aby přístup členů ke stavební střadatelně dál se s rozvahou, zákaz získávání členů placenými zástupci a ustanovení o nejmenší výši závodního podílu.
Návrh zákona obírá se pouze soukromými stavebními střadatelnami na rozdíl od veřejnoprávních stavebních střadatelen, založených spořitelnami, na které nutno užíti ustanovení spořitelního zákona č. 302/1920 Sb. z. a n.
Oddíl XII. jedná v prvé části o bytové péči státu a v druhé části o bytové péči obcí.
Bytová péče státu je předmětem zákonné úpravy v tomto oddílu osnovy bytového zákona převážně jen potud, pokud stát vystupuje jako pronajimatel bytů v nových státních domech, účelem ustanovení o bytové péči státu jako vlastníka nájemních domů mají hlavně za účel přivoditi pokud možná nivelování nájemného ve všech nových státních domech, bez rozdílu, za jakých zvláštních poměrů byly vystavěny. Osnova zákona zmocňuje také státní správu, aby za podmínek v ní blíže určených prodala státní domy vystavěné z výnosu losové výpůjčky podle zákona
o stavebním ruchu č. 100/1921 Sb. z. a n. obecně prospěšným stavebním družstvům státních a jiných veřejných zaměstnanců. Tím osnova bytového zákona přichází vstříc požadavkům sdružení nájemníků z řad státních zaměstnanců, z jejichž initiativy tyto domy byly vystavěny; prodej těchto domů bude podle okolností
i ve prospěchu státní správy.
Ustanovení osnovy zákona o bytové péči státu související s jeho výsostným postavením a uvedená v oddílu XII. jsou vesměs převzata z dosavadních zákonů o stavebním ruchu.
Osnova bytového zákona ukládá v tomto oddílu obci přímo za povinnost, pečovati o zlepšení bytových poměrů svých obyvatel. Vskutku také jedině obec je s to, aby dopodrobna seznala bytové poměry svých obyvatel a aby správně usoudila, jaká úprava bytového hospodářství by nejlépe hověla jejich potřebám. Již z předcházejících oddílů je patrno, jak významný úkol v soustavné úpravě bytového hospodářství dává osnova bytového zákona obci. Obce mají na účelné úpravě bytového hospodářství zájem nejen s hlediska péče o uspokojivé bytové poměry svých občanů, nýbrž
i s hlediska komunální činnosti v mnohých jiných směrech. Mnohostranný zájem obce na úpravě bytového hospodářství vyžaduje, aby obec měla také právní možnost vykonávati rozhodný vliv na úpravu bytových poměrů ve svém obvodu. Povinnost uložená ustanovením tohoto oddílu obci pečovati o zlepšení bytových poměrů svých obyvatel zahrnuje také právo obce svou činnost v tomto směru vyvíjeti. Osnova bytového zákona dává obci také všechny žádoucí právní prostředky, kterými může působiti na zlepšení bytových poměrů ve svém obvodu. To platí zejména o použití veřejných prostředků, určených na podporu staveb nových obytných domů. Osnova bytového zákona obsahuje v tomto oddílu také ustanovení zmocňující obec, aby směla také svých vlastních finančních prostředků užíti na úhradu nákladů spojených s činností nesoucí se ke zlepšení bytových poměrů v obci. Bude ovšem záviseti od obecních financí, ale také záležeti na porozumění a prozíravosti volených zástupců obce, do jaké míry dovedou ve vlastním zájmu obce a ku prospěchu obyvatel obce využíti právních možností, které osnova zákona "poskytuje obcím v zájmu uspokojení bytové potřeby jejich obyvatel.
Ustanovením oddílu XIII. zřizují se poradní orgány bytové péče jednak u obcí a jednak u ministerstva sociální péče. Význam záměrné úpravy bytového hospodářství, velikost i mnohostrannost úkolů spojených s jeho soustavnou úpravou a její účinky na celý hospodářský život vyžadují spolupráce odborníků a znalců skutečných poměrů k podpoře veřejné správy, povolané uskutečniti úmysly osnovy nového bytového zákona. Návrh bytového zákona pomýšlí za tím účelem na zřízení bytových výborů v obcích a bytové rady u ministerstva sociální péče.
%
Bytový výbor jako poradní orgán obecní rady ve věcech bytové péče má se podle úmyslu osnovy skládati kromě příslušných členů obecního zastupitelstva a odborných referentů také ze zástupců všech interesentů zúčastněných na úpravě bytového hospodářství obecního a na zlepšení bytových poměrů v obci. Osnova zákona ustanovuje blíže jeho působnost. Nejdůležitějším a nejbližším úkolem bytového výboru bude zajisté připraviti takový program pro
zlepšení bytových poměrů v obci, beroucí zřetel na rozsah a jakost bytové potřeby v obci, na žádoucí rozvoj obce a na její finanční únosnost, aby podle něho byl v určitém počtu let odstraněn nedostatek bytů.
Bytová rada jako poradní orgán ministerstva sociální péče ve věcech bytových a
stavebních bude povolána podávati úsudky ve věcech týkajících se provádění bytového zákona a správy Státního bytového fondu.
Oddíl XIV. obsahující různá, společná, trestní a závěrečná ustanovení nevyžaduje zvláštního výkladu.
Vláda navrhuje, aby návrh zákona byl přikázán v obou sněmovnách Národního shromáždění výborům sociálně - politickému a rozpočtovému k podání zprávy.
V Praze, dne 1. června 1932.
Předseda vlády: Udržal v. r.
Ministr sociální péče:
Dr Czech v. r.