Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1932.

III. volební období. 6. zasedání.

1972.

STÁTNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚČET

REPUBLIKY ČESKOSLOVENSKÉ

ZA ROK 1931

spolu s účty státního bytového fondu, a dávky z majetku.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

V Praze, dne 27. srpna 1932.

Předseda: D r. E. K O E R N E R v. r.

TISKEM

STATNI TISKÁRNY V PRAZE.

 

Obsah:

     

Strana

Úvod .....

   

VII

Zpráva o činnosti: státního elektrizačního fondu ..................

 

XXXVI

 

státního silničního fondu ....................

 

XXXVII

 

státního vodohospodářského fondu při ministerstvu veřejných práci .....

XXXVIII

 

fondu pro pojišťování vývozních úvěrů a o výši státních záruk za vývozní úvěry

XL

Část 1. Pokladní rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti a cenných papírech .....

   

1

Část 2. Přehledné srovnání příjmové a výdajové náležitosti s rozpočtem a ryzí výsledek rozpočtového

 
 

hospodaření ...............................

   

5

 

Rozvržení čistého výsledku rozpočtového hospodaření podle kapitol .....

   

8

Část 3. Státní výdaje a příjmy na rozpočet (úhrnem) ................

   

9

 

Skupina I. Vlastní státní správa ..................

   

11

 

Přehled výdajů vlastní státní správy rozčleněný na osobní a na věcné výdaje..

...

12

 

Skupina II. Správa státních podniků ...................

   

13

 

Skupina III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl státních fondů na státních daních, dávkách a poplatcích ....................................

14

 

S k u p i n a IV. Správa státního dluhu ....................

   

15

Část 4. Skupina I. Vlastní státní správa. Státní výdaje a příjmy na rozpočet a jejich nedoplatky (v podrobnostech) ............................................

17

 

President republiky a kancelář presidenta republiky .............

výdaje....

 

18

příjmy....

 

20

 

Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven ................

výdaje....

 

21

příjmy....

 

22

 

Předsednictvo ministerské rady .......................

výdaje .....

 

23

příjmy....

 

25

 

Ministerstvo zahraničních věcí ........................

výdaje....

 

26

příjmy....

 

28

 

Ministerstvo národní obrany ........................

výdaje..

 

29

příjmy....

 

35

 

Ministerstvo vnitra .............................

výdaje....

 

36

příjmy....

 

38

 

Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem ...............

výdaje....

 

39

příjmy....

 

41

 

Ministerstvo pro sjednocení zákonů a organisace správy .........

výdaje...

 

42

příjmy....

 

48

 

Nejvyšší správní soud a Volební soud ...................

výdaje....

 

44

příjmy....

 

45

 

Ministerstvo školství a národní osvěty ...............

výdaje....

 

46

příjmy....

 

54

 

Ministerstvo zemědělství ..........................

výdaje .....

 

56

příjmy .....

 

61

 

Státní pozemkový úřad ........................

výdaje .....

 

63

příjmy......

 

64

 

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností ................

výdaje....,

 

65

příjmy....,

 

68

 

Ministerstvo veřejných prací .......................

výdaje .....

 

69

příjmy....,

 

78

   

Strana

 

Ministerstvo pošt a telegrafů .........................

výdaje ...... příjmy......

80 81

 

Ministerstvo železnic .............................

výdaje ....... příjmy .......

82 83

 

Ministerstvo sociální péče ..........................

výdaje ....... příjmy .......

84 88

 

Ministerstvo pro zásobování lidu .......................

výdaje ....... příjmy .......

89 90

 

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy ............

výdaje ....... příjmy .......

91 98

 

Odpočivné a zaopatřovací platy .......................

výdaje ....... příjmy .......

99 100

 

Ministerstvo financí .............................

výdaje ....... příjmy .......

101 111

 

Nejvyšší účetní kontrolní úřad .......................

výdaje ....... příjmy .......

117 118

 

Státní výdaje a příjmy nepreliminované (na zvláštních právních titulech založené) (v podrobnostech) .......................

 

119

 

Účetní závěrka státního elektrisačního fondu ................

 

127

 

Pasiva z hospodaření na rozpočet ......................

 

131

 

Aktiva z hospodaření na rozpočet ......................

 

135

Část 5. Skupina II. Správa státních podniků (v podrobnostech) ............

 

145

 

Tabáková režie ...............................

 

146

 

Státní loterie ................................

 

152

 

Státní mincovna v Kremnici .........................

 

158

 

Československá pošta ...........................

 

164

 

Poštovní spořitelna ............................

 

172

 

Československé státní dráhy .........................

 

178

 

Státní lesy a statky .............................

 

186

 

Uhříněvský školní závod zemědělský .....................

 

192

 

Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě .................

 

198

 

Státní báňské a hutnické závody .......................

 

204

 

Vojenská továrna na letadla .........................

 

210

 

Vojenské lesní podniky ...........................

 

216

 

Státní lázně .................................

 

222

 

Státní tiskárny a) v působnosti předsednictva min. rady ............

 

228

 

b) " " ministerstva nár. obrany ...........

 

234

 

Úřední noviny v Praze a Bratislavě ......................

 

240

 

Československá tisková kancelář ......................

 

246

 

Žabčický školní závod zemědělský ......................

 

252

 

Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně ..........

 

258

 

Přehled služebních příjmů stálých zaměstnanců státních podniků v r. 1931 vyplač zákonů (služebních řádů) ..................

ených podle platových

264

 

Přehled pořízených investic u státních podniků ................

 

265

Část 6. Skupina III. Podlí samosprávných svazků a fondů a podíl státních fondů (v podrobnostech)...

277

 

Účetní závěrka státního silničního fondu ...................

 

283

 

Účetní závěrka státního fondu pro vodohospodářské meliorace při ministerstvu

zemědělství .....

289

 

Účetní závěrka státního vodohospodářského fondu při ministerstvu veřejných

prací ..........

295

Část 7. Skupina IV. Správa státního dluhu (v podrobnostech) .............

 

299

 

Státní dluh republiky Československé ....................

výdaje ...... příjmy .......

300 302

 

Stav státního dluhu koncem roku 1931 ...................

 

305

 

Zvláštní fond pro konsolidaci přechodného státního dluhu. Účetní závěrka za rok

1931 .......

315

Část 8. Účiny mimo rozpočet ..................

 

319

 

A. Úvěrní operace ..............................

 

320

 

B. Zálohy ..................................

... ......

324

 

Strana

 

Účiny kmenového jmění náboženských matic a studijních fondů .................

326

 

Nedoplatky účinů mimo rozpočet ................................

326

 

Dluhy a pohledávky účinů mimo rozpočet ............................

327

 

Peněžní vklady do státních podniků ...............................

828

Část 9. Úhrnný účet účinů v cenných papírech ..............................

329

Část 10. Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů sestavených podle pokladen a úřadů ................ ....................

335

Část 11. Nedoúčtované položky za rok 1931 ..............................

341

Část 12. Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů ..........................

345

Část 13. Podrobné rozčlenění konečného stavu zásob cenných papírů ke dni 31. prosince 1931...

349

Část 14. Vysvětlivky k odchylkám náležitosti od rozpočtu a k pasivům i aktivům na rozpočet...

351

 

Skupina I. Vlastni státní správa ..................................

352

 

Pasiva a aktiva na rozpočet ..................................

377

 

Skupina II. Správa státních podniků ............................

381

 

Skupina III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl státních fondů na státních daních, dávkách a poplatcích ..........................................

407

 

Skupina IV. Správa státního dluhu .................................

408

     
 

Statni bytový fond, odd. A. - pro záruky .......................

411

 

Popis jmění státního bytového fondu, odd. A - pro záruky ....................

414

 

Státní bytový fond, odd. B. - pro přímé půjčky .....................

415

 

Popis jmění státního bytového fondu, odd. B - pro přímé půjčky .................

418

 

Účet dávky z majetku a přírůstku na majetku ....................

419

 

Účet z výtěžku ........................................

420

 

Pokladní účet v hotovosti a na vkladních Uštech ........................

422

 

Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti a na vkladních listech ....................

422

 

Celkový přehled ve správním roce 1931 splatných částek na dávce z majetku a přírůstku na majetku.

424

 

Dluhy a pohledávky dávky z majetku a přírůstku na majetku ..................

424

 

Celkový účet dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce roku 1931 .............

425

Úvod.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad předkládá podle § 10 zákona ze dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n., státní závěrečný účet za rok 1931 Národnímu shromáždění ke zkoumání a schválení.

Tento účet, pokud jde o systematickou úpravu, jest sestaven stejně jako účty za minulé roky s hlediska ustanovení § 10 zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n., podle něhož státní závěrečný účet má obsahovati:

1. úhrnný výsledek hospodářství peněžního a

2. jeho srovnání se státním rozpočtem s odůvodněním úchylek.

Tomuto zákonnému předpisu vyhovuje předkládaný účet tím, že jsou v něm vykázány:

1. Pokladní rozvaha, která vychází z počátečního stavu pokladního a jest uzavřena konečným stavem pokladním, čímž jest prokázáno, že jsou vyúčtovány všechny platby příjmové i výdajové, které se během roku u státních pokladen staly.

2. Srovnání příjmové a výdajové náležitosti s rozpočtem a zvláštní oddíl vysvětlivek k rozdílům mezi náležitostí a rozpočtem, čímž jest vyhověno druhému ustanovení svrchu zmíněného zákonného předpisu.

Vedle toho obsahuje státní závěrečný účet výkazy a přehledy o podrobných výsledcích jednotlivých oddílů státního hospodaření, jež svými úhrny jsou obsaženy, pokud jde o platbu, v pokladní rozvaze, a pokud jde o náležitost, ve srovnání příjmové a výdajové náležitosti s rozpočtem.

Velká rozmanitost státních úkolů způsobuje však, že příjmové a výdajové platby prováděné u státních pokladen nemohou zůstati omezeny pouze na vlastní příjmy státní plynoucí z daní, dávek a jiných pramenů administrativní povahy a vlastní výdaje státní na státní administraci a na jiné normální úkoly státní správě uložené, nýbrž že u státních pokladen jsou prováděny také příjmové platby z jiných pramenů než svrchu uvedených a výdajové platby, které se netýkají jen nákladů na státní administraci a na úkoly státní správě uložené.

Proto státní závěrečný účet rozlišuje v pokladních příjmech a výdajích jednak účiny na rozpočet, jednak účiny mimo rozpočet a vykazuje je podle toho ve dvou zvláštních oddílech.

V prvním oddílu jsou vykázány příjmy a výdaje týkající se hospodářství podle státního rozpočtu, a sice rozdělené jednak na účiny preliminované, t. j. takové, na něž jest pamatováno přímo ve státním rozpočtu připojeném k finančnímu zákonu, jednak na účiny nepreliminované, t. j. takové, které sice nejsou rozpočteny, spočívají však buď na zvláštním zmocnění ve finančním zákonu nebo na zmocnění v jiném zákonu. V druhém oddílu jsou vykázány příjmy a výdaje, které se netýkají hospodářství podle rozpočtu, t. j. příjmy plynoucí státu z jiných pramenů než rozpočtem stanovených, na př. výtěžky úvěrních operací, zálohy poskytované z výnosu majetkové dávky na proplácení pokladničních bonů a pod. a výdaje pořizované z těchto příjmů, jakož i výdaje, které nejsou definitivními skutečnými výdaji státními, na př. použití výtěžků úvěrních operací, zálohy dané z pokladních hotovosti proti vrácení na účely nepojaté do státního rozpočtu pro to které správní období a pod.

Tyta dva oddíly jsou navzájem od sebe oddělené účetní celky, z nichž každý hospodaří svými vlastními prostředky samostatně účtovanými, a je proto třeba, mají-li některé z příjmů mimo rozpočet býti započteny k dobru hospodářství na rozpočet nebo mají-li některé z výdajů zaúčtovaných mimo rozpočet zatížiti výdaje rozpočtové, provésti vždy takovéto opatření zvláštním vyúčtováním mezi oběma oddíly. Při tomto účetním rozdělení nejsou do hospodářského výsledku rozpočtového započítávány na straně příjmů příjmy neplynoucí státní správě z pramenů určených rozpočtem, jako jsou na př. výtěžky úvěrních operací a na straně výdajů výdaje, které nejsou skutečnými výdaji státními definitivními, jako jsou na př. zálohy poskytnuté proti vrácení na účely nepojaté do státního rozpočtu pro to které správní období.

Ve státním účtování vyskytují se také účiny, které nemají vlivu na výsledky státního hospodaření; mění sice přechodně stav hotovostí v pokladnách, léč není jimi dotčen skutečný stav státního jmění. Jsou to účiny zvané průběžné či kontokorentní, nepůsobivé, poněvadž jsou to buď pouhé pokladničně nebo účetně technické transakce, buď účiny, které se týkají hodnot veřejnými nebo soukromými právními subjekty státní správě pouze svěřených. Patří k nim přesuny hotovostí (příděly a odvody) mezi jednotlivými pokladnami, jejich komisionelní platby, dále účiny týkající se hodnot, které jsou dočasně svěřeny či uloženy u státní správy jako deposita, kauce, vádia a pod., a posléze zálohy vyplacené s podmínkou náhrady v hotovosti nebo dodatečného vyúčtování mezi působivými účiny na rozpočet, jako na př. kontokorentně v prosinci zúčtované služební a jiné platy k 1. lednu příštího roku, jež se vyúčtují rozpočtově

roku příštího. Pokud k vyrovnání těchto účinů nedospěje se do konce roku tím, že svěřené peníze se vrátí deponentům, že se splatí zálohy a pod., objeví se z těchto nepůsobivých účinů nedoúčtované položky pasivní a aktivní. Jejich saldo účinkuje bezprostředně na skutečný stav peněžních hotovostí ve státní pokladně, který jest výslednicí všech účinů prováděných státními pokladnami. Pro zjištění, kolik činí pokladní hotovost, vyplývající z vlastního státního hospodaření, jest třeba vyloučiti účinek, který měly na stav peněžních hotovostí v pokladně koncem roku tyto nepůsobivé účiny: a to buď odečtením pasivního salda nebo přičtením aktivního salda.

Pro posouzení výsledku státního hospodaření za uplynulé správní období s hlediska srovnání s rozpočtem může býti brán v úvahu jen výsledek účinů na rozpočet. Proto také srovnání příjmové a výdajové náležitosti s rozpočtem obsahuje jen výsledky příjmů a výdajů na rozpočet a nemůže obsahovati také příjmy a výdaje mimo rozpočet. Oddíl hospodaření mimorozpočtového jest uzavřený celek, jehož příjmy i výdaje musí býti vzájemně vyrovnány. Vyrovnání to i vzájemné vyúčtování s oddílem hospodaření na rozpočet není vždy provedeno v témže správním období, neboť zejména ke splácení záloh dochází až v pozdějších správních obdobích.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad započal v roku 1931 akci týkající se soupisu a ocenění státního nemovitého majetku spravovaného státními úřady administrativními. Vzhledem k tomu, že dosavadní evidence nebyla systematicky v příslušných ústředích vedena, vyžadovalo první vyhotovení soupisů značně času a bylo třeba obsáhlé korespondence k odstranění vyskytnuvších se nesrovnalostí. Za rozhodný stanoven byl stav k 30. červnu 1931 z té příčiny, aby soupisem nebyly zdrženy závěrkové práce. Poslední seznamy byly nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu dodány až v posledních dnech měsíce srpna 1932, tedy již při uzavření státního závěrečného účtu za rok 1931. Z dodaných výkazů, z nichž některé musí býti ještě dodatečně přezkoušeny a doplněny, vyplývá však již, že ve správě administrativních úřadů státních bylo k 30. červnu 1931 celkem pozemků (skoro vesměs stavebních míst) ve výměře 12. 200'2163 hektarů v hodnotě 339, 399. 590 Kč 43 h, 4. 220 různých budov určených k účelům úředním v ceně 4. 256, 901. 533 Kč 10 h, 521 objektů souvisejících s provozem vodohospodářských staveb za 150, 517. 174 Kč a 1. 374 obytných budov v hodnotě 1. 038, 030. 100 Kč 65 h. úhrnná hodnota vykázaného nemovitého majetku k 30. červnu 1931 činí 5. 784, 848. 938 Kč 18 h.

V provádění této akce činí nejvyšší účetní kontrolní úřad opatření, aby s účetními závěrkami byly mu každoročně předkládány výkazy o změnách nastalých ve stavu vykázaných nemovitostí, jež po přezkoušení podle výsledků hospodářství peněžního budou podkladem pro běžnou systematickou evidenci státních nemovitostí.

Jak bylo pokračováno v obdobné akci pro majetkové rozvahy státních podniků, bude uvedeno v oddílu tohoto úvodu "Státní podniky".

Účet pokladní.

 

Ze srovnání pokladních příjmů na rozpočet (preliminovaných a nepreliminovaných) ......................

10. 290, 889. 076 Kč 25 h

s pokladními výdaji na rozpočet (preliminovanými a nepreliminovanými).

12. 260, 449. 442 Kč 05 h

vyplývá z hospodářství na rozpočet pokladní schodek ........

1. 969, 560. 365 Kč 80 h.

Z příjmů mimo rozpočet ........ 3. 251, 833. 844 Kč 10 h

 

po srovnání s výdaji mimo rozpočet ...... 1. 594, 259. 486 Kč 18 h

 

plyne z hospodářství mimo rozpočet pokladní přebytek ........

1. 657, 574. 357 Kč 92 h,

takže z působivých účinů vyplývá ryzí schodek ..........

311, 986. 007 Kč 88 h,

o který se snižuje pokladní hotovost reelního (působivého) hospodaření vykázaná koncem roku 1930 částkou ...............

1. 344, 767. 593 Kč 30 h

k 31. prosinci 1931 na obnos .................

1. 032, 781. 585 Kč 42 h;

tento se skládá ze zásoby hotových peněz v státních pokladnách a z vkladů na běžných účtech u peněžních ústavů ..............

500, 199. 974 Kč 05 h

a z aktivního salda zůstatků pohledávek a dluhů, plynoucích z průběžného hospodářství .......................

532, 581. 611 Kč 37 h.

K účinům na rozpočet.

 

Příjmy a výdaje preliminované.

 

Pokladní výsledek preliminovaných příjmů v roce 1931 činil .....

9. 132, 923. 428 Kč 75 h,

proti němuž stojí pokladní výsledek preliminovaných výdajů v částce...

9. 759, 175. 227 Kč 18 h,

takže vyplývá schodek ....................

626, 251. 798 Kč 43 h.

Oproti pokladnímu výsledku preliminovaných příjmů v roce 1930 .....

9. 645, 443. 933 Kč 34 h

jest pokladní výsledek preliminovaných příjmů v roce 1931 .......

9. 132, 923. 428 Kč 75 h

nižší o .........................

512, 520. 504. Kč 59 h.

Nižší příjmový výsledek proti roku 1930 spočívá hlavně v nižších příjmech z daní, dávek a monopolů, jakož i z všeobecné pokladní správy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP