16.

Nedoúčtované položky za rok 1928.

 

 

Průběžné položky koncem roku 1927

 

aktivní

pasivní

 

v hotovosti

 

v cenných papírech

 

v hotovosti

 

v cenných papírech

 

h

h

h

h

Ústřední státní pokladna

584,014.837

53

91,625.025

-

447,669.491

73

16,995.500

62

Pokladny Národního shromáždění

77.463

30

-

-

70.224

16

-

 

Pokladny státních tiskáren a úředních listů

-

-

100.000

-

-

-

-

 

Pokladny konsulární a vyslanecké

17,985.386

68

-

-

13,933.880

92

-

 

Pokladny vojenské

82,288.163

74

-

-

13,869.510

22

-

 

Pokladny četnické

2,124.252

19

-

-

274.866

64

-

 

Pokladny a úřady finanční

689,755.979

82

-

-

398,745.179

06

239.213

68

Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci

64,951.327

34

-

-

33,251.589

33

2,281.000

 

Úřady puncovní

17.770

39

-

-

382.390

48

-

 

Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů

1,082.050

82

-

-

1,325.805

32

-

 

Úhrnem

1.442,297.231

81

91,725.025

-

909,522.937

86

19,515.714

30


 

Průběžné položky koncem roku 1928

 

aktivní

pasivní

 

v hotovosti

 

v cenných papírech

 

v hotovosti

 

v cenných papírech

 

h

h

h

h

Ústřední státní pokladna

374,007.176

26

91,345.025

-

459,958.060

92

17,482.075

62

Pokladny Národního shromáždění

79.897

-

-

-

153.031

25

-

 

Pokladny konsulární a vyslanecké

4,288.931

39

-

-

6,045.210

18

-

 

Pokladny vojenské

84,361.919

41

-

-

17,817.377

84

-

 

Pokladny četnické

210.072

88

-

-

24.162

46

-

 

Pokladny a úřady finanční

719,925.676

57

-

-

490,145.825

20

904.074

23

Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci

29,179.241

66

-

-

30,102.242

89

-

 

Úřady puncovní

9.716

52

-

-

766.321

92

-

 

Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů

1,192.772

46

-

-

1,861.115

34

-

 

Úhrnem

1.213,255.404

15

91,345.025

-

1.006,873.248

-

18,386.149

85


 

17.

Pokladní hotovosti

a zásoby cenných papírů.

Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů.

 

Počáteční stav pokladní

 

v hotovosti

v cenných papírech

 

h

h

Ústřední státní pokladna

748,868.836

68

328,876.292

88

Pokladny Národního shromáždění

2,998.131

69

   

Pokladny konsulární a vyslanecké

14,917.447

09

-

 

Pokladny vojenské

2,401.309

69

-

 

Pokladny četnické

95.234

16

-

 

Pokladny a úřady finanční

41,328.376

68

2) 23,152.354

24

Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci

104.737

15

2,281.000

 

Úřady puncovní

72.243

03

-

 

Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů

327.656

59

-

 

Úhrn vykázaných pokladních zůstatků

811,108.972

76

354,309.647

12

Připočte-li se konečný otav průběžných položek aktivních ze dne 31. prosince 1927

1.442,297.231

81

91,625.025

 

a odečte-li se konečný stav průběžných položek pasivních ze dne 31. prosince 1927

909,522.937

86

19,515.714

30

činí stav státních hotovostí a cenných papírů z reelního hospodaření dnem 31. prosince 1927

1.343.883.266

71

426,418.957

82


 

2) Ze stavu cenných papírů u finančních pokladen připadá:

na náboženské matice...... 21,778.028.67 Kč,

na studijní fondy..... 1,101.540.69 Kč,

na finanční etát...... 33.611.20 Kč,

na okresní školní fondy v Čechách..... 220.393.12 Kč,

na dočasné úložky...... 18.780.56 Kč.

Úhrnem....... 23,152.354.24 Kč.

 

 

Konečný stav pokladní

 

v hotovosti

v cenných papírech

 

h

h

Ústřední státní pokladna

1.383,069.871

20

833,784.927

91

Pokladny Národního shromáždění

3,359.189

78

-

-

Pokladny konsulární a vyslanecké

17,111.956

10

-

-

Pokladny vojenské

2,079.914

95

-

-

Pokladny četnické

43.235

25

-

-

Pokladny a úřady finanční

60.365.531

-

2) 23,778.313

07

Bývalý úřad pro zahraniční obchod

-

-

-

 

Úřady puncovní

23.931

42

-

-

Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů

169.658

12

-

-

Úhrn vykázaných pokladních zůstatků

1.466,223.287

82

857,563.240

98

Připočte-li se konečný stav průběžných položek aktivních ze dne 31. prosince 1928

1.213,271.724

04

91,345.025

-

a odečte-li se konečný stav průběžných položek pasivních ze dne 31. prosince 1928

1.005,942.061

15

18,386.149

85

činí stav státních hotovostí a cenných papírů z reelního hospodaření dnem 31. prosince 1928

1.673,552.950

71

930,522.116

13


 

2) Ze stavů cenných papírů u finančních pokladen připadá:

na náboženské matice........ 21,839.615.86 Kč,

na studijní fondy........ 1,024.190.80 Kč,

na finanční etát...... 10.432.18 Kč,

na okresní školní fondy v Čechách....... 2,17.430.61 Kč,

na dočasné úložky 686.643.62 Kč.

Úhrnem........ 23,778.313.07 Kč.

18.

Podrobné rozčlenění

konečného stavu zásob cenných papírů

ku dni 31. prosince 1928.

Podrobné rozčlenění

konečného stavu zásob cenných papírů ku dni 31. prosince 1928.

Druh cenných papírů

Ústřední státní pokladna

Pokladny a úřady finanční

Úhrnem

h

h

h

I. Státní dluhopisy:

           

4 1/2 % státní prémiová půjčka

2,701.700

-

6.000

 

2,707.700

 

IV. státní půjčka

601.237

50

1,157.662

50

1,758.900

-

6 % státní půjčka na úhradu schodku z moučného hospodářství

477.200

-

-

-

477.200

 

6 % státní slosovatelná půjčka z roku 1923

10.500

-

4.400

-

14.900

 

6 % státní umořitelná půjčka (konsolidační) z roku 1926

-

-

229.000

-

229.000

 

3 % odškodňovací dluhopisy (zák. čís. 236/1924 Sb. z. a n.)

-

 

664.350

-

664.350

 

3 % státní slosovatelné dluhopisy za pohledávky z válečných dodávek (zák. čís. 236/1924 Sb. z. a n.)

6,865.500

-

-

-

6,865.500

 

5 % konversní prioritní půjčka býv. Ústecko-Teplické dráhy

13,890.000

 

-

-

13.890.000

 

4 % prioritní půjčka býv. Buštěhradské železnice

1,312.400

-

-

-

1,312.400

 

Prozatímní listy vydané za předválečné dluhopisy rakouské a uherské (zákon čís. 250/1922 Sb. z. a n.).

-

-

1.200

-

1.200

 

Náhradní renty za předválečné dluhopisy (zák. čís. 104/1928 Sb. zák. a n.)

6,426.300

-

-

-

6,426.300

 

Předválečné státní dluhopisy:

           

a) 4 % rakouská zlatá renta

157,321.588

31

-

-

157,321.588

31

b) 4 % uherská zlatá renta

251,300.700

-

-

-

251,300.700

 

c) 4 % rakouská stříbrná renta

-

-

187.400

-

187.400

 

d) 4% rakouská korunová renta

-

-

19,523.900

-

19,523.900

 

e) 4% rakouská papírová renta

-

-

1,256.700

-

1,256.700

 

f) 4 1/2 % uherská renta z roku 1913

3,274.500

-

-

-

3,274.500

 

g) 4 1/2 % uherská renta z roku 1914

9,784.560

-

 

-

9,784.560

 

h) 4 1/2 % rakouské umoř. pokladní poukázky (1914)

4,750.000

-

-

-

4,750.000

 

ch) různé

-

-

2.110

-

2.110

 

II. Akcie a podíly:

           

České severní dráhy

-

 

300

-

300

 

Místní dráhy "Zaječí-Čejč-Hodonín"

3,795.600

-

-

-

3,795.600

 

Ústecko-Teplické dráhy

28,457.000

-

-

-

28,457.000

 

Ostravsko-Frýdlantské dráhy

2,434.400

-

-

-

2,434.400

 

Košicko-Bohumínské dráhy

43,392.400

-

-

-

43,392.400

 

Místních drah

67,086.400

-

-

-

67,086.400

 

"Telegrafia"

4,080.000

-

-

-

4,080.000

 

Čsl. akc. společ. pro půjčování vagonů v Praze

7,000.000

-

-

 

7,000.000

 

Čsl. zbrojovky akc. spol. v Brně

22,500.000

-

-

-

22,500.000

 

Tiskařské, nakladatelské a novinářské akc. spol. "Orbis"

14,996.000

-

-

-

14,996.000

 

"Pila" továrna na bedny ve Znojmě

8,000.000

-

-

-

8,000.000

 

Družstva "Zoologická zahrada"

250.000

-

-

-

250.000

 

Rosických uhelen

380.000

-

-

-

380.000

 

III. Různé cenné papíry:

           

3 % priority společnosti státní dráhy

159,818.566

48

-

-

159,818.566

48

4 % dluhopisy zvlášt. fondu pro zmírnění ztrát vzniklých z poválečných poměrů

1,680.400

-

-

-

1,680.400

 

Prioritní obligace Alžbětiny dráhy em. 1890

11,197.975

62

-

-

11,197.975

62

Zástavní listy bankovního úřadu ministerstva financí

-

-

32,500

-

32,500

 

Zástavní listy Hypoteční banky

-

-

200

-

200

 

4 % komunální dlužní úpisy Zemské banky

-

-

1.150

-

150

 

Obligace dvorní komory

-

-

191.780

40

191.780

40

Stavební losy

-

-

440

-

440

 

Cenné papíry nadací okresních školních fondů

-

-

5.637

80

5.637

80

Postupní listiny

-

-

1.608

30

1.608

30

Soukromé dluhopisy

-

-

102.136

21

102.136

21

životní pojistka "Praha"

-

-

10.000

-

10.000

 

Vkladní knížky

-

-

382.062

86

382.062

86

Různé

-

-

17.775

-

17.775

 

úhrnem

833,784.927

91

23,778.313

07

857,563.240

98


 

Mimo zde shora vykázané cenné papíry jsou v majetku státní správy ještě jiné cenné,papíry (akcie a podíly elektrárenských společností, akcie společnosti pro,průmysl cukerní v Hodoníně a pod.), které pro neskončené administrativní zřízení nebyly dosud etátně zúčtovány a nejsou proto v pokladním výkazu státní zásoby cenných papírů vykázány, scházejí také akcie podniku, na nichž je s tát kapitálově zúčastněn a které ještě nevydaly svých akcií, jako plavební společnosti Labská, Dunajská a Oderská. Konečně nejsou tu vykázány cenné papíry, které se nacházejí ve správě státních podniků a jsou uloženy v jejich pokladnách.

19.

Vysvětlivky

k odchylkám náležitosti

od rozpočtu.

Skupina I. Vlastní státní správa.

1. Náklad na platy stálých a přidělených zaměstnanců byl nižší, než bylo vzhledem k očekávané systemisaci preliminováno. Tím nastala úspora, z níž byl uhrazen nepreliminovaný náklad na smluvního zaměstnance.

2. Některá místa, s nimiž bylo při preliminování počítáno, nebyla obsazena. Úprava dělnických mezd nebyla schválena v navrhované výši.

3. Neočekávané a neodkladné opravy hradních budov, slavnostní osvětlení hradu a vytápění většího počtu nově upravených representačních místností.

Úhrada překročení z nespotřebovaného úvěru řádných věcných výdajů titulu 2., § 1 a řádných osobních výdajů tit. 2., §§ 3. a 6., kapitoly 1. 4. Hradnímu architektu nebyl vyplacen stavební přídavek, s nímž bylo počítáno a dočasně nebylo obsazeno jedno místo.

5. Hlavně menší náklad na platy smluvních zaměstnanců, denní platy a mzdy dělnictva, pense lesním hajným a podpory dělníkům k práci neschopným.

6. U hospodářské správy byly rozpočtené výdaje překročeny,ježto bylo nutno provésti některé větší opravy hospodářských budov a větší nákup součástí k hospodářským strojům a pohonných látek, a ježto pro sucho bylo nutno i v létě kupovati krmivo.

Naproti tomu u lesní správy bylo dosaženo výsledku příznivějšího, poněvadž nebyly provedeny zamýšlené úpravy budov a zdrželo se placení obecních přirážek, poněvadž nedošly daňové výměry (přirážky obecní odvádějí se obcím přímo a výše jejich jest proměnlivá); tím bylo dosaženo celkového výsledku příznivějšího.

7. Příznivější výnos ze zahrad a obory Hvězdy.

8. Menší úroda obilí, pokles cen obilí, a nižší odbyt palivového dříví. Nepříznivý výsledek snížil se na vykázanou míru větší výrobou užitkového dříví a vyššími cenami, větším odbytem lesní trávy a odstřelem zvěře.

9. Úspora na poslaneckých náhradách podle §u 3., odst. 2. zákona 325/1920 Sb. z. a n. a tím, že nenastaly osobní změny v předsednictvu a ve stavu poslanců.

10. Úspora na delegačních výlohách poslanců, ježto nedošlo k některým zamýšleným cestám do ciziny. Kromě toho, že nebyly do konce roku předloženy všechny účty za služební oděv zřízenců.

11. Počet sněmovních tisků byl omezen a náklad na jubilejní publikaci byl menší než se počítalo.

12. Nedošlo k osobním změnám v předsednictvu a členstvu senátu.

13. Nepreliminovaný náklad spojený s jubilejními oslavami 10tiletí ČSR (jubilejní ročenka a exposice na výstavě soudobé kultury v Brně).

14. Dar jubilejnímu fondu republiky.

15. Výtěžek za vyřazené inventární předměty.

16. Výtěžek za vyřazené inventární předměty.

17. Obsazením systemisovaných míst. Úhrada z úspor mimořádných osobních výdajů při kapitole 3., tit. 1., § 4.

18. Nedošlo k úředním cestám v zamýšleném rozsahu.

19. Komise podle § 3. zákona čís. 286/24 Sb. z. a n. nebyla dosud zřízena.

20. Z téhož důvodu jako u mimořádných osobních výdajů tohoto paragrafu.

21. Některým smluvním úředníkům-redaktorům byla propůjčena systemisovaná místa úředníků pragmatikálních, čímž bylo uspořeno na platech smluvním zaměstnancům.

Úhrada z úspor řádných osobních výdajů §u 1. a mimořádných osobních výdajů §u 4., tit. 1., kapitoly 3.

22. Nedošlo k předpokládanému obsazení služebních míst v plném rozsahu.

23. Vydání některých publikací bylo odsunuto na r. 1929. Používáno bylo levnějších děrných štítků tuzemské výroby, která se již tak zdokonalila, že nebylo třeba objednávati dražší materiál z ciziny (děrných štítků používá se při třídících strojích a byly objednávány dříve z Ameriky). Z úspory byly uhrazeny nutné vyšší náklady na cestovném a stravném, úředních a kancelářských potřebách a na nákup nových součástek strojových k třídícím strojům.

24. Bylo konáno méně schůzí.

25. Jako u řádných osobních výdajů tohoto titulu.

26. Prodejem publikací vydaných v roce 1919.

27. Výtěžek za vyřazený radioaparát.

28. Vyšší výtěžek z prodeje cenin statistiky zahraničního obchodu a větší odbyt "Lexikonu obcí pro Slovensko".

29. Nedošlo k očekávaným náhradám.

30. Nepříznivý výsledek nastal poskytnutím odměn za práce přes čas a výpomocí. Neobsazením přednostenských míst u některých zastupitelských úřadů vznikla úspora na zahraničních přídavcích, propůjčením systemisovaných míst smluvním zaměstnancům a přeložením pomocných sil do zahraničí, vznikla úspora na položkách "Platy smluvních zaměstnanců" a "Denní platy a mzdy", čímž se celkové překročení snížilo.

Řízení podle §u 7. zákona ze dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n. nebylo provedeno. Vyšší potřeba při položce "Platy stálých a přidělených zaměstnanců" v částce 298.619 Kč 30 h byla súčtována na vrub úvěru kapitoly 22., tit. 13., preliminovaného na vyrovnání případných diferencí, jež vzejdou z konečného provedení platových zákonů.

31. Vyšší potřeba na úřední a kancelářské potřeby (zvýšení ceny papíru, větší náklad na rozmnožování tiskových přehledů, přijetí většího počtu topičů a uklízeček) a předplatné časopisů (bylo nezbytno předplatiti značnější počet denních i jiných časopisů v zahraničí).

Překročení snížilo se hlavně tím, že nebylo dosud vyměřeno definitivní nájemné za místnosti používané v Strakově akademii. Úhrada z přebytků při řádných věcných výdajích § 2., tit. 2., kap. 4.

32. Nutným přemísťováním zaměstnanců ze zahraničí do ústředí a naopak ze služebních důvodů, nákupem vnitřního zařízení a nepreliminovaným nákladem na podíly stavebního družstva při spolku konceptních úředníků ministerstva zahraničních věcí.

Úhrada z přebytků při řádných věcných výdajích tit. 2., § 1. do výše 88.822 Kč 12 h, při mimořádných věcných výdajích do výše 829.719 Kč 82 h, při řádných věcných výdajích tit. 2., § 2. do výše 1,300.000 Kč, a u mimořádných věcných výdajů téhož titulu a paragrafu 550.000 Kč.

33. Přeměnou některých konsulátů na vyslanectví (v Rize, Tallinu, Helsinkách, Kaunasu, Mexiku a Teheraně) a přeložením pomocného kancelářského personálu z ústředí k zastupitelským úřadům. Predpokládané úhrady z přebytků při řádných osobních výdajích § 2., tit. 1., kap. 4. nebylo dosaženo.

Vyšší potřeba při položce "Platy stálých a přidělených zaměstnanců" v částce 6&5.681 Kč 95 h byla súčtována u kapitoly 22., tit. 13.

34. Byly omezeny úřední cesty a bylo ušetřeno na nájemném, ježto byla zakoupena vlastní budova v Angoře, zrušen nájem letní residence v Kahýře a ježto nebylo zřízeno vyslanectví v Moskvě. Úspora se snížila na vykázanou míru následkem vyšších služebních vydání diplomat. zastoupení (viz odůvodnění u tit. 2., § 1., osobní výdaje řádné čís. 33.),

Předpokládané úhrady nebyla dosaženo. Vyšší potřeba při položce "Platy stálých a přidělených zaměstnanců" v částce 292.784 Kč 05 h byla súčtována u kapitoly 22., tit. 13.

35. Nebylo zřízeno vyslanectví v Moskvě, zařízení vyslanectví ve Washingtoně bylo odsunuto, zařízení vyslanectví v Bělehradě nebylo úplně provedeno a z úsporných důvodů bylo upuštěno od zakoupení nového vozu pro vyslanectví v Budapešti.

36. Nepříznivý výsledek nastal vyšší potřebou na denních platech a mzdách přeložením pomocných sil z ústředí. Naproti. tomu objevuje se však úspora při položkách "Platy smluvních zaměstnanců", "Pensijní pojištění" a "Odměny a výpomoci", poněvadž některé konsuláty byly přeměněny na vyslanectví (viz odůvodnění u tit. 2., § 1., osobní výdaje řádné čís. 33.). Předpokládané úhrady nebylo dosaženo. Vyšší potřeba při položce "Platy stálých a přidělených zaměstnanců v částce 292.784 Kč 05 h byla súčtována u kapitoly 22., tit. 13.

37. Omezením úředních cest, přeměnou několika konsulátů na vyslanectví, úsporou na nájemném (koupena byla vlastní budova pro konsulát v Hamburku, a tím, že nebyly zřízeny některé nové konsuláty, s nimiž se počítalo při preliminování.

38. Nebyly zřízeny některé konsulární úřady, s nimiž se počítalo při sdělávání rozpočtu a nebylo nutno vybaviti representační místnosti některých přednostů konsulátů nábytkem, ježto užívali nábytku vlastního.

39. Dodatečným zaúčtováním výdajů na mezinárodní sjezdy vyplacených v roce 1919 a 1920,

40. Při ustálené mezinárodní a vnitřní politické situaci byl náklad na službu informační omezen. Úspora se snížila nutnými zařizovacími a udržovacími náklady při službě radiové a větší potřebou propagačních publikací.

41. Návštěvou významných hostí z ciziny na výstavě soudobé kultury v Brně, při slavnostech na oslavu 1Otiletí ČSR, příliš nízkým preliminováním potřeby na příspěvky k udržování styků s cizinou a širší účastí na zahraničních akcích kulturních, humanních a vědeckých.

Úhrada z úspor u věcných řádných výdajů § 1., tit. 4., kap. 4.

42. Likvidace ruské pomocné akce nepostupovala v té míře, jak se předpokládalo.

Souhlas Národního shromáždění podle čl. XI. finančního zákona ze dne 16. prosince 1927, č. 176 Sb. z. a n. byl vyžádán.

43. Dodatečným vyúčtováním účinů z let 1919-1921. Ohledně úhrady jako u tit. 5, (čís. 42).

44. Jako u řádných osobních výdajů. Ohledně úhrady jako u tit. 5. (čís. 42).

45. Jako u řádných osobních výdajů. Ohledně úhrady jako u tit. 5. (čís. 42).

46. Větší výnos kurýrních poplatků a nekompensovatelné náhrady.

47. Nekompensovatelné náhrady.

48. Nedošla k zrušení vis s většinou států, jak se očekávala, některé konsuláty byly přeměněny na vyslanectví. Dále nekompensovatelné náhrady.

49. Výtěžek za vyřazené automobily a nekompensovatelné náhrady.

50. Nekompensovatelné náhrady. Příznivý výsledek snížil se tím, že některé konsuláty byly přeměněny na vyslanectví (viz odůvodnění tit. 2., § 1. čís. 33).

51. Nekompensovatelné náhrady a náhrada za poškození rozmnožovacího stroje od pojišťovny.

52. Nekompensovatelné náhrady.

53. Nekompensovatelné náhrady.

54. Jako u titulu 4.

55. Jako u titulu 4.

56. V roce 1928 nenastala změna v osobě ministra národní obrany; tím zůstala částka preliminovaná na případnou změnu nespotřebována.

57. Místa ve vyšších platových stupnicích, s nimiž se při preliminování počítalo, byla obsazena teprve po povýšení ke konci roku, a to jen částečně; mimo to nemohlo býti přidělení důstojníků v ministerstvu z důvodů organisačních provedeno v tom rozsahu, s jakým se počítalo při sdělávání rozpočtu.

58. Místa občanských zaměstnanců byla obsazována jen v případech krajní nutnosti; při tom byli přiděleni většinou zaměstnanci s nižšími požitky, než měli zaměstnanci, pro něž byla v rozpočtu zajištěna úhrada. Mimo to používání expertů a poskytování odměn a výpomocí dělo se jen v nejnutnějších případech.

59. Místa voj. zástupců v Rusku a Spojených státech amerických nebyla obsazena.

60. Pro některé ze zahraničních orgánů získány byly úřední místnosti za levnější nájemné; mimo to odpadly věcné výdaje pro neobsazená místa vojenských zástupců v Rusku a Spojených státech amerických.

61. Příznivého výsledku bylo docíleno úsporným hospodařením kancelářskými potřebami.

62. Služební cesty, zejména zahraniční, byly omezeny na nejnutnější míru.

63. Povýšení vojenských gážistů na místa ve vyšších platových stupnicích bylo provedeno k pozdějšímu termínu než se při sdělávání rozpočtu předpokládalo. Náklad na přídavky gážistů letectva byl nižší, než bylo rozpočteno, jednak proto, že v roce 1928 nedošlo k zamýšlenému zvýšení leteckých přídavků, jednak také proto, že nebylo dosaženo předpokládaného vyššího počtu gážistů letectva, poněvadž k vybudování dalších leteckých útvarů v předpokládaném rozsahu nedošlo. Mimo to nebyly aktivovány některé vojenské školy a kursy, s nimiž se při sdělávání rozpočtu počítalo, takže též náklad na učitelské přídavky byl nižší.

64. Počet délesloužících a celoroční průměrný počet mužstva byl menší, než se při sdělávání rozpočtu předpokládalo; mimo to náklad na přídavky mužstva při letectvu byl menší než bylo rozpočteno, poněvadž organisačně zamýšlené vybudování leteckých útvarů nebylo v celém rozsahu provedeno; z toho důvodu byl také počet vykonaných letů a nákladu na přídavky za ně menší.

65. Počet zaměstnanců kancelářské pomocné služby v roce 1928 značně poklesl, a to jednak odchodem ze služby státní, jednak přestupováním do služeb jiných resortů státní správy, zejména resortu poštovního. Úbytek těchto zaměstnanců na Slovensku a v Podkarpatské Rusi měl vliv na snížení výdajů na dietách a zvláštních drahotních přídavcích.

66. Podle získaných zkušeností bylo nutno při úpravě paušálního hospodářství zvýšiti některé výměry paušálů, zvláště u paušálů určených na udržování materiálu, neboť množství zásob značně se zvýšilo nákupy z fondu pro věcné potřeby národní obrany. Mimo to reorganisací vojenských útvarů vzrostl značně počet jednotek, pro něž je paušál stanoven.

67. Při sdělávání rozpočtu počítala vojenská správa - ve snaze vyjíti s limitovanou částkou celkového rozpočtu - s příznivým vývojem cen naturálií. Ježto však pokles cen nenastal, nestačila částka preliminovaná na stravu a chléb. Též výdaje na krmivo byly vyšší než rozpočteno, poněvadž ceny sena a slámy značně stouply, a to zvláště v druhé polovině roku následkem sucha. Průměrný počet mužstva a koní nemohl pak v zájmu výcviku armády býti snížen v takové míře, aby byl vyrovnán schodek vzniklý tím, že ceny naturálií byly ve skutečnosti vyšší než jak bylo kalkulováno.

68. Vhodná reorganisace práce v divisních proviantních skladech umožnila snížení počtu dělnictva na nejnutnější míru a snížení nákladu na mzdy.

69. Některé zamýšlené nákupy strojního zařízení a nářadí byly z úsporných důvodů odsunuty na dobu pozdější, mimo to byly režijní výdaje nižší.

70. Počet dělnictva ve vojenském oděvním skladu v Brně byl v roce 1928 snížen, ježto byl provoz ústavu menší.

71. Z prostředků na rok 1928 musily býti uhrazeny též některé objednávky z roku 1927, k jichž uskutečnění v roce 1927 z technických důvodů nedošlo (srov. vysvětlivku č. 91 ve státním závěrečném účtu za rok 1927).

72. Potřeby pro účely stejnokrojové komise nelze předem přesně stanoviti.

73. Větší potřeba vznikla zvýšením nájemného z najatých budov v důsledku zákona č. 44/1928 Sb. z. a n., dále zvýšením nájemného z některých cvičišť a nutným nepředvídaným nájmem nových cvičišť; mimo to zvýšil se náklad na osvětlení zavedením elektrického osvětlení do některých vojenských objektů místo osvětlení petrolejového.

74. Na náhrady za ubytování vojska v novostavbách kasáren podle vládního nařízení čís. 164/1922 Sb. z. a n. bylo zapotřebí vyššího nákladu než bylo rozpočteno, poněvadž v roce 1928 byly vyplaceny též náhrady, na něž bylo preliminováno v roce 1927. (Srov. vysvětlivku č. 94 ve státním závěrečném účtu za rok 1927).

75. Nákup koní z ciziny byl omezen za účelem podpory domácího chovu. Domácí trhy neposkytovaly však dostatek vhodného materiálu (tříletých hříbat) pro odchov ve vojenských remontních ústavech, takže místo zamýšleného nákupu 250 hříbat mohlo býti zakoupeno jen 189. Též nákup remont byl o 70 remont menší, ježto organisace nákupu koní domácího chovu nemohla býti včas sjednána.

76. Za produkty polního a lesního hospodářství ve vojenské hříbárně 1 v Mimoni docílilo se vyšších cen než bylo předpokládáno.

77. Zdravotní ústavy a sklady vystačily s nižším počtem stálých občanských zaměstnanců než bylo rozpočteno, ježto na dobu mimořádné potřeby byli přijímáni jen zaměstnanci výpomocní, a to jen v nezbytných případech.

78. Vyšší náklad vznikl hlavně větší spotřebou léčiv, lékařského, obvazového a zdravotnického materiálu, která povstala jednak větším počtem nemocných ve vojenských zdravotních ústavech, jednak větším odbytem (prodejem) v lékárnách divisních nemocnic. Kromě toho byly ceny léčiv obvazového a zdravotnického materiálu vyšší než s jakými se počítalo při sdělávání rozpočtu.

Zvýšené spotřebě léčiv a ostatního materiálu odpovídá docílení vyšších příjmů na poplatcích za léčení ve vojenských zdravotních ústavech a při prodeji léčiv a obvazového materiálu v lékárnách divisních nemocnic (srov. vysvětlivku k státním příjmům č. 124).

79. Počet civilních zaměstnanců nemusel býti zvýšen v míře zamýšlené, ježto nedošlo v r. 1928 k dalšímu vybudování leteckých jednotek v tom rozsahu, jak se předpokládalo. Mimo to bylo omezeno provádění oprav leteckého materiálu ve vlastní režii a opravy byly zadávány firmám, čímž se uspořilo na mzdách, zvýšil se však náklad věcný (srov. překročení u výdajů věcných téhož paragrafu čís. 80).

80. Vyššího nákladu bylo zapotřebí na nákladnější opravy a generální revise letounů, hlavně starších typů, jež bylo nutno udržovati v provozu vzhledem k tomu, že nové typy z technických důvodů nemohly býti ještě zavedeny. K překročení přispěla též okolnost uvedená u osobních výdajů (srov. čís. 79.).

81. Zařízení meteorologické stanice musilo býti oddáleno vzhledem k nepředvídaným přechodným obtížím technického rázu.

82. Bylo zapotřebí zvýšeného počtu dělnictva k zdolání mimořádných prací, jež vyžadovaly opravy velkého množství materiálu polních drah převzatého svého času z rok. likvidace pro útvary, sklady a dělostřelecké cvičiště v Malackách a adaptace vozů určených pro dopravu mostového materiálu na autovlek, kterou bylo nutno ukončiti před počátkem závěrečných cvičení ženijních vojsk.

83. Výdaje na udržování a běžné doplňování ženijního materiálu, jenž podléhá velkému opotřebení (zejména lanoví, plavidla a mostní soupravy), byly větší než se předpokládalo. Vyššího nákladu než bylo rozpočteno, bylo dále zapotřebí též na udržování, opravy a dopravu na voj. vlečných drahách, jejichž provoz stoupl (srov. vyšší státní příjem za osobní a nákladní dopravu na voj. vlečných drahách, podle vysvětlivky k státním příjmům č. 124).

84. Zvýšení nákladů povstalo následkem nezbytného urychlení výstavby vojenských vlečných drah na technickém cvičišti v Pardubicích, aby mohlo býti co nejdříve přikročeno k pravidelnému speciálnímu výcviku mužstva železničního pluku.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP