85. Následkem menšího rozsahu udržovacích prací v oboru stavebním stačil menší počet sezonních dělníků a na kratší dobu než se počítalo.

86. Výdaje na udržování a běžné doplňování vnitřního zařízení a terčového materiálu pro školní střelnice bylo možno omeziti, poněvadž se materiál méně opotřeboval, než se při stanovení rozpočtové částky předpokládalo.

87. Docílením výhodných cen snížil se náklad na první opatření vnitřního zařízení.

88. Vojenské telegrafní dílny zaměstnávaly menší počet dělnictva a zaměstnanců vyšších služeb, poněvadž zkoušky s radiostanicemi byly ukončeny až v druhé polovině roku, takže k výrobě radiostanic došlo až koncem roku. Mimo to byly opravy některých předmětů spojovacího materiálu vojenských útvarů zadávány místním odborným závodům, poněvadž by se jejich oprava ve vlastní režii výdaji za dopravu a obal značně zdražila. Tím uspořilo se na mzdách dělnictva, zvýšil se však náklad věcný (srov. překročení u věcných výdajů téhož paragrafu, čís. 89).

89. Udržování a běžné doplňování cvičného materiálu pro výcvik ve spojovací službě vyžadovalo většího nákladu než se předpokládalo; cvičný materiál jest již v mnohaletém používání a proto vznikla potřeba nepředvídaných oprav a obměny. K překročení přispěla též okolnost uvedená u osobních výdajů a také to, že telefonní poplatky byly zvýšeny.

90. Náklad na nezbytné telefonní zařízení na letišti ve Kbelích a v muničním skladišti v Trenčíně byl vyšší než bylo rozpočteno, neboť se počítalo s menším rozsahem tohoto zařízení.

91. Z technických důvodů nedošlo k přemístění autozbrojovky z Prahy do Přelouče, takže nemohl býti zamýšlený zvýšený provoz autozbrojovky zahájen a rozpočtený počet dělnictva zaměstnáván.

92. Pravidelná klasifikace civilních motorových vozidel, s níž bylo počítáno v r. 1927, musela býti z technických důvodů odložena na rok 1928; tím vznikl vyšší náklad, ježto v rozpočtu na r. 1928 bylo premilinováno toliko na klasifikaci dodatečnou. Mimo to stoupla potřeba pohonných hmot nad předpokládanou výši.

93. Nedošlo k opatření potřebných nových strojů pro dílny autozbrojovky, ježto z technických důvodů nemohlo býti již v roce 1928 uskutečněno přemístění autozbrojovky z Prahy do Přelouče (stroje nutno opatřiti plánovitě podle nového umístění).

94. Nebylo možno po celý rok zaměstnávati plný počet dělnictva, s nímž bylo počítáno, poněvadž bylo třeba provésti přestavbu místností a strojů dílny vozatajského praporu 5.

95. Část objednávek nebyla do konce roku dodána a u některých dodávek byly provedeny srážky vzhledem k horší kvalitě. Dále nemohla býti z technických důvodů do konce roku provedena zamýšlená elektrisace dílen vozatajského praporu 4. Mimo to nemohly býti zaplaceny výdaje za elektrický proud k pohonu strojů za poslední čtvrtletí 1928, ježto účty elektrických podniků v Praze, Brně a Košicích nebyly včas předloženy.

96. Opatření souprav zbrojířského náčiní vyžadovalo vyššího nákladu než bylo počítáno.

97. Rekonstrukce přívěsných vozů, optické přístroje a opravy traktorů stály více než se počítalo.

98. Počtu dělnictva, s jakým bylo při sestavování rozpočtu počítáno, nebylo zapotřebí, ježto jednak nebylo možno uskutečniti předpokládané přesuny dělostřeleckého střeliva, poněvadž výstavba ústředního skladiště v Trenčíně nepostoupila v očekávané míře, jednak došlo k nepředvídanému zrušení dvou zbrojních dílen. Mimo to byla oprava a výroba truhlíků na střelivo z důvodů úsporných soustředěna u muniční továrny (srov. vysvětlivku č. 10). K snížení nákladů přispěla též okolnost, že předpokládaná úprava kolektivních smluv, spojená se zvýšením mezd byla provedena teprve od 1./7. 1928.

99. Režijní výdaje se zvýšily následkem vzestupu cen řeziva a nepředvídanými nutnými opravami koňských postrojů.

100. Ceny dělostřelecké munice vyráběné v druhém pololetí roku stouply proti cenám v roce 1927, s nimiž bylo při sdělávání rozpočtu počítáno.

101. Nebyly preliminovány výdaje na úpravu nahodilých střelnic, poněvadž se očekávalo, že včas bude lze zahájiti střelbu na střelnici v Brdech. Zřízení této střelnice nebylo však z technických důvodů ukončeno. (Srov. úsporu u výdajů mimořádných téhož paragrafu, vysvětlivka čís. 102).

102. Výstavba pozorovacích věží a krytů na dělostřelecké střelnici v Brdech nemohla býti provedena, poněvadž nebyla ještě skončena úprava cest a silnic.

103. Provoz továrny, která se buduje a rozšiřuje, stoupl a tím i náklad na mzdy a na ostatní provozní výdaje. Mimo jiné vyžadovalo vyššího nákladu soustředění výroby a oprav truhlíků na střelivo (srov. vysvětlivku č. 98).

104. Několik míst zaměstnanců vyšších služeb zůstalo neobsazeno, poněvadě jejich funkce zatím zastávali důstojníci technické zbrojní služby.

105. Část objednávek nemohla býti do konce roku provedena, jednak z technických důvodů, jednak proto, že převzetí některých dodávek muselo býti odsunuto, ježto materiál nevyhovoval přesně objednávkovým podmínkám.

106. Z úsporných důvodů byly omezeny pracovní hodiny přes čas a snížen počet zaměstnanců.

107. Z důvodů úsporných byl do vojenské akademie a do vojenské inženýrské koleje přijat menší počet frekventantů než bylo rozpočteno, stipendia pro posluchače vysokých škol technických a stipendia na studijní cesty a náhrady za studijní výdaje byly poskytovány v menší míře než bylo předpokládáno; dále bylo omezeno vysílání důstojníků na studium do zahraničí a též náhrady materiálních škod z tohoto titulu nevyžadovaly předpokládaného nákladu; mimo to nebyly aktivovány některé vojenské školy a kursy, s nimiž se při sdělávání rozpočtu počítalo. Konečně nastaly úspory následkem přemístění telegraf. učiliště z Kutné Hory do Turnova, čímž doba učební byla zkrácena.

108. Nákup učebních, studijních a výcvikových pomůcek byl omezen z důvodů úsporných na míru nejnutnější. Mimo to nemohly býti některé objednávky z technických důvodů do konce roku uskutečněny.

109. Plukovní, tělocvičné a sportovní závody konaly se z důvodů výcvikových v menší míře. Podpory soukromým korporacím byly z důvodů úsporných udělovány v menším rozsahu. Mimo to nebylo zapotřebí udělovati podpory na studium instruktorů menšinových jazyků, poněvadž byl dostatek instruktorů, ovládajících menšinové jazyky.

110. Přípravy vyřaďovacích závodů pro Olympiádu nevyžadovaly předpokládaného nákladu; též počet závodníků vyslaných do zahraničí byl menší a jejich pobyt v cizině byl zkrácen.

111. Dva zaměstnanci vyšších služeb stali se 1. březnem pragmatikálními zaměstnanci, jichž požitky jdou na vrub úvěru § 3, titulu 2.; mimo to nebylo možno včas obsaditi dvě místa litografů.

112. Následkem zvýšené poptávky po výrobcích voj, zeměpisného ústavu byl též větší provoz a spotřeba materiálu (srov. vyšší státní příjem za výrobky voj. zeměpisného ústavu podle vysvětlivky č. 124).,

113. Na udržování a běžné doplňování zařízení fotografických a kinematografických dílen, jakož i musea nebylo tolik vynaloženo, jak bylo předpokládáno vzhledem k tomu, že se Památník Odboje přestěhuje do nových budov, s jejichž stavbou bylo již započato.

114. Počínajíc rokem 1928 bylo možno pro jednotlivé válečné hroby snížiti udržovací paušál. Též opravy evidenčních tabulek nevyžadovaly nákladu v předpokládané výši.

115. Převoz ostatků čsl. příslušníků z ciziny se neuskutečnil.

116. Rozsah a doba cvičení byla z důvodů úsporných omezena na nejnižší přípustnou míru. Cvičení vozatajstva a služeb se vůbec nekonala.

117. Překročení vzniklo hlavně tím, že výdaje na stravu a chléb byly vyšší, než jak bylo kalkulováno, Též ceny krmiva a steliva byly vyšší, než bylo při preliminování počítáno.

118. Vojenská správa učinila za účelem snížení cestovních a dopravních výdajů různá úsporná opatření a preliminovala vzhledem k limitování svého rozpočtu (zákon č. 240/1926 Sb. z. a n.) u paragrafu 31. toliko částku 33,356.000 Kč. Ježto však podařilo se snížiti tyto výdaje v roce 1928 proti roku 1927 pouze o ca 4,400.000 Kč, nestačila preliminovaná částka na cestovní a dopravní výdaje, jichž průměr z posledních 3 let činil částku ca 57,000.000 Kč.

119. Náklad na oslavy 10letého výročí trvání některých vojenských útvarů a na věnování praporů. Mimo to byly realisovány některé výdaje z uplynulých správních období.

120. Výdaje podle zákona o válečných úkonech nedosáhly předpokládané výše, ježto nebylo lze v ministerské komisi projednati všechny případy požadovaných náhrad.

121. Počet členů misse snížil se odchodem některých členů v důsledku systematicky prováděné organisace čsl. branné moci.

122. Vyšší náklad vznikl výplatou mimořádných výpomocí tuberkulosním legionářům, sirotkům a vdovám po nich, nemajícím nároku na zákonné zaopatření, kteroužto výplatu provádělo ministerstvo národní obrany v souhlasu s obdobným postupem ministerstva soc. péče v rámci oslav desátého výročí trvání republiky.

123. Příznivý výsledek vznikl hlavně větším odprodejem věstníků nežli se předpokládalo.

124. Nižší příjem je výslednicí nepříznivých a příznivých rozdílů u jednotlivých položek.

Rozpočtené výše příjmů nebylo dosaženo při prodeji nepotřebného materiálu (vyřazeno a odprodáno menší množství) na nájemném z kantin (postupným jejich zrušováním), za vytříděné koně (následkem poklesu cen), za služební předpisy (omezením nákladu), za pronájem automobilů z vojenského provozu vyřaděných (nájemné musí ve většině případů býti soudně vymáháno a splácí se většinou, - jelikož jde převážně o nemajetné - splátkami), za vyřaděná vozidla a starý automobilní materiál (následkem menšího zájmu byl výtěžek až o 20 % nižší než v letech předchozích), za prach získaný desadjustací (desadjustace omezena jen na střelivo ze střelnic), při hospodářství na střelnici v Milovicích (neúroda pícnin následkem sucha) a u Památníku Odboje (omezením filmových představení). Rovněž u položky "Různé příjmy", kterouž lze preliminovati jen odhadem, nebylo docíleno rozpočtových příjmů.

Naproti tomu bylo dosaženo vyšších příjmů, než bylo rozpočteno, z bytů pronajatých vojenským gážistům a z místností propůjčených k účelům soukromým (zvýšením nájemného podle zákona č. 44/1928 Sb. z. a n.), na srážkách z nájemného za ubytování vojska v případech, kde vojenská správa provedla opravy za vlastníka (následkem většího počtu provedených oprav), při odprodeji hnoje (docílením výhodnějších cen), na poplatcích za léčení ve vojenských zdravotních ústavech (vyšší počet ošetřovaných osob), při prodeji léčiv a obvazového materiálu (větším odbytem následkem chřipky a jiných infekčních chorob v roce 1928), za dopravu na vojenských vlečných drahách (následkem zvýšené dopravy) a za výrobky vojenského zeměpisného ústavu (větším odbytem).

125. Vyššího příjmu bylo docíleno na taxe za udílení mezispojenecké vítězné medaile.

126. K refundaci příslušné kvoty požitků francouzské vojenské mise nedošlo, poněvadž způsob refundace není dosud mezi oběma vládami republik dohodnut.

127. Zadržením různých doplatků na zaopatřovací platy dlužníků, případně též prováděním administrativních.srážek z těchto platů bylo docíleno větších splátek na zálohy poskytnuté v letech minulých.

128. Místa odchodem zaměstnanců do výslužby a úmrtím uprázdněná byla obsazena teprve koncem roku 1928. Kromě toho zůstala část míst, s nimiž se počítalo při preliminování, neobsazena pro nedostatek sil.

129. Úsporou na cestovném a stravném, poněvadž pro nedostatek odborných sil byly omezeny revise u pojišťoven podle ustanovení nařízení ministerstev vnitra, práv, obchodu a financí ze dne 5. března 1890, čís. 31. ř. z. Z důvodů úsporných byly pak omezeny úřední cesty, zvláště do ciziny. Byl snížen náklad na udržování služebních automobilů. Sbírka zákonů a nařízení a věstník ministerstva vnitra a četnictva měly menší rozsah, než bylo předpokládáno. Vyšším nákladem n. nutné meziměstské služební telefonní rozhovory snížil se příznivý výsledek na vykázanou výši.

130. Převážně poskytnutím značnějšího počtu podpor a subvencí (České zemské hasičské jednotě v Praze na stavbu ústředního hasičského domu 1,300.000 Kč). Nepříznivý výsledek snížil se tím, že komise pro očistu úředního jazyka nepokračovala z nedostatku sil ve své činnosti, a že tedy nebylo použito úvěru preliminovaného na této položce. Úhrada překročení z úspor řádných věcných výdajů § 2, tit. 1., kap. 6. a řádných osobních výdajů § 2, tit. 2., kap. 6.

131. Vrácením neupotřebených zbytků záloh poskytnutých jednotlivým politickým, resp. policejním úřadům k účelům státně bezpečnostním.

132. Převážně tím, že účinnost zákona o organisaci politické správy byla podle zákona ze dne 28. června 1928, čís. 92 Sb. z. a n. odsunuta pro zemi Českou a Moravskoslezskou k 1. prosinci 1928, dále že nebyla obsazena část preliminovaných míst stálých zaměstnanců, čímž vznikla i úspora na nemocenském pojištění. Značné úspory vznikly dále úmrtím, odchodem zaměstnanců do výslužby, přeložením a. vystoupením ze státní služby. Uprázdněná místa byla v mnohých případech obsazena úředníky s prvým stupněm služného platově stupnice, kdežto pensionovaní a zemřelí měli většinou nejvyšší stupeň služného příslušné stupnice. Konečně ubylo také smluvních zaměstnanců. Na Slovensku a Podkarpatské Rusi bylo nutno přijmouti větší počet kancelářského pomocného personálu při provádění organisace politické správy a pro likvidaci žup na Podk. Rusi, čímž se příznivý výsledek snížil na vykázanou výši.

133. Převážně tím, že účinnost zákona o organisaci politické správy pro zemi Českou a Moravskoslezskou byla podle zákona ze dne 28. června 1928, čís. 92 Sb. z. a n. odsunuta k 1. prosinci 1928. Dále bylo uspořeno na úředních potřebách, automobily zrušených žup byly vyřazeny z provozu a bylo použito starých zásob automaterialii a pohonných hmot. Konečně bylo ušetřeno na nájemném, poněvadž podle ustanovení § 1, odst. 4. zákona o organisaci politické správy čís. 125/27 Sb. z. a n. jest obec povinna opatřiti vhodné místnosti pro okresní úřady a nésti náklad s umístěním spojený, k němuž stát aneb okres mohou přispěti částkou nepřesahující jeho dvě třetiny; většina oddělení zemského úřadu v Praze, umístěných v soukromých budovách na Malé Straně, přestěhovala se do vlastních budov na Smíchově a pod Emauzy, čímž bylo ušetřeno rovněž na nájemném. Z úspor byla uhrazena hlavně vyšší potřeba na cestovném a stěhovacích výlohách (Slovensko a Podkarpatská Rus).

134. Příčiny značného překročeni preliminované částky byly hlavně tyto:

Vybavení zemských a okresních úřadů věcnými potřebami ve větším rozsahu, než se očekávalo, přiznání diet za vedení dvojí domácnosti při provádění reorganisace politické správy; dále nepreliminované náklady: na telefonní a vnitřní zařízení zemského úřadu v Praze, na osvětlení, telefonní zařízení a opatření nábytku pro okresní úřad v Novém Městě nad Metují, na zařízení novostavby okresních úřadů v Mor. Třebové, Uher. Brodě, Litovli, Topolčanech a Trnavě, na volby do zemských a okresních zastupitelstev, na nákup likvidačních listů pro zavedení šekového řízení u okresních školních fondů a odvodem výtěžku ministerstvu obchodu za zboží prodané svého času úřadem ministra s plnou mocí pro, správu Slovenska po demobilisaci. Úhrada překročení z úspor při řádných osobních výdajích téhož paragrafu.

135. Nepříznivý výsledek vznikl hlavně doplněním sboru uniformované stráže bezpečnosti na systemisovaný stav, zvýšením přídavků na byt členů obou sborů stráže bezpečnosti (uniformovaného a neuniformovaného), sestátněním bezpečnostní služby v Jablonci n. N., Ústí n. L., Šumperku a Krnově a výplatou odměn za mimořádné služky. U policejního ředitelství v Praze vznikla odchodem zaměstnanců do výslužby a k jiným úřadům úspora, jež snížila překročení na vykázanou výši, Úhrada z úspor při řádných osobních výdajích §u 2., tit. 2., kapitoly 6.

136. Preliminovaný úvěr byl překročen nutnými vyššími výdaji na kancelářské potřeby zejména otop, zakoupení a udržování motorových kol a cestovné a stravné. Také služební a pohotovostní výdaje při slavnostech, sjezdech a volbách do zemských a okresních zastupitelstev způsobily nepředvídaný náklad. Dalším důvodem překročení byla nutná obnova ložních potřeb u policejních úřadů v Čechách a zdražení píce. Toto překročení bylo poněkud sníženo tím, že nedošlo k předpokládanému zvýšení nájemného a k placení dodatečných předpisů na obecní dávky k nájemnému, a že s městy Bratislavou a Košicemi nebyly dosud uzavřeny nájemné smlouvy. Úhrada z úspor řádných osobních výdajů §u 2., tit. 2., kap. 6.

137. Převážně nepreliminovanými náklady na přeměnu telefonní ústředny v Chebu, zakoupením motorové tříkolky pro zdravotní službu, automobilů pro policejní ředitelství v Plzni a Bratislavě, náklady pro nákup kožených stejnokrojů, na výstroj stráže bezpečnosti v Praze, Moravské Ostravě a Užhorodě a na výplatu honoráře za projekt policejní budovy v Bratislavě. Poněvadž nedošlo k zřízení státních policejních úřadů v zamýšleném rozsahu, vznikla úspora, jíž se snížilo překročení. Úhrada z úspor při řádných osobních výdajích §u 2., tit. 2., kap. 6.

138. Stav zaměstnanců, s nímž se počítalo při sdělávání rozpočtu, nebyl plně obsazen a úbytek nebylo lze doplniti normálním přírůstkem četnictva na zkoušku.

139. Důvod uvedený při osobních řádných výdajích měl vliv i na některé položky v hospodaření věcném. Stravné nebylo vyčerpáno, pak také z důvodu častých soustředění četnictva, při nichž četnictvu náleží přídavek za odvelení, ubytovací výlohy nedosáhly očekávané výše, počet přijatých četníků na zkoušku byl menší, udržovací náklady motorových kol byly nižší, byla snížena výměra kancelářského paušálu a byl změněn způsob a lhůta výplaty otopného (otopné bylo jako v předchozích letech preliminováno na zimní období 1928 a 1929, t. j. od 16. X. 1928 do 15. IV. 1929; v roce 1928 bylo však otopné vyplaceno četnickým útvarům pouze za dobu od 16. X. do 31. XII. 1928, ježto výnosem ministerstva vnitra ze dne 12. VI. 1928 byla lhůta náležitosti a výplaty otopného změněna). Telefonní výdaje, výlohy za chov a výcvik služebních psů, náklad na doplnění a opravy kancelářského zařízení a na osvětovou činnost byly mimo očekávání nižší.

140. Byly nahrazeny gážistům m. sl. třídy výlohy za opatření vycházkových šavlí, opatřeny byly přilby za vyšší ceny a nezbytně nutné pomůcky pro daktyloskopii a pátrací službu, dále byly nepreliminované náklady na zakoupení motorových kol, výstroje řidičů pro pátrací stanice a nákup psacích a počítacích strojů. Překročení se snížilo tím, že nebylo třeba nakupovati služební kola a doplňovati lyže a lyžařskou výstroj, a že nastala úspora při položce "Další vybavení velitelství a stanic novými služebními předpisy", poněvadž některé předpisy nebylo lze pro technické překážky vydati. Úhrada z úspor při řádných věcných výdajích téhož titulu.

141. Nekonaly se přípravné práce.

142. Rozsah a doba vojenských cvičení byla z důvodů úsporných omezena na nejnižší přípustnou míru, cvičení vozatajstva a služeb se vůbec nekonala. (Srov. odůvodnění k § 30., tit. 2., kap. 5., řád, osob, výdaje, čís. 116). Z toho důvodu byla i menší potřeba na vyživovacích příspěvcích.

143. Reparační komise nerozhodla dosud o hrazení nákladu za péči o býv. válečné uprchlíky.

144. Úvěr tento, který jest určen především na příspěvky k úhradě škod způsobených výtržnostmi, nebyl vyčerpán, ježto v roce 1928 byl jen nepatrný počet odůvodněných přihlášek.

145. Zvýšením.počtu předplatitelů a ceny Sbírky zákonů a nařízení při prodeji jednotlivých čísel (za 1 list ze 16 hal. na 20 hal). Nižším výnosem insertních poplatků věstníku a úbytkem předplatitelů snížil se příznivý výsledek na vykázanou výši.

146. Výtěžek za vyřazený služební automobil.

147. Větší odbyt cestovních pasů po zrušení visových poplatků mezi RČS a Německem a Rakouskem a vyšší příjem na poplatcích za vidování pasů a za průkazky při zvýšeném cizineckém ruchu a pohraničním styku Dále nekompensovatelné náhrady a příspěvky obcí na Slovensku, které neposkytují naturálního bytu obec. a okol. notářům.

148. Nekompensovatelné náhrady.

149. Nepříznivým výsledkem u položky "Příspěvky obcí k nákladům na stráž bezpečnosti a civilní stráž", poněvadž venkovským obcím, kde byla sestátněna policie, nebyly doručeny v roce 1928 platební rozkazy. Různými příjmy a nekompensovatelnými náhradami snížil se nepříznivý výsledek na vykázanou míru.

150. Výtěžkem za odprodané nepotřebné lůžkoviny a součásti výstroje, nepreliminovaným příjmem za podnájemné, splacené ženatými příslušníky četnictva, kterým byl poskytnut soukromý byt v nepotřebných místnostech četnických kasáren a nekompensovatelnými náhradami.

151. Předpřevratový bankovní vklad býv. uherského četnictva, který podle článku 191 Trianonské smlouvy připadl čsl. státu.

152. Náhradami neoprávněně vybraných vyživovacích příspěvků.

153. Uvolněním vkladu u vídeňské poštovní spořitelny, výtěžkem za odprodané zařízení a zboží z uprchlických skladišť.

154. Nekompensovatelné náhrady.

155. Obsazením systemisovaných míst a výplatou odměn za mimořádné práce. Úhrada částky 177.450 Kč z úspor řádného osobního úvěru tit. 3. Ohledně zbytku překročení (na odměny za mimořádné práce) nebylo zavedeno řízeni podle § 7. zákona ze dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n.

156. Zaplacením dávky z nájemného, poplatku za používání stok a smluvně převzatého příspěvku k úhradě annuit za dobu minulou. Úhrada z úspor mimořádného věcného úvěru tohoto titulu.

157. Během roku odpadla z části výplata diet z titulu vedení dvojí domácnosti a bylo zakoupeno kancelářské zařízení jen nezbytně nutné.

158. Místa, s nimiž bylo počítáno při sestavování rozpočtu, nebyla obsazena a značný počet zaměstnanců odešel do výslužby. Pojišťovací soudy byly uvedeny v činnost teprve vládním nařízením ze dne 28. prosince 1928, čís. 213 a 214. Sb. z. a n. a k zamýšlenému zřízení pracovních soudů nedošlo, poněvadž příslušná osnova zákona nebyla ústavně projednána. Zvýšení odměn funkcionářům státního zastupitelství bylo provedeno teprve od 1. ledna 1929 výnosem ministerstva spravedlnosti ze dne 19. září 1928, čís. 29.558 (věstník ministerstva spravedlnosti čís. 33). Mimo to část účtů za dodaný služební oděv nebyla včas předložena. Příznivý výsledek byl snížen vyšší potřebou na odměnách za mimořádné práce a tím, že byl následkem nedostatku stálého kancelářského personálu přijat větší počet kancelářských pomocných sil námezdných.

159. Neočekávaně stoupl počet substitucí a úředních cest a následkem vzestupu agendy zvýšila se potřeba tiskopisů a kancelářských potřeb. Mimo to byl větší náklad na trestní soudnictví následkem většího počtu trestních případů a větší výlohy spojené s prací trestanců. Úhrada v částce 995.440 Kč z úspor řádného osobního úvěru v částce 2,649.430 Kč z úspor mimořádného věcného úvěru tohoto titulu, v částce 250.000 Kč z úspor řádného věcného úvěru tit. 4. a v částce 150.000 Kč z úspor řádného věcného úvěru tit. 5. Ohledně zbytku překročení nebylo zavedeno řízení podle § 7. zákona ze dne 20. března 1919. čís. 175 Sb. z. a n.

160. Během roku odpadla z části výplata diet z titulu vedení dvojí domácnosti a diet za vedení jazykových kursů. Nedošlo k zakoupení vnitřního zařízení pro soud v Tišnově, v Uh. Brodě, v Českém Těšíně, ve Zvoleni, v Popradu, v Sobrancích, v Medzilaborcích, Velké Berezné a v Užhorodě, částečně pak pro krajský soud v Mladé Bosleslavě a Mor. Ostravě, poněvadž novostavby budov nebyly včas dokončeny. Pro nedostatek personálu nemohlo se intensivněji pokračovati v zakládání pozemkových knih na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Požitky zaměstnanců poručenských úřadů, které byly v obvodu vrchního soudu v Bratislavě omylem zde preliminovány, byly přeúčtovány k tíži řádného osobního úvěru.

161. Někteří zaměstnanci odešli do výslužby a náklad na vojenské hlídky k střežení věznic byl nižší, než se předpokládalo.

162. Menší potřebou při položce "Opatření surovin a příslušenství" a menším nákladem na osvětlování a otop.

163. Preliminovaný výdaj na diety z titulu vedení dojí domácnosti zaměstnancům přeloženým do trestnice v Leopoldově odpadl, ježto jim byly přiděleny naturální byty.

164. Ústav Mikulovský zaplatil nájemné z najatého statku na rok 1928 již koncem roku 1927 a doplnění knihovny a dalších některých učebních pomůcek bylo odsunuto. V ústavě Komenského bylo zavedením ústředního topení uspořeno na otopu, část pak účtů za dodané uhlí a koks nebyla včas předložena a doplatek účtu za instalatérské práce byl vyplacen až v roce 1929, ježto nebyla do konce roku provedena příslušná kolaudace. Ústavní hospodářství dodávala potřebné potraviny za ceny nižší než byly ceny tržní, se kterými bylo při sestavování rozpočtu počítáno. K tomu přistupuje pokles výloh na potřeby zdravotní následkem příznivého zdravotního stavu chovanců a menší potřeba surovin a příslušenství, jakož i nižší náklad na odměny chovancům za jejich práce následkem slabšího provozu dílen.

165. Odpadla výplata diet z titulu vedení dvojí domácnosti.

166. Během roku nebylo nahodilých příjmů ani nekompensovatelných náhrad výdajů z let minulých.

167. Větší příjem z práce vězňů. K tomu přistupuje příznivější výsledek polního hospodářství ve věznicích, vyšší příjem na schovacím poplatku a nájemném ze skladiště soudní dražebny v Praze a na příspěvcích obcí za konání úředních dnů. Náhrady soudních útrat v trestním řízení na Slovensku a Podkarpatské Rusi (podle § 13. uher. zák. čl. XLIII z r. 1890) preliminované u kap. 22., tit. 5., § 15., pol. 9. byly zde súčtovány, poněvadž zákonem č. 181/27 Sb. z. a n. byla součinnost finančních úřadů při vymáhání těchto náhrad změněna a soudy pověřeny péčí o správné zaplacení (výnos ministerstva spravedlnosti ze dne 2. února 1928, č. 4311, věstník ministerstva spravedlnosti č. 6/28).

168. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z let předešlých nedosáhly předpokládané výše.

169. Příznivým výsledkem při položce "Příjmy z práce trestanců" a větším výnosem hospodářství na statku v Liticích a ústavního hospodářství v Leopoldově.

170. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z let předešlých.

171. Překročení vzniklo větším počtem nutných expertis v oboru práva finančního a občanského.

172. Větším vydáním na knihovnu.

173. Nepreliminovaný výnos z "Publikací".

174. Hlavně úsporou na platech stálých a přidělených zaměstnanců, která vznikla odchodem několika vyšších soudců do výslužby, úmrtím, přeložením a vystoupením zaměstnanců ze služby; při preliminování bylo také počítáno s větším počtem míst, než bylo při systemisaci stanoveno a reorganisace nejvyššího správního soudu nebyla provedena, Příznivý výsledek byl snížen na vykázanou výši poskytnutím odměn za práce přes čas.

175. Volební soud v roce 1928 zasedal pouze třikráte.

176. Při preliminování počítalo se s tím, že bude projednána osnova zákona o reorganisaci nejvyššího správního soudu, což se nestalo. Podle této osnovy mají plynouti pokuty pořádkové a pro svévoli do pokladny státní, kdežto dosud se odvádějí chudinskému fondu obce stěžovatele.

177. Sbírka nálezů volebního soudu byla vydána až koncem roku.

178. Novým převodem požitků zaměstnanců referátu ministerstva školství a národní osvěty v Bratislavě podle zákona čís. 103/1926 Sb. z. a n. se zpětnou platností od 1. ledna 1926 podle požitků dosažených š připočtením osobních přídavků (t. zv. slovenské výhody) a vyšším nákladem na odměny za mimořádné práce a práci přes čas a na výpomoci. Nepříznivý výsledek byl snížen odchodem zaměstnanců na jiná působiště, úmrtím a tím, že úředníci pracující v agendě Státního nakladatelství u ministerstva školství a národní osvěty (ústřední správy Státního nakladatelství) byli při zřízení centrálního ředitelství tohoto ústavu jím převzati a přímo placeni. Nové smluvní síly nebyly pak přijímány. Úhrada v rámci kapitoly.

179. Vyšší náklad na telefonní poplatky, na otop a úklid v nově upravených místnostech a rozšíření obsahu Věstníku. Překročení bylo sníženo tím, že nebylo třeba oprav na nově zakoupeném automobilu a bylo docíleno menší spotřeby a výhodnějšího nákupu tiskopisů a kancelářských potřeb na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Úhrada v rámci kapitoly.

180. Některá preliminovaná místa úředníků právních a inspekčních na Moravě a Slovensku nebyla obsazena. Vyšším nákladem na substituce za okresní školní inspektory a na odměny byl příznivý výsledek snížen.

181. Úsporami na stěhovacích výlohách a režijních potřebách.

182. Obsazením systemisovaných míst, vyššími náklady substitučními, ustanovením nových smluvních sil a vyšším nákladem na odměny za suplování, poněvadž nemohla býti obsazena místa profesorů řádných předmětů (náhradní opatření). Naproti tomu byl nižší náklad na nemocenské pojištění státních zaměstnanců. Úhrada v rámci osobních výdajů kapitoly.

183. Rozvoj vysokých škol v Praze a Brně způsobil větší náklad na vyučovací potřeby a režijní výlohy; fondu všeobecné nemocnice v Praze byla vyplacena část klinického příspěvku na základě usnesení vlády ze dne 13. prosince 1927. Podle zákona na ochranu nájemníků bylo zvýšeno nájemné za některé universitní ústavy v Bratislavě. Naproti tomu bylo docíleno úspor na vyučovacích potřebách a režijních výlohách university v Bratislavě a na nájemném, poněvadž některé fakulty pražských universit byly umístěny ve vlastních budovách. Universitní lékařská fakulta a vysoká škola zvěrolékařská v Brně neplatily dosud definitivní nájemné, ježto nájemní smlouvy nebyly dojednány. Úhrada v rámci kapitoly.

184. Odpadlo z části vyplácení diet z důvodu vedení dvojí domácnosti.

185. Úsporou na režijních výlohách. Příznivý výsledek byl snížen větší potřebou na cestovném, poněvadž bylo pořádáno více exkursí a byly větší výdaje za přestěhování.

186. Obsazením systemisovaných míst a poskytnutím odměn při službě meteorologické. Nepříznivý výsledek byl snížen neobsazením části míst na Slovensku, s nimiž bylo počítáno při preliminování a omezením počtu stipendií.

187. Účty za vnitřní zařízení nebyly včas předloženy a odpadlo z části vyplácení diet z důvodu vedení dvojí domácnosti u zaměstnanců na Slovensku.

188. V roce 1928 byl dokončen nový převod požitků profesorů a ředitelů středních škol podle zákona čís. 103/1926 Sb. z. a n. se zpětnou platností od 1. ledna 1926, podle požitků dosažených s připočtením osobních přídavků (t. zv. slovenské a podkarpatské výhody). Na Moravě a ve Slezsku byl větší náklad na platy stálých a přidělených zaměstnanců, než dalo se při sestavování rozpočtu předpokládati, na Podkarpatské Rusi pak došlo k neočekávanému rozšíření ústavů pro přírůstek žactva. Dále byly vypláceny platové doplňky profesorům nestátních ústavů v Kežmarku, v Prešově a v Nových Zámcích podle nové platební úpravy, poněvadž v roce 1928 nedošlo k zamýšlenému sestátnění těchto ústavů. Konečně byla větší potřeba na denní platy a mzdy následkem většího počtu pomocných sil. Nepříznivý výsledek byl snížen tím, že pensionováním a úmrtími uprázdněná místa v Čechách nemohla býti vždy ihned obsazena, dále že předmětům nepovinným nevyučovalo se v očekávaném rozsahu pro nedostatek sil, že došlo ke zrušení spolkových dívčích reálných gymnasií v Chrudimi a v Pardubicích, a tím, že nebyla dosud projednána předloha zákona o zvýšení pensijních a zaopatřovacích požitků profesorů nestátních škol na Slovensku, následkem čehož vyplaceny byly i nadále pense stanovené dle dřívějších uherských norem.

189. Zvýšením nájemného, větší potřebou na režijních výlohách vzniklou rozmnožením počtu tříd a otevřením nových budov, neodkladnými opravami vnitřního zařízení, výměnou nepotřebného školního nábytku a doplněním učebných pomůcek. Úhrada v rámci kapitoly.

190. Nedošlo k dodávce nábytku pro novostavby středních škol v Brně a v Novém Jičíně a bylo třeba menšího nákladu na vydávání učebnic a na diety z důvodu vedení dvojí domácnosti na Slovensku a Podkarpatské Rusi následkem zlepšování bytových poměrů. Příznivý výsledek snížen byl větší potřebou vzniklou doplňováním a opatřováním vnitřního zařízení pro ústavy rozšířené a nově otevřené.

191. V Čechách, na Moravě a ve Slezsku zůstala neobsazena některá preliminovaná místa uvolněná pensionováním. Předloha zákona o zvýšení pensijních a zaopatřovacích požitků profesorů nestátních škol na Slovensku nebyla projednána, následkem čehož byly vypláceny i nadále pense ve výši stanovené dle dřívějších uherských norem. Příznivý výsledek byl snížen větší potřebou na Slovensku a Podkarpatské Rusi, poněvadž teprve v roce 1928 mohl býti dokončen převod do nových platů profesorů a ředitelů ústavů podle zákona čís. 103/1926 Sb. z.a n. se zpětnou platností od 1. ledna 1926 podle požitků dosažených s připočtením osobních přídavků (t. zv. slovenské a podkarpatské výhody). Dále byly poskytnuty odměny za zvýšenou výkonnost a byly povoleny platové doplňky profesorům nestátních škol podle nové platové úpravy.

192. Menší potřebou na nájemném následkem přesídlení učitelského ústavu v Prešově do vlastní budovy, značnějšími zbytky paušálových dotací, opožděním některých dodávek a menší potřebou na cestovném a stravném.

193. Opožděním některých dodávek a tím, že nedošla k vydání nových učebnic zřetelem k připravované reformě učitelských ústavů, hlavně však menší potřebou na diety z důvodu vedení dvojí domácnosti na Slovensku a Podkarpatské Rusi poněvadž byly zlepšeny bytové poměry.

194. U státních profesorů a učitelů na Slovensku a Podk. Rusi, kterým byl přiznán osobní přídavek (slovenská a podkarpatská výhoda), byl dodatečně proveden od 1. ledna 1926 převod do nových platů zřetelem k tomuto přídavku. Nepříznivý výsledek nastal dále obsazením systemisovaných míst, výplatou zvláštních služebních přídavků, povolených usnesením vlády ze dne 20. března 1928 na základě ustanovení § 148. platového zákona čís. 103/1926 Sb. z. a n. a odměnami za přespočetné hodiny podle vládního nařízení čís. 132/1928 Sb. z. a n. Nepříznivý výsledek byl snížen tím, že část smluvních zaměstnanců byla propuštěna.

195. Zvýšenými příspěvky některým obcím k nákladům na přístavby školních budov a zařízení v budovách, větší potřebou na suroviny a příslušenství k přípravám škol na brněnskou výstavu soudobé kultury v roce 1928 a vysíláním učitelů do domácích i zahraničních průmyslových závodů k praktickému seznání technického pokroku a racionalisace a organisace dílen a provozu. Nepříznivý výsledek byl snížen menším výdajem na učebné a režijní potřeby a dílenské zařízení, které nebyly do konce roku dodány; dále byla menší potřeba na konkurenční příspěvky novým odborným školám pro ženská povolání na Slovensku, kde nedošlo k otevření některých povolených škol. Úhrada v rámci kapitoly.

196. Hlavně příznivým výsledkem při položce "Příspěvky k opatření vlastních budov živnostenských pokračovacích škol a jich zařízení", poněvadž jednání o zřízení samostatných budov pro učňovské školy nedospělo namnoze tak daleko, aby mohlo býti přikročeno ke stavbě. Příznivý výsledek byl snížen větším výdajem na rozšířené odborné kursy pro vzdělání učitelstva a rozmnožené učebné pomůcky škol.

197. Příspěvky nestátním školám (platové doplňky učitelům nestátních škol) a pensijní platy nestátních učitelů a zaopatřovací požitky pozůstalých po nich podle uherských zák. článků XXVII. z roku 1907 a XVI. z roku 1913 nedosáhly preliminováné výše (nespotřebováno 12,173.351 Kč 31 h; srov. odůvodnění osobních výdajů mimořádných tohoto paragrafu čís. 198). Vedle toho byl nižší náklad na platy stálých a přidělených zaměstnanců a platy zaměstnanců smluvních protože na Slovensku nebyla některá místa obsazena; na Podkarpatské Rusi odešli ze služby smluvní učitelé nemající československé státní občanství. Naproti tomu bylo třeba vyššího nákladu na platy stálých a přidělených zaměstnanců na Podkarpatské Rusi, kde došlo ke zřízení nových a rozšíření dosavadních škol a na odměny za vyučování v kursech pořádaných na Podkarpatské Rusi pro děti školou povinné, v místech, kde nebylo škol.

198. Drahotní výpomoci k odpočivným a zaopatřovacím platům nestátních učitelů na Slovensku a Podkarpatské Rusi a pozůstalých po nich podle zákonů čís. 166, 167 a 287 z roku 1924 povolené usnesením vlády ze dne 20. prosince 1927, čís. 18.887/27 m. r. a pensijní a zaopatřovací požitky upravené podle zákona čís. 104/26 Sb. z. a n.

199. Uspořilo se při výlohách a příspěvcích na zřízení, budování a zařízení národních škol na Podkarpatské Rusi, poněvadž budovy nebyly dokončeny nebo kolaudovány, pokud se týče nebyly včas předloženy účty. Těchto úspor se částečně použilo na nutné zařízení nových budov školních v ostatních zemích, hlavně na Slovensku.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP