7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Úkolem justiční správy s ministerstvem spravedlnosti v čele jest v podstatě poskytovati a udržovati normativní, osobní a věcné podklady pro činnost soudů.

Ve všech těchto směrech vyžaduje nový vývoj hospodářských, sociálních a politických poměrů zvýšenou činnost soudů.

Zastaralé zákonné předpisy je třeba nahrazovati novými, moderním poměrům vyhovujícími, a vyplňovati mezery zákonných norem. Rozmach hospodářského života a stavebního ruchu zejména ve velkých střediscích státu má za nutný následek silné stoupání soudní agendy.

Nynější stav činnosti justiční správy jest v podstatě tento:

Práce zákonodárné a organisační.

V oboru práva občanského bylo pokračováno v přípravných pracích na občanském zákoníku pro Československou republiku. Komise, jíž tento úkol je svěřen, projednala již celý text nového zákoníka a zbývá jí jen provésti konečnou revisi elaborátu a připraviti zákon uvozovací s důvodovou zprávou. Lze doufati, že v roce 1931 bude možno předložiti parlamentu osnovu nového zákoníka k ústavnímu projednání a schválení.

Až budou skončeny přípravné práce na novém občanském zákoníku, budou přehlédnuty a parlamentu předloženy osnovy knihovního zákona a exekučního řádu, jichž konečná úprava závisí na změnách, jež budou přijaty v právu hmotném.

Národní shromáždění počalo již projednávati osnovy zákonů o úpravě pozemkových knih na Slovensku a v Podkarpatské Rusi převzatých od cizích soudů, o železničních knihách a o ochraně osob oprávněných požadovati výživné.

V nejbližší době bude sněmovně předložena osnova zákona o pracovním poměru redaktorů, jež tvoří soubor osnov týkajících se novelisace tiskového práva. Na další osnově tohoto souboru, totiž na osnově zákona o tiskové komoře, se pracuje.

V oboru pracovního práva se připravuje osnova zákona o zaměstnancích ve vyšších soukromých službách, jež má nahraditi dosavadní zákon o obchodních pomocnících.

Ve pracích týkajících se sjednocení a novelisace obchodního zákonodárství bylo pokračováno. Na podzim roku 1929 bylo přikročeno k zřízení vědecké komise pro vypracování obchodního zákona, skládající se ze zástupců universit a ministerstva spravedlnosti, a byl referentem ministerstva spravedlnosti pro potřebu této komise vypracován dílčí návrh odpovídající asi prvé knize platného obchodního zákona komise zahájila v roce 1930 řádné porady, k nimž podle potřeby jsou přibíráni zástupci Ústředny československých obchodních a průmyslových komor, soudcovstva a zúčastněných ministerstev. V poradách se čile pokračuje.

Osnova o splátkových obchodech je nyní předmětem meziministerského jednání.

Dokončena byla po provedení meziministerského řízení osnova zákona o řízení nesporném. Osnova je důležitá i tím, že připojuje agendu poručenských úřadů na Slovensku a Podkarpatské Rusi k agendě soudní, a že převádí některé druhy řízení z řízení sporného do řízení nesporného.

Dále budou v nejbližší době meziministersky projednávány osnova zákona o Ústřední sirotčí pokladně a osnova zákona o úschově deposit soudů, ukládání jmění poručenců a opatrovanců, o jistotě cenných papírů a o prohlašování deposit soudů a soudních a administrativních úřadů za odumřelá. Osnovy tyto předpokládají zřízení poštovní spořitelny a tím se vysvětluje, že bylo s jejich předložením dosud sečkáváno. Zatím bylo upraveno i peněžnictví u soudů a soudních úřadů způsobem unifikujícím v "Návodě pro vedení peněžního hospodářství soudů a soudních úřadů", platném od 1. ledna 1930.

Dále bude v nejbližší době připravena k projednání mezi súčastněnými ministerstvy osnova zákona o dědění intestátním v rolnické usedlosti střední velikostí vypracovaná na podkladě vyžádaných posudků zemědělských rad. Lze očekávati, že ještě v roce 1931 dostane se osnova do meziministerského jednání.

O osnově notářského řádu došel již posudek Nejvyššího soudu a očekává se posudek Stálé delegace advokátních komor. Pak bude materiál zpracován a osnova předložena ku schválení.

Na osnově advokátního řádu bude pracováno po předložení návrhů Stálé delegace v druhé polovici roku. Práce se zdržely projednáním některých otázek národnostních, vztahujících se zvláště na autonomii advokátních komor na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Ministerstvo spravedlnosti spolupůsobilo při vydání vládního nařízení č. 29/1930 Sb. z. a n., jímž se provádí zákon o ochraně dětí v cizí péči a dětí nemanželských; vládní nařízení má za podklad návrhy ministerstva spravedlnosti, dozor přejímají soudy, práce k provedení jeho od 1. července 1930 v zemi České a Moravskoslezské jsou v proudu.

Rovněž bylo spolučinno ministerstvo při osnově zákona, o umoření listin, vypracované ministerstvem unifikací a je spolučinno při osnově zákona; o zbavení svéprávnosti. Obě osnovy mají za podklad unifikovanou osnovu zákona o řízení nesporném.

V oboru trestního zákonodárství staly se již z časti k uzákonění zralými osnovy některých větších zákonů, které ministerstvo spravedlnosti za součinnosti odborníků a zájemců delší dobu připravovalo.

Je to především osnova zákona o trestním soudnictví nad mládeží, připravovaná již od roku 1920. Pro naléhavost úpravy zvláštního trestního práva mládeže, v němž se má uplatniti větší měrou, nežli dosud vedle trestní represe také prevence ve směru výchovy mládeže zpustnutím ohrožené, byla tato osnova odloučena od jiných zákonodárných prací, s nimiž podle původního úmyslu měla býti zároveň uskutečněna, a učiněna předmětem samostatného projednávání.

K nejnaléhavějším otázkám náleží však úprava práva tiskového: Naléhavou stala se tato úprava nejen z důvodů věcných, zejména pro nevítané následky zákona č. 124/1924 Sb. z. a n., a změně příslušnosti trestních soudů a odpovědnosti za obsah tiskopisů ve věcech křivého obvinění, utrhání a urážek na cti, nýbrž i z důvodů formálních, ježto koncem roku 1930 pozbude na Slovensku a v Podkarpatské Rusi účinnosti prozatímní úprava řízení ve věcech tiskových, zavedená tam zákonem č. 168/1922 Sb. z. a n., kterým se částečně zrušuje zák. čl. LXIII z roku 1912 o výjimečných opatřeních a mění některá ustanovení o stanném právu. K souboru osnov, kterými mají býti na celém území republiky jednotně upraveny poměry tisku, náležejí se stanoviska zákonodárství trestního osnova zákona o tisku a osnova zákona o ochraně cti. V uvedených osnovách jsou zahrnuta; i ustanoveni o odvádění volných výtisků a o ochraně mládeže proti zhoubnému účinku tisku, která původně měla býti uzákoněna v zákonech zvláštních.

Zmíniti jest se též o tom, že ministerstvu spravedlnosti připadla v roce 1930 namáhavá a odpovědná úloha připraviti X. světový kongres Mezinárodní komise pro vězeňství a trestní právo (Commission Internationale Pénale et Pénitentiaire), který se konal koncem srpna 1930 v Praze. Kongres, na němž byla zastoupena většina států evropských a celá řada států zámořských, pojednal o aktuelních otázkách trestního práva a vězeňství. Při té příležitosti byla vydána informační brožurka o našem vězeňství v jazyku českém, německém, anglickém a francouzském.

Uvedené naléhavé úkoly zabraly tolik času, že bylo nutné jiné zákonodárné počiny zatím odsunouti, tak zejména úpravu výkonu trestu na politických provinilcích, jakož i připravované dvě velké kodifikace, totiž zákony sjednocující hmotné i procesní trestní právo na celém území státním. Ve všech těchto pracích, zejména však na konečné redakci osnovy trestního řádu, která již byla podrobena meziministerskému jednání, bude po skončení uvedených naléhavějších úkolů bez odkladu pokračováno, aby trestní zákonodárství mohlo býti co nejdříve postaveno na nový jednotný základ.

Agenda vězeňská.

Ve snaze o zlevnění vězeňské administrativy docíleny další podstatné kroky jednak soustředěním nákupu kůže a pro-pachtováním zemědělských hospodářství v Mikulově, v Plzni a v Leopoldově, k němuž bylo přikročeno proto, že hospodaření v Mikulově a v Plzni bylo pasivní.

Úsilí o svrchovaně potřebnou postupnou adaptaci trestnic a velkých věznic takovým rozmnožením samovazebních cel, aby zpravidla každý vězeň po společné denní práci mohl býti osamocen, zůstalo letos bohužel zase bezúspěšné na velikou škodu výsledků vězeňské výchovy i organisace pracovní; pokračování v úsilí tom zůstane hlavním programem justiční správy v oboru vězeňském pro rok 1931.

Mužská trestnice v Mírově byla přeměněna na ústav pro choré trestance: přeměna ta nevyžádá si zvláštních nákladů, naopak lze spíše očekávati, že po stránce správní bude opatřením úsporným.

Byla obnovena občanská kontrola v trestnicích a ve věznicích krajských soudů. Vedle resystemisačního rozmnožení dozorčí stráže byly podniknuty kroky, aby služební požitky vězeňské stráže byly přizpůsobeny požitkům stráže policejní (zvýšení strážního přídavku, příbytečné, hodnostní přídavek a stravné v noční službě).

Bude provedena reorganisace kárných tříd trestanců v trestnicích tak, aby rozdíly byly co nejpatrnější a aby tím bylo povzbuzeno úsilí trestanců dosáhnouti pílí a dobrým chováním postupu do vyšších tříd.

Náklad na jednoho trestance v roce 1929.

Trestnice

Průměrný denní stav

Náklad

Příplatek státu

úhrnem

na jednoho trestance průměrného denního stavu

na jednoho trestance průměrného denního stavu

úhrnem

na jednoho trestance

rok

den

rok

den

rok

den

rok

den

Kartouzy

414

3,864.460

9.334,45

25,55

1.344,55

3,70

309,45

0,85

2,297.464

5.549,40

15,20

Plzeň

497

4,829.271

9.716,85

26,60

1.400,55

3,85

377,35

1,05

2,518.376

5.067,15

13,90

Mírov

240

2,407.533

10.031,40

27,50

1.240,--

3,40

371,85

1,--

1,629.982

6.791,60

18,60

Ilava

299

1,984.153

6.635,95

18,20

1.257,55

3,45

284,75

0,80

1,410.427

4.717,15

12,90

Leopoldov

736

4,439.325

6.031,70

16,50

1.261,20

3,45

312,25

0,85

2,183.604

2.966,85

8,10

Mikulov

87

1,011.521

11.626,70

31,85

874,10

2,40

473,25

1,30

337.314

3.877,15

10,60

Řepy

177

697.578

3.941,10

10,80

-

-

-

-

649.148

3.667,50

10,05

   

19,233.841

           

11,026.315

   

Náklad na jednoho chovance v Komenského ústavě v Košicích v roce 1929.

Košice

359

4,765.815

13.275,25

36,35

1.402,05

3,85

559,45

1,55

2,285.573 i

6.366,50

17,45


 

Právní styk s cizinou.

Z programu vytčeného pro rok 1930 v otázce právních styků s cizinou budou uskutečněny letošního roku:

Smlouvy o vydávání zločinců s Argentinou, Brasilií, Dánskem, Finskem a Holandskem, dále smlouvy o právní pomoci ve věcech trestních s Argentinou a Brasilií; ministerstvo spravedlnosti hodlá dále jednati o civilní a exekuční smlouvu s Holandskem, pak o definitivní úpravu právních styků s Rakouskem a po případě s Maďarskem.

V ostatním programu vytčeném v důvodové zprávě k rozpočtu pro rok 1930, kap. 7., bude pokračována i v roce 1931. K tomu se přidruží otázka revise smluv o právních stycích s Německem, doplnění jich úmluvami pozůstalostní a poručenskou, pak jednání s Egyptem.

Smlouvy s Portugalskem a Španělskem byly již ratifikovány a budou v dohledné době vyhlášeny ve Sbírce zákonů a nařízení.

Konfiskace.

V roce 1929 bylo úhrnem 3999 případů zabavení, z kteréhožto počtu připadalo na zabavení tiskopisů periodických 3370, neperiodických 518 a cizozemských 111. Náhrada za zabavení byla vyplacena ve dvou případech. Konfiskace byla úplně zrušena v devíti případech, částečně ve třech případech.

Do 15. května 1930 poklesl úhrnný počet konfiskací proti témuž období roku 1929 o 134. Počet zabavení periodických tiskopisů poklesl totiž o 237, naproti tomu je pozorovati vzrůst zabavených tiskopisů neperiodických o 87 a cizozemských o 16.

Sirotčí pokladny.

V obvodu vrchního zemského soudu v Praze činilo celkové jmění sirotčích pokladen koncem roku 1927 297,710.557 Kč. Z toho bylo uloženo na hypotékách 47,7%, na cenných papírech 33,83%, u spořitelen 128%. Z cenných papírů činily československé státní půjčky 59,582.625 Kč. Válečné půjčky rakouské a předválečné renty byly již všechny proměněny za prozatímní listy náhradní renty. Pasiva činila celkem 279,044.020 Kč. Schodek předchozích let vymizel. Rok 1927 končil již přebytkem 5,534.058 Kč po odečtení kursovního rozdílu.

V obvodu vrchního zemského soudu v Brně činilo jmění sirotčích pokladen koncem roku 1927 celkem 164,371.066 Kč. Z toho bylo uloženo na hypotékách 62,1%, na cenných papírech 25,9%, u spořitelen 3,8%. Z cenných papírů činily československé státní papíry 33,275.350 Kč. Rakouské válečné půjčky vymizely již v roce 1926, také staré rakouské renty byly již vyměněny za prozatímní listy náhradní renty. Pasiva činila 147,378.326 Kč. Po odečtení kursovního rozdílu činil přebytek 12,657.463 Kč.

Deposita.

U zemské banky v Praze bylo v roce 1929 v úschově deposit v hodnotě 9,1 mil. Kč a v úschově a správě v hodnotě 276,1 mil. Kč, tedy úhrnem 285,2 mil. Kč. U poštovního úřadu šekového byla deposita soudů a poručenských úřadů z obvodu celé republiky a to z obvodu vrchního soudu v Praze 5.453 deposit v hodnotě 13,7 mil. Kč v úschově a 4.345, deposit v hodnotě 16,79 mil. Kč v úschově a správě, celkem 9.798 deposit v hodnotě 18,16 mil. Kč, z obvodu vrchního soudu v Brně 2.260 deposit v hodnotě 6,7 mil. Kč v úschově a 3.617 deposit v hodnotě 7,17 mil. Kč v úschově a správě, celkem 5.877 deposit v úhrnné hodnotě 7,84 mil. Kč, z obvodu vrchního soudu a poručenského úřadu III. stolice v Bratislavě 462 deposit v hodnotě 7,1 mil. Kč v úschově a 406 deposit v hodnotě 2,34 mil. Kč v úschově a správě, celkem 868 deposit v hodnotě 3,05 mil. Kč, ze slovenského obvodu vrchního soudu a poručenského úřadu III. stolice v Košicích 144 deposit v hodnotě 2,6 mil. Kč v úschově a 100 deposit v hodnotě 1,9 mil. Kč v úschově a správě, celkem 244 deposit v hodnotě 4,5 mil. Kč a z podkarpatského obvodu vrchního soudu a poručenského úřadu III. stolice v Košicích 96 deposit v hodnotě 0,7 mil. Kč v úschově a 32 deposit v hodnotě 0,2 mil. Kč v úschově a správě, celkem 128 deposit v hodnotě 0,9 mil. Kč v úschově i správě.

Záležitosti osobního stavu.

Nedostatek soudcovských sil, který jest největší nesnází soudnictví, se poněkud zmírnil. V pravidelných poměrech však soudnictví dosud není. Resystemisací bude zvětšen počet soudcovských míst na míru, která odpovídá zvýšenému pracovnímu zatížení soudů.

Soudní kancelář, která je pomocným ústrojím pro soudcovské nalézání práva, trpí také nedostatkem sil. V tomto směru má resystemisace zjednati nápravu a zlepšiti také platový postup kancelářských zaměstnanců. Bude však vyžadovati delší doby, než se poměry soudní kanceláře upraví tak, aby vyhovovaly potřebě. Pracovní postup jest v soudní kanceláří zastaralý a nutno jej zreformovati přiblížením k moderním pracovním metodám. Tato žádoucí reforma neobejde se ovšem bez zvýšení věcných nákladů, neboť podmínkou nového pracovního způsobu jsou nová zařízení. Rozmnožení pomůcek, hlavně psacích, počítacích a rozmnožovacích, strojů, rozšíření telefonních stanic, účelné vnitřní zařízení kanceláří jsou předpoklady pro zrychlení a zlevnění práce.

Zamýšlené reformy jsou dosud v období příprav a zkoumání, projeví se však během roku 1931 v jasných obrysech.

Zakládání pozemkových knih, životní to otázka Slovenska a Podkarpatské Rusi pokračuje zvolna. Nutno vychovati odborně školený dorost. V r. 1931 bude snad již možno uvésti zakládací práce v pravidelný programový chod:

Poručenská agenda, která je dosud správní agendou a pouze svěřena ministru spravedlnosti, stane se, bude-li včas projednána a přijata zákonodárnými sbory osnova zákona a nesporném řízení od 1. ledna 1931 řádnou soudní agendou. Rozšíření soudní pravomoci i na toto odvětví vyžádá si určitých, nikoli však zvláště závažných výdajů.

Agenda soudní.

Z mnohostranné činnosti soudní budiž zde uvedeno jen několik stručných číslic, znázorňujících zcela krátce hlavní odvětví soudní agendy, totiž civilní agendy sporné a věci trestní. Uvedená data týkají se z části roku 1928, z části r. 1929.

V r. 1928 bylo projednáno civilních sporů

 

a) u krajských soudů

b) u okresních soudů:

v Čechách

39.297

305.767

na Moravě a ve Slezsku

15.686

152.076

v obvodu bratislavském

8.889

83.507

v obvodu košickém

6.593

69.368

Celkem

70.465

610.718


 

dohromady tedy v prvé instanci 681.183, takže připadá na 100 obyvatel 5 sporů civilních v I. instanci.

U odvolacích instancí byla projednáno 230.940 sporů, čili na 100 obyvatel 1,7 druhoinstančního sporu.

V trestních věcech bylo v r. 1929 projednáno u krajských soudů:

I.

v Čechách:

35.147

případů.

 

Projednáno bylo z toho před porotním soudem

208

případů,

 

kmetským soudem

194

případů,

 

senátem

7.405

případů,

 

samosoudcem

3.867

případů,

 

Rozsudkem bylo úplně osvobozeno

3.767

osob,

 

odsouzeno vůbec

11.334

osob,

 

odsouzeno podmínečně

4,235

osob,

II.

na Moravě a ve Slezsku:

20.547

případů.

 

Z toho projednáno před porotním soudem

217

případů,

 

kmetským soudem

248

případů,

 

senátem

3.289

případů,

 

samosoudcem

4.141

případů,

 

Rozsudkem bylo úplně osvobozeno

2.254

osob,

 

odsouzeno vůbec

7.967

osob,

 

odsouzeno podmínečně

3.335

osob,

III.

v bratislavském obvodě:

12.798

případů.

 

Z toho bylo projednáno před porotním soudem

65

případů,

 

kmetským soudem

85

případů,

 

senátem

2.216

případů,

 

samosoudcem

2.246

případů,

 

odsouzeno bylo

4.764

osob,

 

podmínečně odsouzeno

1.814

osob.


 

Pro obvod košický tato data dosud nebyla oznámena.

U okresních soudů bylo projednáno v Čechách: 132.011 případů a úplně osvobozeno 56.016 osob, odsouzeno 101.243 osoby, a podmínečně odsouzeno 54.984 osoby, na Moravě a ve Slezsku 14.5.559 případů, úplně osvobozeno 35.275 osob, vůbec odsouzeno 69.218 osob a podmínečně odsouzeno 35.643, v bratislavském obvodu 79.256 případů.

Ohledně počtu vražd a úmyslných zabití vychází z úředních zpráv dodaných ministerstvu spravedlnosti najevo, že v r. 1929 byly v republice Československé celkem 84 případy, při nichž pachatel nebyl vypátrán. Počet těchto případů se od r. 1926 zvyšuje.

Počet osob obžalovaných pro zločin vraždy, počítajíc v to i pokus a účastenství na vraždě, poněkud poklesl, z 274 v r. 1928 na 244, neodchyluje se však nikterak od průměrného počtu za léta 1924 až 1928. Z toho počtu bylo 21 osob mladistvých pod 18 let. Naproti tomu dosáhl počet osob pro tento zločin odsouzených v r. 1929 nejnižšího číslo od r. 1924 počínaje, totiž 104, a počet osob odsouzených k testu smrti činil pouze 15 proti 29 v r. 1928. Vykonán byl trest smrti pouze v jediném případě, v ostatních byla udělena milost presidentem republiky.

Celkem byla udělena milost v 237 různých případech.

Umístění a zařízení soudů.

Stavba soudních budov jako všech státních budov jest v první řadě věcí ministerstva veřejných prací, v jehož rozpočtové kapitole je na výdaje pro tyto účele pamatováno.

Ježto se však novostavby provádějí na návrh a za stálé součinnosti příslušného ministerstva resortního, bude záhodno zmíniti se zde krátce a v hlavních rysech o nynějším stavu akce novostaveb soudních, jakož i o cílech, jež sleduje justiční správa pro budoucnost.

Počet oněch soudů, jež by nutně potřebovaly novou budovu, je veliký a tvoří program pro dalekou budoucnost, který bude prováděn jen postupně podle finančních prostředků poskytovaných ve státních rozpočtech. Byla sice v době popřevratové provedena již řada nových staveb, pro okresní i krajské soudy, přece však dosud nebyly uskutečněny ani hlavní projekty.

Není dosud vyřešena otázka justičního paláce pro sborové soudy civilní I. a II. instance v Praze, jak toho naléhavé potřeby rozvoje soudnictví i důležité zájmy všeho obyvatelstva v hlavním městě republiky vyžadují. Nejvyšší soudní instance celého státu, nejvyšší soud v Brně nemá dosud vlastní budovy, a je pouze nouzově umístěn ve dvou od sebe vzdálených budovách, totiž v justičním paláci na úkor brněnských civilních soudů a nájmem v Zemském domě. Úplně nedostatečné je také umístění krajského trestního soudu v Brně, jakož ji krajského soudu v Bratislavě. Také v Užhorodě dosud není dokončena nová budova krajského soudu.

V roce 1930 byla dokončena novostavba krajského soudu v Mladé Boleslavi a přístavba krajského soudu v Chrudimi, jež byla již z části převzata v užívání. Pokračuje se na stavbě krajského trestního soudu v Praze na Pankráci, krajského soudu v Užhorodě a v adaptaci staré části budovy krajského soudu v Moravské Ostravě. Nově se zahajuje stavba krajských soudů v Bratislavě a v Ružomberoku.

Z budov okresních soudů se dokončuje neb již dokončila budova v České Skalici, Úpici, Domažlicích, Ústí n./Orl., ve Vel. Meziříčí, ve Zvoleni a v Uh. Skalici. Pokračuje se ve stavbě okresního soudu v Lovosicích a zahajuje se stavba okresního soudu v Jindřichově Hradci a v Hlinsku. V roce 1931 se očekává zahájení stavby okresního soudu ve Falknově, Vyškově a Ťačově.

Důležito jest, že pro opatření projektů na budovu nejvyššího soudu v Brně byla již vypsána soutěž. Lze tedy očekávati aspoň ukončení přípravných prací pro tuto stavbu, když ne její zahájení.

Justiční správa usiluje vzhledem k potřebám moderního provozu soudního o zlepšení- vnitřního zařízení soudů. Dlužno tu poukázati na okolnosti již shora uvedené, jež vedly k tomu, že v novém rozpočtu jest v pol. 13., tit. 3. zařaděna vyšší částka, aby tím bylo umožněno zakoupiti větší počet psacích strojů a doplniti knihovny soudní aspoň nejdůležitějšími pomůckami právnické literatury.

Pro rok 1931 preliminují se výdaje částkou

315,1 mil. Kč,

tedy proti částce z r. 1930

305,0 mil. Kč,

více o

10,1 mil. Kč.


 

Toto zvýšení jest, nepřihlíží-li se k větší potřebě na platy stálých zaměstnanců, která činí celkem 2 mil. Kč, zejména u položky "Úřední a kancelářské potřeby" v titulu 3. "Justiční správa v zemích" o 7,2 mil. Kč a u pol. "Trestní soudnictví" o 2,4 mil. Kč. Zvýšení u těchto položek jest odůvodněno skutečnou potřebou vyvolanou stále stoupající agendou, zejména v oboru trestním, a u kancelářských potřeb pak ještě nutností vyměniti staré a značně opotřebované psací stroje u soudů.

Zintensivnění provozu práce ve věznicích a trestnicích vyžádá si větší potřeby u položek "Opatření surovin a příslušenství" v titulu 4. "Trestnice" a v titulu 5. "Polepšovací a trestní ústavy pro mladistvé provinilce" celkem o 0,3 mil. Kč, a položek "Odměny za práce trestanců (chovanců)" o 0,2 mil. Kč. Jelikož dozorcům strážní služby byl přiznán zvláštní přídavek za noční službu, zařaďuje se do rozpočtu vyšší potřeba na tento výdaj o 0,3 mil. Kč.

Naproti tomu nutno uvésti snížení některých položek:

V roce 1931 odpadá potřeba, která byla v r. 1930 zařaděna na Mezinárodní kriminalistický kongres v Praze v částce 0,1 mil. Kč.

Snížením počtu smluvních zaměstnanců a zaměstnanců přijatých za denní plat, případně mzdu na skutečnou potřebu zmenšují se úvěry položek titulu 3. "Platy smluvních zaměstnanců" o 1 mil. Kč a "Denní platy a mzdy" o 0,7 mil. Kč.

Střežení trestnic bude napříště vykonáváno zřízenci služby strážní a proto odpadá potřeba na vojenskou stráž, preliminovaná v r. 1930 částkou 0,2 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že hospodářství trestnice v Leopoldově a polepšovacího a trestního ústavu v Mikulově byla propachtována, snižuje se potřeba na hospodářství polní a zahradní o 0,2 mil. Kč. Dále se podle zkušeností z let minulých snižuje potřeba na stravování trestanců, případně chovanců o 0,2 mil. Kč.

Příjmy pro rok 1931 preliminují se částkou

16,4 mil. Kč,

tj. proti příjmům zařazeným v rozpočtu pro rok 1930 částkou

15,4 mil. Kč,

více o

1,0 mil. Kč.


 

Zvýšení toto jest zejména u položek "Příjmy z práce vězňů (trestanců, chovanců)", kde se očekávají příjmy větší celkem o 1,2 mil. Kč. Naproti tomu snižují se příjmy z hospodářství polního a zahradního o 0,2 mil. Kč, vzhledem k propachtování hospodářství trestnice v Leopoldově a polepšovacího a trestního ústavu v Mikulově.

8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Na dobu, než provedena bude unifikace, jest ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy povoláno k tomu, aby v zákonodárných počinech československých zajistilo náležitý zřetel na převzatý právní řád uherský a zvláštní hospodářské, právní a politické poměry slovenské. Dostává proto k přezkoumání osnovy všech československých zákonů a nařízení a pečuje o jich srovnalost s převzatým právním řádem uherským. Jako znalec právního řádu uherského přisluhuje ministerstvo pro sjednocení úřadům druhým nejen v agendě zákonodárné, nýbrž také v agendě správní, podávajíc na požádání dobrá zdání v konkrétních správních případech, jichž projednávání dospělo do třetí instance. Samostatně připravuje a podává zákonné osnovy v případech, kdy zmocněno k tomu bylo vládou neb dohodou s příslušným)ministerstvem resortním. Při zákonodárných pracích jest v stálém kontaktu s odbornou veřejností prostřednictvím poradních komisí, zřízených jmenovitě na Slovensku. Při užší spolupráci s resorty odbornými pracuje s nimi v případech význačnějších ve zvláštních společných komisích nebo v jinak upraveném úzkém styku referentů. Publikační činnost ministerstva pro sjednocení směřuje k tomu, aby v otázkách, týkajících se řešení unifikačního problému a věcí s ním souvisejících, byl prostřednictvím tisku získán co nejširší styk s odbornou veřejností, jmenovitě slovenskou, a aby opatřeny byly alespoň některé příručky a komentáře, v praxi v důsledku existence unifikačního problému zvlášť potřebné. Konečně věnuje ministerstvo pro sjednocení zvláštní pozornost věcem slovenským všude tam, kde naskýtá se k tomu vhodná příležitost, a plní úkoly, různými předpisy zvlášť na ni přenesené.

Pokud jde o období let 1929/1930 a 1930/1931, nutno činnost a úkoly ministerstva pro sjednocení na poli zákonodárných prací objasniti podrobněji takto:

V roce 1930 [Poznámka: Srov. k tomu Právní Obzor, roč. 1930, sešit 1. až 3. článek minist. rady Dra Fritze "Dokončení důležitých unifikačních prací v roce 1930."] budou skončeny práce na důležitých unifikačních zákonech, jichž osnovy byly po léta pečlivě a usilovně chystány. Rok 1930 stane se takto významným mezníkem v unifikaci československého práva a má i pro unifikační ministerstvo svou zvláštní důležitost. Ministerstvo pro sjednocení dokončí v roce 1930 v prvé řadě nejdůležitější svoji samostatnou práci zákonodárnou, nový civilní soudní řád, dokončí ale i jiné osnovy, jichž vypracováním bylo pověřeno, a bude se moci těšiti i ze všech ostatních výsledků, v unifikaci docílených, jelikož na všech ostatních přichystaných důležitých unifikačních! zákonech spolupracovalo. Po novém civilním řádu soudním bude to hlavně nový jednotný československý zákon občanský, který ještě během roku 1930 bude pro parlamentní projednání zcela připraven a jehož dokončení stane se druhou pozoruhodnou událostí v československé unifikaci, významu vpravdě mimořádného. K uzákonění přichystány budou v roce 1930 však ještě i různé důležité unifikační osnovy další. Jde hlavně o nový jednotný řád trestní, a nový celostátní zákon o všeobecném řízení nesporném. Zmínka o novém civilním řádu soudním, československém zákonu občanském, jednotném řádu trestním a celostátním zákonu o všeobecném řízení nesporném předeslána v přítomném líčení dalšímu objasnění nejen proto, že jde o osnovy zvlášť významné a současně i takové, jichž přípravě ministerstvo pro sjednocení po léta soustavně se věnovalo, nýbrž i proto, že uzákoněním uvedených osnov otevrou se nové možnosti unifikace další. Uzákonění obou nejprve zmíněných důležitých unifikačních osnov povede jmenovitě k brzké unifikaci práva poplatkového, - velmi naléhavé, také však i velmi obtížné, která po léta připravována je zvláštní meziministerskou komisí složenou z universitních profesorů a zástupců ministerstev financí, spravedlnosti, pro sjednocení, - nový jednotný řád trestní posune do zralejšího stadia unifikační práce jmenovitě v oboru trestního práva finančního a novým čsl. zákonem občanským, jakož i celostátním zákonem o všeobecném řízení nesporném umožněna bude dokončení různých unifikačních osnov jmenovitě v oboru oněch specielních předpisů, které platiti mají souběžně s uvedenými předpisy generelními a mají nové generelní úpravy přizpůsobiti zvláštním poměrům a případům, pro něž se s generelním předpisem nevystačí. Ministerstva pro sjednocení má samo mezi osnovami, které mu podle pracovního jeho pořadu z roku 1924 připadlo samostatně vypracovati, několik osnov takovýchto předpisů specielních, s jichž přípravou musilo se posečkati do doby, až uzákoněny budou vícekráte již zmíněné úpravy hlavní, a jde tu u samostatných prací ministerstva pro sjednocení hlavně o osnovy nového zákona šekového, zákona o ručení silostrojů, zákona a umoření listin a zákona o zbavení svéprávnosti. Práci na osnově nového zákona šekového bude možno urychleně skoncovati ihned, jakmile uzákoněn bude nový čsl. zákon občanský, a stejně tak je tomu s osnovou zákona o ručení silostrojů, jež svými ustanoveními je odvislou hlavně na předpisech občanského zákona o náhradě škody. V souvislosti s celostátním zákonem o všeobecném řízení nesporném bude možno ještě během roku 1930 uzákoniti přichystané již osnovy zákona o umoření listin, - odstraňujícího nejen rozdíly, vyplývající z posavadní dvojitosti právního řádu, nýbrž i rozmanitost v úpravě umořovacího řízení a soudní příslušnosti, - a zákona o zbavení svéprávnosti. Dochází tedy v roce 1930 při všeobecném významném pokroku v čsl. unifikaci také k uskutečnění velmi podstatné části zvláštního pracovního pořadu ministerstva pro sjednocení, vytýčeného jeho samostatné činnosti v roce 1924, zvláště když tím zatím do: konečného přípravného stadia dostaly se ještě i jiné dvě významné osnovy z tohoto pracovního pořadu, osnovy zákonů o dani z lihu a zákona o kompetenci ministerstev. Osnova zákona o dani z lihu je nejen důležitou osnovou unifikační, ale současně i osnovou velmi významnou po stránce finanční a národohospodářské. Osnovou zákona o příslušnosti ministerstev vyhoví se příkazu, obsaženému v zákonu o úsporných opatřeních ve veřejné správě ze dne 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n. Osnovami právě uvedenými a těmi, které již v předchozích letech ministerstvo pro sjednocení mohlo dodati - buď pro parlamentní projednání (zákon směnečný, zákon o zahlazení odsouzení) nebo pro další projednání mezi ministerstvy a ve vládě (zákon o státním občanství a domovském právu, jehož hotová osnova bude právě nyní v dohodě s ministerstvem vnitra znovu přepracována) - není ministerstvo pro sjednocení ještě zcela hotovo s programem samostatných svých prací z roku 1924 a je také angažováno dále z předchozích již let na celé řadě významných unifikačních osnov; na nichž spolupracuje v úzké součinnosti s příslušnými ministerstvy resortními. V prvém směru zbývá ministerstvu pro sjednocení dokončiti práce ku př. na osnovách zákonů o hlášení cizinců, o změně jména, o dani z cukru, o dani z minerálních olejů a umělých sladidel a o dani ze zbroje a lovu, v druhém směru musí i nadále spolupracovati ku př. na nesjednoceném dosud právu obchodním, na nesjednoceném hmotném právu trestním, účastniti se příprav nového jednotného řádu konkursního, vyrovnávacího, odpůrčího a exekučního a spolupracovati na sjednocení předpisů práva vodního, předpisů živnostenských a jiných. Ještě z minulých let má tedy ministerstvo pro sjednocení obsáhlý program pro činnost svoji další a ještě z minulých let zbývají mu četné úkoly, které teprve v budoucnu bude moci vyplniti. Významný rok 1930 a dosažená jím etapa v československém sjednocení nutkají však ministerstvo pro sjednocení, aby program svojí činnosti již nyní zrevidovalo, aby jej v zájmu rychlého sjednocení rozšířilo a aby jmenovitě rozmnožilo počet oněch zákonných osnov, jichž texty mohlo by samostatně připraviti. O tom obšírněji budiž pojednáno ve vysvětlení dalším.

V československé unifikaci bylo již mnoho vykonáno v letech minulých, a přinese zde velký positivní výsledek - jak právě bylo vysvětleno - rok 1930, mnoho toho ale ještě zbude, co bude zapotřebí zunifikovati teprve v letech příštích a čím zvláště ministerstvo pro sjednocení bude se musiti v budoucích letech obírati. Vyřešení našeho sjednocovacího problému vyžádá si ještě i v příštích letech svrchované míry trpělivosti, píle, odborných znalostí a rozvahy, a bude i v budoucnu zapotřebí ještě značně dlouhé doby k tomu, nežli dosáhnou se v našem sjednocení výsledky konečné a plně uspokojující. Ministerstvo pro sjednocení, plníc svoje poslání, snaží se v mezích svojí působnosti další pokrok ve výstavbě jednotného čsl. právního řádu co nejvíce urychliti a využíti každé příležitosti k tomu, aby právní styky mezi různými územními oblastmi našeho státu, dvojitostí práva dosud citelně ztěžované, byly postupující unifikací vždy více a více usnadňovány a zjednodušeny. Ve snažení svém, o rozvíjení svojí činnosti a při rozhodování, kde s dalším unifikačním úsilím mělo by se nejdříve zasáhnouti, nemůže však ministerstvo pro sjednocení postupovati samostatně, vázáno jsouc ve všem podle ustanovení vládního nařízení ze dne 29. prosince 1921, č. 501 Sb. z. a n. na dohodu s ministerstvy druhými a rozhodnutí vlády. Touto dohodou, o jejíž opětné sjednání se ministerstvo pro sjednocení již ad počátku roku 1930 znovu pokouší, bude také stanoveno, jak v nastávajícím novém období prací unifikačních rozšíří se program samostatné vinnosti ministerstva pro sjednocení a kde ministerstvo toto bude s druhými resorty pozváno nově k zvláštní užší spolupráci. Opírajíc se o sebraný již materiál, souvislost s hotovými již osnovami a potřebu unifikace, pro nejbližší dobu pociťovanou, přihlásilo ministerstvo pro sjednocení do programu samostatných svých prací nově vypracování unifikačních zákonných osnov, týkajících se těchto předpisů a oborů práva: předpisů o držení a nošení zbraní, předpisů o požární policii, práva spolkového, předpisů o divadlech a kinematografech, veřejných produkcí a licencí, vyvlastnění práva družstevního, čeledních řádů a předpisů o pracovních průkazech, předpisů o nedělním a svátečním klidu, předpisů o uznávání náboženských společností a o právních poměrech těchto společností, jednotného řádu pro řízení finanční, včetně exekuce a řízení trestního, předpisů o daních obchodních, předpisů o dědění po členech kléru, předpisů o nezbytných cestách, předpisů o selském dědění, předpisů o úpravě hranic zemědělských pozemků, předpisů, upravujících komposesoráty a poměry urbarialistů, předpisů o družstvech, soukromoprávních poměrech plavby, veřejných skladištích, o právu pojišťovacím, o některých oborech soukromého sprostředkování, o zastavárnách, o bursách a bursovních sensálech, o řízení pozůstalostním, o řízení poručenském a opatrovnickém, o adopci, o legitimaci nemanželských dětí, o propouštění z moci otcovské, o odnětí moci otcovské, o prohlášení za mrtva, a horním právu, o ručení státu za veřejné zaměstnance, o ochraně lázeňských zřídel, o věcech, upravených dosud §§y 2. - 13. převzatého rak. obč. zákonníka, předpisů a tuláctví a žebrotě, práva shromažďovacího, předpisů čelících falšování hospodářských plodin, výrobků a tovarů, práva válečného a různých předpisů jiných.

Jak bylo řečeno, musí býti ještě dohodou mezi ministerstvy a pak rozhodnutím vlády stanoveno, ve kterých případech z případů právě uvedených, bude ministerstvo pro sjednocení pověřeno, aby příslušnou osnovu samostatně vypracovalo a podalo. V každém případu bude se ministerstvo pro sjednocení celou výše naznačenou látkou v dalším svém působení soustavně a podrobně obírati, jsouc i tam, kde nedostane látku k zpracování samostatnému, povoláno vládním nařízením čís. 501/1921 Sb. z. a n. k zvláštní užší spolupráci a k tomu, aby všude zajistilo náležitý ohled na převzaté právo uherské a zvláštní poměry v zemích Slovenské a Podkarpatoruské.

Poukazem na nevyřízenou dosud část programu starého, a na navržený program nový byla nastíněna činnost ministerstva pro sjednocení pro nejbližší další budoucnost v nejhlavnějších svých rysech. Doplnění tohoto nástinu nutno, i pokud jde o činnost zákonodárnou, zvláště však ohledně činnosti správní, hledati v povšechném popisu úkolů ministerstva, v úvodu této statě obsaženém.

Pro rok 1931 preliminují se výdaje částkou

2,1

mil. Kč,

tedy proti částce schválení pro rok 1930

2,11

mil. Kč,

méně o

0,01

mil. Kč.


 

Příjmy nepreliminují se jako v roce 1930 žádné.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP