Pokladní výsledek preliminovaných výdajů v roce 1931 ......

9. 759, 175. 227 Kč 18 h

jest proti pokladnímu výsledku v roce 1930 ............

9. 286, 061. 197 Kč 87 h

vyšší o ........................

473, 114. 029 Kč 31 h.

Výdaje oproti roku minulému stouply zejména u ministerstva sociální péče na podpory v nezaměstnanosti, u odpočivných a zaopatřovacích platů na potřebu z úpravy penzí, u ministerstva školství a národní osvěty hlavně na národní školy a na kultus, pak u ministerstva zemědělství na sociální péci o zemědělce a na vodní hospodářství a kulturní techniku.

Příjmy a výdaje nepreliminované (na zvláštních právních titulech založené).

 

V tomto oddílu etátních účinů jsou vykázány výdaje: *)

 

A. uhrazené z příjmů mimo rozpočet ............

1. 157, 965. 647 Kč 50 h,

jež jsou vyrovnány nepreliminovaným příjmem z výtěžku úvěrních operací ve stejné výši,

 

B. které dle jejich povahy náleželo hraditi z příjmů na rozpočet...

1. 343, 308. 567 Kč 37 h,

takže zvyšují schodek z účinů preliminovaných ..........

626, 251. 798 Kč 43 h

na celkový pokladní schodek z hospodaření na rozpočet v částce .....

1. 969, 560. 365 Kč 80 h.

Oproti schodku v nepreliminovaných účinech v roce 1930 .......

585, 603. 087 Kč 85 h

jest schodek v nepreliminovaných účinech za rok 1931 ........

1. 343, 308. 567 Kč 37 h

vyšší o .........................

757, 705. 479 Kč 52 h.

K účinům mimo rozpočet.

 

Z účinů mimo rozpočet vyplývá v roce 1931 přebytek ......

1. 657, 574. 357 Kč 92 h.

V roce 1930 byl z mimoetátního účtování schodek .........

439, 888. 250 Kč 05 h.

Vykázaný přebytek je výsledkem těchto účinů:

i

Oddíl A. úvěrní operace:

 

příjem .........................

2. 055, 441. 375 Kč - h

výdaj .........................

1. 548, 492. 161 Kč 48 h.

V příjmech jsou obsaženy stále ještě plynoucí výtěžky IV. státní půjčky z dodatečných úpisů, hodnota státních dluhopisů vydaných na zaplacení pohledávek z válečných dodávek, výtěžek 5%ní státní investiční půjčky a výtěžky krátkodobých půjček uzavřených podle zmocnění čl. XIV, lit. a) a e) finančního zákona, ke hrazení schodků mezi výdaji a příjmy na rozpočet.

Ve výdajích jsou obsaženy vedle úhrady nepreliminovaných výdajů na rozpočet, jichž krytí bylo opatřeno úvěrními operacemi, vrácené výtěžky půjček z dřívějších roků, potřeba na nákup státních dluhopisů k výměně drobných kusů státních půjček (pod 1. 000 Kč nom. ), hodnota státních dluhopisů připadajících na úhradu pohledávek za válečné dodávky, úhrada záloh na provozní schodky vzniklé do konce roku 1923 u postátněných místních drah a splátky státního dluhu provedené přímo z výtěžku úvěrní operace.

 

Oddíl B. Zálohy:

 

příjem

 

1. 196, 392. 469 Kč 10 h

výdaj.

 

45, 767. 324 Kč 70 h.

V příjmech jest obsažena další záloha z dávky z majetku na splácení státních pokladničních bonů (nesplacená částka zálohy jest 582, 398. 986 Kč 35 h), dále splátky na zálohy vyplacené z mimoetátu v letech dřívějších a úhrada peněžních vkladů státní správy, daných státním podnikům v roce 1925 jako zálohy, provedená účetním výdajem k tíži nepreliminovaných výdajů na rozpočet vzhledem k tomu, že tyto vklady ponechávají se podnikům trvale jako součást základního jmění.

Ve výdajích jsou obsaženy ryzí výdaj z hospodaření kmenovým jměním náboženských matic a studijních fondů, splátka státních pokladničních bonů že záloh z majetkové dávky (tímto způsobem bylo od

*) Podrobnosti jsou uvedeny v oddílu "Účet správní".

roku 1926 umořeno celkem za 712, 185. 000 Kč) a další peněžní vklady do státních podniků, jež byly do konce roku vyrovnány, jak uvedeno v příjmu.

Účiny kontokorentní (průběžné).

 

Výsledek hospodářství kontokorentního (průběžného) byl v roce 1931 tento: Počáteční stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1930..

437, 143. 375 Kč 38 h

výdaje v roce 1931 (str. 339) .................

59. 615, 293. 728 Kč 31 h

úhrnem...

60. 052, 437. 103 Kč 69 h

příjmy v roce 1931 (str. 337) .................

59. 519, 855. 492 Kč 32 h

konečný stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1931..

532, 581. 611 Kč 37 h.

Odečte-li se toto saldo od pokladní hotovosti z reelního (působivého) hospodaření .........................

1. 032, 781. 585 Kč 42 h,

zbývá skutečná pokladní hotovost ................

500, 199. 974 Kč 05 h,

která jest proti pokladní hotovosti z konce roku 1930 .........

907, 624. 217 Kč 92 h

nižší o .........................

407, 424. 243 Kč 87 h.

Toto snížení pokladní hotovosti jest součet schodků: z hospodářství působivého (na rozpočet a mimo rozpočet) .......

311, 986. 007 Kč 88 h

a z hospodářství nepůsobivého (kontokorentního) ..........

95, 438. 235 Kč 99 h.

Vzhledem k tomu, že v celkové pokladní hotovosti jsou obsaženy hotovosti připadající na zůstatky nevyrovnaných kontokorentních příjmů (pasivní nedoúčtované položky), jež koncem roku 1931 činily .........

881, 447. 208 Kč 60 h,

sloužila při skutečném stavu pokladní hotovosti ke konci roku 1931....

500, 199. 974 Kč 05 h

částka .........................

381, 247. 234 Kč 55 h

k výplatě zůstatků nevyrovnaných kontokorentních výdajů (aktivních nedoúčtovaných položek).

 

Aktivní saldo nedoúčtovaných položek .............

532, 581. 611 Kč 37 h

jest rozdíl zůstatků ke konci roku 1931 nevyrovnaných průběžných výdajů (pohledávek) .......................

1. 414, 028. 819 Kč 97 h

(koncem roku 1930 - 1. 324, 753. 813 Kč 03 h) a nevyrovnaných průběžných příjmů (dluhů) ............

881, 447. 208 Kč 60 h

(koncem roku 1930 - 887, 610. 437 Kč 65 h).

 

Oproti stavu koncem roku minulého zvýšily se nedoúčtované aktivní položky o 89, 275. 006 Kč 94 h, kdežto pasivní se zmenšily o 6, 163. 229 Kč 05 h; zvýšení stavu aktivních položek spočívá hlavně na vzestupu záloh samosprávným svazkům na přirážky, jež dosáhly částky 468, 738. 067 Kč 97 h.

Platy splatné 1. ledna 1932, jež z důvodů technických se účtují již v prosinci 1931 jako předloží položky průběžně, činily 468, 449. 899 Kč 10 h; ze zbytku kontokorentních pohledávek 945, 578. 920 Kč 87 h připadá mimo svrchu uvedené zálohy samosprávným svazkům v částce 468, 738. 067 Kč 97 h na zálohy na služné 31, 019. 462 Kč 90 h, na zálohy z vyúčtování se školními fondy 20, 627. 725 Kč 90 h a na položky vzájemného peněžního obratu státních pokladen (příděly a odvody) 50, 340. 592 Kč 20 h; ve vybývající částce 374, 853. 071 Kč 90 h jsou vedle různých běžných záloh obsaženy ještě značné výdaje svojí povahou působivé, které v prvých letech státního hospodaření byly jakožto zálohy účtovány v kontokorentu a posud nejsou vyúčtovány.

Účet správní. Státní výdaje a příjmy na rozpočet:

 

Finančním zákonem ze dne 18. prosince 1930, čís. 187 Sb. z. a n., byly na rok 1931 stanoveny v čl. I. veškeré státní výdaje částkou ......

9. 838, 525. 200 Kč - h

a státní příjmy částkou ...................

9. 843, 827. 500 Kč - h.

Státní rozpočet předvídal tedy přebytek ..............

5, 302. 300 Kč - h.

V části 2. tohoto účtu "Přehledné srovnání příjmové a výdajové náležitosti s rozpočtem a ryzí výsledek rozpočtového hospodaření" (str. 6 a 7) se vykazuje:

 

náležitost preliminovaných státních výdajů částkou

 

9. 763, 736. 539 Kč 78 h

a náležitost preliminovaných státních příjmů částkou

 

9. 029, 723. 250 Kč 41 h,

takže z náležitosti účinů preliminovaných vyplývá

schodek .......

734, 013. 289 Kč 37 h.

Výsledek účinů nepreliminovaných na zvláštních žerných vykazuje:

právních titulech zalo-

 

náležitost výdajovou ...........

2. 527, 883. 308 Kč 57 h

 

náležitost příjmovou ...........

1. 180, 672. 466 Kč 80 h

 

tudíž schodek ..............

 

1. 347, 210. 841 Kč 77 h.

Celkový výsledek hospodaření na rozpočet za rok 1931 schodkem ...............

končí tedy v náležitosti

2. 081, 224. 131 Kč 14 h

a je proti rozpočtem předvídanému přebytku..

 

5, 302. 300 Kč - h

horší o ................

 

2. 086, 526. 431 Kč 14 h.

Oproti roku 1930, který končil náležitostním schodkem

m v částce .....

425, 671. 142 Kč 01 h,

jest výsledek roku 1931 vykazující schodek v částce

 

2. 081, 224. 131 Kč 14 h

horší o .................

 

1. 655, 552. 989 Kč 13 h.

Na výši schodku působil značný pokles příjmů (přes 800 milionů proti rozpočtu a přes 500 milionů proti roku minulému) a značná výše nepreliminovaných výdajů (1. 347, 210. 841 Kč 77 h) uhrazených z rozpočtových příjmů; ve výdajích těch jsou obsažena vyúčtování peněžních vkladů do státních podniků a do zásobního fondu hmot čsl. státních drah (celkem 728, 099. 464 Kč 42 h) a záloh daných státním podnikům na investiční potřeby v letech minulých (celkem 37, 975. 583 Kč 10 h), kteréžto částky jsou zase protizúčtovány v příjmech mimo rozpočet jako náhrada záloh, takže jejich výše nepůsobí vůbec na stav pokladní hovovosti.

Účiny preliminované.

 

Při srovnání náležitosti preliminovaných výdajů .........

9. 763, 736. 539 Kč 78 h

s výdaji rozpočtenými ....................

9. 838, 525. 200 Kč - h

jeví se úspora .......................

74, 788. 660 Kč 22 h.

Tohoto celkového příznivého výsledku bylo dosaženo přes to, že úvěr kap. 17 - ministerstvo sociální péče - byl v celku překročen o 239, 482. 737 Kč 35 h. Vedle překročení u kap. 17 jsou vykázána ještě překročení úvěrů při kap. 6 - ministerstvo vnitra - o 280. 899 Kč 80 h, při kap. 7 - ministerstvo spravedlnosti - o 6, 137. 418 Kč 95 h, při kap. 9 - nejvyšší správní soud - o 341. 913 Kč 75 h a při kap. 10 - ministerstvo školství a národní osvěty - o 30, 606. 123 Kč 50 h. Z těchto překročení úvěrů celé kapitoly spočívají překročení u ministerstva vnitra (kap. 6) v celé vykázané výši a u nejvyššího správního soudu (kap. 9) v částce 180. 670 Kč 90 h, jakož i u ministerstva školství a národní osvěty (kap. 10) v částce 19, 226. 880 Kč 05 h ve vyšší potřebě na služební platy z titulu resystemizace služebních míst. Pro tuto potřebu byla však úhrada preliminována v kap. 21, tit. 5, § 6, pol. 5 - všeobecná pokladní správa - ve výši 77, 000. 000 Kč, takže tato překročení kapitol byla oprávněna a nepotřebovala zvláštního souhlasu Národního shromáždění; vyšší náklad se vykazuje u příslušných resortů jen z důvodů účetně technických, ježto není možno skutečnou vyšší potřebu vniklou z resystemizace služebních míst přesně číselně zjistiti a také pro zjišťování osobních výdajů podle resortů jest s výhodou, když nejsou rozděleny na více zúčtovacích odvětví.

Zbývající překročení úvěrů celé kapitoly a to:

 

kap. 7 - ministerstvo spravedlnosti v částce ...........

6, 137. 418 Kč 95 h

kap. 9 - nejvyšší správní soud ve zbytkové částce .........

244. 491 Kč 35 h

kap. 10 - ministerstvo školství a národní osvěty ve zbytkové částce...

11, 379. 243 Kč 45 h

kap. 17 - ministerstvo sociální péče v částce ...........

239, 482. 737 Kč 35 h

je třeba považovati za výdaje, které nebylo možno uhraditi úsporami v rozpočtu téže kapitoly a které podle ustanovení čl. XII finančního zákona pro rok 1931 vyžadují souhlasu Národního shromáždění.

K příčinám těchto překročení, které jsou uvedeny v příslušných vysvětlivkách, se ještě poznamenává:

U kap. 7

- ministerstvo spravedlnosti - vzniklo překročení neuhrazené úsporami v rozpočtu kapitoly vyšší potřebou při osobních výdajích tit. 2 a 3 a při věcných výdajích tit. 3. Zvýšení osobních výdajů u obou titulů vzniklo z výplaty odměn, jež povolila ministerská rada usnesením ze dne 16. ledna 1931 soudcům a státně-zastupitelským úředníkům vzhledem k mimořádnému zatížení soudů (5, 891. 445 Kč 90 h); zvýšení věcných výdajů spočívá hlavně ve vyšší potřebě na trestní soudnictví (3, 051. 475 Kč 15 h).

U kap. 9

- nejvyšší správní soud - příčinou překročení jest vyšší potřeba na odměny soudcům jako u kap. 7.

U kap. 10

- ministerstvo školství a národní osvěty - překročení spočívá ve vyšší potřebě při věcných

 

výdajích tit. 7 - vysoké školy a vědecké potřeby, jež vznikla zvýšenými náklady spojenými s provozem vysokoškolských ústavů, a hlavně zapravením vyššího nákladu spojeného s provozem universitních klinik v nemocnicích (15, 576. 888 Kč 45 h).

U kap. 17

- ministerstvo sociální péče - se objevuje celkové nekryté překročení v částce 239, 482. 737

 

Kč 35 h. Překročeny byly hlavně úvěry na věcné výdaje řádné při tit. 5, § 4 "Péče o nezaměstnané" v částce 235, 683. 85. 9 Kč 60 h a při tit. 5, § 5 "Náklad spojený s prováděním zákona ze dne 21. března 1929, čís. 43 Sb. z. a n., o státních starobních podporách" v částce 21, 436. 449 Kč 05 h; z nich jen díl nalezl úhradu v úsporách kapitoly.

Ministerstvo sociální péče v dopise ze dne 17. prosince 1931, čís. 11. 769/P-1931, požádalo ministerstvo financí o souhlas, aby pro překročení některých rozpočtových výdajů v úhrnné částce 25, 810. 000 Kč opatřila se úhrada přesunem podle čl. XI finančního zákona pro rok 1931; zároveň žádalo ministerstvo sociální péče o projednání úhrady vyšších potřeb při tit. 5, § 4, v částce 300, 000. 000 Kč a při tit. 5, § 5, v částce 1. 290. 000 Kč úhrnem v částce 301, 290. 000 Kč - upozorňujíc, že pro ně není v rámci kapitoly 17 úhrady, takže přichází v úvahu čl. XII citovaného finančního zákona. Ministerstvo financí dopisem z 22. prosince 1931, čís. 145. 829/1931-I/2a, souhlasilo s návrhem na přesun podle čl. XI finančního zákona pro rok 1931 a zároveň navrhlo předsednictvu ministerské rady, aby k úhradě překročení výdajů kap. 17 až do výše 300, 000. 000 Kč použilo se úspor jiných kapitol státního rozpočtu pro rok 1931. Otázku souhlasu Národního shromáždění podle čl. XII finančního zákona pro rok 1931 a způsob úhrady celkového překročení kap, 17 doporučilo ministerstvo financí řešiti až při opatření, kterého snad bude třeba vzhledem k značným úbytkům příjmů po seznání výsledku celého státního hospodaření za rok 1931. V nahlédací poznámce z 31. prosince 1931, čís. 10. 915/453-Va/1931, nejvyšší účetní kontrolní úřad s poukazem na stanovisko vyslovené již také v úvodu k státnímu závěrečnému účtu za rok 1930 na str. X ve stati o překročení kap. 4, namítl, že nejsou dány předpoklady pro přesun podle § 7 zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. a čl. XI uvedeného finančního zákona, poněvadž kapitola 17 jest překročena, takže posouzení úhrady nespadá do kompetence nejvyššího účetního kontrolního úřadu a výdaje vyžadují souhlasu Národního shromáždění podle čl. XII finančního zákona pro rok 1931.

Větších úspor ve výdajích bylo dosaženo u kap. 5 - ministerstvo národní obrany, kap. 14 - ministerstvo veřejných prací, kap. 20 - odpočivné a zaopatřovací platy a kap. 21 - ministerstvo financí. Docílené úspory jsou výsledkem opatření, která byla učiněna ve všech resortech podle usnesení vlády ze dne 19. června 1931 za tím účelem, aby byla odložena veškerá vydání, jež se nezakládají na zákonných nebo právních závazcích a vůbec ve všech oborech státního hospodářství bylo postupováno s největší úsporností, jakož i výsledkem omezení výplaty vánočního příspěvku podle zákona čís. 176/1931 Sb. z. a n. Pokud jde o úspory docílené při kap. 21 - ministerstvo financí - resultují tyto vesměs při odvětví všeobecná pokladní správa a spočívají v úsporách při výdajích na státní dluh v částce 122, 133. 899 Kč 60 h hlavně v důsledku Hooverova moratoria, při nákladu na vánoční příspěvek zaměstnancům státní správy zmenšený podle zákona čís. 176/1931 Sb. z. a n., čímž bylo z preliminované částky 110, 000. 000 Kč uspořeno 74, 256. 871 Kč 65 h, a při nákladu na resystemisaci služebních míst, kde se vykazuje jako úspora celá rozpočtená částka 77, 000. 000 Kč, ježto vyšší náklad na resystemisaci byl účtován vesměs při jednotlivých zúčtovacích odvětvích.

Na osobní výdaje vlastní státní správy byla potřeba oproti rozpočtu nižší celkem o 197, 480. 976 Kč 56 h, z čehož připadá na úsporu při osobních platech podle platových zákonů částka 50, 117. 545 Kč 33 h a při ostatních osobních výdajích částka 147, 363. 431 Kč 23 h.

Potřeba na osobní platy podle platových zákonů činí pro vlastní státní správu 2. 656, 095. 354 Kč 67 h (27'21% celkové náležitosti preliminovaných výdajů na rozpočet, str. 12) a potřeba na osobní platy podle platových zákonů a služebních řádů u státních podnikli činí 2. 458, 456. 296 Kč 94 h (29'39% celkových provozních výdajů str. 13 a přehled str. 264).

Porovnáním náležitosti preliminovaných státních příjmů ......

9. 029, 723. 250 Kč 41 h

s příjmy stanovenými rozpočtem ................

9. 843, 827. 500 Kč - h

jeví se náležitost příjmová nižší o ................

814, 104. 249 Kč 59 h.

Příčina tohoto značného schodku oproti rozpočtu tkví ve snížených příjmech kap. 21 - ministerstvo financí - a to: u přímých daní o 312, 299. 490 Kč 74 h, u daně z obratu a daně přepychové o 231, 258. 140 Kč 44 h, u spotřebních daní o 74, 491. 973 Kč 29 h, u salda státních podniků o 262, 591. 373 Kč 65 h a u příjmu z účasti státu na prodeji zdaněného lihu o 29, 068. 569 Kč 95 h. V tomto snížení hlavních státních příjmů, proti němuž stojí jen poměrně nepatrné vyšší příjmy z cel (39, 010. 531 Kč 85 h), z poplatků (990. 915 Kč 42 h) a z monopolů (3, 287. 151 Kč 20 h), se projevuje vliv zhoršené všeobecné hospodářské situace na hospodářství státní.

Nedoplatky státních příjmů na daních, dávkách a poplatcích obnášejí koncem roku 1931 celkem 4. 669, 063. 087 Kč 29 h; jako v roku minulém zmenšily se také v roku 1931 konečné nedoplatky u daní přímých a u daní spotřebních, a to první o 199, 869. 923 Kč 08 h a druhé o 4, 513. 159 Kč 04 h, kdežto u daně z obratu a přepychové a u poplatků se zvýšily o 99, 682. 997 Kč 58 h a o 54, 118. 856 Kč 85 h.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP