V oddílu A. - vnitřní státní půjčky:

a) dlouhodobé:

1. IV. státní půjčka republiky československé (str. 204, oddíl A, pol. 2.),

a) úpisy (§ 3 a 4 zákona č. 417/1920 Sb. z. a n., zákon č. 216/1924 Sb. z. a n.),

titry za hotovosti.. 225,022.682 Kč 96 h,

titry za válečné půjčky 225,022.682 Kč 96 h,

b) úpisy obecně prospěšných ústavů u Zemské banky v Praze a Hypoteční a zemědělské banky moravské v Brně (§ 18 vl. nař. č. 454/1920 Sb. z. a n. a § 26, odst. 1. zák. čís. 216/1924 Sb. z. a n.),

titry na hotovosti.. 266,339.625 Kč - h,

titry za válečné půjčky 266,339.625 Kč - h.

c) úpisy (§ 20 zák. čís. 216/1924 Sb. z. a n. a usnesení ministerské rady ze dne 4. dubna 1925), titry za hotovosti...... 195,614.812 Kč 50 h,

titry za válečné půjčky
195,614.812 Kč 50 h.

1.373,954.240 Kč 92 h.

2. Losová půjčka republiky Československé (str. 204, oddíl A, pol. 3.) podle zmocnění zákona ze dne 11. března 1921, čís. 100 Sb. z. a n.

a) prodejem losů..... 173,818.200 Kč,

b) opravou stavu splatných umořených losů.....
1.100 Kč.

173,819.300 Kč - h.

3. Státní půjčka na úhradu schodku z moučného hospodářství (str. 204, oddíl A, pol. 4.) podle zmocnění zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 308 Sb. z. a n.

a) úpisy za hotovosti.... 28,437.800 Kč,

b) výměnou za předválečné dluhopisy.......

28,498.800 Kč


56,936.600 Kč - h,

úhrnem............ 1.604,710.140 Kč 92 h.

b) krátkodobé:

4. Půjčka ve zlatě a stříbře (str. 204, oddíl A, pol. 6.) podle zmocnění zákona ze dne 25. února 1919, čís. 88 Sb. z. a n., o opravou podle výsledků konečného vyúčtování půjčky.......91,787.862 Kč 42 h.

5. Směnečný úvěr Zemské banky v Praze (str. 206, oddíl A, pol. 28.) podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 14. prosince 1923, čís. 245 Sb. z. a n., opravou podle výsledků konečného vyúčtování úvěrní operace.................. 14,375.000 Kč - h,

úhrnem...106,162.862 Kč 42 h.

V oddílu B. - zahraniční půjčky:

b) krátkodobé:

1. Úvěr Mezinárodního výboru pro pomocné úvěry na repatriaci válečných zajatců čsl. státní příslušnosti z Puska (str. 206, oddíl B, pol. 9.) podle zmocnění zákona ze dne 21. prosince 1922, čís. 407 Sb. z. a n., opravou rozdílu mezi vyúčtovanou a splacenou hodnotou úvěru................. 314.129 Kč 52 h.

V oddílu C. - investiční půjčky:

a) dlouhodobé:

1. 6% státní investiční půjčka z roku 1923 (str. 208, oddíl C, pol. 4.) podle zmocnění čl. XII. fin. zák. ze dne 15. prosince 1922, čís. 372 Sb. z. a n. umístěním dluhopisů.................... 1,522.000 Kč - h.

V oddílu D. - dluhy vyplývající z provedení mírové smlouvy:

1. Prozatímní listy (str. 208, oddíl D, pol. 1.) za dluhopisy předválečného nezajištěného dluhu podle zákona ze dne 10. července 1922, čís. 250 Sb. z. a n........................ 623,835.905 Kč - h.

Na zvýšení státního dluhu v roce 1925 působily dále:

A. Nové vnitřní státní půjčky:

b) krátkodobé:

1. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. července 1926 per............ 959,006.000 Kč - h

a 1. července 1928 per......... 80,994.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pol. 30. a 31.) podle zmocnění čl. VII, odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 8., 9., 17., 19. a 20. úbytek).

2. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. března 1926 per.............. 193,022.000 Kč - h

a 1. března 1928 per.......... 55,598.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pol. 32. a 33.) podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 21. úbytek).

3. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. května 1926 per............ 253,466.000 Kč - h

a 1. května 1928 per.......... 54,995.0.00 Kč - h

str. 206, oddíl A, pol. 34. a 35.) podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 22, úbytek).

4. 6% státní pokladniční poukázky splatné 15. srpna 1926 per.............. 459,977.000 Kč - h

a 15. srpna 1928 per.......... 40,023.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pol. 36. a 37.) podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 18., 23. a 24. úbytek).

5. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. října 1926 per............. 255,938.000 Kč - h

a 1. října 1928 per.......... 54,062.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pal. 38. a 39.) podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 11. a 12. úbytek).

6. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. prosince 1930 per.......... 360,000.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pol. 40.) podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924,. čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 13., 14., 25. a 26. úbytek)....................... 2.767,081.000 Kč - h.

B. Nové zahraniční půjčky:

a) dlouhodobé:

1. 7 1/2% zajištěná zahraniční umořitelná půjčka zlatá z r. 1925..........., 847,500.000 Kč - h

(str. 206, oddíl B, pol. 1.) podle zmocnění zákona ze dne 31. března 1922, čís. 110 Sb. z. a n. a finančních zákonů ze dne 14. prasince 1923, čís. 245 a ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n.

2. Anglický úvěr na repatriaci sibířských vojsk. 135,797.236 Kč - h

(str. 206, oddíl B, pol. 2.) podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920 a čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís, 278 Sb. z. a n................. 983,297.236 Kč - h.

C. Nové investiční půjčky:

a) dlouhodobé:

1. Neemisní zápůjčka Úrazové pojišťovny dělnické v Praze.............. 10,060.000 Kč - h

(str. 208, oddíl C, pol. 6.) podle zmocnění čl. XIII. fin., zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. na stavbu budov ministerstev sociální péče a veřejného zdravotnictví.

2. 4% slosovatelná státní půjčka....... 39,250.000 Kč - h

(str. 208, díl C, pol. 8.) podle zmocnění zákona ze dne 25. června 1925, čís. 158 Sb. z. a n. o nabytí akcií Košicko-Bohumínské dráhy.

3. Neemisní komunální zápůjčka Zemské banky v Praze.............. 6,000.000 Kč - h

(str. 208, oddíl C, pol. 9.) podle zmocnění čl. XIII. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. na úpravu strahovských lomů............ 55,310.000 Kč - h,

b) Krátkodobé:

4. Dolarová zápůjčka směnečná............... 3,390.000 Kč - h

(str. 208, oddíl C, pol. 10.) podle zmocnění čl. XVII. fin. zák. ze dne 12. prasince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. Činilo tedy zvýšení, resp. přírůstek státního dluhu v roce 1925................ 6.145,623.273 Kč 86 h,

takže stav státního dluhu koncem roku 1925 jest......... 26.585,660.226 Kč 96 h.

Oproti počátečnímu stavu................. 24.627,202.391 Kč 77 h

objevuje se kance,m roku 1925 zvýšení státního dluhu o ryzí částku..:................ 1.958,457.835 Kč 19 h.

Z toho zvýšení plynul do státní pokladny příjem v hotovosti v úhrnné výši 2.250,334.521 Kč 46 h.

Po srážce splátky dolarové půjčky (str. 227, IV.)

4) ve výši...... 419,060.000 Kč-h,

z výtěžku této půjčky (str. 226, II./4) činil ryzí příjem státní pokladny ze zvýšení dluhu............ 1,831,274.521 Kč 46 h

podle rozčlenění v účtu účinů mimo rozpočet, "Příjmy z úvěrních operací", str. 226..

Rozdíl per...................... 127,18 3.313 Kč 73 h

vysvětluje se tím, že zvýšení některých dluhů, případně jejich úprava nepřivodila vůbec příjmů v hotovosti (záměna válečných půjček za IV. státní půjčku, předválečných dluhopisů za 6% státní slosovatelnou půjčku z r. 1921 [moučnou] a za prozatímní listy, výměna akcií Košicko-Bohumínské dráhy za dluhopisy 4% slosovatelné státní půjčky, převzetí 7 1/2% zajištěné zahraniční umořitelné zlaté půjčky z r. 1925 v kursu 91, vydání 6% státní investiční půjčky z r. 1923 v kursu 92, snížení výtěžku 6% státní slosovatelné půjčky z r. 1921 [moučné] v důsledku storna doplatků na 4% uherskou rentu při záměně, úprava stavu půjčky ve zlatě a stříbře, splatných umořených státních stavebních losů a stavu úvěru Mezinárodního výboru pro pomocné úvěry na repatriaci válečných zajatců čsl. státní příslušnosti z Ruska).

Tak vzniklo zvýšení dluhu, aniž plynula do státní pokladny hotovost, o......... 1.547,267.872 Kč 40 h.

Naproti tomu ubylo z počátečního.dluhu splátkou v hotovosti z rozpočtových prostředků a z výtěžku úvěrních operací a následkem slosování, splatnosti, rozdílu v kursech, v nichž půjčky byly vyúčtovány a placeny a vyloučení doplatku na 4% uherskou rentu, obsaženého již v hodnotě dluhopisů moučné půjčky, celkem...... 1.420,084.558 Kč 67 h,

takže se jeví rozdíl......... 127,183.31 K 73 h.

Státní podniky.

Počínajíc 1. lednem 1925 bylo podle ustanovení vlád. nařízení ze dne 25. září 1924, čís. 206 Sb. z. a n., vydraného k provedení zákona ze dne 18. prosince 1922; čís, 404 Sb. z. a n., hospodaření ve státních závodech, ústavech a zařízeních, jež převahou nemají plniti úkoly správní, upravena podle zásad obchodního hospodaření. Protokoly také již do státního rozpočtu na rok 1925 zařaděny jen ryzí přebytky, pokud se týče ryzí schodky státních podniků na rozdíl od rozpočtů na předcházející léta, v nichž byly preliminovány pokladní příjmy a výdaje v hrubých částkách, aniž se rozlišovala, zda jde o účiny, které mají vliv na čistý výsledek hospodářský, nebo o účiny, které státní majetek zvyšují nebo snižují, avšak na hospodářský výsledek (výtěžek a ztrátu) nepůsobí. Svrchu uvedené vládní nařízení čís. 206/1924 Sb. z. a n. v oddílu IV. ustanovuje, že státní podniky mají soupisem poříditi stav majetku a dluhů a vyšetřiti čisté jmění, jakož i že o výsledcích svého: hospodaření mají sestavovati účetní závěrku sestávající z bilance a z provozovacího účtu (účtu ztráty a zisku). Měly tedy státní podniky sestaviti k počátečnímu dnu zavedení obchodního hospodaření, t. j. k 1. lednu 1925 východiskovou bilanci tím způsobem, že by sepsaly jednotlivé součástky majetkové a dluhy a že by pak rozdíl vyplývající mezi hodnotou aktiv a pasiv měl tvořiti čisté jmění.

Stanovení hodnoty sepsaného majetku nemohla však býti provedeno ve státních podnicích přesně, poněvadž skoro všechny podniky, zejména ty, které spravují největší věcný majetek (železnice, pošty, lesy a statky, báně a hutě, atd.), trvaly již před převratem a musí vyčkati rozhodnutí reparační komise o ocenění majetkových součástí převzatých z majetku býv. Rakouska a Uherska, dříve než ustanoví definitivně hodnotu svých věcných aktiv; mimo to jest nutno věcný majetek, pořízený po převratu, nově oceniti vzhledem na valutové rozdíly v jednotlivých letech. Ježto však sestavení rozvážného účtu a vedení účtů majetkových jest nezbytně třeba k vyšetření hospodářského výsledku podle obchodních zásad, vykazují se v účtech státních podniků hod.noty věcného majetku, převzatého od býv. Rakouska a Uherska. prozatím v cenách evidenčních, takže hodnota majetkových součástí, jakož i vyšetřeného základního jmění, jež se vykazuje v rozvážných účtech státních podniků, neodpovídá obecné ceně, kterou má ve skutečnosti státní majetek vložený do podniků podle zákona čís. 404/1922 Sb. z. a n.

Z těchto důvodů se vykazují ve státním závěrečném účtu prozatím jen provozní účty (ztráty a zisku) jednotlivých podniků, schválené podle ustanovení §u 20. vlád. nař. čís. 206/1924 Sb. z. a n. správními úřady i ministerstvem financí a přezkoušené po stránce účetní nejvyšším účetním kontrolním úřadem; účty rozvažné budou se vykazovati, až budou svrchu zmíněné překážky odstraněny a bude možno vykázati jednotlivé součástky majetkové v ceně obecné, jak to má na mysli návrh zákona a stabilisačních bilancích. Ustanovení o komercialisaci státních podniků měla také za následek, že ministerstvo financí vyloučilo výnosem ze dme 23. března 1925, čís. 2402 jejich peněžní hospodářství ze společného hospodaření státních příjmů a výdajů a zrušilo dosavadní vzájemné kontokorentní účtování mezi pokladnami státních podniků a ústřední státní pokladnou jako ústřednou pro všechny pokladní účiny státní. Proto bylo třeba provésti v účinech mimo rozpočet vyúčtování pokladních hotovostí a kontokorentních nedoúčtovaných položek, jež se vykazovaly koncem roku 1924 u pokladen státních podniků, tak, aby bylo zřejmo, kolik z celkových státních hotovostí pokladních, pokud se týče kontokorentních pohledávek a dluhů zůstává dále finanční správě k disposici pro rozpočtové hospodaření z které částky byly odevzdány jako provozní prostředky podnikům; podle výkazu na straně 233 převzaly státní podniky ze zůstatku pokladních hotovostí a kontokorentních nedoúčtovaných položek, vykázaných koncem raku 1924 ve státním závěrečném účtu, tyto částky:

na pokladních hotovostech.................. 761.650.692 Kč 42 h,

na nedoúčtovaných aktivních položkách kontokorentních........ 23.078.257.973 Kč 38 h.

tedy na aktivech úhrnem.................. 23.839.908.665 Kč 80 h

a na nedoúčtovaných pasivních položkách kontokorentních.... 23.123.289.484 Kč 21 h.

takže ryzí vklady peněžní do státních podniků činily ke dni 1. ledna 1925... 716,619.18-1 Kč 59 h.

Na tyto vklady bylo již v roce 1925 splaceno celkem......... 431,125.440 Kč 06 h

a zůstává pro nok 1926 státním podnikům na provozních pro,středcích přijatých od finanční správy ještě částka............... 285,493.741 Kč 53 h,

která bude splacena v příštích letech z valných peněžních prostředků podniků.

Vedle těchto pokladních hotovostí a kontokorentních pohledávek a dluhů přešly do správy státních podniků také nedoplatky příjmů a výdajů na rozpočet a to:

aktivní nedoplatky v částce........ 298.177.57 Kč 84 h,

a pasivní nedoplatky v částce................. 95.161.315 Kč 58 h

tedy ryzí pohledávka v částce................. 203.016.222 Kč 26 h.

na kterou bylo od státních podniků v roce 1925 odvedeno celkem...6.729.980 Kč 11 h.

Splacení zbytku....................... 196.286.242 Kč 15 h.

v němž jest zahrnuta také část ceny zásob (hlavně dřeva) státních lesů a statků z roku 1924, bude upraveno s ohledem na peněžní pohotovost státních podniků v příštích letech.

Pokud se týče úpravy závěrečných účtů státních podniků a rozčlenění provozních výsledků bylo i třeba zachovati položky, které se uvádějí v podrobných rozpočtech a jen v případech, kde sestavení podrobných rozpočtů nevyhovovalo úplně potřebám obchodního hospodaření, t. j. zjištění ryzího hospodářského výsledku, bylo rozčlenění na položky, event. skupiny proti rozpočtu změněno. Také tato úprava rozpočtů pro příští léta se projednává s ministerstvem financí a příslušnými resorty. Odpisy, vykázané v provozních účtech podniků, týkají se jen majetkových součástí, které byly pořízeny v době po převratu a které se vedou v evidenci v ceně pořizovací.

Úchylky od rozpočtu.

Finančním zákonem pro rok 1925 a vládním nařízením ze dne 26. ledna 1925, čís. 19 Sb. z. a n. byl obdobně jako v předešlých letech upraven postup při používání povolených úvěrů pro výdaje v případech, kdy povolený úvěr nestačil na úhradu potřeby, anebo kdy se objevila nutná potřeba v rozpočtu úvěrem neopatřená a byla možnost úhrady přesunem z úvěru určeného k jinému účelu. Takových přesunů projednal nejvyšší účetní kontrolní úřad v r. 1925 o účinech na rozpočet 383

v celkové částce......................: 503,433.259 Kč 79 h

a o státních investicích 253 v celkové částce.......... 109,310.017 Kč 05 h

úhrnem... 612,743.276 Kč 84 h.

V oddílu "vysvětlivky" při výdajích se uvádějí položky, při niž bylo použito úhrady přesunem. Kde nebylo dbáno předpisů o používání úvěrů k jinému účelu, jest u příslušné položky poznamenáno, že nebylo provedeno řízení podle §u 7., zákona čís. 175 z r. 1919 Sb. z. a.n.

Jako v minulých letech bylo zpravidla upuštěno od odůvodnění úchylek, které nedosahují 100.000 Kč a kde rozdíl nepřesahuje 1/3 úvěru.

Činnost dohlídková.

V úvodové stati ke státním závěrečným účtům bylo až do roku 1923 referováno o dohlídkách pouze sumárně. V účtu za rok 1924 byly pak dohlídky, v roce tom provedené; uvedeny jednotlivě podle kapitol státního rozpočtu. Až do konce roku 1924 vykonáno bylo 258 dohlídek, v roce 1925 pak dalších 122 dohlídek a to:

V oboru kap. 6. (příděly samosprávným svazkům) zemský správní výbor v Brně a zemská správní komise v Opavě; zemědělská radu pro Čechy v Praze; moravský zemský výzkumný ústav zemědělský v Brně; zemské ústavy: pro choromyslné v Bohnicích, pro skrofulosní děti v Luži a pro hluchoněmé ve Val. Meziříčí; zemská škola gobelínová a kobercová ve Val. Meziříčí; Západomoravské elektrárny, akc. spol. v Brně.

V oboru kap. 10. (ministerstvo zahraničních věcí) účtárna ministerstva zahraničních věcí.

V oboru kap. 11. (ministerstvo národní obrany) účtárna 1. ministerstva národní obrany; kancelář čsl. legií (finanční správa ruských legií); zemská vojenská velitelství v Praze, Bratislavě a Užhorodě; zemské vojenské stavební ředitelství v Užhorodě; divisní zbrojnice čís. 6. v Brně; divisní proviantní sklady čís. 11. v Košicích a č. 12. v Michalovcích; divisní nemocnice č. 7. v Užhorodě; vojenský léčebný ústav v Píšťanech; zdravotnický sklad čís. 1. v Josefově; vojen. hříbárna č. 3. v Motěšicích; vojenský hřebčín v Hostouni; hlavní letecký sklad v Olomouci; hlavní letecké dílny v Olomouci; hlavní vojenský železniční sklad v Pardubicích; muniční továrna v Poličce; technická správa zemědělská na vojenském cvičišti u Milovic v Lipníku v Čechách.

V oboru kap. 12. (ministerstvo vnitra) policejní ředitelství v Košicích; okresní politické správy na Král. Vinohradech, na Smíchově, v Karlíně a v Táboře; župní úřady v Bratislavě, v Nitře, v Turč. Sv. Martině, v Lipt. Sv. Mikuláši, v Užhorodě, v Mukačevu a ve Vel. Sevljuši; okresní úřady v Turč. Sv. Martině a v Lipt. Sv. Mikuláši; hlavnoslúžnovské úřady v Užhorodě a ve Vel. Sevljuši.

V oboru kap. 13. (ministerstvo školství a národní osvěty) referát ministerstva školství a národní osvěty v Bratislavě; školský odbor civilní správy Podk. Rusi v Užhorodě; Karlova universita v Praze; české vysoké učení technické v Praze; německá vysoká škola technická v Praze; vysoká škola obchodní v Praze; vysoká škola zemědělská v Brně; vysoká škola zvěrolékařská v Brně; státní odborná škola tkalcovská ve Šternberku; školní zemědělský závod v Děčíně-Libverdě; státní průmyslová škola v Košicích; státní nakladatelství v Praze.

V oboru kap. 14. (ministerstvo financí) účetní spravování dávky z majetku a přírůstku na majetku u ministerstva financí, Bankovního úřadu ministerstva financí, poštovního úřadu šekového, zemského finančního ředitelství v Praze a Brně, generálního finančního ředitelství v Bratislavě, hlavního finančního ředitelství v Užhorodě, finančního ředitelství v Opavě; Bankovní úřad ministerstva financí; superrevise vkladních listů splacených na dávku z majetku u Bankovního úřadu ministerstva financí; okresní finanční ředitelství v Jičíně, v Liberci a Chomutově; úřad pro nákup tabáku v Komárně; továrny na tabák v Sedlci, v Čes. Budějovicích, v Bratislavě a v Mukačevě.

V oboru kap. 15. (ministerstvo průmyslu, obchodu a živností) patentní úřad v Praze; slovenská keramická společnost v Modré.

V oboru kap. 16. (ministerstvo pošt a telegrafů) ředitelství pošt a telegrafů v Praze; správa poštovní automobilní dopravy v Praze.

V oboru kap. 17. (ministerstvo železnic) ředitelství státních drah Praha-Jih v Praze, ředitelství státních drah v Hradci Králové a v Bratislavě.

V oboru kap. 18. (ministerstvo zemědělství) ředitelství státních lesů a statků v Brandýse n. L., v Solném Hradě a v Rachově; státní vyšší ovocnicko-vinařská a zahradnická škola v Mělníce; vinařská škola v Mukačevě; státní ovocné školky v Mukačevě; státní pálenice v Mukačevě; státní výzkumná stanice pro pěstování vrby košikářské a domácího průmyslu v Mukačevě.

V oboru kap. 19: (ministerstvo spravedlnosti) vrchní zemské soudy v Praze a Brně; schovací úřad v Praze: trestnice v Plzni na Borech.

V oboru kap. 20. (ministerstvo veřejných prací) referát ministerstva veřejných prací v Bratislavě; státní plavební úřad v Praze; báňská hejtmanství v Praze a v Brně; státní báňská ředitelství ve Gbelech a v Báňské Šťavnici; státní železárny a ocelárny v Podbrezové a přičleněné závody v Tisovci, v Báňské Bystřici a Hronci; hlavní puncovní úřad v Praze; státní správkárna automobilů v Praze.

V oboru kap. 21. (ministerstvo sociální péče) referát ministerstva sociální péče v Užhorodě; zemský úřad pro péči o válečné poškozence v Praze; orthopedické družstvo válečných poškozenců v Praze; orthopedické družstvo válečných poškozenců "Ergon" v Brně; výrobní společenstvo obuvníků "Vyščo" v Brně; ústřední svaz československých družstev v Praze; ústřední jednota pro reformu bytovou v Praze; obecně prospěšné stavební družstvo při sociální ochraně státních zaměstnanců v Praze; stavební družstvo čsl. legionářů a státních zaměstnanců v Bratislavě; Verband der deutschen Baugenossenschaften v Opavě; všeobecné stavební družstvo v Košicích; stavební družstvo dělnických a rodinných domků pro Radotín a okolí v Radotíně.

V oboru kap. 22. (ministerstvo pro zásobování lidu) ministerstvo pro zásobování lidu.

V oboru kap. 23. (ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy) státní nemocnice: na Král. Vinohradech, na Ostravsku (ve Slezské Ostravě a Zábřehu n. O.), v Lučenci a v Mukačevě;,státní babická škola v Užhorodě; ústav pro výrobu očkovacích látek v Jindř. Hradci.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad přihlížeje k zájmu, který se o dohlídkovou činnost jeho v obou sněmovnách Národního shromáždění u příležitosti projednávání státních rozpočtů i účtů objevoval, hodlá zaříditi včasnější vykazování činnosti dohlídkové, než by se to dělo v závěrečných účtech; dne 1. října 1926 předložil oběma sněmovnám výkaz, obsahující podrobný seznam dohlídek od zahájení činnosti úřadu až do konce září r. 1926. Nejvyšší účetní kontrolní úřad omezuje se posud na vypočtení úřadů, ústavů, podniků atd., kde dohlídky byly konány, aniž by podrobně uváděl shledané závady, a to proto, poněvadž zákon č. 175/1919 Sb. z. a n. předpisuje v §u 8. administrativní vyřizování shledaných závad, a teprve, kdyby nebylo možno závadu vyříditi ani v dohodě s ústředním úřadem, ani v ministerské radě, mají býti případy takové sděleny Národnímu shromáždění k rozhodnutí. Sdělování závad před tímto projednáváním předbíhalo by jeho výsledku. Nejvyšší účetní kontrolní úřad má však za to, že i pouhé periodické vykazování dohlídek Národnímu shromáždění poslouží účelům kontroly, poněvadž nebude vyloučeno, aby v konkretním případě zákonodárné sbory v dohodě s příslušným ústředním úřadem o výsledku dohlídek byly podrobněji informovány a mimo to budou moci býti činěny podněty k dohlídkám, které do programu snad pojaty nebyly.

Státní závěrečný účet obsahuje ještě tyto další části:

Úhrnný účet účinů v cenných papírech, který obsahuje příjem a výdaj cenných papírů, rozčleněný jednak podle účinů na rozpočet a účinů mimo rozpočet, jednak podle jednotlivých ministerstev (část 13., strana 235).

Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, který vykazuje podle jednotlivých druhů pokladen veškerý peněžní obrat v hotovosti, a to jak účinů na výši státního jmění působivých (reelních), tak i účinů průběžných. Tento účet, v němž úhrn příjmů po připočtení počáteční pokladní hotovosti se rovná úhrnu výdajů, po připočtení konečné pokladní hotovosti, jest zkouška číselné správnosti celého státního závěrečného účtu (část 14., strana 241).

Nedoúčtované položky: číselný výkaz, rozčleněný podle druhů pokladen a obsahující částky hotovostí a cenných papírů z průběžného účtování, které počátkem a koncem správního roku nebyly vzájemně vyrovnány (část 15., strana 251).

Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů: seznam vykazující zůstatky hotovostí a cenných papírů ve státních pokladnách ke dni 1. ledna a 31. prosince 1925. Celkový výsledek těchto skutečných pokladních zůstatků jest připočtením aktivních a odečtením pasivních nedoúčtovaných položek upraven na pokladní hotovost, vyplývající z působivého hospodaření státního na rozpočet a mimo rozpočet (část 16., strana 255).

Provozní účty státních podniků: v této části se vykazují hospodářské výsledky jednotlivých státních podniků zřetelem k ustanovení vlád. nař. č. 206/1924 Sb. z. a n. ve formě účtů ztráty a zisku, jak to jest obvyklé při hospodářství obchodním; náklady a těžby se nevykazují podle jednotlivých účtů detailních, nýbrž jen podle celkových účtovacích odvětví, obdobně jako se neuvádějí v hospodaření na rozpočet výsledky jednotlivých položek podrobného rozpočtu (část 17., strana 259).

Vysvětlivky rozdílů mezi rozpočtem a náležitosti (část 18., strana 291).

Jako samostatné účty, jež se mají podle níže citovaných zákonů předkládati každého roku Národnímu shromáždění ke schválení, jsou tomuto státnímu závěrečnému účtu připojeny: účet státního melioračního fondu (zák. ze dne 19. prosince 1919, čís. 21 Sb. z. a n. z r. 1920), účty státního bytového fondu (zákony ze dne 22. prasince 1910, čís. 242 ř. z., a ze dne 20. února 1919, čís. 98 Sb. z. a n.) a účty dávky z majetku a přírůstku na majetku podle zák. ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP