Kapitola 17. Ministerstvo sociální péče.

Rozpočtový návrh ministerstva sociální péče na rok 1928, tvořící podklad jeho resortní činnosti, preliminován jest v části výdajové částkou 865,804.611 Kč a v části příjmové částkou 16,823.300 Kč.

Porovnání s rozpočtem na rok 1927.

V porovnání s rozpočtem na rok 1927 jsou výdaje na rok 1928 vyšší o 27,600.000 Kč.

Zvýšení toto spočívá v tom, že do rozpočtu ministerstva sociální péče na rok 1928 byly vloženy nové úvěry do § 3, titul 1., a to: a) 16,000.000 Kč na pojistné, placené státem za presenčně sloužící vojíny dle § 253 zákona č. 221 z r. 1924 o sociálním pes jištění zaměstnanců, kterážto částka byla v roce 1927 zařazena v rozpočtu ministerstva národní obrany, a b) úvěr 1,500.000 Kč na zakoupení potřebných let pro nejstarší a zasloužilé žurnalisty k jejich pensijnímu pojištění. Mimo to bylo pamatováno částkou o 10,100.000 Kč vyšší na úvěr určený pro péči o nezaměstnané v § 3, tit. 5.

Zbývá tudíž na dřívější trvalé úkoly ministerstva částka proti roku 1927 nezmenšena.

Příjmy na rok 1928 jsou proti roku 1927 vyšší o 2,093.161 Kč, kteréžto zvýšení hlavně tkví ve vyšší úhradě, kterou možno v roce 1928 očekávati u náhrad vlastníků domů a úroků z prodlení v důsledku vyúčtování většího již počtu podporovaných staveb.

Ke konci rozpravy výborové přednesl pan ministr sociální, péče obsáhlé exposé, v němž dotkl se všech současných aktualit sociální politiky, a které bylo uveřejněno v denním tisku.

Z agendy ministerstva sociální péče bylo během rozpravy rozpočtové zvláště jednáno o úkolech péče o mládež a o provádění zákonů o válečných poškozencích a zákona o stavebním ruchu z roku 1927.

Péče o mládež.

K úkolům péče o mládež nutno říci, že v důsledku reformy veřejné správy bude třeba upraviti péči o mládež jednotně na nových veřejnoprávních základech a přizpůsobiti těmto novým poměrům činnost orgánů správy zemské i činitelů péče dobrovolné, i propracovati statuty a nařízení různých zemských ústavů a jiných zařízení pečujících o mládež. Bude zajisté též projednána otázka jednotného subvenčního programu mezi zúčastněnými ministerstvy.

Péče o stavební ruch.

K poznámce, pronesené během debaty, že jest dle zákona o stavebním ruchu z roku 1927 pamatováno malou kvótou záruky na Slovensko a Podkarpatskou Rus, třeba uvésti, že nejvyšší hranice záruky stanovená zákonem do 120,000.000 Kč jest určena společně pro celé území republiky bez přidělování kvót na jednotlivé země a že všechny ze Slovenska a Podkarpatské Rusi docházející žádosti - ovšem vyhovovaly-li podmínkám zákona - byly příznivě vyřízeny.

Péče o válečné poškozence.

K připomínkám, proneseným k provádění péče o válečné poškozence, třeba poukázati k tomu, že sazby důchodů válečných poškozenců dle Čsl. zákonů jsou sice nižší, že však hranice invalidity zakládající nárok na důchod jest v jiných státech vyšší než u nás; tak v Německu 25%, v Rakousku 36%, kdežto dle zákonů československých přísluší invalidovi důchod již při 20%ní invaliditě.

Lhůty k přihláškám invalidů prodlouženy byly dvakráte a to zákonem č. 310 z roku 1921 do 31. prosince 1921 a zákonem č. 146 z roku. 1923 do 31. prosince 1923. Nutno uvážiti, že bylo by velmi nesnadno zjistiti dnes, zda poškození na zdraví nastalo skutečně v době a následkem služby vojenské za doby válečné, nebo zda smrt invalidy jest v souvislosti s jeho poškozením na zdraví v této době. Pozůstalým po padlých vojínech neb invalidech, kteří.zmeškali lhůtu přihlašovací, pomáhá ministerstvo sociální péče jednak poskytováním jednoročních podpor předkům ve výši důchodu, jednak udílením darů vdovám a sirotkům.

Nutno také upozorniti, že v důvodové zprávě k vládnímu návrhu rozpočtu na rok 1928 na str. 316-332 jsou obsažná statistická data, znázorňující dosavadní stav v provádění úkolů sociální péče.

Kapitola 18. Ministerstvo pro zásobování lidu.

Specielní debata k návrhu rozpočtu kap. 18. (ministerstva pro zásobování lidu) pro rok 1928 zabývala se všeobecnými hledisky zejména stoupání cen a z toho vznikající drahoty, jakož i nepoměru mezi mzdou a cenami životních potřeb. Kromě toho učiněna byla též zmínka o dalším trvání ministerstva pro zásobování lidu, případně jeho nahrazení jiným veřejným orgánem a v souvislosti s tím i osudu úřednictva tohoto ressortu. Ministr vnitra Černý pověřený vedením ministerstva pro zásobování lidu zodpověděl jednotlivé dotazy a připomínky v této specielní debatě přednesené takto:

Úměrnost rozpočtu.

Protilichevní služba.

"Činnost ministerstva pro zásobování lidu byla podrobně vylíčena v poznámkách k návrhu finančního zákona a v připomínkách generálního zpravodaje poslanecké sněmovny a že tudíž není potřebí o tom znovu se zmiňovati. Pokládá však z,a nutno pojednati o tomto ministerstvu upřímně a otevřeně; ono neumírá, jak se všeobecně tvrdí, a toho nejlepším dokladem je právě projednávaný návrh rozpočtu kapitoly 18. na r. 1928. Ciferně zdá se rozpočet ten malým, je však úměrný úkolům, jež tento resort v r. 1928 očekávají. Nutno přece diferencovati mezi úkoly z let poválečných a z nynější doby. Nechce sice tvrditi, že hospodářský život jest již úplně normální, jest však jistě normálnější než jak se jevil v letech 1918 až 1921. V důsledku toho jsou i úkoly ministerstva jiné v r. 1928 než v letech poválečných, kdy jedním z hlavních jeho úkolů byla péče o zásobování obyvatelstva, jež je nesporně příznakem doby nenormální. Poměry nenormální mohou ovšem býti 'vyvolány z příčin různých. Nemůžeme však v r. 1927 mluviti o nějakých zevních nárazech, ani vnitřních zjevech, které by svědčily pro jeho nenormálnost. Nelze také mluviti o neúrodě, naopak o velmi úrodném a také příznivém roku. Problém tvoření cen a mezd, problém ochrany domácího trhu a domácí výroby není však problémem, k jehož řešení by bylo kompetentním výlučně ministerstvo pro zásobování lidu. Naproti tomu agenda protilichevní a zkoumání potravin jsou úkoly t. zv. živé agendy ministerstva zásobování. K těmto ministerstvo bedlivě přihlíží a v nich vykazuje výsledky velice úspěšné. V tom směru poukazuje,na data uvedená ve zprávě generálního zpravodaje poslanecké sněmovny.

Tyto cifry jsou nejlepším dokladem toho, jakou práci toto ministerstvo vykonalo a bude v ní i nadále pokračovati.

Ochrana konsumentů.

Pokud se týče ochrany konsumentů, soudí ministr, že tato je vlastně v prvé řadě úkolem jich samotných a jen tehdy účinná, vychází-li z nich, konstatuje však, že v tom směru nejsme ještě tak daleko, aby konsument hledal svoji ochranu v levných a dobrých pramenech nákupních. Při té příležitosti zmiňuje se též o komorách konsumentských; příslušný návrh zákona jest již vypracován a je předmětem jednání jak s ostatními ressorty, tak i s příslušnými organisacemi.

Budoucnost -ministerstva.

Budoucnost ministerstva pro zásobování lidu, o které bylo hovořeno, jest otázkou, již může řešiti jedině parlament.

Systemisace.

Systemisace služebních míst jest úměrná jeho úkolům.

Pokud se vyskytnou někde tvrdosti, bude jeho snahou je zmírniti.

V ministerstvu pro zásobování lidu jest již poměrně málo úředníků, z těch je však převážná většina ve vyšších platových stupnicích. Lze však očekávati, že v brzké době dojde k personálním přesunům, jež umožní též postup úředníků ostatních. Prohlašuje dále, že znovu může opakovati, že úřednictvo plní úkoly mu svěřené vzorně.

Kapitola 19. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.

Problém veřejného zdravotnictví jest tak důležitý, že význam jeho má se značiti v hospodářském základu jeho řešení, projevovaném rozpočtově, a tu možno říci, že naše republika ve směru veřejné péče zdravotní ničeho nezanedbala, neboť dílčí rozpočet ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy vykazuje stále tendenci vzestupnou.

Zdravotní stav obyvatelstva.

Celkový zdravotní stav obyvatelstva může býti nazván uspokojivým. Zejména pěkné výsledky vykazuje náš boj proti lidovým a sociálním, chorobám.

Personální otázky.

V otázce personální, která souvisí u všech jednotlivých kategorií ve všech ressortech s požitkovým zákonem, dlužno upozorniti, že i požitkové poměry obvodních lékařů byly upraveny.

Zdravotní obvody.

Na jednoho obvodního lékaře připadá průměrně 6.000 osob. Pokud pak stanoveny jsou zdravotní obvody a, měněna struktura tak, že nutno prováděti určitou redukci, jest zákonem postaráno o to, aby se postupovalo podle potřeby místních poměrů. To zaručiti má slyšení místních činitelů, což se také v každém případě děje.

Legislativní činnost.

Důležité otázky zdravotní dlužno řešiti v souvislosti s celým příslušným problémem.

Zákon o porodních asistentkách.

Projednávaný návrh zákona o úpravě prakse porodních asistentek, snažil se řešiti první fási příslušné úpravy. Touto fásí jest právě výcvik.

Další část úpravy, zejména vyřešení sociálních poměrů porodních asistentek, souvisí jednak s celkovou otázkou úpravy veřejné zdravotní služby, jednak s řešením finančního dosahu celkové i částečné úpravy zdravotní služby.

Boj proti epidemiím.

Boj proti epidemiím vykazuje nejlepší výsledky, což zejména jest viděti ve východní části naší republiky.

Proto bylo možno příslušnou položka snížiti, poněvadž pohotovost to dovoluje.

Boj proti trachomu. Činnost prevenční.

Tato nemoc, vyskytující se na Slovensku, jest účelně potírána. Akce ztěžována jest tím, že nemocní musí býti vyhledáváni.

Zdravotnická prevence, zejména pokud jde o potírání určitých sociálních chorob, obzvláště v boji proti tuberkulose a v boji proti alkoholu, vykonala velmi mnoho.

Tělesná výchova. I v tomto oboru pracuje se usilovně, což vidno zejména při mužské mládeži, pokud dá se to částečně posouditi, když tato plní svou brannou povinnost.

Státní nemocnice.

Budování státních nemocnic děje se podle plánů. To týká se i bratislavské nemocnice, jak vidno z investičního plánu zdravotní správy.

Státní dětský léčebný ústav Šrobárův v Dolním Smokovci.

Budováni tohoto ústavu na účelném, vyhovujícím místě, započne se v příštím roce. Skizzy léčebného pavilonu a hospodářské budovy jsou hotovy a schváleny.

Subvenční hospodářství.

Subvence udělují se po vyšetření a úvaze všech poměrů u každého případu v rámci přípustnosti rozpočtových úvěrů.

O soustředění subvenčního hospodářství mezi súčastněnými resorty bylo by jednati.

Osobní otázky ošetřovatelského personálu státních nemocnic.

Osobní otázky ošetřovatelského personálu vyřešeny jsou nařízením ze dne 17. března 1927, čís. 22 Sb. z. a n., o úpravě služebních a platových poměrů světských ošetřovatelů v civilních státních ústavech léčebných a humanitních a ve všeobecné nemocnici v Praze.

Péče o choromyslné.

Na Slovensku, kde není žádného samostatného ústavu pro choromyslné, bude nutno takovýto ústav záhy zříditi.

Péče o slabomyslné.

Státní správa zdravotní snaží se podporami v oboru této péče pracovati.

Samostatného ústavu státního není, péče ta jistě při realisování správní reformy bude jedním z nejdůležitějších úkolů zemí.

Jedná se o dobudování moravského ústředního ústavu pro. slabomyslné v Kelci.

Podporuje se Blůmův ústav na Slovensku.

Státní lázně.

Státní lázně, jež postaveny jsou na obchodní základnu, dobudovány a zařizovány budou podle programu, který byl udán ve vydané "Zprávě o vývoji, stavu a programu Čs. státních lázní".

Sociální otázka, které se stále věnuje zřetel, systematicky prováděna bude zřizováním příslušných léčebných lázeňských domů, které mají umožniti výkon lázeňské léčby i v dobách mimosezonních.

Kapitola 20. Odpočivné a zaopatřovací platy.

Staropensisté.

K dotazům ohledně staropensistů, poznamenal ministr financí, že příslušná předloha byla v ministerstvu vypracována a předložena vládě. Po jejím projednání v nejbližší ministerské radě, bude předložena zákonodárným sborům, úhrada potřebného nákladu na tuto úpravu má býti opatřena pro rok 1929 ták, aby se platy staropensistů vtěsnaly do rozpočtu v přibližně stejné výši, jako letos. Počítá se s úsporou as 20 mil. Kč na administrativních budovách, se stejnou částkou při státním dluhu provedením vhodné konverse, z nákladu na berní reformu as 5 mil. Kč a zbytek musí-si uhraditi podniky. Pro rok 1928 bude se náklad na tuto úpravu hraditi z pokladních hotovostí vzhledem k očekávanému příznivějšímu výsledku státního hospodářství.

Kumulace odpočivných (zaopatřovacích) platů.

Předpisy o kumulaci, jak je stanovil zákon o úsporných opatřeních ve veřejné správě (č. 286/24 Sb. z. a n.), platí zcela stejně pro všechny zaměstnance bez rozdílu pohlaví; nelze proto stanoviti v tom směru úchylek pro ženy. Předpisy ty budou ovšem podrobeny nové úvaze při přípravě osnovy nového pensijního zákona. Rovněž bude při tom uvážena jednotně pro všechny kategorie zaměstnanecké (včetně učitelstva) a celé státní území otázka odbytného.

Kapitola 21. Ministerstvo financí.

Preliminář příjmů.

Příjmy na daních, dávkách a poplatcích preliminovány jsou na reálném, podkladě se zřetelem na dosažené dosud účiny a na změny očekávané zejména v důsledku herní reformy.

Systemisace míst fin. zaměstnanců.

Bylo upozorňováno, že v oboru ministerstva financí bylo v I. služební třídě systemisováno více míst než je skutečný stav, hůře však že pochodili úředníci služební třídy II. a ještě více IV. ' Sluší podotknouti, že skutečný počet úředníků té které služební třídy nemohl býti směrodatným pro systemisaci; na př. u I. služební třídy jevil se značný nedostatek uchazečů, takže nemohl býti obsazen ani dříve systemisovaný stav a musily býti práce, které svou povahou náleží konati právníku, resp. vysokoškolsky vzdělanému úředníku, leckdy konány úředníkem nižší kategorie, což nebylo mnohdy k prospěchu státu. Nový systém, vycházející ze zásady hodnocení funkcí, normalisoval počet míst podle skutečné trvalé potřeby, při čemž systemisoval stejně jak byl pro práce ryze vysokoškolské systemisován potřebný počet úředníků.služební třídy I. pro práce, které mohou býti bez podstatné újmy pro státní správu konány zaměstnanci nižšího druhu, místa v této nižší kategorii (na př. pro kancelářský pomocný personál); tím nastal ovšem vzestup míst v těchto kategoriích. Pokud pak jde o berní úředníky, sluší uvážiti, že bylo již. zrušeno 25 berních úřadů, že ostatním berním úřadům odňaty byly různé agendy (na. př. percepce, z kteréžto příčiny musil býti přiměřeně, rozmnožen personál poštovního úřadu šekového, deposita soudní, výplata učitelských platů atd.), okolnosti to, které přirozeně se musely projeviti při stanovení počtu berních úředníků.

Ohledně systemisace míst v revisním odboru ministerstva financí bylo v rozpočtové debatě vytčeno, že úředníkům výkonné služby revisní se středoškolským vzděláním. nebyla poskytnuta f tejná, možnost postupu do vyšších platových stupnic jako jiným kategoriím s týmž předchozím vzděláním jako na př. úředníkům účetním, ačkoli mají vynikající odbornou kvalifikaci. K tomu dlužno poznamenati, že nynější provisorní systemisace u těchto úředníků pokud jde o místa nejvyšší platové stupnice (4.) zde systemisovaná, jest jen výrazem skutečného stavu obsazení, jak se jeví po převedení úředníků dřívějších hodnostních tříd do platových stupnic podle nového zákona, a nevylučuje příští systemizování potřebného počtu míst v 3. platové stupnici, čímž vytýkaná nerovnost bude odstraněna.

Přijímání žen do služeb finanční správy.

Na dotaz o otázce přijímání žen do služeb finanční správy, zejména žen se vzděláním vysokoškolským, prohlásil ministr financí, že podle usnesení vlády není prozatím možno přijímati ženy do konceptních služeb.

Otázka výchovného u žen.

Bylo-li v rozpočtové debatě žádáno, aby vůči ženám bylo v otázce výchovného postupováno stejně jako u mužů, sluší upozorniti: § 144, odst. 7 plat. zákona a obdobný předpis učitelského zákona, výslovně stanoví, že ženám nárok na výchovné nepřísluší; aby však v případech zvláštního zřetele hodných mohlo býti odpomoženo, může příslušný ústřední úřad v dohodě s ministerstvem financí přiznati zaměstnankyni na její vlastní děti za určitých předpokladů (že děti jsou prokazatelně zcela na ní ve výživě odkázány a není-li jiné osoby k výživě povinné a schopné) přiměřený příspěvek, který však smí dosahovati nejvýše částku výchovného. Nutno tudíž případy, o něž jde, projednávati individuelně, při čemž lze zejména vzíti zřetel na případy, kde plná tíha výživy dítěte spočívá na matce. V tom směru postupuje se co nejblahovolněji.

Vyšší výdaje v resortu ministerstva, financí.

Letošní preliminář rozpočtu ministerstva financí je větší o 51 mil. Kč než na r. 1927, z které částky přichází na úpravu platů státního zaměstnanectva 42 mil. Kč a další 9 mil. Kč na různé mimořádné náklady, spojené s provedením berní reformy.

Celní okrsky na Moravě.

Vyslovenému přání, aby v případě, že by bylo v jednotlivých zemích zřízeno více celních okrsků, pamatováno bylo také na Moravu, bylo by samozřejmě vyhověno, kdyby byl úmysl děliti země na více celních okrsků. Poněvadž však lze s určitostí očekávati, že se s jednou správou v každé zemi úplně vystačí, nutno počítati s tím, že v každé zemi bude pouze jedna okrsková celní správa, a to v hlavním městě.

Pohraniční finanční stráž.

Přání projevenému v debatě, aby zrušena byla tajná kvalifikace pro pohraniční finanční stráž, zamýšlí ministerstvo financí vyhověti při vydání nového služebního předpisu.

Nedoměrky a nedoplatky; přikazováni přirážek autonomním, svazkům.

Na stesky, které byly všeobecně předneseny, zejména do vadného přikazování přirážek, odpověděl ministr financí, že bylo nutno dělati pořádek u berních správ, aby byly vyřízeny předpisy. Nyní je na berních úřadech, aby tyto předpisy realisovaly, čímž se práce nyní přesouvá na berní úřady, činí se vše, abychom se dostali i zde k jakémusi definitivnímu pořádku.

Povolování platebních úlev.

Finanční správa vychází blahovolně vstříc odůvodněným žádostem za povolení platebních úlev, zejména v případech, kde poplatníku bylo najednou doručeno několik předpisů za dřívější léta.

Daň z obratu a daří přepychová.

Nelze prozatím přikročiti k odbourání, resp. k všeobecnému snížení daně z obratu, nemá-li býti rozpočtová rovnováha porušena. Ostatně povolila finanční správa pro některá odvětví průmyslová, odkázaná na export, na př. pro průmysl textilní a sklářský značné úlevy, které ve skutečnosti znamenají percentuelní snížení daně. Také s paušalovaním daně se, pokud jest to možné, postupně pokračuje a právě v poslední době bylo sjednáno několik dalších paušálů.

Zákon o dani z lihu a otázka družstevního pálení lihu z ovoce.

Pokud při projednávaném rozpočtu byla dotčena otázka družstevního pálení lihu z ovoce, tu úpravě této věci věnována jest. bedlivá pozornost a dojde při dobré vůli súčastněných činitelů vyhovujícího rozřešení v novém unifikovaném zákoně o dani z lihu, kterýž v jarním zasedání Národního shromáždění bude předložen k ústavnímu projednání.

Kodifikace poplatkového práva.

K dotazu o kodifikaci poplatkového práva jest poznamenati, že na^této kodifikaci se již pilně pracuje. Postup volen takový, že má býti nejprve vypracována osnova v podstatných rysech, která pak bude projednávána ve zvláštní komisi, k tomu účelu již sestavené. Kodifikace ovšem bude se prováděti podle vědeckých metod. Lze doufati, že do roka bude moci komise přikročiti ke svým práčem a do dalšího půlroku odevzdati hotovou osnovu k projednání parlamentnímu.

Právní poplatky, specielně pokud se týče paušálu ze služebních smluv.

Zrušení t. zv. 1/2% paušálu ze služebních smluv, jak bylo doporučováno, znamenalo by velmi značný rozpočtový úbytek, neboť výnos paušálu činí ročně asi 40 mil Kč. Proto již z tohoto důvodu nelze o něm: již uvažovati. Mimo to jsou tu i důvody zásadní. Pokud poplatky, jež postihují soukromoprávní život ve všech formách právních jednání, budou nezbytným doplňkem daní přímých, není možno, aby určitá kategorie právních jednání jako jsou na př. služební smlouvy byla bez porušení rovnoměrnosti a systému z poplatnosti vyňata. Paušál je mírnou náhradou za dřívější, sazbou a základem velmi tíživý poplatek (podle stupnice III. = 2%) ze služebních smluv a za poplatek z kvitancí. Zrušení paušálu by vedlo k úpravě podle zásad všeobecných, což by znamenalo návrat k dřívějšímu stavu.

Předpisy o zadávání trafik.

Tabáková režie.

K připomínce, aby na Slovensku se dbalo předpisů o zadávání trafik, poznamenati jest, že se tak ve skutečnosti děje s tou výjimkou, že podle nařízení ministra s plnou mocí pro správu Slovenska č. 6810 z r. 1919/pres. se přihlíží na Slovensku mimo válečné invalidy též k legionářům, vdovám a sirotkům po národních pracovnících, jakož i k osobám, které z jiných příčin jsou hodný státní podpory.

Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, dávkách a poplatcích.

Úhrada učitelských platů.

Na námitku, že ve. státním rozpočtu není úhrady na učitelské platy nutno poukázati na okolnost, že rozvrh úhrady mezi stát, země a obce, jakož i úhrady těchto vydání tvoří problém veřejného hospodářství, který musí býti rozřešen zákonem. Z toho plyne, že vznikne-li tím vyšší výdaj samosprávě, musí býti současně postaráno o jeho úhradu.

Limit přirážek.

K limitu přirážek nedošlo proto, aby samospráva byla okleštěná, nýbrž v souvislosti s berní reformou, má-li tato pro poplatnictvo znamenati ulehčení. Limit je národohospodářskou nutností a přichází k dobru všem vrstvám poplatnictva bez rozdílu. K vyrovnání schodku vzniklého snížením přirážek, přikazují se samosprávě zvýšené příděly a vyrovnací fond, z něhož čerpati budou v prvé řadě svazky finančně slabé a ty, jejichž hospodaření octlo se nezaviněně v krisi. Další ulehčení přinesou obecní dávky a poplatky, pro něž vláda vydá vzorná pravidla, čímž tyto ojediněle dosud vybírané dávky a poplatky stanou se přístupnými pro všechny obce. Stát nijak nezasahuje přímo do hospodaření svazků a nedostávají se tyto limitem přirážek v jakoukoliv závislost na státní správě, neboť přirážky povolují a rozpočty upravují s výjimkou co do zemí samosprávné úřady dohlédací.

Souvisí s konstrukcí státního rozpočtu, počítá-li.se v něm z přídělových daní jen s onou.částkou, jež státu zbude po vyloučení přídělů samosprávných. Tím hoví se požadavku, aby v rozpočtu státním nebylo položek průběžných a příjmů, jichž se stát vzdal ve prospěch samosprávy, neboť tím by se státní rozpočet zbytečně číselně zvyšoval a nevyjadřoval by pravý příjem státu. Z této souvislosti plyne, že skupina III. (příděly samosprávných svazků) není kapitolou rozpočtovou, tvoříc pouze jeho evidenční přílohu. Systém zákonných přídělů znamená pro samosprávu podstatně totéž, jako kdyby se pro ni otevřely nové příjmové zdroje, kteréžto zdroje přiváděly by samosprávu daleko více v závislost na státu vzhledem k tomu, že úzce souvisí s berní výsostí státní. Přídělový systém nijak nezasahuje do finanční neodvislost! samosprávy. Rozdělení úhradového fondu přísluší nadto samosprávě samé bez jakéhokoliv vlivu a zásahu státní správy.

Správa státního dluhu.

Vzrůst státního dluhu.

Byla zmínka o tom, jakoby státní dluh byl vzrostl, a to zejména v souvislosti s úpisy konsolidační půjčky, dále o rozporech mezi závěrkou a rozpočtem. Ministr financí konstatoval, že jsme.loňského roku nových dluhů neučinili, nýbrž naopak výši dluhu zmenšili. Konsolidační půjčka není novým dluhem, nýbrž jenom pouhou záměnou dosavadních dluhů jednak předválečných, nespravených, jednak krátkodobých pokladničních poukázek za dluh konsolidovaný. Pokud jde o rozpory mezi číslicemi státní účetní závěrky a rozpočtem, jsou v účetní závěrce uvedeny ony dluhy, které jsou formálně a titrově odbaveny. Podrobně jsou rozdíly mezi účetní závěrkou a rozpočtem vysvětleny v tištěné zprávě generálního zpravodaje poslanecké sněmovny o rozpočtu na rok 1928.

Šluknovská spořitelna.

O sanaci Šluknovské spořitelny učinil sdělení ministr financí již v rozpočtové debatě poslanecké sněmovny a vysvětlení jest rovněž vytištěno ve zprávě generálního zpravodaje poslanecké sněmovny.

Americká půjčka.

Stejně poukazuje se na zmíněnou zprávu generálního zpravodaje posl. sněm. dr Hnídka ve věci americké půjčky.

Kapitola 22. Všeobecná pokladní správa.

Státní záruky.

Bylo žádáno, aby byla parlamentu podávána zpráva, jaké záruky byly převzaty podle zmocnění, jež již po řadu let dává finanční zákon ministru financí a bylo dáno v úvahu, zda by snad nebylo pamatovati na zřízení zvláštního garančního fondu. Ministerstvo financí podává skutečně o každé záruce převzaté podle tohoto zmocnění podrobnou zprávu předsednictvům obou sněmoven Národního shromáždění prostřednictvím předsednictva ministerské rady. Zřízení garančního fondu nepokládá se za účelné, neboť při přejímání záruky postupuje se opatrně, aby z tohoto závazku pravděpodobně státu škoda nevzešla a vzejde-li mimo očekávání přece, zařadí se potřeba do rozpočtu. Existence garančního fondu mohla by vyvolati větší nároky a sváděti k menší opatrnosti.

Reforma trestního práva důchodkového.

Práce směřující ku reformě trestního práva důchodkového dospěly ku vypracování velké části nového materielního trestního práva daňového a bude i tato část materielní v dohledné době skončena; nové trestní řízení pro finanční delikty bude přispůsobeno zásadám nového všeobecného trestního řádu, který se rovněž připravuje.

Kapitola 23. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

K rozboru rozpočtu nejvyššího účetního kontrolního úřadu, jejž obsahuje důvodová zpráva a zpráva rozpočtového výboru poslanecké sněmovny a k činnosti tohoto úřadu, vysloven byl během rozpravy výboru senátu podnět generálního zpravodaje, aby závěrkám státním dána byla nová forma bilanční rozvahy majetkové, z níž byla by zřejmá účelová konta. Forma závěrečných účtů až dosud vázána jest formou rozpočtu (budgetu) a předpisy zákonné ukládají, aby závěrečný účet vykázal úchylky od úvěrů schváleného rozpočtu a k jakým přesunům preliminováných úvěrů došlo; změna systému a formy účetní může býti zavedena jen zákonem i bude podnět zmíněný uvážen při vypracování osnovy finančního řádu, k níž má v blízké době dojíti.

Zvláštní podněty žádaly, aby závěrečný účet vykazoval též. záruky, které převzala finanční správa dle zmocnění finančního zákona; NÚK úřad pro příští závěrečný účet projedná tuto otázku s ministerstvem financí. Dále bylo navrženo, aby v závěrečných účtech byly uváděny úchylky výsledků od rozpočtu také u podniků; provozní rozpočty podniků mají odlišnou povahu od administrativního rozpočtu; jsou však nyní sestaveny na základě téhož schématu, dle něhož sestavují se také provozní účty podniků; prodrobnější členění účtů a srovnání s rozpočtem mohlo by ovšem se souhlasem příslušných administrativních orgánů nebo po usnesení zákonodárného sboru býti zavedeno.

Bylo vytčeno, že NÚK úřad preliminoval ve své kapitole osobní náklady dle systemisovaného stavu, nikoliv dle faktického stavu; v odpovědi předsedy NÚK úřadu bylo sděleno, že postup ten jest správný; odpovídat, zásadám budgetním i zákonným normám, ježto zařazené úvěry povolují se k úhradě nákladů právně platných administrativních opatření - zde tedy obsazení míst služebních dle systemisace. V ostatních kapitolách nebylo lze rozpočet takto sestaviti patrně pro technické potíže během krátkého časového rozpětí mezi schválením systemisace a termínem pro předložení rozpočtu Národnímu shromáždění. To však nebude moci vaditi obsazení míst dle systemisace a na finanční diference z toho jest právě pamatováno zvláštním úvěrem 25,000.000 Kč v kapitole všeobecné pokladní správy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP