9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.
Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.
V roce 1929 dosavadní neustálý vzestup agendy nejvyššího správního soudu se zastavil, a počet došlých stížností značně poklesl. Proti roku 1928, kdy došlo celkem 10.231 stížností, činil záběh v r. 1929 pouze 6827 stížností: úbytek 3.404 stížností jde ze čtyř pětin na vrub sporů finančních a vysvětluje se v prvé řadě tím, že byla skončena již tzv. depurační akce prováděná úřady finančními. V oboru administrativním pokles agendy způsoben byl hlavně skončením prvé etapy pozemkové reformy a definitivní úpravou platových poměrů státních zaměstnanců. Lze však očekávati, že pokles agendy je pouze přechodný, a že jak berní reforma z r. 1927, která se v agendě nejvyššího správního soudu projeví teprve později, tak i organisace politické správy, reforma sociálního pojištění a některé jiné legislativní úpravy způsobí nový vzestup agendy soudu.
Počet nevyřízených sporů koncem r. 1929 činil 11.714; vypracování těchto nedodělků samo o sobě při dosavadním stavu soudcovského personálu vyžadovati bude doby asi tří let.
Reforma zákona o nejvyšším správním soudě, kterou presidium soudu v osnově předložené vládě v r. 1927 omezovalo pouze na stránku organisační, sledujíc především cíl; zjednodušiti a urychliti vyřizovaní sporů na soud vznesených, byla ministerstvem vnitra rozšířena na celý zákon o správním soudu a je předmětem jednání ministerstev i odborných kruhů. Projednání reformy vzhledem k zásadní důležitosti a obtížnosti některých otázek sotva lze v dohledné době očekávati.
Celkové výdaje kap. 9. na r. 1931 preliminují se částkou 6,062.000 Kč, tj. o 176.853 Kč větší nežli v r. 1930; zvýšení potřeby vysvětluje se jednak pravidelnými postupy do vyšších stupňů služného, jednak většími výdaji věcnými.
Rozpočet příjmů je o 100.000 Kč nižší nežli v r. 1930, poněvadž odpadla položka, "soudní pokuty" vzhledem k tomu, že s projednáním osnovy zákona o reorganisaci nejvyššího správního soudu nelze v dohledné době počítati.
10. Ministerstvo školství a národní osvěty.
Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty.
Z činnosti ministerstva školství a národní osvěty bylo by letos uvésti zejména toto:
V oboru národního školství připravují se návrhy zákonů: o obvodových (újezdních) školách měšťanských, o čtvrtých třídách závěrečných při měšťanských školách, o organisaci školské správy, o okresních školních inspektorech, o úpravě právních poměrů aktivního učitelstva nestátních škol na Slovensku a Podkarpatské Rusi, o úpravě pensí nestátních učitelů na Slovensku a na Podkarpatské Rusi (doplněk ke generelní úpravě staropensistské, provedené zákonem č. 70/1930 Sb. z. a n.), o změně § 27, zem. zák. č. 16/1873 čes. z. z. o příspěvcích země České na stavbu obecných a měšťanských škol a o mateřských školách. - Vládními nařízeními byl zrušen školní okres osoblažský a byla změněna kvalifikační stupnice pro učitelstvo národních škol. Připravují se návrhy vládních nařízení k provedení §u 11., odst. 4., zákona č. 226/22 Sb. z. a n. o pokračovacích kursech, o učitelských titulech, o učitelských pensích aj.
Na Slovensku a na Podkarpatské Rusi pokračuje se ve zřizování a budování lidových škol pro děti nezaškolené. Meziministerská komise pro zřizování škola stavby školní schází se pravidelně dvakrát měsíčně a její práce rychle pokračují, pokud jen stačí příslušné úvěry ústavně povolené. K rychlému zaškolení dětí na Podkarpatské Rusi zřizují se zatímně četné kursy pro děti nezaškolené, které se promění postupně v řádné školy. Na Slovensku jest již úplná osmiletá docházka školní.
V oboru menšinového školství věnuje státní školská správa plnou pozornost zajištění výuky dítek v jazykově smíšených místech ve vlastním jazyce. Výsledky školní práce a výchovy budou pak intensivně kontrolovány a stopovány. Vybavování ústavů vhodnými budovami, zařízením a pomůckami bude postupovati podle plánu v rámci zajištěných finančních prostředků. Zvláštní péči má školská správa o konsolidaci menšinového školství v oboru organisačním a hospodářsko-správním.
V pedagogických snahách sleduje ministerstvo školství a národní osvěty bedlivě reformní proudy ve směru vnitřního i vnějšího zdokonalení obecnoškolské soustavy. Pro příslušné práce reformní zřízena zvláštní komise znalců. Počet pokusných škol měšťanských vzrůstá. Bude potřeba počíti s organisací pokračovacích kursů vzdělávacích pro mládež škole odrostlou v duchu § 11. malého školního zákona. Příslušný rámcový výnos ministerstva školství a národní osvěty byl již vyhlášen.
Zvláštní péče věnuje se vzdělávacím kursům učitelským, zejména přípravnému vzdělání učitelstva škol měšťanských. Snížený počet žactva ve třídě, zvětšený přirozený vzrůst populace a zavedení osmileté docházky školní na Slovensku hrozí nedostatkem řádně připraveného učitelského dorostu a je proto nutno čeliti mu rozšiřování-m příslušných institucí vzdělávacích. Proto také byla zřízena v Bratislavě při učitelském ústavě jednoletá pedagogická akademie pro absolventy středních škol.
Po několikaletých přípravných pracích byly vydány nové jednotné učebné osnovy pro školy obecné (ľudové). Dosud jednotlivá území užívala osnov svých a nebylo jednoty na území státním. Vyhlášené učebné osnovy vyžadují náležité přípravy učitelstva k provádění nových vyučovacích zásad, na kterých byly osnovy vybudovány, účelné úpravě vyučování ženským ručním pracím, zvláště pak hojnému zřizování školních kuchyní nutno věnovati náležitou pozornost. Úkol školních zahrad a účelné jich zařízení v souladu s národohospodářskými úkoly školské práce vynucují zvláštní zřetel školních úřadů. Stejně i snahy po standartisaci školních pomůcek a sešitů plynou z uvědomělého plánu školské politiky po stránce sociální.
Pro porady znalců byl připraven návrh nového jednotného řádu školního a vyučovacího.
Provádění zákona o školách pomocných a zejména odborná příprava jejich učitelstva vyžadují bedlivé péče školské správy státní.
Vývoj středního školství dál se také ve školním roce 1929/30 pod zorným úhlem pokračující stabilisace. Do všech 3037 tříd bylo přijato celkem 92.247 žáků a žákyň, tj. o 1.340 méně než v roce předcházejícím a o 22.246 méně než v roce 1924/25, kdy počet žactva dostoupil svého maxima. Zdá se však, že tímto školním rokem bylo dosaženo již minima v počtu žactva, neboť vliv válečných let opadá, takže počínaje školním rokem 1930/31 nastane zase pozvolný vzrůst počtu žactva.
V ohledu organisačním nenastaly od 1. září 1930 větší změny. Samostatná nová střední škola nebyla zřízena ani jediná, ale také žádná škola nebyla zrušena. Bylo dáno svolení, aby německý městský ženský ústav učitelský v Ústí nad Labem byl změněn na ústav koedukační a aby byl doplněn na čtyři ročníky. Naproti tomu byly likvidovány zbývající dívčí pobočky při státním reálném gymnasiu v Chrudimi.
Skutečná potřeba vyvolala v život několik nových odborných ústavů učitelských. Otevřeny byly: městský ústav ke vzdělávání učitelek domácích nauk v Mladé Boleslavi, státní ústavy ke vzdělávání učitelek domácích nauk v Znojmě a Žatci, spolkový ústav pro vzdělávání učitelek domácích nauk ve Velkém Meziříčí; německý spolkový ústav ke vzdělávání pěstounek v Opavě, spolková polská přípravna pro pěstounky v Orlové.
Poněvadž na školách národních se počíná objevovati nedostatek učitelského dorostu, bylo dáno svolení, aby do všech ročníků učitelských ústavů bylo v školním roce 1930/31 přijímáno po 40 chovancích (chovankách) a z téhož důvodu svoleno i k tomu aby při státním ústavě učitelském v Čáslavi byl v školním roce 1930/31 otevřen zase první ročník a v Bratislavě maďarský abiturientský kurs. Bylo také svoleno, aby v Bratislavě byla otevřena pedagogická akademie pro abiturienty středních škol, jak o tom jest zmínka již výše.
Za účelem trvalého uctění 80. narozenin pana presidenta republiky bylo na základě příslušného zmocnění pět vybraných státních středních škol označeno jménem páně presidentovým. Jsou to ústavy: První české reálné gymnasium v Praze II., druhá státní reálka v Praze II., státní reálné gymnasium v Plzni, německé státní gymnasium v Brně a státní reálné gymnasium v Bratislavě.
V oboru pedagogickém bylo přikročeno k reformě střední školy, jejímž účelem jest též postaviti různé typy středních škol v nižším oddělení na společný základ. V důsledku toho byl po návrhu komise pro reformu středních škol vydán normální přehled hodin první a druhé třídy středních škol všech typů, který počátkem školního roku 1930/31 nabývá platnosti pro první třídu gymnasií, reálných gymnasií a vyšších reálných gymnasií, a pro první a druhou třídu reformních reálných gymnasií a reálek. Tímto normálním přehledem bylo vyhověno také všeobecně se ozývajícímu volání po snížení počtu vyučovacích hodin, který stanoven pro I. třídu na 27 hodin a pro II. třídu na 28 hodin týdně v předmětech povinných. V nejvyšších třídách 16 českých a 3 německých středních škol v Čechách byly zahájeny ve větším měřítku pokusy a elektivní soustavou, podle které žáci budou v jisté míře oprávněni činiti volbu v určitých povinných předmětech.
školská správa hodlá prováděti postupně reformu do dalších tříd, s čímž bude souviseti také vydání nových podrobných učebných osnov, které zatím až na změny, vyplývající z nového stavu věci, zůstaly beze změny.
Nová reforma zápisů do prvních tříd středních škol, jež byla původně zavedena na zkoušku ve Velké Praze a rozšířena pak na celé Čechy a Velké Brno, byla pro školní rok 1930/31 vztažena na celé území republiky.
Počínajíc školním rokem 1930/31 vstupují také v platnost nové předpisy, umožňující snazší přechod nadaných žáků škol, měšťanských do vyšších tříd škol středních.
Po stránce personální bylo v uvedené době jednáno o novou úpravu služebních míst (resystemisaci) v oboru středních škol a učitelských ústavů.
Odborné školství, jehož úkolem jest připraviti a vychovati dorost pro obchod, průmysl a živnosti, bylo dále budováno se zřetelem k potřebě zaříditi vyučování tak, aby přechod ze školních lavic do dílny neb kanceláře byl zcela hladký, tj. aby škola stála jim svými zařízeními pro praktický výcvik co nejblíže.
V obchodním školství došlo k řádnému umístění škol v Jičíně, Karlových Varech a v Rakovníce, kde pro ně opatřeny nové moderní budovy, jež byly zároveň vybaveny všemi potřebnými pomůckami vyučovacími. Jednání o nových osnovách pro vyučování jazykové bylo již skončeno, osnovy sestaveny a učebnice podle nich sepsány. Přikročeno k přípravným pracím pro nové osnovy předmětů komerčních á zahájeno jednání o pokusné vybudování specielních škol. Provedením resystemisace umožněno bude převzetí učitelských sil na některých ústavech, čímž jejich dosavadním vydržovatelům dána bud možnost věnovati vlastní prostředky na věcné vybavení škol. Konány budou přípravy pro mezinárodní sjezd obchodního školství v r. 1933. Nové budovy budou opatřeny pro obchodní školy v Čes. Těšíně Jindřichově Hradci, Táboře a Trenčíně.
V průmyslovém školství dostalo se vhodného umístění v nové budově státní průmyslové škole v Hradci Králové dále nových dílen průmyslové škole v Liberci Pardubicích a textilní škole v Brně. Všechny tyto dílny byly opatřeny zařízením, jež umožňuj stejný provoz jako v továrně. Byla řešena otázka zřízení pátého ročníku při vyšších státních průmyslových školách strojnických a vykonány přípravy k provedení této reformy. V činnost bude již v příštím roce uvedena státní odborná škola pro průmysl porculánu a příbuzná odvětví umělecká v Praze XII., pro niž se staví vlastní budova. Dále bude do budována elektrotechnická laboratoř v Bratislavě a elektrotechnické oddělení v Chomutově. Při státní průmyslové škole v Hradci Králové bude zřízena slévárna pro odlévání uměleckých předmětů. Pro Slovensko se projektuje zřízení kamenické školy ve Zvoleni.
Na odborných školách pro ženská povolání byl rozmnožen počet večerních kursů pro zaměstnané ženy, jež zvláště v průmyslových střediscích jsou velmi vyhledávány. Pokud to dopustí resystemisace míst, bude ve smyslu ustanovení zákona dne 29. prosince 1923, č. 252 Sb. z. a n., prováděno postátnění učitelských sil podle přesného plánu.
V živnostenském pokračovacím školství pokračováno v reorganisaci škol rozšiřováním školních obvodů zaváděním celodenního vyučování a deseti měsíčního školního roku místo sedmi měsíčního. Akce o opatření vlastních budov značně pokročila a byly v r. 1930 opatřeny vlastní budovy pro živn. pokr. školy v Bratislavě, Hodoníně, Hronově, Jihlavě, Kladně, Kostelci n. Orl., Letovicích, Liberci, Pardubicích Strážnici, Sušici a Znojmě. Další vlastní místnosti budou opatřeny pro živnostenské pokračovací školy v Břeclavi, Mor. Budějovicích, Abertámech (dílna), Chebu, Kroměříži, Kyšperku, Rousinově, Náchodě, Sevluši, Sobotce, Třebíči, Žamberku; k zahájení staveb dojde patrně v Praze, Plzni a Olomouci.
Od počátku školního roku 1930/31 zavedena byla na několika odborných školách pokračovacích pro živnosti kovy zpracující nová učebná osnova a podle zkušeností s jejím prováděním zahájeno řízení pro novou úpravu dalších osnov, v prvé řadě na odborných školách pro živnosti stavební a živnosti dřevo zpracující. Zdar této akce podporován jest vydatně zřízením komise expertů pro věci živnostenských pokračovacích škol při ministerstvu školství a národní osvěty. Bude zřízen seminář pro přípravu interních učitelů živnostenských pokračovacích škol a sice nejprve pro obory stavební a dřevo zpracující, pak pro obory kovy zpracující a elektrotechniku. Postupně bude opatřeno vyučování i pro jiné obory, jež jsou na živnostenských pokračovacích školách zastoupeny.
Ústav pro učebné pomůcky přikročil k vydávání předlohových děl a modelů pro živnosti stavební. Zvýšení odměn za správu a vyučování na těchto školách nebylo lze pro nedostatek úhrady dosud provésti, Osnova zákona o učňovských školách se meziministersky projednává.
Na všech odborných školách pořádány byly výstavy prací žákovských ve větším neb menším rozsahu. Z větších výstav domácích, jež školy pořádaly neb na nich braly význačnou účast, dlužno uvésti výstavy v Turnově (kamenářskou a reklamní), v Jablonci n. N. (umělecko-průmyslovou), v Železném Brodě (sklářskou), Dunajský veletrh v Bratislavě; ze zahraničních výstav obeslány byly výstavy v Liège strojnickými průmyslovými školami a výstava ve Stuttgartu odbornými školami pro ženská povolání. Učitelstvu těchto škol, pokud to finanční prostředky dovolovaly, byla umožněna návštěva výstav, průmyslových podniků, jakož i vykonávání prakse v nich poskytnutím studijních podpor.
V oboru vysokého školství pečovala školská správa o řádné vybavení všech: vysokých škol nejen potřebnými místnostmi, nýbrž i vnitřním zařízením a vědeckými pomůckami v mezích pohotových rozpočtových prostředků. Ježto byl připraven stavební program pro náležité opatření vysokého školství nezbytnými ubikacemi, bylo uvažováno o tom, jak realisaci tohoto programu urychliti; východisko bylo nalezeno tím že pro nejbližší patnáctiletí bude každoročně vkládána do státního rozpočtu zvýšená položka na vysokoškolské stavby a zařízení representující celkový náklad okrouhle 900 milionů Kč
Projednávání osnovy zákona o úpravě některých právních poměrů na československých státních vysokých školách a samostatných vědeckých ústavech a knihovnách, jakož i o zřizování těchto ústavů a knihoven pokročilo do dalšího stadia a o přepracované osnově se dále jedná s interesovanými činiteli dále se připravuje náležité usměrnění nostrifikací studií z cizozemských vysokých škol. Projednávání reformy studia právnického a lékařského se připravuje, a pokud jde o studium theologické na katolických fakultách, postoupilo se již tak daleko, že se projednává vypracovaný zkušební řád. V oboru vysokého školství technického směru bylo započato s projednáváním reformy všeobecných zásad řádu studijního i řádů zkušebních, pokud pak jde o specielní odbory bylo v dohodě s ministerstvem zemědělství započato s jednáním o úpravě všeho lesnického školství (tedy i vysokého) v republice Československé; jednání o zkušební řády pro studium báňské se dokončuje; byly likvidovány staré zkušební komise a učiněno opatření pro likvidaci všech zbývajících otázek, jež jsou důsledkem provedené reformy studia stavebního inženýrství a kulturního inženýrství v roce 1920 a 1921. Též bude pokračováno v projednání reformy studia pojistné techniky a zemědělského inženýrství.
Při českém vysokém učení technickém v Praze vstoupily v život učebné kursy (2 semestrové) pro leteckou techniku, vyučování všem specielním naukám bylo zajištěno a z prvních absolventů kursů nalezla již značná část příslušné zaměstnání v leteckém průmyslu. Též bylo započato s akcí o zveřejnoprávnění Psychotechnického ústavu, dosud ústavu Masarykovy Akademie Práce a o organisaci psychotechnického zkušebnictví jak pro potřeby veřejné správy, tak i pro potřeby průmyslu.
Konečně se projednává provedení zákona o reorganisaci vysoké školy obchodní v Praze a připravuje se vydání příslušných studijních a zkušebních předpisů. Ve všech nedokončených jednáních se bude dále pokračovati.
V oboru personálních otázek vysokoškolských byla zcela připravena systemisace míst na vysokých školách v takovém rozsahu aby byly saturovány potřeby přítomné doby a aspoň nejbližší budoucnosti. Kromě toho bylo učiněno vše, aby mohlo býti provedeno ustanovení § 58 platového zákona jímž se vysokoškolským profesorům, kteří po stanovenou dobu již požívali nejvyššího dosažitelného platu, přiznává zvýšení požitků až o částku 12.000 Kč ročně.
V oboru školských a kulturních styků s cizinou sleduje ministerstvo školství a nár. osvěty a v mezích daných možností uskutečňuje svůj dlouholetý program. Charakteristickými součástkami tohoto programu jest především přímý styk s jednotlivými kulturními národy, budování stálých institucí zaručujících možnost účelné mezinárodní spolupráce, účast při důležitých kulturních a školských podnicích mezinárodního rázu, dále na základě mezinárodní reciprocity formování studující mládeže, mající se státi nositelem národních kultur. Za tím účelem přikročeno také k akci, aby v Praze za pomoci vlády československé a jihoslovanské byl zbudován Jihoslovanský dům, v němž by mohli bydleti jihoslovanští studenti, dlící na studiích na pražských vysokých školách, ve společnosti se studenty československými. Konečně věnuje se kulturní péče československým příslušníkům v zahraničí, při čemž ovšem se postupuje za souhlasu cizích úřadů.
V oboru sociální péče o studentstvo, pokud jde o studentstvo vysokoškolské, byla přenesena příprava žádostí o státní studijní podpory a státní stipendia Jarníkova na Sbory sociální péče o čs. studentstvo vysokoškolské tam, kde již byly reorganisovány (v Praze a v Brně). Organisační forma těchto Sborů se prohlubuje, aby byly skutečnými pomocnými orgány ministerstva.
V oboru ubytování dokončuje se právě stavba III. studentského domova pro německé studentstvo v Praze, určeného pro 400 posluchačů a posluchaček (které budou ubytovány v odděleném křídle), takže je tím postaráno poměrně vyhovujícím způsobem o ubytování německého studentstva v Praze. V Brně byly zahájeny práce směřující k vybudování dívčí koleje Kaunicovy proponované pro 60 posluchaček vysokých škol, takže i zde bude postaráno o posluchačky stejně jak v Praze a v Bratislavě. Universitní kolej v Bratislavě byla tento rok již v provozu čímž byl odstraněn vážný nedostatek v ubytování vysokoškolských posluchačů v Bratislavě.
Stravování nemajetných studentů vysokoškolských bylo zlepšeno tím, že pro německou techniku v Brně byla nově vybudována a otevřena mensa.
Zdravotní péči studentské věnuje se co největší pozornost aby byly zachráněny výsledky dlouholetého studia bez ohrožení mladého dorostu na zdraví. V tomto směru se prohlubuje činnost Studentských zdravotních ústavů vysokoškolských v Praze, v Brně a v Bratislavě, které se stávají výkonnými orgány zdejšího úřadu po stránce zdravotní péče o studenty. Vedle lékařské rady a pomoci jsou vysíláni nemocní studenti po celý rok do sanatorií nebo podobných léčebných ústavů, o prázdninách pak jsou vysíláni studenti do ozdravoven jednak do vhodných míst domácích, jednak i v případech naléhavé potřeby k moři.
V oboru středoškolské sociální péče byly v tomto roce příslušnými výnosy upraveny podmínky pro udělování státních studijních podpor žákům středních a odborných škol tím způsobem že tyto podpory dostávají povahu odměn, udělovaných ministerstvem školství a nár. osvěty žákům, kteří přes velmi nepříznivé sociální poměry vykazují velmi dobrý prospěch ve studiích. Opatřením tímto bylo docíleno, toho, že skutečně jenom velmi nemajetní a dobře prospívající žáci shora uvedených kategorií škol se o podpory ucházejí. Zároveň prostřednictvím zemských ústředí Středoškolské sociální péče bylo působeno k tomu, aby byl proveden výběr absolventů středních a odborných škol, ucházejících se o stipendijní místa v kolejích, po případě o státní studijní podpory na školách vysokých. Výsledek této snahy objeví se ovšem teprve příštího roku.
V ubytování nemajetných žáků středních a odborných škol přibývá v tomto roce důležitá instituce Studentský domov v Brně, který zahájí činnost dne 1. září 1930. Pokud se týče péče o zdraví studentů, byla v tomto roce otevřena stálá Masarykova studentská zotavovna v Babicích u Brna a pro prázdninové zotavení vybudován z podpory jubilejní z vládního fondu letní tábor na Koutech u Brandýsa nad Orlicí. Pro žačky středních a odborných škol byl pak zařízen zámek v Hřešihlavech u Radnic jakožto prázdninová zotavovna.
Významným činitelem letošního roku v oboru středoškolské sociální péče se stal první sjezd středoškolských sociálních pracovníků v Brně který byl pořádán ve dnech 13. až 15. dubna 1930. Na něm byly přehlédnuty dosavadní pracovní methody a vzbuzen živý zájem středoškolských kruhů školských o sociální otázku studentskou.
Z důležitých věcí v oboru studentských nadací nutno zaznamenati zejména skončení prací spojených s provedením článku 249. mírové smlouvy Trianonské tím, že na pařížské konferenci byla tato otázka vyřešena uznáním principu teritoriality. Tím získává republika Československá velmi cenné jmění studentských základin Jána Pálffyho, sestávajících z nemovitostí na Slovensku. Pokud jde o dohodu s vládou rakouskou o provedení čl. 266. mírové smlouvy Saint-Germainské, byl zpracován Rakouskem dodaný listinný materiál, takže celé jednání se blíží ke konci. Nostrifikace rent z tohoto titulu Rakouskem vydaných se projednává. Pro usnadnění správy nemovitostí, patřících studentským nadacím v Čechách, zřízena při min. školství a nár. osvěty zvláštní poradní komice sestávající ze zástupců ministerstva, školství a nár. osvěty a zemského úřadu v Praze, jakožto nadačního úřadu první instance, jejíž činnost se osvědčuje.
V podpůrné činnosti týkající se studentů vysokoškolských bude třeba prohloubiti výběr podporovaných studentů, pokud se týče studijního prospěchu a nemajetnosti tím, že budou stanoveny určité normy. K lepšímu výběru bude třeba přihlížeti i v kolejích, jichž činnost zejména po stránce hospodářské bude nutno usměrniti. V nastávajícím studijním roce bude reorganisován Sbor sociálnej pečlivosti o čsl. študentstvo vysokoškolské a študentský zdravotní ústav v Bratislavě, takže bude možno přikročiti ke zřízení Ústředního sboru sociální a zdravotní péče o studentstvo vysokoškolské. Posluchačům technických škol z vých. Slovenska budou udíleny studijní podpory, aby tak bylo zatím postaráno o odstranění ne dostatků technického dorostu na Slovensku. Zdravotní péči vysokoškolské bude věnována pozornost co největší především vysílání zdravotně potřebných studentů do zotavoven bude upraveno získáním vodných trvalých míst pro prázdninové ozdravovny vysokoškolské.
V oboru středoškolských studijních podpor bude i nadále usilováno o to, aby prostřednictvím studentské sociální péče bylo umožněno skutečně jen nejpovolanějším z nemajetných dosažení vzdělání za podpory z veřejných prostředků a bude přihlíženo k tomu, aby za pomoci studentských poraden pro volbu povolání se stal výběr cestou objektivní a spolehlivou.
Bude nutno dále přistoupiti k tomu, aby v Praze byla konečně vyřešena vhodným způsobem otázka ubytování žáků a žákyň středních škol, pokud, postrádají rodinné péče. Rovněž tak v Bratislavě bude nutno vyřešiti ubytování žaček středních a odborných škol, poněvadž dosavadní internát zejména po stránce zdravotní nevyhovuje. Podobně také i v Brně bude nutno přistoupiti ke konečnému vyřešení vhodného ubytování žaček středních a odborných škol.
V organisaci středoškolské sociální péče o studentstvo bude nutno dále působiti k tomu, aby byla rozšířena účelným způsobem síť sociálních institucí na Podkarpatskou Rus a provedeno jich soustředění. Konečně očekává obor sociální péče o studentstvo ještě další úkol postarati se o žáky škol měšťanských, kterýžto úkol bude ovšem při postupném provádění vyžadovati zvýšených finančních prostředků.
V oboru studentských nadací má ministerstvo školství a nár. osvěty v úmyslu provésti prostřednictvím státního úřadu statistického zevrubné statistické šetření a získaný materiál zpracovati tak, aby byl opatřen úplný přehled studentských nadací a podklad pro další činnost v tomto oboru. Po získání základin Jána Pálffyho bude možno nyní přistoupiti k definitivní úpravě jejich persolvování. Stejně bude dále pracováno na konečné úpravě nadace hraběte Petra Straky a nadací získaných od Rakouska a pokračováno v ostatních pracích organisačních a kodifikačních.
V oboru ochrany památek pokračováno opět plánovitě podle návrhů Státních památkových úřadů v Praze a v Brně, jakož i Státního památkového referátu v Bratislavě a Státního archeologického ústavu v Praze v akci na záchranu památek, která byla prakticky umožňována zejména povolováním přiměřených subvencí. Za podpory ministerstva školství a národní osvěty provedena hlavně - uvedeny jsou tu případy nejdůležitější - záchrana věže býv. Šitkovských mlýnů u novostavby pavilonu S. V. U. Mánes v Praze, dále oprava radnice v Táboře, zámků v Poděbradech, Pardubicích, Přerově, Červené Řečici a zámku Kačiny, poutních kostelů v Křtinách a na Homoli, piaristického kostela v Nitře, jakož i pokračováno v opravách farních kostelů Panny Marie Sněžné v Praze a sv. Jakuba v Levoči, kostela čs. církve sv. Václava na Zderaze v Praze, poutního kostela na Svaté Hoře, basiliky sv. Prokopa v Třebíči - Podklášteří a v konservaci Kunětické Hory a zřícenin hradů Rábí a Radyně, jakož i v restauraci tak zv. "Stallungshausu" v Levoči, který má býti zároveň adaptován pro místní museum. Státní archeologický ústav v Praze pokračoval i letos v provádění vědeckých výkopů, zejména v nejbližším okolí Prahy, dále v Davli, Neratovicích a Tišících, pod jeho vedením pak pracuje i letos za účelem praktického výcviku zvláštní vědecká exposice amerických archeologů z universit harwardské a newyorkské, tak na př. na výkopech v Chrášťanech, Lubném, Tišících a Lážovicích.
V oboru přírodních památek zakoupeny byly Hrabanovské černavy v Čechách a jednáno dále o návrzích na zřízení přírodních reservací v Tatrách, v Šuru u Mohelna i v pralesích Podkarpatské Rusi. Prováděna byla i obvyklá součinnost ochranářská při provádění pozemkové reformy a při projednávání osnov zákonů, které s ochranou přírody a památek souvisejí. Svým zástupcem zúčastní se ministerstvo školství a národní osvěty zřizování Zoologické zahrady v Praze. Soupis některých přírodních památek zdárně pokračuje.
Nákupy pro Státní galerii dály se na podkladě bedlivého odborného uvážení jednak v dohodě s Obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění v Praze, jednak Moderní Galerií v Praze, která ze státní dotace opatřuje nákupy pro moderní oddělení zřizované čs. státní obrazárny. Z nákupů nutno upozorniti zejména na získání obrazu Eduarda Muncha "Tanec na břehu" a "Madony se svatými" od benátského mistra z 1. pol. XVI. stol., jakož i souboru gotické plastiky domácí provenience. Po provedení adaptace výstavních sálů v budově Ústřední knihovny hl. města Prahy, najatých pro Čs. státní obrazárnu a Obrazárnu Společnosti vlasteneckých přátel umění v Praze, přikročena k instalaci obou těchto sbírek a zahájeno jednání o převedení Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění v Praze do státní správy. Z předmětů zakoupených nebo vykopaných v posledním desítiletí uspořádány byly dvě odborné výstavy. Musea a archivy podporovány četnými subvencemi neb ve farmě rozmnožení jejich sbírek státními deposity, tak na př. Národní museum bylo tímto způsobem obohaceno zejména velkou sbírkou lidových výšivek a krojů. Zároveň pokračováno v jednání o postátnění Národního musea v Praze.
V oboru archivním jedná se o ustavení Státní archivní rady, soupis archivů československých připravuje se k vydání tiskem. Státní archivní škola končí II. ročník svého V. kursu "Státní historický ústav pokračuje ve výzkumu doma i za hranicemi a tiskne další svazky svých edicí (Regesta Bohemiae et Moraviae VI., Archiv české koruny I., Desky dvorské VIII., Listář Oldřicha z Rožmberka II., Berní knihy brněnské). Do historického ústavu v Římě, který připravuje k tisku první svazek "Pražských nunciatur", vyslána i letos řada stipendistů. V rámci soupisu bohemik v cizině zakoupena řada cenných památek (z aukce Figdorovy sbírky, dopisy Ant. Dvořáka aj.).
Subvencemi podporováno je obvykle a po návrhu příslušných památkových úřadů restaurování a konservování četných památek stavitelských i uměleckých, musea, archivy, vydávání odborných publikací a četné odborné a ochranářské společnosti.
V umění, literatuře a žurnalistice povšechně pečováno bylo vhodnými podporami v mezích rozpočtových položek o důležité instituce, jednotlivcům pak podporami studijními i cestovními usnadňována činnost tvůrčí i výkonná. Pomáháno bylo sociálně slabým nejen individuelně, ale zejména systematicky na starobní a invalidní pojištění u zemského pojišťovacího fondu.
Čestnými a mimořádnými dary vzpomínáno bylo jubileí a životního díla vynikajících osobností.
Podpořena byla cílevědomá činnost publikační přímou podporou neb zakupováním děl, jichž věnování školám a knihovnám umožňovala proniknutí jejich v nejširší známost.
V mezích daných úkolů působeno bylo i na úpravu poměrů autorsko-právních, zejména v mezinárodních stycích v rámci Bernské konvence.
V jednotlivých oborech se zvláště uvádí:
V písemnictví udíleny byly zvláštní konkursní stipendijní podpory mladým spisovatelům a žurnalistům na studium doma i v cizině. Uskutečněny byly opětně státní ceny.
V divadelnictví vyvíjela se mimořádná péče vynucená krisí divadel zejména moravsko-slezských, slovenských a podkarpatoruských. Individuelní podpory udílely se dramatikům, hercům a režisérům. Do státního majetku získán další materiál památkový, fotografický a obrazový. Udělena opětně státní cena za původní dramatické dílo a za výkon herecký a režisérský.
Úkoly ministerstva školství byly zvláště rozšířeny převzetím správy a provozování sestátněného Národního divadla. Přímou správu obstarávají ředitel administrativní, šéf činohry a šéf opery. Těm bylo uloženo, aby důležité věci projednávali gremiálně. Vrchní správu vykonává ministerstvo školství a národní osvěty. Aby pro věci Národního divadla byla získána co nejširší ideová opora, zřízen byl poradní sbor se znalci uměleckými v oboru činoherním i operním. V plenárním sezení tohoto sboru mají zastoupení také zaměstnanci divadla.
V oboru hudby zvláště by bylo připomenouti lepší zabezpečení České Filharmonie. Uděleny byly opětně státní ceny. Získány byly rukopisné památky a díla našich největších skladatelů (Smetana).
Ve výtvarnictví třeba se zmíniti o zásahu do umělecké výzdoby novostavby právnické fakulty Karlovy university, najmě připravovaným alegorickým freskám M. Švabinského, a o připravovaném doplnění umělecké výzdoby Karlova mostu a hvězdárenské věže Klementina. Na podporu portrétního umění objednány podobizny významných osobností, na zachycení monumentality a významnosti naší vlasti veliké obrazy význačných míst. Zakoupením význačných děl podpořeni umělci stejně jako obohacen majetek státu. Z podporovaných institucí zvláště pamatováno bylo na Svaz čsl. díla. Vysíláni umělci do výroby v zájmu sblížení výroby s uměním.
V oboru výstavnictví šlo o účast na všech významných výstavách, zejména exposicí našeho umění na XVII. mezinárodní výstavě v Benátkách, na výstavě uměleckého průmyslu v Ženevě, na výstavě skla a bijouterie v Železném Brodě, na výstavě bytové kultury v Hošicích a v Praze, na mezinárodní výstavě v Karlových Varech, na výstavách Mánesa a na krajinské výstavě v Topolčanech.
Ve státním uměleckém školství výtvarném zvláště jest vytknouti zvýšený rozsah i vyšší úroveň výročních výstav, umožnění četných exkursí doma i do ciziny.
Na státních konservatořích provedeno rozšíření učeben zejména získáním nových vhodných místností pro cvičení žáků, najmě dramatických oddělení a pro systematické výstupní školení. Zlepšeno bylo při státní konservatoři v Praze umístění archivu. Rozšířeny a prohloubeny styky s cizími stejnorodými ústavy, čímž podpořena nejenom výměna kulturních statků, nýbrž i umělců pro lepší jejich hospodářskou budoucnost:
V soukromém uměleckém školství jest to hlavně 67 státem subvencovaných hudebních škol (v počtu tom jsou zahrnuty i hudební akademie v Praze a v Bratislavě, jež potřebují samy dvě na 60% rozpočteného úvěru), které svým odborně ale i všeobecně výchovným posláním vynucovaly si zvýšenou podporu státní, projevivší se mimo jiné i pozváním některých těchto škol k výstupním večerům před odbornou kritickou veřejnost do Prahy.
Státní péče o lidovou výchovu provádí se široce vybudovanou organisací místních osvětových komisí (10.562) a 562 okresních osvětových sborů, zřízených podle zákona o kursech občanské výchovy ze dne 7. února 1919, č. 67 Sb. z. a n. Osvětových komisí bylo 8383 československých, 2219 německých, 264 podkarpatoruských, 78 polských a 29 maďarských. V uplynulém roce uspořádány osvětové komise a osvětové sbory 135.572 osvětových podniků, z čehož bylo 51.473 přednášek, které navštívilo 4,307.659 posluchačů, a 2693 kursy všeobecné a odborné, které navštívilo v 69.294 hodinách vyučovacích 141.058 posluchačů. Zvláštní pozornost věnována byla rozvoji vyšších lidových škol, kterých zřízeno bylo 48, z nichž 21 jsou úplné vyšší školy lidové. V uplynulém roce uspořádány byly: sjezd lidovýchovných pracovníků na Podkarp. Rusi, jednoměsíční škola pro lidovýchovné pracovníky v Babicích, 2 týdenní kursy pro osvětové pracovníky (národohospodářský a dorostové výchovy v Budějovicích a v Berouně), sjezd osvětových pracovníků slovenských v Žilině. Exposice veřejné péče osvětové uspořádány byly v Ženevě, u příležitosti mezinárodního pedagogického sjezdu a v Praze při celostátní lidovýchovné výstavě. Také v letošním roce byla podporována činnost ústředních lidovýchovných organisací, které spolupracují s osvětovými sbory na provádění zákona. Veřejné knihovny obecní jsou v zemi České a Moravskoslezské zaznamenány ve 12.957 jednojazyčných a smíšených obcích celkovým počtem 12.002 knihoven českých, německých a polských, zvýšil se tedy počet knihoven o 369. České knihovny vykazují 3,865.410 svazků, přírůstek je 5%, 9,943.824 výpůjček a 505.867 čtenářů. Obecní příspěvek činil 9,512.439 Kč. Obecní příspěvek německých knihoven činil 2,991.268 Kč, knihovny ty počtem 3139 (je jich více o 92), mají 1,399.296 svazků, a navštívilo je 209.053 čtenářů, kteří učinili 3,256.040 výpůjček. Zásoba knih ve 3591 knihovnách v zemi Slovenské činí v slovenských knihovnách 287.073 svazků (o 11% více), v maďarských 104.265 svazků, v německých 57.645 svazků. Slovenské knihovny vykazují 119.789 čtenářů a 755.361 výpůjček. Maďarské knihovny vykazují 39.040 čtenářů se 259.884 výpůjčkami. V zemi Podkarpatoruské byly zřízeny 32 nové knihovny, takže jest nyní na Podkarpatské Rusi 42.350 svazků. Ve srovnání výsledků podle národnosti připadá v Čechách, na Moravě a ve Slezsku knihovna na 832 obyvatele (loni na 860), a to československá na 763 (789), německá na 947 (976) a polská na 1181 (1221). Knih přibylo o 66%. Čtenáři činí 72% veškerého obyvatelstva, a to u Čechoslováků 7,5%, u Němců 7% a u Poláků 5%.
V nejbližším období bude věnována pozornost dobudování a zpevnění sítě osvětových komisí a osvětových sborů, vytvoření pomocných organisačních ústředí krajských, knihoven v obcích menšinových, dobudování obvodových knihoven, event. založení knihoven okresních v okresech, které mají mimořádně velký počet obcí pod 300 obyvatel. Přípravě knihovníků v obcích nad 10.000 obyvatelů věnuje se jednoroční státní škola knihovnická v Praze, knihovníci menších knihoven školí se v pravidelných třínedělních kursech, jež se pořádají 4 ročně. Dále věnuje se pozornost zodbornění method lidové výchovy, stálému zlepšování odborné průpravy lidovýchovných pracovníků, náležitému vybavení vrcholných lidovýchovných institucí, bude se, podporovati zřizování lidovýchovných domů, především stálé umístění vyšších lidových škol. Státní diapositivový a filmový ústav přistoupí ke zpracovávání vzdělávacích filmů a ve zpracování diapositivových sérií bude především pamatovati na soustavné celky pro školy. V rámci zákona o organisaci lidových kursů občanské výchovy budou na celém území státním pořádány pro občanstvo kursy samosprávné, kursy pro ženy, kursy národohospodářské výchovy a kursy sociální hygieny. Pro jejich účastníky budou opatřeny a rozšířeny vhodné instruktivní publikace. Bylo též konkursní cestou učiněna opatření, aby byla sepsána kniha lidového čtení z dějin československých se zvláštním přihlédnutím k dějinám Slovenska.
V kultovém oboru pokračuje práce směřující ke konsolidaci poměru mezi státem a církvemi.
U církve římsko-katolické pracováno bylo zejména na provádění modu vivendi uzavřeného mezi státem a Vatikánem r. 1928. Zejména připravován byl obsáhlý materiál pro rozhraničení diecesí a úpravu otázek dotačních. Přípravné práce pokročily tak, že ve vhodné chvíli zahájené konečné jednání bude možno dovésti k cíli.
Organisace církví protestantských se stále prohlubuje. Práce tyto přinášejí stále nové a těžší úkoly, a to nejen ve vnitřním oboru církví, ale i v poměru ke státu. Tím je vyvolávána potřeba postupných dalších úprav již schválených statutů " zřízení a pod.
U československé církve pokračuje konsolidace poměrů v náboženských obcích. Nedostatek kvalifikovaných sil duchovních vyvolává nutnost zvláštních opatření administrativních. Otázka výstavby bohoslužebných budov a úhrady příslušných nákladů, zejména otázka státního příspěvku, zaměstnává státní správu kultovou a nemohla býti posud uspokojivě rozřešena pro potíže rázu finančního.
U starokatolické církve ustálená administrativa odpovídá posavadnímu klidnému vývoji církve. Také zde působí obtíže otázka úhrady nákladů spojených se stavbou resp. opatřením bohoslužebných budov. Statut církve prodělal během doby několik změn, a pomýšlí se tedy na novou publikaci ustáleného textu.
Pravoslaví pokračuje v organisaci pod jurisdikcí srbské pravoslavné církve. Pokračuje se ve zřizování a konsolidování náboženských obcí. Konečným cílem z°ustává dosažení úplné samostatnosti zdejší pravoslavné církve (autokefalie).
Také u židovstva pracuje se stále k uskutečnění myšlenky jednotné organisace pro celé státní území.
Církev unitářská, která byla posud v zemi české a moravskoslezské organisována jako "Společnost Svobodného bratrství", byla v poslední době i na území těchto zemí uznána a jest nyní církví státem uznanou na celém území ČSR.
Pokud jde o platy duchovenstva, snaží se letos zemské úřady s urychlením skončiti práce spojené s definitivní úpravou přiznávek na pětiletí 1926 - 1930. Koncem letošního roku budou podávány nové fase (na 2. pětiletí), při jichž úpravě v r. 1931 bude se již hleděti k výsledkům sčítání lidu z prosince 1930.
Jakmile známy budou potřebné předpoklady, zjistí ministerstvo školství a národní osvěty definitivní výši tzv. paušálních dotací, na něž se dosud církvím a náboženským společnostem poskytují zálohy, za 1. lustrum. Mimo paušální dotace vyměřuje ministerstvo školství a národní osvěty dotačním církvím a náboženským společnostem na zvláštní žádosti, náležitě doložené, tzv. superdotace (podle 3. odst. § 5 zákona č. 122/1926 Sb. z. a n.).
Nová agenda vzniká státní správě kultové prováděním § 12, odst. 5. zákona ze dne 20. května 1930, č. 70 Sb. z. a n.
Lze očekávati, že v r. 1931, tudíž po skončení všech prací spojených s provedením zákona č. 122/26 a vl. nař. č. 124/1928 Sb. z. a n. za 1. lustrum, bude možno přesně zjistiti náklad spojený s novými kongruovými předpisy, dosud pouze odhadovaný.
V návrhu rozpočtu na rok 1931 preliminují se výdaje ministerstva školství a národní osvěty částkou |
1.010,6 mil. Kč. |
V rozpočtu na rok 1930 byly preliminovány výdaje tohoto ministerstva částkou |
955,7 mil. Kč, |
jsou tudíž výdaje na rok 1931 vyšší o |
54,9 mil. Kč. |
Zvýšení to resultuje hlavně z těchto složek: Osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení stouply ve svém úhrnu o 30,9 mil. Kč. Poněvadž však nejsou pro veškerou práci opatřeny síly stálé příp. pragmatikální, bylo nutno pamatovati přiměřeným zvýšením na úhradu nezbytných opatření náhradních, jež se projevuje jednak při položkách "Platy smluvních zaměstnanců", a to hlavně v oboru vysokých škol částkou 0,2 mil. Kč, při položkách "Denní platy a mzdy", a to hlavně v oboru národních škol částkou 0,5 mil. Kč a v oboru vysokých škol částkou 0,2 mil. Kč a při položkách "Honoráře za přespočetné hodiny a pod.", a to hlavně v oboru odborných škol částkou 0,8 mil. Kč a v oboru škol vysokých částkou 1,1 mil. Kč. Nová zákonná úprava nájemného projevuje se v oboru školském úhrnným zvýšením o 1,3 mil. Kč.
Na zvýšení rozpočtu projevil i letos svůj vliv tzv. malý školský zákon, zejména zavedením osmileté školní docházky na Slovensku. K tomu ovšem přistupuje i další postup v zaškolovací akci na Slovensku a Podk. Rusi, vzestup celkového počtu dětí a tím i tříd, což vše si vyžádalo ve svém souhrnu zvýšení nákladu; jednak na položkách, o nichž se činí zmínka již výše, jednak ještě na položkách ostatních o další částku 6,2 mil. Kč.
V odborném školství působí na zvýšení jednak zařazení částky 0,5 mil. Kč na zřízení školy kamenické ve Zvoleni, jednak zařazení další částky 0,3 mil. Kč pro školu uměleckých řemesel na Slovensku, jednak konečně zařazení další částky 3 mil. Kč na živnostenské školství pokračovací.
Budování vysokých škol projevuje se v nákladu věcném jednak zvýšením potřeby na řádné dotace o 0,6 mil. Kč, na režie o 0,7 mil. Kč a na vnitřní zařízení novostaveb o 1,4 mil. Kč. Titul 9. "Sociální péče o studentstvo" zvyšuje se o částku 0,5 mil. Kč, jež jest určena na stipendijní podpory posluchačům vysokých škol technických z východního Slovenska, jak o tom jest podána zpráva již výše.
V oboru lidové výchovy bylo nutno zvýšiti i letos položku "Osvětové organisace" o 0,4 mil. Kč.
Jinak vykazuje ještě řada jiných položek drobnější zvýšení, většina jich byla však vyvážena snížením položek jiných, takže v celku na nich přibývá pouze 0,3 mil. Kč, čímž jest celkové zvýšení v částce 54,9 mil. Kč vyčerpáno.
Příjmy na rok 1931 preliminují se částkou |
28,9 mil. Kč |
proti částce rozpočtené na rok 1930 |
30,7 mil. Kč |
méně o |
1,8 mil. Kč |
Snížení to má svůj původ jednak v úbytku výtěžku ze školného, jednak v sníženém výnosu pensijních příspěvků proti očekávanému výsledku.