775. Státní lázně vykázaly v r. 1928 provozní zisk v částce........ 1,237.052 Kč 94 h,
jenž jest proti rozpočtovému zisku......... 2,289.372 Kč - h
nižší o......... 1,052.319 Kč 06 h.
Tento výsledek byl způsoben zvýšením provozních nákladů o celkovou částku 2,459.366 Kč 01 h, jež byly částečně vyváženy zvýšenými příjmy o 1,407.046 Kč 95 h; rozdíl obou způsobil hořejší snížení ryzího zisku oproti rozpočtu.
Hlavní příčinou tohoto výsledku bylo, že v rozpočtu podniku nebylo pamatováno na odpisy z hodnoty inventáře, jež činily 1,655.953 Kč 60 h; tyto odpisy bylo nutno vykázati v nákladech účtu ztráty a zisku, aby byl řádně vyšetřen skutečný hospodářský výsledek.
V jednotlivostech dlužno podotknouti:
"Ostatní výdaje" vlastních výdajů provozovacích vykazují zvýšení nákladů proti rozpočtu o 1,040.141 Kč 82 h hlavně v důsledku vzrůstu lázeňského provozu, jež však mělo opět plnou úhradu ve vyšších příjmech. Tak bylo nutno v zájmu nerušeného provozu místy rozmnožiti dočasně sezonní personál, čímž stouply jak náklady na mzdy tak i výlohy nemocenského, pensijního a úrazového pojištění; zvýšená návštěva lázeňských hostů, zejména v zimní sezoně na Štrbském Plesu a v Tatranské Lomnici způsobila vyšší náklady na otop, osvětlení, sporty, hudbu a pod.; čilejší lázeňský provoz měl za následek též zvýšení nákladů na úřední a kancelářské potřeby, za porta a tiskopisy, zejména účetní, za potřeby prádelny, čištění a desinfekci.
Snaha po účelné propagaci státních lázní zejména v cizině způsobila zvýšení propagačních nákladů o 131.284 Kč 45 h nad míru původně rozpočtem stanovenou.
Dále bylo třeba provésti nutné udržovací práce, jejichž náklady přesahovaly rozpočet o 311.724 Kč 28 h.
Konečně nutno poukázati na to, že v rozpočtu podniku nebylo počítáno s náklady na provoz nově otevřených lázní Smerdžonka, jež činily 58.152 Kč 56 h, jakož i že do rozpočtu nákladů nebyly pojaty slevy, jež státní lázně poskytují osobám sociálně slabším, jež byly vykázány v nákladech účtu ztráty a zisku, aby byla patrna kvota zatížení podniku plynoucího z tohoto titulu. V roce 1928 dosáhly tyto slevy výše 510.294 Kč 65 h.
Naproti tomu zůstala nevyužita položka na zařizovací práce, jež byla do provozního rozpočtu zařazena částkou 454.000 Kč, neboť podnik jest nucen podle komerčních zásad tyto náklady účtovati jako účiny směnné, nikoliv působivé.
Nepříznivý výsledek u položky "Odpisy" byl již shora vysvětlen nepreliminováním tohoto nezbytného ztrátového účinu v nákladech.
Na výdajích správních (ústředních) bylo docíleno úspory 252.099 Kč 31 h, jež se odůvodňuje snahou po největší úspornosti.
Finanční ztráty (pasivní úroky) nebyly preliminovány, čímž výsledek vykázaný na této položce částkou 15.379 Kč 86 h jeví se jako nepříznivý. Týž je vyvážen rovněž nepreliminovaným příjmem na aktivních úrocích v částce 24.520 Kč 31 h.
Vlastní příjmy provozovací jsou proti rozpočtu příznivější o 1,412.191 Kč 42 h. Tento úspěšný výsledek se odůvodňuje dílem postupující účelnou úpravou podnikového hospodaření, dílem pak příznivější návštěvou hostů ve státních lázních, nežli bylo rozpočtem očekáváno. Na zvýšení této návštěvy působilo vedle intensivní propagace zejména též provádění účelných investic.
Ostatní příjmy provozovací jeví se oproti rozpočtu nepříznivější o 29.664 Kč 78 h, poněvadž nájemné za podnikové - objekty nedosáhlo očekávané výše.
Že se hospodářský stav státních lázní uspokojivě zlepšuje, jest zřejmo též z porovnání dosavadních hospodářských výsledků v jednotlivých letech dosažených, a to:
v roce 1925 zisk........ 554.902 Kč 64 h,
v roce 1926 zisk........ 274.881 Kč 82 h,
v roce 1927 zisk........ 887.902 Kč 70 h,
v roce 1928 zisk......... 1,237.052 Kč 94 h.
Preliminovaný zisk v částce 2,289.372 Kč byl určen k odvodu do státní pokladny na úhradu celostátních potřeb, kdežto peněžní prostředky na nové investice v předpokládané výši 10,000.000 Kč měly býti opatřeny úvěrní operací ve smyslu zmocnění daného čl. XIV. finančního zákona.
Investice v roce 1928 provedené nevyčerpaly stanovený investiční program, protože některé nově proponované stavby a úpravy byly zdrženy jednak obtížným projednáváním některých případů se zúčastněnými zájemníky, jednak vlivem povětrnostních poměrů nebo opožděním podnikatelských firem, takže bylo pořízeno investic jen za 5,136.232 Kč 91 h. Vzhledem k příznivému výsledku celostátního hospodářství za rok 1928 bylo upuštěno od citovaného zmocnění finančního zákona za rok 1928 a ministerstvo financí učinilo ve smyslu zákona z 18. prosince 1922, čís. 404 Sb. z. a n. analogické opatření, jako v roce 1926, t. j. aby úhrada investičních nákladů nebyla opatřena ani úvěrovou operací ani zálohou od státní pokladny, nýbrž aby až do výše pořízených investic bylo zvýšeno též základní jmění podniku Státní lázně, a to:
a) ponecháním dosavadního zisku za rok 1928 ve výši........ 1,237.052 Kč 94 h,
b) příspěvkem státní pokladny k 31./XII. 1928 ve výši........ 3,899.179 Kč 97 h,
takže základní jmění podniku bylo zvýšeno úhrnem o....... 5,136.232 Kč 91 h,
t. j. o částku rovnající se hodnotě investic v roce 1928 pořízených.
776. Státní tiskárny v kompetenci předsednictva ministerské rady dosáhly v roce 1928 provozního zisku ve výši........ 2,186.534 Kč 61 h,
částkou......... 874.719 Kč - h
výsledek příznivější o.......... 1,311.815 Kč 61 h.
Tento příznivější výsledek způsobený větší zaměstnaností státních tiskáren se projevuje ve zvýšení celkových provozních příjmů o 1,712.328 Kč 41 h za současného zvýšení provozních nákladů o 400.512 Kč 80 h.
V jednotlivostech vysvětlují se rozdíly proti rozpočtu takto:
1. U provozovacích výdajů vlastních překročení preliminované částky u služebních platů stálých zaměstnanců o 368.520 Kč 68 h vzniklo jednak tím, že na této položce byly súčtovány smluvní platy faktorů v částce 321.227 Kč, které byly preliminovány pod položkou 2. "mzdy" zahrnuté v ostatních vlastních provozovacích výdajích, jednak úpravou platů státních smluvních zaměstnanců. Za to však bylo u položky "mzdy" dosaženo úspory ve výši 359.773 Kč 48 h. Proti této úspoře jeví se však v ostatních provozních výdajích nepříznivé výsledky na těchto dílčích položkách:
a) nemocenské, úrazové a pensijní pojištění (položka 4.)........ 13.373 Kč 27 h,
b) provozovací potřeby (pol. 5.)......... 196.614 Kč 10 h,
c) elektrický proud, palivo, plyn atd. (pol. 6.)....... 117.463 Kč 87 h.
Větší spotřeba provozních hmot projevující se překročením obou posléze jmenovaných položek způsobena jest rovněž zaměstnaností státních tiskáren ve větším rozsahu, než bylo rozpočtem očekáváno;
d) správa budov v částce 169.953 Kč 57 h, na niž v rozpočtu nebylo pamatováno.
Celkový výsledek ostatních provozovacích výdajů jest tudíž nepříznivější o 137.631 Kč 33 h.
Příznivý výsledek 190.960 Kč 35 h u položky "odpisy" způsobilo percentuelní snížení amortisačních kvot, poněvadž původní amortisační plán počítal s vyšším amortisačním procentem, než odpovídá skutečnému opotřebení.
2. U správních výdajů:
Překročení nákladů preliminovaných u položky "služební příjmy stálých zaměstnanců" o 1.934 Kč 32 h vysvětluje se pro vedenou částečnou úpravou platů smluvních zaměstnanců.
Nepříznivý výsledek u položky "ostatní výdaje" 28.114 Kč 38 h vznikl zvýšenými náklady na úhradu poštovních a telefonních poplatků.
3. U výdajů všeobecných:
Úspory u položky "pense" v částce 84.856 Kč 93 h bylo dosaženo tím, že nebyl pensionován takový počet zaměstnanců, jak bylo očekáváno. Zúrokování investičních dluhů vyžádalo si proti rozpočtu částky o 132.295 Kč 24 h vyšší, poněvadž při preliminování těchto úroků nebyl vzat zřetel též na úroky z investic pořízených v roce 1925, jež však byly ministerstvem financí podniká k náhradě předepsány. Na slevy a srážky nebylo v rozpočtu pamatováno; celý náklad vykázaný pod touto položkou částkou 7.834 Kč 13 h jeví se tudíž jako výsledek nepříznivý.
Celkové překročení všech výdajů o........ 1,036.103 Kč 56 h
po odečtení dosažených úspor v částce....... 635.590 Kč 76 h,
tudíž o ryzích......... 400.512 Kč 80 h
související se zvětšením provozu státních tiskáren v důsledku přírůstku zakázek tiskových prací, je vyváženo příznivým výsledkem u vlastních provozních příjmů, který resultuje z těchže příčin a činí 1,890.787 Kč 14 h.
Při podrobnějším rozboru posléze uvedeného příznivějšího výsledku se zřetelem k jednotlivým položkám dílčího rozpočtu sluší uvésti, že rozpočet - pokud jde o položky "tiskové práce" (pol. 1.) a "skladové tiskopisy" (pol. 2.) - se značně rozchází s výsledky vykázanými v závěrečných účtech. Kdežto u prvé položky se jeví příznivější výsledek o 5,158.346 Kč 71 h, který lze vysvětliti příznivější konjunkturou, jest výsledek u druhé položky proti rozpočtu nižší o 3,284.684 Kč 61 h a tkví v tom, že na této položce byla preliminována hodnota tiskopisů prodaných ze skladu, ač povaha komerčního účtování vyžaduje preliminovati pouze zisk z prodeje, t. j. rozdíl mezi hodnotou, za kterou byly tiskopisy na sklad převzaty včetně zůstatků z předchozího roku a mezi součtem výtěžku docíleného z prodeje a hodnoty konečné zásoby.
Preliminované výše pensijních příspěvků nebylo dosaženo jednak pro odchod některých aktivních zaměstnanců do pense, jednak následkem převzetí některých pragmatikálních zaměstnanců do poměru smluvního, a pak tím, že nově přijatí zaměstnanci jsou ustanovováni pouze v poměru smluvním. Z větší zaměstnanosti státních tiskáren vyplynula větší potřeba, jak co do nákupu surovin a pomocných hmot tak i jiných nákladů i nemohly tudíž státní tiskárny postrádati v provozu hotových prostředků, s nimiž se při sdělávání rozpočtu počítalo, že je bude možno odvésti jako přebytky do státní pokladny. Tím také vysvětluje se nepříznivý výsledek u položky aktivní úroky, který je proti rozpočtu menší o 66.806 Kč 71 h.
Pokud se týče nepříznivého výsledku u položky "různé příjmy" dlužno poznamenati, že tyto příjmy nenastaly, jak bylo rozpočtem očekáváno.
Z vykázaného provozního zisku bylo přiděleno 500.000 Kč reservnímu fondu a zbytek 1,686.534 Kč 61 h vykázán jako náležitost odvodu do státní pokladny.
Proti provoznímu zisku dosaženému v roce 1927 ve výši........ 449.097 Kč 68 h
jest provozní zisk roku 1928 v částce........ 2,186.534 Kč 61 h
vyšší o.......... 1,737.436 Kč 93 h,
z čehož částka 707.739 Kč 65 h připadá na rozdíl mezi odpisy z ceny zakládacích aktiv obou porovnávaných let následkem redukování amortisačních kvot, zbytek pak v částce 1,029.697 Kč 28 h vysvětluje se zlepšením podnikové konjunktury.
Předsednictvo ministerské rady vyjednává s ministerstvem financí o zvýšení dotace reservnímu fondu, k dohodě však do dne sestavení státního závěrečného účtu nedošlo.
777. Státní tiskárny v působnosti ministerstva národní obrany vykazovaly podle finančního zákona pro rok 1928 očekávaný provozní zisk v částce 345.600 Kč.
Skutečně dosažený zisk 467.518 Kč 89 h jest proti preliminovanému zisku příznivější o 121.918 Kč 89 h.
Tento příznivější výsledek způsobilo zvýšení celkových příjmů o 1,081.393 Kč 89 h za současného zvýšení celkových nákladů o 959.475 Kč.
Hlavní podíl ze zvýšení celkových příjmů připadá na vlastní provozní příjmy, jichž podstatné zvýšení dlužno přičísti větší zaměstnanosti podniku, než bylo očekáváno. Menšími částkami přispěly na zvýšení "ostatní příjmy" a pak aktivní úroky, se kterými nebylo při sdělávání rozpočtu počítáno.
Nákladové položky vykazují s výjimkou položky "Běžné doplňování zařízení a inventáře", u nichž celá rozpočtená částka 300.000 Kč se jeví jako úspora a položky "udržování zařízení" vykazující příznivější výsledek o 12.309 Kč 40 h, vesměs výsledky nepříznivější.
K položce "Běžné doplňování zařízení a inventáře" dlužno poznamenati, že částka 300.000 Kč neměla býti preliminována v provozním rozpočtu, poněvadž v tomto případě jde o účin směnný, který na provozní výsledky nepůsobí; na výdaje toho druhu bylo ostatně pamatováno stejnou částkou v rozpočtu investičním.
Z nákladových položek vykazujících nepříznivější výsledky, o nichž se činí zmínka shora, sluší uvésti zejména tyto:
a) mzda dělnictva........ 153.738 Kč 27 h,
b) výrobní náklad a režie....... 586.972 Kč 73 h,
c) platy smluvních občanských zaměstnanců....... 71.999 Kč 54 h,
d) příspěvky na pensijní, starobní a invalidní, nemocenské a úrazové pojištění........ 11.143 Kč 64 h,
e) amortisace a odpisy...... 195.570 Kč 58 h,
f) výlohy správního sboru........ 18.300 Kč - h,
g) správní náklady........... 67.618 Kč 84 h,
h) nájemné........ 66.120 Kč - h,
ch) daňová anticipace........... 100.000 Kč - h.
Nepříznivější výsledky u položek sub a)-d) uvedených dlužno přičísti větší zaměstnanosti podniku.
Položka "amortisace a odpisy", e) vykazuje nepříznivější výsledek proto, že novým amortisačním plánem, podle něhož byly odpisy za rok 1928 prováděny, bylo stanoveno vyšší umořovací procento.
Na náklady sub f)-ch) uvedené nebyla v rozpočtu pamatováno, čímž se vysvětlují nepříznivější výsledky u příslušných položek.
Překročení investičního rozpočtu o 10.917 Kč povstalo tím, že cena zakoupených nových strojů byla vyšší, než bylo očekáváno.
Z provozního zisku 467.518 Kč 89 h bylo použito: k dotování reservního fondu částky 90.000 Kč, s čímž v rozpočtu nebylo počítáno, ke zvýšení základního jmění úhradou investičních nákladů částky 310.917 Kč. Zbývající částka 66.601 Kč 89 h byla vykázána jako přebytek, který má býti odveden der státní pokladny.
Tento přebytek jest oproti preliminované částce 45.600 Kč příznivější o 21.001 Kč 89 h.
Celkový provozní zisk za rok 1928........ 467.518 Kč 89 h
jest u porovnání se ziskem dosaženým v roce 1927....... 180.228 Kč 31 h
vyšší o......... 287.290 Kč 58 h,
což se vysvětluje značným vzestupem vlastních provozních příjmů následkem zvýšené zaměstnanosti tiskárny.
778. Úřední noviny v Praze a v Bratislavě sestavily rozpočet na rok 1928 v rovnováze a nepočítalo se ani se ziskem, ani se ztrátou. Ve skutečnosti skončilo hospodářství podniku provozní ztrátou v částce 206.728 Kč 99 h.
Tato ztráta byla způsobena hlavně tím, že očekávaný vyšší výsledek předplatného a výtěžku z prodeje novin nejen že se nedostavil, nýbrž u některých listů oprati roku předchozímu i poklesl; byla by ostatně mnohem vyšší, kdyby nebylo příznivých výsledků, u položky aktivních úroků a jiných příjmů a pak úspor dosažených ve věcných nákladech.
Pokud se týče nákladů byl rozpočet překročen zejména u osobních výdajů následkem úpravy platů zaměstnanců a pak u položky "odpisy" kdež bylo v rozpočtu na amortisaci inventáře v hodnotě podle účtu rozvážného 357.107 Kč 12 h pamatováno pouze částkou 400 Kč. Nepříznivý výsledek u ostatních všeobecných výdajů částkou 6.473 Kč 60 h vznikl tím, že příslušný náklad na udržování inventáře a budov nebyl preliminován.
Úchylky od rozpočtu v příznivém smyslu vykazují zejména položky mzdy, honoráře, a výrobní náklady v oddílu vlastních provozovacích výdajů; dále položky odměny a výpomoci, administrační výlohy a nájemné v oddílu výdajů správních, z nichž prvé se vysvětlují zmenšeným nákladem některých listů.
U položky "pensijní platy" bylo dosaženo úspory v částce 32.104 Kč 57 h proto, že nebylo provedeno pensionování v očekávaném rozsahu.
Značné snížení nákladů proti rozpočtu umožnilo podniku odvésti přebytečné hotovosti do státní pokladny; tím se vysvětluje příznivý výsledek u položky aktivních úroků.
Příznivý výsledek vykázaný u "jiných příjmů" částkou 92.129 Kč 50 h se týká jednak diferencí, slev a srážek, jednak výtěžků z prodeje inventáře, s nimiž při sdělávání rozpočtu nebylo počítáno.
Provozní ztráta 206.728 Kč 99 h se uhradí ze státní pokladny.
779. Československá tisková kancelář skončila v roce 1928 provozním schodkem
v částce........ 929.137 Kč 75 h.
Oproti schodku preliminovanému částkou....... 750.000 Kč - h
jeví se výsledek nepříznivější o......... 179.137 Kč 75 h.
Příčina zvýšení preliminované ztráty o shora uvedenou částku tkví jednak v tom, že u položky 1. vlastních provozovacích příjmů nedosáhly skutečné příjmy za zpravodajský materiál politický a komerční očekávané výše (u porovnání s rozpočtem jsou o 422.130 Kč 62 h nižší), jednak v tom, ze podnik uhradil náklady spojené s účastí na výstavě Soudobé kultury v Brně ve výši 137.372 Kč 10 h, provedl odpisy dubiosních pohledávek ve výši 56.570 Kč 18 h a vrátil pensijní příspěvky jako převedené premiové reservy ve výši 25.879 Kč 54 h, na, kteréžto nepředvídané výdaje nebylo v rozpočtu pamatováno.
Kromě shora uvedených nákladových položek vykazují nepříznivé výsledky ještě dílčí položky "transmise zahraniční", "provozovací potřeby" obsažené v úhrnné položce "Ostatní výdaje" vlastních provozovacích nákladů a pak položka "odpisy" téhož oddílu, které však jsou vyváženy mnohem vyššími úsporami u některých položek ostatních nákladů, z nichž sluší uvésti zejména položky "nedělní a noční práce", "cestovné a stravné", "transmise domácí", "zpravodajský materiál, "odměny a výpomoce, "kancelářské a drobné potřeby".
Pokud se týče osobních nákladů, jeví se sice u položky 1. "služební příjmy stálých zaměstnanců" v oddílu vlastních provozovacích výdajů nepříznivý výsledek v částce 62.916 Kč, za to však bylo u stejnojmenné položky v oddílu výdajů správních dosaženo úspory ve výši 65.277 Kč.
Při sestavování rozpočtu na rok 1928 bylo počítáno s tím, že dojde ke zvýšení pensijních platů provedením zákona čís. 80 z roku 1928. K tomuto zvýšení však nedošlo, neboť se ukázalo, že žádný z pensistů podniku nemá na zvýšení podle citovaného zákona nároku.
Této okolnosti dlužno přičísti příznivější výsledek u položky "pensijní platy" o 79.460 Kč 25 h, vedle toho, že k novému pensionování zaměstnanců v zamýšleném rozsahu nedošlo a že dospěli sirotci, čímž odpadla výplata výchovného s přídavky.
Příznivý výsledek u položky "úroky" (pasivní) 120.606 Kč 49 h se vysvětluje tím, že potřeba zúročení celého investičního úvěru povoleného pro rok 1928 (3,000.000 Kč) nenastala, ježto náklad na novostavbu ústřední budovy uhražený zápůjčkou ze státní pokladny činil pouze 1,174.566 Kč 95 h a potřebný peníz byl opatřen zápůjčkou teprve v II. pololetí 1928.
Vzhledem k dosaženým úsporám jeví se na straně nákladů celkový výsledek příznivější o 263.584 Kč 55 h.
Na straně těžeb vykazuje kromě vpředu uvedené položky "vlastní příjmy provozovací" nepříznivý výsledek též položka "ostatní příjmy" v částce 20.591 Kč 68 h, vzniklý úbytkem pensijních příspěvků smluvních zaměstnanců, kteří podle služebního řádu z roku 1920 platili pensijní příspěvky do státní pokladny. Tento služební řád byl zrušen a smluvní zaměstnanci platí pensijní příspěvky "Všeobecnému pensijnímu ústavu". Při sdělávání rozpočtu za rok 1928 nebylo se zrušením služebního řádu počítáno.
Celkovou provozní ztrátu......... 929.137 Kč 75 h uhradí státní pokladna.
U porovnání se ztrátou, jíž skončilo hospodaření podniku v roce 1927 per........ 1,186.929 Kč 16 h
jest provozní ztráta za rok 1928 nižší o...... 257.791 Kč 41 h.
Snížení ztráty vyplývá ze zvýšení provozních příjmů oproti roku 1927.
780. Žabčický školní závod zemědělský vysoké školy zemědělské v Brně byl prohlášen vlád, noř, ze dne 20. ledna 1928, č. 11 Sb. z. a n. za podnik spravovaný podle zásad zákona č. 404/1922 Sb. z. a n.
Tento závod byl dříve součástí správy státních lesů a statků v Židlochovicích a byl původně vysoké škole zemědělské v Brně pronajat.
Z výnosu závodu hradí se i po účinnosti vlád. nař. č. 11/1928 Sb. z. a n. podniku Státní lesy a statky přiměřené pachtovné.
Hospodaření na školním závodě končilo v roce 1928 ziskem 29.579 Kč 95 h vyplývajícím po zapravení nájemného podniku Státní lesy a statky v částce 155.494 Kč 92 h.
Dosažený výnos statků jest vzhledem k úrodnému roku 1928 úměrně nižší neúrodou cukrovky pro velká sucha. Nebylo také dosaženo výhodného zpeněžení sklizně obilí pro pokles ceny po žních. Na pracovních nákladech bylo ušetřeno sklizením obilí ve výhodné době.
Dosažený čistý zisk per 29.579 Kč 95 h byl ponechán závodu spolu s příspěvkem státní správy vlastní na investice per 50.000 Kč a použit na částečnou úhradu investiční potřeby na hospodářské stroje a adaptační práce stavební.
Skupina III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, dávkách a poplatcích.
781. Příznivější výsledek docílený na poplatkovém ekvivalentu (viz výsledek u příjmů kap. 21., tit. 3., § 5., pol. 2.).
782. Menší odběr lihu v Čechách a ve Slezsku.
783. Fondům mohly býti poskytnuty pouze zálohy, ježto předpis 15%ního zvláštního příspěvku k pozemkové dani (§ 105., odst. 2. a § 109., odst. 1. zákona a přímých daních čís. 76 Sb. z. a n. z roku 1927) za rok 1928 bude proveden teprve v roce 1929.
784. Jde o zvláštní přirážku, vybíranou podle § 2, zákona ze dne 14, července 1927 čís. 118 Sb. z. a n. zároveň s pozemkovou daní ve výši 12 státní daně.
785. Dodatečnou výplatou doplatků vyplývajících z konečného súčtování za léta 1926 a 1927. (§ 12., odst. 2. zákona ze dne 15. června 1927, čís. 77 Sb. z. a n.)
786. Provisorní předpis splatné daně domovní na rok 1928 podle výše předpisu za rok 1927 byl vyšší než se předpokládalo.
797. Jakou pol. 4 b), (čís. 785.)
788. Zvýšený výnos daně nápojové (viz výsledek u státních příjmů kap. 21., tit. 3., § 4. pol. 6.).
789. Při sestavování rozpočtu se předpokládalo, že zákon ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb. z. a n. o organisaci politické správy nabude účinnosti dnem 1. července 1928 (účinnosti nabyl teprve dnem 1. prosince 1928, pokud jde o zemi Českou a Moravskoslezskou), a že náklady uvedené v §u 22. zákona ze dne 15. června 1927, čís. 77 Sb. z. a n. o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy budou také tímto dnem státem převzaty.
790. Súčtováním záloh poskytnutých v roce 1928 na zvýšené platy učitelské.
791. Dodatečnou výplatou doplatků vyplývajících z konečného súčtováni za léta 1926 a 1927 (§ 12., odst. 2. zákona ze dne 15. června 1927, čís. 77 Sb. z. a n.).
Skupina IV. Správa státního dluhu.
792. Potřeba byla nižší: u 4 1/2% státní premiové půjčky (zákon čís. 85/1920 Sb. z. a n.), státní losové výpůjčky (zák. čís. 100/1921 Sb. z. a n.), státní investiční půjčky dopravní (zákon čís. 126/1921 Sb. z. a n.), státní investiční půjčky elektrisační (čl. IX. fin. zák. čís, 682/1920 Sb. z. a n.), 6% slosovatelné státní půjčky z roku 1921 [moučné] (zák. čís. 308/1921 Sb. z. a n.), 6% státní slosovatelné půjčky z r. 1923 [konversní] (čl. VII., odst. 2. fin. zák. čís. 372/1922 Sb. z. a n.), 6% umořitelné státní půjčky z r. 1926 [konsolidační] (čl. VII., odst. 2. fin. zák. čís. 207/1925 Sb. z. a n.), 3% slosovatelných dluhopisů za pohledávky z vál. dodávek (zák. čís. 236/1924 Sb. z. a n.), 4% slosovatelné státní půjčky na nabytí akcií Košicko-Bohumínské dráhy (zák. čís. 158/1925 Sb. z. a n.) a u 4% prioritních obligací a akcií místních drah Strakonice-Vimperk, emise červenec 1893, Tršnice-Vildštein-Schönbach (zák. čís. 156/1925 Sb. z. a n.).
Naproti tomu zvýšila se potřeba: u IV. státní půjčky (zák. čís. 417/1920 a čís. 216/1924 Sb. z. a n.), 6% státní investiční půjčky z r. 1923 (čl. XII. fin. zák. čís. 372/1922 Sb. z. a n.) a u 4% prioritní půjčky býv. Buštěhradské železnice z roku 1896 (zák. čís. 124/1923 Sb. z. a n.).
Potřeba řídila se podle skutečného stavu dluhu, jenž byl zjištěn vyúčtováním a podle výsledků tahů umořovacích, pokud se týče výherních, které se týkaly dluhopisů vydaných i nevydaných, jakož i podle způsobu súčtování výher.
Potřeba na úrocích z neemisní zápůjčky u Zemské banky v Praze, uzavřené podle čl. XIII., odst. b) fin. zák. č. 176/1927 Sb. z. a n. ku provedení konverse neemisních zápůjček u této banky a u Úrazové pojišťovny dělnické v Praze, byla kryta úsporami na úvěrech povolených na umoření těchto zápůjček.
793. Potřeba byla nižší: u státní losové výpůjčky, 6 % státní investiční půjčky dopravní, 6% státní investiční půjčky elektrisační, 6% slosovatelné státní půjčky z r. 1921 (moučné), 6% státní investiční půjčky z roku 1923, 4% prioritní půjčky býv. Buštěhradské železnice z roku 1896, 6% umořitelné státní půjčky z r. 1926 (konsolidační), 4% slosovatelné státní půjčky na nabytí akcií Košicko-Bohumínské dráhy, u neemisních zápůjček Zemské banky a Úrazové pojišťovny dělnické v Praze a u 4% prioritních obligací místní dráhy Strakonice-Vimperk, emise červenec 1893.
Podklad potřeby tvořil skutečný stav vydaných dluhopisů, dále výsledky slosování a splatnost těchto dluhopisů, jakož i nákup dluhopisů z trhu pod jmenovitou hodnotou.
Úspor vzniklých konversí neemisních zápůjček u Zemské banky a u Úrazové pojišťovny dělnické v Praze bylo upotřebeno k částečné splátce dlužného kapitálu těchto půjček a dále k úhradě úroků a splátky neemisní zápůjčky u Zemské banky v Praze uzavřené ku provedení konverse.
794. Potřeba byla nižší: u státních pokladničních bonů republiky Československé a u státních pokladničních poukázek, ježto v rozpočtu se počítalo se zúročením vyššího dlužného kapitálu poukázek a ježto značná část poukázek a bonů byla splacena z nespotřebovaných výtěžků úvěrních operací a hlavně z prostředků fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu, Rovněž potřeba na úrocích z nových úvěrních operací, uzavřených za účelem konverse 7 1/2% zajištěné zahraniční umořitelné zlaté půjčky z roku 1925 a prolongace 6% státních pokladničních poukázek (5% umořitelná státní půjčka z roku 1928 a 5 1/2% státní pokladniční poukázky, splatné 2./5. 1935), jakož i doplatek na úrocích při konversi neemisních zápůjček u Zemské banky a u Úrazové pojišťovny dělnické v Praze nedosáhly preliminované výše.
795. Potřeba byla nižší: u úvěru na potraviny, zboží a dopravu mouky a u 8 československé zahraniční půjčky investiční z r. 1922, ježto platy byly konány za výhodnějšího kursu potřebných valut a ze skutečného dluhu po slosování.
U úvěru na repatriaci sibiřských vojsk byla potřeba vyšší se zřetelem k nepříznivějšímu kursu valut v době placení.
796. Nižší potřeba byla u úvěru na potraviny, zboží a dopravu mouky se zřetelem k výhodnějšímu výplatnímu kursu valuty.
Naproti tomu zvýšila se potřeba u úvěru na repatriaci sibiřských vojsk následkem nepříznivějšího výplatního kursu valuty a u 8% československé, zahraniční půjčky investiční z r. 1922 se zřetelem k výši umořeného a splatného dlužného kapitálu a k jeho úpravě podle původních kursů použitých p vyúčtování půjčky.
797. Potřeba byla vyšší se zřetelem k nepříznivějšímu výplatnímu kursu.
798. Potřeba byla nižší u úvěru vlády Spojených Států Severoamerických následkem výhodnějšího kursu valuty.
799. Potřeba byla nižší u francouzského úvěru na nákup koní se zřetelem k jeho postupnému splácení a k výhodnějšímu výplatnímu kursu valuty.
800. Byly placeny: úroky z prozatímních listů vydaných podle vládního nařízení čís. 365/1922 Sb. z. a n. za dluhopisy předválečného nezajištěného dluhu, úroky z dluhopisů náhradních rent (zákon čís. 104/1928 Sb. z. a n.), zbytky jmenovité hodnoty prozatímních listů (§ 7. zákona čís. 104/1928 Sb. z. a n.), úroky ze státních železničních dluhopisů slosovatelných (§ 4, zák. čís. 52/1928 Sb. z. a n.), úroky z vinkulovaných dluhopisů předválečného nezajištěného dluhu podle vlád. nař. čís. 132/19 Sb. z. a n., úroky z předválečného nezajištěného dluhu při záměně tohoto dluhu za prozatímní listy podle vlád. nař. čís. 365/1922 Sb. z. a n., úroky z předválečného nezajištěného dluhu, přijatého, k záměně za dluhopisy moučné půjčky podle §u 3. zák. čís. 308/1921 Sb. z. a n., úroky z titrů předválečného dluhu zajištěného, znějícího na měnu rakouskou a korunovou, doplatky na kapitále a splátky kapitálu při výměně dluhopisů tohoto dluhu na státní železniční dluhopisy slosovatelné, po případě při jejich splacení podle zákona čís. 52/1928 Sb. z. a n. a vyhlášek ministra financí čís. 109/1928 a čís. 110/1928 Sb. z. a n., při čemž byly také nahrazeny úroky a doplatky na kapitál stranami.
Byly konány platy Společné pokladně v Paříži podle Inšpruckého protokolu, Pražské dohody a zákona čís. 52/1928 Sb. z. a n. na předválečný dluh, pokud jeho služba jest soustředěna u Společné pokladny, a to na dluh nezajištěný podle výše schodků, na dluh zajištěný pak podle kvot Reparační komisí stanovených. Naproti tomu uhradila Společná pokladna v Paříži úrok z těch dluhopisů předválečného dluhu, jež jsou majetkem finanční správy jednak v důsledku přebytků v dluzích nezajištěných, jednak v důsledku nabytí dluhopisů při půjčce konsolidační a koupěmi.
Byly nakoupeny titry 4% rakouské zlaté renty a 4 1/2% rakouských státních pokladničních poukázek z r. 1914 s kupony (kusy Caisse Commune) ku krytí schodků v těchto dluzích u Společné pokladny v Paříži.
Celková potřeba byla menší, ježto nedošlo k úplnému převzetí předválečného dluhu nezajištěného a zajištěného.
801. Značně snížily se,provise a výlohy, ježto kromě prolongace, konverse a úpisů některých půjček nebyly prováděny jiné úvěrní operace za pomoci peněžních ústavů, u nichž bylo docíleno výhodnější úpravy úvěrových podmínek. Také náklad na dozor při tisku dluhopisů a na revisi těchto dluhopisů nedosáhl očekávané výše.
802. Byly placeny splátky železničních zápůjček v částce 8,169.600 Kč 69 h (akcie místních drah, splátky výkupních rent drah, hypotekárních zápůjček drah, annuity Společnosti státních drah a jiné) a nakoupeny prioritní akcie místních drah od Zemské banky v Praze za kupní cenu 1,955.315 Kč 91 hal.
Úhrada těchto výdajů byla zajištěna úsporami na úvěrech státního dluhu, resp. při §u 1., tit. 1., rozpočtu kap. 22. "Příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu" (viz nepreliminované příjmy, § 2., úhrada státní správou, úmor, str. 242).
Byla zaplacena annuitní splátka zápůjčky Všeobecného pensijního ústavu v Praze pro investiční potřeby Čsl. pošty (čl. XII. fin. zák. čís. 207/1925 Sb. z. a n.) v částce 1,239.609 Kč 64 hal., kterážto částka byla uhrazena podnikem Československá pošta (viz nepreliminované příjmy, § 1., úhrada státními podniky, úmor, str. 242).
Byly nakoupeny a převzaty 6% titry IV. státní půjčky od Zemské banky v Praze na místo hotovostí při sanačních úpisech v úhrnné částce 232,546.087 Kč 50 hal. Tato částka byla uhrazena z výtěžku IV. státní půjčky podle §u 26., odst. 2. zák. čís. 216/1924 Sb. z. a n. (viz nepreliminované příjmy, § 3., úhrada z výtěžků úvěrních operací, úmor, str. 242).
Byly zaplaceny zbytky neemisních zápůjček u Zemské banky a u Úrazové pojišťovny dělnické v Praze v částce 48,700.000 Kč, kterážto částka byla uhrazena z výtěžku neemisní zápůjčky u Zemské banky v Praze podle čl. XIII. odst. b) fin. zák. čís. 176/1927 Sb,. z. a n. (viz nepreliminované příjmy, § 3., úhrada z výtěžků úvěrních operací, úmor, str. 242).
803. Byly placeny úroky z 1% bankovkové půjčky (§ 1. zák. čís. 84/1919 Sb. z. a n.) v částce 476.598 Kč 17 h, jichž úhrada byla zajištěna úsporami na úvěrech státního dluhu, resp. při §u 1., tit. 1, rozpočtu kap. 22. "Příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu" (viz nepreliminované příjmy, § 2., úhrada státní správou, úrok, str. 242).
Lze očekávati, že tato částka bude nahrazena podobně jako v letech dřívějších z výnosu z dávky z majetku.
804. Byly splaceny 6 % státní pokladniční poukázky, splatné 1./12. 1927, 31./12. 1927, 1./5., 1./7., 15./8. a 1./10 1928, pokud se týče jejich zbytky v úhrnné částce 147,069.500 Kč.
Úhrada v částce 481.035 Kč byla opatřena z výtěžku 6% státní slosovatelné půjčky z roku 1921 (zák. čís. 308/1921 Sb. z. a n., viz nepreliminované příjmy, § 3., úhrada z výtěžku úvěrních operací, úmor, str. 242), zbytek pak v částce 146,588.465 Kč z fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu (čl. XVII. fin. zák. čís. 221/1926 Sb. z. a n., viz nepreliminované příjmy, § 5., úhrada z fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu, úmor, str. 242).
Byly splaceny státní pokladniční bony republiky Československé v úhrnné částce 195,075.000 Kč.
Úhrada v částce 121,075.000 Kč byla opatřena z bezúročných záloh z dávky z majetku a přírůstku na majetku (čl. XII., odst. 5. zák. čís, 102/1925 Sb. z. a n., viz nepreliminované příjmy, § 4., úhrada z bezúročných záloh z dávky z majetku a přírůstku na majetku, úmor, str. 242 a v částce 74,000.000 Kč z fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu, viz nepreliminované příjmy, § 5., úhrada z fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu, úmor, str. 242).
Byla vykonána splátka na půjčku ve zlatě a stříbře (zák. čís. 88/1919 Sb. z. a n.) per 996.105 Kč 05 hal., jež byla uhrazena z nespotřebovaného výtěžku této půjčky (viz nepreliminované příjmy, § 3., úhrada z výtěžků úvěrních operací, úmor, str. 242).
805. Byl splacen zbytek 7 1/2% zajištěné zahraniční umořitelné zlaté,půjčky z roku 192,5 v částce 725,336.610 Kč 58 hal. Úhrada v částce 511,500.000 Kč byla opatřena z výtěžku 5% umořitelné státní půjčky z r. 1928 podle čl. XIII., odst. b) fin. zák. č. 176/1927 Sb. z. a n. (viz nepreliminované příjmy, § 3., úhrada z výtěžků úvěrních operací, úmor, str. 242), v částce 154,541.927 Kč z nespotřebovaného výtěžku splacené půjčky (viz nepreliminované příjmy, § 3., úhrada z výtěžku úvěrních operací, úmor) a v částce 59,294.683 Kč 58 h z fandu pro konsolidaci přechodného státního dluhu (viz nepreliminované příjmy, § 5., úhrada z fondu pro konsolidači přechodného státního dluhu, úmor, str. 242).