986. Při povaze těchto příjmů výsledek nahodilý.

987. Prodáváním zásob lihu, které byly vzhledem k chystanému zákonu o zvýšení daně z lihu (zákon č. 99/26 Sb. z. a n.) z důvodů spekulativních již v dřívějších letech zakoupeny a zdaněny.

988. Větší spotřeba droždí, než se počítalo.

989. Větší spotřeba lihobenzolové směsi (dynalkolu) pro výbušné motory.

990. Pokles výroby destilátů pro neúrodu švestek.

991. Zvýšení sazby daně z cukru podle zákona čís. 98/26 Sb. z. a n.

992. Rozšíření motorových vozidel a stále stoupající potřeba strojních pohonů v hospodářských a průmyslových podnicích.

993. Větší konsum při zvýšené spotřebě kuřiva, zejména cigaret a větší nákup zboží do zásoby u obchodníků.

994. Částečným zrušením páskové dávky z vína v lahvích zákonem čís. 233/26 Sb. z. a n.

995. Zvýšený konsum nápojů, zejména piva při příznivějších hospodářských poměrech.

996. Zvýšená potřeba masa následkem zlepšení hospodářských poměrů.

997. Zvýšená spotřeba masa následkem rozvoje těchto měst.

998. Vzrůst počtu obyvatelstva v Praze.

999. Zrušení daně z uhlí vyváženého do ciziny (zákon čís. 116/26 Sb. z. a n.).

1000. Větší provoz podniků podléhajících dani, zejména na Slovensku.

1001. Finanční úřady vybíraly v roce 1927 také dlažebné na čáře potravní daně v Bratislavě, s čímž nebylo počítáno.

1002. Výsledek nahodilý; ku předpokládanému zrušení dávky ještě nedošlo.

1003. Nahodilý vyšší příjem na úrocích z prodlení u daně z uhlí.

1004. Větší odbyt směnečných blanketů a obchodních poukázek, větší příjem za signatury, zejména při nákladních listech a odvod kolkového poplatku z poštovních průvodek, s nimž nebylo počítáno.

1005. Hlavně depurace nedodělků poplatkových, vzrůst pojišťovacích obchodů, zvýšení akciového kapitálu některých akciových společností, značnější převody nemovitého majetku a větší počet knihovních vkladů a opisů tabulárních listin.

1006. Pokles osobní dopravy drahou (konkurence autobusových linek) a mimo to, že bylo vysoko preliminováno.

1007. Následkem zlepšení hospodářské konjunktury.

1008. V poměru k dani z jízdních lístků (pol. 4 a) bylo nízko preliminováno, ježto pro odhad úlev (osvobození dělnických a žákovských lístků) nebylo ještě podkladu.

1009. Zvýšení sazeb telefonních, rozvětvení sítě a částečné provedení automatisace.

1010. Rozšíření dávky na další úřední úkony a zvýšení některých sazeb (vládní nařízení čís. 254/26 Sb. z. a n.).

1011. Menší odbyt domácí soli, než se předpokládalo; nepříznivý výsledek byl však vyvážen příjmem na úrocích z prodlení z pohledávek za odběrateli.

1012. Spotřeba umělých sladidel stoupla měrou nepředvídanou.

1013. Vzestupem těžby uhlí a rud stoupla spotřeba třaskavin používaných při dolování.

1014. Větší odbyt úředních tiskopisů a nekompensovatelné náhrady.

1015. Nekompensovatelné náhrady.

1016. Náhrady výloh spojených se zastupováním a deservity dosáhly příznivými výsledky sporů pro stát větší výše, než se předpokládalo.

1017. Vrácené zbytky záloh na otop a nekompensovatelné náhrady.

1018. Nekompensovatelné náhrady.

1019. Nekompensovatelné náhrady.

1020. Větší počet domácích celních prohlídek následkem zvýšení obchodního ruchu.

1021. Nekompensovatelné náhrady.

1022. Nekompensovatelné náhrady.

1023. Převážně nekompensovatelné náhrady a pak poplatky za domácí celní prohlídky.

1024. Nekompensovatelné náhrady.

1025. Jako u kap. 21., tit. 3., § 1., pol. 1. (čís. 966).

1026. Jako u kap. 21., tit. 3., § 1., pol. 3. (čís. 968).

1027. Podle zákona o přímých daních provádí se předpis za rok 1927 až v roce 1928 a platby na běžnou náležitost podle § 270. tohoto zákona nedosáhly očekávané výše.

1028. Omezování podomního obchodu.

1029. Jako u všeobecné daně výdělkové pol. 5 (čís. 1027).

1030. (Zachovává se názvosloví rozpočtů.)

Vyšší výnos na dani vybírané srážkou podle ustanovení § 28. a násl. zákona o přímých daních.

1031. Státní důchodková přirážka se podle příslušných zákonů od roku 1921 nevybírala a zákonem o přímých daních byla zrušena. Preliminováno bylo jen se zřetelem na nedoměrky, jichž předpis nedosáhl očekávané výše.

1032. Odvody podle odst. 1., § 183. zákona o přímých daních.

1033. Dodatečnými předpisy a opravou nedoplatků; podle čl. I. zákona ze dne 30. ledna 1920, čís. 79 Sb. z. a n., vybírala se daň válečná pouze do konce roku 1919.

1034. Dodatečnými předpisy (daň majetková se podle příslušných zákonů od roku 1921 nevybírala a zákonem o přímých daních byla zrušena).

1035. Daň ze zbraní a lovu byla zákonem o přímých daních zrušena; předpis týká se pouze nedoměrků.

1036. Byly zpracovány nedoměrky za léta minulá.

1037. Dodatečnými předpisy vzrostly nedoplatky a tím i úroky z prodlení.

1038. Nekompensovatelné náhrady.

1039. Úprava celních sazeb podle zákona čís. 109/1926 Sb. z. a n. a zvýšeným dovozem obilnin, dobytka a masa.

1040. Při povaze těchto příjmů výsledek nahodilý.

1041. Hlavně zvýšení sazby dávky z lihu podle zákona čís. 99/26 Sb. z. a n.

1042. Jako u kap. 21. (čís. 989).

1043. Při dobré úrodě peckovitého ovoce v Podkarpatské Rusi stoupla výroba destilátů.

1044. Jako u kap. 21. (čís. 992.).

1045. Jako u kap. 21. (čís. 993.).

1046. Menší konsum nápojů při obtížnějších výdělkových poměrech obyvatelstva.

1047. Větší provoz podniků podléhajících dani.

1048. Jako u kap. 21. (pol. 12., čís. 1002).

1049. Nahodilý vyšší příjem na úrocích z prodlení u spotřebních daní. Mimo to byl na této položce vyúčtován státní cenový podíl z výrobní dávky z lihu z roku 1919 z doby před inkorporací území Podkarpatské Rusi, súčtovaný původně ve finančních depositech.

1050. Větší odbyt směnečných blanketů, železničních a poštovních průvodek.

1051. Hlavně depurace poplatkových nedodělků a vzrůst obchodů pojišťovacích.

1052. Zvýšení dopravních tarifů od 1. srpna 1926, s nímž nemohlo býti při preliminování ještě počítáno.

1053. Hlavně zvýšený výnos dříví.

1054. Zvýšení dopravních tarifů od 1. srpna 1926; souvisí s příznivějším výsledkem u daně z jízdních lístků.

1055. Rozšíření telefonních stanic.

1056. Jako u kap. 21. (čís. 1010).

1057. Viz odůvodnění ke skupině IV.

1058. Snížení úrokové míry a nižší přechodné přebytky odváděné ústřední státní pokladně podle § 19, nař. vl. čís. 206/1924 Sb. z. a n.

1059. Podle dodatečných propočtů ministerstva železnic byl obnos refundace stanoven částkou 36 mil. Kč.

1060. Jde o výkup akcií některých slovenských místních drah.

1061. Podle zákona ze dne 8. června 1923, čís. 124 Sb. zák. a nař.

1062. Vyúčtování nákladu za 266 akcií zakoupených zemskou bankou v Praze v roce 1925 a 1926 od soukromníků pro státní správu.

1063. Provoz zestátněných místních drah v zájmu celostátním. (Čl. III. finančního zákona pro rok 1927.)

1064. Souvisí s vyšším příjmem z dopravních daní.

1065. Dodatečným vyúčtováním kursovní ztráty vzniklé při nákupech potravin v roce 1918 - 1920 směnou korun Julského Benátska za italské liry.

1066. Vyúčtování částky 100.000 Kč vyplacené v roce 1920 vojenskou komisí úřadu zmocněnce ČSR ve Vídni při odhalení padělatelů čs. státovek, dále výplata vyšších záloh československému zúčtovacímu ústavu v Praze na osobní platy a nepreliminovaná náhrada osobních výloh čs. senátu mezistátního rozhodčího soudu československo-rakouského pro starokorunové pohledávky.

1067. Vrácené evidenční poplatky ze soupisu jmění a náhrady za 1 a 2 K bankovky nedosáhly očekávané výše a náhrady škod utrpěných valutárními opatřeními byly poskytovány jen v mimořádných případech.

1068. K vrácení cenných papírů došlo v menší míře, než se předpokládalo.

1069. Výdaj jest vyvážen protihodnotou přijatých cenných papírů.

1070. Daň pozemková, placená ze státních říčních pozemků, nebyla v roce 1927 berními úřady předepsána.

1071. K úhradě schodků sirotčích pokladen nedošlo, ježto soudní stolice na Slovensku neprováděly v roce 1927 převod pohledávek poručenců a opatrovanců z kumulativní úschovy ve jmění singulární.

1072. Vrácení soudních deposit složených v hotovosti u berních úřadů na Slovensku před převratem neb před převzetím těchto úřadů do čs. správy bylo požadováno v menší míře, než se očekávalo.

1073. Ukončení likvidace repatriačních nákladů čs. příslušníků v roce 1927 podle usnesení ministerské rady ze dne 12. července 1927.

1074. Řízení o uplatňovaných nárocích na náhradu za odebrané stroje nebylo ještě ve všech předpokládaných případech ukončeno.

1075. Větší rozsah živelních pohrom.

1076. Nové zápůjčky nebyly poskytnuty. Částka 110.275 Kč týká se vyúčtování zápůjčky konsumního a výrobního družstva státních zaměstnanců v Praze, vyplacené v roce 1920 z kontokorentu.

1077. Týká se vkladu 50.000 Kč poskytnutého "Všeúřednické záložně v Praze", dále vkladu 100.000 Kč poskytnutého "Všeobecné družstevní záložně v Bratislavě" a zápůjčky 100.000 Kč poskytnuté "Erster deutscher Konsumverein für Komotau und Umgebung".

1078. Podle usnesení ministerské rady ze dne 6. října 1927.

1079. Podle usnesení ministerské rady ze dne 28. května 1927.

1080. Týká se vkladů u peněžních ústavů za účelem posílení jejich hospodářské činnosti. Jde o vklady: Ústřednímu svazu čsl. hospod. spol. v Brně 1,000.000 Kč, Lidové záložně v Brně 300.000 Kč, Občanské záložně v Petřkovicích 50.000 Kč, Dru Borisovi Čerňakovi (zápůjčka na vkladní knížky Českého úvěrního ústavu v Praze) v Praze 8.000 Kč, Živnostenské záložně v Olomouci 500.040 Kč, Slovenské bance v Bratislavě pro haličskou okresní banku v Haliči 100.440 Kč.

1081. Podle usnesení ministerské rady ze dne 23. června 1927.

1082. Potřebu nelze spolehlivě odhadnouti.

1083. Dodatečná náhrada úroků Zemské bance v Praze z eskontu daňových směnek.

1084. K zamýšlenému rozšíření státního dozoru nedošlo.

1085. Nebylo důvodů poskytnouti ve větší míře odměny ve smyslu zákona ze dne 25. června 1924, čís. 157 Sb. z. a n. a vlád. nař. ze dne 18. června 1925, čís. 138 Sb. z. a n. a výlohy trestní důchodkové péče nedosáhly rozsahu, s jakým se počítalo.

1086. Při sestavování rozpočtu nemohl býti úvěr na tento výdaj preliminován.

1087. Pro nahodilou povahu účinů není pro stanovení potřeby spolehlivého podkladu.

1088. Přípravné práce nedosáhly zamýšleného rozsahu.

1089. Výlohy spojené s prováděním zákona ze dne 21. prosince 1923, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1924, dále výlohy spojené s vymáháním nedoplatků a s vyúčtováním a vrácením přeplatků na dávce nedají se přesněji odhadnouti.

1090. Náhrada kursovní ztráty, která vznikla při prodeji cenných papírů složených na dávku z majetku v letech 1925 a 1926.

1091. Vyúčtování osobních platů členů likvidační komise pro býv. dvorní erár a kabinetní kancelář, dále nepreliminované náhrady pokladních schodků povstalých vyloupením pokladen a různé náhrady mimořádných příjmů.

1092. K realisaci výdaje nedošlo.

1093. Platy podle zákona čís. 103/26 a vlád. nař. č. 113/26 a 114/26 Sb. z. a n. byly zúčtovány u jednotlivých súčtovacích odvětví.

1094. Záloha na účet vyššího výnosu daní podle čl. XVII. finančního zákona pro rok 1927.

1095. Dodatečná úhrada schodků vzniklých v roce 1920 devalvací nekolkovaných korun zúčtovaných svého času jako finanční deposita.

1096. Odměny podle § 21. nař. vlády ze dne 28. listopadu 1919, čís. 644 Sb. z. a n.

1097. Potřeba na odkup neokolkovaných bankovek nedosáhla vzhledem k malému počtu případů očekávané výše.

1098. K úhradě schodků sirotčích pokladen nedošlo, ježto soudní stolice v Košicích neprovedla v roce 1927 převod pohledávek poručenců a opatrovanců z kumulativní úschovy ve jmění singulární.

1099. Dodatečná výplata nouzových podpor za rok 1926; živelní pohromy nabyly v roce 1927 většího rozsahu.

1100. Zápůjčky nebyly v roce 1927 poskytnuty.

1101. Odměny a výlohy při trestní důchodkové právní péči nedosáhly předpokládané výše.

1102. Náklad byl preliminován pro všechny země u kap. 2., tit. 9., § 8.

1103. Přebytek podniků, který má býti odveden do státní pokladny jest

v saldu příznivější o 243,768.882 Kč 51 h.
Jest to výsledek finančních monopolů per 257,191.158 Kč 21 h,
zmenšený o13,422.275 Kč 70 h,


něž vykazují ostatní podniky výsledky nepříznivější (viz tabelu a podrobnější odůvodnění ke skupině II.).

1104. Odvod přebytku státních železáren a oceláren v Podbrezové vyplývající z dodatečného vyúčtování pohledávek a dluhů ke konci roku 1924.

1105. Omylem preliminováno, jelikož záloha byla zúčtována v kontokorentu a v roce 1427 byla převedena do účinů mimoetátních, kde též budou vyúčtovány splátky.

1106. Částečná náhrada schodku místních drah za rok 1927 podle čl. III. finančního zákona.

1107. V roce 1927 raženo větší množství nejmenších mincí (5 h.), při jichž ražbě vzniká mincovní ztráta, o kterou se snížil mincovní zisk docílený při ražbě větších mincí.

1108. Nižší příjem na úrocích z hotovostí složených na IV. státní půjčku, které byly ponechány jako vklady u zemských peněžních ústavů v menších částkách, než se při preliminování předpokládalo.

1109. Při měnící se zásobě cenných papírů ve státní pokladně nelze očekávaný výsledek spolehlivě odhadnouti.

1110. Nepreliminovaný výtěžek z pronájmu stadionu čs. obci sokolské a Dělnické tělocvičné jednotě a výhodnější pronajímání státních říčních pozemků bez domovní pertinence.

1111. Odvody kupních cen za pozemky prodané drobným pachtýřům podle zákona z 27. května 1919, čís. 318 Sb. z. a n., nedosáhly rozpočtené výše.

1112. Zvýšený dovoz minerálních olejů.

1113. Splátky rafinerie minerálních olejů "Apollo" v Bratislavě.

1114. Při preliminování bylo počítáno, že dojde k definitivnímu zlikvidování některých ústředen, což se nestalo.

1115. Menší počet trestních případů.

1116. Nahodilé příjmy z výtěžku za doličné věci, z kadučních deposit a pozůstalostí, pro jichž preliminování není spolehlivého podkladu.

1117. Větší dodatečné předpisy na vojenské taxe, která byla zrušena zákonem ze dne 29. září 1924, čís. 23,1 Sb. z. a n.

1118. Povolování nových věcných loterií bylo nutno v roce 1927 omeziti, ježto mnoho loterních tahů, dříve povolených loterií, bylo na tento rok odloženo.

1119. Dodatečná náhrada výdajů konaných na účet, dávky z majetku v letech předchozích.

1120. Menší odbyt lihu zdaňovaného zvýšen u dávkou spotřební.

1121. Hospodářské výsledky podniků nebyly tak příznivé, jak se při sdělávání rozpočtu očekávalo.

1122. Vyšší dividenda.

1123. Převážně větší výnos ze studentské nadace a z nadace ústavu šlechtičen na Hradčanech.

1124. K vybírání poplatků nedošlo, poněvadž nebyly vydány prováděcí předpisy k § 20, zákona ze dne 13. července 1922, čís. 236 Sb. z. a n.

1125. Přebytek manipulačních poplatků za povolení dovozu a vývozu.

1126. Větší počet trestních případů, které skončily pravoplatným propadnutím zabavených hodnot.

1127. Zpracováním nedoměrků dávky na Slovensku.

1128. V rozpočtené částce 6,331.700 Kč obsažena jest vedle hotovostí částka 5,400.000 Kč jako očekávaná platba v cenných papírech na účet daně z válečných zisků a daně válečné. Ježto příjem cenných papírů jest účtován ve zvláštním oddílu, třeba pro srovnání náležitostí s rozpočtem odpočísti od rozpočtené částky hodnotu cenných papírů 5,400.000,-; vyplyne pak výsledek příznivější částkou 2,711.342 Kč 93 h. Tento výsledek vznikl vyšším výnosem 5%ních státních dávek vybíraných na základě zákona ze dne 27: května 1919, čís. 318 Sb. z. a n. o zajištění půdy drobným pachtýřům ve znění zákona ze dne 15. dubna 1920, čís. 311 Sb. z. a n. a ze dne 1. dubna 1921, čís. 166 Sb. z. a n., větším výnosem pokut ukládaných soudy a správními úřady, větším výtěžkem za propadlá deposita podle uherského věstníku ministerstva financí čís. 15 z roku 1903 a za prodané spořitelní knížky, soukromé losy a cenné předměty, jež byly prohlášeny za propadlé a konečně větším příjmem na pokutách podle § 23. uher. zák. čl. XX. z r. 1901.

1129. Nepreliminované likvidační přebytky ústředen a příjmy, jichž právní důvod spadá do doby před převratem, dále vrácené částky neupotřebených nouzových podpor, evidenční poplatky ze soupisu majetku, vyúčtování dosud v kontokorentu vedeného vkladu u generálního konsulátu v New Yorku, různé příjmy převedené z deposit na pokladní správu a různé nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů.

1130. Úroky z vkladů u poštovního úřadu šekového a u různých přechodných záloh.

1131. Úroky ze zápůjček poskytnutých úvěrním družstvům na Podkarpatské Rusi podle zákona čís. 131/26 Sb. z. a n. a úroky z různých státních pohledávek.

1132. Dodatečné přeúčtování státního podílu z přebytku důchodkových pokut za léta 1920 až 1924 u finančního ředitelství v Rachově a Mukačevě.

1133. Nahodilé příjmy, pro jichž preliminování není podkladu.

1134. Větší příjem na pokutách podle branného zákona ze dne 19. března 1920, čís. 193 Sb. z. a n.

1135. Výši podílů na úrocích z prodlení od vodních družstev nelze přesněji určiti.

1136. Vyšší nahodilé příjmy z propadlých hodnot při přestupcích valutárních předpisů.

1137. Větší příjem na úrocích z prodlení z nedoplatků dávky.

1138. Hlavně větší výtěžek na pokutách podle § 23. uher. zák. čl. XX. z r. 1901 ukládaných administrativními úřady podle § 13. až 16. a na náhradách soudních útrat v trestním řízení podle § 13. uher. zák. čl. XLIII. z roku 1890.

1139. Provedením platového zákona a odměnami za mimořádné práce při tisku státních dluhopisů prováděné v mimoúředních hodinách.

1140. Podle platového zákona odpadly kvitanční poplatky.

1141. Větší potřeba na cestovné a diety.

1142. Výtěžek z prodeje starého automobilu.

Skupina II. Správa stát. podniků.

1143. Tabáková režie dosáhla

v roce 1927 provozního zisku1.339,883.940 Kč 50 h,
jenž jest oproti zisku preliminovanému částkou 1.095,498.064 Kč -- h,
příznivější o 244,385.876 Kč 50 h.


Na tento příznivější výsledek působilo

jednak snížení provozních nákladů, jež činilo úhrnem 225,906.016 Kč 32 h,
jednak pak zvýšení provozních příjmů o 18,479.860 Kč 18 h,


proti nákladům a příjmům rozpočtem předvídaným.

Hlavní vliv na snížení skutečných nákladů oproti rozpočtu měla ta okolnost, že rozpočet podniku nebyl sestaven ve shodě a jeho komerčními potřebami. Tak byl v nákladech podniku preliminován

nákup tabáku v cizozemsku částkou 420,000.000 Kč - h
a nákup tabáku na Slovensku a Podkarpatské Rusi částkou 47,500.000 Kč - h
úhrnem částkou467,500.000 Kč - h


kdežto podnik může podle povahy komerčního účtování vykazovati v účtu ztráty a zisku mezi náklady nikoliv celý nákup surovin, nýbrž

pouze jejich spotřebu, kteráž činila 237,862. 98 Kč 70 h,
čímž povstal rozdíl o 229,637.601 Kč 30 h


příznivější.

Podobně nebyly do nákladů rozpočtu podniku pojaty odpisy z hodnoty inventáře, s nimiž musí každý podnik ve svém účtu ztráty a zisku jako s náklady počítati.

Tyto odpisy činily v roce 19275,19.408 Kč 91 h,


jež působily na zvýšení nákladů a tím zase na snížení provozního zisku.

V dalších jednotlivostech dlužno uvésti, že dopravní výlohy byly o 11,000.000 Kč nižší, než bylo očekáváno a že zejména postupnou racionalisací výroby bylo ušetřeno na výrobních nákladech přibližně 2,000.000 Kč. Naproti tomu stouply u osobních nákladů platy definitivních zaměstnanců přibližně o 2,000.000 Kč následkem jejich úpravy podle nového platového zákona, a vyšším nákladem na pensijní a zaopatřovací požitky bylo způsobeno překročení očekávaných ostatních osobních nákladů o 4,000.000 Kč; prodejní provise následkem většího odbytu stouply o 26 milionů. Zvýšení příjmů má hlavní důvod v tom, že odbyt tabákových výrobků, zejména cigaret, podstatně stoupl, čímž zvýšily se jednak těžby z prodeje tabáku, a tabákových výrobků o 41 milionů, jednak pak dávka ze zisku o 1 milion, naproti tomu však snížil se zisk na úrocích z uložených peněžních přebytků o 24 miliony.

Podle rozpočtu tabákové režie bylo počítáno s tím, že z docíleného zisku v částce 1.095,498.064 Kč bude ponecháno 28,930.000 Kč podniku ku zvýšení základního jmění z důvodu trvalého investování peněžních prostředků do nových zařízení, takže očekávaný odvod přebytku do státní pokladny činil 1.066,568.064 Kč. Jelikož investice v roce 1927

skutečně pořízené činily pouze 18,630.283 Kč 84 h,


bylo základní jmění podniku zvýšeno z provozního zisku jen o tuto částku. Rozdíl mezi očekávaným a skutečným

zvýšením základního jmění podniku ve výši

10,299.716 Kč 16 h


působil pak na zvýšení odvodu očekávaného přebytku pro státní pokladnu, takže

očekávaný odvod přebytku do státní pokladny v částce 1.066,568,064 Kč -- h
se zvýšil o rozdíl mezi skutečným a preliminovaným provozním ziskem 244,385.876 Kč 50 h
a o rozdíl mezi skutečným a očekávaným zvýšením základního jmění podniku 100,299.716 Kč 16 h
na skutečný odvod do státní pokladny 1,321,253.656 Kč 66 h
  
Z porovnání dosaženého provozního zisku za rok 1927 ve výši 1,339,883.940 Kč 50 h
se ziskem za rok 1926 ve výši 1.308,078.781 Kč 64 h
vyplývá zlepšení o 31,805.158 Kč 86 h,


jež pozůstává hlavně ve zvýšeném odbytu výrobků.

1144. Provozní zisk státní loterie

za rok 1927 v částce44,813.635 Kč 55 h
jest oproti preliminovanému zisku v částce 42,308.070 Kč -- h
příznivější o 2,505.565 Kč 55 h
  
Na tento příznivější výsledek působilo zvýšení provozních příjmů o 8,539.239 Kč 68 h
také provozní náklady se zvýšily o 6,033.674 Kč 13 h
a rozdíl dává ryzí zvýšení zisku v částce 2,505.565 Kč 55 h


Dosažení příznivějšího výsledku bylo způsobeno hlavně zvýšením výtěžku za prodané losy následkem vydání většího počtu losů; proti tomu zvýšil se ovšem poměrně také náklad na odměny prodejnám a rozmnožil se počet výher zařaděných do nákladů.

V jednotlivostech se uvádí, že platy definitivních zaměstnanců doznaly úpravou podle nového platového zákona nepatrného zvýšení oproti rozpočtu a že bylo ušetřeno na ostatních osobních výdajích, hlavně tím, že náklad na pensijní a zaopatřovací požitky byl nižší, nežli bylo rozpočtem očekáváno.

Jelikož z dosaženého provozního zisku nebylo ničeho určena na zvýšení základního jmění ani k přídělu fondům, jeví se celý zisk jako náležitost odvodu do státní pokladny.

1145. Státní mincovna v Kremnici

dosáhla v roce 1927 provozního zisku 1,304.606 Kč 63 h,
což jest oproti preliminovanému zisku v částce 1,035.872 Kč -- h,
výsledek příznivější o 268.734 Kč 63 h.


Tento příznivější výsledek vznikl

jednak celkovým snížením provozních nákladů o 125.866 Kč 43 h,
jednak zvýšením provozních příjmů o 142.863 Kč 20 h,


proti úhrnným nákladům a úhrnným příjmům rozpočtem očekávaným.

Na snížení nákladů působily zejména nižší náklady věcné, u nichž se jeví

úspora ve výši511.995 Kč 41 h.


Hlavní příčina spočívá v tom, že v rozpočtu byly preliminovány

nákupy zlata, stříbra, surovin a pomocného materiálu částkami, jejichž úhrn činil 4,003.000 Kč -- h


kdežto podnik mohl podle povahy svého komerčního účtování vykázati ve svém provozním účtu nikoliv nákup, nýbrž

pouze spotřebu zmíněného materiálu, jež činila 3,392.278 Kč 31 h
tím povstal rozdíl oproti rozpočtu o 610.721 Kč 69 h


příznivější. Obdobně bylo v rozpočtu vedle

udržování budov a zařízení v částce 50.000 Kč - h
pamatováno ještě na nákup, opravy a udržování nářadí a strojů částkou 230.000 Kč -- h
úhrnem tedy částkou 280.000 Kč -- h
kdežto veškeré udržovací náklady podniku činily pouze 72.14 K 60 h
tím vznikla další úspora v částce 207.585 Kč 40 h.


Tento rozdíl vysvětluje se tím, že podnik účtuje nákupy nářadí a strojů na majetkových účtech jako majetkovou směnu, jež se proto nemůže projeviti v nákladech účtu ztráty a zisku.

Oba zmíněné příznivější rozdíly snížily se o odpisy z hodnoty inventáře ve výši 170.012 Kč 41 h, na něž nebylo rozpočtově pamatováno, s nimiž však musí podnik ve svém provozním účtu počítati jako s reelními náklady. Na zbytek rozdílů věcných nákladů oproti rozpočtu působily jednak nepreliminované náklady spojené s přípravnými pracemi pro zamýšlené investice, k nimž nedošlo, jednak vyšší náklady provozní a správní, než bylo rozpočtem očekáváno.

Zvýšení provozních příjmů povstalo hlavně nepreliminovaným příjmem na úrocích z uložených peněžních přebytků.

Z provozního zisku ve výši  1,304.606 Kč 63 h
byl dotován všeobecný reservní fond podniku částkou 160.000 Kč 
a obnovovací fond částkou 100.000 Kč 
a zbytek v částce 1,044.606 Kč 63 h


byl vykázán jako přebytek, jejž jest odvésti do státní pokladny.

Tento přebytek je oproti preliminované částce 1,035.872, Kč -- h
příznivější o 8.734 Kč 63 h.


1146. Čsl. pošta (včetně poštovní úřady šekové).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP