Účinné provádění zákona o potírání pohlavních nemocí vyžaduje cílevědomého spolupůsobení policejních úřadů. Podle možnosti bude nutno dále podporovati výstavbu pavilonů pro pohlavně nemocné při veřejných nemocnicích, zejména též v Praze, kde se jeví citelný nedostatek lůžek pro veneriky.

Zavedením ústřední evidence pohlavně nemocných členů nemocenských pojišťoven v Praze vykonán byl důležitý krok pro zajištění důkladného léčení těchto pacientů.

Letošního roku provedeno bylo třetí sčítání pohlavně nemocných (děje se v pětiletých obdobích). Jeho výsledek nebyl posud státním úřadem statistickým ministerstvu oznámen.

V posavadním úspěšném boji proti trachomu na Slovensku a na Podkarpatské Rusi bude se pokračovati i roku 1932, byť jen v posavadním rozsahu (vyžadujícím ročního nákladu kolem 900.000 Kč). V okresích, kde se akce provádí, trachomu ubývá, počet onemocnělých dětí je nepatrný, onemocnění dospělých nevykazují již tolik a tak nebezpečných komplikací jako dříve.

Rovněž potírání rakoviny, alkoholismu (abstinentní pensionát v Tuchlově), rheumatismu, vzorové práci zdravotnické (nové vzorové okresy připravují se na Slovensku), zdravotní péči o neduživé děti: slabomyslné (Blumův ústav v Plešivci), hluchoněmé, slepé a mrzáčky, resp. korporacím a ústavům, jež se těmito i jinými výseky sociálně zdravotní péče obírají (ústav pro plastickou chirurgii), ministerstvo zdravotnictví ani v roce 1932 neodepře své podpory.

Zdravotní péče o mládež. V působnosti lékařských poraden pro matky a děti jest spatřovati nejhodnotnější způsob boje proti dětské a kojenecké úmrtnosti, neboť nikde se ták spolehlivě neosvědčuje provádění předběžné ochrany zdraví, ať radou či hmotnou pomocí, jako právě ve zdravotní péči o mládež, že poradny tyto své poslání se zdarem plní a zejména proti kojenecké úmrtnosti s úspěchem bojují, toho důkazem jest stoupající v nich frekvence. Se vzrůstem jejich úkolů jest ovšem pomýšleti stále na jejich zdokonalování po stránce odborné. V tom směru za vzorné považovati jest poradny "Našim dětem". Jest jich celkem 23, jsou centrálně spravovány správním sborem při ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, měsíčními dotacemi zajištěny, odborným personálem lékařským i ošetřovatelským opatřeny, dokonale zařízeny a, vykazujíce největší rozsah i nejlepší způsob práce, stávají se organisačními středisky veškeré péče o matku a dítě ve svém okruhu.

V předběžné ochraně dítěte po stránce zdravotní důležitý úkol má školní lékařství, jež jest podle možnosti podporováno a k jehož konečné úpravě připravuje se příslušný zákon.

O zotavení dětí, jehož zdravotně profylaktický význam nelze přehlížet, starají se dětské ozdravovny. Jest však nedostatek zplna vyhovujících ozdravoven, tj. takových, jež by byly v činnosti celý rok a fungovaly současně jako škola. Většinou existují ozdravovny, v nichž pobývají děti pouze několik týdnů v létě, tedy letní osady zdravotní. K nim se druží dětské osady feriální, pečující o rekreaci školní mládeže hlavně velikých měst a průmyslových středisek. Velikého významu nabývá též ozdravná péče přímořská, jež jest v některých případech nenahraditelná. Péče přímořská jest řízena Ústředním sborem při ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, který se stará o to, aby za spolupráce státu a různých činitelů humánních dostalo se pobytu v přímořských osadách a ozdravovnách jen dětem po stránce zdravotní a sociální nejpotřebnějším.

Tělesná výchova v nejširším slova smyslu jako hnutí světové těší se čím dále, tím větší pozornosti všech vrstev národa. Utěšený rozvoj tělovýchovného hnutí vděčí mnoho pomoci státní správy. Bohužel rozvoj tento není ukončen ani co do rozsahu odpovídajícího počtu obyvatelstva ani co do hloubky, aby byl co nejvšestrannější, nejintensivnější a nejekonomičtější. Nutno při nejmenším aspoň udržeti dosavadní zdárný vývoj, který podmíněn jest státní podporou soukromých činitelů - svazů a spolků - o tělocvik, sport a hry pečujících. Třeba též odborného vzdělávání příslušných činitelů, a to jak ve státních kursech a samostatných kursech jednotlivých ústředí, tak i odborného studia nadaných pracovníků na vynikajících ústavech cizích. Je nutno dále systematická propagace zdravých směrů tělovýchovných, jak slovem a písmem, tak zejména i výstavami a filmem.

V návrhu rozpočtu pro rok 1932 preliminují se výdaje této kapitoly částkou

149,9 mil. Kč,

tedy proti částce pro rok 1931 preliminované

157,2 mil. Kč,

méně o

7,3 mil. Kč.


 

Toto snížení vyplývá jednak ze zvýšení výdajů osobních o 3,99 mil. Kč, jednak ze snížení výdajů věcných o 11,30 mil. Kč.

Ze snížení věcných výdajů připadá na Státní zdravotní ústav 0,47 mil. Kč, na státní nemocnice úhrnem 3,52 mil. Kč, na Státní dětský léčebný ústav Šrobárův 0,51 mil. Kč, v důsledku preliminování pouze nejnutnějších potřeb jmenovaných ústavů, na zvláštní výdaje povahy převážně subvenční 8,37 mil. Kč a na zdravotní službu při politických úřadech (cestovné) 0,11 mil. Kč. Nájemné ústřední správy vykazuje zvýšení o 0,7 mil. Kč vzhledem k nájmu budov bývalého chudobince u sv. Bartoloměje od města Prahy k umístění všech oddělení ministerstva.

Příjmy pro rok 1932 preliminují se částkou

36,1 mil. Kč,

tudíž proti příjmům preliminovaným pro rok 1931 částkou

35,- mil. Kč,

vyšší o

1.1 mil. Kč.


 

Na tomto zvýšení participuje v prvé řadě Hlavní ústav Státního zdravotního ústavu částkou 0,6 mil. Kč, dále značnějšími částkami státní nemocnice na Král. Vinohradech 0,24 mil. Kč, na Ostravsku 0,71 mil. Kč, v Žilině 0,48 mil. Kč a Státní dětský léčebný ústav Šrobárův v Dolním Smokovci 0,18 mil. Kč vzhledem k jich rozšíření. Naproti tomu snížen byl příjem Státní zdravotní revisní stanice vystěhovalecké ve Svatobořicích o 0,22 mil. Kč vzhledem k očekávanému snížení počtu vystěhovalců a příspěvek domovských obcí na nedobytné léčebné o 1,22 mil. Kč v důsledku nové zákonné úpravy této povinnosti obcí.

Seznam

veřejných nemocnic s udáním počtu a výše ošetřovací sazby v roce 1930.

I. Země Česká.

Nemocnice

Počet lůžek

Ošetřovací sazba v r. 1930 v Kč

Benešov

170

20,--

Boleslav Mladá

274

20,--

Bor

80

20,--

Brod Český

152

19,--

Brod Německý

418

19,--

Broumov

100

18,50

Budějovice České

340

19,--

Bydžov Nový

55

19,--

Cvikov

102

18,--

Čáslav

250

19,--

Děčín

138

21,--

Domažlice

79

17,--

Duchcov

204

20,50

Dvůr Král. n. Lab.

180

18,--

Falknov

168

20,50

Frýdlant

101

17,--

Hora Kutná

130

19,--

Hořice

210

18,50

Hostinné

120

19,--

Hradec Jindřichův

114

17,--

Hradec Králové

464

22,--

Humpolec

170

18,--

Cheb

313

21,--

Chlumec nad Cidlinou

70

21,--

Chomutov

367

19,--

Chrudim

62

21,--

Jablonec n. N.

200

19,--

Jablonné Něm.

74

19,--

Jaroměř

140

18,--

Jičín

180

18,--

Jilemnice

60

19,--

Kamenice Česká

99

18,--

Kladno

250

18,--

Klatovy

262

20,--

Kolín

160

18,--

Kraslice

72

19,50

Krumlov Český

98

20,--

Liberec

600

18,--

Lípa Česká

126

21,--

Lípa Krásná

110

20,--

Litoměřice

130

19,50

Litomyšl

123

17,50

Loket

90

20,--

Louny

186

20,--

Maršov V.

74

15,--

Mělník

112

18,--

Městec Králové

62

16,--

Mikulášovice

85

18,--

Most

470

21,--

Mýto Vysoké

150

17,50

Náchod

200

18,50

Nechanice

76

18,--

Nymburk

135

19,--

Opočno

170

19,--

Paka Nová

160

19,50

Pardubice

275

20,--

Pelhřimov

80

18,--

Písek

156

20,50

Planá

180

18,--

Plzeň

625

20,--

Počátky

117

17,50

Podbořany

80

17,--

Polička

145

19,--

Praha všeobecná (fondovní)

1745

25,--

Prachatice

110

19,--

Prčice

120

18,--

Příbram

166

18,--

Rakovník

215

18,50

Roudnice n. Lab.

160

20,--

Rumburk

150

19,--

Rychnov n. Kn.

126

19,--

Semily

170

19,50

Slaný

150

17,50

Strakonice

220

18,--

Sušice

97

15,--

Šluknov

86

17,--

Tábor

145

18,--

Tachov

90

17,--

Tanvald

200

20,50

Teplice - Šanov

394

21,--

Trutnov

140

20,--

Ústí n. Lab.

390

21,--

Varnsdorf

170

21,--

Vary Karlovy

328

20,--

Vinohrady Král. (státní)

615

20,--

Volyň

80

17,--

Vrchlabí

110

18,50

Vysoké n. J.

77

19,--

Žacléř

104

18,--

Žatec

176

20,--

 

17.677

1.705,50


 

Průměrná sazba činí Kč 18,95, nejnižší sazba Kč 15,-, nejvyšší sazba Kč 25,-.

II. Země Moravskoslezská.

Nemocnice

Počet lůžek

Ošetřovací sazba v r. 1930 v Kč

Beroun Moravský

92

92,80

Bílovec

50

22,50

Bohumín

105

25,--

Brno (zemská)

1483

27,--

Bruntál

140

20,--

Červená Voda

84

21,--

Dvorce

82

20,--

Frývaldov

100

21,50

Hlučín (zemská)

55

25,--

Hranice...:

150

21,--

Ivančice

160

23,--

Jičín Nový

238

24,--

Jihlava

370

23,50

Krnov

258

25,--

Kroměříž

325

19,--

Libina Něm.

92

20,80

Lipník n. Bečvou

58

20,--

Olomouc (zemská)

710

27,--

Opava (zemská)

502

27,--

Ostrava Moravská

427

26,--

Prostějov

363

25,--

Přerov

240

20,30

Rýmařov

92

20,--

Svitavy

165

22,--

Šternberk

249

22,50

Šumperk

200

21,30

Třebová Moravská

90

23,--

Třebíč

250

24,--

Uherské Hradiště (zemská)

501

24,--

Uničov

90

20,80

Valtice

38

19.--

Vítkov

51

25,--

Vsetín

149

22,--

Zábřeh (státní)

384

27,--

Znojmo

276

22,--

 

8.619

796,--


 

Průměrná sazba činí Kč 22,74, nejnižší sazba Kč 19,-, nejvyšší sazba Kč 27,-.

III. Země Slovenská:

Nemocnice

Počet lůžek

Ošetřovací sazba v r. 1930 v Kč

Státní:

   

Bratislava

1546

28,--

Košice

850

26,--

Košice (porodnice)

87

30,--

Žilina

325

21,50

Lučenec

87

26,--

     

Veřejná zemská:

   

Humenné

71

21,--

Levice

165

20,--

Levoča

240

21,--

Lipt. Sv. Mikuláš

120

23,50

Krompachy

60

21,--

Turč. Sv. Martin

160

22,--

Michalovce

130

22,50

Zlaté Moravce

45

20,--

Nitra

356

22,--

Rimavská Sobota

178

22,--

Šahy

144

20,--

Topolčany

156

20,--

Trenčín

416

24,--

Trnava

367

23,--

Nové Zámky

117

22,--

Bardejov

64

21,50

     

Veřejná městská:

   

Brezno

32

20,--

Banská Bystrica

105

21,--

Komárno

220

23,--

Prešov

100

23,--

Ružomberok

210

24,--

Banská Štiavnica - Belá

54

19,--

     

Soukromá s právem veřejnosti:

   

Levoča - Dr. Herrmanna

72

22,--

Spišská Sobota - Tatra

48

23,--

Rožňava - Dra. Kosa Schoppera

103

23,--

 

6.628

675,--


 

Průměrná sazba činí Kč 22,50, nejnižší sazba Kč 19,-, nejvyšší sazba Kč 24.-.

IV. Země Podkarpatoruská:

Nemocnice

Počet lůžek

Ošetřovací sazba v r. 1930 v Kč

Berehovo (zemská)

225

24,-

Mukačevo (státní)

365

24,-

Sevluš

201

23,-

Užhorod

553

23,-

 

1344

94,-


 

Průměrná sazba činí Kč 23,50, nejnižší sazba Kč 23,-, nejvyšší sazba Kč 24,-.

Rekapitulace:

Země

Počet nemocnic

Počet lůžek

Průměrná ošetřovací sazba

Česká

90

17.677

18,95

Moravskoslezská

35

8.619

22,74

Slovenská

30

6.628

22,50

Podkarpatoruská

4

1.344

23,50


 

20. Odpočivné a zaopatřovací platy.

Kapitola 20. Odpočivné a zaopatřovací platy.

Popřevratovými poměry byly postupně vynuceny několikeré úpravy odpočivných a zaopatřovacích platů. Tyto úpravy a zvláště poslední úprava podle zákona z 20. května 1930, č. 70 Sb. z. a n. rozdělená na 4 etapy způsobovaly, že náklad na odpočivné a zaopatřovati platy rok od roku stoupal.

V letech 1919 až 1930 byly podle státních závěrečných účtů vyplaceny na odpočivné a zaopatřovací platy civilní a vojenské (bez státních podniků) tyto částky:

v roce

civilní

vojenské

úhrn

1919

105.6

45.8

151.4

mil.

Kč,

1920

170.5

68.4

238.9

"

"

1921

249.2

103.4

352.6

"

"

1922

302.8

116.7

419.4

"

"

1923

360.4

136.4

496.8

"

"

1924

429.2

170.3

559.5

"

"

1925

335.3

174.3

509.6

"

"

1926

387.1

181.6

568.7

"

"

1927

422.9

183.7

606.6

"

"

1928

464.2

195.-

659.2

"

"

1929

509.-

226.8

735.8

"

"

1930

563.4

229.9

793.3

"

"


 

K částečné úhradě těchto výdajů sloužily pensijní příspěvky placené státními zaměstnanci v činné službě, které vynesly:

v

roce

1919

6.3

mil.

"

"

1920

30.5

"

"

"

"

1921

46.8

"

"

"

"

1922

74.3

"

"

"

"

1923

122.2

"

"

"

"

1924

114.5

"

"

"

"

1925

98.1

"

"

"

"

1926

111.-

"

"

"

"

1927

105.9

"

"

   

1928

109.9

"

"

"

"

1929

114.3

"

"

"

"

1930

106.4

"

"


 

Pokles nastalý v roce 1925 jak ve výdajích tak i v příjmech vysvětluje se tím, že do konce roku 1924 byly z této rozpočtové kapitoly hrazeny i odpočivné a zaopatřovací platy státních podniků.

Od 1. ledna 1925 uhrazuje si každý státní podnik, ponechávaje si zároveň pensijní příspěvky, placené jeho zaměstnanci, veškeré pensijní výdaje z vlastních provozních prostředků.

Za základ výpočtu potřeby pro rok 1932 -byly vzaty výsledky docílené v letech 1928 až 1930 a zároveň bylo přihlédnuto k výsledku prvých měsíců roku 1931 a k pravděpodobné úspoře, která vznikne omezeným odchodem státních zaměstnanců z činné služby. Do rozpočtu jest zařazen náklad na poslední úpravu odpočivných a zaopatřovacích platů podle zákona ze dne 20. května 1930 č. 70 Sb. z. a n., dále částky, které stát poskytuje státním podnikům "Československé státní dráhy" a "Československá pošta" na úhradu vyššího nákladu, který oběma těmto podnikům vznikl provedením zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 287 Sb. z. a n.

Na rok 1932 preliminují se výdaje kapitoly 20. částkou

881,122.800 Kč,

na rok 1931 byly preliminovány částkou

932,348.000 Kč,

preliminuje se tudíž v rozpočtu na rok 1932 méně o

51,225.200 Kč.


 

Při tom se podotýká, že do rozpočtu této kapitoly jest pro rok 1932 zařazena, jak jest již svrchu uvedeno, i "Refundace vyššího nákladu odpočivných a zaopatřovacích platů podle zákona z 22. prosince 1924, č. 287 Sb. z. a n., částkou 29.4 mil. Kč (z toho připadá na železniční zaměstnance 24 mil. Kč a na poštovní zaměstnance 5.4 mil. Kč).

Aby byl zjištěn přehled celkových výdajů, které hradí stát ze svých prostředků na odpočivné a zaopatřovací platy vůbec, třeba k odpočivným a zaopatřovacím platům administrativním, preliminovaným částkou 881,122.800 Kč připočísti ještě odpočivné a zaopatřovací platy pensistů státních podniků, které se na rok 1932 preliminují částkou 1.100,711.400 Kč, [V rozpočtu čsl. státních drah jest vykázána potřeba na pense po srážce přijatých pensijních příspěvků 131,000.000 Kč netto částkou 642,900.000 Kč, kdežto zde jest uvedena brutto částkou 773,900.000 Kč.] takže v státním rozpočtu na rok 1932 jest v rozpočtové kapitole 20. a v dílčích rozpočtech jednotlivých státních podniků zařaděno na odpočivné a zaopatřovací platy úhrnem 1.981,834.200 Kč.

Tento náklad se zvyšuje ještě o částku, kterou přispívá stát na úhradu odpočivných a zaopatřovacích platů učitelů škol národních.

Příjmy této rozpočtové kapitoly se preliminují na rok 1932 částkou

100,041.200 Kč,

na rok 1931 bylo preliminováno

104,163.000 Kč,

preliminuje se tudíž na rok 1932 méně

4,121.800 Kč.


 

Návrh vypočten na základě výsledků docílených v letech 1928 až 1930 a se zřetelem na průměrný výsledek v prvých měsících roku 1931.

Přehled celkových příjmů na pensijních příspěvcích a přijatých premiových reservách bude zřejmý, když k očekávaným příjmům, které platí administrativní státní zaměstnanci v činné službě a které jsou na rok 1932 preliminovány částkou 100,041.200 Kč, budou ještě připočteny pensijní příspěvky a prémiové reservy, které přijmou jednotlivé státní podniky od svých zaměstnanců v činné službě v částce 165,903.004 Kč, takže v státním rozpočtu na rok 1932 jest na uvedených příjmech zařaděno celkem 265,944.200 Kč.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP