986. Při povaze těchto příjmů
výsledek nahodilý.
987. Prodáváním zásob lihu,
které byly vzhledem k chystanému zákonu o
zvýšení daně z lihu (zákon č.
99/26 Sb. z. a n.) z důvodů spekulativních
již v dřívějších letech
zakoupeny a zdaněny.
988. Větší spotřeba droždí,
než se počítalo.
989. Větší spotřeba lihobenzolové
směsi (dynalkolu) pro výbušné motory.
990. Pokles výroby destilátů pro neúrodu
švestek.
991. Zvýšení sazby daně z cukru
podle zákona čís. 98/26 Sb. z. a n.
992. Rozšíření motorových
vozidel a stále stoupající potřeba
strojních pohonů v hospodářských
a průmyslových podnicích.
993. Větší konsum při zvýšené
spotřebě kuřiva, zejména cigaret a
větší nákup zboží do zásoby
u obchodníků.
994. Částečným zrušením
páskové dávky z vína v lahvích
zákonem čís. 233/26 Sb. z. a n.
995. Zvýšený konsum nápojů,
zejména piva při příznivějších
hospodářských poměrech.
996. Zvýšená potřeba masa následkem
zlepšení hospodářských poměrů.
997. Zvýšená spotřeba masa následkem
rozvoje těchto měst.
998. Vzrůst počtu obyvatelstva v Praze.
999. Zrušení daně z uhlí vyváženého
do ciziny (zákon čís. 116/26 Sb. z. a n.).
1000. Větší provoz podniků podléhajících
dani, zejména na Slovensku.
1001. Finanční úřady vybíraly
v roce 1927 také dlažebné na čáře
potravní daně v Bratislavě, s čímž
nebylo počítáno.
1002. Výsledek nahodilý; ku předpokládanému
zrušení dávky ještě nedošlo.
1003. Nahodilý vyšší příjem
na úrocích z prodlení u daně z uhlí.
1004. Větší odbyt směnečných
blanketů a obchodních poukázek, větší
příjem za signatury, zejména při nákladních
listech a odvod kolkového poplatku z poštovních
průvodek, s nimž nebylo počítáno.
1005. Hlavně depurace nedodělků poplatkových,
vzrůst pojišťovacích obchodů, zvýšení
akciového kapitálu některých akciových
společností, značnější
převody nemovitého majetku a větší
počet knihovních vkladů a opisů tabulárních
listin.
1006. Pokles osobní dopravy drahou (konkurence autobusových
linek) a mimo to, že bylo vysoko preliminováno.
1007. Následkem zlepšení hospodářské
konjunktury.
1008. V poměru k dani z jízdních lístků
(pol. 4 a) bylo nízko preliminováno, ježto
pro odhad úlev (osvobození dělnických
a žákovských lístků) nebylo ještě
podkladu.
1009. Zvýšení sazeb telefonních,
rozvětvení sítě a částečné
provedení automatisace.
1010. Rozšíření dávky
na další úřední úkony
a zvýšení některých sazeb (vládní
nařízení čís. 254/26 Sb. z.
a n.).
1011. Menší odbyt domácí soli,
než se předpokládalo; nepříznivý
výsledek byl však vyvážen příjmem
na úrocích z prodlení z pohledávek
za odběrateli.
1012. Spotřeba umělých sladidel stoupla
měrou nepředvídanou.
1013. Vzestupem těžby uhlí a rud stoupla
spotřeba třaskavin používaných
při dolování.
1014. Větší odbyt úředních
tiskopisů a nekompensovatelné náhrady.
1015. Nekompensovatelné náhrady.
1016. Náhrady výloh spojených se zastupováním
a deservity dosáhly příznivými výsledky
sporů pro stát větší výše,
než se předpokládalo.
1017. Vrácené zbytky záloh na otop
a nekompensovatelné náhrady.
1018. Nekompensovatelné náhrady.
1019. Nekompensovatelné náhrady.
1020. Větší počet domácích
celních prohlídek následkem zvýšení
obchodního ruchu.
1021. Nekompensovatelné náhrady.
1022. Nekompensovatelné náhrady.
1023. Převážně nekompensovatelné
náhrady a pak poplatky za domácí celní
prohlídky.
1024. Nekompensovatelné náhrady.
1025. Jako u kap. 21., tit. 3., § 1., pol. 1. (čís.
966).
1026. Jako u kap. 21., tit. 3., § 1., pol. 3. (čís.
968).
1027. Podle zákona o přímých
daních provádí se předpis za rok 1927
až v roce 1928 a platby na běžnou náležitost
podle § 270. tohoto zákona nedosáhly očekávané
výše.
1028. Omezování podomního obchodu.
1029. Jako u všeobecné daně výdělkové
pol. 5 (čís. 1027).
1030. (Zachovává se názvosloví
rozpočtů.)
Vyšší výnos na dani vybírané
srážkou podle ustanovení § 28. a násl.
zákona o přímých daních.
1031. Státní důchodková přirážka
se podle příslušných zákonů
od roku 1921 nevybírala a zákonem o přímých
daních byla zrušena. Preliminováno bylo jen
se zřetelem na nedoměrky, jichž předpis
nedosáhl očekávané výše.
1032. Odvody podle odst. 1., § 183. zákona
o přímých daních.
1033. Dodatečnými předpisy a opravou
nedoplatků; podle čl. I. zákona ze dne 30.
ledna 1920, čís. 79 Sb. z. a n., vybírala
se daň válečná pouze do konce roku
1919.
1034. Dodatečnými předpisy (daň
majetková se podle příslušných
zákonů od roku 1921 nevybírala a zákonem
o přímých daních byla zrušena).
1035. Daň ze zbraní a lovu byla zákonem
o přímých daních zrušena; předpis
týká se pouze nedoměrků.
1036. Byly zpracovány nedoměrky za léta
minulá.
1037. Dodatečnými předpisy vzrostly
nedoplatky a tím i úroky z prodlení.
1038. Nekompensovatelné náhrady.
1039. Úprava celních sazeb podle zákona
čís. 109/1926 Sb. z. a n. a zvýšeným
dovozem obilnin, dobytka a masa.
1040. Při povaze těchto příjmů
výsledek nahodilý.
1041. Hlavně zvýšení sazby dávky
z lihu podle zákona čís. 99/26 Sb. z. a n.
1042. Jako u kap. 21. (čís. 989).
1043. Při dobré úrodě peckovitého
ovoce v Podkarpatské Rusi stoupla výroba destilátů.
1044. Jako u kap. 21. (čís. 992.).
1045. Jako u kap. 21. (čís. 993.).
1046. Menší konsum nápojů při
obtížnějších výdělkových
poměrech obyvatelstva.
1047. Větší provoz podniků podléhajících
dani.
1048. Jako u kap. 21. (pol. 12., čís. 1002).
1049. Nahodilý vyšší příjem
na úrocích z prodlení u spotřebních
daní. Mimo to byl na této položce vyúčtován
státní cenový podíl z výrobní
dávky z lihu z roku 1919 z doby před inkorporací
území Podkarpatské Rusi, súčtovaný
původně ve finančních depositech.
1050. Větší odbyt směnečných
blanketů, železničních a poštovních
průvodek.
1051. Hlavně depurace poplatkových nedodělků
a vzrůst obchodů pojišťovacích.
1052. Zvýšení dopravních tarifů
od 1. srpna 1926, s nímž nemohlo býti při
preliminování ještě počítáno.
1053. Hlavně zvýšený výnos
dříví.
1054. Zvýšení dopravních tarifů
od 1. srpna 1926; souvisí s příznivějším
výsledkem u daně z jízdních lístků.
1055. Rozšíření telefonních
stanic.
1056. Jako u kap. 21. (čís. 1010).
1057. Viz odůvodnění ke skupině
IV.
1058. Snížení úrokové
míry a nižší přechodné přebytky
odváděné ústřední státní
pokladně podle § 19, nař. vl. čís.
206/1924 Sb. z. a n.
1059. Podle dodatečných propočtů
ministerstva železnic byl obnos refundace stanoven částkou
36 mil. Kč.
1060. Jde o výkup akcií některých
slovenských místních drah.
1061. Podle zákona ze dne 8. června 1923,
čís. 124 Sb. zák. a nař.
1062. Vyúčtování nákladu
za 266 akcií zakoupených zemskou bankou v Praze
v roce 1925 a 1926 od soukromníků pro státní
správu.
1063. Provoz zestátněných místních
drah v zájmu celostátním. (Čl. III.
finančního zákona pro rok 1927.)
1064. Souvisí s vyšším příjmem
z dopravních daní.
1065. Dodatečným vyúčtováním
kursovní ztráty vzniklé při nákupech
potravin v roce 1918 - 1920 směnou korun Julského
Benátska za italské liry.
1066. Vyúčtování částky
100.000 Kč vyplacené v roce 1920 vojenskou komisí
úřadu zmocněnce ČSR ve Vídni
při odhalení padělatelů čs.
státovek, dále výplata vyšších
záloh československému zúčtovacímu
ústavu v Praze na osobní platy a nepreliminovaná
náhrada osobních výloh čs. senátu
mezistátního rozhodčího soudu československo-rakouského
pro starokorunové pohledávky.
1067. Vrácené evidenční poplatky
ze soupisu jmění a náhrady za 1 a 2 K bankovky
nedosáhly očekávané výše
a náhrady škod utrpěných valutárními
opatřeními byly poskytovány jen v mimořádných
případech.
1068. K vrácení cenných papírů
došlo v menší míře, než se
předpokládalo.
1069. Výdaj jest vyvážen protihodnotou
přijatých cenných papírů.
1070. Daň pozemková, placená ze státních
říčních pozemků, nebyla v roce
1927 berními úřady předepsána.
1071. K úhradě schodků sirotčích
pokladen nedošlo, ježto soudní stolice na Slovensku
neprováděly v roce 1927 převod pohledávek
poručenců a opatrovanců z kumulativní
úschovy ve jmění singulární.
1072. Vrácení soudních deposit složených
v hotovosti u berních úřadů na Slovensku
před převratem neb před převzetím
těchto úřadů do čs. správy
bylo požadováno v menší míře,
než se očekávalo.
1073. Ukončení likvidace repatriačních
nákladů čs. příslušníků
v roce 1927 podle usnesení ministerské rady ze dne
12. července 1927.
1074. Řízení o uplatňovaných
nárocích na náhradu za odebrané stroje
nebylo ještě ve všech předpokládaných
případech ukončeno.
1075. Větší rozsah živelních
pohrom.
1076. Nové zápůjčky nebyly
poskytnuty. Částka 110.275 Kč týká
se vyúčtování zápůjčky
konsumního a výrobního družstva státních
zaměstnanců v Praze, vyplacené v roce 1920
z kontokorentu.
1077. Týká se vkladu 50.000 Kč poskytnutého
"Všeúřednické záložně
v Praze", dále vkladu 100.000 Kč poskytnutého
"Všeobecné družstevní záložně
v Bratislavě" a zápůjčky 100.000
Kč poskytnuté "Erster deutscher
Konsumverein für Komotau und Umgebung".
1078. Podle usnesení ministerské rady ze
dne 6. října 1927.
1079. Podle usnesení ministerské rady ze
dne 28. května 1927.
1080. Týká se vkladů u peněžních
ústavů za účelem posílení
jejich hospodářské činnosti. Jde o
vklady: Ústřednímu svazu čsl. hospod.
spol. v Brně 1,000.000 Kč, Lidové záložně
v Brně 300.000 Kč, Občanské záložně
v Petřkovicích 50.000 Kč, Dru Borisovi Čerňakovi
(zápůjčka na vkladní knížky
Českého úvěrního ústavu
v Praze) v Praze 8.000 Kč, Živnostenské záložně
v Olomouci 500.040 Kč, Slovenské bance v Bratislavě
pro haličskou okresní banku v Haliči 100.440
Kč.
1081. Podle usnesení ministerské rady ze
dne 23. června 1927.
1082. Potřebu nelze spolehlivě odhadnouti.
1083. Dodatečná náhrada úroků
Zemské bance v Praze z eskontu daňových směnek.
1084. K zamýšlenému rozšíření
státního dozoru nedošlo.
1085. Nebylo důvodů poskytnouti ve větší
míře odměny ve smyslu zákona ze dne
25. června 1924, čís. 157 Sb. z. a n. a vlád.
nař. ze dne 18. června 1925, čís.
138 Sb. z. a n. a výlohy trestní důchodkové
péče nedosáhly rozsahu, s jakým se
počítalo.
1086. Při sestavování rozpočtu
nemohl býti úvěr na tento výdaj preliminován.
1087. Pro nahodilou povahu účinů není
pro stanovení potřeby spolehlivého podkladu.
1088. Přípravné práce nedosáhly
zamýšleného rozsahu.
1089. Výlohy spojené s prováděním
zákona ze dne 21. prosince 1923, čís. 6 Sb.
z. a n. z roku 1924, dále výlohy spojené
s vymáháním nedoplatků a s vyúčtováním
a vrácením přeplatků na dávce
nedají se přesněji odhadnouti.
1090. Náhrada kursovní ztráty, která
vznikla při prodeji cenných papírů
složených na dávku z majetku v letech 1925
a 1926.
1091. Vyúčtování osobních
platů členů likvidační komise
pro býv. dvorní erár a kabinetní kancelář,
dále nepreliminované náhrady pokladních
schodků povstalých vyloupením pokladen a
různé náhrady mimořádných
příjmů.
1092. K realisaci výdaje nedošlo.
1093. Platy podle zákona čís. 103/26
a vlád. nař. č. 113/26 a 114/26 Sb. z. a
n. byly zúčtovány u jednotlivých súčtovacích
odvětví.
1094. Záloha na účet vyššího
výnosu daní podle čl. XVII. finančního
zákona pro rok 1927.
1095. Dodatečná úhrada schodků
vzniklých v roce 1920 devalvací nekolkovaných
korun zúčtovaných svého času
jako finanční deposita.
1096. Odměny podle § 21. nař. vlády
ze dne 28. listopadu 1919, čís. 644 Sb. z. a n.
1097. Potřeba na odkup neokolkovaných bankovek
nedosáhla vzhledem k malému počtu případů
očekávané výše.
1098. K úhradě schodků sirotčích
pokladen nedošlo, ježto soudní stolice v Košicích
neprovedla v roce 1927 převod pohledávek poručenců
a opatrovanců z kumulativní úschovy ve jmění
singulární.
1099. Dodatečná výplata nouzových
podpor za rok 1926; živelní pohromy nabyly v roce
1927 většího rozsahu.
1100. Zápůjčky nebyly v roce 1927
poskytnuty.
1101. Odměny a výlohy při trestní
důchodkové právní péči
nedosáhly předpokládané výše.
1102. Náklad byl preliminován pro všechny
země u kap. 2., tit. 9., § 8.
1103. Přebytek podniků, který má
býti odveden do státní pokladny jest
v saldu příznivější o | 243,768.882 Kč 51 h. |
Jest to výsledek finančních monopolů per | 257,191.158 Kč 21 h, |
zmenšený o | 13,422.275 Kč 70 h, |
něž vykazují ostatní podniky výsledky
nepříznivější (viz tabelu a podrobnější
odůvodnění ke skupině II.).
1104. Odvod přebytku státních železáren
a oceláren v Podbrezové vyplývající
z dodatečného vyúčtování
pohledávek a dluhů ke konci roku 1924.
1105. Omylem preliminováno, jelikož záloha
byla zúčtována v kontokorentu a v roce 1427
byla převedena do účinů mimoetátních,
kde též budou vyúčtovány splátky.
1106. Částečná náhrada
schodku místních drah za rok 1927 podle čl.
III. finančního zákona.
1107. V roce 1927 raženo větší
množství nejmenších mincí (5 h.),
při jichž ražbě vzniká mincovní
ztráta, o kterou se snížil mincovní
zisk docílený při ražbě větších
mincí.
1108. Nižší příjem na úrocích
z hotovostí složených na IV. státní
půjčku, které byly ponechány jako
vklady u zemských peněžních ústavů
v menších částkách, než
se při preliminování předpokládalo.
1109. Při měnící se zásobě
cenných papírů ve státní pokladně
nelze očekávaný výsledek spolehlivě
odhadnouti.
1110. Nepreliminovaný výtěžek
z pronájmu stadionu čs. obci sokolské a Dělnické
tělocvičné jednotě a výhodnější
pronajímání státních říčních
pozemků bez domovní pertinence.
1111. Odvody kupních cen za pozemky prodané
drobným pachtýřům podle zákona
z 27. května 1919, čís. 318 Sb. z. a n.,
nedosáhly rozpočtené výše.
1112. Zvýšený dovoz minerálních
olejů.
1113. Splátky rafinerie minerálních
olejů "Apollo" v Bratislavě.
1114. Při preliminování bylo počítáno,
že dojde k definitivnímu zlikvidování
některých ústředen, což se nestalo.
1115. Menší počet trestních případů.
1116. Nahodilé příjmy z výtěžku
za doličné věci, z kadučních
deposit a pozůstalostí, pro jichž preliminování
není spolehlivého podkladu.
1117. Větší dodatečné
předpisy na vojenské taxe, která byla zrušena
zákonem ze dne 29. září 1924, čís.
23,1 Sb. z. a n.
1118. Povolování nových věcných
loterií bylo nutno v roce 1927 omeziti, ježto mnoho
loterních tahů, dříve povolených
loterií, bylo na tento rok odloženo.
1119. Dodatečná náhrada výdajů
konaných na účet, dávky z majetku
v letech předchozích.
1120. Menší odbyt lihu zdaňovaného
zvýšen u dávkou spotřební.
1121. Hospodářské výsledky
podniků nebyly tak příznivé, jak se
při sdělávání rozpočtu
očekávalo.
1122. Vyšší dividenda.
1123. Převážně větší
výnos ze studentské nadace a z nadace ústavu
šlechtičen na Hradčanech.
1124. K vybírání poplatků nedošlo,
poněvadž nebyly vydány prováděcí
předpisy k § 20, zákona ze dne 13. července
1922, čís. 236 Sb. z. a n.
1125. Přebytek manipulačních poplatků
za povolení dovozu a vývozu.
1126. Větší počet trestních
případů, které skončily pravoplatným
propadnutím zabavených hodnot.
1127. Zpracováním nedoměrků
dávky na Slovensku.
1128. V rozpočtené částce 6,331.700
Kč obsažena jest vedle hotovostí částka
5,400.000 Kč jako očekávaná platba
v cenných papírech na účet daně
z válečných zisků a daně válečné.
Ježto příjem cenných papírů
jest účtován ve zvláštním
oddílu, třeba pro srovnání náležitostí
s rozpočtem odpočísti od rozpočtené
částky hodnotu cenných papírů
5,400.000,-; vyplyne pak výsledek příznivější
částkou 2,711.342 Kč 93 h. Tento výsledek
vznikl vyšším výnosem 5%ních státních
dávek vybíraných na základě
zákona ze dne 27: května 1919, čís.
318 Sb. z. a n. o zajištění půdy drobným
pachtýřům ve znění zákona
ze dne 15. dubna 1920, čís. 311 Sb. z. a n. a ze
dne 1. dubna 1921, čís. 166 Sb. z. a n., větším
výnosem pokut ukládaných soudy a správními
úřady, větším výtěžkem
za propadlá deposita podle uherského věstníku
ministerstva financí čís. 15 z roku 1903
a za prodané spořitelní knížky,
soukromé losy a cenné předměty, jež
byly prohlášeny za propadlé a konečně
větším příjmem na pokutách
podle § 23. uher. zák. čl. XX. z r. 1901.
1129. Nepreliminované likvidační přebytky
ústředen a příjmy, jichž právní
důvod spadá do doby před převratem,
dále vrácené částky neupotřebených
nouzových podpor, evidenční poplatky ze soupisu
majetku, vyúčtování dosud v kontokorentu
vedeného vkladu u generálního konsulátu
v New Yorku, různé příjmy převedené
z deposit na pokladní správu a různé
nekompensovatelné náhrady mimořádných
výdajů.
1130. Úroky z vkladů u poštovního
úřadu šekového a u různých
přechodných záloh.
1131. Úroky ze zápůjček poskytnutých
úvěrním družstvům na Podkarpatské
Rusi podle zákona čís. 131/26 Sb. z. a n.
a úroky z různých státních
pohledávek.
1132. Dodatečné přeúčtování
státního podílu z přebytku důchodkových
pokut za léta 1920 až 1924 u finančního
ředitelství v Rachově a Mukačevě.
1133. Nahodilé příjmy, pro jichž
preliminování není podkladu.
1134. Větší příjem na
pokutách podle branného zákona ze dne 19.
března 1920, čís. 193 Sb. z. a n.
1135. Výši podílů na úrocích
z prodlení od vodních družstev nelze přesněji
určiti.
1136. Vyšší nahodilé příjmy
z propadlých hodnot při přestupcích
valutárních předpisů.
1137. Větší příjem na
úrocích z prodlení z nedoplatků dávky.
1138. Hlavně větší výtěžek
na pokutách podle § 23. uher. zák. čl.
XX. z r. 1901 ukládaných administrativními
úřady podle § 13. až 16. a na náhradách
soudních útrat v trestním řízení
podle § 13. uher. zák. čl. XLIII. z roku 1890.
1139. Provedením platového zákona
a odměnami za mimořádné práce
při tisku státních dluhopisů prováděné
v mimoúředních hodinách.
1140. Podle platového zákona odpadly kvitanční
poplatky.
1141. Větší potřeba na cestovné
a diety.
1142. Výtěžek z prodeje starého
automobilu.
1143. Tabáková režie dosáhla
v roce 1927 provozního zisku | 1.339,883.940 Kč 50 h, |
jenž jest oproti zisku preliminovanému částkou | 1.095,498.064 Kč -- h, |
příznivější o | 244,385.876 Kč 50 h. |
Na tento příznivější výsledek
působilo
jednak snížení provozních nákladů, jež činilo úhrnem | 225,906.016 Kč 32 h, |
jednak pak zvýšení provozních příjmů o | 18,479.860 Kč 18 h, |
proti nákladům a příjmům rozpočtem
předvídaným.
Hlavní vliv na snížení skutečných
nákladů oproti rozpočtu měla ta okolnost,
že rozpočet podniku nebyl sestaven ve shodě
a jeho komerčními potřebami. Tak byl v nákladech
podniku preliminován
nákup tabáku v cizozemsku částkou | 420,000.000 Kč - h |
a nákup tabáku na Slovensku a Podkarpatské Rusi částkou | 47,500.000 Kč - h |
úhrnem částkou | 467,500.000 Kč - h |
kdežto podnik může podle povahy komerčního
účtování vykazovati v účtu
ztráty a zisku mezi náklady nikoliv celý
nákup surovin, nýbrž
pouze jejich spotřebu, kteráž činila | 237,862. 98 Kč 70 h, |
čímž povstal rozdíl o | 229,637.601 Kč 30 h |
příznivější.
Podobně nebyly do nákladů rozpočtu
podniku pojaty odpisy z hodnoty inventáře, s nimiž
musí každý podnik ve svém účtu
ztráty a zisku jako s náklady počítati.
Tyto odpisy činily v roce 1927 | 5,19.408 Kč 91 h, |
jež působily na zvýšení nákladů
a tím zase na snížení provozního
zisku.
V dalších jednotlivostech dlužno uvésti,
že dopravní výlohy byly o 11,000.000 Kč
nižší, než bylo očekáváno
a že zejména postupnou racionalisací výroby
bylo ušetřeno na výrobních nákladech
přibližně 2,000.000 Kč. Naproti tomu
stouply u osobních nákladů platy definitivních
zaměstnanců přibližně o 2,000.000
Kč následkem jejich úpravy podle nového
platového zákona, a vyšším nákladem
na pensijní a zaopatřovací požitky bylo
způsobeno překročení očekávaných
ostatních osobních nákladů o 4,000.000
Kč; prodejní provise následkem většího
odbytu stouply o 26 milionů. Zvýšení
příjmů má hlavní důvod
v tom, že odbyt tabákových výrobků,
zejména cigaret, podstatně stoupl, čímž
zvýšily se jednak těžby z prodeje tabáku,
a tabákových výrobků o 41 milionů,
jednak pak dávka ze zisku o 1 milion, naproti tomu však
snížil se zisk na úrocích z uložených
peněžních přebytků o 24 miliony.
Podle rozpočtu tabákové režie bylo počítáno
s tím, že z docíleného zisku v částce
1.095,498.064 Kč bude ponecháno 28,930.000 Kč
podniku ku zvýšení základního
jmění z důvodu trvalého investování
peněžních prostředků do nových
zařízení, takže očekávaný
odvod přebytku do státní pokladny činil
1.066,568.064 Kč. Jelikož investice v roce 1927
skutečně pořízené činily pouze | 18,630.283 Kč 84 h, |
bylo základní jmění podniku zvýšeno
z provozního zisku jen o tuto částku. Rozdíl
mezi očekávaným a skutečným
zvýšením základního jmění podniku ve výši | 10,299.716 Kč 16 h |
působil pak na zvýšení odvodu očekávaného
přebytku pro státní pokladnu, takže
očekávaný odvod přebytku do státní pokladny v částce | 1.066,568,064 Kč -- h |
se zvýšil o rozdíl mezi skutečným a preliminovaným provozním ziskem | 244,385.876 Kč 50 h |
a o rozdíl mezi skutečným a očekávaným zvýšením základního jmění podniku | 100,299.716 Kč 16 h |
na skutečný odvod do státní pokladny | 1,321,253.656 Kč 66 h |
Z porovnání dosaženého provozního zisku za rok 1927 ve výši | 1,339,883.940 Kč 50 h |
se ziskem za rok 1926 ve výši | 1.308,078.781 Kč 64 h |
vyplývá zlepšení o | 31,805.158 Kč 86 h, |
jež pozůstává hlavně ve zvýšeném
odbytu výrobků.
1144. Provozní zisk státní loterie
za rok 1927 v částce | 44,813.635 Kč 55 h |
jest oproti preliminovanému zisku v částce | 42,308.070 Kč -- h |
příznivější o | 2,505.565 Kč 55 h |
Na tento příznivější výsledek působilo zvýšení provozních příjmů o | 8,539.239 Kč 68 h |
také provozní náklady se zvýšily o | 6,033.674 Kč 13 h |
a rozdíl dává ryzí zvýšení zisku v částce | 2,505.565 Kč 55 h |
Dosažení příznivějšího
výsledku bylo způsobeno hlavně zvýšením
výtěžku za prodané losy následkem
vydání většího počtu losů;
proti tomu zvýšil se ovšem poměrně
také náklad na odměny prodejnám a
rozmnožil se počet výher zařaděných
do nákladů.
V jednotlivostech se uvádí, že platy definitivních
zaměstnanců doznaly úpravou podle nového
platového zákona nepatrného zvýšení
oproti rozpočtu a že bylo ušetřeno na
ostatních osobních výdajích, hlavně
tím, že náklad na pensijní a zaopatřovací
požitky byl nižší, nežli bylo rozpočtem
očekáváno.
Jelikož z dosaženého provozního zisku
nebylo ničeho určena na zvýšení
základního jmění ani k přídělu
fondům, jeví se celý zisk jako náležitost
odvodu do státní pokladny.
1145. Státní mincovna v Kremnici
dosáhla v roce 1927 provozního zisku | 1,304.606 Kč 63 h, |
což jest oproti preliminovanému zisku v částce | 1,035.872 Kč -- h, |
výsledek příznivější o | 268.734 Kč 63 h. |
Tento příznivější výsledek
vznikl
jednak celkovým snížením provozních nákladů o | 125.866 Kč 43 h, |
jednak zvýšením provozních příjmů o | 142.863 Kč 20 h, |
proti úhrnným nákladům a úhrnným
příjmům rozpočtem očekávaným.
Na snížení nákladů působily
zejména nižší náklady věcné,
u nichž se jeví
úspora ve výši | 511.995 Kč 41 h. |
Hlavní příčina spočívá
v tom, že v rozpočtu byly preliminovány
nákupy zlata, stříbra, surovin a pomocného materiálu částkami, jejichž úhrn činil | 4,003.000 Kč -- h |
kdežto podnik mohl podle povahy svého komerčního
účtování vykázati ve svém
provozním účtu nikoliv nákup, nýbrž
pouze spotřebu zmíněného materiálu, jež činila | 3,392.278 Kč 31 h |
tím povstal rozdíl oproti rozpočtu o | 610.721 Kč 69 h |
příznivější. Obdobně bylo
v rozpočtu vedle
udržování budov a zařízení v částce | 50.000 Kč - h |
pamatováno ještě na nákup, opravy a udržování nářadí a strojů částkou | 230.000 Kč -- h |
úhrnem tedy částkou | 280.000 Kč -- h |
kdežto veškeré udržovací náklady podniku činily pouze | 72.14 K 60 h |
tím vznikla další úspora v částce | 207.585 Kč 40 h. |
Tento rozdíl vysvětluje se tím, že podnik
účtuje nákupy nářadí
a strojů na majetkových účtech jako
majetkovou směnu, jež se proto nemůže
projeviti v nákladech účtu ztráty
a zisku.
Oba zmíněné příznivější
rozdíly snížily se o odpisy z hodnoty inventáře
ve výši 170.012 Kč 41 h, na něž
nebylo rozpočtově pamatováno, s nimiž
však musí podnik ve svém provozním účtu
počítati jako s reelními náklady.
Na zbytek rozdílů věcných nákladů
oproti rozpočtu působily jednak nepreliminované
náklady spojené s přípravnými
pracemi pro zamýšlené investice, k nimž
nedošlo, jednak vyšší náklady provozní
a správní, než bylo rozpočtem očekáváno.
Zvýšení provozních příjmů
povstalo hlavně nepreliminovaným příjmem
na úrocích z uložených peněžních
přebytků.
Z provozního zisku ve výši | 1,304.606 Kč 63 h | |
byl dotován všeobecný reservní fond podniku částkou | 160.000 Kč | |
a obnovovací fond částkou | 100.000 Kč | |
a zbytek v částce | 1,044.606 Kč 63 h |
byl vykázán jako přebytek, jejž jest
odvésti do státní pokladny.
Tento přebytek je oproti preliminované částce | 1,035.872, Kč -- h |
příznivější o | 8.734 Kč 63 h. |