Pasiva [V tisících československých korun.]

Stav

Akciový kapitál $ 12.000.000

Rezervní fondy

Oběh bankovek

Žirové pohledávky věřitelů a jiné ihned splatné obnosy

Jiné splatnosti: Pokladniční poukázky v oběhu

Jiná pasiva

Celkem

1. IV.1926

406.800

-

7,147.374

932.876

3.512

235.983

8,726.545

31. XII. 1926

406.800

-

8,202.594

881.749

1.840

300.577

9,793.560

               

30. VI. 1927

406.800

6.282

7,118.445

890.269

1.216

266.441

8,689.453

31. XII. 1927

406.800

6.282

8,417.263

689.865

1.107

348.983

9,870.300

               

30. VI. 1928

406.800

25.825

7,583.612

537.564

460

323.403

8,877.664

31. XII. 1928

406.800

25.825

8,465.908

829.728

446

337.766

10,066.473

               

30. VI. 1929

406.800

65.794

7,612.183

415.139

399

248.273

8,748.588

31. XII. 1929

406.800

65.794

8,229.512

674.845

315

313.262

9,690.528

               

7. I. 1930

406.800

73.622

7,264.748

1,163.803

315

276.165

9,185.453

15. I. 1930

406.800

73.622

6,577.120

1,324.368

315

282.920

8,665.145

23. I. 1930

406.800

73.622

6,271.592

1,356.873

315

310.090

8,419.292

31. I. 1930

406.800

73.622

6,922.998

406.634

315

286.942

8,097.311

7. II. 1930

406.800

73.622

6,562.371

733.258

315

294.821

8,071.187

15. II. 1930

406.800

73.622

6,248.455

960.444

315

291.592

7,981.228

23. II. 1930

406.800

73.622

6,101.807

1,034.410

273

316.480

7,933.392

28. II. 1930

406.800

101.579

6,837.731

395.065

273

201.710

7,943.158

7. III. 1930

406.800

101.588

6,555.153

649.595

273

202.094

7,915.503

15. III. 1930

406.800

101.588

6,271.800

789.363

258

216.257

7,786.066

23. III. 1930

406.800

101.588

6,121.832

834.714

258

234.839

7,700.031

31. III. 1930

406.800

101.588

7,010.801

416.565

168

194.719

8,130.641

7. IV. 1930

406.800

101.588

6,652.655

643.629

168

214.355

8,019.195

15. IV. 1930

406.800

101.588

6,301.387

873.213

168

228.015

7,911.171

23. IV. 1930

406.800

101.588

6,120.652

1,026.687

168

228.024

7,883.919

30. IV. 1930

406.800

101.588

6,854.433

401.383

168

231.624

7,995.946

7. V. 1930

406.800

101.588

6,439.857

706.537

168

234.001

7,888.951

15. V. 1930

406.800

101.588

6,167.047

941.975

168

235.320

7,852.898

23. V. 1930

406.800

101.588

6,073.892

1,126.218

168

242.299

7,950.965

31. V. 1930

406.800

101.588

6,895.514

490.840

168

234.389

8,129.299

7. VI. 1930

406.800

101.588

6,565.894

801.589

168

235.442

8,111.481

15. VI. 1930

406.800

101.588

6,363.732

1,003.684

168

237.932

8,113.904

23. VI. 1930

406.800

101.588

6,159.668

1,184.739

168

247.506

8,100.469

30. VI. 1930

406.800

101.588

7,195.684

438.624

168

226.314

8,369.178

7. VII. 1930

406.800

101.588

6,804.309

846.196

168

232.149

8,391.210

15. VII. 1930

406.800

101.588

6,372.365

1,240.000

160

249.568

8,370.481

23. VII. 1930

406.800

101.588

6,126.058

1,311.399

160

259.758

8,205.763

31. VII. 1930

406.800

101.588

6,897.144

482.205

160

326.111

8,214.008

7.VIII. 1930

406.800

101.588

6,591.811

808.403

160

338.326

8,247.088

15.VIII. 1930

406.800

101.588

6,453.802

949.355

160

338.138

8,249.843


 

Stav

Akciový kapitál $ 12.000.000

Rezervní fondy

Oběh bankovek

Žirové pohledávky věřitelů a jiné ihned splatné obnosy

Jiné splatnosti: Pokladniční poukázky v oběhu

Jiná pasiva

Celkem

23. VIII. 1930

406.800

101.588

6,284.954

1,139.154

160

352.655

8,285.311

31. VIII. 1930

406.800

101.588

7,077.004

554.568

160

348.170

8,488.290

7. IX. 1930

406.800

101.588

6,805.317

858.472

160

348.305

8,520.642

15. IX. 1930

406.800

101.588

6,506.466

1,129.450

160

349.768

8,494.232

23. IX. 1930

406.800

101.588

6,284.560

1,359.073

160

366.009

8,518.190

30. IX. 1930

406.800

101.588

7,198.342

574.590

160

350.881

8,632.361

7. X. 1930

406.800

101.588

6,799.766

99.016

160

355.493

8,650.823

15. X. 1930

406.800

101.588

6,453.538

1,330.171

160

354.168

8,646.425

23. X. 1930

406.800

101.588

6,290.617

1,391.228

160

376.041

8,566.339

30. X. 1930

406.800

101.588

7,144.188

568.077

65

351.859

8,572.577

7. XI. 1930

406.800

101.588

6,742.849

890.699

65

357.901

8,499.902

15. XI. 1930

406.800

101.588

6,532.432

1,072.125

65

360.639

8,473.649

23. XI. 1930

406.800

101.588

6,319.510

1,254.616

65

372.600

8,455.179

30. XI. 1930

406.800

101.588

7,278.416

381.660

65

350.489

8,519.018

7. XII. 1930

406.800

101.588

7,011.729

654.687

65

352.695

8,527.564

15. XII. 1930

406.800

101.588

6,829.416

858.074

65

360.253

8,556.196

23. XII. 1930

406.800

101.588

6,958.217

864.167

65

367.287

8,698.124

31. XII. 1930

406.800

101.588

7,823.691

569.766

65

279.509

9,181.419

               

7. I. 1931

405.000

103.557

6,827.762

1,347.146

65

204.012

8,887.542

15. I. 1931

405.000

103.557

6,224.547

1,659.553

65

204.060

8,596.782

23. I. 1931

405.000

103.557

5,894.783

1,912.128

65

224.963

8,540.496

31. I. 1931

405.000

103.557

6,607.597

987.039

65

229.043

8,332.301

7. II. 1931

405.000

103.557

6,203.714

1,313.916

65

239.062

8,265.314

15. II. 1931

405.000

103.557

5,954.411

1,497.478

60

251.976

8,212.482

23. II. 1931

405.000

103.557

5,755.462

1,649.948

60

254.523

8,168.550

28. II. 1931

405.000

105.911

6,570.687

819.612

60

262.694

8,163.964

7. III. 1931

405.000

105.911

6,219.621

1,154.131

60

267.964

8,152.687

15. III. 1931

405.000

105.911

6,014.775

1,359.087

60

276.172

8,161.005

23. III. 1931

405.000

105.911

5,787.823

1,713.269

60

330.798

8,342.861

31. III. 1931

405.000

105.911

6,698.906

828.027

60

325.565

8,363.469

7. IV. 1931

405.000

105.911

6,389.663

1,102.281

60

354.977

8,357.892

15. IV. 1931

405.000

105.911

5,932.941

1,478.018

60

376.627

8,298.557

23. IV. 1931

405.000

105.911

5,743.482

1,594.555

60

420.208

8,269.216

30. IV. 1931

405.000

105.911

6,608.990

710.781

60

355.984

8,186.726

7. V. 1931

405.000

105.911

6,179.173

1,050.890

60

349.567

8,090.601

15. V. 1931

405.000

105.911

5,965.723

1,209.679

60

350.576

8,036.949

23. V. 1931

405.000

105.911

5,772.901

1,423.566

60

395.349

8,102.787

31. V. 1931

405.000

105.911

6,731.685

665.158

60

394.224

8,302.038

7. VI. 1931

405.000

105.911

6,431.697

911.806

60

501.474

8,355.948

15. VI. 1931

405.000

105.911

6,135.669

1,043.236

60

571.638

8,261.514

23. VI. 1931

405.000

105.911

5,939.693

1,113.207

60

559.868

8,123.739

30. VI. 1931

405.000

105.911

6,988.452

391.642

60

534.306

8,425.371

7. VII. 1931

405.000

105.911

6,618.841

673.042

60

532.696

8,335.550

15. VII. 1931

405.000

105.911

6,237.411

920.862

60

540.969

8,210.213

23. VII. 1931

405.000

105.911

6,203.836

807.118

60

533.663

8,055.588

31. VII. 1931

405.000

105.911

7,016.697

292.800

60

496.601

8,317.069

7.VIII. 1931

405.000

105.911

6,626.128

590.241

60

515.836

8,243.176

15.VIII. 1931

405.000

105.911

6,450.390

579.272

60

575.738

8,116.371

23.VIII. 1931

405.000

i 05.911

6,204.249

813.721

60

530.821

8,059.762

31.VIII. 1931

405.000

105.911

6,978.926

237.892

60

481.837

8,209.626


 

21. Ministerstvo financí.

NÁRODNÍ BANKA ČESKOSLOVENSKÁ.

Stav dne 7. září 1931.

 

Stav

Změny u porovnání se stavem ze dne 31./8. 1931

v tisících Kč

Aktiva:

   

Zásoba zlata

 

1,529.378

- 794

Pohledávky v cizině a zásoba valut

 

1,332.913

- 53.649

Jiné hotovosti

 

24.760

- 5.977

Eskontované směnky

 

812.228

+ 24.112

Eskontované cenné papíry

 

313.670

- 12.300

Zápůjčky na cenné papíry

 

56.806

- 556

Zůstatek státního dluhu státovkového

Kč 3,275.498

   

Do správy Národní banky Čsl. převzaté obchody Bankovního úřadu min. fin. v likvidaci

Kč 300.611

3,576.109

- 5.616

Jiná aktiva

 

405.670

- 102.912

   

8,051.534

- 158.092

Pasiva:

   

Akciový kapitál

 

405.000

-

Reservní fondy a kapitálový fond reservní

105.911

-

Oběh bankovek

 

6,645.222

- 333.704

Žirové pohledávky věřitelů a jiné ihned splatné obnosy

487.639

- 249.747

Jiné splatnosti: Pokladniční poukázky v oběhu

60

-

Jiná pasiva

 

407.702

- 74.135

   

8,051.534

- 158.092


 

Sazba úroková:

od 5. srpna 1931, z eskontu

5%,

od 5. srpna 1931, z lombardu

6% - 61/2%.


 

NÁRODNÍ BANKA ČESKOSLOVENSKÁ

OBCHODNÍ SPRÁVA

Novák v. r.

Kučera v. r.


 

21. Ministerstvo financí.

STÁTNÍ DLUH STÁTOVKOVÝ

(SPRAVOVANÝ NÁRODNÍ BANKOU ČESKOSLOVENSKOU).

Stav dne 7. září 1931.

 

Původní dluh

Umořeno

Státní dluh vzniklý z převzatých bankovek, zůstatků žirových a pokladničních poukázek Rakousko-uherské banky

Kč 10.099,538.315,22

   

a z akce výměnné

Kč 90,367.284,58

10.189 905.599,80

 

Platy na dávku z majetku

Kč 7.663,603.602.99

   

k tomu splátky záloh poskytnutých ku proplácení bonů (z úrokových úspor)

Kč 117,153.927,90

   

celkem

Kč 7.780,757.530,89

   
       

zmenšují se o vrácené přeplatky a refundované náklady Kč 1.205,258.049,82

     

a o zálohy poskytnuté na proplácení bonů Kč 714,244.839,72

Kč 1.919,502.889,04

 

5.861,254.641,85

Umořovací fond státovkový

   

1.022,422.476,--

Zůstatky státní správy z akce okolkovací a výměnné

   

30,730.398,85

Dosud neumořený zůstatek (vykázán ve stavu Národní banky Československé)

   

3.275,498.083,10

   

10.189,905.599,80

10.189,905.599,80


 

VÝPOČET ZLATÉ ÚHRADY.

 

Dne 7. září 1931 činí oběh bankovek

6.645,222.461,80

k tomu žirové pohledávky věřitelů a jiné ihned splatné obnosy

487,638.743,75

celkem

7.132,861.205,55

     

Zlatá úhrada:

   

Zlato

Kč 1.529,568.729,50

 

Plně hodnotné devisy

Kč 1.242,477.150,15

2.772,045.879,65

Zlaté krytí činí tudíž

 

38,9%


 

21. Ministerstvo financí.

Záznam československé koruny.

1930:

 

V New Yorku

V Curychu

 

V New Yorku

V Curychu

7./VIII.

2.965

15.25

23./X

2.9675

15.2675

15./VIII.

2.965

15.25

31./X

2.9675

15.275

23./VIII.

2.96625

15.2625

7./XI.

2.9675

15.28

30./VIII.

2.9675

15.26

15./XI.

2.9675

15.2975

6./IX.

2.9675

15.29

22./XI.

2.9675

15.295

15./IX.

2.9675

15.30

30./XI.

2.9675

15.315

23. IX.

2.9675

15.2925

6./XII.

2.9675

15.305

30./IX.

2.9675

15.29

15./XII.

2.9675

15.2925

7./X.

2.9675

15.28

23./XII.

2.9675

15.2775

15. IX.

2.9675

15.27

31./XII.

2.9650

15.29


 

1931:

 

V New Yorku

V Curychu

 

V New Yorku

V Curychu

7./I.

2.965

15.295

7./V.

2.9625

15.375

15./I.

2.9625

15.2925

14./V.

2.9625

15.37

23./I.

2.9625

15.295

23./V.

2.9625

15.34

31./I.

2.9625

15.315

29. IV.

2.9625

15.317 5

7./II.

2.9625

15.3125

6./VI.

2.9625

15.28

14./II.

2.96

15.34

15./VI.

. 2.9625

15.2575

21./II.

2.96

15.36

23./VI.

. 2.9625

15.27

28./II.

2.9625

15.3875

30./VI.

2.9625

15.305

7./III.

2.9625

15.3925

7./VII.

2.9625

15.2875

14./III.

2.9625

15.3975

15./VII.

2.9625

15.25

23./III.

2.9625

15.395

23./VII.

2.9625

15.23

31./III.

2.9625

15.40

31./VII.

2.9625

19.19

7./IV.

2.9625

15.3925

7./VIII.

2.9625

15.18

15./IV.

2.9625

15.37

15./VIII.

2.9625

15.19

23./IV.

2.9625

15.37125

22./VIII.

2.9625

15.225

30./IV.

2.9625

15.375

31./VIII.

2.9625

15.22


 

Platba na dávku z majetku do konce srpna 1931.

Rok

Vkladní listy

Hotově

Celkem

 

Měsíc

Vkladní listy

Hotově

Celkem

1920

58,295.000

99,686.000

157,981.000

 

leden 1931

118.980

34,458.696

34,577.676

1921

303,892.000

231,403.000

535,295.000

 

Únor

146.490

16,854.709

17,001.199

1922

613,130.000

792,786.000

1.405,916.000

 

Březen

117.690

16,696.224

16,813.914

1923

360,761.000

1.091,124.000

1.451,885.000

 

Duben

89.387

17,972.241

18,061.628

1924

78,260.000

782,956.000

861,216.000

 

Květen

114.725

18,268.476

18,383.201

1925

26,740.739

634,231.305

660,972.044

 

Červen

109.670

17,167.126

17,276.796

1926

14,576.407

618,934.482

633,510.889

 

Červenec

157.315

20,054.690

20,212.005

1927

6,840.408

554,642.295

561,482.703

 

Srpen

142.350

11,821.159

11,963.509

1928

3,036.120

445,421.842

448,457.962

 

Úhrnem

996.607

153,293.321

154,289.928

1929

2,382.288

443,405.060

445,787.348

 

Od počátku do konce roku 1930

1.469,438.669

6.036,635.707

7.506,074.376

1930

1,524.707

342,045.723

343,570.430

 

Dohromady

1.470,435.276

6.189,929.028

7.660,364.304

Úhrnem

1.469,438.669

6.036,635.707

7.506,074.376

         

 

22. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Kapitola 22. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Státní závěrečný účet za rok 1929 byl dokončen dne 30. srpna 1930 a odevzdán Národnímu shromáždění dne 13. září 1930. Termíny, které stanovil nejvyšší účetní kontrolní úřad pro předkládání dílčích závěrek, se již vžily, úřady i podniky dodržují je pravidelně a také při podnikových závěrkách postup zavedený nejvyšším účetním kontrolním úřadem uspíšil jejich projednávání u administrativních úřadů. Práce o státním závěrečném účtu za rok 1930 pokročily v nejvyšším účetním kontrolním úřadě do té míry, že úřad podá účet Národnímu shromáždění opět před projednáváním státního rozpočtu na rok 1932.

Obor činnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu stanovený zákonem čís. 175/1919 Sb. z. a n. zůstal beze změny; věcně rozmnožily působnost nejvyššího účetního kontrolního úřadu nové zákony o fondech a zárukách státních (jako zákon o fondu vodohospodářském, melioračním) a vedle toho vzrůstá působnost kontroly přirozeným rozmnožením státních výdajů, jež došlo k výrazu zvláště v roce 1931.

Postup výkonnosti v dozoru nad státním hospodařením za dobu od projednávání posledního rozpočtu lze znamenati u nejvyššího účetního kontrolního úřadu v několikerém směru: byl podniknut prvý krok, aby sestaven byl úplný inventář nemovitostí administrativy státní; inventář ten nejvyšší účetní kontrolní úřad pak běžně povede. Nemovitosti státních podniků vedou se již od provedení zákona o jejich komercialisaci (zákon čís. 404/1922 Sb. z. a n.) v rozvážných účtech, V roce 1.930 byly ceny majetkových součástí, zejména pocházejících z doby před státním převratem, upraveny na dnešní obecnou hodnotu. - Nesnáze, které ještě loňského roku objevovaly se při měsíčních výpisech individuelních poukazů, byly již odstraněny; všechny úřady zasílají nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu včas měsíční výpisy poukazů na ony rozpočtové položky, které nejvyšší účetní kontrolní úřad předem určil. Tím zjednal si úřad materiál pro soustavné zkoumání výdajů na významných položkách rozpočtových a již z tohoto materiálu může seznati jak právní titul výdaje, tak jeho přiměřenost, jakož i zda byl účtován na položce pro výdaje toho druhu ve státním rozpočtu určené. Další spisový podklad pro zevrubnější šetření, kde se toho objeví potřeba, může si nejvyšší účetní kontrolní úřad snadno opatřiti od administrativních úřadů, zjistiv potřebné jednotlivosti z těchto výpisů. Byla takto dovršena systematická materielní kontrola během rozpočtového roku, která nahrazuje značnou měrou potřebu vyžadovati ke zkoumání doklady k položkám dílčích závěrek. Pokrok jest v tom, že přezkoumává se takto rozsáhlejší úsek rozpočtového hospodaření s účelnějším využitím orgánů kontroly a že se tak děje včas, bezprostředně po vydání poukazu, nikoli až po uplynutí hospodářského roku. Postupně bude ještě rozmnožován počet položek, k nimž se výpisy žádají, pokud arci zřetelem k svému personálnímu stavu bude úřad s to zdolati tuto práci vedle ostatních svých úkolů. Konečným cílem zůstane ovšem, aby úřad měl běžně úplný přehled o hospodaření s úvěry všech rozpočtových položek a mohl účinně působiti k nápravě, jakmile shledá nepravidelnosti nebo pochybení, jež by byly na újmu hospodárnosti nebo se neshodovaly s platnými předpisy. - Pokud jedná se o ciferné sledování státního hospodaření, o periodický přehled výdajů a příjmů, tu zavedl již dříve nejvyšší účetní kontrolní úřad každoměsíční sestavování přehledu o jednotlivých úvěrech rozpočtových z měsíčních výkazů o poukázaných náležitostech výdajových jakož i o pokladních výsledcích státních příjmů. Z přehledu toho jest patrno, v jaké míře byla každá jednotlivá položka státního rozpočtu vyčerpána a v jaké výši se scházejí rozpočtené státní příjmy, Nejvyšší účetní kontrolní úřad dává k disposici tyto výtěžky svých sestav také finanční správě, jež je zužitkuje pro své účele. - Měsíční vykazování hospodářských výsledků rozšířilo se v roce 1930 o výkazy bilančních obratů u státních podniků, z nichž sestavuje nejvyšší účetní kontrolní úřad každého čtvrtletí hrubou rozvahu. Tyto hrubé rozvahy podnikové doplňují počínaje rokem 1931 také pololetní výkazy, které nejvyšší účetní kontrolní úřad předkládá Národnímu shromáždění o stavu výdajových náležitostí na rozpočet, spolu s přehledy o příjmech rozpočtových. Nadále, jako již v dřívějších letech, vyhotovuje nejvyšší účetní kontrolní úřad měsíční pokladní výkazy podle služebních odvětví, z nich sestavuje v každém měsíci přehled o celkovém obratu pokladním u jednotlivých služebních odvětví státní správy a to jak o hospodaření působivém na rozpočet, tak nepůsobivém a o stavu pokladních hotovostí. Tento přehled odevzdává nejvyšší účetní kontrolní úřad měsíčně Národnímu shromáždění.

Závady překážející náležitému výkonu kontroly omezovaly se na potíže u některých z útvarů, v nichž má stát kapitálovou většinu a které nad to podporuje ještě subvencemi, ač zde se stanoviskem nejvyššího účetního kontrolního úřadu o uplatnění jeho zákonné kontroly shoduje se výrok vládního usnesení, jež nebylo resortně dosud provedeno. Mimo to jest dosud pendentní rozpor v názorech nejvyššího účetního kontrolního úřadu a finanční správy o vykonávání dohlídek dle §u 6 zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. u berních správ na agendu státních příjmů plynoucích z přímých daní. Z těch příčin nejvyšší účetní kontrolní úřad, nemaje vlastní exekutivy k uplatnění své působnosti, nemohl plně rozvinouti výkon dohlídek v těchto dvou oborech.

Nový předpis nejvyššího účetního kontrolního úřadu z 31. března 1930 o sestavování účetních závěrek daní přímých, daně z obratu a přepychové, osvědčil se již v plné míře tím, že daňové závěrky mohou nyní býti dříve vyhotoveny, ježto uzávěrky daňových účtů u berních úřadů byly zjednodušeny a usnadněny byly také měsíční odpočty, neboť rozvržení kvot na jednotlivé druhy daní provádějí pro celá svá správní území zemská finanční ředitelství, kdežto dříve prováděly je pro své obvody berní úřady. Nejvyšší účetní kontrolní úřad získal zároveň úplnější přehled o předpisech i odpisech daňových a o výtěžku přirážek k daním.

Při dozoru na finanční hospodaření zemí, fondův a nadací rozsah činnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu, rozšířený v roce 1928 novou organisací politické služby o povinnost kontrolovati hospodaření zemí, zachoval směr vzestupný. Pokračoval ve zkoušení zemských účetních závěrek od státního převratu do doby, kdy vstoupila v platnost nová organisace politické správy, a zaslal ministerstvu vnitra zbývající posudky o zemských účetních závěrkách českých za roky 1925 - 1927 (posudek za rok 1927 bude vypraven ještě během měsíce září), čímž bylo skončeno přezkoumání hospodářství zemské samosprávy české, moravské a slezské za roky 1918-1927 (celkem 30 zemských účetních závěrek). Z období platnosti nové organisace politické správy byly již přezkoušeny moravská zemská účetní závěrka za rok 1928, účetní závěrka býv. zemského slezského a domestikálního fondu za rok 1928 a zemská účetní závěrka podkarpatoruská za rok 1928 a posudky o nich zaslány ministerstvu vnitra. Nejvyšší účetní kontrolní úřad zkouší nyní moravskoslezskou zemskou účetní závěrku za rok 1929 a zemskou účetní závěrku slovenskou za rok 1928.

Zásady uplatněné v nové úpravě samosprávných financí způsobily, že nejvyšší účetní kontrolní úřad ve větším rozsahu dozírá na hospodaření okresní, jehož kontrolu vykonávati jsou podle zákona povinny zemské úřady. Zavedl katastr hospodaření okresního od doby účinnosti organisačního zákona, v němž sebrána a systematicky zpracována jsou data rozpočtů a účetních závěrek jednotlivých okresů. Při zkoumání hospodaření zemského a při dohlídkách týkajících se tohoto oboru, jakož i při dohlídkách u okresních úřadů dozírá nejvyšší kontrolní úřad též na hospodaření fondů a nadací jimi spravovaných.

Sestavuje také katastr všech fondů dotovaných státními penězi, nebo spravovaných státními orgány, jejž zpracovává za léta od státního převratu. V katastru tom vedou se v patrnosti veškerá aktiva a pasiva jednotlivých fondů, ryzí jmění, příjmy a výdaje v jednotlivých správních obdobích, jakož i přírůstek resp. úbytek jmění. Připravuje také založení katastru nadačního.

V agendě kontroly státního dluhu zvýšena činnost uspíšeným prováděním výměny vinkulovaných předválečných rent za náhradní titry republiky čsl. a agenda rozmnožila se o evidenci závazků podle Haagských úmluv. Při kontrole státního dluhu nejvyšší účetní kontrolní úřad posuzuje osnovy zákonů, sleduje emisi státních dluhopisů, účel a podmínky těchto emisí, zkoumá, zda byly zákonem povolené emise provedeny podle zákona, dává k nim souhlas kontrasignací dluhopisů, sleduje provedené emise, zvlášť pokud jde o splněni zákonných podmínek, stanovených vládními nařízeními a instrukcemi. Dále dozírá nejvyšší účetní kontrolní úřad na vydávání titrů, maje jejich spoluzávěru, zjišťuje výsledky emisí, jejich upotřebení a zajištění evidence vydaných dluhopisů, vzniklého dluhu a jeho správy.

V oboru dávky z majetku vykonány byly v roce 1930 dohlídky u finančního ředitelství v Opavě, u hlavního finančního ředitelství v Užhorodě a u zemského finančního ředitelství v Praze. Nejvyšší účetní kontrolní úřad kontrasignoval disposice s výtěžkem dávky při poukazech náhrad za náklady při vybírání dávky z majetku a při realisaci výplat podle vládního nařízení čís. 319/1922 Sb. z. a n. a novely k zákonu o dávce čís. 6/1924 Sb. z. a n. Národnímu shromáždění předložil pro kontrolní komisi Národního shromáždění ještě před uplynutím termínu pololetní zprávy za II. pololetí roku 1930 a I. pololetí 1931 o výtěžku dávky, jeho užití a případných dalších opatřeních.

Při preventivní kontrole, která přísluší nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu nad přesuny rozpočtových prostředků podle § 7 zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n., nejvyšší účetní kontrolní úřad v roce 1930 projednal 316 virementů v úhrnné výši 136,695.939,73 Kč; z toho týkalo se 48 virementů v obnosu 21,177.931,14 Kč nových účelů, na něž nebylo rozpočtem pamatováno. V I. pololetí 1931 projednány byly 24 virementy v úhrnné částce 4,424.631,50 Kč. Z toho týkalo se 13 virementů 1,352.114,35 Kč nových účelů, na které nebylo v rozpočtu pamatováno. Jest to podstatné snížení úchylek od rozpočtu proti předcházejícímu roku 1929, kdy došlo k 500 virementů v obnosu 187 milionů Kč; zjev ten je dokladem přesnějšího a úplnějšího odhadu rozpočtového.

Dohlídek podle §u 6 resp. 5 zákona ze dne 20. března 1919, čís. 175. Sb. z. a n., u státních úřadů, ústavů a podniků, fondů, zařízení státem dotovaných nebo podporovaných vykonal nejvyšší účetní kontrolní úřad 130 v roce 1930 a 58 v I. pololetí 1931. Výkazy o dohlídkách předkládá Národnímu shromáždění pololetně.

Rozpočet nejvyššího účetního kontrolního úřadu za rok 1982 činí

6,867.800 Kč

a jest proti rozpočtu z roku 1931 vyšší o

748.300 Kč


 

Příčinou zvýšení jest jedině úprava personálních výdajů podle resystemisace, kteréžto výdaje byly v roce 1931 preliminovány v kapitole ministerstva financí, takže v podstatě preliminář pro nejvyšší účetní kontrolní úřad vůči rozpočtu 1931 nedoznává zvýšení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP