Číslo spisu

Rok narození pojištěnce

Poslední den pojištění

Důchod se státním příspěvkem

Zvýšení

bez věkového příplatku

a věkovým příplatkem

v Kč

v %

 

Důchody sirotčí:

2, 400. 849

1896

30. 8. 1931

262-48

270-70

8-22

3-13

4, 000. 203

1895

25. 4. 1932

322-44

345-85

23-41

7-26

1, 610. 036

1894

24. 10. 1930

280-07

303-17

23-10

8-25

31. 013

1893

16. 3. 1930

253-46

271-30

17-84

7-04

1, 980. 136

1892

19. 2. 1931

264-23

286-35

22-12

8-37

27. 704

1892

4. 1. 1929

262-59

302-34

39-75

16-14

4, 667. 300

1891

16. 1. 1931

265-83

292-50

26-67

10-03

35. 700

1888

6. 12. 1929

243-86

269-46

25-60

10-60

22. 200

1888

7. 9. 1928

236-68

264-92

28-23

11-93

44. 001

1886

16. 6. 1930

261-84

307-17

45-33

17-31

53. 503

1886

1. 6. 1930

275-82

337-59

61-76

22-39

2, 200. 016

1886

9. 6. 1932

302-44

362-82

60-38

19-96

49. 010

1885

31. 12. 1929

283-96

369-24

85-28

30-03

4, 548. 045

1882

24. 7. 1932

306-50

387-08

80-58

26-29

6, 135. 085

1882

28. 12. 1931

293-50

369-23

75-73

25-80

4. 005

1882

26. 5. 1927

511-72

607-46

95-74

18-71

4, 865. 077

1881

26. 4. 1932

276-08

383-77

57-69

20-90

7, 000. 082

1878

5. 11. 1932

307-76

404-76

97-00

31-52

38. 311

1878

18. 8. 1930

282-76

388-18

105-43

37-29

23. 500

1871

21. 9. 1929

247-09

324-89

77-80

31-49

4, 446. 027

1869

28. 2. 1932

241-25

278-74

37-49

15-54

40. 000

1868

18. 1. 1929

246-07

350-35

104-28

42-38

41. 003 ž

1895

15. 5. 1930

245-05

253-77

8-71

3-65

32. 002 ž

1894

19. 10. 1929

244-65

256-97

12-32

6-04

48. 001 ž

1892

26. 2. 1930

247-89

265-64

17-76

7-16

3 příplatky vychovávacími. Omezení toto nemělo u dětí jednostranně osiřelých vlastně praktického významu, neboť u nich se projevilo toliko tenkráte, bylo-li aspoň 11 dětí. Omezení mělo však význam u úplných sirotků, kde k němu dochází již při 4 oprávněných dětech. Již z toho je zřejmo, že tato změna nemůže míti vlivu na finanční stav ústřední sociální pojišťovny, tím méně, ježto v pojistně matematických výpočtech toto omezení nebylo nikdy respektováno.

Dále pak návrh důsledně provádí zásadu, že při úmrtí pojištěnce má ústřední sociální pojišťovna minimálně vyplatiti částku rovnající se odbytnému. Zavádí se proto

ustanovení, že je-li vyplaceno méně než 24 měsíčních splátek vdovského důchodu, poskytne ústřední sociální pojišťovna v případě zániku důchodu buď vdově nebo dalším oprávněným pozůstalým doplatek doplňující peníz vyplacený z prostředků Ústřední sociální pojišťovny na odbytné.

Zkušenosti ústřední sociální pojišťovny umožnily také přesnější odhad potřebných částek ke krytí správních nákladů spojených s prováděním invalidního a starobního pojištění a dále nákladů na léčebnou péči, a to jak individuální tak všeobecnou léčebnou péči ochranně zdravotní. Vývoj správních nákladů v letech 1926 až 1933 jeví se takto:

Tabulka č. 5.

Rok

Správní náklady

vlastní

refundované něm. pojišťovnám

1926

4, 149. 460-10

10, 874. 585-31

1927

7, 351. 341-95

24, 966. 669-35

1928

10, 969. 717-35

24, 716. 527-04

1929

13, 652. 624-07

30, 937. 730-66

1930

31, 151. 324-55

30, 403. 811-17

1931

26, 935. 357-34

29, 219. 029-13

1932

26, 366. 909-72

28, 389. 802-60

1933

27, 192. 672-35

27, 977. 941-88

1926-1933

146, 769. 407-43

207, 486. 097-14

Správní náklady jsou dvojího druhu: jednak jsou to vlastní, přímé náklady ústřední sociální pojišťovny, jednak jsou to správní náklady refundované nemocenským pojišťovnám za práce pro invalidní a starobní pojištění. Správní náklady vlastní vykazují v roce 1930 mimořádný vzestup, který jest však způsoben tím, že bylo nutno uhraditi náklad spojený s vydáním legitimací, který v tom roce činil Kč 10, 980. 660- a v roce 1931 ještě Kč 1, 003. 143-. V dalších letech se tato mimořádná vydání stále zmenšovala; ovšem vydání pravidelná rok od roku stoupají, neboť jednak dávková agenda stále se rozšiřuje, a to patrně v posledních letech v důsledku hospodářské krise měrou poněkud mimořádně zvýšenou, jednak úhrn platů zaměstnanců ústřední sociální pojišťovny i při nezvýšeném počtu bude dlouhou dobu ještě stoupati, neboť v nynější době jsou zaměstnanci ústřední sociální pojišťovny osoby poměrně mladé. Možno proto podle dosavadního vývoje správních nákladů ústřední sociální pojišťovny a za předpokladu, že změna zákonných předpisů o přestupech pojištěnců bude provedena, počítati v pojistně-matematické bilanci k 1. lednu 1930 a tím, že počátečních 25 mil. Kč delší řadu let ještě poroste.

Druhou částí správních nákladů jsou refundace, což jsou úhrady nemocenským pojišťovnám za přírůstek agendy, způsobený prováděním invalidního a starobního po-

jištění. Stanoviti tyto částky přímo, nebo uvésti alespoň příslušné předpisy a klíče pro jejich stanovení, není možno ani v zákoně, ani na tomto místě, protože zkušenosti dosavadní nemohou býti směrodatné pro celou další budoucnost. Průměrná refundační částka v letech 1929 až 1931 činila asi 30 mil. Kč ročně a v nejbližších letech nedozná tato částka podstatnějších změn, poněvadž administrativa nemocenských pojišťoven se může zjednodušovati jen postupně.

Léčebná péče Ústřední sociální pojišťovny se vyvíjela velmi rychle, což ukazují také částky na ni vynaložené, ústřední sociální pojišťovna provádí v prvé řadě léčebnou péči individuální, a to jak represivní tak preventivní, doplňujíc účelně léčebnou péči nositelů nemocenského pojištění; nemůže ovšem při tom plniti všechny úkoly, které tu jsou, nýbrž musila dosud a bude i nadále nucena omeziti svou péci jen na určité nejnaléhavější úkoly (sanatorní léčení tuberkulosních, příspěvek na léčení lázeňské, na pobyt v ozdravovnách, na ortopedické pomůcky).

Vedle této léčebné péče individuální přispívá ústřední sociální pojišťovna na podporu všeobecných i zvláštních opatření, směřujících k odvrácení předčasné invalidity pojištěnců, k potírání lidových chorob, nebo ku povznesení zdravotního stavu pojištěnců a jejich rodinných příslušníků.

Vývoj nákladů na léčebnou péči byl:

Tabulka č. 6

Rok

Léčebná péče

individuelní

všeobecná

1926

 

-

1927

914. 375-48

50. 000--

1928

8, 653. 850-81

42, 000. 000'-

1929

19, 008. 654-05

-

1930

26, 013. 267-64

18, 000. 000--

1931

30, 894. 318-94

-

1932

23, 645. 699-19

-

1933

25, 532. 872-62

4, 475. 000--

1926-1938

134, 663. 038-64

64, 525. 000--

Z tohoto přehledu je viděti značný vzestup nákladů způsobených stále intensivnějším prováděním léčebné péče. Stanoví se proto, že na léčebnou péči obojího druhu je ročně možno vydati 30 mil. Kč a že tato Částka může ještě po určitou dobu vzrůstati, ovšem ne příliš rychle.

Ze všech těchto úvah plyne, že na správní náklady a na léčebnou péči je zapotřebí roční částky 85 mil. Kč a že lze očekávati,

že po určitou dobu tato částka se bude ponenáhlu zvětšovati. Při tom se upouští od dosavadního způsobu určovati potřebné kvóty v procentech předepsaného pojistného, neboť toto spojení není nijak přirozené. Při poklesu předpisu nelze čekati pokles ani správních nákladů, tím méně pak léčebné péče. Stejně tak není důvodu, aby při vyšším předpisu správní náklady úměrně vzrostly, nebo aby se úměrně zvětšilo vydání na léčebnou péči.

C. Část pojistně matematická.

Východiskem všech úvah o možnostech zlepšení dávek invalidního a starobního pojištění je zjištění jeho stavu, jak se jeví po zkušenostech získaných Ústřední sociální pojišťovnou při provádění dnešního zákona. Jak již ve všeobecné části této zprávy bylo uvedeno, umožnil bohatý statistický materiál v mnoha směrech značné zpřesnění pojistně - matematických výpočtů, přesto však nedostačil k tomu, aby veškeré výpočty byly provedeny na základě zkušeností vlastních. Tam, kde to nebylo možno, byla dosavadní měrná čísla podrobena alespoň zkoumání, zda a do jaké míry vyhovují, po případě zda není možno a účelno nahraditi je daty jinými, která by snad lépe vystihovala skutečnost. Podrobným studiem bylo zjištěno, že dosud - pokud nemá ústřední sociální pojišťovna vlastních statistik - není možno zvoliti údaje skutečnost lépe vystihující, než jak učinila důvodová zpráva k zákonu z roku 1924.

A. Výpočet základních čísel.

1. Početní podklady pro stanovení hodnot pojistného a nároků na důchod invalidní a starobní.

Jeden z nejdůležitějších početních podkladů invalidního a starobního pojištění je řád aktivity, který ovšem není dán přímo, nýbrž je konstruován za určitých předpokladů z tabulky lidové úmrtnosti. Při původních výpočtech bylo použito rakouské tabulky lidové úmrtnosti z r. 1906/1910 a řádu aktivity z ní konstruovaného použito bylo i ve výpočtech k první novele. Jisto je, že úmrtnost obyvatelstva Č. S. R. a tudíž také úmrtnost pojištěnců liší se od úmrtnosti předpokládané. V době výpočtů nebylo však novější tabulky, která by byla odvozena z vlastního materiálu nebo alespoň, jak tomu bylo u tabulky původní, z materiálu zahrnujícího velikou část dnešního území, Č. S. R. Měl-li proto býti proveden odhad, jaký vliv má změna úmrtnosti na finanční stav invalidního a starobního pojištění, muselo býti použito pramenů cizích; nasnadě bylo použiti zkušeností říšskoněmeckých. Důvodů pro to je celá řada a plynou z obdobné hospodářské a sociální struktury obou států. Bylo ovšem při

tom nutno respektovati fakt, že úmrtnost říšskoněmeckého obyvatelstva ukazovala vždy příznivější průběh než úmrtnost obyvatelstva rakouského; vývoj v Německu byl asi o 15 let před rakouským.

První pokus učiněn byl s tabulkou německé úmrtnosti odvozené ze zkušeností let 1924/1926 (Statistik des Deutschen Reichs, Band 360); ukázalo se však, že zvolené pravděpodobnosti invalidisace a pravděpodobnosti výluky z požitku důchodu invalidního není možno aplikovati na tento materiál, takže bylo vůbec vyloučeno z těchto předpokladů konstruovati nový řád aktivity.

Po tomto zjištění bylo přikročeno ke konstrukci nového řádu aktivity za předpokladu, že se úmrtnost pojištěnců řídí podle německé lidové tabulky úmrtnosti z let 1901/1910. Při výpočtech bylo seznáno, že zvolený řád úmrtnosti velmi vhodně doplňuje oba další použité podklady. Nový řád aktivity vykazuje pochopitelně příznivější průběh oproti řádu původnímu, jak jest patrno z tohoto srovnání:

Tabulka čís. 1.

 

Muži

Ženy

Věk

Použito tabulky lidové úmrtnosti rakouské německé rakouské německé

X

 

T2690_14-1.jpg

20

100. 000

100. 000

100. 000

100. 000

30

92. 814

94. 513

91. 489

93. 652

40

84. 368

87. 370

80. 910

84. 654

50

71. 583

75. 101

67. 483

72. 378

60

48. 962

52. 066

42. 599

47. 503

70

14. 709

16. 298

9. 021

11. 800

80

973

1. 200

   
T2690_14-2.jpg T2690_14-3.jpg

Tabulky čís. 3, 4.

Individuelní pojistné pro základní částku 100*- a pro zvyšovací částky 1- ročně.

Tab. čís. 3.

Tab. čís. 4.

Muži

Ženy

Řád aktivity odvozený z tabulky lidové úmrtnosti rakouské 1906/1910.

T2690_14-4.jpg

T2690_14-5.jpg

T2690_14-6.jpg

T2690_14-7.jpg

T2690_14-8.jpg

T2690_14-9.jpg

T2690_14-10.jpg

T2690_14-11.jpg

T2690_14-12.jpg

T2690_14-13.jpg

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

15

0, 7264

0, 3680

2, 8500

1, 1055

15

0, 4492

0, 2272

5, 7616

1, 9170

20

0, 9716

0, 4436

3, 7884

1, 2880

20

0, 6054

0, 2760

7, 7137

2, 1949

26

1, 3172

0, 5356

4, 9839

1, 4904

25

0, 8287

0, 3363

10, 0691

2, 4794

30

1, 8168

0, 6479

6, 5628

1, 7148

30

1, 1561

0, 4114

12, 7828

2, 7677

35

2, 5680

0, 7874

8, 7883

1, 9649

35

1, 6530

0, 5056

16, 3056

3, 0634

40

3, 7577

0, 9643

12, 0667

2, 2396

40

2, 4469

0, 6260

21, 2299

3, 3562

46

5, 7806

1, 1944

17, 0374

2, 5309

45

3, 8155

0, 7854

28, 8578

3, 6251

50

9, 6151

1, 5059

24, 8861

2, 8228

50

6. 4749

1, 0091

39, 2318

3, 8273

55

18, 2862

1, 9496

38, 3094

3, 0805

55

12, 7895

1, 3538

65, 9706

3, 8838

60

46, 1554

2, 6132

65, 7880

3, 2184

60

34, 7644

1, 9416

81, 3696

3, 6238

Řad aktivity odvozený z tabulky lidové úmrtnosti německé 1901/1910.

15

0, 7913

0, 4010

2, 8173

1, 1169

15

0, 5688

0, 2879

5, 8821

2, 0128

20

1, 0513

0, 4802

3, 7236

1, 2966

20

0, 7590

0, 3463

7, 8048

2, 2932

25

1, 4158

0, 5758

4, 8875

1, 4963

25

1, 0292

0. 4181

10, 1438

2, 5829

3O

1, 9409

0, 6923

6, 4330

1, 7186

30

1, 4225

0, 5067

12, 8681

2, 8788

35

2, 7276

0, 8366

8, 6138

1, 9673

35

2, 0147

0, 6169

16, 4154

3, 1846

40

3, 9702

1, 0192

11, 8328

2, 2432

40

2, 9532

0, 7566

21. 3790

3, 4909

45

6, 0797

1, 2567

16, 7468

2, 5415

45

4, 5564

0, 9395

28, 5942

3, 7798

60

10, 0673

1, 5776

24, 5948

2, 8489

50

7, 6412

1, 1936

39, 7251

4, 0165

55

19, 0490

2, 0327

38, 3050

3, 1353

55

14, 8506

1, 5772

57, 3983

4, 1276

60

47, 7451

2, 7076

67, 2276

3, 3055

60

39, 3207

2, 2099

86, 4814

3, 9303

Použitá čísla ak jsou:

Tabulka čís. 2.

k

T2690_14-14.jpg

65

0, 55

66

0, 15

67

0, 10

68

0, 08

69

0, 06

70

0, 04

71

0, 02

Výpočty provedeny byly podle obou řádů aktivity (při 4 1/2% úrokové míře); výsledky jsou obsaženy v tabulkách č. 3 a č. 4. Je z nich zřejmo, že jak u invalidního, tak u starobního důchodu snížení úmrtnosti vede ke zvýšení pojistného.

Vliv zlepšení úmrtnosti na pojistné potřebné k úhradě ostatních dávek, hlavně k úhradě důchodů pozůstalých a k úhradě výbavného, nebyl početně blíže zkoumán. Při odhadu je nutno míti zřetel na to, že sice hodnota zaplaceného pojistného, t. j. T2690_14-15.jpg se zvětší, avšak že se pravděpodobně zvětší také hodnota nákladu. U výbavného je tomu zcela určitě tak, neboť ze

vztahuT2690_14-16.jpgplyne, že

v důsledku vzrůstu číselT2690_14-17.jpgroste hodnota T2690_14-18.jpg a tudíž takéT2690_14-19.jpgU hodnoty nároků

na důchod pozůstalých je pak nutno přihlédnouti k tomu, že úmrtnost vdov i dětí musí býti posuzována podle příznivějších podkladů, odpovídajících podkladům zvoleným pro řád aktivity, což velmi pravděpodobně vyváží z větší části snížení plynoucí z nižší úmrtnosti pojištěnců. Je možno bezpečně očekávati, že pojistné pro ostatní dávky nevykáže vzrůstu jako pojistné pro důchod invalidní a starobní, avšak snížení postačí nanejvýše vyrovnati zvýšení vzniklé z důchodu invalidního a starobního. Zjištěné výsledky je proto možno rekapitulovati takto:

Zlepšeni úmrtnosti pojištěnců ústřední sociální pojišťovny oproti předpokladům zcela určitě neznamená pro pojištění zisk a naopak respektování této okolnosti nutí spíše k opatrnosti při stanovení pojistného.

Je nutno ještě připomenouti, že změna lidové úmrtnosti neplyne jen ze změn úmrtnosti osob aktivních, ale že jistě stej-

ně je výsledkem změn úmrtnosti invalidů, t. j. změn čísel T2690_14-20.jpgkterá udávají

pravděpodobnosti výluk z požitku důchodu invalidního. Tato nebylo možno nahraditi čísly novějšími, neboť pokus, který byl učiněn v Německu o nové odvození těchto čísel z novějších výsledků, byl proveden pro obě pohlaví společně & nebylo proto možno ho použíti.

Stejnými otázkami zabývala se švédská komise pro revisi národního pensijního pojištění, která na základě vlastních statistik dospěla taktéž k výsledku, že zlepšení úmrtnosti a současně pozorované snížení pravděpodobností invalidisace nevede k snížení nákladů sociálního pojištění. Vyšší zatížení vznikající z invalidních a starobních důchodů může nanejvýš býti jen vyváženo úsporou na důchodech pozůstalých. *)

Ježto nebylo možno získati novějších početních podkladů vhodných a navzájem korespondujících bylo nutno a účelno ponechati dosavadní statistické podklady pro výpočet základních čísel, hodnot pojistného a důchodu invalidního a starobního a spokojiti |se toliko některými výsledky z vlastního pozorování.

Při důchodu invalidním bylo však tentokráte již možno respektovati podmínku, že invalidní důchod napadá až po vyčerpání nemocenského. Statisticky bylo zpracováno 25. 000 důchodů invalidních, přiznaných do konce února 1932, a zjištěno, kolik měsíců průměrně v jednotlivých věkových skupinách důchod odpočívá. Výsledek byl:

Tabulka čís. 5.

Věk

Průměrná doba odpočívání inv. důchodu v měsících

Muži

Zeny

-20

7- 68

9- 22

21-25

7, 50

8, 31

26-30

7, 23

8, 39

31-35

7, 05

7, 28

36-40

6, 65

6, 52

41-45

6, 65

5- 61

46-50

5, 82

4, 75

51-55

4, 58

3, 48

56-60

3, 23

2, 38

61-

2. 41

2, 20

*) Také teoreticky byla tato otázka diskutována - viz na příklad J. Buliny: "Remarque au sujet de la théorie de l'invalidité" v I. ročníku Aktuárských věd, ve kterém autor na určitých případech ukazuje, že změna invalidisace provázená současnou změnou úmrtnosti invalidů nemá vlivu na hodnotu invalidního důchodu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP