K pol. 1-5, 7 a 8. Dávky z úředních
úkonů v oboru vystěhovaleckém týkají
se dopravních společnosti, zabývajících
se dopravou vystěhovalců; jde tu vesměs o
úřední úkony, z nichž plynou
společnostem značné výhody a prospěch
peněžitý. Stanoveny byly vesměs sazby
pohyblivé, aby bylo možno postihnouti jednak výši
prospěchu z úředního úkonu
společnostem plynoucího, jednak složitost a
obtížnost úředního jednáni
samotného.
Při rozšíření koncese (pol. 1),
sníženi kauce podnikatelské (pol. 2) a povoleni
k dopravě pro jiného podnikatele (pol. 8) přichází
v prvé řadě v úvahu prospěch
společnosti z úředního úkonu
plynoucí, který se dostaví vždy, má
však různý rozsah podle obsahu poskytnuté
výhody, při ostatních úkonech přichází
v úvahu krosně prospěchu strany také
rozsah a obtížnost úředního jednání,
event. i výlohy s úředním úkonem
spojené, ježto při schvalováni vedoucího
kanceláře (pol. 3), při povolení používání
zaměstnanců mimo obchodní místnosti
k přijímání a dalšímu
dopravování vystěhovalců (pol. 4),
jakož i při schvalováni nového zmocněnce
při změně osoby (pol. 7) jsou nutno různá
šetření ohledně zachovalosti a způsobilosti
dotyčných osob; při schvalování
tiskopisů a inserátů dopravních podniků
(pol. 5) přichází pak v úvahu obsah,
rozsah a jazyk schvalovaných tiskopisů a inserátů.
K pol. 6. Stále stoupající nezaměstnanost
v Československu, jakož i opatření sousedních
států, jimiž bylo takřka znemožněno
našim příslušníkům hledati
obživu v cizině, nutí k tomu, aby domácí
pracovní trh byl chráněn před nežádoucím
novým přílivem pracovních sil z ciziny.
Regulace spočívá v uděleni či
odepřeni visa československým zahraničním
úřadem. Visum může uděliti cizinci,
hledajícímu v československé republice
místo (službu), zastupitelský úřad
jen tehdy, vykáže-li se uchazeč vyjádřením
ministerstva sociální péče, případně
úřadů práce jeho dohledu podléhajících
o tom, že není námitek s hlediska situace na
pracovním trhu aby cizinec byl zde zaměstnán.
Zaměstnavatelé dožadují se takových
povoleni zhusta buď z důvodů příbuzenství
s cizincem neb se zřetelem na jeho vyšší
kvalifikaci, na jeho obchodní styky v cizině nebo
pro zvyklost na jeho osobu, takže udělení povolení
přináší jim určitý prospěch.
Jest tedy úřední úkon jich žádostmi
vyvolaný předsevzat podstatně v zájmu
soukromém.
Sazba od 20-1000 Kč byla stanovena proto, aby mohl býti
vzat zřetel k majetkovým poměrům stran
k prospěchu, který straně vznikne (se zřetelem
na druh a kvalifikaci cizince), jakož i k výši
nákladů; které projednání věci
způsobilo (šetření; zda hledaná
sila nemohla by býti opatřena z nezaměstnaných
příslušníků domácích).
K pol. 1. Zkoušky advokátní v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku konají se podle nařízeni
z 11. října 1854 u vrchních zemských
soudů; komise skládá se z presidenta vrchního
zemského soudu, dvou radů vrchního zemského
soudu a jednoho advokáta. Zkoušky notářské
v těchže zemích konají se podle téhož
nařízení před zkušební
komisi vrchního zemského soudu podobné sestavenou;
místo advokáta zasedá v komisi notář.
Zkouška jest písemná a ústní;
zkouška ústní trvá zpravidla dvě
hodiny. Jde podle toho o správní úkon, který
se provádí v zájmu zkoušeného
kandidáta advokatury nebo notářství.
Výše dávky je přiměřená.
K pol. 2. Osvědčení o právu
tuzemském se vydává podle § 282 pat.
z 9, srpna 1864, č. 208 ř. z., a § 101 zák.
čl. XLV/1912 v zájmu stran, jež za ně
žádají. Podotýká se, že
informace o tuzemském právu, které podle
smluv ujednaných s cizími státy jest ministerstvo
spravedlnosti povinno dáti na dotaz cizí justiční
správy, sem nenáležejí, byt snad k dotazu
cizí justiční správy byl dán
podnět stranou soukromou.
Dávku za osvědčení nelze stanoviti
sazbou jednotnou; nýbrž třeba odstupňovati,
aby při její výměře mohlo býti
účelně přihlíženo jednak
k obtížnosti a důležitosti správního
úkonu, jednak k významu, který úkon
má pro zúčastněnou stranu.
K pol. 3. Osvědčeni o právu platném
v cizině se vydává podle § 271 c. ř.
s., § 268 zák. čl. 1/1911, na žádost
stran v jejich výhradném zájmu nebo na žádost
soudu taktéž ve výhradném zájmu
stran. Z důvodu uvedeného k pol. 2 nebylo ani zde
lze přijati sazbu jednotnou; u porovnání
s dávkou podle pol. 2, byla zvolena vyšší
sazba, poněvadž osvědčování
práva cizozemského vyžaduje obtížného
studia cizích právních pramenů a namnoze
třeba prováděti šetřeni i v cizině,
aby cizí právní prameny mohly bezpečně
býti zjištěny.
K pol. 4. Pokud není vzájemnost v oboru obchodního
podnikáni a s ním souvisejících zápisů
do soudnho rejstříku obchodního (na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi do rejstříku obchodních
firem) zaručena platnými úmluvami mezinárodními,
náleží cizincům a Cizím společnostem
obchodním, chtějí-li dosíci zápisu
v tuzemsku, prokázati stvrzením ministerstva spravedlnosti,
kterak vlastni jejich stát nakládá s příslušníky
československými. Ministerstvo spravedlnosti musí
zpravidla dotazovati se ministerstva zahraničních
věcí a ministerstva obchodu, po případě
ještě jiných zúčastněných
ministerstev a tázaná ministerstva musí ve
většině případů prostřednictvím
našich zastupitelských úřadů
v cizině zjišťovati, kterak státy cizí
se zachovávají k našim státním
příslušníkům ve směru,
o nějž jde. Nákladností a povahou tohoto
šetření, jež dle toho se koná podstatně
v zájmu stran, jest odůvodněno požadovati
zvláštní dávku za tyto správní
úkony. Ani tato dávka nemůže býti
jednotnou, nýbrž třeba ji odstupňovati
v mezích 25 Kč do 500 Kč, aby při
její výměře mohlo býti přihlíženo
k rozsahu konaného šetření a po případě
i k rozsahu a důležitosti cizího podnikáni,
jež v území republiky Československé
má býti připuštěno.
K pol. 5. Vyjádřeni k žádosti
stran nebo k žádosti soudu v zájmu stran o
zaručené vzájemnosti moji pro soud účinek
závazný; vydávají se příkladno
podle §§ 67 a 63 c. ř. s., §§ 112,
124 zák. čl. 1/1911, § 33 zák. čl.
LIV/1912, § 23 pat. z 9. srpna 1854, č. 208 ř.
z., § 8 zák. čl. XVI/1894, §§ 58
a 67 konk. ř., § 28 vyrovnávacího řádu,
§§ 71 a 75 zák. čl. XVII/1881 a §
67 nařízení býv. uherského
ministerstva čís. 4070/1915 M. E. Jde o správní
úkony prováděné v zájmu stran.
Ani zde nelze přijati sazbu jednotnou, nýbrž
třeba ji z důvodů uvedeného k pol.
2, 3 a 4 poměrně odstupňovati.
K pol. 6. Vyjádření o exteritorialitě
a jejím rozsahu se činí podle čl.
IX, odst. 3., uvozovacího zákona k jur. normě
a § 9 zák. čl. I/1911 v podstatném zájmu
zúčastněných stran; z důvodů
shora vylíčených třeba dávku
odstupňovati.
K pol. 7. O kompetenčních konfliktech mezi
soudy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku rozhoduje
ministerstvo spravedlnosti podle § 48 jur. normy; ježto
rozhodováni to děje se v podstatném, namnoze
ve výhradném zájmu stran na dotyčných
záležitostech zúčastněných,
je odůvodněno požadovati zvláštní
dávku za zmíněný správní
úkon, kterou bylo z důvodu již shora několikráte
vytčeného třeba odstupňovati.
K pol. 8. Příjmy stálých soudních
znalců a tlumočníků jsou nestejně
vysoké. V některých oborech a místech
dosahuji poplatky - zejména znalecké - výše
i velmi značné, jinde zase jsou nepatrné.
Za ustanovení stálým znalcem nebo tlumočníkem,
jež jest správním úkonem provedeným
dle toho, co předem řečeno, v podstatném
zájmu jmenované osoby, nelze proto požadovati
dávku jednotnou. Nutno naopak ponechati vyměřujícímu
úřadu, aby v mezích sazby 50 až 1000
Kč dávku stanovil, přihlížeje
k tomu, jaký majetkový prospěch vzhledem
k poměrům místním a k oboru, o nějž
jde, bude ustanovený znalce nebo tlumočník
z úředního úkolu míti.
K pol. 9. Podniky většího rozsahu, jež
jsou zvykly dožadovati se co nejčastěji zákroku
a jednání soudního, oznamuji plné
moci udělené svým stálým právním
zástupcům jednou pro vždy soudu, čímž
jsou ušetřeny povinnosti předkládati
plné moci v konkrétních soudních záležitostech.
Soudy pak, jichž dochází takové oznámení
povšechné plné moci, jsou nuceny oznámení
podrobiti úřednímu jednání
a je chovati v patrnosti; jest na snadě, že příslušný
správní úkon soudu jest v podstatném
zájmu podniku, který povšechnou plnou moc soudu
ohlásil. Aby mohlo při výměře
dávky býti dbáno významu věci
a rozsahu podniku plnou moc ohlašujícího, třeba
dávku odstupniti, jak shora navrženo. Na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi podléhá zmíněný
správní úkon poplatku, pročež
netřeba ještě dávky.
K pol. 1. Při aprobaci knih a učebných pomůcek
přichází vedle zájmu veřejného
v úvahu též zájem soukromý, poněvadž
nakladatel učebnice resp. učebné pomůcky
má z jejího prodeje prospěch zaručený
i tím, že schválená učebnice
bývá povinnou knihou, kterou musí každý
žák k vyučování si opatřiti.
Pokud jde o odstupňováni dávky ze schvalováni
učebnic a učebných pomůcek provedené
v jednotlivých pododděleních čísla
1. (a-f), bylo přihlíženo k počtu tiskových
archů (a), ku přílohám (b), rozlišeným
podle formátu a druhu (aa, bb, cc) a ke druhům učebnic
resp. učebné pomůcky [c), d), e) a f)].
Výše sazby jest odůvodněna zodpovědným
úkolem úřadu, učebnici resp. učebnou
pomůcku schvalujícího, dále prací
a nákladem s tím spojeným. Dávka jest
limitována v pododděleních a, b, c částkou
1.000 KČ a v pododdělení d) částkou
2000 Kč.
K pol. 2. Výše dávky - 1000 Kč
- jest přiměřená vzhledem k tomu,
že dávka jest tu potřebným regulativem,
aby za povolení ke zřízeni školy žádali
jen ti činitelé, kteří jsou finančně
schopni školu uvésti v život a zajistiti jí
zdárný chod.
K pol. 3. Při dávce za povolení soukromé
školy hudební platí obdobou totéž,
co v případě sub 2. Odstupňováni
dávky od 50 až do 1000 Kč jest provedeno se
zřetelem k tomu, že na hmotný prospěch
z hudební školy má podle získaných
zkušeností vliv stanoviště školy,
počet obyvatelstva v obci; v niž škola má
býti povolena, a rozsah školy, který musí
žadatel vykázati. Výše dávky nesmí
překročiti 1000 Kč.
K pol. 4. Právo veřejnosti lze uděliti
jen školám, o kterých se prokázalo podrobnými
inspekcemi po stránce odborné i administrativní,
že jde o ústavy s uspokojujícími výsledky
vyučovacími a finančně zcela zabezpečené.
Výše dávky jest přiměřena
důležitosti povolené výhody a jest odstupňována
podle jejího osového trváni, t. j. 500 Kč
při udělení časově omezené
a 1000 Kč při uděleni trvalém.
K pol. 5. Přicházejí tu hlavně
v úvahu profesorské tituly udělené
rva lékařských fakultách. Zřetelem
k hmotnému prospěchu straně, z toho plynoucímu
jest vybírání dávky odůvodněno.
K pol. 6. Sazby původní (vládní
nařízení čís. 185/25 Sb. z.
a n. "J") i sazby nyní osnované týkají
se výhod udělovaných žadatelům
vesměs výlučně v zájmu soukromém;
rozdíl mezi sazbami stanovenými pro dávku
za nostrifikaci diplomu lékařského a pro
dávku za nostrifikaci diplomů ostatních [pol,
a) a b) - 1500 Kč a 500 Kč] spočívá
v tom, že nositel diplomu lékařského
již tím samým jest pro své zaměstnání,
nečítáme-li státní službu
Nebo službu lékařů obvodních,
plně kvalifikován. Další sazby [pol.
c)-f)] za uznáni jednotlivé přísné
zkoušky vykonané na cizozemské vysoké
škole, za uznání vědeckého pojednání
(disertace) předloženého a přijatého
na cizozemské vysoké škole, za uznání
cizozemské závěrečné (diplomové,
hlavní, poslední, druhé, pokud se týče
třetí státní nebo podobné zkoušky)
a pod., - kteréžto všechny výhody udělují
se v soukromém zájmu žádající
strany - pohybují se mezi 200 Kč a 300 Kč,
ježto tato výše jest přiměřená
i zřetelem ku platným předpisům o
taxách a poplatcích za zkoušky tuzemské
i vzhledem k okolnosti, že jde tu o uznáni studia
cizozemského a o případy, kterým se
lze při normálním postupu studia vyhnouti.
Pokud jde specielně o položku n), zahrnují
se pod sazbu 100 Kč všechna povoleni jakýchkoliv
výjimek z ustanoveni příslušných
studijních, zkušebních nebo rigorosních
řádů, pokud takové výjimky
jsou přípustny a pokud se jich netýká
některé ustanovení předcházejících
položek nebo pododdělení. Při tom hledí
se k tomu, že platí se tolikrát dávka
vyměřená částkou 100 Kč,
kolik semestrů jest povolenou výjimkou dotčeno.
K pol. 7. V položkách této rubriky [a)-m)]
jsou vypočteny případy, kdy na školách
středních a odborných jsou úřady
školské nejčastěji dožadovány
o poskytnutí výhody, jako jsou na př.: přijetí
žáka-cizozemce, znovupřijetí žáka
na ústav, připuštěni k mimořádným
zkouškám a pod. úlevy. Proti stavu nyní
platnému (vl. nař. 185/25 Sb. z. a n.) se připojuje
za účelem vyplnění citelné
mezery v dosavadním sazebníku "J" položka
7 b) "za připuštěni cizozemce ke zkoušce
učitelské způsobilosti" se stejnou dávkou
jako v pododdělení 7 a), t. j. 50 Kč s omezením
na ty případy, kdy mezinárodními smlouvami
není zaručena reciprocita co do osvobozeni od takové
dávky.
K pol. 1. Za povolení k daněprostému
odběru lihu stanovena jest pohyblivá dávka
ve značném rozpětí od 10 do 10.000
Kč vzhledem k různé povaze jednotlivých
povolení, jež spadají pod tuto položku.
Dle interních výnosů se postupuje při
stanovení dávky v rámci této sazby
takto: Na straně jedné náležejí
sem povoleni, z nichž má strana jen nepatrný
majetkový prospěch, jako na př. povoleni
k odběru daněprostého lihu ku všeobecné
denaturaci, jejíž výslední tovar, všeobecně
denaturovaný líh, jest lihem "sociálním",
užívaným z největší části
venkovským obyvatelstvem k vyvozování tepla
a který je tudíž prodáván za
cenu nedosahující namnoze ani nákladů
nabývacích. V důsledku toho se vybírá
z povolení k odběru lihu ku všeobecné
denaturaci dávka zcela nepatrná (10 h za 1 hl lihu),
nejméně ovšem 10 Kč. Na straně
druhé náležejí však do této
položky též povolení k odběru lihu,
odebíraného k výnosným účelům
průmyslovým, jako k výrobě drahých
laků, politur, barviv, různých chemikalií,
jako chloroformu, jodoformu, chlorhydrátu, kollodia, taninu,
kyseliny salicylové, různých éterů
atd., kteréžto výroby jsou namnoze velice rentabilitní,
a požadovaná množství dosahují
výše sta hektolitrů, takže taková
povolení možno pak zatížiti dávkou
v podstatě vyšší. V takovýchto
rentabilních případech požadována
jest nanejvýš dávka rovnající
se 1 majetkové výhody, jíž žadatel
v důsledku povolení bezprostředně
docílí. Obvyklý výpočet majetkové
výhody patrným jest z rozdílu ceny, jakou
by žadatel musil platiti za líh zdaněny oproti
ceně, jakou platí za líh nezdaněný
odebraný na základě uděleného
povolení. Cena zdaněného lihu obnáší
nyní podle vládního nařízení
101/26 Sb. z. a n. průměrně 3690 Kč,
cena nezdaněného lihu k účelům
průmyslovým podle vyhlášky ministra
financí č. 101/26 Sb. z. a n. 400 Kč, takže
majetková výhoda obnáší při
1 hl 3290 Kč a požadovaná dávka 32.90
Kč, což není neúměrným
ani rozsahu a obtížnosti úředního
jednání, jež povoleni předchází,
aby byla chráněna finanční správa
před podvodným vylákáním povoleni
nebo před případným jeho zneužitím.
V praxi jest ovšem dále ještě dbáno
na celkový odbytový stav průmyslového
odvětvi, jež dávkou jest zatěžováno,
a dle tohoto stavu stanoví se pak dávka pro některá
odvětvi průmyslu částkou, jež
ani nedosahuje 1% docíleného majetkového
prospěchu, tak jak tomu jest u octáren, kde požaduje
se dávka toliko 12 Kč za 1 hl alkoholu. Rovněž
i za daněprostý líh, sloužící
k účelům exportním, požadována
jest dávka nepoměrně nižší,
obvykle 10 Kč za 1 hl, za tím účelem,
aby byla umožněna vývozním tovarům
konkurence na trhu zahraničním. V nižádném
případě není dávka předepisována
částkou 1% majetkové výhody převyšující;
ve značné části případů
požaduje se dávka daleko nižší.
Pokud se týče povolováni daněprostého
cukru, požaduje se dávka 3 Kč za 1 q, jde-li
o cukr odebraný k účelům vývozním,
částkou 5 Kč, jde-li o výrobu kulérů.
Při výrobě mýdel požaduje se
z 1 q cukru dávka 15 Kč, což jest úměrno
majetkovému prospěchu, vznikajícímu
straně z povolení, i odbytovým poměrům
na trhu mýdlem, a konečně i nákladům,
spojeným s nezbytnou úřední kontrolou
při této výrobě.
Za povolení k odběru daněprostých
minerálních olejů požadována
jest v praxi částka nejvýše 2.50 Kč
za 1 q min. olejů, což je velmi nepatrné vůči
rentabilním průmyslovým účelům,
k nimž daněprostých olejů jest používáno
(hlavně chemické čištění,
extrakce, rozpouštěni a pod.) i vůči
nutnému úřednímu dozoru a výlohám
úředního šetřeni, jež povoleni
musí předcházeti.
K pol. 2. Za přiznání hospodářské
povahy lihovaru je stanovena dávka 50 Kč, což
je nepatrnou náhradou za přezkoušeni nutných
dokladů žádosti, jež vyžaduje průměrně
4-5 hodin pilné práce konceptního úředníka.
Přiznáním povahy hospodářské
dociluje žadatel znamenité majetkové výhody,
neboť jest mu placen líh o 25% výše, nežli
týž výrobek, získaný v lihovarech
průmyslových.
K pol. 3. Za povoleni k prodeji výpalků je
stanovena dávka 10-100 Kč podle množství
výpalků a podle doby, na niž povolení
zní. Částka ta jeví se odůvodněnou
jak náklady periodického dozoru nad tím,
aby výpalků bylo vskutku použito jen jako krmiva,
tak i cenou,jíž podnikatel výpalky docílí,
neboť jinak nastalo by zcela neproduktivní použití
výpalků. Výhoda spočívá
v tom; že žadatel je zbaven povinnosti skrmiti přebytečné
výpalky vlastním dobytkem, což je pro něho
někdy nerentabilním.
K pol. 4. Dávka 10-200 Kč, stanovená
za povoleni přestoupeni denní výkonnosti
v hospodářských lihovarech, jest úměrná
nákladům úředního šetření,
nutného; aby byla zjištěna nutnost zvýšeni
výroby, kteráž - ježto se jí zkracuje
celková roční výrobní doba
v hospodářských lihovarech - odporuje vlastně
národohospodářskému účelu
hospodářských lihovarů, t. j. zásobováni
dobytka krmivem po celou zimní dobu, ve které není
k disposici píce zelená. Dávka jest úměrná
též majetkové výhodě, jíž
podnikatel docílí snížením režie
(pracuje se kratší dobu) i nákladům
dozoru nutného za tím účelem, aby
bylo zabráněno neproduktivnímu a nedovolenému
zničeni výpalků, jichž dociluje se v
důsledku povolení ve zvýšené
míře.
K pol. 5. Za přidělení uvolněného
výrobního oprávněni anebo za převod
téhož z jednoho lihovaru na jiný je stanovena
dávka 5 Kč za každý přidělený
nebo převedený hektolitr alkoholu. Dávka
dosavadní 1 Kč jest zcela neúměrnou
zisku, který oprávněnému z tohoto
povolení vyplývá (občanský
zisk z ceny takto získaného lihu). V důsledku
toho stanovena dávka 6 Kč 2a 1 hl alkoholu.
K pol. 6. Za povolení ke zřízení
nového lihovaru nebo rafinerie lihu je stanovena dávka
od 200 do 20.000 Kč podle rozsahu podniku, o který
jde, a podle různých kontrolních opatřeni,
která nutno v důsledku založení nového
kontrolního objektu učiniti. Mimo to nelze popírati,
že při státně omezené výrobě
lihu a v důsledku toho vyloučené konkurenci
mezi jednotlivými podniky obsahuje v sobě povoleni
značnou majetkovou výhodu pro oprávněného.
K pol. 7. Za povoleni k provozováni svobodného
skladiště lihu nebo cukru je stanovena dávka
od 500 do 20.000 Kč; což jest zcela úměrné
zaneprázdnění finančních orgánů,
spojenému s úředním dozorem nad podnikem
i majetkové výhodě, která, žadateli
vyhověním jeho žádosti vznikne. Ta spočívá
v tom, že strana ukládá líh nezdaněný
a platí jej teprve, až líh prodá a odesílá.
Protože to mohou býti velké podniky (na př.
rafinerie spojené se svobodným skladištěm);
je maximum dávky 20.000 Kč odůvodněno.
K pol. 8. Za povoleni k používáni lihovarského
zařízeni k jiným účelům
než ohlášeným činí dávka
50-100 Kč vzhledem k tomu; že v důsledku povoleni
nutno zvýšiti důchodkový dozor nad závodem
a ježto podnikateli vzniká - namnoze značný
- majetkový prospěch tím, že se mu povolí
používati lihovarského zařízeni
k účelům hospodářským,
k nimž by si jinak musil opatřiti zařízení
zvláštní.
K pol. 9. Dávka ve výši 20-1000 Kč,
která je stanovena za udělení přípustných
výjimek od kontrolních opatřeni zákonů
o spotřebních daních, jest úměrná
jednak zvýšenému úřednímu
dozoru nad dotyčnými závody, podmíněnému
povolením, jednak majetkovým výhodám,
které pro oprávněného z povoleni vznikají
vždy v úspoře, výloh, které by
stranu stíhaly při splnění norem.
Proto se navrhuje klouzavá sazba s maximem 1000 Kč.
Jedná se ku př. 1. o povoleni stavby budovy ve vzdálenosti
menši než předepsaných 5 m od cukrovarského
ohražení, čím je podnikatel zproštěn
povinnosti přikoupiti pozemek nebo 2. o povoleni k dalšímu
užíváni kontrolního líhového
měřidla, vnikla-li do něho pára. Strana
je zbavena povinnosti koupit nové měřidlo
(výlohy ca 25.000 Kč), zjisti-li se po úředním
šetřeni, že měřidlo není
porušeno.
K pol. 10. Dávka 10-100 Kč, stanovená
za povolení daněprosté rektifikace lihu v
produkčních lihovarech, jest úměrná
zvýšenému úřednímu dozoru,
nutnému, aby při povolené rektifikaci zabráněno
bylo neohlášené výrobě lihu,
a aby předem stanoveny byly podmínky uděleného
povolení, a jest též přiměřena
majetkovému prospěchu, který straně
z povoleni vzniká, neboť jinak bylo by nutno rektifikaci
provésti v době poplatné výroby, tedy
po úplném zaplaceni výrobní daně
z lihu, na rektifikované množství alkoholu
připadající.
K pol. 11. Dávka navrhovaná 2a povolení
ku přechováváni látek způsobilých
k výrobě lihu v bezprostřední blízkostí
destilačního zařízení; postaveného
mimo lihovar (výměra 10-500 Kč), jest úměrná
zvýšenému dozoru, nutnému, aby bylo
zabráněno neohlášenému zpracováni
zmíněných látek na líh i majetkové
výhodě strany, kterážto výhoda
spočívá v tom, že povolením stává
se postradatelným nákladné přestavováni
závodních místnosti, jež by jinak bylo
nutným, aby byly destilační přístroje
místně úplně odděleny od místnosti;
v nichž jsou uskladněny suroviny, hoditi se k výrobě
lihu.
K pol. 12. Dávka navrhovaná za povoleni k
vyskladňováni čisté přiboudliny
z rafinerie lihu nad přípustnou mez 0.25% rafinovaného
lihu ve výši 50-100 Kč jest úměrná
zvýšenému úřednímu dozoru,
nutnému, aby bylo zabráněno vývozu
lihu pod ohláškou vývozu přiboudliny
a mimo to jest dávka přiměřenou majetkové
výhodě, která spočívá
v tom, že by bez povolení mohla strana vyvézti
přiboudliny jen do množství 0.25%, množství
rektifikaci podrobeného lihu, kdežto přiboudlinu
tuto přípustnou mez převyšující
bylo by lze vyvážeti jen po náležitém
zdaněni jako líh.
K pol. 13. Za povolení maloprodeje nebo velkoprodeje
denaturovaného lihu navrhuje se dávka 10-100 Kč,
ježto z uděleného povolení vzniká
straně nepopiratelně majetková výhoda
a finančním úřadům ukládá
se dozor, aby bylo zabráněno zneužívání
tohoto prodeje k nedovoleným manipulacím tímto
lihem.
K pol. 14. Obdobně totéž, co bylo řečeno
v odstavci předchozím, platí též
o dávce od 100 do 1000 Kč, která je stanovena
za povoleni k provozováni mísírny denaturačního
prostředku.
K pol. 15. Dávka 10 Kč, která je stanovena
za prodloužení dostavovací lhůty poukázaných
zásilek nezdaněného lihu, cukru, minerálních
olejů, anebo zásilek vývozních tovarů,
obsahujících nezdaněný líh
nebo cukr, jest jen nepatrnou náhradou za výlohy
finanční správy s prodlužováním
lhůt spojené. Za nynějších spořádaných
dopravních poměrů vyskytuje se tato dávka
v praxi jen velice zřídka: Výhoda spočívá
v tom, že strana nemusí zdaniti zásilku v době
zákonem nařízené.
K pol. 16. Za úřední dozor, podmíněný
výdělečnou činnosti strany, je stanovena
částka 8 Kč za každou hodinu intervence;
neboť jest spravedlivé, aby strana, svojí výdělečnou
činností nutnost intervence podmiňující,
nahradila státu dobu, po niž intervencí zaměstnaný
orgán jest oddalován od vlastni práce pro
stát. částka 8 Kč jest přibližný
plat, který dostává za 1 hodinu výkonný
orgán od státu.
K pol. 17. Dávku 8 Kč za každou hodinu
intervence úřední při denaturaci a
charakterisaci daněprostého cukru navrhuje finanční
správa v důsledku těchže úvah,
jež obsaženy jsou v odstavci předchozím.
V praxi dochází k použití této
položky jen v případech velice řídkých.
K pol. 18. Zde jde o úřední úkony,
které jsou podstatně v zájmu strany. Zakládá-li
se podnik, v němž mají býti zkvašovány
lihovarské suroviny, aniž by však z nich měl
býti líh vyráběn, nutno vykonati předem
nákladné a rozsáhlé úřední
šetřeni, aby byla znemožněna neohlášená
výroba lihu a nutno pak stanoviti přesný
postup výroby, který v takových podnicích
musí býti zachováván. Vzhledem k rozsáhlosti
a nákladnosti nutného úředního
šetření a později nutného úředního
dozoru jest Navrhovaná částka 1000 Kč
dosti nízkou. V praxi dochází k tomuto předpisu
jenom velice zřídka.
K pol. 19. Za povolení úvěru spotřebních
dani a dávek z lihu, cukru a minerálních
olejů vyměřuje se v praxi dávka 50
Kč za každých 100.00E Kč, což činí
pouze 005% uvěřené částky,
takže ani tuto dávku nelze pokládati za vysokou.
Výhoda majetková spočívá v
tom, že netřeba platiti při vývozu daň
hned, nýbrž teprve až prodá zboží.
K pol. 20. Za povolení úvěrním
ústavům, aby mohly zaručovati spotřební
daně a dávky z lihu, cukru a minerálních
olejů, požaduje se v ' praxi dávka ve výši
500 Kč za každý k zaručování
povolený 1,000.000 Kč. Úřad musí
zkoušeti solidnost ústavu a dostatečnost složené
jistoty. Béře-li se v úvahu, že banky
požadují od klientů, jimž úvěr
zaručují, 1 1/2% převzaté záruky,
tedy z 1,000.000 Kč provisi 15.000 Kč, nelze zajisté
pokládati požadovaných 500 Kč za neúměrné
majetkové výhodě, která bance z povoleni
vzniká, jmenovitě, když uvážíme,
že tu jde pouze o banky největší a finančně
nejsilnější.
K pol. 21. Celními poplatky se rozumí vedle
cla i ostatní dávky se clem vybírané,
které současně se zajišťují.
Straně poskytuje se tu výhoda, že k zajištění
celních poplatků nemusí použíti
hotových peněz - jichž opatřeni, nemá-li
potřebný kapitál sama k disposici, způsobilo
by jí podstatně větší nesnáze
a výlohy, nežli získání pouhé
bankovní záruky - nebo jichž může
pak použíti výhodněji pro vlastni provozní
nebo investiční účely. Naproti tomu
je stát zkoumáním podmínek, za kterých
se zajištěni povoluje, zatížen a je proto
požadování dávky odůvodněno.
K pol. 22. Udělením dovolovacího listu
nebo zvláštního povolení nabývá
strana práva dovážeti určité,
clu podléhající druhy zboží buď
vůbec beze cla nebo za clo značně snížené.
Vzhledem ku prospěchu; jehož strana nabývá,
a se zřetelem na mimořádné úkony
celní správy s tím spojené, jest dávka
odůvodněna.
K pol. 23. Touto dávkou mají býci
státu hrazeny výdaje spojené s činností
celní rady (cestovné členů jejích;
vydržování kancelářských
místností, náklad na tiskopisy a publikace).
Celní posudek děje se; jak při zodpověděni
celního dotazu, tak při celních sporech,
nebylo-li straně vyhověno, v zájmu strany.
K pol. 24. Udělení právně závazného
výkladu o sazební příslušnosti
zboží poskytuje straně prospěch plynoucí
z možnosti bezpečné kalkulace. Dávkou
tou mají býti hrazeny výlohy vzniklé
celní správě mimořádnou činnosti,
jež je spojena s vyřízením celního
dotazu a vyvolána stranou.
K pol. 25. Povolení soukromého celního
skladiště jest oprávněním, jež
má pro stranu veliký význam a z něhož
jí vzniká vždy značný prospěch,
ježto majitel skladiště získává
možnost, zásobiti se větším množstvím
cizozemského zboží, podle konjunktury na světovém
trhu, aniž by byl nucen platiti hned při dovozu příslušné
celní poplatky a zpravidla též opatřovati
si dovozní povolení. Tím jest mu umožněno
vrhnouti zboží v nejpříhodnější
dobu buď na tuzemský trh, nebo je dirigovati do ciziny.
Cennou je rovněž výhoda, že zboží
určené pro tuzemský trh, může
se ze skladiště vyclívati po částech.
Provozování soukromého celního skladiště
skýtá dále výhodu, že strana
může zboží uskladňovati ve vlastni
režii.
Generální celní jistota za zboží
uložené ve skladišti nedosahuje zpravidla výše
cla vzhledem k věcnému ručení uvedeného
zboží. Jistota tato není pro stranu v poměru
k získaným výhodám a vzhledem k možnosti
složení jejího ve státních papírech
nebo částečným bankovním ručením
příliš tíživou.
Zvýšení horní hranice sazby s 10.000
Kč na 20.000 Kč odůvodňuje se tím,
že se vyskytla zvláště rozsáhlá
skladiště, kde horní hranice 10.000 Kč
se jeví příliš nízkou a vyvolává
nutnost stanoviti dávku při, jiných skladištích
níže, než by vzhledem k jich rozsahu a významu
pro stranu bylo spravedlivo. Dolní hranici 400 Kč
dlužna považovati za minimum vzhledem k výše
odůvodněnému významy celních
skladišť.
K pol. 26. Prospěch straně z tohoto povoleni
plynoucí jest obdobný jako u soukromého celního
skladiště, jenže v menším měřítku.
Sazba stanovena je od 50 Kč do 500 Kč, poněvadž
jde o povolení pro ojedinělé případy.
Výše sazby jeví se úměrnou k
sazbě u pol. 25.
k pol. 27. a 28. Jde o případy, kde by strana
bez zvláštního povoleni byla nucena použíti
celní cesty vzhledem k § 21 celního a monopolního
řádu. Strana se dožaduje povoleni dopravy po
cestě vedlejší jen tehdy, když v tom vidí
svůj prospěch.
V případech jednotlivého vstupu nebo výstupu
nebylo by povolení vůbec uděleno, kdyby prospěch
strany nebyl aspoň takový, aby se částka
10 Kč jevila přiměřenou. Tím
jest též odůvodněna sazba 50-400 Kč
u pol. 27.
K pol. 29. Jde o případy, kdy strana bez
zvláštního povoleni celní správy
nemůže dotyčnou dopravu zboží uskutečniti
jinak než po cestách, jež nepřetínají
celní čáru, což však mnohdy jest
spojeno s velkou oklikou nebo jinými obtížemi.
Jako minimální sazba navržena částka
20 Kč místo dosavadní 50 Kč vzhledem
k tomu, že se vyskytují případy ojedinělého,
neopětovaného průvozu, resp. přepravy
na zcela krátkou vzdálenost se zbožím
méněcenným, které finanční
dozor jinak zvláště nezatěžují.
Horní hranice 2000 Kč jeví se podle úředních
zkušenosti o hodnotě výhody zplna odůvodněnou.
K pol. 30. Výhoda pro stranu spočívá
v tom, že nemusí o každou domácí
celní prohlídku zvláště žádací,
čímž jednak urychli výkon prohlídky,
jednak ušetří na kolcích a dopisováni
s úřady.
Prospěch strany lze odhadnouti dle toho, o jakou prohlídku
jde a jak často mají býti prohlídky
konány. Sazba 100-3000 Kč jeví se přiměřenou,
poněvadž povolení se dává až
na 3 roky.
K pol. 31. Povolením této výhody vychází
se vstříc dovozci zboží cizozemského,
aby mohl zásilku takovou dle své potřeby
pro opětný vývoz do ciziny vhodně
upraviti (rozděliti na menší balíčky,
opatřiti obaly svou firmou a pod.) a po případě
i své výrobky k zásilce přibaliti,
aniž ji musil dříve vyclíti. tím
uspoří výlohy spojené s vyclením.
Sazba nejnižší snížena se zřetelem
k menším zásilkám na 100 Kč.
Některé přibalovací řízení
je velice obsáhlé a kromě toho se povoluje
často na delší dobu, je tedy maximum dávky
3000 Kč odůvodněno.
K pol. 32. Povolením záznamního styku
poskytuje se straně výhoda záležející
v tom, že se jí zajišťuje možnost průkazu
totožnosti dovezeného zboží při
jeho opětném vývozu a tedy také vráceni
částky složené při záznamu
jako celní jistota. Při vývozu zboží
do celní ciziny usnadňuje se pak průkaz totožnosti
jeho při opětném dovozu do tuzemska a zajišťuje
se straně tedy předem bezcelnost takového
zboží z ciziny se vracejícího.
Se zřetelem k četným žádostem
za záznam zboží vyváženého
do ciziny k dočasnému použiti a žádostem
za prodloužení povolených záznamních
styků, kterážto prodloužení jsou
v podstatě opětným povolením na další
dobu, rozšířena dávka i na tyto případy.
Maximum sazby odůvodňuje se tím, že
se jedná často o veliké dovozní transporty;
na př. celého zařízení továrny,
při čemž se musí stotožňovati
každý jednotlivý kus.
K pol. 33. Výhoda záleží v tom,
že strana nepozbývá nároku na vrácení
složené jistoty, po případě na
opětný bezcenný dovoz zboží,
ačkoliv je nevyvezla, resp. nedovezla ve lhůtě
stanovené.
Poněvadž úřední úkon je
při prodloužení záznamní lhůty
v podstatě týž jako při povoleni záznamu
celního a manipulace úřední je pro
celní úřad dosti často komplikovaná,
je maximum dávky 500 Kč odůvodněno.
K pol. 34. Použití poradního sboru dle
§ 3 zákona čís. 58 z r. 1925 jest fakultativní,
ale zaručuje straně důkladně odborné
a objektivní prozkoumáni jejího nároku.
Dávka odůvodněna jest značnou výhodou,
jaká straně vzniká z povolené slevy,
která ve většině připadá
dosahuje téměř tří čtvrtin
cla připadajícího jinak ze strojů,
u nichž zákon slevu připouští.
Tím je hranice maximální 5000 Kč při
velkých dovozních položkách odůvodněna.
K pol. 35. Straně zajišťuje a umožňuje
se průkaz totožnosti pro všechny případy
event. budoucího opětného vývozu nebo
dovozu zásilky. Základní sazba snížena
na 10 Kč - se zřetelem k menším zásilkám.
K pol. 36. V případech, pro něž
je tato dávka navržena, dostává se straně
celní výhody, která není předmětem
zvláštní dávky a která vyžaduje
nutně kontrolu použití zboží. Výhodou,
již strana v těchto případech má,
jest tato dávka odůvodněna, přispívajíc
k úhradě osobních nákladů finanční
správy.
K pol. 37. Povolení nebo rozšíření
povolení k obchodování s akciemi na burse
poskytuje žadateli značnou majetkovou výhodu,
protože neobyčejně umožňuje umístění
akcií na trhu. Kromě toho snižuje režii
žadatele, která by byla značná, kdyby
žadatel musil pomoci zprostředkovatelů akcie
umísťovati. Vzhledem k tomu je maximum dávky
5000 Kč přiměřeno.
K pol. 38. Povolení ku zprostředkování
obchodů devisových poskytuje oprávněni
zprostředkovati obchody devisami mezi oprávněnými
ústavy za placeni provise jak kupujícím,
tak prodávajícím; tento obchod je dosti výnosný
a proto je stanovena dávka Kč 500 - 1000 - a 1200
- podle rozsahu činnosti.
K pol. 39. Navržená sazba je součtem
sazeb 40 a 41. Viz odůvodnění při
těchto položkách.
K pol. 40. Povolení k obchodu devisami uděluje
se jen zvláště důvěryhodným
ústavům a tím okruh oprávněných
je dosti zúžen a výnosnost poměrně
větší. Proto se navrhuje dávka 1200
Kč.
K pol. 41. Povoleni k obchodu valutami znamená pro
oprávněného poměrně menši
výhodu, a to vzhledem k četnému počtu
oprávněných a vzhledem k menši výnosnosti
tohoto odvětví. Proto navržena dávka
500 Kč.
K pol. 42. Při povoleni k nákupu devis není
oprávněn majitel licence devisy prodávati.
Oprávněný je povinen devisy na určité
místo odváděti. Vzhledem k tomu má
provisi pouze od prodávajícího a vedle toho
ještě event. kursovou diferenci ve svůj prospěch.
Proto je zisk jeho pouze poloviční a sazba snížena
vzhledem k pol. 41 na polovinu.
K pol. 43. Totéž platí pro povoleni
k nákupu valut.
K pol. 44. a 45. Vedle toho je povoleni k obchodu pouze
jednotlivými druhy devis aneb valut. Vzhledem k tomu, že
se obchoduje u nás asi 11 valutami, byla stanovena dávka
přibližně 1/11 sazeb pod pol. 40 a 41 na b0
Kč.
K pol. 46. Podobně stanovena dávka u povolení
k nákupu jednotlivých valut (1/11 ze sazby u pol.
43 per 250 Kč).