Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1927.
II. volební období.
4. zasedání.
Tisk 447.
Vládní návrh
Zákon
ze dne.........................................................
o silničním fondu.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Silniční fond.
§ 1.
(1) Při ministerstvu veřejných prací zřizuje se státní silniční fond, který jsa právnickou osobou může samostatně nabývati práv a se zavazovati.
(2) Na venek zastupuje fond ministr veřejných prací, pokud jde o zápůjčky (§ 4) spolu s ministrem financí. Akty týkající se zápůjček kontrasignuje předseda Nejvyššího účetního kontrolního úřadu.
§ 2.
Účelem silničního fondu jest opatřiti prostředky na zlepšení silnic státních a na poskytování příspěvků na zlepšení těch tratí silnic zemských (župních) a okresních, které mají zvláštní význam pro dálkovou dopravu nebo které by podle hospodářských a komunikačních poměrů kraje umožnily pravidelnou hromadnou automobilní dopravu, dále na zlepšení silnic obecních v obvodu měst, v nichž je sídlo zemské politické správy.
§ 3.
(1) Silniční fond opatřuje si potřebné peněžní prostředky:
1. z běžných příjmů (odst. 2.),
2. zápůjčkami.
(2) Jako běžné příjmy se silničnímu fondu přikazují výtěžky:
1. daně z motorových vozidel a dávky z jízdného za osobní dopravu autobusy (§§ 8 až 25);
2. polovice poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů a polovice cla z dovozu minerálních olejů;
3. cla na dovoz pneumatik (duše, pláště) a plných a komorových pryžových obručí.
§ 4.
Ústřední sociální pojišťovna poskytne silničnímu fondu v době deseti let v částkách přibližně rovnoměrných úvěr do výše 1.000,000.000 Kč na úrok o 1/2% vyšší než činí úroková míra, kterou určuje § 185 zákona ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n. o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří, nejméně však na 5%, při čemž má silniční fond právo zápůjčku šest měsíců předem vypověděti. Zápůjčka tato umoří se v 69 pravidelných půlletních, pozadu jdoucích splátkách. Úrok a úmor hradí se z běžných příjmů fondu; pokud by příjmy ty na úrok a úmor nestačily, doplní je stát ze svých běžných příjmů.
§ 5.
(1) Pokud běžných příjmů (§ 3) fondu nebude třeba na úrok a úmor dluhů, použije se jich:
1. k zvýšení úvěru v řádném rozpočtu ministerstva veřejných prací na pravidelné náklady silniční do výše 70,000.000 Kč;
2. k doplnění mimořádného úvěru v rozpočtu ministerstva veřejných prací na stavby a rekonstrukce silniční a mostní částkou nejvýše 25,000.000 Kč.
(2) Zbytku běžných příjmů použije se jako podpory na zlepšení silnic nestátních, uvedených v § 2.
§ 6.
Silniční fond, jehož rozpočet je součástkou státního rozpočtu, spravuje v dohodě s ministrem financí ministr veřejných prací, který je povinen podati každoročně zprávu Národnímu shromáždění o hospodaření s fondovními prostředky v uplynulém roce a o stavu fondu k 31. prosinci každého roku. Zpráva bude součástí celkového státního závěrečného účtu.
§ 7.
(1) Při správě silničního fondu zřídí se jakožto poradní sbor silniční rada, jež kromě předsedy bude míti nejvýše 24 členů a stejný počet náhradníků. Členy (náhradníky) jmenuje ze zástupců samosprávných svazků, Ústřední sociální pojišťovny, zájemníků a z odborníků vždy na tříleté období ministr veřejných prací. Za osoby, které v období přestaly býti členy, provede se jmenování náhradní.
(2) Silniční radě přísluší podati posudek o všeobecném i každoročním podrobném programu ministerstva veřejných prací na zlepšení silnic, a posudek, jak má býti rozdělena podpora z běžných příjmů fondu na zlepšení silnic nestátních, uvedených v § 2, jakož i podávati v těchto směrech vlastní návrhy.
(3) Členství v silniční radě je čestné. Členům, kteří nebydlí v místě, kde silniční rada zasedá a kteří nepožívají z veřejné pokladny náhrady jízdného již z jiného důvodu, nahradí se jízdné za cestu z jejich bydliště k zasedání a zpět podle norem, platných pro státní úředníky 3. platové stupnice.
(4) Bližší ustanovení o silniční radě stanoví vládní nařízení.
Daň z motorových vozidel.
§ 8.
Motorová vozidla, jichž se používá k dopravě po veřejných cestách nebo místech a jež se nepohybují po kolejích, jakož i vlečné jejich vozy, pokud jsou zvlášť pro ně zařízeny, jsou podrobeny dani podle tohoto zákona.
§ 9.
(1) Osvobozena jsou vozidla:
1. státní správy s výjimkou oněch, jichž se používá ve státních závodech, ústavech a zařízeních, spravovaných podle zákona ze dne 18. prosince 1922, č. 404 Sb. z. a n. o úpravě hospodaření ve státních závodech, ústavech a zařízeních, jež převahou nemají plniti úkoly správní, nebo jež jsou pronajata;
2. vozidla, jichž se používá výhradně pro místní službu poštovní, dále vozidla zvláště zařízená pro službu požární a zdravotní, jakož i zvláště zařízená vozidla silničních správ a obcí, jichž se používá výhradně ke stavbě, správě a udržování nebo čistění veřejných cest a míst;
3. určená pro osobní dopravu a náležející osobám, jimž podle mezinárodního práva přísluší právo exterritoriality, konsulům z povolání a osobám jim na roveň postaveným s podmínkou, že vzájemnost je zaručena a že uvedené osoby nejsou příslušníky československými.
(2) Ministr financí se zmocňuje, aby povolil, je-li vzájemnost zaručena, osvobození cizozemským vozidlům, jimiž přijíždějí do území Československé republiky cizozemské osoby ve výkonu služby veřejné, a cizozemským vozidlům, zvláště zařízeným pro službu požární nebo zdravotní.
§ 10.
(1) Poplatníkem je majitel vozidla, v případě jeho prodeje s výhradou vlastnictví držitel vozidla. Vzniknou-li pochybnosti nebo jde-li o vozidla, s nimiž se podnikají zkušební jízdy, považuje se za majitele, na koho zní dopravně-policejní značka.
(2) Nemá-li majitel vozidla v tuzemsku bydliště (sídla) a nepoužívá-li vozidla v tuzemsku sám, jest poplatníkem, kdo vozidla v tuzemsku používá.
§ 11.
(1) Z tuzemských vozidel, t. j. takových, která mají stálé stanoviště v Československé republice, činí daň ročně:
1. z motorových kol s vozíkem nebo bez něho a z tříkolek 200 Kč;
2. z osobních automobilů, vyjímajíc autobusy, podle válcového obsahu:
|
do |
1,− |
litru |
400 |
Kč |
||
více |
než |
1,− |
do |
1,5 |
litru |
600 |
Kč |
více |
než |
1,5 |
do |
2,− |
litrů |
900 |
Kč |
více |
než |
2,− |
do |
2,5 |
litrů |
1400 |
Kč |
více |
než |
2,5 |
do |
3,− |
litrů |
2000 |
Kč |
více |
než |
3,− |
do |
3,5 |
litrů |
3000 |
Kč |
více |
než |
3,5 |
do |
4,− |
litrů |
4000 |
Kč |
více |
než |
4,− |
do |
4,5 |
litrů |
4500 |
Kč |
více |
než |
4,5 |
do |
5,− |
litrů |
5000 |
Kč |
více |
než |
5,− |
do |
5,5 |
litrů |
5500 |
Kč |
více |
než |
5,5 |
do |
6,− |
litrů |
6000 |
Kč |
více |
než |
6,− |
do |
6,5 |
litrů |
6500 |
Kč |
více |
než |
6,5 |
do |
7,− |
litrů |
7000 |
Kč |
více |
než |
7,− |
litrů |
7500 |
Kč; |
z osobních vozidel, hnaných elektřinou, za každých 100 kg váhy a její část, převyšující 50 kg, 50 Kč;
3. z autobusů a podobných motorových vozidel, sloužících k hromadné dopravě osob, z traktorů a z vlečných vozů (§ 8) uvedených vozidel za každých 100 kg váhy a její část, převyšující 50 kg, 50 Kč;
z nákladních automobilů a jiných nákladních vozidel, hnaných motory spalovacími, elektrickými nebo parními, a z vlečných jejich vozů (§ 8) za každých 100 kg váhy, za každých 100 kg únosnosti a část váhy a únosnosti, převyšující 50 kg, po 35 Kč.
Sazby tyto platí pouze pro vozidla opatřená pneumatikami. Při vozidlech, opatřených obručemi plnopryžovými zvyšuje se sazba o 50%, při vozidlech s obručemi komorovými o 20%;
4. z automobilů, používaných střídavě k dopravě zboží a osob, platí se daň podle sazby, stanovené pro automobily nákladní;
5. z vozidel, s nimiž podnikají výrobci nebo obchodníci motorových vozidel zkušební jízdy, za každou značku
na motorová kola nebo tříkolky |
200 Kč, |
na jiná vozidla |
1000 Kč. |
(2) Na šest měsíců činí daň 55% roční částky.
(3) Vyměří-li se při prvém vyměření (§ 14, odst. 1.) daň na dobu kratší jednoho roku nebo pololetí, vypočte se daň poměrnou částí z částek, vypadajících podle odst. 1. a 2.
(4) Vypočtená daň zaokrouhlí se nahoru na celé Kč.
(5) Z vozidel sloužících k dopravě pošty a patřících poštovní správě nebo poštovní správou k tomu účelu najatých, pokud nejsou podle § 9, odst. 1., č. 2. osvobozena, snižuje se daň o polovici.
§ 12.
(1) Za autobusy považují se vozidla, jež mají více než 8 sedadel.
(2) Obsah válců vypočte se podle vzorce
N = |
0,785 x V x V x Z x P 1,000.000 |
při čemž N značí obsah válců (v litrech), V vrtání (v mm), Z zdvih (v mm), P počet válců.
§ 13.
(1) Z cizozemských vozidel, která na přechodnou dobu přibudou do tuzemska, činí daň
1. z motorových kol s vozíkem nebo bez něho a tříkolek:
při |
pobytu |
do |
15 |
dnů |
20 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
30 |
dnů |
40 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
60 |
dnů |
80 |
Kč |
2. z osobních automobilů, vyjímajíc autobusy:
při |
pobytu |
do |
2 |
dnů |
40 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
5 |
dnů |
80 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
15 |
dnů |
160 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
30 |
dnů |
240 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
60 |
dnů |
480 |
Kč |
3. z autobusů, nákladních vozidel a traktorů při váze vozidla
do 500 kg:
při |
pobytu |
do |
15 |
dnů |
20 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
30 |
dnů |
40 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
60 |
dnů |
80 |
Kč |
přes 500 kg do 2000 kg:
při |
pobytu |
do |
5 |
dnů |
20 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
15 |
dnů |
40 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
30 |
dnů |
80 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
60 |
dnů |
160 |
Kč |
přes 2000 kg:
při |
pobytu |
do |
5 |
dnů |
40 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
15 |
dnů |
120 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
30 |
dnů |
200 |
Kč |
při |
pobytu |
do |
60 |
dnů |
400 |
Kč |
(2) Dny pobytu v tuzemsku nemusí následovati po sobě; daňový list (§ 14) ztrácí však rok po vyhotovení svou platnost. Dnem rozumí se den kalendářní; část dne počítá se za den celý.