Skupina III.

Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, dávkách a poplatcích.

Dotčené daně, dávky a poplatky nejsou ve skupině I. "Vlastní státní správa" kap. 21. "Ministerstvo financí" obsaženy aneb jsou tam zařazeny již po odečtení zde vykázaných podílů.

Položka

A. Podíl samosprávných svazků a fondů na státních

daních, dávkách a poplatcích.

1929

1928

1

Podíl zemí místo přirážek k dědickým poplatkům

7,000.000

7,000.000

2

Školní příspěvek k poplatkovému ekvivalentu

1,702.000

1,302.00

3

Přirážka ke spotřební a výrobní dávce z lihu zemím

53,333.000

54,736.00

4

Podíl fondů na příspěvcích k pozemkové dani

46,100.000

45,500.00

5

Podíl obci a fondů na výnose daně domovní

94,550.000

91,100.000

6

Zemská dávka z piva

86,000.000

84,583.000

7

Úděly z daně z obratu a přepychové:

 

 

a) podle zák. o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní

samosprávy ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb.z. a n.

205,521.841

274,245.000

b) ostatní (učitelské platy atd.)

700,000.000

600,000.00

A. Úhrn

1.194,206.841

1.158,466.000

8

B. Podíl silničního fondu.

 

 

Podíl silničního fondu na dani z motorových vozidel, dávce z jízdného za osobní dopravu autobusy, poplatcích za povolení k dovozu minerálních olejů a cle na dovoz pneumatik a pryžových

Obručí

90,000.000

66,500.000

Úhrn skupiny III.

1.284,206.841

1.224,966.000

Skupina IV.

Správa státního dluhu.

Výdaje na státní dluh jsou již uvedeny jednak ve skupině I. "Vlastni státní správa", kapitola 22. "Všeobecná pokladní správa", pokud zatěžuji všeobecnou státní správu, jednak ve skupině II. "Správa státních podniků" v "Provozních výdajích státních podniků", pokud tyto podniky na státní dluh přispívají.

Titul

Paragraf

Výdaje

Rok

Kapitál

Úrok

Úmor

Správní výdaje

Úhrn

1

1

Státní dluh republiky československé

 

1928

23.592,134.504

1.254,543.201

388,826.716

-

1.643,369.917

Vnitřní státní dluh

1929

25.946,762.400

1.364,974.051

377,665.700

-

1.742,639.751

 

 

1928

6.392,925.288

300,297.192

92,725.983

944.848

393,968.028

2

Zahraniční dluh

1929

6.706,900.038

301,809.408

60,814.785

749.745

363,373.938

Dluh vyplývající z provedení mírových smluv.

1928

4.400,000.000

300,000.000

-

-

300,000.000

1929

-

-

-

-

-

 

1928

-

-

-

17,000.000

17,000.000

3

Správní výdaje

1929

-

-

-

14,170.896

14,170.896

 

1928

-

-

-

-

-

4

Státovkový dluh

1929

4.200,000.000

-

99,800.000

-

99,800.000

 

1928

34.385,059.792

1.854,840.393

481.552,699

17,944.848

2.354,337.940

Úhrn skupiny IV

1929

36.853,662.438

1.666,783.459

538,280.485

14,920.641

2.219,984.585

Titul

Paragraf

Příjmy

Rok

Úrok

Úmor

Správní výdaje

Úhrn

1

Státní dluh republiky československé.

1928

370,642.759

563.016

7,007.208

378,212.983

1

Úhrada státními podniky

1929

357,438.389

1,216.352

182.879

358,837.620

2

Příjmy z Litrů Společné pokladny (Caisse Commune)

1928

-

-

-

-

1929

20,094.375

9,905.625

-

30,000.000

 

1928

1.484,197.634

480,989.683

10,937.640

1.976,124.957

3

Úhrada státní správou

1929

1.289,250.695

627,158.508

14,737.762

1.831,146.965

1928

1.854,840.393

481,552.699

17,944.848

2.354,337.490

Úhrn skupiny IV

1929

1.666,783.459

538,280.485

14,920.641

219,984.585

Jednání rozpočtového výboru.

Rozpočtový výbor senátu zahájil jednání o státním rozpočtu a finančním zákoně pro rok 1929 dne 5. listopadu 1928 a skončil jednání dne 9. listopadu 1928.

Generálním zpravodajem o předloze zvolen senátor Kornel Stodola.

Zpravodaji o jednotlivých kapitolách byli:

Oddíl

Kapitola

Název

senátor

A. Ústřední orgány státu:

1.

President republiky a kancelář presidenta republiky

Dr Havelka

2.

Zákonodárné sbory

3.

Předsednictvo ministerské rady a ze skupiny II. § 13 Státní tiskárny a), § 14 Úřední noviny v Praze a Bratislavě a § 15 Československá tisková. kancelář

Dr Karas

B. Správa zahraniční a vojenská:

4.

Ministerstvo zahraničních věcí

5.

Ministerstvo národní obrany a ze skupiny II. § 19 Vojenská továrna na letadla, § 11 Vojenské a dřevařské podniky a

§ 13 Státní tiskárny b)

C. Správa vnitřní

a) politická:

6.

Ministerstvo vnitra

Kalčok

b) justiční a unifikační:

7.

Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem

Dr Procházka

8.

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

Dr Havelka

9.

Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Dr Fáček

c) kulturní:

10.

Ministerstvo školství a národní osvěty a ze skupiny II. § 7 Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8 školní závod zemědělský v Děčíně-Liebverdě a § 16 Žabčický školní závod zemědělský

Dr Procházka

d) hospodářská

a dopravní:

11.

Ministerstvo zemědělství a ze skupiny II. § 6 Státní lesy a statky

Kroiher

12.

Státní pozemkový úřad

Oddíl

Kapitola

Název

Senátor

e) sociální:

13.

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

Stodola

14. sešit 1. a 2.

Ministerstvo veřejných prací a ze skupiny II. § 9 Státní báňské a hutnické závody

Thoř

15.

Ministerstvo pošt a telegrafů a ze skupiny II. § 4 Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové)

Dr Fáček

16.

Ministerstvo železnic a ze skupiny II. § 5 Československé státní dráhy

Thoř

17.

Ministerstvo sociální péče

Dr Procházka

18.

Agenda ministerstva pro zásobování lidu

19.

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy a ze skupiny II. § 12 Státní lázně

Kroiher

20.

Odpočivné a zaopatřovací platy

Dr Fáček

D. Správa finanční:

21.

Ministerstvo financí a ze skupiny II. § 1 Tabáková režie, § 2 Státní loterie, § 3 Státní mincovna v Kremnici a skupina III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, dávkách a poplatcích.

Ing. Bečka

22.

Všeobecná pokladní správa a skupina IV. Správa státního dluhu a finanční zákon republiky Československé pro rok 1929

E. Kontrola státní správy:

23.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

Výbor konal 8 schůzí, jež trvaly celkem 48 hodin.

Část všeobecná.

Sestavování rozpočtu.

Při sestavování státního rozpočtu,nelze výdaje snižovati schematicky nýbrž třeba oceňovati a porovnávati potřeby státní jednak navzájem mezi sebou, jednak se stanoviska sociálního ideálu státu. Jen tak možno posouditi, která potřeba, resp. úkol je důležitější a nutnější a který možno odsunouti resp. náklad naň snížiti, aby výdaje státní zůstaly v rámci nosnosti obyvatelstva. Tyto zásady byly uplatňovány také při sestavování návrhu rozpočtového pro rok 1929.

Aktivita rozpočtu.

Ve všeobecné rozpravě bylo uvedeno, že rozpočet státní je aktivní jen formálně, poněvadž prý je sdělán s nadějí, že příštího roku potrvá konjunktura obchodu a průmyslu, jaká byla letošního roku. Tak na př. zvyšuje se příjem z cela právních poplatků a naopak se nepočítá prý se snížením výnosu daňového důsledkem daňové reformy.

Leč tyto obavy nejsou odůvodněny. Finanční příjmy jsou preliminovány v celku velmi opatrně, úhrnem níže než na rok 1928 a než vykazují dosavadní účiny skutečného výnosu podle státního závěrečného účtu. vzestup u cel a právních poplatků jest odůvodněn skutečnými výsledky a vzestupnou tendencí a bude zajisté přirozeným vývojem preliminovaných příjmů docílen, i kdyby se snad zhoršila všeobecná konjunktura. S neznámými a mimořádnými poměry ovšem rozpočet předem počítati nemůže.

K poznámce, že rozpočet by se stal pasivním zálohami poskytovanými zemím, zařazením nákladu na zrovnoprávnění pensistů, na sanaci bratrských pokladen a podobné, se podotýká, že na úděly samosprávným svazkům jest v rozpočtu pamatováno tím, že jest v rozpočtu příjem z daní a dávek, z nichž obdrží tyto svazky podíly, již o příslušné kvoty zkrácen, náklad na zrovnoprávnění pensistů a na sanaci bratrských pokladen nemohl pak býti pojat do rozpočtu, poněvadž není proň dosud zákonného podkladu.

Přebytky státního hospodaření.

Přebytky hospodaření státního netvoří reservu, kterou by ministr financí mohl volně disponovati jak bylo v debatě uvedeno, neboť tyto plynou podle článku XIX. finančního zákona pro rok 1928 do fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu.

Překročování rozpočtu.

Státní rozpočet na rok 1925, byl sice překročen, ale větší výdaje jsou odůvodněny vesměs, jak patrno ze státního závěrečného účtu, zvláštními tituly právními. Jsou to zejména zálohy na náklady některých drah, příspěvek fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu a konečně zálohy na učitelské platy.

Státní podnik.

Při státních podnicích bylo poukázáno na to, že skutečné zisky za minulá léta zůstaly za rozpočtovými a přes to prý u podniků v příštích letech byly rozpočítávány značně vyšší cifrou, takže se zde objevují veliké diference.

Tu dlužno připomenouti, že přesné srovnání hospodaření podnikového do roku 1925 není možné. Od roku 1925, kdy uplatněny byly zásady podnikového hospodaření, výsledky hospodaření státních podniků podle státních závěrečných účtů se lepší a za poslední dvě léta, přihlédne-li se k tomu, že nebylo použito zmocnění k uzavření zápůjčky na investice v roce 1926 a že naopak podniky uhradily v tomto roce ze svého provozního zisku celý náklad investiční, jest celkový výsledek jejich příznivější, než byl předvídán rozpočty. Z toho je patrno, že i při rozpočtech státních podniků postupuje se s krajní opatrností.

Také nelze pokládati za nesrovnalost, jestliže se nenakládá se všemi podniky stejně při úhradě jejich investic. Každý podnik státní v tomto směru třeba posuzovati zvláště, Podle povahy a potřeb jednotlivých podniků bylo nutno ponechati jim na-investice zcela neb z části jejich provozní zisk. Tak, aby se usnadnilo rychlejší a účinnější provádění investic čs. státních drah, ponechává se tomuto podniku nejen jeho celý provozní zisk, nýbrž též pro rok 1929 25% kvota daní dopravních ježto podnik tento z důvodů veřejného zájmu musí investovati i tam, kde není možno očekávati rentability. Jen u československé pošty odnímá se tomuto podniku také i pro rok 1929 celý provozní zisk a úhrada investic jeho odkazuje se plně na úvěr a to z toho důvodu, ježto se jedná o investice plně rentabilní.

Finanční politika.

Při debatě o zatížení veřejnými břemeny bylo reagováno na zprávu rozpočtového výboru poslanecké sněmovny o vládním návrhu státního rozpočtu a finančního zákona pro rok 1929 a to na stať, v níž je ciferně dokazováno, že veřejná břemena nezatěžují jen důchody nižší pod 10.000 Kč, nýbrž větší část jich že zatěžuje důchody větší a že břemena tato jsou rozdělena silně progresivně. To bylo hlavním účelem ciferního příkladu, nikoliv však důkaz že zatížení méně majetných vrstev, zejména dělnictva, je nízké. To vyplývá jasně ze závěru této stati, kde se výslovně praví, že touto úvahou není řečeno, že zatížení méně majetných, zejména dělnictva je nízké a že zatížení toto je samozřejmě pociťováno tím více, čím je mzda nižší.

Za předpoklad byly vzaty cifry maximální poněvadž při nižších cifrách byl by rozdíl ještě značnější.

Část zvláštní.

Kapitola 1. President republiky a kancelář presidenta republiky.

Celkový rozpočet.

Celkové výdaje této kapitoly činí. 19,128.926 Kč. Z toho činí výdaje osobní 9,999.617 Kč,

výdaje věcné 9,129.309 Kč.

Z výdajů věcných činí výdaje řádné 5,134.309 Kč a výdaje mimořádné 3,995.000 Kč.

Příjmy preliminují se celkovou částkou 2,760.352 Kč.

Plat presidenta republiky je preliminován podle zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 290 Sb. z. a n.

Paušál pro dary presidentovy dle jeho volného uvážení naprosto nedostačuje, scházející musí hraditi z vlastních prostředků, měl by se fond tento zvýšiti v příštím rozpočtu.

Hradní vodovod.

Pro Pražský hrad vybudován byl za Rudolfa II. Tychonem de Brahe gravitační vodovod užitkové a pitné vody. Užitkový vodovod (systém vodních nádrží) rekonstruuje se již několik let tím způsobem, že hráze dosavadních nádrží se zabezpečují a obnovují se nádrže postupem času zaniklé. Veškeré rekonstrukční práce projektuje a řídí ministerstvo veřejných prací a hradí také náklad na tuto rekonstrukci z příslušné položky na vodní stavby.

Dříve než se přikročilo k rekonstrukci hradního vodovodu, provedlo ministerstvo veřejných prací příslušné propočty rentability tohoto podniku. Při tom vzalo v úvahu i jiné alternativy zásobení Pražského hradu vodou užitkovou (z vodovodní sítě obce Pražské, zřízení zvláštní čerpací stanice na Vltavě). Dle těchto propočtů bude cena 1 m3 vody, dodané z rekonstruovaného hradního vodovodu při obvyklém zúrokování a úmoru investovaného kapitálu podstatně nižší než při obou shora zmíněných alternativách. Nutno proto pokládati náklad vynaložený na rekonstrukci hradního vodovodu za investici účelnou, rentabilní a nutnou.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP