Úspory vznikly:

u čsl. pošty tím, že některá systemisovaná místa nebyla zatím obsazena a že byla nižší potřeba na výchovném, na doplňovacích a vyrovnávacích přídavcích a že ubylo starších zaměstnanců;

u státních lesů a statků tím, že úprava služebních příjmů podle služebního řadu a systemisace míst nebyla zcela provedena, a že proto na další potřebu byla započtena reserva;

u státních-báňských a hutnických závodů pensionováním zaměstnanců a tím, že náhradní personál byl přijímán již jen na smlouvu.

Vyšší potřeba vznikla:

při podniku čsl. dráhy četnějšími postupy, prováděním systemisace a převzetím platů zaměstnanců vedených dříve extra statutu do provozních výdajů;

při vojenské továrně na letadla tím, že mezi služebními platy byly účtovány mimo rozpočtené produktivní mzdy také mzdy režijní a při vojenských lesních podnicích zvětšením o nové hospodářství Brdy, na jehož potřebu nebylo v rozpočtu pamatováno.

K výše uvedenému přehledu na str. 218. dlužno podotknouti, že podniky patřící do působnosti ministerstva národní obrany vykázaly na položce "Služební příjmy stálých zaměstnanců" v rozpočtu i v účtu ztráty a zisku také mzdy dělnictva a smluvních zaměstnanců neustanovených na podkladě služebních řádů.

Úhrnné přehledy hospodářských výsledků státních podniků jsou zřejmy z tabulky na straně 13.

Podle níže uvedeného přehledu dosažených zisků (ztrát) jednotlivých podniků jest skutečně dosažený ryzí zisk všech podniků oproti rozpočtu vyšší o 255,972.317 Kč 26 h,

Podnik

Dosažené zisky - ztráty

Rozpočet

Rozdíl

h

h

h

Tabáková režie

1.165,825.778

05

1.078.859.068

-

86,966.710

05

Státní loterie

43,026.244

50

42,066.368

-

959.876

50

Státní mincovna v Kremnici

1,076.477

29

598.654

-

477.823

29

Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové):

           

a) provoz pošty, telegrafu, telefonu a poštovní provoz automobilní

170,079.110

52

157,261.230

-

12,817.880

52

b) poštovní úřady šekové

10,154.000

70

14,078.000

-

3,923.999

30

Československé státní dráhy

250,339.136

61

161,191.270

-

89,147.866

61

Státní lesy a statky

112,178.385

95

51,476.748

-

60,701.637

95

Uhřiněvský školní závod zemědělský

379.362

84

311.000

-

68.362

84

Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě

36.279

81

527

-

35.752

81

Státní báňské a hutnické závody

17,488.041

30

17,154.900

-

333.141

30

Vojenská továrna na letadla

407.218

97

141.120

-

266.098

97

Vojenské lesní podniky

9,997.899

07

1;901.862

-

8,096.037

07

Státní lázně

1,237.052

94

2,289.372

-

1,052.319

06

Státní tiskárny:

           

a) v působnosti předsednictva ministerské rady

2,186.534

61

874.719

-

1,311.815

61

b) v působnosti ministerstva národní obrany

467.518

89

345.600

-

121.918

89

Úřední noviny v Praze a Bratislavě

206.728

99

-

-

206.728

99

Československá tisková kancelář

929.137

75

750.000

-

179.137

75

Žabčický školní závod zemědělský

29.579

95

-

-

29.579

95

Úhrnem

1.783,772.756

26

1.527,800.438

-

255,972.317

26


z čehož připadá:

a) na finanční a správní monopoly okrouhle částka 97 mil. Kč, zejména následkem příznivějšího výsledku hospodaření tabákové režie a provozu poštovního;

b) na čsl. státní dráhy okrouhle částka 89 milionů Kč, přivoděná vyšším výnosem přepravních příjmů následkem dobré zaměstnanosti průmyslu a zvýšeného stavebního ruchu;

c) na státní lesy a statky okrouhle částka 60 milionů Kč, z níž kvota 19 milionů Kč jest výsledkem příznivé konjunktury na trhu dřevním, kdežto zbývající zvýšení zisku v částce 41 mil. Kč povstalo tím, že v provozních účtech neprojevují se ani výdaje na splátky nabývacích cen majetku převzatého podle zákonů o pozemkové reformě, ani příjmy za majetek postoupený pro účely pozemkové reformy, jež byly omylem vykávány v provozním rozpočtu, jak o tom byla již vpředu zmínka;

d) na vojenské lesní podniky okrouhle částka 8 milionů Kč, jednak z výnosu hospodářství Brdy v Hořovicích, s nímž při sestavení rozpočtu na rok 1928 nebylo počítáno; jednak z vyšší těžby následkem mimořádné konjunktury na trhu dřevním a

e) na statní tiskárny okrouhle částka 1 mil. Kč následkem větší zaměstnanosti tiskárny a odbytu tiskových výrobků, dále úpravou odpisových kvot na výši odpovídající přiměřenému úbytku hodnoty zakládacích aktiv.

Nepříznivější výsledek proti rozpočtu u poštovních úřadů šekových (okrouhle o 4 mil. Kč) byl způsoben nižším příjmem na úrocích a na manipulačních poplatcích, poněvadž nedošlo k jejich zvýšení, jež se při sestavování rozpočtu za rok 1928 předpokládalo, dále u státních lázní okrouhle o 1 mil. Kč tím, že potřeba na odpisy nebyla preliminována.

Při srovnaní s rokem minulým jeví se hospodářské výsledky jednotlivých podniků takto:

Podnik

Zisky-ztráty

Rozdíl

v roce 1927

v roce 1928

   

h

h

h

Tabáková režie

1.339;883.944

50

1.165,825.778

05

174,058.162

45

Státní loterie

44,813.635

55

43,026.244

50

1,787.391

05

Státní mincovna v Kremnici

1,304.606

63

1,076.477

29

228.129

34

Čsl. pošta (včetně poštovní úřady šekové)

           

a) provoz pošty, telegrafu, telefonu a poštovní provoz automobilní

117.232.138

26

170,079.110

52

52,846.972

26

b) poštovní úřady šekové

15;018.025

96

10,154.000

70

4,864.025

28

Čsl. státní dráhy

157,441.033

85

250,339.136

61

92,398.102

76

Státní lesy a statky

82,106.821

50

112,178.385

95

30,011.564

45

Uhříněvský školní závod zemědělský

372.199

87

379.362

84

7.162

97

Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě

6.921

82

36.279

81

29.357.

99

Státní báňské a hutnické závody

16,029.636

49

17,488.041

30

1,458.404

81

Vojenská továrna na letadla

249.801

10

407.218.

97

157.417

87

Vojenské lesní podniky

295.486

87

9;997.899

07

9,702.412

20

Státní lázně

887.902

70

1,237.052

94

349.150

24

Státní tiskárny:

           

a) v působnosti předsednictva min. rady

449.097

68

2,186.534

61

1,737.436

93

b) v působnosti min. národní obrany

180.228

31

467.518

89

687.290.

58

Úřední noviny v Praze a Bratislavě

581.670

89

206.728

99

374.941

90

Čsl. tisková kancelář

1,186.929

16

929.137

75

257.791

41

Žabčický školní závod zemědělský

-

-

29.579

95

29.579

95

Úhrnem

1.774,502.877

04

1.783;772.755

26

9,269.878

22


 

Poštovní provoz, státní dráhy a ostatní podniky povahy soukromo-hospodářské vykazují vesměs zlepšení hospodářských výsledků proti minulému roku přes to, že u většiny bylo pamatováno přiměřenými odpisy na úbytek hodnoty na zakládacích aktivech,

Na příznivější výsledek působily u jednotlivých podniků tyto okolnosti:

a) při státních drahách zvýšení dopravy, následkem větší zaměstnanosti průmyslu a rozvoje stavebního ruchu;

b) při státních lesích a statcích a vojenských lesních podnicích mimořádně příznivá konjunktura na trhu dřevním a zvětšení obou podniků o další lesní hospodářství;

c) při báňských a hutnických závodech intensivnější výroba a zlepšení odbytu;

d) při státních tiskárnách vyšší zaměstnanost a snížení odpisů z hodnot zakládacích aktiv na výši úměrnou nastalému znehodnocení.

Ztráta u úředních novin a čsl. tiskové kanceláře byla snížena úsporami v provozních nákladech.

Příčinou menšího výnosu státních monopolů proti roku minulému bylo u Tabákové režie nižší ocenění zásob tabáku z dřívějších let nutné následkem zlevnění tabákové suroviny na světovém trhu, u státních loterií pak snížení počtu vydaných losů proti počtu losů v roku 1927 a u státní mincovny menší rozsah ražby mincí.

Snížení zisků poštovních úřadů šekových proti roku minulému spočívá v menším rozpětí mezi aktivními a pasivními úroky z vkladů šekových následkem snížení úrokové míry na peněžním trhu, ve vzrůstu šekových vkladů, které nemohly již býti výhodně umístěny a ve stabilisaci kursové hodnoty cenných papírů, následkem které poklesl výtěžek z obchodu cennými papíry.

Z celkového zisku per................ 1.783,772.755 Kč 26 h použily státní podniky částky................. 495,867.700 Kč 08 h ke zvýšení základního jmění.

Toto zvýšení odpovídá:

a) hodnotě nových investic a u státních lesů a statků celému provoznímu zisku, dosaženému na Podkarpatské Rusi a 20% zisku ostatních provozoven bez zřetele na výši pořízených z toho investic (odst. 4., čl. II. fin. zák. pro rok 1928) v celkové výši.............. 446,478.740 Kč 26 h a

b) splátkám na nabývací cenu majetku, získaného podle zákona o pozemkové reformě a splátkám investičních dluhů v celkové výši....... 44,059.776 Kč 76 h

c) účasti státních podniků z roku 1928 na jiných podnicích per.... 5,329.183 Kč 06 h

úhrnem... 495,867.700 Kč 08 h.

U státních lesů a statků byl příděl ze zisku ku zvýšení základního jmění na úhradu investic o................. 12,392.875 Kč - h

vyšší, než investice v tomto roce pořízené. Tento rozdíl spolu se stejným rozdílem z roku 1927 v částce................ 7,127.000 Kč - h

tvoří na základní jmění kapitálovou reservu pro úhradu investic příštích let v celkové výši...................... 19,519.875 Kč - h.

Československé státní dráhy ze svého provozního zisku odvedly vlastní státní správě k částečné úhradě záloh na schodky místních drah ve smyslu čl. III. fin. zákona částku.................. 55,427.574 Kč 61 h.

Některé státní podniky dotovaly z provozních zisků fondy zřízené podle § 18. vlád. nařízení čís. 206/1924 Sb. z. a n. úhrn takových dotací byl 11,302.000 Kč 70 h. Jako dotace nově založenému všeobecnému reservnímu fondu podniku státních tiskáren v oboru působnosti předsednictva ministerské rady vykazuje se částka 500.000 Kč, s níž ministerstvo financí souhlasilo, nikoli částka 1,300.000 Kč požadovaná správou podniku, poněvadž jednání o přiměřené výši dotace v době sestavení státního závěrečného účtu nebylo ještě skončeno.

Příspěvků vlastní státní správy ku zvýšení základního jmění na částečnou úhradu investiční potřeby a úmoru dluhu dostalo se v roce 1928 těmto podnikům:

Československé poště..... 96,111.075 Kč 48 h.

Československým státním drahám. 149,955.888 Kč 25 h,

Státním lesům a statkům.... 3,941.813 Kč 33 h,

Státním lázním........ 3,899.179 Kč 97 h,

Žabčickému školnímu závodu zemědělskému.......... 50.000 Kč - h,

úhrnem... 253,957.957 Kč 03 h.

U československých státních drah jde tu o příděl 20% dopravních daní vybraných na státních a státem provozovaných drahách ve smyslu odst. 3., čl. II. fin. zák. Na investice československé pošty a státních lázní byl ministr financí čl. XIV. fin. zák. zmocněn opatřiti úhradu úvěrovou operací po případě zálohou ze státní pokladny, při čemž dosažené zisky těchto podniků měly býti odvedeny do státní pokladny. Poněvadž stav státní pokladny byl příznivý, nepoužil ministr financí tohoto zmocnění, nýbrž obdobně jako v roce 1926 ponechal těmto podnikům na účelné investice nejen celý dosažený zisk, nýbrž poskytl ještě příspěvek ze státní pokladny. Výjimku činí poštovní úřady šekové, jež uhradily své investice ve výši 16,827.926 Kč 64 h z reservního fondu.

Příspěvek státní správy podniku státní lesy a statky jest určen na úhradu investic a úmoru dluhu statků zemědělských škol do výše........ 2,403.819 Kč 73 h,

statků výzkumných ústavů do výše.............. 763.327 Kč 60 h

a veterinárního ústavu v Ivanovicích do výše............ 774.666 Kč - h

úhrnem... 3,941.813 Kč 33 h.

Příspěvek žabičckému školnímu závodu zemědělskému ve výši 50.000 Kč byl poskytnut k účelům nutného zařízení.

Statkům výzkumných ústavů zemědělských, přičleněných k podniku Státní lesy a statky dostala se k účelům investičním též příspěvků z nestátních fondů a z jiných pramenů ve výši............... 177.539 Kč 02 h

a školnímu závodu zemědělskému v Děčíně-Libverdě ve výši...... 80.000 Kč - h,

z fondu na opatření strojených hnojiv; tyto příspěvky byly účtovány rovněž jako zvýšení základního jmění.

Zbytkem výtěžku komunální zápůjčky u Zemské banky, sjednané v roku 1926, byla uhrazena část investic státních báňských a hutnických závodů do výše...................... 3,283.405 Kč - h.

Náklad na stavbu úřední budovy československé tiskové kanceláře činil v roku 1928...................... 1,174.566 Kč 95 h a byl uhrazen zúročitelnou zálohou ze státní pokladny.

Zbytky zisků po vyúčtování přídělů fondům, základnímu jmění a na úhradu schodků místních drah, jsou konečné přebytky, jež mají býti odvedeny do státní pokladny. Jejich úhrn činí.............. 1.221,175.479 Kč 87 h,

tedy proti úhrnu rozpočtených odvodů per............ 1.302,494.406 Kč - h

méně o............. 81,318.926 Kč 13 h;

snížení to nastalo vyššími příděly základnímu jmění a reservním fondům, jak již uvedeno.

Následující přehled znázorňuje, jak bylo použito dosažených zisků státních podniků v roce 1928 a v letech dřívějších (od roku 1925).

Podnik

v roku 1928

v letech 1925-1927

Úhrnem

h

h

h

1. Zvýšení základního jmění:

           

A. pořízením investic:

           

Tabaková režie

23,973.759

46

29,350.375

82

53,324.135

28

Československá pošta

168,595.412

79

307,921.599

57

476,517.012

36

Československé státní dráhy

192,111.562

-

277,780.654

32

469,892.216

32

Státní lesy a statky

37,430.175

99

40,117.869

37

77,548.045

36

Uhřiněvský školní závod zemědělský

110.376

85

205.718

41

316.095

26

Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě

33.217

30

-

-

33.217

30

Státní báňské a hutnické závody

17,488.041

30

11,962.058

57

29,450.099

87

Vojenská továrna na letadla

-

-

472.529

12

472.529

12

Vojenské lesní podniky

5,158.644

68

1,095.486

87

6,254.131

55

Státní lázně

1,237.052

94

1,162.784

52

2,399.837

46

Státní tiskárny:

           

a) v působnosti předsednictva ministerské rady

-

-

486.528

92

486.528

92

b) v působnosti ministerstva národní obrany

310.917

-

168.323

78

479.240

78

Žabčický školní závod zemědělský

29.579

95

-

-

29.579

95

Úhrnem

446,478.740

26

670,723.929

27

1.117,202.669

53

B. o splátky investičních dluhů:

           

Československá pošta

1,483.697

73

-

-

1,483.697

73

C. o splátky na nabývací ceny majetku, získaného podle zákonů o pozemkové reformě:

           

Státní lesy a statky

37,736.824

64

44,514.875

82

82,251.700

46

Vojenské lesní podniky

4,839.254

39

-

-

4,839.254

39

Úhrnem

42,576.079

03

44,514.875

82

87,090.954

85

D. o účast na jiných podnicích:

           

Československé státní dráhy

2,800.000

-

-

-

2,800.000

80

Statní lesy a statky

2,529.183

06

8,342.265

74

10.871.448

80

Úhrnem

5,329.183

06

8,342.265

74

13,671.448

80

Zvýšení základního jmění celkem

495,867.700

08

723,581.070

83

1.219,448.770

91

2. Příděly fondům podle § 18. vlád. nař. čís. 206/1924 Sb. z. a n.:

           

Státní mincovně v Kremnici

300.000

-

760.000

-

1,060.000

 

Československé poště (poštovním úřadům šekovým)

10,154.000

70

-

-

10,154.000

70

Státním lesům a statkům

-

-

2,000.000

-

2,000.000

 

Státním báňským a hutnickým závodům

-

-

4,251.080

15

4,251.080

15

Vojenské továrně na letadla

258.000

-

600.000

-

858.000

 

Vojenským lesním podnikům

-

-

132.500

49

132.500

49

Státním tiskárnám:

           

a) v působnosti předsednictva ministerské rady

500.000

-

-

-

500.000

 

b) v působnosti ministerstva národní obrany

90.000

-

470.000

-

560.000

 

Příděly fondům celkem

11,302.000

70

8,213.580

64

19,515.581

34

3. Příděl vlastní státní správě podle čl. III. fin. zákona:

           

Československé státní dráhy

55,427.574

61

1,418.588

53

56,846.163

14

4. Odvody státní pokladně - ze státní pokladny uhražené ztráty:

           

Tabáková režie

1.141,852.018

59

3.683,577.152

95

4.825,429.171

54

Státní loterie

43,026.244

50

119,545.231

20

162,571.475

70

Státní mincovna v Kremnici

776.477

29

7,399.828

71

8,176.306

 

Bankovní úřad ministerstva financí

-

-

72,773.486

04

72,773.486

04

Československá pošta

-

-

145,814.711

40

145,814.711

40

Československé státní dráhy

-

-

77,354.617

64

77,354.617

64

Státní lesy a statky

34,482.202

26

154,674.640

80

189,156.843

06

Uhřiněvský školní závod zemědělský

268.985

99

590.878

27

859.864

26

Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě

3.062

51

25.349

89

22.287

38

Státní báňské a hutnické závody

-

-

4,766.418

82

4,788.418

82

Vojenská továrna na letadla

149.218

97

462.348

57

611.567

54

Vojenské lesní podniky

-

-

25.881

98

25.881

98

Státní lázně

-

-

554.902

64

554.902

64

Státní tiskárny:

           

a) v působnosti předsednictva ministerské rady

1,686.534

61

3,251.109

03

4,937.643

64

b) v působnosti ministerstva národní obrany

66.601

89

123.091

65

189.693

54

Úřední noviny v Praze a v Bratislavě

206.728

99

3,236.933

75

3,443.662

74

Československá tisková kancelář

929.137

75

3,438.098

06

4,367.235

81

Žabčický školní závod zemědělský

           

Z odvodů státní pokladně celkem

1.221,175.479

87

4.254,681.080

36

5.475,856.560

23

Z odvodů státní pokladně připadá:

           

Na monopoly finanční a správní

1.185,654.740

38

4.029,110.410

30

5.214,765.150

68

Na ostatní podniky

35,520.739

49

225,570.670

06

261,091.409

55

Úhrnem

1.221,175.479

87

4.254,681.080

36

5.475,856.560

23


Z tohoto přehledu jest zřejmo, že do státní pokladny odvádějí své přebytky hlavně finanční monopoly, kdežto odvody ostatních podniků jsou celkem nepatrné, poněvadž se spotřebuje větší část zisků na investice nebo k datování fondů.

Skupina III.

A. Podíl samosprávných svazků a fondů (str. 14.) vykazuje náležitost. 1.691,305.729 Kč 79 h,

která částku...................... 1.158,466.000 Kč - h.

stanovenou čl. IV. fin. zákona převyšuje o............ 532,839.729 Kč 79 h.

Ve výsledku státního hospodářství objevuje se následkem tohoto překročení nižší státní příjem na daních, dávkách a poplatcích v kap. 21., skupina I.; vlastní státní správa. Vyšší potřebu oproti stanovené částce činí zejména nepreliminované doplatky na příděly podle zákona čís. 334/1921 Sb. z. a n. ze splacených nedoplatků na daně předepsané včetně za rok 1927 (290,821.924 Kč 59 h) a vyšší náležitost údělu z daně z obratu a přepychové zemím na úhradu zvýšených platů učitelských (220,858.307 Kč 54 h); příčiny diferencí u ostatních položek, které jsou podrobně uvedeny ve vysvětlivkách, spočívají v tom, že podíly se vypočítávají podle daňového výtěžku, takže pokud se uchyluje od rozpočtu tento, uchyluje se i podíl.

V připojené tabulce jsou seskupeny podíly podle svého původu. Ve sloupci prvním jsou vykázány podíly, jež se samosprávným svazkům a fondům vyplácejí z daňového výnosu, t. j. podíly zmenšující státní příjem zdaní, dávek a poplatků; ve druhém sloupci jsou vykázány podíly, které se vybírají jako účelové příspěvky (přirážky) spolu se státní daní, t. j. podíly státní příjem nezmenšující; ve třetím sloupci jsou vykázány podíly připadající fondům podle zákona čís. 334/1921 Sb. z. a n. ze splátek na daňové nedoplatky týkající se daní předepsaných včetně za rok 1927; ve čtvrtém sloupci jest vykázán úděl daně z obratu a přepychové určený na úhradu zvýšených platů učitelských. Podíly ve sloupci třetím a čtvrtém státní příjem daňový zmenšují.

 

Podíl a jeho určení

Skutečné podíly na státních daních, poplatcích a dávkách

Účelové příspěvky (přirážky) vybírané spolu se státními daněmi, dávkami a poplatky na podkladě zákona

Doplatky na příděly z daní do konce roku 1927 podle zákona č. 334/1921 Sb. z. a n.

Úděl na úhradu zvýšených platů učitelských z prostředků vydržovatelů škol nekrytých

h

h

h

h

Podíl zemí místo přirážek k dědickým poplatkům

7,000.000

             

Školní příspěvek k poplatkovému ekvivalentu pro zemské fondy

 

-

2,029.833

94

       

Podíl zemí (žup) vybíraný jako přirážka k výrobní a spotřební dávce z lihu

   

54,305.797

30

       

Podíl zemí vybíraný jako zemská dávka z piva spolu s daní nápojovou

   

98,005.894

54

       

Podíl fondů vyrovnávacích a zvláště fondu podle § 108 zák. čís. 76/1927 Sb. z. a n. na 1 1/2 zvláštním příspěvku, vybíraném k pozemkové dani:

               

a) pro fondy vyrovnávací 24,032.159.57

               

b) pro fondy zvláštní.. 7,583.978.13

   

31,616.137

70

       

Podíl zvláštních fondů při zemědělských radách na 12 % zvláštní přirážce, vybírané k pozemkové dani

   

3,672.630

18

       

Podíl zemí (žup) z výnosu daně pozemkové

-

-

-

-

6,198.993

10

   

Podíl obcí a vyrovnávacích fondů na výnosu daně domovní

95,445.204

-

           

Podíl obcí z výnosu daně domovní

-

-

-

-

30,352.388

78

   

Úděl z daně z obratu a přepychové:

               

zemím... 130,750.000.- Kč

               

vyrovnávacím fondům.... 156,800.000.- Kč

287,550.000

-

           

obcím, okresům a zemím

-

-

-

-

254,270.542

71

   

Úděl z daně z obratu a přepychové na zvýšené platy učitelské nestátních učitelů v oblasti republiky a na zvýšené odpočivné a zaopatřovací platy učitelstva v Čechách a na Moravskoslezsku

           

820,858.307

54

Úhrnem

389,995.204

-

189,630.293

66

290,821.924

59

820,858.307

54


Do skupiny III. byl na úhradu zvýšených učitelských platů, které se v základě resoluce Národního shromáždění ze dne 15. května 1919 k zákonu čís. 274/1919 Sb. z. a n. platí zálohou ze státní pokladny, zařaděn úděl z daně z obratu a přepychové v částce 600,000.000 Kč. Tímto opatřením bylo zase od roka 1925 po prvé ve státním rozpočtu na výdaj ten preliminováno a současně opatřena úhrada a tím vznikla i účtovací položka pro zálohy na zvýšené učitelské platy. Tyto byly v letech 1919-1921 účtovány ve výdajích mimo rozpočet jako nepreliminovaný výdaj z pokladních hotovostí, od roku 1922 do 1927 pak v etátních výdajích ministerstva školství a národní osvěty (kap. 10., dříve 13.), ježto při této kapitole v letech 1922-1924 ve státním rozpočtu byly preliminovány. V tomto státním závěrečném účtu jsou při svrchu uvedené položce jako výsledek vykázány zálohy skutečně vyplacené a nikoliv jen v rozpočtu preliminovaný úděl, ježto zařazení částky 600.000.000 Kč do rozpočtu dlužno považovati za úvěr na zálohy, proti kterému na téže položce musí býti vykázán celý vzniklý náklad. Z tohoto důvodu se vykazuje tak celá vyplacená částka 820,858.307 Kč 54 h jako státní aktivum. Vykázání celé potřeby na výplatu zvýšených učitelských platů neuhražených nositeli školního nákladu ve skupině III. jako úděl z daně z obratu a přepychové, shoduje se ostatně předem s opatřením, které v té příčině jest ministerstvem financí zamýšleno v návrhu finančního zákona pro rok 1930.

B. Podíl silničního fondu.

Jako podíl silničnímu fondu jest podle §u 3. zákona čís. 116/1927 Sb. z. a n. zachován:

Celý výnos předepsané daně z motorových vozidel a dávky z jízdného za osobní dopravu autobusy, dále polovice výnosu poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů, polovice cla z dovozu minerálních olejů a celý výnos cla na dovoz pneumatik a pryžových obručí.

V roce 1928 činil tento podíl (str. 234.):

a) na dani z motorových vozidel a dávce z jízdného......... 50,351.539 Kč 58 h,

b) na polovici poplatku za povolení k dovozu minerálních olejů..... 26,636.976 Kč 71 h,

c) na polovici cla z dovozu minerálních olejů......... 13,396.369 Kč 48 h,

d) na výnosu cla z pneumatik a pryžových obručí......... 23,623,773 Kč 50 h,

úhrnem... 114,008.659 Kč 27 h.

O částku ad b) jest snížen příjem kap. 22., tit. 1., § 1., "Polovina výnosu poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů" (str. 122.); částky ad c) a d) byly odečteny od příjmu rozpočtu kap. 21., tit. 3., § 3., pol. 1. "Cla" (str. 113.); daně a dávky ad a) byly nově zavedeny § 3. zákona čís. 116/1927 Sb. z. a n.

Silničnímu fondu přikázaný peníz jest proti rozpočtu vyšší o 47,508.659 Kč 27 h následkem vyššího výnosu daní, poplatků a cel, jež jsou základnou pro výpočet podílů.

Silniční fond.

U hospodářství silničního fondu (str. 235-238), zračí se vyšší příjmy na daních, poplatcích a clech oproti rozpočtu, které posílily pokladní hotovosti fondu. Správa fondu využila v roce 1928 zmocnění, daného § 4. zákona čís. 221/1927 Sb. z. a n., a uzavřela u Ústřední sociální pojišťovny zápůjčku ve výši 100,000.000 Kč, jež byla plně spotřebována na úpravu státních silnic v celé oblasti republiky.

Silniční fond nemá koncem roku ryzího jmění a končí pasivem 18,995.897 Kč 86 h přivoděným částečným využitím uvedeného úvěrového zmocnění. Pasivum bude se postupem doby umořovati z běžných příjmů fondu, po případě z příspěvku státu.

Podrobnosti o hospodaření silničního fondu v roce 1928 jsou uvedeny ve zprávě podle §u 6. zákona čís. 116/1927 Sb. z. a n., která jest součásti státního závěrečného účtu (str. XXVIII. a násl.).

Státní dluh.

Předesílá se, že po stránce formální byla na rozdíl od let předešlých upravena část 11. závěrečného účtu pro rok 1928 "Stav státního dluhu koncem roku 1928" v přesném souladu s pořadím státních půjček v dílčím rozpočtu skupiny IV. "Správa státního dluhu", aby porovnání s rozpočtem bylo usnadněno. Z toho důvodu upustil n. ú. k. úřad od třídění dluhu zahraničního na dlouhodobý a krátkodobý a pojal investiční půjčky, které dosud vykázány byly pod samostatnou skupinou, do skupiny vnitřního dluhu založeného, pokud se týče do dluhu zahraničního (8% československá zahraniční půjčka investiční z roku 1922). Jen tímto formálním přemístěním dlužno vysvětliti rozdíl, který se podává na stavu jednotlivých skupin dluhu koncem roku 1927 (dluh vnitřní dlouhodobý, krátkodobý a dluh zahraniční), jak byl ciferně vykázán v státním závěrečném účtu pro rok 1927 v části 11. a na stavu těchže skupin dluhu počátkem roku 1928 v sloupci 1. části 11. tohoto účtu.

Pokud se týče pohybu státního dluhu v r. 1928, uvádí se:

V roce 1928 přibylo státního dluhu:

1. Vyúčtováním úpisů IV. st. půjčky za hotové 223,992.225 Kč - h,

na podkladě válečných půjček...... 259,668.525 Kč - h, 483,660.750 Kč - h,

2. vyúčtováním úpisů t. zv. moučné půjčky za hotové............... 483.700 Kč - h,

na podkladě předválečných dluhopisů.... 458.300 Kč - h, 942.000 Kč - h,

3. další emisí dluhopisů 6% státní investiční půjčky z r. 1923.................... 6,520.000 Kč - h,

4. další emisí 3% odškodňovacích dluhopisů za válečné půjčky.................... 413,122.425 Kč - h,

5. další emisí 3% slosovatelných dluhopisů za pohledávky z válečných dodávek............... 61,597.300 Kč - h,

6. další emisí dluhopisů 4% slosovatelné státní půjčky z r. 1925................... 239.600 Kč - h,

7. emisí 5% umořitelné státní půjčky z r. 1928 ku provedení konverse, resp. splacení 7 1/2% zajištěné zahraniční umořitelné zlaté půjčky z r. 1925........................ 550,000.000 Kč - h,

8. uzavřením neemisní zápůjčky u Zemské banky v Praze ku provedení konverse, resp. splacení neemisních zápůjček u této banky a u Úrazové pojišťovny dělnické v Praze................ 48,700.000 Kč - h,

9. další emisí prozatímních listů za předválečné dluhopisy...................... 20,223.816 Kč 25 h,

10. emisí dluhopisů náhradní renty za prozatímní listy........................ 34,485.115 Kč - h,

11. emisí státních železničních dluhopisů slosovatelných ku výměně dluhopisů předválečného dluhu zajištěného................... 51,456.550 Kč - h,

12. převzetím závazku Společné pokladně v Paříži ze 4% frankových prioritních obligací... 78,053.399 Kč - h,

ze 3% frankových prioritních obligací... 631,070.494 Kč - h,

priv. společnosti státní dráhy rakousko-uherské a ze 4% uherské renty z r. 1910 podle mírových smluv............ 5,022.704 Kč - h, 714,146.597 Kč - h;

13. úpravou podle výsledků vyúčtování a placení a podle kursů při tom použitých, jakož i následkem zaokrouhlení podle zákona č. 103/28 Sb. z. a n. [IV. stát. půjčka, železniční zápůjčky, (akcie výkupní renty, hypotekární zápůjčky), 8% čsl. investiční půjčka zahraniční z r. 1922, 7 1/2% zajištěná zahraniční zlatá půjčka z r. 1925, francouzský úvěr na nákup koní, italský úvěr na výzbroj, výstroj a vydržování československého vojska v Italii].............. 28.106.268 Kč 91 h,

úhrnem přibylo státního dluhu............. 2.413,200.422 Kč 16 h.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP