|
Provozní zisk docílený Poštovní spořitelnou v roce 1931 činil.... |
9, 315. 938 Kč 25 h, |
|
takže proti zisku preliminovanému |
10, 190. 000 Kč - h |
|
je výsledek nepříznivější o.... |
874. 061 Kč 75 h, |
|
a to činil pokles provozních příjmů |
5, 020. 207 Kč 48 h, |
|
kdežto na nákladech bylo ušetřeno pouze |
4, 146, 145 Kč 73 h. |
Hospodářský výsledek:
Pokles rozpočtových příjmů vznikl zejména na úrocích, které po odečtení pasivních úroků v částce 33, 252. 445 Kč 37 h
poklesly proti rozpočtu o..... 12, 877. 604 Kč 23 h;
proti roku 1930 nastal pokles obratu na šekových účtech o 7. 829, 315. 174 Kč 84 h, avšak počet jednotlivých položek se zvýšil, takže průměrně připadá na jednu položku 2005 Kč 45 h proti 2095 Kč 85 h v roce 1930. Tato okolnost měla za následek vyšší příjem za manipulační poplatky, provisi a výtěžek z tiskovin.
Na obratu šekových účtů měla značnou účast také státní správa, jež v roce 1931 používala pokladní služby poštovní spořitelny ve větší míře než dosud. Aby podnik mohl dostáti těmto úkolům a udržeti potřebnou likviditu, zrealisoval zejména k ultimu roku 1931 krátkodobé vklady.
Vyšší příjem docílen byl také na pronájemném. V prosinci byl pražský ústav přestěhován do nové budovy na Václavském náměstí. Jako nové odvětví činnosti podniku byla zavedena 1. červencem 1931 spořitelní služba, vybudovaná ve snaze obstarati veřejnosti pohodlné, levné a rychlé ukládání a vybírání hotovostí a umožniti klientele okamžité úrokové zužitkování hotovostí.
K 31. prosinci 1931 činily vklady na knížky u poštovní
spořitelny celkem........ 26, 471. 682 Kč 30 h,
z čehož připadá na vklady
|
do Kč |
50´ - na jednu knížku |
1´1 %, |
|
od Kč 50´- " " |
100'-,,,,,, |
1'79%, |
|
" " 100' - " " |
500' - " " " |
7´98%, |
|
" " 500´ - " " |
1000´-,,,,,, |
11'92%, |
|
" " 1. 000'- " " |
5. 000'-,,,,,, |
43'37%, |
|
" " 5. 000' - " " |
10. 000'- " " " |
19´47%, |
|
" " 10. 000'- " " |
20. 000- ",,,, |
14´37%. |
Podle toho největší procento ze všech úsporných vkladu připadá na vklady střední výše.
Proti příznivým výsledkům tohoto nového odvětví činnosti poštovní spořitelny projevil se naopak velmi nepříznivě mezinárodní platební styk s cizinou, který nastal ve všech evropských státech zavedením zostřených devisových opatření proti vývozu devis a valut. Mírnost čsl. devisových předpisů a jejich pozdější zavedení je patrné z toho, že pokles platů z ciziny do ČSR zprostředkovaných Poštovní spořitelnou je větší, než pokles platů z ČSR. do ciziny.
V nákladech byly proti rozpočtu docíleny úspory na služebních platech. Vánoční příspěvek nedosáhl vzhledem k ustanovení zákona č. 176/1931 Sb, z. a n. ani třetiny preliminované výše. Provozní úspory byly docíleny zhospodárněním provozu na nocném a přesčasném. Výkonnost zaměstnanců stoupla z 56. 766 položek, jež zpracoval jeden zaměstnanec v roce 1930, na 57. 312; u pražského ústavu ubylo v roce 1931 14 zaměstnanců, kdežto u pobočky v Brně postupným zvětšováním činnosti bylo nutno zvýšiti jich počet o 8.
Výdaje na udržování budov a inventáře, jakož i odpisy ze zakládacích aktiv vykazují rovněž značnější úspory, stejně jako náklady na otop, elektrickou energii, nájemné, poštovní a telegrafní poplatky, tantiemy, odměny a různé výdaje.
Překročení nákladů stanovených rozpočtem nastalo u provozních tiskovin, neboť se značně zvýšil počet jednotlivých úhradových položek šekové služby; tento zvýšený výdaj byl však daleko převýšen příjmem za zvýšené manipulační poplatky, jak bylo již řečeno vpředu.
Účet rozvažný:
Zakládací aktiva vzrostla proti stavu koncem roku 1930, po odečteni odpisů za znehodnocení a odpisu bilanční hodnoty vyřazených majetkových součástek o........... 11, 683. 428 Kč 50 h.
Tento přírůstek vznikl dostavbou nové budovy hlavního ústavu v Praze a doplňováním potřebného zařízení.
|
Provozovací aktiva se |
  |
|
zvýšila o ........... |
500, 412. 845 Kč 45 h, |
|
a to vzrůstem pohledávek o.... |
681, 744. 091 Kč 20 h, |
které v roce 1931 obsahují také pohledávku poštovní spořitelny u poštovní správy, kdežto v roce 1930 bylo toto aktivum uvedeno mezi průběžnými aktivy z důvodu vnitřního zúčtování celého podniku Čsl. pošta, který sestavil bilanci včetně výsledků hospodaření a stavu majetku poštovní spořitelny.
|
Dále stouply vklady u peněžních ústavů o 55, 884. 461 Kč 70 h; klesla naopak pohledávka poštovní spořitelny na žíro- |
|
|
vém účtu u Národní banky čsl. o.. |
60, 090. 753 Kč 70 h, |
|
hotovost pokladní o ....... |
8, 186. 416 Kč 15 h, |
|
bilanční hodnota cenných papírů o.. |
1, 477. 804 Kč 80 h, |
|   |
167, 460. 732 Kč 80 h. |
|
Účetní aktiva vykazují po- |
  |
|   |
646, 832. 619 Kč 69 h, |
|
z čehož připadá na deposita.... |
126, 887. 420 Kč 09 h; |
|
zbytek je pokles přechozích aktiv a výše zmíněný převod pohledávky poštovní spořitelny u poštovní správy mezi provozovací aktiva. |
|
|
Provozovací pasiva za- |
  |
|
znamenávají pokles o ...... |
17, 815. 695 Kč 55 h |
|
tím, že vklady na šekových účtech klesly více, než vzrostly zůstatky na běžných účtech. |
|
|
Účetní pasiva poklesla o.. |
126, 336. 488 Kč 44 h, |
|
což vzniká úbytkem obnosu.... |
126, 887. 420 Kč 09 h |
|
na depositech shodně s jejich poklesem v aktivech a nahodilým vzestupem přechozích pasiv o 550. 931 Kč 65 h. |
|
|
Reservní fond se proti roku |
  |
|
1930 nezměnil a činí ....... |
127, 895. 617 Kč 95 h. |
|
Zisk běžného roku v částce... |
9, 315. 938 Kč 25 h |
|
se jeví proti zisku za rok 1930 ve výši |
8, 244. 556 Kč 57 h, |
|
příznivější o .......... |
1, 071. 381 Kč 68 h. |
857. Československé státní dráhy. Na provozní výsledky československých státních drah mělo význačný vliv ochabnutí hospodářského života, které nastalo po krátkém oživení na počátku roku 1931. Nevyjasněná mezinárodní situace úvěrová a s ní související uzavíráni celních hranic jednotlivých států a jejich ochranná opatření měnová působily zvláště nepříznivě na vývoj hospodářských poměrů a stlačily úplně konsumní sílu trhů.
Nastalé tím zvolnění oběhu statků projevilo se u československých státních drah poklesem počtu přistavených vagónů s 5, 932. 662 v roce 1930 na 5, 430. 038 v roce 1931. Při tom pokles dopravy tuzemské činil proti roku 1930 7'1%, pokles dopravního styku s cizinou 21´7%. Nákladního zboží dopravily ČSD. v roce 1930 73, 894. 290 tun, v roce 1931 64, 667. 468 tun, což značí pokles o 12´49%.
Mimo pokles přepravy zboží nastal také úbytek v přepravě osob a zavazadel; tak bylo dopraveno na státních drahách v roce 1930 264, 761. 818 osob, kdežto v roce 1931 pouze 236, 538. 621 osoba, tedy pokles o 10´66%. Doprava zavazadel a spěšného zboží poklesla o 20´62% na 78. 768 tun, jež byly dopraveny v roce 1931.
Příčiny poklesu dopravy osob a zavazadel jest hledati ve všeobecném zhoršení majetkových a výdělkových poměrů nejširších vrstev obyvatelstva, ve špatné sezóně turistické a v konkurenci soukromé automobilové dopravy.
Při rozsáhlém rozvětvení železniční sítě po celé státní oblasti nebylo však možno provésti okamžitě úměrné redukce provozní a tím méně pak - ze sociálních důvodů - restrikce osobní. Proto nebylo možno úspornými opatřeními vyrovnati úbytek provozních příjmů, zejména když podnik z důvodů národohospodářských a celostátních jest nucen udržovati provoz i na tratích ztrátových s nepatrnou frekvencí.
|
Podle provozního účtu podniku |
4. 368, 900. 716 Kč 96 h. |
|
V této částce jest zahrnuta část výnosu přepravní daně ve výši 400 mil. Kč, jež byla podniku ponechána podle odst. 2. § 4 zák. čís. 35/1931 Sb. zák. a nař. na zlepšeni provozního výsledku. Provozní výdaje včetně obnovy staveb v provozu a obnovy vozidel ve výši 191, 901. 587 Kč 53 h činily.... |
4. 189, 866. 330 Kč 80 h, |
|
takže provoz podniku skončil provozním přebytkem ........ |
179, 084. 386 Kč 16 h. |
|
Podnik nese však, jak jest patrno z účtu ztráty a zisku, zúrokování investičních dluhů, jež si v r. 1931 vyžádalo částky.. 291, 755. 384 Kč 02 h, kdežto finanční zisky podniku činily toliko.. 8, 286. 673 Kč 31 h. |
  |
|
Rozdíl těchto dvou částek ve výši |
283, 468. 710 Kč 71 h |
|
převyšuje výše zmíněný provozní přebytek, takže z hospodaření podniku za rok 1931 vyplývá ztráta.... |
104, 434. 324 Kč 55 h. |
Tuto ztrátu uhradí státní pokladna.
Při posuzování bilanční ztráty jest třeba uvážiti, že úkony a povinnosti, které vykonává železniční podnik ve prospěch druhých odvětví státní správy podle § 2 vlád. nař. č. 206/1924 Sb. z. a n., nejsou plně vyváženy podílem 400 mil. Kč z přepravní daně, který byl podniku ponechán na úhradu provozních nákladů.
Podle výpočtů ministerstva železnic lze hodnotu služeb podniku ČSD. konaných v roku 1931 v zájmu celostátním odhadnouti:
|   |
187 mil. |
|
2. Služby se zřetelem na potřeby sociální okrouhle |
588 mil. |
|   |
73 mil. |
|
4. Tarifní slevy poskytované v nákladní přepravě |
  |
|
místní z důvodů národohospodářských okrouhle. |
70 mil. |
|
úhrnem... |
918 mil.. |
čímž by se pasivní výsledek podniku změnil na aktivní v okrouhlé částce 414 milionů.
Hospodářské výsledky za rok 1931 v porovnání s rozpočtem se jeví takto:
Výdaje. I. Provozovací výdaje:
1. Vlastní výdaje provozovací:
a) Služební příjmy stálých zaměstnanců:
Zmenšení počtu zaměstnanců služby dozoru na dráhu a její udržování, služby staniční, jízdní a vazební způsobilo příznivější výsledek o......... 38, 245. 443 Kč 35 h.
a1) Vánoční příspěvek:
Příznivý výsledek 54, 658. 001 Kč 29 h vznikl zejména snížením nákladů na tento příspěvek, jehož nárok byl pro zaměstnance podstatně omezen (§ 8-10 zák. čís. 176/1931 Sb. z. a n. ).
b) Ostatní výdaje:
Zde jsou zahrnuty všechny ostatní osobní výdaje kromě osobních platů podle platových zákonů, věcné výdaje na dráhu
a její udržování, výdaje služby staniční, jízdní, vozební, udržování vozidel a ostatní výdaje provozu. Příznivý výsledek 253, 072. 003 Kč 83 h byl dosažen úspornými opatřeními ve výdajích osobních i věcných ve všech služebních odvětvích a tím, že nedošlo k úpravě vedlejších požitků.
2. Výdaje správní (ústřední):
a) Služební příjmy stálých zaměstnanců:
Nepříznivý výsledek 1, 949. 035 Kč 74 h vznikl provedením t. zv. fiktivního pořadí zaměstnanců slovenských ředitelství státních drah.
a1) Vánoční příspěvek:
Nepříznivý výsledek 2, 286. 290 Kč 70 h se jeví proto, že rozpočtová úhrada pro výplatu vánočního příspěvku zaměstnanců podniku ČSD. jest celkově vykázána při položce 1/a1. Totéž platí o nepříznivém výsledku položky "Vánoční příspěvek nahrazený vlastní štábní správě za zaměstnance ministerstva" v částce 183. 047 Kč 10 h.
b) Ostatní výdaje:
Nepříznivý výsledek 3, 491. 636 Kč 01 h vznikl snížením příspěvku Košicko-Bohumínské dráhy na službu ústřední následkem poklesu dopravy na této dráze.
8. Výdaje všeobecné:
a) Pense:
Nepříznivý výsledek 11, 686. 627 Kč 34 h nastal větší potřebou na úpravu odpočivných a zaopatřovacích platů staropensistů a pozůstalých po nich.
b) Ostatní:
Příznivý výsledek 20, 948. 039 Kč 26 h byl dosažen zejména úsporou na zaměstnavatelském příspěvku nemocenské pokladně státních drah při poklesu počtu členů, inkamerací dobropisů plynoucích z hotovostí humanitních fondů býv. Buštěhradské a Ústecko-Teplické dráhy a zmenšením rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou uhlí, vydaného oprávněným zaměstnancům, následkem poklesu nákupní ceny uhlí a úbytkem percipientů. Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na úrazové zaopatření zaměstnanců a o vyšší výdaje na úpravu pensijních přídavků a darů z milosti.
b1) Vánoční příspěvek zaměstnanců pomocných závodů: Účiny účtů pomocných závodů jsou zúčtovány svým celkovým zůstatkem (netto) při § 2 (Ostatní příjmy provozu). Z evidenčních důvodů jest vykázán náklad na vánoční příspěvek zaměstnanců pomocných závodů průběžně ve vydání při § 8 a v příjmech při § 2 provozního účtu, bez vyznačení rozpočtové úhrady; jeví se proto ve vydání výsledek nepříznivý (5, 928. 794 Kč 61 h).
5. Výdaje na obnovu staveb a vozidel: Příznivý výsledek 63, 388. 012 Kč 47 h vyplývá z omezení stavebních prací a obnovy vozidel.
II. Zúrokování investičních dluhů:
Nepříznivý výsledek 66. 284 Kč 02 h vznikl větší potřebou na anuitu býv. Společnosti rak. -uherské státní dráhy ve francouzských francích (vyšší kurs, než s kterým bylo při sdělávání rozpočtu počítáno) a zejména nepředvídanou potřebou na zúročení hypoteční zápůjčky místní dráhy Litovel-Senice, zestátněné zák. č. 96/1931 Sb. z. a n.
Příjmy.
1. Vlastní příjmy provozovací:
Nepříznivý výsledek 935, 811. 026 Kč 71 h vznikl velikým poklesem přepravy osob a zavazadel, zvláště však zboží.
2. Ostatní příjmy:
Příznivý výsledek 715. 143 Kč 67 h vznikl proúčtováním nákladu na vánoční příspěvek (5, 928. 794 Kč 61 h) zaměstnanců pomocných závodů [viz odůvodnění k pol. 3/b 1)]. Jinak by se jevil výsledek nepříznivý, a to následkem úbytu na nájemném, z vozidel a na různých příjmech.
3. Ponechaná částka z přepravní daně ve prospěch provozního výsledku:
Částka 400 mil. Kč (preliminovaný příspěvek státní pokladny z výnosu přepravní daně, vybrané v roce 1931 na státních a státem provozovaných drahách, původně určený na úhradu investic) byla podle ustanovení § 4, odst. 2. zákona z 11. března 1931, č. 35/1931 Sb. z. a n., ponechána podniku, aby jí použil ve prospěch provozního výsledku roku 1931.
III. Zisky finanční:
1. Úroky:
Nepříznivý výsledek 4, 525. 737 Kč 53 h vznikl tím, že místo aktivních úroků z odvodů bylo třeba platiti pasivní úroky z dotací na běžném účtu u finanční správy.
2. Kursovní zisky z valut a cenných papírů:
Nepříznivý výsledek 2, 687. 589 Kč 16 h vznikl menším obratem v cizích valutách.
K provozním výsledkům a jejich srovnáni s rozpočtem podle jednotlivých oddílů se podrobněji poznamenává:
Provozní výdaje: ODDÍL A.
Zúrokování a umořování dluhů zatěžujících čel. státní dráhy.
Nepříznivější výsledek o 66. 284 Kč 02 h vznikl větší potřebou na výplatu podílu anuity Společnosti rak. -uherských stát. drah ve francouzských francích stoupnutím kursu francouzského franku a zejména nepředvídanou potřebou na zúročení hypoteční zápůjčky místní dráhy Litovel-Senice, zestátněné zákonem čís. 96/1931 Sb. z. a n.
ODDÍL B. Služba výkonná.
|
Ve službě výkonné se jeví celkový |
  |
|
výsledek příznivější o ...... |
341, 399, 056 Kč 73 h; |
|
při osobních výdajích jest příznivější o |
155, 500. 101 Kč 53 h, |
|
při věcných výdajích příznivější o.. |
185, 898. 955 Kč 20 h. |
§ 1. Ústřední služba ředitelstev státních drah.
Osobní výdaje.
Nepříznivější výsledek o 12, 029. 925 Kč 66 h nastal provedením tzv. fiktivního pořadí a přiznáním posledního náslužného přídavku zaměstnancům na Slovensku a Podkarpatské Rusi, dále výplatou vánočního příspěvku, který byl preliminován pro všecka služební odvětví úhrnnou částkou 87, 167. 100 Kč při § 8, pol. 14., a konečně snížením příspěvku Košicko-Bohumínské dráhy na službu ústřední následkem poklesu dopravy na této dráze. Nepříznivý výsledek se snížil omezením odměn za mimořádné výkony, omezením výpomocí ve službě ústřední a zmenšením potřeby na drahotní přídavky zaměstnanců slovenských ředitelství, neboť nárok na tyto přídavky vstupem zaměstnanců do vyšších platových stupnic a změnami jejich rodinného stavu postupně zaniká.
Věcné výdaje.
Příznivější výsledek o 4, 119. 917 Kč 11 h byl dosažen omezováním služebních cest na případy nezbytně nutné, omezením příspěvku svazovým organisacím, většími příspěvky místních drah na věcná vydání služby ústřední a menší náhradou za správní výkony ministerstva železnic pro podnik ČSD. Příznivý výsledek se snížil větším nákladem na zavedení strojové statistiky.
§ 2. Dozor na dráhu a její udržování: Osobní výdaje.
Příznivější výsledek o 9, 619. 173 Kč 28 h vyplynul nejvíce z menší potřeby na mzdy smluvních zaměstnanců následkem jejich ustanovení pomocnými zaměstnanci a omezením udržovacích prací na míru nejnutnější, dále z menšího nákladu na služební oděv a z postupného zániku potřeby na drahotní přídavky zaměstnanců na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Příznivý výsledek se podstatně snížil o výdaje na zaměstnance převzaté od jiných služebních odvětví a o výdaje plynoucí z ustanovení smluvních dělníků pomocnými zaměstnanci, dáte vyplacením vánočního příspěvku a odměn zaměstnancům, na které se nevztahoval zákon č. 144/1930 Sb. z. a n. o vánočním příspěvku, a konečně menšími náhradami za výkony pro jiná služební odvětví následkem poklesu dopravy a omezením investičních staveb.
Věcné výdaje.
Příznivější výsledek o 10, 358. 634 Kč 41 h vznikl částečně omezením služebních cest, hlavně však odsunutím ne zcela naléhavých udržovacích prací a snížením cen spotřebovaného materiálu. Příznivý výsledek se snížil větší potřebou na nápravu škod po povodních, zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi, a zvýšenou náhradou placenou německé společnosti říšské dráhy za provedenou obnovu svršku ve společných stanicích.
§ 3. Staniční služba. Osobní výdaje.
Příznivější výsledek o 10, 900. 472 Kč 97 h byl dosažen postupným přizpůsobováním stavu zaměstnanců poklesu dopravy, úsporou na odměnách pomocným zaměstnancům, snížením výdajů na služební oděv, menším počtem výpomocí od odborů pro udržováni dráhy následkem slabší dopravy a úbytkem personálu s nárokem na drahotní přídavky na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Příznivý výsledek se snížil o výdaje plynoucí z ustanovení smluvních dělníků pomocnými zaměstnanci a výdaje z úpravy platů (propočítávání t. zv. fiktivního pořadí) u zaměstnanců na Slovensku a Podkarpatské Rusi a j., dále výplatou vánočního příspěvku, pro který bylo učiněno úvěrové opatření při § 8, pol. 14, a větší potřebou na činovné, vyplacené pensionovaným zaměstnancům a pozůstalým po zemřelých zaměstnancích.
Věcné výdaje.
Příznivější výsledek o 8, 876. 124 Kč 53 h vznikl poklesem stavu zaměstnanců ve službách, s jejichž Výkonem jest spojen nárok na služební příplatek, menší spotřebou tiskopisů a materiálu následkem poklesu přepravy a snížením výdaje na obnovu a udržování inventáře. Příznivý výsledek se snížil o zvýšenou potřebu na odměny železničním jednatelům a příslušnicím rodin zaměstnanců, obstarávajícím komerční službu v zastávkách a nákladištích.
§ 4. Jízdní služba. Osobní výdaje.
Příznivější výsledek o 13, 137. 403 Kč 95 h byl dosazen úspornými personálními opatřeními v důsledku menší dopravy, úsporou na odměnách a peněžitých výpomocích, prémiích a výdajích na služební oděv a menší potřebou výpomocného personálu od odborů pro udržování dráhy. Příznivý výsledek se snížil výplatou vánočního příspěvku, který jest rozpočtově zajištěn při § 8, pol. 14.
Věcné výdaje.
Příznivější výsledek o 9, 086. 745 Kč 92 h vyplývá z nižších výdajů na služební příplatky při menším počtu turnusových
čet, z nižší potřeby na osvětlování vozů a vytápění vlaků, z menších výdajů na udržování a obnova vlakové výstroje a na čistění, osvětlování a otop kasáren pro vlakový personál, následkem značného poklesu dopravy.
§ 5. Vozební služba.
a) Vozba parní.
Osobní výdaje.
Příznivější výsledek o 7, 320. 668 Kč 66 h byl dosažen úspornými opatřeními, vyvolanými poklesem dopravy; úspory se vyskytují téměř při všech rozpočtových položkách. Příznivý výsledek se zmenšil výplatou vánočního příspěvku, který jest rozpočtově zajištěn pří § 8, pol. 14.
Věcné výdaje.
Příznivější výsledek o 53, 853. 023 Kč 94 h vyplývá z menší potřeby na náhradu za výdaje ve službě a z dosažených značných úspor na palivu, mazivu a jiném materiálu pro lokomotivy při redukované dopravě a slabší zátěži vlaků, dále z poklesu cen a úspor na materiálu pro vodárny a vodní čerpadla a konečně ze snížení výdaje na udržování a obnovu zařízení. Příznivý výsledek se snížil vyšším výdajem za předtápění vlakových souprav následkem dlouhotrvající zimy a menší náhradou za výkony pro jiná služební odvětví.
b) Vozba vozidly s výbušnými motory.
Osobní výdaje.
Nepříznivější výsledek o 202. 505 Kč 89 h vznikl rozmnožením stavu personálu vzhledem k zvětšené dopravě a přírůstku motorových vozidel, dále ustanovením smluvních zaměstnanců pomocnými zaměstnanci a výplatou vánočního příspěvku, který jest rozpočtově zajištěn při § 8, pol. 14. Nepříznivý výsledek se snížil menší potřebou na mzdy, následkem jmenování části smluvních zaměstnanců pomocnými, a menší potřebou výpomocí od jiných služebních odvětví.
Věcné výdaje.
Příznivější výsledek o 854. 520 Kč 77 h vyplývá ze snížení cen pohonných látek a některých druhů maziv a částečně z postupného vybavování garáží úspornými zařízeními. Příznivý výsledek se snížil zvýšením služebního příplatku všem řidičům, přiznáním téhož příplatku (místo stravného) řidičům novinářských dresin a zvýšeným výdajem na otop garáží a kasáren následkem vleklé zimy.
c) Vozba elektrická.
Osobní výdaje.
Nepříznivější výsledek o 76, 443 Kč 63 h vznikl rozšířením provozu o dvě elektrické lokomotivy a s tím souvisejícím rozmnožením stavu personálu, dále pak výplatou vánočního příspěvku, rozpočtově zajištěného při § 8, pol. 14.
Věcné výdaje.
Nepříznivější výsledek o 69. 138 Kč 93 h vznikl zvýšeným výkonem elektrického provozu, zejména pak výdaji spojenými s výměnou nosného lana vrchního vedení v Libni a s položením nového troleyového lana na trati Praha-Vysočany. Nepříznivý výsledek se snížil úsporami dosaženými odběrem levnějšího proudu z Jihočeských elektráren a poklesem cen materiálu a spotřeby maziva.
§ 6. Udržování vozidel.
Příznivější výsledek o 43, 500. 457 Kč 37 h byl dosažen zvláštními úspornými opatřeními ve službě dílenské; velmi citelný pokles dopravy se projevil ve snížení potřeby na udržování vozidel, odsunutím programových prací, zmenšením jejich rozsahu a prodloužením lhůt pro prohlídky parních lokomotiv.
Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na udržování elektrických lokomotiv a motorových vozů, jejichž počet byl zvýšen.
§ 7. Ostatní výdaje provozu.
Příznivější výsledek o 17, 949. 635 Kč 14 h byl dosažen snížením výdajů za nájem cizích vozů, omezením oprav v najatých budovách a místnostech, zmenšením výdajů za překládku zboží, úbytkem náhrad za poškození věcí a za požární škody, omezením darů a příspěvků, převzetím úhrady bankovních výdajů finanční správou a omezením pokusů o zavedení novot ve službě technické a komerční. K snížení výdajů přispěly ještě tyto okolnosti: Nedošlo k předpokládanému vyrovnání nedoplatků přirážek k dani výdělkové, nebyla ještě zaplacena všechna odškodnění za soudně projednávané úrazy při železničních nehodách v Zaječí a v Brně a konečně bylo odsunuto vypracování detailního projektu dráhy Prešov-Vranov-Michalovce. Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na vyúčtování společné služby s Polskem a vyšším podílem na nákladech zúročení zakládacích jistin společných cizozemských stanic, větší potřebou na propagační inserci ku povznesení cizineckého ruchu, odepsáním hodnoty zásob zrušených tiskopisů, neočekávanou ztrátou na zásobách z minulých období vzniklou při jejich ohodnocení běžnými tržními cenami, dále vyššími přirážkami k dani domovní a dodatečnými daňovými předpisy, zvýšenou potřebou na náhradu výloh členů správního sboru a konečně zvýšeným podílem na daních a nákladech za úrazy, které se staly ve společných přípojných cizích stanicích.
§ 8. Všeobecné výdaje pro zaměstnance. Osobní výdaje.
Příznivější výsledek o 126, 831. 257 Kč 85 h byl dosažen zmenšením potřeby na zaměstnavatelský příspěvek nemocenské pokladně stát. drah pro pokles počtu členů, snížením nákladu na příplatky k platům a na cestovné železničních lékařů, úsporou na drahotních přídavcích zaměstnanců ve výslužbě a jejich pozůstalých následkem úpravy pensí a darů z milosti podle zákona čís. 70/1930 Sb. z. a n., resp. vládního nařízení čís. 96/1930 Sb. z. a n. (avšak větší výdaje na pensijní, invalidní a starobní pojištění, jakož i na pensijní přídavky a dary z milosti), snížením nákladu na důvěrnické sbory a zmenšením rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou uhlí, vydaného oprávněným zaměstnancům. Příznivý výsledek vyplynul také z inkamerace zbylých hotovostí ze zlikvidovaných humanitních fondů býv. Buštěhradské a Ústecko-Teplické dráhy, dále z toho, že nebylo použito částky preliminované na úpravu systemisace služebních míst a konečně z toho, že náklad na vánoční příspěvek - preliminovaný souborně na pol. 14 - byl zaúčtován na příslušných reelních položkách jednotlivých služebních odvětví. Příznivý výsledek se snížil většími výdaji vzniklými jednak - jak již v předu uvedeno - úpravou pensí a běžných darů z milosti, jednak větší potřebou na úrazové zaopatření a také proúčtováním nákladu na vánoční příspěvek (5, 928. 794 Kč 61 h) zaměstnanců pomocných závodů (viz odůvodnění k pol. 3/b1 - Výdaje, Odd. B, § 3 na straně 389)..
Věcné výdaje.
Příznivější výsledek o 3, 669. 459 Kč 46 h byl dosažen omezením výdajů na odborné železniční školství a tím, že nebyla provedena úprava vedlejších příjmů.
§9. Paušální potřeba na provozní schodky, úroky a správní výdaje místních drah, jež budou pravděpodobně zestátněny v roce 1931.
Věcné výdaje.
Příznivější výsledek o 33, 699. 575 Kč 48 h vznikl tím, že v roce 1931 nedošlo v plném rozsahu k předpokládanému zestátnění místních drah.

