Zisk docílený v roce 1932 částkou 8, 252. 721 Kč 40 h |
je proti zisku za rok 1931 ve výši.. 9, 315. 938 Kč 25 h |
nižší o ............ 1, 063. 216 Kč 85 h. |
941. ČESKOSLOVENSKÉ STÁTNÍ DRÁHY vykazují |
za rok 1932 bilanční ztrátu v částce. 891, 732. 308 Kč 15 h. |
Podle rozpočtu byla očekávána ztráta 45, 862. 760 Kč - h; |
jeví se tedy výsledek nepříznivější o 845, 869. 548 Kč 15 h. |
Trvaly pokles přepravy v posledních letech pokročil v roce 1932 ještě dále. Během posledních 3 let poklesly přepravní příjmy podniku Č. S. D. o více než 1. 600 mil. Kč; v roce 1932 proti roku předchozímu přibližně o 707 mil. Kč.
Působily tu zejména hospodářské poměry vlastního státu a států sousedních. Snížením výroby statků ochabl obchod, čímž byly citelně zasaženy především železnice. Vedle redukce výroby byla to i její racionalisace, která omezila množství přepravovaného zboží. Silně poklesla především přeprava uhlí, která byla vždy podstatným zdrojem přepravních příjmů. Nepříznivě působil pokles produkce železa a omezení výroby stavebních hmot. Soustředěni cukerní výroby, které se projevilo v rayonování řepných obvodů a v kontingentaci cukrovarů, vyvolalo další úbytek přepravy. Podobně bylo tomu i v jiných odvětvích výroby a obchodu. V posledních letech přistoupil k tomu ještě značný rozvoj konkurenční dopravy silniční.
Vývoj světové krise přinesl ještě další podstatné zhoršení v podobě- ochranných cel a devisových opatření, která ještě více zabrzdila výměnu statků a mezinárodních styků a zasáhla rušivě do železniční přepravy osobní i nákladní.
Železniční správa ve své snaze o zjednání finanční rovnováhy v hospodářství podniku č. S. D. nemohla postupovati v úsporných opatřeních a v omezování výdajů úměrně s poklesem příjmů bez zřetele k základní svojí povinnosti, t. j. zachovati za všech okolností úplnou bezpečnost a pravidelnost provozu; je mimo to nucena i na svůj vlastní úkor bráti zřetel na množství důležitých zájmů národohospodářských a celostátních. Při posuzování výsledků finančního hospodářství podniku G. S. D. jest třeba vzíti zřetel i na toto zvláštní poslání železnic a jejich službu pro nejširší veřejnost.
Podle výsledků za rok 1932 se jeví vzhledem k poklesu přepravy finanční dosah služeb podniku ČSD konaných v uvedeném roce v zájmu celostátním takto:
1. Služby pro druhé resorty ..... |
182, 238. 832 Kč, |
2. Služby se zřetelem na potřeby sociální |
343, 391. 880 Kč, |
3. Služby v zájmu veřejném ..... |
71, 423. 863 Kč, |
4. Tarifní slevy poskytované v nákladní přepravě místní z důvodů národohospodářských, krácení sazeb a úbytek z propočtu dovozného v přepravě místními drahami 62, 748. 600 Kč |
|
celkem... 659, 803. 175 Kč. |
|
Podle provozního účtu podniku Č. S. D. činily provozní příjmy ........... 3. 490, 352. 900 Kč 91 h. |
|
V této částce jest též zahrnuta část výnosu přepravní daně 335, 763. 340 Kč, jež byla podniku podle odst. 3. čl. II. fin. zák. na r. 1932 (č. 199/1931 Sb. z. a n. ) ponechána k úhradě provozních výdajů. |
  |
Provozní výdaje činily ..... 4. 043, 030. 885 Kč 97 h, |
|
takže provoz podniku skončil schodkem ............. 552, 677. 985 Kč 06 h. |
|
Na vrub podniku se účtují ještě, jak jest patrno z účtu ztráty a zisku: a) zúrokování investičních dluhů, jež v r. 1932 po odečtení podílu připadajícího na "Pomocné závody pro provoz a vedlejší závody" (310, 712. 003 Kč 78 h - 5, 425. 025 Kč 39 h) si vyžádalo |
  |
částky ............ 305, 286. 978 Kč 39 h, |
b) úroky z dotací na běžném účtu u finanční správy po odečtení úrokových příjmů v částce ...... |
7, 738. 726 Kč 05 h, |
č) kursovní ztráta z výpůjčky podle zákona čís. 35/1931 Sb. z. a n. v částce ........... |
31, 578. 947 Kč 35 h, |
d) náklady spadající do doby před rokem 1925 .......... |
1, 343. 304 Kč 80 h, |
e) úmor hypotekárních zápůjček. |
15, 084. 609 Kč 90 h, |
f) výdaje na stavbu obytných domů v železniční kolonii v Praze VII. |
938. 703 Kč 50 h, |
celkem tedy částka ....... |
914, 649. 255 Kč 05 h. |
Na úhradu těchto výdajů byly zúčtovány: |
|
a) kursovní zisky z valut a cenných papírů. 5, 550. 328 Kč 70 h, |
  |
b) příspěvky ze základního jmění (peněžního vkladu státu)... 1, 343. 304 Kč 80 h, |
|
č) příspěvek z výtěžku za prodané pozemky pensijního fondu. 938. 703 Kč 50 h, |
|
d) příspěvek na úmor hypotekárních dluhů... 15, 084. 609 Kč 90 h = |
22, 916. 946 Kč 90 h, |
takže zbývá bilanční schodek vpředu uvedený ........... |
891, 732. 308 Kč 15 h, |
který se uhradí: snížením základního jmění o částku. |
430, 867. 727 Kč 20 h |
a příspěvkem státní pokladny v hoto- vosti............................................ |
460, 864. 580 Kč 95 h. |
Hospodářské výsledky za rok 1932 v porovnání s rozpočtem se jeví takto:
Výdaje.
I. Provozovací výdaje: 1. Vlastní výdaje provozovací: a) Platy stálých zaměstnanců:
Jde tu o zaměstnance služby dozoru na dráhu a její udržování, služby staniční, jízdní a vozební. Výsledek příznivější o 93, 373. 992'39 Kč byl způsoben úbytkem definitivních zaměstnanců a úsporou ze zákona čís. 174/1932 Sb. z. a n.
b) Ostatní výdaje:
Zde jsou zahrnuty všecky ostatní osobní výdaje na zaměstnance u a) uvedených služebních odvětví, vyjma osobní platy podle platových zákonů, dále věcné výdaje na dráhu a její udržování, výdaje služby staniční, jízdní, vozební a na udržování vozidel, ostatní výdaje provozu a část všeobecných výdajů pro zaměstnance. Příznivější výsledek celkem o 330, 164. 990'97 Kč byl dosažen úsporným hospodařením ve výdajích osobních a věcných.
V jednotlivých služebních odvětvích se jeví tyto výsledky takto:
Dozor na dráhu a její udržování (Rozpočet provozní, odd. B - Služba výkonná, § 2).
Příznivější výsledek o.......45, 719. 877'90 Kč
vyplynul zejména ze snížení počtu pomocného personálu a smluvních zaměstnanců, úměrně k provedené redukci pracovního programu, z omezení udržovacích prací na nejnutnější míru a z poklesu cen spotřebovaného materiálu, částečně ze snížení výdajů na služební oděv a na drahotní přídavky v zemi Slovenské a Podkarpatoruské, z omezení služebních cest a také
z neúplného vyúčtování podílů ze společné služby v některých pohraničních stanicích pro opožděné předložení účtů cizími železničními správami. Příznivý výsledek se snížil podstatně menší úhradou za výkony pro cizí strany, cizí dráhy, pro investice a pod. následkem poklesu dopravní intensity a omezením investičních prací, dále tím, že podle bilančních zásad, stanovených pro podnik Č. S. D., byly drobné investiční stavby, nepřesahující v jednotlivém případu náklad 20. 000 Kč, účtovány na vrub účtu provozovacího; snížil se také většími výdaji na nápravu škod způsobených dopravními nehodami, než bylo předpokládáno, a menším podílem ze služby společné s místními a cizími drahami.
Staniční služba (Rozpočet provozní odd. B, § 3).
Příznivější výsledek o.......39, 507. 718'93 Kč
vznikl především snížením stavu pomocných zaměstnanců vzhledem k poklesu dopravní intensity a zastavením výplaty všech odměn, pokud nárok na ně nevyplýval ze všeobecných normativních předpisů, dále snížením výdajů na služební oděv, úbytkem personálu s nárokem na drahotní přídavky slovenské a podkarpatoruské a menší potřebou výpomocí od odborů pro udržování dráhy. K dosaženi příznivého výsledku přispělo také omezení služebních cest, menší spotřeba a zlevnění tiskopisů a zejména materiálu, hlavně uhlí, dále čištění vozů vlastními zaměstnanci na místě soukromými podniky a pak snížení výdajů na provise vyplácené soukromým prodejnám za prodané jízdenky. Příznivý výsledek se částečně snížil většími výdaji na činovné v důsledku pensionování většího počtu zaměstnanců, než bylo předvídáno, až v posledním čtvrtletí 1932, jimž bylo třeba podle ustanovení služebního řádu nahraditi ještě činovné za další jedno čtvrtletí, a dále poklesem náhrad ze služby společné s cizími a soukromými drahami.
Jízdní služba (Rozpočet provozní odd. B, § 4).
Příznivějšího výsledku o......22, 689. 045'92 Kč
se docílilo úspornými personálními a věcnými opatřeními, vyvolanými poklesem dopravy; byla provedena redukce stavu jízdního personálu, získány úspory na odměnách a výpomocích, na výdajích na služební oděv, na drahotních přídavcích zaměstnancům na Slovensku a na Podkarpatské Rusi, dále na prémiích a služebních příplatcích; klesla i potřeba výpomocí od odborů pro udržování dráhy. Menších výdajů si vyžádalo i osvětlování vozů, vytápění vlaků, udržování vlakové výstroje a čištění, osvětlování a otop kasáren pro vlakový personál. Příznivý výsledek se částečně snížil úbytkem náhrad z trakční služby s cizími resp. soukromými drahami a větší potřebou na činovné pensionovaným zaměstnancům.
Vozební služba (Rozpočet provozní odd. B, § o).
a) Vozba parní.
Příznivější výsledek o.......71, 360. 467'36 Kč
vznikl zejména značnými úsporami na palivu a mazivu pro lokomotivy, zlevněním a menší spotřebou materiálu, úspornými personálními opatřeními v důsledku silného poklesu dopravy, dále menšími výdaji na předtápění vlaků, odsunutím méně naléhavých oprav nářadí a zařízení ve výtopnách a ve vodárnách, konečně omezením služebních cest a snížením výdajů na služební oděvy, kancelářské potřeby a drahotní přídavky slovenské a podkarpatoruské. Příznivý výsledek se snížil větší potřebou na náhrady činovného zaměstnancům ve zvýšeném počtu pensionovaným, pak používáním speciálního dražšího oleje pro rychlíkové vozy a zdražením vulkánového oleje, jakož i menším počtem výkonů pro pomocné závody, investiční práce a cizí strany, úbytkem náhrad ze společné a trakční služby s cizími drahami a s drahami soukromými ve státním provozu.
b) Vozba vozidly s výbušnými motory.
Příznivější výsledek o........1, 095. 424'82 Kč
byl dosažen menší spotřebou pohonných látek pro některé typy
motorových vozů, zlevněním cen některých speciálních druhů olejů a náhradou za trakci konanou pro maďarské dráhy. Snížil se větší potřebou řidičů vzhledem k zvýšenému výkonu a tím i větší potřebou na náhrady za výdaje ve službě, pak větší spotřebou cídiva a svítiva, nutnými adaptacemi garáží a kasáren pro řidiče a opatřením sudů pro lihobenzinovou směs.
č) Vozba elektrická.
Příznivější výsledek o....... 300. 408'41 Kč
byl dosažen především levnějším odběrem elektrického proudu, dále snížením výdajů na mazivo a čisticí materiál v důsledku poklesu nákupních cen a také menšími výdaji na otop remisy, který převzala centrální předtápěcí stanice. Příznivý výsledek se snížil rozmnožením stavu pomocných zaměstnanců a většími výdaji na cestovné následkem rozšíření provozu a pak provedením nákladnějších oprav na elektrickém vedení.
Udržování vozidel (Rozpočet provozní odd. B, § 6).
Příznivější výsledek o.......82, 513. 288'69 Kč
vyplynul jednak ze všeobecných úsporných opatření, jednak ze zvláštních opatření ve službě dílenské za účelem snížení nákladů na opravy všech druhů vozidel. Příznivý výsledek se částečně snížil většími výdaji na udržování motorových vozidel v důsledku rozmnožení jejich počtu, pak rozsáhlejšími nepředvídanými opravami vozidel poškozených při železničních nehodách a tím, že podíly z paušálu místních drah Ostravsko-Frýdlantské a Svinov-Vítkovické nedosáhly preliminované částky.
Ostatní výdaje provozu (Rozpočet provozní odd. B, § 7).
Příznivější výsledek o.......20, 447. 458'94 Kč
byl dosažen menší potřebou na nájem cizích vozů, omezením oprav v najatých budovách a místnostech, menší potřebou na nájemné z najatých místností během roku vyprázdněných v důsledku sloučení pražských ředitelství stát. drah a dostavby budov ministerstva železnic v Praze a ředitelství stát. drah v Hradci Králové, omezením potřeb na odborné a jiné výkony mimodrážního personálu, pak tím, že nebyl vydán propagační kalendář a nebylo třeba obeslati celostátní výstavu (nebyla pořádána), zmenšením výdajů za překládku zboží, menším počtem náhrad za úrazy na dráze a za poškození věcí, omezením poskytování darů a příspěvků, převzetím úhrady bankovních výdajů finanční správou a omezením pokusů o zavedení novot ve službě technické i komerční a také nižšími autonomními přirážkami, než bylo předpokládáno. K snížení výdajů přispěla ještě menší potřeba na odpis nedobytných pohledávek a na ztráty na materiálu a inventáři a dále ta okolnost, že očekávané zpoplatnění smluv a vyřízení sporných případů schodků staničních pokladen nebylo ještě dojednáno a že správní výdaje a likvidační náklady za soukromé dráhy zestátněné nebo jsoucí ve státním provozu nedosáhly rozpočtené částky. Příznivý výsledek se snížil vyšším podílem na nákladech zúročení zakládacích jistin společných cizozemských stanic, schodkem automobilního silničního provozu, dodatečnými předpisy daní domovních a zvýšenou potřebou na náhradu výloh členů správního sboru a ředitelských železničních rad.
Všeobecné výdaje pro zaměstnance (Rozpočet provozní odd. B, § 8).
Potřeby preliminované na úpravu systemisace služebních míst a na úpravu vedlejších platů v částce 4, 500. 000'- Kč nebylo použito.
Paušální potřeba na provozní schodky, úroky a správní výdaje místních drah, jež budou pravděpodobně zestátněny v roce 1932 (Rozpočet provozní odd. B, S 11).
Preliminovaná částka........42, 031. 300'- Kč
se vykazuje jako úspora, neboť v roce 1932 nedošlo k dalšímu zestátnění místních drah.
č) Odpisy.
V oddílu B "Služba výkonná" při §§ 9 a 10 se nově vykazují odpisy z pořizovací hodnoty zakládacího jmění podniku, s výjimkou zakládací hodnoty dílen a automobilního silničního provozu, u kterých odpisy jsou provedeny na příslušném účtu pomocného závodu pro provoz resp. vedlejšího závodu. Dřívější oddíl C (Výdaje na obnovu staveb v provozu a obnovu vozidel) jest z provozního účtu vypuštěn a obnova jednotlivých složek zakládací hodnoty a její úhrada je vykázána na zvláštním odpisovém účtu. Příjmy tohoto účtu tvoří odpisy (§9 oddílu B provozního rozpočtu resp. příslušná účelová položka vedlejších účtů) a výzisky z obnov a zrušených zařízeni, výdaje pak náklady na obnovu (viz Tab. III) a odpisy bilanční hodnoty zrušených staveb a zařízení. Tento účet vykazuje k 31. prosinci 1932 zůstatek......196, 654. 336'67 Kč.
Pokud jde o odpisy, jeví se tyto výsledky:
Odpisy (Rozpočet provozní odd. B, § 9).
Příznivější výsledek o.......13, 253. 521'76 Kč
vznikl tím, že v rozpočtové částce byly též zahrnuty odpisy pomocných závodů výrobny jízdenek a plynáren, jakož i vedlejšího závodu automobilního silničního provozu, kdežto při uzávěrce účtů byly zaúčtovány odpisy vrubem provozních účtů těchto závodů celkovou částkou 5, 046. 506'25 Kč. U bilančních složek "d" (železniční svršek) a "i" (vozidla) byly odpisy menší v důsledku snížení drahotní přirážky k základním sazbám odpisovým, kterážto přirážka se každoročně stanoví se zřetelem k cenám náhradních součástek obnovy podle čl. 3 odpisového plánu.
Odpisy z hodnoty zrušených staveb a zařízení (Rozpočet provozní odd. B, § 10).
Výsledek jest příznivější o.......1. 212'64 Kč,
protože odpis proveden z hodnoty podle stavu koncem roku 1932, tedy z nižší základny.
2. Výdaje správní (ústřední) -(Rozpočet provozní odd. B, § 1).
a) Služební příjmy stálých zaměstnanců:
Příznivější výsledek o........9, 836. 680'87 Kč
vznikl snížením stavu definitivního personálu ve službě ústřední zvýšeným pensionováním, neprovedením povýšení a úsporami ze zákonů čís. 176/1931 a 174/1932 Sb. z. a n.
b) Ostatní výdaje:
Příznivější výsledek o.......17, 020. 097'99 Kč
vyplývá ze zastavení výplaty všech odměn, pokud na ně nebyl nárok podle všeobecných normativních výnosů, ze snížení prémií za úspory dosažené ve službě vozební a dílenské, ze zmenšení počtu zaměstnanců majících nárok na služební oděv, z omezení služebních cest a z menšího výdaje na drahotní přídavky zaměstnancům v zemi Slovenské a Podkarpatoruské a ze zlevnění cen a z poklesu spotřeby tiskopisů a kancelářského materiálu (l pražské ředitelství stát. drah bylo zrušeno), z menší potřeby na příspěvky svazovým organisacím, zejména pak z vyšších příspěvků na správní výdaje vyúčtované pomocným závodům pro provoz a vedlejším závodům.
3. Výdaje všeobecné (Rozpočet provozní odd. B, § 8).
a) Pense:
Nepříznivý výsledek........6, 047. 599'99 Kč
vznikl větším pensionováním zaměstnanců a úpravou požitků staropensistů.
b) Ostatní:
Příznivější výsledek o.......34, 903. 217'41 Kč
byl dosažen úsporou na zaměstnavatelském příspěvku nemo-
censké pokladně stát. drah při poklesu počtu členů, menší potřebou na úhradu rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou uhlí, vydaného oprávněným zaměstnancům následkem poklesu nákupní ceny a úpravy prodejní ceny uhlí a úbytku percipientů, dále menším počtem úrazů a tím úsporou zvláště na důchodech léčebných a zejména vykázáním plných příspěvků pomocných a vedlejších závodů pro provoz na humanitní zařízení, podle bilančních zásad podniku Č. S. D.
II. Zúrokování investičních dluhů:
Příznivější výsledek o........5, 389. 781'61 Kč
vznikl vyúčtováním příslušného podílu ze zúrokování dluhů č. S. D. na pomocné závody pro provoz a vedlejší závody (5, 425. 025'39 Kč).
III. Ztráty finanční: 1. Úroky:
Nepříznivý výsledek o........7, 738. 726'05 Kč
vznikl pasivními úroky na běžném účtu se státní správou finanční z dotací, převyšujících odvody.
2. Ztráty z finančních operací:
Nepříznivý výsledek........31, 578. 947'35 Kč
byl způsoben disažiem z investiční půjčky 600 mil. Kč, poskytnuté podniku podle zák. č. 35/1931 Sb. z. a n. na úhradu investic v r. 1930 a 1931.
Příjmy.
I. Provozovací příjmy: 1. Vlastní příjmy provozovací.
Nepříznivější celkový výsledek o.. |
1. 102, 808. 937'48 Kč |
se jeví u jednotlivých složek přepravních příjmů takto: |
|
a) doprava osob - nepříznivější o.. |
279, 406. 214'16 Kč, |
b) doprava zavazadel - nepříznivější o |
11, 941. 756'21 Kč, |
č) doprava rychlozboží - nepříznivější o |
12, 657. 833'68 Kč, |
d) doprava nákladního zboží - nepřízni- |
|
vější 0 ........... |
798, 803. 133'43 Kč. |
Příčina schodku tkví, jak již v úvodu zmíněno, ve velkém poklesu přepravy, zejména nákladního zboží, v důsledku dalšího zhoršení hospodářských a průmyslových poměrů u nás i v cizině a značného rozvoje konkurující soukromé automobilní dopravy. Na pokles příjmů mělo vliv též propočítání sazeb s místními drahami.
2. Ostatní příjmy.
Nepříznivější výsledek o......127, 952. 501'61 Kč
vznikl menším příjmem na telegrafních poplatcích za soukromé telegramy, poklesem nájemného za stroje a vozy zapůjčené Košicko-Bohumínské dráze, jakož i zdržného ve stanicích a na vlečkách, dále menším oběhem nákladních vozů na cizozemských tratích, menším příjmem na nájemném ze železničních obytných budov, ze složišť a skladišť, jakož i z režijních přirážek při poklesu výkonů pro cizí dráhy a cizí strany a zejména tím, že očekávaný hrubý výtěžek pomocných a vedlejších závodů se neprojevil. Nepříznivý výsledek hospodaření pomocných a vedlejších závodů vznikl tím, že na jejich vrub byly zaúčtovány podíly na ústřední službě, na sociální péči a na zúrokování investičních dluhů a také odpisy ze zakládací hodnoty; jako výsledek vyplývá v důsledku bilanční ztráty silničního automobilového provozu celkem nepříznivý výsledek 1, 191. 990'89 Kč, který je zaúčtován na "Ostatních výdajích provozu". Nepříznivý výsledek se částečně snížil větším příjmem z náhrad za používání nádraží, tratí a jiných zařízení a dále příjmem vzniklým z ocenění zásob materiálu podle nových jednotkových cen, vypočtených na základě cen nákupních resp. smluvních.
3. Ponechaná částka z přepravní daně ve prospěch provozního výsledku.
Nepříznivější výsledek o......64, 236. 660'- Kč
jest rozdíl, o který byl výnos přepravní daně po srážce vládou poskytnutých refundací menší, než preliminovaná částka (400 mil. Kč).
III. Zisky finanční: 1. Úroky.
Očekávaný výsledek 11, 000. 000 Kč se neprojevil následkem poklesu příjmů; místo aktivních úroků z odvodů bylo třeba platiti pasivní úroky z dotaci na běžném účtu u finanční správy.
3. Kursovní zisky z valut a cenných papírů.
Příznivější výsledek o........1, 550. 328 '70 Kč
byl dosažen většími výtěžky z cizích valut.
V. Ztráta.
Nepříznivější výsledek o......845, 869. 548 '15 Kč
všeobecně vznikl pokračujícím zhoršením hospodářských poměrů (viz úvodní část).
Investice.
Příznivější celkový výsledek o.... 121, 588. 655 '15 Kč vyplynul, pokud jde o stavby a práce, jich omezením jen na naléhavě nutné, po případě jen na pokračování a dokončení prací již zadaných; vzhledem k nedostatku finančních prostředků byly na pozdější dobu odsunuty práce, které z důvodů provozní bezpečnosti nebyly nezbytně nutné. Inventář, nářadí a strojní zařízení bylo opatřováno jen v nejnutnější míře; součástek tlakové brzdy bylo zakoupeno méně a za ceny nižší, než se předpokládalo, montáž tlakové brzdy nebyla do konce roku 1932 úplně provedena; provádění výzbroje vozidel tlakovou brzdou se dělo s krajní úsporností a rekonstrukce strojů a vozů omezeny na nejnaléhavější potřebu a konečně autobusy pro dopravu osob byly zakoupeny v menším počtu a za nižší ceny. Pokud jde o stavbu nových drah a lanové dráhy na Ještěd, byly omezeny stavební práce pro nedostatek finanční úhrady a vzniklými průtahy s podnikateli přešlo proplácení některých splátkových účtů a vyúčtování do roku 1933. - Proti tomu vzešly větší výdaje urychlením stavebních úprav při přestavbě trati Hranice-Vsetín, dále novou úpravou podílu podle bilančních zásad připadajícího z nákladů na zesílení železničního svršku na výdaje zakládací z 11% na 15%, pak přesunutím platby za 6 motorových vozidel, objednaných na vrub rozpočtu roku 1931, do roku 1932 následkem dodání těchto vozidel až v tomto roce, také provedením úpravy pro rychlou a odbornou přepravu ovoce a zeleniny u vozů řady Z a Zo ve větším počtu a nutným vyzbrojením 2 záchranných vozů inventářem a pomůckami pro první lékařskou pomoc. Příznivý výsledek se dále snížil zakoupením 300 nákladních automobilů na splátky,
z nichž 2 splátky v částce.........4, 822. 500 Kč
připadly na rok 1932, dodatečnými úpravami přípojné stanice vsetínské a závěrečným vyúčtováním s některými podnikateli stavby dráhy Vsetín-Bylnice-Brumov; v menší míře prováděním knihovního pořádku resp. výkupu pozemků pro dostavbu drah na Hlučínsku. - Pokud jde o úhradu investic viz Tab. I, oddíl C.
Obnova.
Příznivější výsledek o.......137, 232. 401 '24 Kč
vznikl z těchže příčin, jako jsou uvedeny ve vysvětlení k oddílu "Investice", pak snížením podílu, připadajícího podle bilančních zásad z nákladů na zesílení železničního svršku na výdaje obnovovací a konečně omezením rekonstrukce resp. obnovy vozidel.
Základní jmění
podniku, které činilo k 1. lednu 1932.. 16. 766, 159. 757 '08 Kč, se zvýšilo do 31. prosince 1932 na 16. 780, 839. 765 '70 Kč. Změny jsou podrobně vyznačeny v pasivech (oddíl V. ) účtu rozvažného, jakož i v účtu ztráty a zisku.
942. STÁTNÍ LESY A STATKY (včetně školních statků státních zemědělských škol, statků státních výzkumných ústavů zemědělských, státního diagnostického a serotherapeutického veterinárního ústavu v Ivanovicích) obhospodařují celkem 1, 109. 331. 2852 ha půdy.
Na podnikovou složku A - Státní lesy a statky - připadá podle hospodářských odvětví:
  |
výměra počet bilančních v ha jednotek |
|
hospodářství lesní ..... |
1, 001. 714'6593 |
169 |
hospodářství polní ..... |
47. 819'1214 |
74 |
hospodářství pastvinářské (poloninové) ........ |
24. 497'1214 |
28 |
hospodářství rybniční.... |
12. 814'0340 |
9 |
průmyslové závody lesní... |
409'9755 |
45 |
průmyslové závody zemědělské. |
84'3780 |
34 |
průmyslové závody ostatní.. |
91'0273 |
16 |
společná zařízení ...... |
547'8876 |
21 |
společná správa ...... |
16. 196'1050 |
47 |
podniková složka A celkem.. |
1, 104. 174'3095 |
432, |
na podnikovou složku B Statky státních zemědělských |
3. 117'0401 |
26, |
na podnikovou složku C Statky státních výzkumných ústavů zemědělských - připadá |
2. 011'3941 |
24 |
vlastní půdy a 3. 970'9643 ha najatých a bezplatně propůjčených pozemků; na podnikovou složku D Státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav |
  | |
v Ivanovicích - připadá... |
28 '5415 |
1 |
Státní lesy a statky úhrnem.. |
1, 109. 331'2852 |
483. |
Z průmyslových závodů lesních spravuje podniková složka A 43 pil, l bednárnu a l továrnu na rašelinu.
Z průmyslových závodů zemědělských spravuje podniková složka A 3 cukrovary, l sušárnu na bramborové vločky, 3 mlékárny a sýrárny, 13 lihovarů, 8 pivovarů, 4 mlýny a pekárny, 1 rafinerii lihu a l olejovnu.
Mezi průmyslové závody ostatní patří 2 kamenné lomy a závody kamenické, l elektrárna, l důl, 10 cihelen a l sklárna, které všechny spravuje podniková složka A. Ke společným zařízením náleží 760 km lesních drah, 7 dřevoskladů a režijní dílny.
Podniková složka B spravuje z průmyslových závodů l pilu a 2 lihovary.
V roce 1932 končil podnik ztrátou... |
63, 099. 982 Kč - h, |
na níž participují podnikové složky: A. Státní lesy a statky ztrátou: |
56, 350. 837 Kč - h, |
  |
3, 645. 743 Kč 40 h; |
B. školní statky státních zemědělských škol ztrátou ......... |
726. 312 Kč 35 h; |
C. Statky státních výzkumných ústavů zemědělských ztrátou ...... |
2, 799. 956 Kč 25 h; |
D. Státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovi- |
422. 867 Kč - h. |
Oproti zisku očekávanému podle státního rozpočtu ........ |
4, 329. 700 Kč - h |
jest výsledek nepříznivější o ..... |
67, 429. 682 Kč - h. |