Provozní zisk docílený Poštovní spořitelnou v roce 1931 činil....

9, 315. 938 Kč 25 h,

takže proti zisku preliminovanému

10, 190. 000 Kč - h

je výsledek nepříznivější o....

874. 061 Kč 75 h,

a to činil pokles provozních příjmů

5, 020. 207 Kč 48 h,

kdežto na nákladech bylo ušetřeno pouze

4, 146, 145 Kč 73 h.

Hospodářský výsledek:

Pokles rozpočtových příjmů vznikl zejména na úrocích, které po odečtení pasivních úroků v částce 33, 252. 445 Kč 37 h

poklesly proti rozpočtu o..... 12, 877. 604 Kč 23 h;

proti roku 1930 nastal pokles obratu na šekových účtech o 7. 829, 315. 174 Kč 84 h, avšak počet jednotlivých položek se zvýšil, takže průměrně připadá na jednu položku 2005 Kč 45 h proti 2095 Kč 85 h v roce 1930. Tato okolnost měla za následek vyšší příjem za manipulační poplatky, provisi a výtěžek z tiskovin.

Na obratu šekových účtů měla značnou účast také státní správa, jež v roce 1931 používala pokladní služby poštovní spořitelny ve větší míře než dosud. Aby podnik mohl dostáti těmto úkolům a udržeti potřebnou likviditu, zrealisoval zejména k ultimu roku 1931 krátkodobé vklady.

Vyšší příjem docílen byl také na pronájemném. V prosinci byl pražský ústav přestěhován do nové budovy na Václavském náměstí. Jako nové odvětví činnosti podniku byla zavedena 1. červencem 1931 spořitelní služba, vybudovaná ve snaze obstarati veřejnosti pohodlné, levné a rychlé ukládání a vybírání hotovostí a umožniti klientele okamžité úrokové zužitkování hotovostí.

K 31. prosinci 1931 činily vklady na knížky u poštovní

spořitelny celkem........ 26, 471. 682 Kč 30 h,

z čehož připadá na vklady

do Kč

50´ - na jednu knížku

1´1 %,

od Kč 50´- " "

100'-,,,,,,

1'79%,

" " 100' - " "

500' - " " "

7´98%,

" " 500´ - " "

1000´-,,,,,,

11'92%,

" " 1. 000'- " "

5. 000'-,,,,,,

43'37%,

" " 5. 000' - " "

10. 000'- " " "

19´47%,

" " 10. 000'- " "

20. 000- ",,,,

14´37%.

Podle toho největší procento ze všech úsporných vkladu připadá na vklady střední výše.

Proti příznivým výsledkům tohoto nového odvětví činnosti poštovní spořitelny projevil se naopak velmi nepříznivě mezinárodní platební styk s cizinou, který nastal ve všech evropských státech zavedením zostřených devisových opatření proti vývozu devis a valut. Mírnost čsl. devisových předpisů a jejich pozdější zavedení je patrné z toho, že pokles platů z ciziny do ČSR zprostředkovaných Poštovní spořitelnou je větší, než pokles platů z ČSR. do ciziny.

V nákladech byly proti rozpočtu docíleny úspory na služebních platech. Vánoční příspěvek nedosáhl vzhledem k ustanovení zákona č. 176/1931 Sb, z. a n. ani třetiny preliminované výše. Provozní úspory byly docíleny zhospodárněním provozu na nocném a přesčasném. Výkonnost zaměstnanců stoupla z 56. 766 položek, jež zpracoval jeden zaměstnanec v roce 1930, na 57. 312; u pražského ústavu ubylo v roce 1931 14 zaměstnanců, kdežto u pobočky v Brně postupným zvětšováním činnosti bylo nutno zvýšiti jich počet o 8.

Výdaje na udržování budov a inventáře, jakož i odpisy ze zakládacích aktiv vykazují rovněž značnější úspory, stejně jako náklady na otop, elektrickou energii, nájemné, poštovní a telegrafní poplatky, tantiemy, odměny a různé výdaje.

Překročení nákladů stanovených rozpočtem nastalo u provozních tiskovin, neboť se značně zvýšil počet jednotlivých úhradových položek šekové služby; tento zvýšený výdaj byl však daleko převýšen příjmem za zvýšené manipulační poplatky, jak bylo již řečeno vpředu.

Účet rozvažný:

Zakládací aktiva vzrostla proti stavu koncem roku 1930, po odečteni odpisů za znehodnocení a odpisu bilanční hodnoty vyřazených majetkových součástek o........... 11, 683. 428 Kč 50 h.

Tento přírůstek vznikl dostavbou nové budovy hlavního ústavu v Praze a doplňováním potřebného zařízení.

Provozovací aktiva se

 

zvýšila o ...........

500, 412. 845 Kč 45 h,

a to vzrůstem pohledávek o....

681, 744. 091 Kč 20 h,

které v roce 1931 obsahují také pohledávku poštovní spořitelny u poštovní správy, kdežto v roce 1930 bylo toto aktivum uvedeno mezi průběžnými aktivy z důvodu vnitřního zúčtování celého podniku Čsl. pošta, který sestavil bilanci včetně výsledků hospodaření a stavu majetku poštovní spořitelny.

Dále stouply vklady u peněžních ústavů o 55, 884. 461 Kč 70 h; klesla naopak pohledávka poštovní spořitelny na žíro-

vém účtu u Národní banky čsl. o..

60, 090. 753 Kč 70 h,

hotovost pokladní o .......

8, 186. 416 Kč 15 h,

bilanční hodnota cenných papírů o..

1, 477. 804 Kč 80 h,

 

167, 460. 732 Kč 80 h.

Účetní aktiva vykazují po-

 
 

646, 832. 619 Kč 69 h,

z čehož připadá na deposita....

126, 887. 420 Kč 09 h;

zbytek je pokles přechozích aktiv a výše zmíněný převod pohledávky poštovní spořitelny u poštovní správy mezi provozovací aktiva.

Provozovací pasiva za-

 

znamenávají pokles o ......

17, 815. 695 Kč 55 h

tím, že vklady na šekových účtech klesly více, než vzrostly zůstatky na běžných účtech.

Účetní pasiva poklesla o..

126, 336. 488 Kč 44 h,

což vzniká úbytkem obnosu....

126, 887. 420 Kč 09 h

na depositech shodně s jejich poklesem v aktivech a nahodilým vzestupem přechozích pasiv o 550. 931 Kč 65 h.

Reservní fond se proti roku

 

1930 nezměnil a činí .......

127, 895. 617 Kč 95 h.

Zisk běžného roku v částce...

9, 315. 938 Kč 25 h

se jeví proti zisku za rok 1930 ve výši

8, 244. 556 Kč 57 h,

příznivější o ..........

1, 071. 381 Kč 68 h.

857. Československé státní dráhy. Na provozní výsledky československých státních drah mělo význačný vliv ochabnutí hospodářského života, které nastalo po krátkém oživení na počátku roku 1931. Nevyjasněná mezinárodní situace úvěrová a s ní související uzavíráni celních hranic jednotlivých států a jejich ochranná opatření měnová působily zvláště nepříznivě na vývoj hospodářských poměrů a stlačily úplně konsumní sílu trhů.

Nastalé tím zvolnění oběhu statků projevilo se u československých státních drah poklesem počtu přistavených vagónů s 5, 932. 662 v roce 1930 na 5, 430. 038 v roce 1931. Při tom pokles dopravy tuzemské činil proti roku 1930 7'1%, pokles dopravního styku s cizinou 21´7%. Nákladního zboží dopravily ČSD. v roce 1930 73, 894. 290 tun, v roce 1931 64, 667. 468 tun, což značí pokles o 12´49%.

Mimo pokles přepravy zboží nastal také úbytek v přepravě osob a zavazadel; tak bylo dopraveno na státních drahách v roce 1930 264, 761. 818 osob, kdežto v roce 1931 pouze 236, 538. 621 osoba, tedy pokles o 10´66%. Doprava zavazadel a spěšného zboží poklesla o 20´62% na 78. 768 tun, jež byly dopraveny v roce 1931.

Příčiny poklesu dopravy osob a zavazadel jest hledati ve všeobecném zhoršení majetkových a výdělkových poměrů nejširších vrstev obyvatelstva, ve špatné sezóně turistické a v konkurenci soukromé automobilové dopravy.

Při rozsáhlém rozvětvení železniční sítě po celé státní oblasti nebylo však možno provésti okamžitě úměrné redukce provozní a tím méně pak - ze sociálních důvodů - restrikce osobní. Proto nebylo možno úspornými opatřeními vyrovnati úbytek provozních příjmů, zejména když podnik z důvodů národohospodářských a celostátních jest nucen udržovati provoz i na tratích ztrátových s nepatrnou frekvencí.

Podle provozního účtu podniku

4. 368, 900. 716 Kč 96 h.

V této částce jest zahrnuta část výnosu přepravní daně ve výši 400 mil. Kč, jež byla podniku ponechána podle odst. 2. § 4 zák. čís. 35/1931 Sb. zák. a nař. na zlepšeni provozního výsledku. Provozní výdaje včetně obnovy staveb v provozu a obnovy vozidel ve výši 191, 901. 587 Kč 53 h činily....

4. 189, 866. 330 Kč 80 h,

takže provoz podniku skončil provozním přebytkem ........

179, 084. 386 Kč 16 h.

Podnik nese však, jak jest patrno z účtu ztráty a zisku, zúrokování investičních dluhů, jež si v r. 1931 vyžádalo částky.. 291, 755. 384 Kč 02 h, kdežto finanční zisky podniku činily toliko.. 8, 286. 673 Kč 31 h.

 

Rozdíl těchto dvou částek ve výši

283, 468. 710 Kč 71 h

převyšuje výše zmíněný provozní přebytek, takže z hospodaření podniku za rok 1931 vyplývá ztráta....

104, 434. 324 Kč 55 h.

Tuto ztrátu uhradí státní pokladna.

Při posuzování bilanční ztráty jest třeba uvážiti, že úkony a povinnosti, které vykonává železniční podnik ve prospěch druhých odvětví státní správy podle § 2 vlád. nař. č. 206/1924 Sb. z. a n., nejsou plně vyváženy podílem 400 mil. Kč z přepravní daně, který byl podniku ponechán na úhradu provozních nákladů.

Podle výpočtů ministerstva železnic lze hodnotu služeb podniku ČSD. konaných v roku 1931 v zájmu celostátním odhadnouti:

 

187 mil.

2. Služby se zřetelem na potřeby sociální okrouhle

588 mil.

 

73 mil.

4. Tarifní slevy poskytované v nákladní přepravě

 

místní z důvodů národohospodářských okrouhle.

70 mil.

úhrnem...

918 mil..

čímž by se pasivní výsledek podniku změnil na aktivní v okrouhlé částce 414 milionů.

Hospodářské výsledky za rok 1931 v porovnání s rozpočtem se jeví takto:

Výdaje. I. Provozovací výdaje:

1. Vlastní výdaje provozovací:

a) Služební příjmy stálých zaměstnanců:

Zmenšení počtu zaměstnanců služby dozoru na dráhu a její udržování, služby staniční, jízdní a vazební způsobilo příznivější výsledek o......... 38, 245. 443 Kč 35 h.

a1) Vánoční příspěvek:

Příznivý výsledek 54, 658. 001 Kč 29 h vznikl zejména snížením nákladů na tento příspěvek, jehož nárok byl pro zaměstnance podstatně omezen (§ 8-10 zák. čís. 176/1931 Sb. z. a n. ).

b) Ostatní výdaje:

Zde jsou zahrnuty všechny ostatní osobní výdaje kromě osobních platů podle platových zákonů, věcné výdaje na dráhu

a její udržování, výdaje služby staniční, jízdní, vozební, udržování vozidel a ostatní výdaje provozu. Příznivý výsledek 253, 072. 003 Kč 83 h byl dosažen úspornými opatřeními ve výdajích osobních i věcných ve všech služebních odvětvích a tím, že nedošlo k úpravě vedlejších požitků.

2. Výdaje správní (ústřední):

a) Služební příjmy stálých zaměstnanců:

Nepříznivý výsledek 1, 949. 035 Kč 74 h vznikl provedením t. zv. fiktivního pořadí zaměstnanců slovenských ředitelství státních drah.

a1) Vánoční příspěvek:

Nepříznivý výsledek 2, 286. 290 Kč 70 h se jeví proto, že rozpočtová úhrada pro výplatu vánočního příspěvku zaměstnanců podniku ČSD. jest celkově vykázána při položce 1/a1. Totéž platí o nepříznivém výsledku položky "Vánoční příspěvek nahrazený vlastní štábní správě za zaměstnance ministerstva" v částce 183. 047 Kč 10 h.

b) Ostatní výdaje:

Nepříznivý výsledek 3, 491. 636 Kč 01 h vznikl snížením příspěvku Košicko-Bohumínské dráhy na službu ústřední následkem poklesu dopravy na této dráze.

8. Výdaje všeobecné:

a) Pense:

Nepříznivý výsledek 11, 686. 627 Kč 34 h nastal větší potřebou na úpravu odpočivných a zaopatřovacích platů staropensistů a pozůstalých po nich.

b) Ostatní:

Příznivý výsledek 20, 948. 039 Kč 26 h byl dosažen zejména úsporou na zaměstnavatelském příspěvku nemocenské pokladně státních drah při poklesu počtu členů, inkamerací dobropisů plynoucích z hotovostí humanitních fondů býv. Buštěhradské a Ústecko-Teplické dráhy a zmenšením rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou uhlí, vydaného oprávněným zaměstnancům, následkem poklesu nákupní ceny uhlí a úbytkem percipientů. Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na úrazové zaopatření zaměstnanců a o vyšší výdaje na úpravu pensijních přídavků a darů z milosti.

b1) Vánoční příspěvek zaměstnanců pomocných závodů: Účiny účtů pomocných závodů jsou zúčtovány svým celkovým zůstatkem (netto) při § 2 (Ostatní příjmy provozu). Z evidenčních důvodů jest vykázán náklad na vánoční příspěvek zaměstnanců pomocných závodů průběžně ve vydání při § 8 a v příjmech při § 2 provozního účtu, bez vyznačení rozpočtové úhrady; jeví se proto ve vydání výsledek nepříznivý (5, 928. 794 Kč 61 h).

5. Výdaje na obnovu staveb a vozidel: Příznivý výsledek 63, 388. 012 Kč 47 h vyplývá z omezení stavebních prací a obnovy vozidel.

II. Zúrokování investičních dluhů:

Nepříznivý výsledek 66. 284 Kč 02 h vznikl větší potřebou na anuitu býv. Společnosti rak. -uherské státní dráhy ve francouzských francích (vyšší kurs, než s kterým bylo při sdělávání rozpočtu počítáno) a zejména nepředvídanou potřebou na zúročení hypoteční zápůjčky místní dráhy Litovel-Senice, zestátněné zák. č. 96/1931 Sb. z. a n.

Příjmy.

1. Vlastní příjmy provozovací:

Nepříznivý výsledek 935, 811. 026 Kč 71 h vznikl velikým poklesem přepravy osob a zavazadel, zvláště však zboží.

2. Ostatní příjmy:

Příznivý výsledek 715. 143 Kč 67 h vznikl proúčtováním nákladu na vánoční příspěvek (5, 928. 794 Kč 61 h) zaměstnanců pomocných závodů [viz odůvodnění k pol. 3/b 1)]. Jinak by se jevil výsledek nepříznivý, a to následkem úbytu na nájemném, z vozidel a na různých příjmech.

3. Ponechaná částka z přepravní daně ve prospěch provozního výsledku:

Částka 400 mil. Kč (preliminovaný příspěvek státní pokladny z výnosu přepravní daně, vybrané v roce 1931 na státních a státem provozovaných drahách, původně určený na úhradu investic) byla podle ustanovení § 4, odst. 2. zákona z 11. března 1931, č. 35/1931 Sb. z. a n., ponechána podniku, aby jí použil ve prospěch provozního výsledku roku 1931.

III. Zisky finanční:

1. Úroky:

Nepříznivý výsledek 4, 525. 737 Kč 53 h vznikl tím, že místo aktivních úroků z odvodů bylo třeba platiti pasivní úroky z dotací na běžném účtu u finanční správy.

2. Kursovní zisky z valut a cenných papírů:

Nepříznivý výsledek 2, 687. 589 Kč 16 h vznikl menším obratem v cizích valutách.

K provozním výsledkům a jejich srovnáni s rozpočtem podle jednotlivých oddílů se podrobněji poznamenává:

Provozní výdaje: ODDÍL A.

Zúrokování a umořování dluhů zatěžujících čel. státní dráhy.

Nepříznivější výsledek o 66. 284 Kč 02 h vznikl větší potřebou na výplatu podílu anuity Společnosti rak. -uherských stát. drah ve francouzských francích stoupnutím kursu francouzského franku a zejména nepředvídanou potřebou na zúročení hypoteční zápůjčky místní dráhy Litovel-Senice, zestátněné zákonem čís. 96/1931 Sb. z. a n.

ODDÍL B. Služba výkonná.

Ve službě výkonné se jeví celkový

 

výsledek příznivější o ......

341, 399, 056 Kč 73 h;

při osobních výdajích jest příznivější o

155, 500. 101 Kč 53 h,

při věcných výdajích příznivější o..

185, 898. 955 Kč 20 h.

§ 1. Ústřední služba ředitelstev státních drah.

Osobní výdaje.

Nepříznivější výsledek o 12, 029. 925 Kč 66 h nastal provedením tzv. fiktivního pořadí a přiznáním posledního náslužného přídavku zaměstnancům na Slovensku a Podkarpatské Rusi, dále výplatou vánočního příspěvku, který byl preliminován pro všecka služební odvětví úhrnnou částkou 87, 167. 100 Kč při § 8, pol. 14., a konečně snížením příspěvku Košicko-Bohumínské dráhy na službu ústřední následkem poklesu dopravy na této dráze. Nepříznivý výsledek se snížil omezením odměn za mimořádné výkony, omezením výpomocí ve službě ústřední a zmenšením potřeby na drahotní přídavky zaměstnanců slovenských ředitelství, neboť nárok na tyto přídavky vstupem zaměstnanců do vyšších platových stupnic a změnami jejich rodinného stavu postupně zaniká.

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 4, 119. 917 Kč 11 h byl dosažen omezováním služebních cest na případy nezbytně nutné, omezením příspěvku svazovým organisacím, většími příspěvky místních drah na věcná vydání služby ústřední a menší náhradou za správní výkony ministerstva železnic pro podnik ČSD. Příznivý výsledek se snížil větším nákladem na zavedení strojové statistiky.

§ 2. Dozor na dráhu a její udržování: Osobní výdaje.

Příznivější výsledek o 9, 619. 173 Kč 28 h vyplynul nejvíce z menší potřeby na mzdy smluvních zaměstnanců následkem jejich ustanovení pomocnými zaměstnanci a omezením udržovacích prací na míru nejnutnější, dále z menšího nákladu na služební oděv a z postupného zániku potřeby na drahotní přídavky zaměstnanců na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Příznivý výsledek se podstatně snížil o výdaje na zaměstnance převzaté od jiných služebních odvětví a o výdaje plynoucí z ustanovení smluvních dělníků pomocnými zaměstnanci, dáte vyplacením vánočního příspěvku a odměn zaměstnancům, na které se nevztahoval zákon č. 144/1930 Sb. z. a n. o vánočním příspěvku, a konečně menšími náhradami za výkony pro jiná služební odvětví následkem poklesu dopravy a omezením investičních staveb.

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 10, 358. 634 Kč 41 h vznikl částečně omezením služebních cest, hlavně však odsunutím ne zcela naléhavých udržovacích prací a snížením cen spotřebovaného materiálu. Příznivý výsledek se snížil větší potřebou na nápravu škod po povodních, zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi, a zvýšenou náhradou placenou německé společnosti říšské dráhy za provedenou obnovu svršku ve společných stanicích.

§ 3. Staniční služba. Osobní výdaje.

Příznivější výsledek o 10, 900. 472 Kč 97 h byl dosažen postupným přizpůsobováním stavu zaměstnanců poklesu dopravy, úsporou na odměnách pomocným zaměstnancům, snížením výdajů na služební oděv, menším počtem výpomocí od odborů pro udržováni dráhy následkem slabší dopravy a úbytkem personálu s nárokem na drahotní přídavky na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Příznivý výsledek se snížil o výdaje plynoucí z ustanovení smluvních dělníků pomocnými zaměstnanci a výdaje z úpravy platů (propočítávání t. zv. fiktivního pořadí) u zaměstnanců na Slovensku a Podkarpatské Rusi a j., dále výplatou vánočního příspěvku, pro který bylo učiněno úvěrové opatření při § 8, pol. 14, a větší potřebou na činovné, vyplacené pensionovaným zaměstnancům a pozůstalým po zemřelých zaměstnancích.

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 8, 876. 124 Kč 53 h vznikl poklesem stavu zaměstnanců ve službách, s jejichž Výkonem jest spojen nárok na služební příplatek, menší spotřebou tiskopisů a materiálu následkem poklesu přepravy a snížením výdaje na obnovu a udržování inventáře. Příznivý výsledek se snížil o zvýšenou potřebu na odměny železničním jednatelům a příslušnicím rodin zaměstnanců, obstarávajícím komerční službu v zastávkách a nákladištích.

§ 4. Jízdní služba. Osobní výdaje.

Příznivější výsledek o 13, 137. 403 Kč 95 h byl dosazen úspornými personálními opatřeními v důsledku menší dopravy, úsporou na odměnách a peněžitých výpomocích, prémiích a výdajích na služební oděv a menší potřebou výpomocného personálu od odborů pro udržování dráhy. Příznivý výsledek se snížil výplatou vánočního příspěvku, který jest rozpočtově zajištěn při § 8, pol. 14.

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 9, 086. 745 Kč 92 h vyplývá z nižších výdajů na služební příplatky při menším počtu turnusových

čet, z nižší potřeby na osvětlování vozů a vytápění vlaků, z menších výdajů na udržování a obnova vlakové výstroje a na čistění, osvětlování a otop kasáren pro vlakový personál, následkem značného poklesu dopravy.

§ 5. Vozební služba.

a) Vozba parní.

Osobní výdaje.

Příznivější výsledek o 7, 320. 668 Kč 66 h byl dosažen úspornými opatřeními, vyvolanými poklesem dopravy; úspory se vyskytují téměř při všech rozpočtových položkách. Příznivý výsledek se zmenšil výplatou vánočního příspěvku, který jest rozpočtově zajištěn pří § 8, pol. 14.

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 53, 853. 023 Kč 94 h vyplývá z menší potřeby na náhradu za výdaje ve službě a z dosažených značných úspor na palivu, mazivu a jiném materiálu pro lokomotivy při redukované dopravě a slabší zátěži vlaků, dále z poklesu cen a úspor na materiálu pro vodárny a vodní čerpadla a konečně ze snížení výdaje na udržování a obnovu zařízení. Příznivý výsledek se snížil vyšším výdajem za předtápění vlakových souprav následkem dlouhotrvající zimy a menší náhradou za výkony pro jiná služební odvětví.

b) Vozba vozidly s výbušnými motory.

Osobní výdaje.

Nepříznivější výsledek o 202. 505 Kč 89 h vznikl rozmnožením stavu personálu vzhledem k zvětšené dopravě a přírůstku motorových vozidel, dále ustanovením smluvních zaměstnanců pomocnými zaměstnanci a výplatou vánočního příspěvku, který jest rozpočtově zajištěn při § 8, pol. 14. Nepříznivý výsledek se snížil menší potřebou na mzdy, následkem jmenování části smluvních zaměstnanců pomocnými, a menší potřebou výpomocí od jiných služebních odvětví.

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 854. 520 Kč 77 h vyplývá ze snížení cen pohonných látek a některých druhů maziv a částečně z postupného vybavování garáží úspornými zařízeními. Příznivý výsledek se snížil zvýšením služebního příplatku všem řidičům, přiznáním téhož příplatku (místo stravného) řidičům novinářských dresin a zvýšeným výdajem na otop garáží a kasáren následkem vleklé zimy.

c) Vozba elektrická.

Osobní výdaje.

Nepříznivější výsledek o 76, 443 Kč 63 h vznikl rozšířením provozu o dvě elektrické lokomotivy a s tím souvisejícím rozmnožením stavu personálu, dále pak výplatou vánočního příspěvku, rozpočtově zajištěného při § 8, pol. 14.

Věcné výdaje.

Nepříznivější výsledek o 69. 138 Kč 93 h vznikl zvýšeným výkonem elektrického provozu, zejména pak výdaji spojenými s výměnou nosného lana vrchního vedení v Libni a s položením nového troleyového lana na trati Praha-Vysočany. Nepříznivý výsledek se snížil úsporami dosaženými odběrem levnějšího proudu z Jihočeských elektráren a poklesem cen materiálu a spotřeby maziva.

§ 6. Udržování vozidel.

Příznivější výsledek o 43, 500. 457 Kč 37 h byl dosažen zvláštními úspornými opatřeními ve službě dílenské; velmi citelný pokles dopravy se projevil ve snížení potřeby na udržování vozidel, odsunutím programových prací, zmenšením jejich rozsahu a prodloužením lhůt pro prohlídky parních lokomotiv.

Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na udržování elektrických lokomotiv a motorových vozů, jejichž počet byl zvýšen.

§ 7. Ostatní výdaje provozu.

Příznivější výsledek o 17, 949. 635 Kč 14 h byl dosažen snížením výdajů za nájem cizích vozů, omezením oprav v najatých budovách a místnostech, zmenšením výdajů za překládku zboží, úbytkem náhrad za poškození věcí a za požární škody, omezením darů a příspěvků, převzetím úhrady bankovních výdajů finanční správou a omezením pokusů o zavedení novot ve službě technické a komerční. K snížení výdajů přispěly ještě tyto okolnosti: Nedošlo k předpokládanému vyrovnání nedoplatků přirážek k dani výdělkové, nebyla ještě zaplacena všechna odškodnění za soudně projednávané úrazy při železničních nehodách v Zaječí a v Brně a konečně bylo odsunuto vypracování detailního projektu dráhy Prešov-Vranov-Michalovce. Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na vyúčtování společné služby s Polskem a vyšším podílem na nákladech zúročení zakládacích jistin společných cizozemských stanic, větší potřebou na propagační inserci ku povznesení cizineckého ruchu, odepsáním hodnoty zásob zrušených tiskopisů, neočekávanou ztrátou na zásobách z minulých období vzniklou při jejich ohodnocení běžnými tržními cenami, dále vyššími přirážkami k dani domovní a dodatečnými daňovými předpisy, zvýšenou potřebou na náhradu výloh členů správního sboru a konečně zvýšeným podílem na daních a nákladech za úrazy, které se staly ve společných přípojných cizích stanicích.

§ 8. Všeobecné výdaje pro zaměstnance. Osobní výdaje.

Příznivější výsledek o 126, 831. 257 Kč 85 h byl dosažen zmenšením potřeby na zaměstnavatelský příspěvek nemocenské pokladně stát. drah pro pokles počtu členů, snížením nákladu na příplatky k platům a na cestovné železničních lékařů, úsporou na drahotních přídavcích zaměstnanců ve výslužbě a jejich pozůstalých následkem úpravy pensí a darů z milosti podle zákona čís. 70/1930 Sb. z. a n., resp. vládního nařízení čís. 96/1930 Sb. z. a n. (avšak větší výdaje na pensijní, invalidní a starobní pojištění, jakož i na pensijní přídavky a dary z milosti), snížením nákladu na důvěrnické sbory a zmenšením rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou uhlí, vydaného oprávněným zaměstnancům. Příznivý výsledek vyplynul také z inkamerace zbylých hotovostí ze zlikvidovaných humanitních fondů býv. Buštěhradské a Ústecko-Teplické dráhy, dále z toho, že nebylo použito částky preliminované na úpravu systemisace služebních míst a konečně z toho, že náklad na vánoční příspěvek - preliminovaný souborně na pol. 14 - byl zaúčtován na příslušných reelních položkách jednotlivých služebních odvětví. Příznivý výsledek se snížil většími výdaji vzniklými jednak - jak již v předu uvedeno - úpravou pensí a běžných darů z milosti, jednak větší potřebou na úrazové zaopatření a také proúčtováním nákladu na vánoční příspěvek (5, 928. 794 Kč 61 h) zaměstnanců pomocných závodů (viz odůvodnění k pol. 3/b1 - Výdaje, Odd. B, § 3 na straně 389)..

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 3, 669. 459 Kč 46 h byl dosažen omezením výdajů na odborné železniční školství a tím, že nebyla provedena úprava vedlejších příjmů.

§9. Paušální potřeba na provozní schodky, úroky a správní výdaje místních drah, jež budou pravděpodobně zestátněny v roce 1931.

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 33, 699. 575 Kč 48 h vznikl tím, že v roce 1931 nedošlo v plném rozsahu k předpokládanému zestátnění místních drah.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP