovena podle délky dráhy.
K pol. 8c. Výjimečně projednávají
se projekty požárních opatření
v sousedství nových drah; předepsané
jednak generelně oběma koncesními zákony,
specielně pak min. nař. z 25. ledna 1879, čís.
19 ř. z., resp. uh. zák. čl. XLI ex 1381,
zvláštní komisí, oddělenou od
komise pochozí. Dávka zatěžuje majitele
železnice, jemuž se řízením dostává
oprávnění vykonati potřebné
změny na cizím majetku v sousedství dráhy
a stanovena je od` 50 Kč do 2400 Kč.
K pol. 8d. V rámci projednávání
železničních projektů stává
se, že dodatečně jsou majitelem železnice
požadovány rázné úlevy (na př.
určení mírnějších požárních
opatřeni dle norem citovaných v předcházející
položce 8c, nebo povoleni podmínek nočního
provozu na drahách nižšího řádu
a drahách neveřejných atd.), jichž poskytnuti
vyžaduje rozmanité úřední úkony
v jiných položkách nezajištěné.
Ustanovuje se proto zvláštní dávka pohyblivá
v mezích od 50 do 2000 Kč, ovšem s podmínkou,
že příslušný úkor není
spojen s úkony souvisícími s politickou (veřejnosprávní)
pochůzkou nebo technicko-policejní zkouškou
(pochůzkou).
K pol. 9a. Před zahájením provozu
na dostavěné dráze jest vykonati dle provozního
řádu ze 16. listopadu 1851, č. 1. ex 1852
ř. z. a dle min. nař. z 25. ledna 1879, č.
19 ř. z. (platných pro Čechy, Moravu a Slezsko),
resp. dle provozního řádu z 31. prosince
1907, č. 6125 min. předs. (platného na Slovensku
a Podkarpatské Rusi) technicko-policejní zkoušku
(pochůzku) dráhy; na jejímž podkladě
uděluje se povolen zahájiti provoz dráhy.
Vzhledem k rozsahu úředních úkonů
účastných úřadů a významu
jich pro skutečné provozováni dráhy
jest stanovena dávka odstupňovaná dle délky
dráhy.
K pol. 9b. Během stavby Nové železnice,
ještě před zahájením řádného
provozu bývá žádáno majitelem
dráhy povolení k zatímnému provozu
za účelem dopravy stavebních vlaků.
Vyhovující stav stavěné dráhy
a jejího vystrojeni a event. bezpečnostní
podmínky, též v zájmu veřejné
bezpečnosti, jest stanoviti event. zvláštním
šetřením dle min. nař. z 25. ledna 1879,
ř. z. č. 19, § 28. Dávka vyměřena
jest polovinou hodnoty dle předchozí položky,
vzhledem na podobnost obou úkonů.
K pol. 9c a d. Povolením strojního pohonu
na železnici dosud provozované ručně
nebo animálně nabývá její majitel
(provozovatel) možnosti lepšího využitkování
železnice. V poměru k těmto výhodám
a rozsáhlosti úkonů stanovena jest pevná
dávka odstupňovaná dle kilometrické
délky. Jde-li o změnu dosavadního strojního
pohonu na jiný strojní pohon (na př. místo
parně-lokomotivního, motorový pohan a pod.),
jest dávka určena poloviční hodnotou.
V obou případech jde jednak o dozorčí
úkony železniční správy stanovené
oběma provozními řády a případně
o přezkoušeni příslušných
projektů a jejich schváleni obdobou k min. nař.
z 25. ledna 1879, č. 19 ř. z. a výnosu býv.
uh. min. veřejných prací a dopravy z 11.
března 1886, č. 40.003/1885.
K pol. 10. Udělování stavebního
povoleni pro stavbu nových vlečných drah,
jakož i pro doplňovací stavby na vlečkách
náleží podle nařízeni býv.
min. obchodu ze dne 25. ledna 1879, ř. z.; čís.
19, příp. podle nařízeni býv.
uh. min. obchodu ze dne 13. února 1892, čís.
3500, do pravomoci úřadů železničních.
Povolením stavby vlečky udělována
jest stavebníku výhoda materielní, kterou
prosperita závodu, k niž vlečka náleží,
jest podporována (zlepšeni dopravy surovin i hotových
výrobků do závodu i ze závodu).
Sazby rozděleny jsou podle rozsahu celkového potřebného
stavebního řízeni, a to v mezích od
200 do 5000 KČ tak, že v nejjednodušším
případě činí dávka 200
Kč, nejvýše pak 10.000 Kč (součet
dávek 10b nebo 10c a 10d. Tyto meze jsou dostatečné
volné aby při výměře dávky
mohlo býti náležité přihlíženo
k rozsahu a významu projektu a prospěchu, který
stavebníku z toho vzejde, jakož i k jiným závažným
okolnostem.
Totéž platí i pro určenou dávku
10e za udělení povoleni k provozu vlečky.
K pol. 11. Za udělení stavebního povoleni
pro stavby doplňovací na provozovaných již
soukromých drahách i provozovaných již
vlečkách stanoveny byly sazby zvláštní,
odlišné od sazeb pro stavby nové, a to v mezích,
kde spodní hranice dávky jest značně
snížena (na 50 Kč), aby dávka mohla
býti přiměřena stavebnímu nákladu.
Kromě toho jest v této dávce zahrnuto již
i povoleni k provozu, takže není zde vedle této
dávky ještě jiné.
K pol. 12. Dávky zde, stanovené týkají
se stavebního a povolovacího řízení
pro stavby soukromé na železnicích (na př.
skladiště, stánky pro trafiky, buffety, restaurace,
výčepy, prodejny, výklady; reklamy a pod.).
Povolovací řízení zakládá
se v Čechách, na Moravě a ve Slezsku na ministerském
nařízení z 25. ledna 1879, č. 19 ř.
z., na Slovensku a v Podkarpatské Rusi na nařízeni
býv. uh. ministerstva obchodu z 10. února 1892;
č. 3500, č. 50 uh. Sb. nař. z r. 1892.
Se zřetelem k mnohotvářnosti povahy věci
a mnohdy ke značné výnosnosti uvedených
staveb stanoví se dávka od 50 do 20.000 Kč,
takže rozhodujícímu úřadu ponechána
jest značná volnost uváženi směrodatných
okolností.
K pol. 13. Z povšechné působnosti státní
železniční správy schvalovati stavby
železniční (viz pol. 6) vyplývá
i schvalováni a předcházející
přezkoušeni předložených vzorových
a typových plánů železniční
stavby, vedlejších zařízeni a veškeré
výstroje. Dávka jest určena hodnotou od 50
Kč do 5000 Kč dle rozsahu úředních
prací.
K pol. 14. V případech vyjmenovaných
v položkách 6 až 13 stává se, že
původně předložené projekty,
plány v různém ohledu nevyhovuji anebo nejsou
nejvhodnějším řešením ať
po stránce meritorní nebo hospodářské,
takže dlužno vyžadovati jejich přepracováni,
zpravidla dle směrnic, jež úřad označí
stavebníkovi, jemuž při tom plyne výhoda,
že stavba jím zamýšlená bude realisována
lépe, než bylo původním plánem
(projektem) navrženo, ovšem právě přezkoušeni
a měněni plánů a projektů nevyhovujících
vyžaduje stupňovanou, ano i svízelnou úřední
činnost, a jest spravedlivo, aby opětná projednání
znovu předložených změněných
doplněných lánů bylo zatíženo
zvláštní dávkou, která jest navržena
polovicí -příslušných dávek
v položkách 6 až 13.
K pol. 15. Za prodloužení stavebního
povoleni již dříve uděleného,
ale omezeného stanovenou lhůtou, budou vyměřovány
dávky sice znovu, ale se zřetelem k tomu, že
není zapotřebí nového stavebního
řízeni, jen polovinou sazeb stanovených v
položce 7, 10; 11 a 12.
K pol. 16. Koncesní jednání se děje
podle předpisů železničního koncesního
zákona č. 238/1854 ř. z., zejména
v §u 5 a 6 obsažených a provádí
je ministerstvo železnic podle § 5 organisačního
statutu ze dne 19. ledna 1896 č. 16. ř. z. Rozsah
jeho je různý a provádění naráží
na menší či větší obtíže.
Dávka je odstupňovatelná podle právě
řečených kriterií.
K pol. 17. Koncesi pro tavbu a provoz veřejných
železnic uděluje vláda ve smyslu § 5 zákona
čís. 373/1919 Sb. z. a podle koncesního zákona
č. 238/1854 a zákona o drahách nižšího
řádu č. 149/1910 ř. z. Návrh
činí ministerstvo železnic ve smyslu §
6 organisačního statutu ze dne 19. ledna 1896, č.
16 ř. z. Dávka se vyměřuje podle rozsahu
podniku, t. j. podle zařizovacího kapitálu.
K pol. 18. Prodloužení lhůty stanovené
pro dostavění koncesované železnice
má význam pro zachování koncese, která
by jinak zanikla podle § 11 bodu b) železničního
koncesního zákona č. 238/1854 ř. z.,
kdyby lhůta v koncesi předepsaná nebyla dodržena.
Omluvným důvodem pro nedodržení lhůty
mohou býti jen neodvratné nebo nepředvídané
události, které musí ovšem býti
uznány ministerstvem železnic za důvody hodné
zřetele. Ježto jde o prodloužení lhůty,
stanoví se dávka podle doby prodlouženi a výše
její stanovena byla s ohledem na to, že prodloužení
podléhá schválení vlády.
K pol. 19. Ujednáni o připojeni a o vedení
provozu na soukromých drahách drahami státními
provádí ministerstvo železnic podle §
6. bodu 20. organisačního statutu ze dne 19. ledna
1896, č. 16 ř. z. Jednáni o tom jsou podrobena
dávce jen tehdy, dějí-li se na podnět
anebo ku přímému prospěchu soukromé
dráhy. Podle tohoto prospěchu řídí
se výměra dávky.
K pol. 20. Schvalování změny společenských
stanov místních drah na Slovensku provádí
ministerstvo železnic na podkladě příslušných
ustanovení koncesních listin. Výměra
dávky byla určena vzhledem k významu schválení
pro společnosti.
K pol. 21. Rozhodování o povolení
posečkání úhrady provozních
výdajů, resp. schodků ve smyslu čl.
XVIII. odst. 5. zákona č. 149/1910 ř. z.,
jest vypraženo ministerstvu železnic v dohodě
s ministerstvem financí. Výměra byla stanovena
s ohledem na účast dvou resortů.
K pol. 22. Převzetí soukromých drah
do vlastnictví anebo do provozu státu projednává
ministerstvo železnic podle § 5. bodu 6. organisačního
statutu. Dávka je pohyblivá, aby bylo lze přihlédnouti
k obtížnosti jednáni a jeho významu
pro žadatele. Úkon tento předpokládá
žádost - strany. Maximální dávka
je odůvodněna rozsáhlosti akce.
K pol. 23. Podle § 2. zákona č. 373
ze dne 27. června 1919 mohou se zřizovati místní
dráhy jako trati státní s příspěvky
nájemníků jen tehdy, prokáže-li
se úředně předběžným
výpočtem výnosnosti, že příjmy
provozu uhradí aspoň náklad provozní.
Výsostní právo zkoumati tuto výnosnost
přináleží ministerstvu železnic
podle bodu 4. organisačního statutu č. 16
ze dne 19. ledna 1896 a dávka 100 Kč za každý
započatý kilometr dráhy je přiměřena
práci spojené s vyšetřováním
atrakčního obvodu budoucí dráhy, pravděpodobného
rozvoje hospodářského a průmyslového
atd.
Nejnižší sazba 500 Kč není stanovena
vysoko ani pro místní dráhy kratší
5 km, jež byly by ovšem řídkou výjimkou.
K pol. 24. Železničním koncesním
zákonem z r. 1854 uložena je železničním
podnikům v §u 10 lit. e) povinnost předkládati
k schválení ministerstvu obchodu (přešlo
na ministerstvo železnic) tarify pro přepravu osob
a zboží a pro vedlejší poplatky. Vyhradil
si tedy stát ze své moci výsostné
právo zasáhnouti do svobodného stanovení
tarifů podnikatelstvy železničními a
úkon orgánů státních schvalujících
tarify je nesporně úkonem výsostné
pravomoci. Výše dávky je stanovena, je-li se
schválením tarifů a, jich změn spojena
majetková výhoda, se zřetelem na prospěch,
který straně vznikne; nelze-li očekávati
pro stranu majetkový prospěch; je stanovena nejnižší
sazbou 50 Kč, odpovídající nákladům
úředního jednáni, které bude
vyžadovati prostudování a schválení
jednoduchých případů. Pro prostudování
a schválení obšírnějších
a obšírných tarifů pamatováno
je potřebným odstupňováním
dávky až do 20.000, resp. 5.000 Kč.
K pol. 25. Dopravní řád pro železnice
v československé republice byl vydán vládním
nařízením č. 203 z 13. května
1921 Sb. z. a n. Povolení a schválení odchylek
od dopravního řádu náleží
jen do pravomoci ministerské rady, jest proto úkonem
výsostní pravomoci.
Předběžná šetření,
vypracování a odůvodnění návrhů
ministerstvem železnic ministerské radě; vyžaduji
ve všech případech značně času
a práce, jest proto v sazebníku stanovený
výměr dávky za tyto úkony přiměřený.
K pol. 26 a 27. Schvalováni typů vozidel
jakož i provádění technicko-policejní
zkoušky odůvodněno jest ustanovením
§ 2. lit. b), resp. § 21. "Provozního řádu",
zavedeným císařským nař. ze
dne 16. listopadu 1851, ř. z., č. 2 z r. 1852 a
jest tedy úkonem výsostné pravomoci železniční
správy. Podle nich jest podmínkou udělení
povoleni provozu, aby dráha byla opatřena náležitými
vozidly a lokomotivy mimo to musí býti dříve,
než mohou býti dány do provozu, podrobeny technicko-policejní
zkoušce. Pod uvedením "lokomotiv" v provozním
řádu dlužno vyrozumívati všechna
vozidla dodávající hybnou silu.
Výlohy, rozsah a obtížnost úředního
jednáni jest u každého vozidla přibližně
konstantní, poněvadž zpravidla jde o schválení
stejných nebo podobných typ pro drobné nebo
vlečné dráhy a dávka stanoví
se tudíž přiměřenou pevnou sazbou
oproti dřívějším u vyměřování
dávky podle počtu os.
K pol. 28. Podle železničního provozního
řádu (cís. nař. ze dne 16. listopadu
1851, ř. z. č. 2 z r. 1852, § 66) jsou správy
soukromých drah povinny, svůj jízdní
řád před jeho uveřejněním
i před každou jeho změnou předkládati
ministerstvu železnic ke schválení.
Jest tudíž schvalováni jízdních
řádů soukromých drah úkonem
výsostné pravomoci ministerstva železnic.
K pol. 1. Podle zákona o telegrafech ze dne 23.
března 1928, č. 60 Sb. z. a n. jest výhradným
právem státu zřizovati, udržovati a
provozovati telegrafy na území československé
republiky (§ 1). Výkon tohoto práva může
tát propůjčiti koncesí. Podmínky
urči vládni nařízeni (§ 3, odst.
1.). Tyto podmínky určilo vládní nařízení
ze dne 16. dubna 1925, č. 82 Sb. z. a n., jež také
v § 7 stanovilo, že koncesionář telegrafu
jest povinen platiti poštovní a telegrafní
správě roční poplatky, případně
i zvláštní ekvivalent za ušlé telegrafní
a telefonní poplatky.
Soukromý drátový telegraf (v užším
slova smyslu) jest pra soukromé účely žádán
v řídkých případech a ta jen
soukromníky nebo korporacemi a institucemi hospodářsky
dobře situovanými; veřejnost se zpravidla
spokojuje s telegrafním zařízením
přístupným a sloužícím
všem občanům. Jest tedy odůvodněno
aby ve výjimečných těchto případech,
které vyžaduji zevrubného úředního
šetření a jsou spojeny s poměrně
četnými úkony správními, byla
uložena dávka ve prospěch státních
financi. Odstupňováni dávky od 100 do 500
Kč se řídí podle délky vedení
a podle složitosti úkonů.
K pol. 2. Zřizováni vysílacích
stanic radiotelegrafních jest spojeno s velkým nákladem,
o koncesi mohou tedy žádati osoby nebo korporace (instituce)
hospodářsky dobře situované. Uděleni
koncese jest spojeno s rozsáhlým úředním
šetřením. Dávky jsou odstupňovány
podle okolností případu a podle vysílací
energie od 50 do 3000 Kč.
Podle § 22 statutu Státního úřadu
statistického (vládni nařízení
ze dne 19. listopadu 1919, čís. 635 Sb. z. a n.),
může Státní úřad statistický
soukromým žadatelům podávati odborné
posudky nebo údaje statistické, pokud tomu nebrání
hlavně ochrana individuelních dat § 7 a 8 zákona
o organisaci statistické služby ze dne 28. ledna 1919,
čís. 48 Sb. z. a n., a pokud nejsou ohrožovány,
zdržovány nebo ztěžovány vlastni
práce Státního úřadu statistického.
Jde tudíž vesměs o případy, kdy
se strany pouze ve vlastním soukromém zájmu
dožadují služeb úřadu. Vzhledem
k tomu, že často vyřízeni podobných-dožádání
vyžaduji značné práce, je spravedlivo,
aby byl za příslušný úkon vybrán
ekvivalent ve formě dávky za úřední
úkony. Při stanovení sazby za informace i
za dobrozdání nelze se nijak omezovati na pevné
částky, ježto jsou požadované práce
velmi rozmanitého rozsahu i obsahu a dlužno tudíž
vymeziti výkonnému orgánu nejširší
hranice, v jichž mezích by určil dávku
dle povahy jednotlivého případu.