V oddílu A. - vnitřní státní
půjčky:
a) dlouhodobé:
1. IV. státní půjčka republiky československé
(str. 204, oddíl A, pol. 2.),
a) úpisy (§ 3 a 4 zákona č. 417/1920
Sb. z. a n., zákon č. 216/1924 Sb. z. a n.),
titry za hotovosti.. 225,022.682 Kč 96 h,
titry za válečné půjčky 225,022.682
Kč 96 h,
b) úpisy obecně prospěšných ústavů
u Zemské banky v Praze a Hypoteční a zemědělské
banky moravské v Brně (§ 18 vl. nař.
č. 454/1920 Sb. z. a n. a § 26, odst. 1. zák.
čís. 216/1924 Sb. z. a n.),
titry na hotovosti.. 266,339.625 Kč - h,
titry za válečné půjčky 266,339.625
Kč - h.
c) úpisy (§ 20 zák. čís. 216/1924
Sb. z. a n. a usnesení ministerské rady ze dne 4.
dubna 1925), titry za hotovosti...... 195,614.812 Kč 50
h,
titry za válečné půjčky | 195,614.812 Kč 50 h. | 1.373,954.240 Kč 92 h. |
2. Losová půjčka republiky Československé
(str. 204, oddíl A, pol. 3.) podle zmocnění
zákona ze dne 11. března 1921, čís.
100 Sb. z. a n.
a) prodejem losů..... 173,818.200 Kč,
b) opravou stavu splatných umořených losů..... | 1.100 Kč. | 173,819.300 Kč - h. |
3. Státní půjčka na úhradu
schodku z moučného hospodářství
(str. 204, oddíl A, pol. 4.) podle zmocnění
zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 308 Sb.
z. a n.
a) úpisy za hotovosti.... 28,437.800 Kč,
b) výměnou za předválečné dluhopisy....... | 28,498.800 Kč | 56,936.600 Kč - h, |
úhrnem............ 1.604,710.140 Kč 92 h.
b) krátkodobé:
4. Půjčka ve zlatě a stříbře
(str. 204, oddíl A, pol. 6.) podle zmocnění
zákona ze dne 25. února 1919, čís.
88 Sb. z. a n., o opravou podle výsledků konečného
vyúčtování půjčky.......91,787.862
Kč 42 h.
5. Směnečný úvěr Zemské banky v Praze (str. 206, oddíl A, pol. 28.) podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 14. prosince 1923, čís. 245 Sb. z. a n., opravou podle výsledků konečného vyúčtování úvěrní operace.................. 14,375.000 Kč - h,
úhrnem...106,162.862 Kč 42 h.
V oddílu B. - zahraniční půjčky:
b) krátkodobé:
1. Úvěr Mezinárodního výboru
pro pomocné úvěry na repatriaci válečných
zajatců čsl. státní příslušnosti
z Puska (str. 206, oddíl B, pol. 9.) podle zmocnění
zákona ze dne 21. prosince 1922, čís. 407
Sb. z. a n., opravou rozdílu mezi vyúčtovanou
a splacenou hodnotou úvěru................. 314.129
Kč 52 h.
V oddílu C. - investiční půjčky:
a) dlouhodobé:
1. 6% státní investiční půjčka
z roku 1923 (str. 208, oddíl C, pol. 4.) podle zmocnění
čl. XII. fin. zák. ze dne 15. prosince 1922, čís.
372 Sb. z. a n. umístěním dluhopisů....................
1,522.000 Kč - h.
V oddílu D. - dluhy vyplývající
z provedení mírové smlouvy:
1. Prozatímní listy (str. 208, oddíl D, pol.
1.) za dluhopisy předválečného nezajištěného
dluhu podle zákona ze dne 10. července 1922, čís.
250 Sb. z. a n........................ 623,835.905 Kč -
h.
Na zvýšení státního dluhu v roce
1925 působily dále:
A. Nové vnitřní státní půjčky:
b) krátkodobé:
1. 6% státní pokladniční poukázky
splatné 1. července 1926 per............ 959,006.000
Kč - h
a 1. července 1928 per......... 80,994.000 Kč -
h
(str. 206, oddíl A, pol. 30. a 31.) podle zmocnění
čl. VII, odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince
1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 8., 9.,
17., 19. a 20. úbytek).
2. 6% státní pokladniční poukázky
splatné 1. března 1926 per.............. 193,022.000
Kč - h
a 1. března 1928 per.......... 55,598.000 Kč - h
(str. 206, oddíl A, pol. 32. a 33.) podle zmocnění
čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince
1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 21. úbytek).
3. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. května 1926 per............ 253,466.000 Kč - h
a 1. května 1928 per.......... 54,995.0.00 Kč -
h
str. 206, oddíl A, pol. 34. a 35.) podle zmocnění
čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince
1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 22, úbytek).
4. 6% státní pokladniční poukázky
splatné 15. srpna 1926 per.............. 459,977.000 Kč
- h
a 15. srpna 1928 per.......... 40,023.000 Kč - h
(str. 206, oddíl A, pol. 36. a 37.) podle zmocnění
čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince
1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 18., 23.
a 24. úbytek).
5. 6% státní pokladniční poukázky
splatné 1. října 1926 per............. 255,938.000
Kč - h
a 1. října 1928 per.......... 54,062.000 Kč
- h
(str. 206, oddíl A, pal. 38. a 39.) podle zmocnění
čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince
1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 11. a 12.
úbytek).
6. 6% státní pokladniční poukázky
splatné 1. prosince 1930 per.......... 360,000.000 Kč
- h
(str. 206, oddíl A, pol. 40.) podle zmocnění
čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince
1924,. čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 13., 14.,
25. a 26. úbytek)....................... 2.767,081.000
Kč - h.
B. Nové zahraniční půjčky:
a) dlouhodobé:
1. 7 1/2% zajištěná zahraniční
umořitelná půjčka zlatá z r.
1925..........., 847,500.000 Kč - h
(str. 206, oddíl B, pol. 1.) podle zmocnění
zákona ze dne 31. března 1922, čís.
110 Sb. z. a n. a finančních zákonů
ze dne 14. prasince 1923, čís. 245 a ze dne 12.
prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n.
2. Anglický úvěr na repatriaci sibířských
vojsk. 135,797.236 Kč - h
(str. 206, oddíl B, pol. 2.) podle zmocnění
zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb.
z. a n. z roku 1920 a čl. VII., odst. 2. fin. zák.
ze dne 12. prosince 1924, čís, 278 Sb. z. a n.................
983,297.236 Kč - h.
C. Nové investiční půjčky:
a) dlouhodobé:
1. Neemisní zápůjčka Úrazové
pojišťovny dělnické v Praze..............
10,060.000 Kč - h
(str. 208, oddíl C, pol. 6.) podle zmocnění
čl. XIII. fin., zák. ze dne 12. prosince 1924, čís.
278 Sb. z. a n. na stavbu budov ministerstev sociální
péče a veřejného zdravotnictví.
2. 4% slosovatelná státní půjčka.......
39,250.000 Kč - h
(str. 208, díl C, pol. 8.) podle zmocnění
zákona ze dne 25. června 1925, čís.
158 Sb. z. a n. o nabytí akcií Košicko-Bohumínské
dráhy.
3. Neemisní komunální zápůjčka
Zemské banky v Praze.............. 6,000.000 Kč
- h
(str. 208, oddíl C, pol. 9.) podle zmocnění
čl. XIII. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís.
278 Sb. z. a n. na úpravu strahovských lomů............
55,310.000 Kč - h,
b) Krátkodobé:
4. Dolarová zápůjčka směnečná...............
3,390.000 Kč - h
(str. 208, oddíl C, pol. 10.) podle zmocnění
čl. XVII. fin. zák. ze dne 12. prasince 1924, čís.
278 Sb. z. a n. Činilo tedy zvýšení,
resp. přírůstek státního dluhu
v roce 1925................ 6.145,623.273 Kč 86 h,
takže stav státního dluhu koncem roku 1925
jest......... 26.585,660.226 Kč 96 h.
Oproti počátečnímu stavu.................
24.627,202.391 Kč 77 h
objevuje se kance,m roku 1925 zvýšení státního
dluhu o ryzí částku..:................ 1.958,457.835
Kč 19 h.
Z toho zvýšení plynul do státní
pokladny příjem v hotovosti v úhrnné
výši 2.250,334.521 Kč 46 h.
Po srážce splátky dolarové půjčky
(str. 227, IV.)
4) ve výši...... 419,060.000 Kč-h,
z výtěžku této půjčky
(str. 226, II./4) činil ryzí příjem
státní pokladny ze zvýšení dluhu............
1,831,274.521 Kč 46 h
podle rozčlenění v účtu účinů
mimo rozpočet, "Příjmy z úvěrních
operací", str. 226..
Rozdíl per...................... 127,18 3.313 Kč
73 h
vysvětluje se tím, že zvýšení
některých dluhů, případně
jejich úprava nepřivodila vůbec příjmů
v hotovosti (záměna válečných
půjček za IV. státní půjčku,
předválečných dluhopisů za
6% státní slosovatelnou půjčku z r.
1921 [moučnou] a za prozatímní listy, výměna
akcií Košicko-Bohumínské dráhy
za dluhopisy 4% slosovatelné státní půjčky,
převzetí 7 1/2% zajištěné zahraniční
umořitelné zlaté půjčky z r.
1925 v kursu 91, vydání 6% státní
investiční půjčky z r. 1923 v kursu
92, snížení výtěžku 6% státní
slosovatelné půjčky z r. 1921 [moučné]
v důsledku storna doplatků na 4% uherskou rentu
při záměně, úprava stavu půjčky
ve zlatě a stříbře, splatných
umořených státních stavebních
losů a stavu úvěru Mezinárodního
výboru pro pomocné úvěry na repatriaci
válečných zajatců čsl. státní
příslušnosti z Ruska).
Tak vzniklo zvýšení dluhu, aniž plynula
do státní pokladny hotovost, o......... 1.547,267.872
Kč 40 h.
Naproti tomu ubylo z počátečního.dluhu
splátkou v hotovosti z rozpočtových prostředků
a z výtěžku úvěrních operací
a následkem slosování, splatnosti, rozdílu
v kursech, v nichž půjčky byly vyúčtovány
a placeny a vyloučení doplatku na 4% uherskou rentu,
obsaženého již v hodnotě dluhopisů
moučné půjčky, celkem...... 1.420,084.558
Kč 67 h,
takže se jeví rozdíl......... 127,183.31 K
73 h.
Počínajíc 1. lednem 1925 bylo podle ustanovení
vlád. nařízení ze dne 25. září
1924, čís. 206 Sb. z. a n., vydraného k provedení
zákona ze dne 18. prosince 1922; čís, 404
Sb. z. a n., hospodaření ve státních
závodech, ústavech a zařízeních,
jež převahou nemají plniti úkoly správní,
upravena podle zásad obchodního hospodaření.
Protokoly také již do státního rozpočtu
na rok 1925 zařaděny jen ryzí přebytky,
pokud se týče ryzí schodky státních
podniků na rozdíl od rozpočtů na předcházející
léta, v nichž byly preliminovány pokladní
příjmy a výdaje v hrubých částkách,
aniž se rozlišovala, zda jde o účiny,
které mají vliv na čistý výsledek
hospodářský, nebo o účiny,
které státní majetek zvyšují
nebo snižují, avšak na hospodářský
výsledek (výtěžek a ztrátu) nepůsobí.
Svrchu uvedené vládní nařízení
čís. 206/1924 Sb. z. a n. v oddílu IV. ustanovuje,
že státní podniky mají soupisem poříditi
stav majetku a dluhů a vyšetřiti čisté
jmění, jakož i že o výsledcích
svého: hospodaření mají sestavovati
účetní závěrku sestávající
z bilance a z provozovacího účtu (účtu
ztráty a zisku). Měly tedy státní
podniky sestaviti k počátečnímu dnu
zavedení obchodního hospodaření, t.
j. k 1. lednu 1925 východiskovou bilanci tím způsobem,
že by sepsaly jednotlivé součástky majetkové
a dluhy a že by pak rozdíl vyplývající
mezi hodnotou aktiv a pasiv měl tvořiti čisté
jmění.
Stanovení hodnoty sepsaného majetku nemohla však
býti provedeno ve státních podnicích
přesně, poněvadž skoro všechny
podniky, zejména ty, které spravují největší
věcný majetek (železnice, pošty, lesy
a statky, báně a hutě, atd.), trvaly již
před převratem a musí vyčkati rozhodnutí
reparační komise o ocenění majetkových
součástí převzatých z majetku
býv. Rakouska a Uherska, dříve než ustanoví
definitivně hodnotu svých věcných
aktiv; mimo to jest nutno věcný majetek, pořízený
po převratu, nově oceniti vzhledem na valutové
rozdíly v jednotlivých letech. Ježto však
sestavení rozvážného účtu
a vedení účtů majetkových jest
nezbytně třeba k vyšetření hospodářského
výsledku podle obchodních zásad, vykazují
se v účtech státních podniků
hod.noty věcného majetku, převzatého
od býv. Rakouska a Uherska. prozatím v cenách
evidenčních, takže hodnota majetkových
součástí, jakož i vyšetřeného
základního jmění, jež se vykazuje
v rozvážných účtech státních
podniků, neodpovídá obecné ceně,
kterou má ve skutečnosti státní majetek
vložený do podniků podle zákona čís.
404/1922 Sb. z. a n.
Z těchto důvodů se vykazují ve státním
závěrečném účtu prozatím
jen provozní účty (ztráty a zisku)
jednotlivých podniků, schválené podle
ustanovení §u 20. vlád. nař. čís.
206/1924 Sb. z. a n. správními úřady
i ministerstvem financí a přezkoušené
po stránce účetní nejvyšším
účetním kontrolním úřadem;
účty rozvažné budou se vykazovati, až
budou svrchu zmíněné překážky
odstraněny a bude možno vykázati jednotlivé
součástky majetkové v ceně obecné,
jak to má na mysli návrh zákona a stabilisačních
bilancích. Ustanovení o komercialisaci státních
podniků měla také za následek, že
ministerstvo financí vyloučilo výnosem ze
dme 23. března 1925, čís. 2402 jejich peněžní
hospodářství ze společného
hospodaření státních příjmů
a výdajů a zrušilo dosavadní vzájemné
kontokorentní účtování mezi
pokladnami státních podniků a ústřední
státní pokladnou jako ústřednou pro
všechny pokladní účiny státní.
Proto bylo třeba provésti v účinech
mimo rozpočet vyúčtování pokladních
hotovostí a kontokorentních nedoúčtovaných
položek, jež se vykazovaly koncem roku 1924 u pokladen
státních podniků, tak, aby bylo zřejmo,
kolik z celkových státních hotovostí
pokladních, pokud se týče kontokorentních
pohledávek a dluhů zůstává
dále finanční správě k disposici
pro rozpočtové hospodaření z které
částky byly odevzdány jako provozní
prostředky podnikům; podle výkazu na straně
233 převzaly státní podniky ze zůstatku
pokladních hotovostí a kontokorentních nedoúčtovaných
položek, vykázaných koncem raku 1924 ve státním
závěrečném účtu, tyto
částky:
na pokladních hotovostech.................. 761.650.692
Kč 42 h,
na nedoúčtovaných aktivních položkách
kontokorentních........ 23.078.257.973 Kč 38 h.
tedy na aktivech úhrnem.................. 23.839.908.665
Kč 80 h
a na nedoúčtovaných pasivních položkách
kontokorentních.... 23.123.289.484 Kč 21 h.
takže ryzí vklady peněžní do státních
podniků činily ke dni 1. ledna 1925... 716,619.18-1
Kč 59 h.
Na tyto vklady bylo již v roce 1925 splaceno celkem.........
431,125.440 Kč 06 h
a zůstává pro nok 1926 státním
podnikům na provozních pro,středcích
přijatých od finanční správy
ještě částka............... 285,493.741
Kč 53 h,
která bude splacena v příštích
letech z valných peněžních prostředků
podniků.
Vedle těchto pokladních hotovostí a kontokorentních
pohledávek a dluhů přešly do správy
státních podniků také nedoplatky příjmů
a výdajů na rozpočet a to:
aktivní nedoplatky v částce........ 298.177.57
Kč 84 h,
a pasivní nedoplatky v částce.................
95.161.315 Kč 58 h
tedy ryzí pohledávka v částce.................
203.016.222 Kč 26 h.
na kterou bylo od státních podniků v roce
1925 odvedeno celkem...6.729.980 Kč 11 h.
Splacení zbytku....................... 196.286.242 Kč
15 h.
v němž jest zahrnuta také část
ceny zásob (hlavně dřeva) státních
lesů a statků z roku 1924, bude upraveno s ohledem
na peněžní pohotovost státních
podniků v příštích letech.
Pokud se týče úpravy závěrečných
účtů státních podniků
a rozčlenění provozních výsledků
bylo i třeba zachovati položky, které se uvádějí
v podrobných rozpočtech a jen v případech,
kde sestavení podrobných rozpočtů
nevyhovovalo úplně potřebám obchodního
hospodaření, t. j. zjištění ryzího
hospodářského výsledku, bylo rozčlenění
na položky, event. skupiny proti rozpočtu změněno.
Také tato úprava rozpočtů pro příští
léta se projednává s ministerstvem financí
a příslušnými resorty. Odpisy, vykázané
v provozních účtech podniků, týkají
se jen majetkových součástí, které
byly pořízeny v době po převratu a
které se vedou v evidenci v ceně pořizovací.
Finančním zákonem pro rok 1925 a vládním
nařízením ze dne 26. ledna 1925, čís.
19 Sb. z. a n. byl obdobně jako v předešlých
letech upraven postup při používání
povolených úvěrů pro výdaje
v případech, kdy povolený úvěr
nestačil na úhradu potřeby, anebo kdy se
objevila nutná potřeba v rozpočtu úvěrem
neopatřená a byla možnost úhrady přesunem
z úvěru určeného k jinému účelu.
Takových přesunů projednal nejvyšší
účetní kontrolní úřad
v r. 1925 o účinech na rozpočet 383
v celkové částce......................: 503,433.259
Kč 79 h
a o státních investicích 253 v celkové
částce.......... 109,310.017 Kč 05 h
úhrnem... 612,743.276 Kč 84 h.
V oddílu "vysvětlivky" při výdajích
se uvádějí položky, při niž
bylo použito úhrady přesunem. Kde nebylo dbáno
předpisů o používání úvěrů
k jinému účelu, jest u příslušné
položky poznamenáno, že nebylo provedeno řízení
podle §u 7., zákona čís. 175 z r. 1919
Sb. z. a.n.
Jako v minulých letech bylo zpravidla upuštěno
od odůvodnění úchylek, které
nedosahují 100.000 Kč a kde rozdíl nepřesahuje
1/3 úvěru.
V úvodové stati ke státním závěrečným
účtům bylo až do roku 1923 referováno
o dohlídkách pouze sumárně. V účtu
za rok 1924 byly pak dohlídky, v roce tom provedené;
uvedeny jednotlivě podle kapitol státního
rozpočtu. Až do konce roku 1924 vykonáno bylo
258 dohlídek, v roce 1925 pak dalších 122 dohlídek
a to:
V oboru kap. 6. (příděly samosprávným
svazkům) zemský správní výbor
v Brně a zemská správní komise v Opavě;
zemědělská radu pro Čechy v Praze;
moravský zemský výzkumný ústav
zemědělský v Brně; zemské ústavy:
pro choromyslné v Bohnicích, pro skrofulosní
děti v Luži a pro hluchoněmé ve Val.
Meziříčí; zemská škola
gobelínová a kobercová ve Val. Meziříčí;
Západomoravské elektrárny, akc. spol. v Brně.
V oboru kap. 10. (ministerstvo zahraničních věcí)
účtárna ministerstva zahraničních
věcí.
V oboru kap. 11. (ministerstvo národní obrany) účtárna
1. ministerstva národní obrany; kancelář
čsl. legií (finanční správa
ruských legií); zemská vojenská velitelství
v Praze, Bratislavě a Užhorodě; zemské
vojenské stavební ředitelství v Užhorodě;
divisní zbrojnice čís. 6. v Brně;
divisní proviantní sklady čís. 11.
v Košicích a č. 12. v Michalovcích;
divisní nemocnice č. 7. v Užhorodě;
vojenský léčebný ústav v Píšťanech;
zdravotnický sklad čís. 1. v Josefově;
vojen. hříbárna č. 3. v Motěšicích;
vojenský hřebčín v Hostouni; hlavní
letecký sklad v Olomouci; hlavní letecké
dílny v Olomouci; hlavní vojenský železniční
sklad v Pardubicích; muniční továrna
v Poličce; technická správa zemědělská
na vojenském cvičišti u Milovic v Lipníku
v Čechách.
V oboru kap. 12. (ministerstvo vnitra) policejní ředitelství
v Košicích; okresní politické správy
na Král. Vinohradech, na Smíchově, v Karlíně
a v Táboře; župní úřady
v Bratislavě, v Nitře, v Turč. Sv. Martině,
v Lipt. Sv. Mikuláši, v Užhorodě, v Mukačevu
a ve Vel. Sevljuši; okresní úřady v
Turč. Sv. Martině a v Lipt. Sv. Mikuláši;
hlavnoslúžnovské úřady v Užhorodě
a ve Vel. Sevljuši.
V oboru kap. 13. (ministerstvo školství a národní
osvěty) referát ministerstva školství
a národní osvěty v Bratislavě; školský
odbor civilní správy Podk. Rusi v Užhorodě;
Karlova universita v Praze; české vysoké
učení technické v Praze; německá
vysoká škola technická v Praze; vysoká
škola obchodní v Praze; vysoká škola zemědělská
v Brně; vysoká škola zvěrolékařská
v Brně; státní odborná škola
tkalcovská ve Šternberku; školní zemědělský
závod v Děčíně-Libverdě;
státní průmyslová škola v Košicích;
státní nakladatelství v Praze.
V oboru kap. 14. (ministerstvo financí) účetní
spravování dávky z majetku a přírůstku
na majetku u ministerstva financí, Bankovního úřadu
ministerstva financí, poštovního úřadu
šekového, zemského finančního
ředitelství v Praze a Brně, generálního
finančního ředitelství v Bratislavě,
hlavního finančního ředitelství
v Užhorodě, finančního ředitelství
v Opavě; Bankovní úřad ministerstva
financí; superrevise vkladních listů splacených
na dávku z majetku u Bankovního úřadu
ministerstva financí; okresní finanční
ředitelství v Jičíně, v Liberci
a Chomutově; úřad pro nákup tabáku
v Komárně; továrny na tabák v Sedlci,
v Čes. Budějovicích, v Bratislavě
a v Mukačevě.
V oboru kap. 15. (ministerstvo průmyslu, obchodu a živností)
patentní úřad v Praze; slovenská keramická
společnost v Modré.
V oboru kap. 16. (ministerstvo pošt a telegrafů) ředitelství
pošt a telegrafů v Praze; správa poštovní
automobilní dopravy v Praze.
V oboru kap. 17. (ministerstvo železnic) ředitelství
státních drah Praha-Jih v Praze, ředitelství
státních drah v Hradci Králové a v
Bratislavě.
V oboru kap. 18. (ministerstvo zemědělství)
ředitelství státních lesů a
statků v Brandýse n. L., v Solném Hradě
a v Rachově; státní vyšší
ovocnicko-vinařská a zahradnická škola
v Mělníce; vinařská škola v Mukačevě;
státní ovocné školky v Mukačevě;
státní pálenice v Mukačevě;
státní výzkumná stanice pro pěstování
vrby košikářské a domácího
průmyslu v Mukačevě.
V oboru kap. 19: (ministerstvo spravedlnosti) vrchní zemské
soudy v Praze a Brně; schovací úřad
v Praze: trestnice v Plzni na Borech.
V oboru kap. 20. (ministerstvo veřejných prací)
referát ministerstva veřejných prací
v Bratislavě; státní plavební úřad
v Praze; báňská hejtmanství v Praze
a v Brně; státní báňská
ředitelství ve Gbelech a v Báňské
Šťavnici; státní železárny
a ocelárny v Podbrezové a přičleněné
závody v Tisovci, v Báňské Bystřici
a Hronci; hlavní puncovní úřad v Praze;
státní správkárna automobilů
v Praze.
V oboru kap. 21. (ministerstvo sociální péče)
referát ministerstva sociální péče
v Užhorodě; zemský úřad pro péči
o válečné poškozence v Praze; orthopedické
družstvo válečných poškozenců
v Praze; orthopedické družstvo válečných
poškozenců "Ergon" v Brně; výrobní
společenstvo obuvníků "Vyščo"
v Brně; ústřední svaz československých
družstev v Praze; ústřední jednota pro
reformu bytovou v Praze; obecně prospěšné
stavební družstvo při sociální
ochraně státních zaměstnanců
v Praze; stavební družstvo čsl. legionářů
a státních zaměstnanců v Bratislavě;
Verband der deutschen Baugenossenschaften v Opavě; všeobecné
stavební družstvo v Košicích; stavební
družstvo dělnických a rodinných domků
pro Radotín a okolí v Radotíně.
V oboru kap. 22. (ministerstvo pro zásobování
lidu) ministerstvo pro zásobování lidu.
V oboru kap. 23. (ministerstvo veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy) státní nemocnice:
na Král. Vinohradech, na Ostravsku (ve Slezské Ostravě
a Zábřehu n. O.), v Lučenci a v Mukačevě;,státní
babická škola v Užhorodě; ústav
pro výrobu očkovacích látek v Jindř.
Hradci.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad přihlížeje k zájmu,
který se o dohlídkovou činnost jeho v obou
sněmovnách Národního shromáždění
u příležitosti projednávání
státních rozpočtů i účtů
objevoval, hodlá zaříditi včasnější
vykazování činnosti dohlídkové,
než by se to dělo v závěrečných
účtech; dne 1. října 1926 předložil
oběma sněmovnám výkaz, obsahující
podrobný seznam dohlídek od zahájení
činnosti úřadu až do konce září
r. 1926. Nejvyšší účetní
kontrolní úřad omezuje se posud na vypočtení
úřadů, ústavů, podniků
atd., kde dohlídky byly konány, aniž by podrobně
uváděl shledané závady, a to proto,
poněvadž zákon č. 175/1919 Sb. z. a
n. předpisuje v §u 8. administrativní vyřizování
shledaných závad, a teprve, kdyby nebylo možno
závadu vyříditi ani v dohodě s ústředním
úřadem, ani v ministerské radě, mají
býti případy takové sděleny
Národnímu shromáždění
k rozhodnutí. Sdělování závad
před tímto projednáváním předbíhalo
by jeho výsledku. Nejvyšší účetní
kontrolní úřad má však za to,
že i pouhé periodické vykazování
dohlídek Národnímu shromáždění
poslouží účelům kontroly, poněvadž
nebude vyloučeno, aby v konkretním případě
zákonodárné sbory v dohodě s příslušným
ústředním úřadem o výsledku
dohlídek byly podrobněji informovány a mimo
to budou moci býti činěny podněty
k dohlídkám, které do programu snad pojaty
nebyly.
Státní závěrečný účet
obsahuje ještě tyto další části:
Úhrnný účet účinů
v cenných papírech, který obsahuje příjem
a výdaj cenných papírů, rozčleněný
jednak podle účinů na rozpočet a účinů
mimo rozpočet, jednak podle jednotlivých ministerstev
(část 13., strana 235).
Vyrovnávací účet (saldo) veškerých
státních příjmů a výdajů,
který vykazuje podle jednotlivých druhů pokladen
veškerý peněžní obrat v hotovosti,
a to jak účinů na výši státního
jmění působivých (reelních),
tak i účinů průběžných.
Tento účet, v němž úhrn příjmů
po připočtení počáteční
pokladní hotovosti se rovná úhrnu výdajů,
po připočtení konečné pokladní
hotovosti, jest zkouška číselné správnosti
celého státního závěrečného
účtu (část 14., strana 241).
Nedoúčtované položky: číselný
výkaz, rozčleněný podle druhů
pokladen a obsahující částky hotovostí
a cenných papírů z průběžného
účtování, které počátkem
a koncem správního roku nebyly vzájemně
vyrovnány (část 15., strana 251).
Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů:
seznam vykazující zůstatky hotovostí
a cenných papírů ve státních
pokladnách ke dni 1. ledna a 31. prosince 1925. Celkový
výsledek těchto skutečných pokladních
zůstatků jest připočtením aktivních
a odečtením pasivních nedoúčtovaných
položek upraven na pokladní hotovost, vyplývající
z působivého hospodaření státního
na rozpočet a mimo rozpočet (část
16., strana 255).
Provozní účty státních podniků:
v této části se vykazují hospodářské
výsledky jednotlivých státních podniků
zřetelem k ustanovení vlád. nař. č.
206/1924 Sb. z. a n. ve formě účtů
ztráty a zisku, jak to jest obvyklé při hospodářství
obchodním; náklady a těžby se nevykazují
podle jednotlivých účtů detailních,
nýbrž jen podle celkových účtovacích
odvětví, obdobně jako se neuvádějí
v hospodaření na rozpočet výsledky
jednotlivých položek podrobného rozpočtu
(část 17., strana 259).
Vysvětlivky rozdílů mezi rozpočtem
a náležitosti (část 18., strana
291).
Jako samostatné účty, jež se mají
podle níže citovaných zákonů
předkládati každého roku Národnímu
shromáždění ke schválení,
jsou tomuto státnímu závěrečnému
účtu připojeny: účet státního
melioračního fondu (zák. ze dne 19. prosince
1919, čís. 21 Sb. z. a n. z r. 1920), účty
státního bytového fondu (zákony ze
dne 22. prasince 1910, čís. 242 ř. z., a
ze dne 20. února 1919, čís. 98 Sb. z. a n.)
a účty dávky z majetku a přírůstku
na majetku podle zák. ze dne 8. dubna 1920, čís.
309 Sb. z. a n.