Čtvrtek 18. prosince 1930

35. V přechodné době až do vydání zákona o kulturní a školní samosprávě pro národnosti buďtež do jednotlivých oborů ústřední správy školství povoláváni důvěrníci všech národností ve státě.

36. Vláda se vybízí, aby neprodleně vyřídila všechny žádosti o zřízení německých menšinových škol.

Ke kap. XI:

Sen. dr Hilgenreinera a druhů:

37. Vláda se vybízí, aby z částky 3,735.900 Kč, zařazené v tit. 12, § 9, pol. 2 věnovala katolickému rolnickému svazu 50.000 Kč na časopis "Bauernbündler".

Sen. Teschnera a druhů:

38. Vláda se vybízí, aby z přebytků běžného rozpočtu, z větších příjmů na daních, dávkách, clech atd. zřídila fond pro bezúročné hospodářství a aby tomuto fondu poukázala také dosavadní přímé subvence polovinou jejich dosavadní výše. Z tohoto fondu poskytuje vláda bezúročné půjčky obcím, okresům a korporacím všeho druhu proti splacení půjčky do 25 let. Správou pověřuje se ministerstvo financí. Kontrolu provádějí rozpočtové výbory obou komor.

39. Ministerstvo zemědělství se vybízí, aby ředitelstvím státních lesů a statků nařídilo, aby odvolala zákaz sbírání klestí a lesních plodin, od staletí odvyklého, který byl vydán během posledních let v některých krajích, a aby dovolení k tomu nebylo vázáno na šikanující podmínky.

40. Ministerstvo se vybízí, aby bez průtahu provedlo zařadění a povýšení německých lesníků ve státní lesní a dozorčí službě a aby při tom v prvé řadě přihlíželo ke služební kvalifikaci.

41. Ministerstvo zemědělství se vybízí, aby německému školství věnovalo větší pozornost a aby rozsáhlejší měrou než dosud zemědělské školy vyššího i nižšího stupně v německém jazykovém území zřizovalo, zvelebovalo anebo soukromé vzdělávací ústavy obcí anebo korporací přiměřenými subvencemi podporovalo.

42. Vláda se vybízí, aby k podpoře zemědělství přivolila k odpisům daňových nedoplatků, zbývajících dávek z majetku a ke snížení daní, a aby obzvláště malorolníkům přiznala tyto úlevy také pro rok 1930.

Ke kap. XII:

43. Vláda se vybízí, aby státnímu pozemkovému úřadu udala směrnice, aby v prvé řadě bral zřetel na okresy a obce, v jejichž katastrálním území leží zabraný majetek lesní.

44. Správa pozemkového úřadu budiž rozpuštěna a nahrazena novou správou, složenou podle národnostního klíče obyvatelstva. Tato nechť podrobí důkladnému přezkoumání a revisi dosavadní činnost přidělování půdy, kolonisačního a zaopatřovacího fondu.

45. Vláda se vybízí, aby pozemkovému úřadu nařídila, aby co nejrychleji vyřídil žádosti o příděly, po celá léta projednávané.

46. Vláda se vybízí, aby působila k tomu, aby župní paritní komise pro zemědělské a lesní úředníky, zřízence a dělníky zabraných statků, zřízené podle zákona ze dne 29. února 1920, č. 126 bezodkladně projednaly podaná odvolání a bezodkladně o nich rozhodly.

47. Správa pozemkového úřadu budiž rozpuštěna a nahrazena novou správou, složenou podle národnostního klíče obyvatelstva.

Ke kap. XIII:

48. Ministerstvo se vybízí, aby na místě zákona ze dne 14. ledna 1910 připravilo jednotný zákon o zavírání obchodů, který stanoví zavírání obchodů v 6 hodin.

49. Ministerstvo se vybízí, aby zrušilo nařízení rak. ministerstva obchodu ze dne 28. dubna 1910, které dovoluje prodloužení doby zavírání obchodů v lázeňských místech Karlových Varech, Mariánských lázních a Františkových lázních.

50. Ministerstvo se vybízí, aby změnou § 114 živn. řádu uložilo obchodním gremiím a společenstvům za povinnost sjednávati s hromadami pomocníků kolektivní smlouvy.

51. Při udílení subvencí a cestovních stipendií na podporu živností, jakož i při všech mimořádných opatřeních na podporu a ochranu živností poskytnut budiž německým organisacím přiměřený podíl podle národnostního klíče obyvatelstva.

52. Při udělování subvencí ze "živnostenského fondu", jakož i při všech mimořádných podporách na ochranu živností budiž německým organisacím poskytován přiměřený podíl podle klíče obyvatelstva.

53. Ministerstvo se vybízí, aby dalo §u 75 živn. řádu nové znění, kterým se stanoví nedělní klid pro celé státní území.

54. Ministerstvo se vybízí, aby číselný poměr pro obchodní učedníky stanovilo zákonem, a to tak, aby

na 1-2 pomocníky připadl 1 učedník,

na 3-5 pomocníků připadli 2 učedníci,

na 6-10 pomocníků připadli 3 učedníci,

na 11-20 pomocníků připadli 4 učedníci,

na více než 20 pomocníků připadlo 5 učedníků.

Majitelé obchodních živností, kteří nezaměstnávají žádného pomocníka, nesmějí míti žádného učedníka. Výjimky jsou možny a přípustny jen se souhlasem příslušné hromady pomocnické.

Ke kap. XIV:

55. Při zadávání státních dodávek a prací budiž, je-li možno vybrati mezi několika uchazeči, zachováván poměr podle národnostního klíče.

56. Příspěvky pro státní stavby silnic, mostů a regulace řek rozděleny buďtež na jednotlivé země podle daňové poplatnosti těchto zemí.

Ke kap. XV:

57. Ministerstvo pošt se vybízí, aby bez prodlení zahájilo automatisaci velkých telefonních ústředen na venkově, jako v Chebu, Karlových Varech, Teplicích-Šanově, Liberci, Ústí, Jablonci, Děčíně-Podmoklech, Opavě, Krnově atd.

58. Ministerstvo pošt se vybízí, aby pro zřízení moderní městské poštovní budovy v Chebu zařadilo do státního rozpočtu 1931 jako první splátku stavebního nákladu částku 1 milionu Kč.

59. Ministerstvo pošt se vybízí, aby v zájmu bezpečného doručování novin a tiskopisů nařídilo poštovním úřadům, aby tyto poštovní zásilky byly adresátům řádně dodávány, a že poznámku "nepřijímá se" smí napsati vlastnoručně jen adresát anebo jeho zástupce.

60. Ministerstvo pošt se vybízí, aby zřídilo poštovní autobusové spojení Sušice-Hartmanice-Železná Ruda a další spojení Černá-Dolní Vltavice-Frymburk-Německý Rychnov, anebo aby alespoň vyhovělo soukromým žádostem o koncesi pro tuto trať.

61. Ministerstvo pošt se vybízí, aby v duchu nové doby s urychlením přepracovalo zákon o radiu ze dne 20. prosince 1923, č. 9 Sb. z. a n. ex 1924, a aby jej před jeho projednáváním v obou komorách parlamentu učinilo přístupným také příslušným odborným svazům, jak svazu posluchačů radia, tak také kruhům živnostníků a obchodníků, interesovaných na radiu, aby k němu zaujaly stanovisko. V tomto zákoně obsažena buďtež také ochranná opatření.

62. Automatisace menších telefonních ústředen obzvláště v odlehlých průmyslových obcích budiž dalekosáhle podporována a urychlena.

65. Ministerstvo pošt se vybízí, aby v zájmu více než 80.000 německých předplatitelů na rozhlas přikročilo ke zřízení německého vysílače v německém jazykovém území; pokud se tak nestane, budiž dosavadní doba vysílání u nynějších pěti českých vysílačů prodloužena alespoň na 3 hodiny denně a německým kruhům přiznán také přiměřený vliv na program vysílání. Při tom budiž vzat zřetel k požadavku po větším přibírání německých umělců a přednášečů a po častějším vysílání z větších německých divadel v Praze, Brně, Karlových Varech, Teplicích-Šanově, Ústí, Liberci, Opavě.

Ke kap. XVI:

Sen. dr Hilgenreinera a druhů:

64. Ministerstvo železnic se vybízí, aby v mezinárodních jízdních řádech usnadnilo vyhledání západočeských lázní tím, že kromě českých jmen lázeňských míst bude uveden i název německý, a to nejen v překladu v závorce, nýbrž i v seznamu po případě s poukazem k českému názvu.

Sen. Teschnera a druhů:

65. Ministerstvo železnic se vybízí, aby věnovalo větší pozornost vybudování dopravní sítě v sudetských zemích. Obzvláště žádá se za zřízení těchto spojů:

1. Stavba dráhy Opava-Bílovec přes Hradec,

2. Horní Benešov-Bruntál,

3. Albrechtice - Heřmanovice - Cukmantl,

4. Budišov nad Budišovkou-Dvorce-Moravský Beroun,

5. provedení tratí v Rudohoří, projektovaných od mnoha let,

6. železniční spojení Karlovy Vary-Bochov.

66. Ministerstvo železnic se vybízí, aby na všech místech s německou menšinou, podle jazykového zákona kvalifikovanou, u všech nápisů na nádražích, úředních místnostech, pokladnách atd. německému jazyku dopřálo místo, které mu náleží. Totéž platí pro pohraniční nádraží Břeclava a pro všechny velké stanice, od nichž odbočují tratě vedoucí do německého území, tak na příklad stanice, Přerov, Plzeň, Budějovice atd.

Ke kap. XVII:

67. Vláda se vybízí, aby co nejdříve předložila osnovu zákona, ve které se stanoví oznamovací povinnost a přesné přezkoušení pro každé zastavení a omezení podniku, zaměstnavatelům se ukládá za povinnost, aby dodržovali zákonem stanovenou lhůtu mezi přihlášením a provedením zamýšleného zastavení podniku a ve kterém se zároveň také stanoví citelné tresty za nedodržování těchto předpisů.

68. Vláda se vybízí, aby předložila osnovu zákona o změně § 82 živn. řádu ve smyslu návrhu Kaspera, Krebse a soudruhů.

69. Vláda se vybízí, aby co nejdříve provedla změnu nynějšího zákona o sociálním pojištění osnovou zákona v tom smyslu, že se všichni dělníci, obzvláště mladiství a domáčtí dělníci, při poslední novelisaci vyloučení, do sociálního pojištění zase pojímají, hranice stáří snižuje a důchody, obzvláště počáteční důchody, zvyšují.

70. Vláda se vybízí, aby předložila osnovu zákona, kterým se stanoví zvýšení podpory přestárlých alespoň na ročních 2.400 Kč pro osobu.

71. Vláda se vybízí, aby předložila osnovu zákona o lepším placení za hodiny přes čas.

72. Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby co nejdříve ujednalo dohodu za účelem osvobození československých státních občanů, kteří pracují v Německu, od placení příspěvků na pojištění pro případ nezaměstnanosti.

73. Vláda se vybízí, aby připravila pronikavou reformu zprostředkování práce ve smyslu obligatorního zprostředkování práce.

74. Vláda se vybízí, aby vytvořila zvláštní fond pro případy krise na podporu dělníků zaměstnaných zkrácenou dobu pracovní.

75. Vláda se vybízí, aby konečně přistoupila ke zřízení komor dělnických a zaměstnaneckých.

76. Vláda se vybízí, aby vypracovala osnovu zákona o obligatorním pojištění pro případ nezaměstnanosti.

77. Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby co nejdříve vypsalo řádné volby do sociálních pojišťoven.

78. Vláda se vybízí, aby zrušila zákon na ochranu domácího trhu práce.

79. Vláda se vybízí, aby co nejdříve předložila návrh na rozšíření povinného úrazového pojištění na všechny dělníky, obzvláště na zemědělské a lesní dělníky.

80. Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby urychlilo vydání prováděcího nařízení k § 176 žák. o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců z r. 1929.

81. Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby co nejdříve zahájilo novelisaci zákona o obchodních pomocnících z roku 1910.

82. Vláda se vybízí, aby předložila senátu osnovu zákona, kterým se nařizuje v celém státě nedělní klid pro obchodní pomocníky.

83. Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby co nejdříve vydalo nařízení, kterým se výpovědní lhůta podle zákona o obchodních pomocnících z r. 1910 stanoví na 6 týdnů a při pětileté služební době na 3 měsíce před kalendářním čtvrtletím.

84. Vláda se vybízí, aby dobu zavírání obchodních místností pro zaměstnance činné v obchodu jednotně upravila.

85. Vláda se vybízí, aby ve lhůtě nejkratší provedla novelisaci zákona o pensijním pojištění soukromých úředníků (viz návrh F. Kohlera a soudr.).

86. Vláda se vybízí, aby co nejdříve předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona o kolektivních smlouvách (viz návrh Kohlera, Kaspera a soudr.).

87. Vláda se vybízí, aby v nejkratší lhůtě pečovala o zřízení německého inspektorátu pro veřejné zprostředkování míst.

Ke kap. XIX:

Sen. dr Hilgenreinera a druhů:

88. Vláda se vybízí, aby z obnosu 2,630.000 Kč, zařazeného v tit. 1, § 1, pol. 8, věnovala německému křesťanskému svazu turnérskému částku 100.000 Kč.

Sen. Teschnera a druhů:

89. Aby se profesorům tělocviku umožnilo dodatečné vzdělání, nechť ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy se postará o zřízení německé vysoké školy pro tělocvik.

90. Ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy se vybízí, aby všem obcím zákonem uložilo za povinnost obligatorní zřizování hřišť.

91. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby v dohodě s ministerstvem školství zákonem zavedlo vyučování v plování na školách všeho druhu a aby poskytovalo subvence pro nutné zřizování anebo rozšiřování plováren.

92. Postátnění veškerého zdravotnictví bylo zákonem ohlášeno. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby přesně omezilo obor kompetence mezi státem a jednotlivými samosprávnými korporacemi, a aby zdravotnictví upravilo zákonem, při čemž bylo by vzíti dalekosáhlý zřetel na samosprávu obcí.

93. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby odstranilo přímo chaotické poměry v oboru poraden a aby zařízení, která přicházejí v úvahu, zachovávajíc zásadu samosprávy sloučilo v jednotný pracovní systém, při čemž budiž cílem zřizovati alespoň v každém zdravotním obvodu jednu poradnu pro matky a dítky a jednu poradnu pro potírání lidových chorob.

94. Ministerstvo zdravotnictví nechť v dohodě s ministerstvem sociální péče zahájí přípravné práce pro zřízení německé školy sociální péče.

95. Ministerstvo zdravotnictví nechť podporuje společnost pro zřízení a udržování německého domu lékařů v Praze stejným způsobem jako český dům lékařů.

96. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby výboru pro zdravotnictví předložilo výkaz o percentuelním podílu Němců na úřednických a zřízeneckých místech svého resortu.

97. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby prohlásilo, zdali se připojuje k názoru okresního soudu v Teplicích a k někdejšímu rozhodnutí nejvyššího správního soudu ze dne 2. července 1917, č. 18.593, že nemocnice, nemocnice pro epidemické nemoce a zemské úřady nejsou oprávněny žádati náhradu léčebného při epidemických nemocech od příslušníků anebo od obcí, ježto na základě zákona dlužno hraditi náklady dozoru a isolování osob z nákazy podezřelých z peněz státních, k čemuž podle názoru soudů také beze vší pochybnosti náleží léčebné. V kladném případě bylo by o tom vyrozuměti ústavy a úřady.

98. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby v dohodě se zúčastněnými ministerstvy zákonem nařídilo obcím, které mají alespoň 3.000 obyvatelů, aby zavedly na školách ošetřování žactva školními zubními lékaři a bylo by tuto péči vybudovati jako okresní ústavy.

99. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby v dohodě s ministerstvem školství nařídilo všem obcím, které mají alespoň 1.000 obyvatelů, zákonitou povinnost zavésti službu školních lékařů.

100. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby v dohodě se zúčastněnými ministerstvy upravilo jednotně subvencionování staveb vodovodů, a to odstupňovaně podle obecních a skupinových vodovodů, při čemž vodovody s čerpacími stanicemi nechť obdrží subvence alespoň o 10% vyšší nežli horské vodovody.

101. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby ustanoveními zákona usnadnilo vyvlastňování pramenů a ochranných rayonů pro vodovody, jakož i aby v zájmu všeobecném stanovilo sumy, které dlužno poskytnouti jako odškodné.

102. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby v dohodě se zúčastněnými ministerstvy zvýšilo státní subvence pro stavbu kanalisací a filtračních stanic na 40% stavebního nákladu.

103. Vzhledem k nerovnoměrnému zatížení a k finanční situaci obcí budiž úplně zrušena povinnost platiti pětinu ošetřovacích útrat ve smyslu § 21 zákona ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb. z. a n.

104. Ministerstvo zdravotnictví se vybízí, aby parlamentu podalo zprávu o rozdělení subvencí, vyplacených v letech 1924-1930.

Ke kap. XX:

Sen. dr Hilgenreinera a druhů:

105. Vláda se vybízí, aby ihned obnovila úplnou a neobmezenou volnost stěhování pensistů, není-li s tím spojeno žádné zatížení státního rozpočtu.

106. Vláda se vybízí, aby až do zákonité úpravy provisí a pensí provisionistům, vdovám a sirotkům po hornících státních dolů a hutí vyplácela těmto provisionistům, vdovám a sirotkům drahotní, mimořádnou a nouzovou výpomoc ve výši poskytované až do 31. července 1926.

Sen. Teschnera a druhů:

107. Ministerstvo financí se vybízí, aby provádějíc zákon č. 70 ex 1930 resp. vládní nařízení č. 96 ex 1930 nařídilo úřadům v úvahu přicházejícím, aby staropensistům ze stavu úředníků celních a úředníků finanční stráže při vyrovnávání jejich odpočivných požitků započítávaly nejen služební léta úřednická, nýbrž také služební léta, ztrávená ve stavu mužstva.

108. Ministerstvo financí se vybízí, aby provádějíc zákon č. 70 ex 1930 resp. vládní nařízení č. 96 ex 1930 započítávalo nové pensijní požitky také úředníkům berním, kteří před rokem 1919 šli na odpočinek, podle skupiny C, do které byli ještě přeřazeni berní úředníci, sloužící ještě roku 1919.

109. Úředníkům finanční stráže a celním úředníkům, kteří šli na odpočinek před 1. červencem 1914 a platí za staropensisty, buďtež při provádění nového zákona o pensistech č. 70 ex 1930 nové pensijní požitky počítány tak, jako úředníkům téže kategorie, kteří po zmíněném datu až do nejnovější doby šli na odpočinek.

110. Ministerstvo financí se vybízí, aby zrušilo ustanovení § 20, odst. 5 vládního nařízení č. 96/1930, podle kterého staropensistům, kteří se při přestupu na odpočinek nalézali ve vedoucím postavení na některé obecné a měšťanské škole, přísluší funkční přídavek platný v oné době a nikoli platný v době nynější. To již proto, poněvadž podobného rozlišování pensijní základny u funkčních přídavků správců a ředitelů státních odborných a středních škol nebylo.

Ke kap. XXI:

Sen. dr Hilgenreinera a druhů:

111. Ministr financí se vybízí, aby připravil návrh zákona, kterým se postupně ruší daň z obratu a daně spotřební, a pokud toho bude třeba, nahrazují se daněmi jinými.

Sen. Füssyho a druhů:

112. Senát račiž se usnésti:

Vláda se vybízí, aby během 3 měsíců Národnímu shromáždění republiky Československé za účelem modifikace zákona o všeobecné dani nápojové předložila návrh, podle kterého víno v tuzemsku vyráběné na léta 1930 až 1933 bylo úplně osvobozené od všeobecné daně nápojové.

Sen. Teschnera a druhů:

113. Vláda se vybízí, aby úpravu mzdy dělnictva tabákové režie, vydanou na základě § 210 zákona ze dne 24. června 1926, č. 103, co do mzdy podrobila revisi a stanovené základní mzdy zvýšila alespoň o 25%.

114. Vláda se vybízí, aby úpravu mzdy dělnictvu tabákové režie, vydanou na základě § 210 zákona ze dne 24. června 1926, č. 103, co do zařadění dělnictva do mzdových skupin podrobila revisi a aby dělnictvo podle návrhů organisací dělnictva, předložených ústřednímu ředitelství tabákové režie, přeřadila do vyšších mzdových skupin.

115. Vláda se vybízí, aby ke mzdám, stanoveným úpravou mezd pro dělnictvo tabákové režie, povolila čtvrtletní drahotní přídavky ve výši 100 Kč.

116. Vláda se vybízí, aby úpravu mezd dělnictva tabákové režie co do stanovení základní mzdy podrobila revisi a aby se usnesla na zásadě, že, stoupne-li výkonnost ve výrobě, nastati má percentuelní zvýšení základní mzdy.

117. Vláda se vybízí, aby provádějíc zákon o 13. měsíčním služném dbala toho, aby dělnictvo tabákové režie ve svých dosavadních obdobných požitcích nebylo poškozeno a že ženám dělníků a zřízenců, zaměstnaných v tabákové režii nebo ve státní službě, pokud samy jsou ve službách tabákové režie, tato remunerace přísluší.

118. Vláda se vybízí, aby § 6, odst. 2 mzdové úpravy dělnictva tabákové režie, pokud jde o starobní přídavky, změnila v ten smysl, že nárok na zvýšený starobní příspěvek počíná ve stejném týdnu, do kterého spadá rozhodný den.

119. Vláda se vybízí, aby § 7, odst. 1 mzdové úpravy dělnictva tabákové režie co do započitatelných absencí změnila v ten smysl, že se během jedné periody pro starobní přídavek započítávají všechny absence až do 33 půldnů bez ohledu na dobu absencí během jednoho roku.

120. Ministr financí se vybízí, aby ústřednímu ředitelství tabákové režie přikázal, aby omezilo pokud možno každé zvýšení výkonnosti při výrobě, poněvadž toto jde na úkor pracovní schopnosti dělnictva a musí míti účinek na kvalitu výrobků.

121. Ministerstvo financí se vybízí, aby ústřednímu ředitelství přikázalo, aby zatížení dělnictva, způsobené zvýšenou výkonností, dělnictvu nahradilo zkrácením pracovní doby, a aby věnovalo plnou pozornost otázce všeobecného zkrácení pracovní doby.

122. Ministerstvo financí se vybízí, aby ústřednímu ředitelství tabákové režie přikázalo, aby upustilo od všech úsporných opatření co do pracovních sil, a aby přijímalo mužské a ženské pracovní síly přihlížejíc k dělníkům a čekatelům, kteří jsou v místě usazeni.

123. Ministerstvo financí se vybízí, aby nařídilo ústřednímu ředitelství tabákové režie, aby zrušilo opatření učiněná pro zjednodušení výroby a tak zvané lepení cigaret, poněvadž zjednodušení manipulace a lepení cigaret jde namnoze na úkor kvality výrobků.

124. Ministerstvo financí se vybízí, aby dělnictvu tabákové režie, které dovršilo 35. služební rok, nedosáhlo však 60. roku věku, povolovalo pensionování bez průkazu invalidity.

125. Ministerstvo financí se vybízí, aby § 50, odst. 2 pracovního řádu pro tabákové továrny a § 8, odst. 1 pensijního normálu dělnictva tabákové režie změnilo v ten smysl, že se ženskému dělnictvu při ztrátě státního občanství následkem provdání s cizozemcem zachovává nabytý nárok na odpočivné.

126. Ministerstvo financí se vybízí, aby dary z milosti, přiznané bývalým dělníkům a dělnicím tabákové režie, přiměřeně zvýšilo a blahovolně přiznávalo propuštěným.

127. Ministerstvo financí se vybízí, aby všechny žádosti, podávané ve smyslu § 9, odst. 7 mzdové úpravy dělnictva tabákové režie za výchovné pro děti ženského dělnictva, co nejrychleji a blahovolně vyřizovalo.

128. Ministerstvo financí se vybízí, aby dělnictvu, které během roku odchází na odpočinek, bez zvláštní žádosti poukazovalo podíl na remuneraci, který připadá na pracovní dobu v tomto roce ztrávenou.

129. Ústřední ředitelství tabákové režie se vybízí, aby vyhovělo požadavkům osob, pojištěných u továrních nemocenských ústavů, po zlepšení léčebné péče, po zavedení profylaktické léčebné péče, po svobodné volbě ustanovených lékařů a zrušení rayonování, po zřízení vlastních ozdravoven jakož i prázdninových kolonií pro pojištěnce a příslušníky rodin, po vybudování továrních ambulatorií a aby připravilo opětné přičlenění pensionovaných osob k nemocenskému pojištění.

130. Ústřední ředitelství tabákové režie se vybízí, aby pečovalo o zřizování mateřských škol, koupelen a léčebných lázní, továrních kuchyní a o vybavení těchto zařízení, a aby u vlády působilo k tomu, aby tovární kuchyně byly osvobozeny od daně z obratu.

131. Ústřední ředitelství se vybízí, aby nařídilo správám továren, aby při přijímání pracovních sil dávaly přednost domácímu, v místě usazenému obyvatelstvu, a aby při tom, pokud jde o národnost čekatelů, braly za podklad národnostní klíč obyvatelstva.

132. Ministerstvo financí se vybízí, aby co nejdříve zase zahájilo s městskou obcí karlovarskou vyjednávání stran přeložení státního celního úřadu resp. zřízení takového úřadu, která již od let trvají a vždy zase byla přerušena, a aby je také v zájmu státu ve vzájemné dohodě rozřešila.

133. Ministerstvo financí se vybízí, aby nařídilo, aby při zadávání uprázdněných a nově zřizovaných tabáčních trafik v německém území v prvé řadě brán byl zřetel k německým válečným poškozencům podle stupně jejich nemajetnosti.

134. Generální ředitelství tabákové režie se vybízí, aby při přijímání dělníků a úřednických čekatelů větší měrou než dosud přihlíželo k německým uchazečům.

135. Ministerstvo financí nechť co nejdříve předloží návrh, podle kterého se zrušují dávky ze služebních požitků zaměstnanců.

136. Ministerstvo financí se vybízí, aby parlamentu předložilo vyúčtování t. zv. dodatečného sanačního fondu až včetně 31. prosince 1930.

137. Ústřední ředitelství státní tabákové režie se vybízí, aby při vyměření základní mzdy dělníků přihlédlo k té okolnosti, že při každém zvýšení výkonnosti strojů souběžně nastává také zvýšení výkonnosti pracujících osob, a aby tudíž provedlo automaticky percentuelní zvýšení základní mzdy.

138. Ministerstvo financí se vybízí, aby s největším urychlením provedlo době přiměřenou novelisaci předpisů o poplatcích a důchodkového práva trestního.

Ke skupině II, § 1:

139. Generální ředitelství tabákové režie se vybízí, aby při přijímání dělníků a úřednických čekatelů více než dosud přihlíželo k německým uchazečům.

Předseda (zvoní): Uděluji slovo panu zpravodaji sen. Stodolovi k doslovu.

Zpravodaj sen. Stodola: Slávny senát! Odznely slová debaty, ktoré viedly sa z najvyššieho hladiska, boly objektivné a konštruktivné.

Jeden celý rok bude pre našu hospodársku nosnosť, pre našu hospodársku štruktúru, pre náš hospodársky život náš rozpočet zas ideologiou, koľajou, smernicou.

Prosím za odpustenie, že nemôžem pre pokročilosť času venovať toľko pozornosti našej debate, koľko by ona zasluhovala.

Keď pozreme, slávny senát, z istého ďaľšieho hľadiska na náš rozpočet, vidíme v ňom predovšetkým jednu veľkú smernicu, liniu konštruktivity. Aktivita nášho rozpočtu pod Englišom je dnes už tradicia. Mňa teší ten veľký záujem, ktorý venuje senát rozpočtu. Všetkých pánov rečníkov bolo 59, ďaleko viacej ako v predošlé roky. V debate predovšetkým bol vytýkaný rozpor medzi zvyšovacou tendenciou rozpočtu a depresiou hospodárskou. Hovorili páni sen. inž. Havlín, Danko, Trnobranský, Pánek, Sechtr, Thoř. Srovnaním s rozpočtami iných štátov ukázal som už v úvodnej reči, že my ideme asi tak strednou cestou.

Pokrok preniknutia nášho národa demokraciou bola naša tradicia, ako spomínal pán sen. Habrman. Preto my neblúdíme v politickej hmle, ktorá škrtí a nivočí. My veľmi dobre vieme, čo chceme, a to je zachovať životnú mieru pracujúceho ľudu, úradníctva a sriadenectva, udržať a zachovať sa medzi veľkými mlynskými kameňami svetového hospodárstva. V debate bolo spomenuté, a boli to páni sen. dr Hilgenreiner, dr Medinger a tiež aj pán sen. Habrman ministerstva zahraničných vecí. Naša zahraničná politika má stránku politickú a hospodársku. Zmienil som sa o tom obšírne v rozpočtovom výbore. Vývoj udalostí dokazuje, že naša zahraničná orientácia je správna. V našej zahraničnej politike stojíme na podklade ideologie Sväzu národov. Sme stúpencami medzinárodnej solidarity vzájomného porozumenia, sblíženia a ocenenia. K debate kulturnej a o školstve, v ktorej hovorili pánovia sen. Krejčí, Šelmec, Časný, Žiška, inž. Marušák, dr Feierfeil, Merta, Danko, Dyk, dr Reyl, Curkanovič, dr Bačinský, dr Milota, Pocisk, dr Rehák, som tak smelý poznamenať, že mravné obrodenie a pokrok v súťažeschopnosti v živote hospodárskom je úkolom nášho školstva a odborného vzdelania. V pokrokovosti nesmieme ísť do radikálnosti za každú cenu. Slovák na pr. chce žiť svojou prirodzenosťou. My nesmieme spustiť so zreteľa, že na pr. náš ľud slovenský lpie na tradicii a na viere. Darmo bolo by o tom debatovať, aký problém je Slovensko. Slovensko je problém výchovy kulturnej a konečne aj problém hospodárskej osvety. V ťažkej dobe kríze musíme znova akcentovať, že pravá demokracia musí sa opierať o vzdelanie a kulturny pokrok, v tomto práve vidím záchranu nášho parlamentarizmu, našej demokracie, o klesaní ktorej sa stále hovorí. Niektorí z vážených pánov rečníkov zmienili sa o našej armáde, menovite páni sen. Dyk a Filipínský. Činnosť našej armády nutno posudzovať aj so stanoviska kulturného a didaktického. Je to pečlivosť o normálnu výchovu vojska, činnosť prednášková, odborné kurzy, krúžky a akademie. Je videť snahu aj po doplnení prípravy pre život hospodársky.

Slávny senát! Buď mi dovolené pri tejto príležitosti a s tohoto miesta poznamenať, že sa Čsl. verejnosť zotaveniu tak starého bratského priateľa Československej republiky, ako je Poincaré, veľmi úprimne teší. (Hlučný potlesk.)

Slávny senát! Bolo spomenuté sčítanie ľudu. Hovorili o ňom páni sen. Beutel a dr Jesser. Akcentujem, že bolo ustanovených 3.000 nemeckých sčítacích komisarov, ktorí dôkladne dávali na to pozor, aby sa žiadna nemecká duša neztratila. My nikdy nebudem chcieť nespravodlive si privlastniť ani jedného Nemca, Maďara, ale tiež všetkými silami pracujeme na tom, aby sa nám ani jedna československá duša neztratila.

Z jednej strany bol som napadnutý, akoby som propagoval emigráciu zo Slovenska. Protestujem opätivne oproti tomuto tvrdeniu. Vývoz kulturného humusu, ako to kedysi Caprici hovoril, držím za najväčšie nešťastie nášho štátu, o to viac, poneváč za posledné 3 roky vysťahovalo sa trvale z celého štátu takmer 80.000 osôb, z toho zo Slovenska 32.707. Keďže dôchodok rodiny počíta sa priemerne ročne na 20.000 Kč, uniká a vypadá nám z hospodárskej bilancie štátu na Slovensku za posledné 3 roky cca 654 mil. Kč. Celkovú hrubú ztratu z emigrácie za posledné 3 roky pre celý náš štát môžem odhadnúť na 1 miliardu 200 mil. Kč, resp. priemerne na 397 mil. Kč za 1 rok. Nesmieme ovšem zabúdať, že emigranti posielajú isté úspory zpäť do nášho štátu.

Z veľavýznamnej debaty o soc. pečlivosti, v ktorej hovorili menovite páni sen. Habrman, Just, Koukal, dr Žiška, Havlena, Šťastný, veje duch Komenského, našich veľkých humanistov, duch Masaryka, je tam tak mnoho ľudskosti. Ja plne uznávam všestranné riziko delníka, ale sa vás uctive zpytujem: či je to riziko, či zdravotné, či majetkové toho malozemedelca menšie? Jedno je isté, že hospodárstvo bez sociálneho podkladu je nemožnosťou; obsahovalo by prirodzene zárodok rozpadu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP