17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 19.
Statistika vystěhovalců převzatých k dopravě do zámoří.
Rok |
SSA |
Kanada |
Mexiko a Střed. Am. |
Argentina |
Uruguay |
Brazílie |
Ostat. j. am. státy |
Asie Afrika |
Australie Oceánie |
Dohromady |
1928 |
3.483 |
8.184 |
54 |
2.958 |
402 |
113 |
38 |
4 |
225 |
15.461 |
1929 |
4.191 |
4.116 |
25 |
4.246 |
387 |
174 |
61 |
5 |
17 |
13.222 |
1930 |
3.088 |
3.586 |
18 |
2.292 |
96 |
90 |
39 |
11 |
7 |
9.227 |
Příloha č. 20.
Hromadná emigrace sezonní bez pasů.
Rok |
Úhrnný počet |
Německo |
Rakousko |
1928 |
18.827 |
4.405 |
14.422 |
1929 |
20.119 |
4.627 |
15.492 |
1930 |
22.806 |
5.855 |
16.451 |
Příloha č. 21.
Přehled o výplatě státních starobních podpor v roce 1930.
Země |
Státní starobní podpora |
Obecní příplatek |
Celkem |
Počet percipientů |
Čechy |
36,792.605,- |
5,901.576,- |
42,694.181,- |
81.000 |
Morava a Slezsko |
18,529.092,- |
3,151.579,- |
21,680.671,- |
39.165 |
Slovensko |
11,159.327,- |
1,807.378,- |
12,966.705,- |
22.785 |
Podkarpatská Rus |
1,185.535,- |
151.269,- |
1,336.804,- |
2.999 |
Cizina |
572.806,- |
- |
572806,- |
1.165 |
Úhrnem |
68,239.365,- |
11,011.802,- |
79,251.167,- |
147.114 |
17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 22.
Přehled o výplatě státních starobních podpor v r. 1931.
Koncem měsíce |
Země |
Státní starobní podpora |
Obecní příplatek |
Celkem |
Počet percipientů |
ledna 1931 |
Čechy |
30,944.133,- |
4,356.508,- |
35,300.644,- |
81.454 |
Morava a Slezsko |
18,797.464,- |
2,325.891,- |
21,123.355,- |
39.998 |
|
Slovensko |
10,431.496,- |
1,3,14.244,- |
11,765.740,- |
22.974 |
|
Podkarpatská Rus |
1,357.510,- |
171.199,- |
1,528.709,- |
3.096 |
|
Cizina |
572.806,- |
- |
572.806,- |
1.165 |
|
Úhrnem |
62,103.412,- |
8,187.842,- |
70,291.254,- |
148.687 |
|
února 1931 |
Čechy |
31,245.884,- |
4,394.097,- |
35,689.981,- |
82.000 |
Morava a Slezsko |
18,278.170,- |
2,335.594,- |
20,613.764,- |
40.571 |
|
Slovensko |
11,128.321,- |
1,421.247,- |
12,549.568,- |
24.019 |
|
Podkarpatská Rus |
1,411.541,- |
178.566,- |
1,590.107,- |
3.230 |
|
Cizina |
611.858,- |
- |
611.858,- |
1.207 |
|
Úhrnem |
62,675.774,- |
8,329.504,- |
71,005.278,- |
151.027 |
|
března 1931 |
Čechy |
32,100.996,- |
4,706.858,- |
36,607.854,- |
84.800 |
Morava a Slezsko |
17,883.602,- |
2,650.188,- |
20,213.790,- |
40.789 |
|
Slovensko |
11,894.194,- |
1,514.419,- |
13,408.613,- |
25.508 |
|
Podkarpatská Rus |
1,504.184,- |
189.955,- |
1,694.139,- |
3.437 |
|
Cizina |
793.292,- |
- |
793.292,- |
1.259 |
|
Úhrnem |
64,176.268,- |
8,561.420,- |
72. 437.688,- |
155.793 |
|
dubna 1931 |
Čechy |
33,876.463,- |
4,742.514,- |
38,618.971,- |
89.100 |
Morava a Slezsko |
17,336.779,- |
2,663.266,- |
20,000.045,- |
41.338 |
|
Slovensko |
12,719.213,- |
1,614.439,- |
14,333.652,- |
27.269 |
|
Podkarpatská Rus |
1,544.917,- |
194.696,- |
1,739.613,- |
3.601 |
|
Cizina |
612.153,- |
- |
612.153,- |
1.286 |
|
Úhrnem |
66,089.525,- |
9,214.915,- |
75,304.440,- |
162.604 |
|
května 1931 |
Čechy |
24,146.097- |
4,785.957- |
38,932.054,- |
90.400 |
Morava a Slezsko |
17,778.778- |
2,700.020- |
20,478.798,- |
41.920 |
|
Slovensko |
12,952.781- |
1,642.180- |
14,594.961,- |
27.873 |
|
Podkarpatská Rus |
1,592.699- |
200.670- |
1,793.369,- |
8.741 |
|
Cizina |
606.304 |
- |
606.304,- |
1.279 |
|
Úhrnem |
67,076.659 |
9,328.827- |
76,405.486,- |
165.213 |
|
června 1931 |
Čechy |
34,473.254- |
4,835.120 |
39,308.374,- |
91.844 |
Morava a Slezsko |
17,978.771- |
2,729.249 |
20,708.020,- |
41.607 |
|
Slovensko |
13,203.266- |
1,673.593- |
14,876.859,- |
28.596 |
|
Podkarpatská Rus |
1,640.695- |
206.045- |
1,846.740,- |
3.907 |
|
Cizina |
66.636- |
- |
636.636,- |
1.343 |
|
Úhrnem |
67,932.622- |
9,444.007 |
77,376.629,- |
167.297 |
|
července 1931 |
Čechy |
35,177.381- |
4,945.25 |
40,122.616,- |
94.800 |
Morava a Slezsko |
18,082.049- |
2,743.969 |
20,826.018,- |
42.261 |
|
Slovensko |
13,477.047- |
1,707.159 |
15,184.206,- |
29.386 |
|
Podkarpatská Rus |
1,666.304- |
209.453, |
1,875.754,- |
4.000 |
|
Cizina |
627.269- |
- |
27.269,- |
1.310 |
|
Úhrnem |
69,030.047- |
9,605.816 |
78,635.863,- |
171.757 |
18. Ministerstvo pro zásobování lidu.
Kapitola 18. Ministerstvo pro zásobování lidu.
Ministerstvo pro zásobování lidu jest postaveno před úkoly, které jsou značně odchylné od oněch, jež mu přináležely v době jeho zřízení. Osou činnosti ministerstva v roce 1931 zůstává ochrana spotřebitele ve všech oborech spotřebitelských zájmů a zásahy tam, kde spotřebitelské zájmy jsou, buď fakticky vytvořenou situací anebo opatřeními, kterými má býti tato situace řešena, přímo nebo nepřímo dotčeny. Vedle toho byla věnována pozornost přípravě vlastních osnov zákonů a nařízení, kterými by byl vytvořen zákonitý podklad pro účelné zásahy na poli spotřebitelské politiky a projednávání všech těch osnov a opatření, které by mohly míti na zájmy spotřebitelské jakýkoliv reflex. Konečně bylo v agendě ministerstva v roce 1931 prováděno také depurování nevelikých celkem likvidačních zbytků z doby vázaného hospodářství.
Vzhledem k nahoře načrtnutým úkolům ministerstva bylo třeba věnovati pozornost také vybudování účelné vnitřní organisace ministerstva. V tom směrů byla lépe dotována jednotlivá oddělení novými silami, jednak jmenovanými na základě resystemisace, jednak smluvně přijatými, takže oddělení ta vybavena jsou nejnutnějšími silami konceptními a odbornými aspoň pro nynější dobu, pokud nepřibudou ministerstvu další úkoly. Dále byl, vzhledem k přímému vlivu, který mají na vnitřní situaci spotřebitelskou jednání obchodně-politická, zřízen rozhodnutím ministra pro zásobování lidu samostatný referát obchodně-politický. Obchodně politický referent zúčastni se všech jednání v tento obor spadajících.
Vedle těchto opatření organisačních bylo připraveno utvoření zvláštního oddělení studijního, jehož nezbytnost jeví se již nyní a objeví se ještě ve větší míře po ústavním schválení osnovy zákona o změně kompetence ministerstva. Dále bylo připraveno nutné rozdělení oddělení lichevního na dvě pododdělení, z nichž prvé mělo by se zabývati právní stránkou zásahu protilichevního, druhé pak vnějším výkonem kontroly na trhu zboží. Konečně bylo připraveno rozdělení oddělení pro výrobu průmyslovou, v němž jsou dosud spojeny jednak hospodářsko-právní agenda záležitostí průmyslu souvisejícího s produkcí -zemědělskou (tedy zejména cukrovarství, lihovarství a pivovarství), jednak technická agenda kontroly potravinových náhražek. Obě tyto agendy-spolu organicky nijak nesouvisí, vykazují však neustálý vzrůst. Hospodářsko-právní agenda průmyslová nabývá takés hlediska konsumentské politiky významu při připravovaném řešení otázky cukrovarské, pak ve věci hospodaření s lihem a při cenotvorných a eventuelně zamýšlených organisačních opatřeních v oboru průmyslu pivovarského.
V oboru věcné agendy věnována byla zvýšená pozornost akci zlevňovací a opatřením k tomu cíli, aby následkem vzestupu cen některých produktů, zvláště z oboru zemědělské produkce rostlinné,.nenastal neúměrný vzestup cen. To zejména platí o mouce a chlebě, dále pak i o mase a uzenářských výrobcích, kde provedeny byly prostřednictvím okresních úřadů opětně akce přezkoumání a úpravy cen, jak bude dále podrobněji poukázáno.
V oboru legislativním vyvinula se činnost ministerstva při projednávání osnov zákonů a nařízení na ochranu zemědělské produkce a přípravou vlastních osnov ministerstva, které mají sloužiti za podklad jeho činnosti. V tomto směru jmenuje se osnova zákona o rozšíření a úpravě kompetence ministerstva, zákona o zřizování tržnic, zákona mléčného a osnova vládního nařízení o hospodářském sboru spotřebních družstev. Připraveny byly návrhy na reorganisaci zemských poradních sborů pro otázky spotřeby s ústředím při ministerstvu a návrh novelisace zákona lichevního.
V oboru likvidačním pracováno bylo na depuraci zbytků likvidace obilního ústavu, zásobovacího ústavu na Slovensku, ústředny tukové a moučné dávky. Ve všech věcech likvidačních docíleno bylo značných výsledků ve věci ukončení těchto agend.
Tiskový referát ministerstva pro zásobování lidu vydává čtrnáctidenně "Informační Zprávy", které jsou cennou pomůckou pro úřady státní, národohospodářské činitele i družstevní svazy.
Z činnosti v jednotlivých oborech budiž podrobněji uvedeno:
V oboru spotřeby zemědělských produktů rostlinných (oddělení 1.):
Na podzim 1930, když značně poklesly ceny obilí a mouky, byla nařízena revise cen chleba a pečiva a nová úprava těchto cen, úměrně s cenami obilí a mouky. Akce tato byla prováděna ještě počátkem roku 1931 a skončena s úspěchem příznivým. Když pak na jaře počaly ceny obilí a mouky značně stoupati, bylo nutno ceny chleba a pečiva znovu revidovati, a bylo, na četné zákroky pekařských organisací, nařízeno okresním úřadům, aby v paritních komisích ceny chleba nově upravily tak, aby byly úměrny vzestupu cen obilí a mouky.
Vedle toho zavdala neustále vzmáhající se nezaměstnanost podnět k tomu, že ministerstvo působilo prostřednictvím okresních úřadu na organisace pekařské v tom směru, aby nezaměstnaným prodávaly chléb se zvláštní slevou. Tato výzva byla přijata velmi sympaticky, a slevy, které pekaři nezaměstnaným při nákupu chleba poskytovali, byly namnoze daleko vyšší, nežli žádáno. Akce tato v mnohých okresích provádí se až dosud.
Na jaře 1931 při značném stoupnutí ceny obilí a žita učinilo ministerstvo opatření (vl. nař. č. 74/31), že dovoleno bylo pro živnostenskou výrobu chleba přimíchávati pšeničnou mouku chlebovou až do výše 25% místo dosavadních 10%, čímž nahrazen nedostatek žitné mouky.
Prováděna byla také stálá propagace za účelem většího konsumu ovoce a zeleniny.
Pokud prací likvidačních se týče, klesl počet nedokončených aktivních sporů býv. Státního obilního ústavu v Praze, a všech jeho odboček
na 34 případy v částce |
1,165.000.- Kč. |
Jmenovaných sporů jest celkem cca |
5,100.000.- Kč, |
z nichž bude pravděpodobně dubiosních asi |
2,500.000.- Kč, |
takže likvidních pohledávek jmenovaného ústavu zbývá dosud asi |
2,600.000.- Kč. |
Pasivních sporů přibylo na Slovensku o 3 spory, takže jest jich celkem 8 v částce asi 500.000.- Kč, které jsou většinou projednávány již III. soudní instancí.
Likvidace zásobovacího ústavu pro Slovensko jest v podstatě již skončena, neboť 2 jeho oddělení, a to tukové a živočišné, jsou již úplně zlikvidována, a oddělení poslední, to jest tovarové, má asi 7 dlužníků v částce 305.000 Kč, kteréžto pohledávky jsou projednávány administrativním řízením s různými orgány státní správy, po většině s ministerstvem národní obrany.
Ministerstvu financí bylo z likvidace býv. Zásobovacího ústavu pro Slovensko v Bratislavě odvedeno dosud 4,091.458,44 Kč.
Likvidace vázaného hospodářství, resp. moučné dávky, omezuje se na likvidaci diferenčního zůstatku per Kč 89.987,08 u nemocenské pojišťovny na Král. Vinohradech a na vymáhání zjištěných dlužných částek per Kč 77.886,74 v obvodu různých nemocenských pojišťoven.
V zemi Slovenské činí nedoplatky |
505.017,09 Kč, |
|
z toho v konkursu |
248.740,52 Kč |
|
odpisy |
135.267,64 Kč |
|
v odvolání |
41.456.--Kč |
425.464,16 Kč, |
takže zbývá nedoplatků celkem |
79.552,93 Kč. |
Tato částka 79.552,93 Kč skládá se z mnoha drobných položek, a bude s velkou pravděpodobností nutno jej až na nepatrný zbytek odepsati.
Stav tříkorunových příplatků podle opatření stálého výboru N. S. ze dne 25. srpna 1920 č. 494 Sb. z. a n.:
Nevyřízené diference u 4 okresních úřadů činí |
135.189,30 Kč, |
499 zjištěných dlužníků a 19 okresních úřadů |
214.181,50 Kč. |
I v likvidaci těchto příplatků se energicky pokračuje.
V oboru zemědělské produkce živočišné (oddělení 2.) bylo pokračováno v zlevňovací akci masa, masných výrobků a sádla, která zahájena byla v říjnu 1930. Udržuje se přesná evidence nákupních cen jatečného dobytka, sledují se trhy dobytčí a masné a zasahuje se vhodným způsobem do vývoje cen.
Provedeno šetření ohledně dovozu redenaturovaného holandského sádla a záležitost připravena k dalšímu projednávání meziministerskému.
Spolupůsobeno při sjednávání obchodních smluv, pokud se týče agendy oddělení, jakož i při povolování vývozu dobytka a masa a provádění veterinárních opatření.
Bylo pokračováno v likvidačních pracích a vymáhány zbylé pohledávky z nich vyplývající.
V tomto oddělení byl též vypracován návrh mléčného zákona a uveden do meziministerského připomínkového řízení. Na základě těchto připomínek provádí se definitivní úprava a textace návrhu. Vypracována byla též osnova návrhu prováděcího nařízení k tomuto zákonu.
V oboru mléka byl vykonáván příslušný vliv na úpravu cen mléka a mléčných výrobků, a prováděna účelná šetření o potřebě a nutnosti zřizování mlékáren.
Pokud se týče jakosti mléka a organisace zásobování, byla provedena odborná revise všech velkých konsumních středisek a lázeňských míst.
Prováděna byla též šetření o potřebě mrazíren, chladíren a jatek, pokud došly žádosti o subvence či zápůjčky na jejich zřízení.
V hospodářsko-právní agendě v oboru výroby průmyslové (oddělení 3.) bylo sledováno připravování a projednávání otázek, které zejména v oboru hospodaření lihem a v oboru úpravy poměrů v průmyslu cukrovarnickém, čekají na definitivní vyřešení. Vedle toho byla meziministersky projednána a k ústavnímu řešení připravena osnova zákona o podporách ke stavbě tržnic. Z drobnějších akcí tomuto oddělení přikázaných dlužno se zmíniti o zlevnění cen kávy, které bylo s úspěchem provedeno v celé republice.
Technická agenda týkající se výroby a prodeje umělých poživatin, podle vládního nařízení č. 377 Sb. z. a n. ex 1920, resortující v témže oddělení, vyrůstala během roku 1931 náporem výrobců, kteří se ucházeli o povolení nových druhů přípravků v tomto oboru výroby. Pokud podle prozkoumání šlo o to, aby na trh byly přineseny nové poživatiny užitečné, nebylo podnikavosti v tomto oboru činěno překážek. Ovšem byly kladeny na oddělení zvýšené požadavky, poněvadž v tomto směru jest nutná stálá kontrola, jak při výrobě, tak i při prodeji přípravků.
Lze konstatovati, že během roku 1931 nebylo téměř u výrobců umělých poživatin, pracujících na podkladě povolovacích výnosů, zjištěno hrubých závad. Pokud pak přece byly zjištěny, týkaly se hlavně oné skupiny, která se zabývá výrobou umělých lihových nápojů.
Pokud se týká všeobecné agendy, vyplývající z potravinářských předpisů, spadajících do kompetence jiných ministerstev, byly sem spadající případy řešeny příslušnými resorty.
V oboru průmyslu nesouvisejícího s produkcí zemědělskou (oddělení 4.) učiněno opatření, aby zlevnění železa u producenta nastalé koncem roku 1930 se projevilo také u posledního konsumenta. Dále bylo jednáno o snížení cen zpracovaného železa, zejména váleného drátu, bílého plechu a šroubů. Mimo to byly zahájeny akce k úpravě cen uhlí a dříví pro domácí otop, textilií, minerálních vod, pokojů a pokrmů v hostincích a materiálu pro technické instalace.
V meziministerských poradách byla projednána otázka soustředění státních dodávek. V témže oddělení byla také připravena osnova vládního nařízení o. Hospodářském sboru spotřebních družstev a bylo jednáno o urovnání námitek proti této osnově v meziministerském řízení podaných.
V oboru pomocných akcí, které rovněž vede oddělení 4., bylo organisováno v prvních měsících roku 1931 pomocí zemských a okresních péčí o mládež a Čsl. Červeného Kříže stravování okrouhle 240.000 školních dětí v zemi české, Moravskoslezské a Slovenské a věnováno na tuto akci 2,900.000 Kč.
Vzrůstem nezaměstnanosti stupňovaly se požadavky na stravovací akci ministerstva sociální péče pro osoby nezaměstnané a omezeně pracující. Ministerstvo pro zásobování lidu přispělo podle možnosti ze svého úvěru k doplnění této akce a přikázalo 42 okresním úřadům okrouhle 300.000 Kč a později ještě přímo 543 obcím 250.000 Kč na podělování nezaměstnaných osob potravinami.
Pro Podkarpatskou Rus věnovalo ministerstvo pro zásobování lidu, vzhledem k tamnímu horšímu stavu hospodářských poměrů, poměrně větší podíl, a to 100.000 Kč na ošacovací akci pro školní děti a 200.000 Kč na dodání kukuřice zdarma do horských okresů. 18.000 q kukuřice bylo potřebným osobám rozděleno v měsíci květnu a na počátku června, kdy bída dosáhla svého vrcholu.
Služba protilichevní (oddělení 5.) byla po stránce administrativní rozšířena přibráním 20 smluvních kontrolních orgánů a provedením kalkulačních a bilančních tříměsíčních kursů.
Po stránce služby výkonné byla služba protilichevní v uplynulém období prováděna v neztenčeném rozsahu jako v obdobích dřívějších.
Byla to zejména bytová lichva, jež vyžadovala i v této době velmi četných zákroků; lichva tato projevovala se jednak pronajímáním bytů za tisícové odstupné neb jiné různé majetkové výhody, a prodeji bytových zařízení - téměř bezcenných - mnohdy až za statisíce, jednak ve zřizování bytů z vlhkých sklepů, ze skladišť, z tmavých chodeb neb dokonce i ze stájí.
Velmi činně zasáhla protilichevní služba do oboru potravinářského, neboť porušování potravin, zejména mléka a másla, velmi se rozšířilo, a to nejen v severovýchodních Čechách, ale i ve vnitrozemí republiky. V porušování mléka zjištěny byly případy porušení vodou až do 58%, v některých případech vodou dokonce i zdravotně závadnou, a v porušování másla případy, kdy máslo porušeno bylo margarínem neb jinými jedlými tuky až do 94%.
Dalším značným úsekem činnosti protilichevní služby byla revise dodávek uhlí na povozy, jež prováděna byla v různých intervalech, a při níž bylo zjištěno, že velmi málo dodávek bylo úplně správných.
Největší péče věnována byla tomu., by předměty potřeby prodávány byly spotřebitelstvu za ceny přiměřené, a tu činnost protilichevní služby vedena byla snahou ochrany preventivní. V dohodě s příslušnými okresními úřady a súčastněnými kruhy výrobními a obchodními konalo ministerstvo potřebná šetření o veškerých složkách cenotvorných a vedlo jednání takovým směrem, že v mnohých případech podařilo se uvésti prodejní ceny v soulad se zájmy jak konsumentů, tak i kruhů výrobních a obchodních.
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi kromě toho velkou část činnosti protilichevní služby obsahoval zákrok proti požívání denaturovaného lihu k účelům pitným, proti vykořisťování úvěrovému a proti podvodům při nesprávném měření a vážení.
V poslední době dochází řada žádostí z kruhů živnostenských a obchodních o zákrok proti nesprávnému obchodování určitými předměty potřeby (příkladně mýdlem, žírnou kávou, minerálními vodami, kosmetickými prostředky, obuví a pod.).
K doložení této, jen v hrubých rysech naznačené činnosti, uvádějí se data za dobu od 1. ledna t. r. do konce měsíce května, sestavená podle přesných měsíčních zápisů. Učiněno bylo za tuto dobu 5 měsíců trestních oznámení pro:
předražovaní předmětů spotřeby |
1.680 |
lichvu bytovou |
104 |
neoprávněné obchodování |
1.680 |
výrobu chleba proti předpisům |
279 |
porušování potravin |
5.163 |
neoznačení zboží cenami |
6.067 |
finanční delikty |
2.229 |
jiné trestní delikty |
2.156 |
Provedeno různých šetření |
31.484 |
předsevzato revisí |
56.427 |
zatčení, resp. předvedení |
60 |
Přípravné statistické a srovnávací práce pro všeobecné a speciální zásahy ministerstva pro zásobování lidu provádělo oddělení 6. V jeho agendě jmenovitě bylo prováděno šetření o výkyvech cenových na světových bursách, zkoumány průměrné ceny měsíční a vliv celních sazeb a přirážek k celním sazbám na ceny.
Ze specielních prací tohoto oddělení dlužno se zmíniti o šetření o cenách papíru a kancelářských potřeb v poměru k cenám předválečným (konáno k žádosti ministerstva železnic), o příčinách krise v průmyslu tužkařském a o výrobních a cenových poměrech v průmyslu mydlářském, a o šetření o cenách nití při poklesu cen surovin.
Toto oddělení súčastnilo se také na úpravě cen chleba, na úpravě vývozu ovoce a na řešení otázky nepřiměřeného cenového rozpětí u ranných brambor.
Pokud jde o program ministerstva pro rok 1932, zamýšlí se po ústavním schválení osnov a návrhů v ministerstvu resortujících přeorganisovati ministerstvo tak, aby účelným rozdělením agendy bylo vyhověno novým úkolům, jež osnovami těmi budou mu uloženy. Vedle toho bude nutno vypracovati osnovy zákonů a ty osnovy prováděcích vládních nařízení, jež by zákon o kompetenci ministerstva, zákon o zřizování tržnic a zákon mléčný vyžadoval k svému realisování. Samozřejmě bude vybudován a zorganisován také dozor nad prováděním těchto zákonů.
Vedle těchto nových úkolů bude sledována posavadní linie činnosti ministerstva k ochraně spotřeby a hájení zájmů spotřebitelů proti neodůvodněnému zvyšování cen. Prostředkem k tomu bude i další úzká součinnost p-ři uzavírání smluv obchodních a tarifních a při vývozu a dovozu potravin jak rostlinné, tak i živočišné produkce.
Specielně pomýšlí se na standardisování váhy chleba k usnadnění kontroly jak spotřebiteli, tak dozorčím orgánům; pak na odstranění některých závad shledaných při výrobě chleba podle zák. č. 46/1930 Sb. z. a n. a na vypracování instrukčního řádu pro praktické provádění zákona mléčného. V zimě 1931-1932 bude nepochybně zase nutno prováděti stravování dětí, aby se aspoň částečně zabránilo neblahým důsledkům, které má dnešní hospodářská krise.
V návrhu rozpočtu pro rok 1932 preliminují se výdaje této kapitoly částkou |
14,53 mil. Kč, |
tedy proti částce v roce 1931 preliminované |
15,88 mil. Kč, |
méně o |
1,35 mil. Kč. |
Toto snížení vyplývá jednak z celkového zvýšení výdajů osobních o 0,18 mil. Kč, jedrak ze snížení nákladu na akci zlevňovací o 0,87 mil. Kč, na likvidaci vázaného hospodářství 0,50 mil. Kč, na nouzové stravování a ošacování potřebných vrstev obyvatelstva o 0,51 mil. Kč a z menšího snížení téměř všech ostatních výdajů věcných.
Příjmy pro rok 1932 preliminují se částkou |
0,065 mil. Kč, |
tudíž proti částce pro rok 1931 preliminované |
0,075 mil. Kč, |
méně o |
0,010 mil. Kč. |
Snížení toto souvisí s poklesem příjmu plynoucího ze zakončované likvidace moučné dávky.
19. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.
Kapitola 19. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.
V oboru činnosti ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy možno uvésti se zřetelem k dosavadní činnosti a k budoucímu programu toto:
Potírání nakažlivých nemocí. Poměry, za nichž se vyskytují prudce nakažlivé nemoci, se od dob válečných do značné míry ustálily. Vymizela až na poměrně malé zbytky epidemie dysenterie, rovněž střídavka (malarie) ustoupila na míru, jež jest dána místními poměry, zejména na Podkarpatské Rusi. Zmírnil se strach ze zavlečení zhoubných nákaz dopravními cestami z evropských přístavů, zejména z oblasti středomořské a černomořské. Není ovšem na místě opomíjeti opatrnost, jež jest nakázána.
Značnou újmou zdravotní, právě jako ve všech sousedních státech, zůstává chřipka, jež se objevuje nyní v intervalech nepříliš značných, zvyšujíc valně nemocnost i úmrtnost. Z ostatních nakažlivých nemocí zůstávají hlavními zly u nás tyfus střevní, záškrt a spála. Boj proti epidemiím tyfovým zůstává i nadále důležitou složkou zdravotně-policejních orgánů. Záškrt měl v dobách nedávných až po nynější čas sklon k chorobnému vystupování a velmi zaměstnával lékaře svým nepříjemným průběhem. Není tudíž divu, že ochranné očkování proti němu nalézá ohlas ve všech vrstvách, jak u lékařů, tak i zejména u rodičů dětí. Byť i zkušenosti v této věci musily býti teprve sbírány a srovnávány (též Společnost Národů podnikla v této věci rozsáhlé, dosud nedokončené studium), přece má státní správa zdravotní vzhledem k příznivým výsledkům hlášeným z některých zemí za svoji povinnost tuto immunisační akci podle možnosti podporovati. Nejedná se ovšem prozatím o zavedení zákonné povinnosti ani o nátlak. Přihlášek a žádostí o takovouto akci jest hojnost, občanstva, obcí i různých organisací. Spála sice nevystupovala v poslední době tak zhoubně jako difterie, nicméně vzhledem ke zpopularisované protispálové vakcinaci jest očkování dětí proti spále požadováno právě tak, jako očkování proti difterii, a i tu státní zdravotní správa hledí pomáhati a očkovací akce podporovati, sbírajíc tím také zkušenosti pro anketu po celém téměř světě konanou.
Místní boj proti prudkým nakažlivým nemocem a epidemiím jest státní zdravotní správou zesilován a doplňován soustavou státních epidemijních autokolon, jež mohou rychle dospěti na postižené místo a tam svými lékařskými a desinfektorskými silami provésti vyhledání nemocných, vyšetření desinfekce a transport nemocných do nemocnic, jakož i vyhledání zatajených i lehkých a zakrslých případů nemoci. Udržování autokolon ovšem se neobejde bez vyřazení starých vozů a zařadění nových. Pro zemi Českou pořízena byla nová (celkem čtvrtá) autokolona a umístěna v Praze, čímž soustava autokolon byla žádoucně doplněna.
Ku provádění zákonných předpisů o potírání nakažlivých nemocí jest nutno poskytovati zálohy zemským úřadům z položky na potírání epidemií, poskytovati náhrady za ušlý výdělek osobám vyloučeným z práce pro podezření z nákazy a dávati potřebným obcím výpomoci na výlohy, jež jim vzešly isolací a desinfekcí. Dále byla a bude nutno v jednotlivých případech poskytovati státní podpory nemocnicím na výstavbu infekčních pavilonů. Toto poslední řešení zdá se alespoň pro budoucnost tvořiti základ povšechného řešení isolace nakažlivých nemocí. Dále bylo a jest dosud nutno vydržovati epidemickou nemocnici v Chustu, dokud nebude přenesena do Slatinských Dolů.
Očkování proti neštovicím prohlášené zákony za povinné dlužno i nadále prováděti v neztenčeném rozsahu v kategoriích zákonem předepsaných, a to i při značném zdražení očkovací látky, jež v poslední době nastalo.
Vzhledem k novým poznatkům vědy lékařské a k nabytým zkušenostem administrativním při potírání epidemií shledalo se, že platné epidemijní předpisy jest nutno revidovati a unifikovati. Na osnově nového epidemického zákona se v ministerstvu veřejného zdravotnictví pracuje.
Pokud jde o lékárnictví, stojí stále v popředí zájmů nová zákonná úprava. Osnova zákona jest už delší dobu připravena, a jenom různé nepříznivé okolnosti zabránily, že nebylo dosud přikročeno k meritornímu projednávání.
Vedle zákona nejdůležitějším jest vydání nového lékopisu, jímž docílí se konečně unifikování předpisů o léčivech. Lékopis jest již tak dalece vypracován, že po konečné redakci bude možno přikročiti k tisku již během roku 1932. Lékopis jest vědeckým dílem representujícím stát před světovou odbornou veřejností. I po vydání nového lékopisu bude nutno sledovati pokroky vědy, v kterémžto směru se počítá v prvé řadě se spolu prací vědeckých kruhů vysokoškolských.
Podpory aspirantských kursů pro výchovu lékárnického dorostu nebude sice možno pro příští rok vyloučiti úplně, ale bude nutno je omeziti na případy jen nejnutnější. Podobně jest tomu i s podporou komise pro sběr léčivých rostlin, jejíž význam stoupá právě dnes v době zemědělské krise. Účelná propagace sběru ponese zisk tím, že právě hospodářsky nejslabším usnadní obživu prodejem nasbíraných léčivých rostlin.
Nuzným porodním asistentkám udílí ministerstvo zdravotnictví podpory v případech, kde porodní asistentky nemají možnosti uhájiti existenční příjmy z výkonu praxe. Hmotné postavení porodních asistentek zůstalo neupraveno, ačkoliv novou zákonnou úpravou pomocné pralese porodnické a vzdělání porodních asistentek byly na porodní asistentky vloženy nové úkoly.
Samaritská služba a první pomoc je dosud neúplně organisována. K tomu cíli, aby organisace samaritské služby byla náležitě ucelena, bude třeba zásahu státní správy podle proposic již připravených. Především třeba rozvrhnouti utvoření několika automobilových stanic záchranných.
Státní zdravotní ústav. Zařizuje se dobudovaná hlavní budova, do které přemístěn bude v dohledné době všeobecný ústav pro zkoumání potravin a ústav pro zkoumání léčiv. Provoz ústavu zvýší se jednak rozšířenou agendou oddělení již jsoucích, zejména produkčních (zaváděny budou nové produkty), jednak vzrůstem agendy oddělení nově do ústavu přenesených (potravinářství, léčiva) a zařizováním a činností oddělení nových (oddělení pro sociální hygienu a pro zdravotnickou výchovu a propagaci).
Při Státním zdravotním ústavě vybudována bude škola pro sestry zdravotní a sociální péče. Celkový náklad hraditi bude z polovice stát a z polovice Rockefellerova nadace.
Státní ústav pro zubní lékařství vyvíjí utěšeně svoji činnost v najatých místnostech ve Fochově třídě, do kterých se přestěhoval v roce 1930.
Ve státní nemocnici na Král. Vinohradech dobudována bude a provozu předána již v r. 1931 nová kotelna a prádelna, a dosavadní kuchyně bude rozšířena, ježto vzrůstajícímu provozu již nestačí. Ještě v r. 1931 započato bude též s nástavbou hospodářské budovy s byty pro personál.
Ve státní nemocnici na Ostravsku bude již po celý rok 1932 v provozu nový pavilon gynaekologicko-porodnický o 142 lůžkách kromě 60 míst kojeneckých. V provozu bude také již nová hospodářská budova.
Ve státní nemocnici v Bratislavě zvýší se provoz v r. 1932 o tzv. kojenecký pavilon při dětské klinice o 58 lůžkách, o oddělení radiologické a o kliniku ušní na oddělení orthopedickém.
Ve státní nemocnici v Košicích bude provedena přestavba a nástavba prosektury se stanicí bakteriologicko-diagnostickou.
Ve státní nemocnici v Žilině bude v r. 1932 již v provozu nový chirurgicko-porodnický pavilon o 100 lůžkách. V plném provozu bude také hospodářská budova s centrální kotelnou a novou prádelnou.
Ve státní nemocnici v Lučenci rozšířen bude počet lůžek v baráku pro nemoci infekční a venerické.
Ve státní nemocnici v Mukačevě jest již v r. 1931 v plném provozu nový chirurgický pavilon. Podle možnosti uvede se v r. 1932 v provoz též filiální nemocnice ve Slatinských Dolech o 36 lůžkách.
Ve státním dětském léčebném ústavě Šrobárově v Dolním Smokovci počítá se s otevřením nového chirurgického pavilonu o 120 lůžkách asi od poloviny r. 1932. Pavilon tento vystavěn byl a zařizuje se z výnosu zdravotní přirážky. V provozu bude v r. 1932 již i budova nové kuchyně s jídelnami.
Státní ústavy pro vzdělání a výcvik porodních asistentek.
Nové kursy pro vzdělání a výcvik porodních asistentek podle zák. č. 200/28 Sb. z. a n., resp. vlád. nařízení č. 154,/1929 Sb. z. a n. byly ukončeny v červenci 1931. Kursy konaly se v ústavech v Pardubicích, Liberci, Bratislavě, Košicích a Užhorodě. Z průběhu kursů lze konstatovati, že výcvik nových porodních asistentek se značně prohloubil. Dosavadních 5 ústavů pro výcvik porodních asistentek bude třeba doplniti dalšími, a to v Ostravě a v Olomouce.
V oboru boje proti lidovým a sociálním chorobám bude také v roce 1932 nutno věnovati zvláštní pozornost boji proti tuberkulose. Úmrtnost v zemích Československé republiky od roku. 1901 (370 na 100.000 obyvatel) do roku 1929 (182 na 100.000) sice značně poklesla a je nižší nežli v některých jiných evropských státech (na př. Finsko 222, Maďarsko 242, Estonsko 252, Polsko 266, Bulharsko 300), ale u srovnání s mnohými jinými státy jest přece jen stále neúměrně vysoká (na př. Rakousko 178, Francie 164, Norsko 147, Švýcary 148, Irsko 145, Italie 143, Belgie 103, Skotsko 100, Německo 98, Anglie 97, Holandsko 84, Dánsko 75).
Státní správa zdravotní bude v mezích daných poměrů usilovati také v roku 1932 o to, jednak aby udržela naši výzbroj tuberkulosní na posavadní výši, jednak aby podle možnosti přispěla k jejímu rozmnožení, a to jak po stránce léčebné péče (léčebny, ozdravovny, pavilony pro tuberkulosní při veřejných nemocnicích, stipendijní lůžka v různých ústavech pro léčení dětské tuberkulosy), tak zvláště po stránce preventivní. Po této stránce předloží co nejdříve osnovu zákona týkajícího se zřizování a vydržování poraden protituberkulosních. O odborné vzdělání lékařské v oboru tuberkulosy bude i v roce 1932 pečováno stipendii pro výcvik mladých lékařů v osmi domácích léčebnách proti tuberkulose, pořádáním odborných kursu, umožňováním výcviku v praxi dispensářové, event. i podporou pro odborné studium v cizině. Také prevenci tuberkulosy podle Calmetta-Guerina látkou vyrobenou za nejpřísnějších kautel Státním zdravotním ústavem dostane se v rozsahu doporučeném státní zdravotní radou vhodným způsobem přiměřené podpory, ježto zkušenosti u nás i jinde získané vylučují obavy vzbuzené neblahým případem Lübeckým.
Pohlavní nemoci, které svým rozšířením a - nebyly-li včas dostatečně léčeny - svými následky patří k nejobávanějším zlům, jež společnost ohrožují, vyžadují ustavičné pozornosti i nákladů. Zákon, jímž boj proti nim u nás jest upraven, znenáhla se vžívá, zvláště proto, že se nesplnily důsledky zrušené reglementace, jež jeho odpůrci předpovídali. Jeho důsledné provádění naráží ovšem na obtíže podmíněné v prvé řadě tím, že naše výzbroj pro účinné plnění jeho intencí není posud dostatečná.
Korporace, které se věnují boji proti pohlavním nemocem s nevšedním zájmem a rozvinují úctyhodné úsilí, nedocházejí ve veřejnosti takové podpory, jaké zasluhují, a jsou po stránce finanční odkázány převážnou měrou na příspěvky, kterých se jim ze státních prostředků dostává.
Naproti tomu počet poraden pro pohlavně nemocné (resp. pro osoby, jež potřebují rady a přispění v případech souvisejících s pohlavním životem) rok od roku vzrůstá. Zejména poradny zřízené a vydržované ze státních prostředků při všech dermatologických klinikách a v košické státní nemocnici velmi se osvědčují. Rovněž poradna pro děti stižené kongenitální příjicí (v pražské dětské nemocnici), nově zřízená poradna v Habuře (vých. Slovensko), státní dispensář v Dolní Apši a řada poraden zřízených Čsl. Červeným křížem konají záslužnou práci.
Snahou státní správy zdravotní bude, aby - nebude-li již možno sít poraden v dohledné době podstatně rozšířiti - alespoň posavadní stav byl udržen. Totéž platí o Wellandrově útulku (pro syfilitické děti) v Krči, kde si ministerstvo zdravotnictví i pro rok 1932 vyhradí několik lůžek pro bezplatné léčení dětí nemajetných rodičů.