s dalším vzrůstem IV. státní půjčky o |
420 mil. Kč |
se vzrůstem 3% odškodňovacích dluhopisů za válečné půjčky o |
370 mil. Kč |
Dohromady |
796 mil. Kč |
4. Též u pokladních bonů v důsledku úmluvy s Národní bankou počítá rozpočet s celou původní částkou bonů, která je proti dnešnímu stavu bonů vyšší o 460 mil. Kč.
Naproti tomu u dluhů založených a dluhu státovkového počítá rozpočet s částkou nižší než jak se jevila v závěrce r. 1928, resp. u státovkového dluhu v době sestavování rozpočtu, poněvadž tyto dluhy se zmenšují v důsledku splátek podle slosovacích, resp. umořovacích plánů, po případě úmluvy s Národní bankou.
Kapitola 22. Všeobecná pokladní správa.
Výdaje rozpočtu Všeobecné pokladní správy činí 2.344,013.902 Kč, příjmy 1.523,500.474 Kč; tedy jsou výdaje vyšší o 820,513.428 Kč než příjmy.
Proti roku 1929 jsou výdaje nižší o 220 mil. Kč, příjmy nižší o 67 mil. Kč.
Snížení výdajů vysvětluje se snížením prelimináře úroků a úmoru státního dluhu, dále vyloučením příspěvku státním drahám na investice, jenž byl přímo odražen z příjmů dopravních daní, a do rozpočtu všeobecné pokladní správy nepřichází, dále odpadnutím podpory Čechoslovákům z Ruska ve výši 10 mil. Kč. Oproti tomu zvýšily se výdaje o 20 mil. na úpravu systemisace služebních míst.
Snížení příjmů vysvětluje se hlavně nižším saldem státních podniků a poklesem výnosu státního movitého majetku. Nižší příjem ze státních podniků způsoben byl hlavně tím, že se poště ponechává celý čistý zisk na vlastní investice. Značně zatěžuje všeobecnou pokladní správu refundace vyššího nákladu odpočivných a zaopatřovacích platů ve výši 34 mil. Kč, jež mají nésti vlastně železnice a pošty, a roční příspěvek 50 mil. Kč fondu pro zmírnění ztrát z poválečných poměrů.
Kapitola 23. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
Rozpočet nejvyššího účetního kontrolního úřadu činí 6,224.543 Kč a proti loňskému jest o 800.085 Kč vyšší.
Na zvýšení osobních platů následkem zákonitého postupu zaměstnanců do vyšších platových stupňů připadá 208.385 Kč, a poněvadž systemisovaný stav personálu bude plně obsazen, nelze počítati s přechodným úbytkem.
Věcné výdaje vzrostly o 583.200 Kč. Toto zvýšení nastává především proto, poněvadž bylo nutno, aby úřad najal nové místnosti (v Dlouhé třídě) pro ona oddělení, která byla dříve umístěna ve státní budově, totiž v novostavbě filosofické fakulty. Druhá část úřadu sídlí stále v Křižovnické ulici, v soukromém domě, a bylo třeba pamatovati, zda dojde během rozpočtového roku k změně zákona o ochraně nájemníků. Na nájemné z nově najatých místností a na event. zvýšení nájemného preliminováno nájemné o 498.000 Kč vyšší; pro mimořádné výdaje s umístěním úřadu v činžovních domech od sebe vzdálených bylo třeba zvýšiti také úvěr na úřední a kancelářský paušál o 73.000 Kč. Jest záhodno, aby úřad soustředil se v jediné budově, čímž by se jeho úřadování podstatně usnadnilo. Na částečnou úhradu stavby vlastní budovy nejvyššího účetního kontrolního úřadu jest k disposici v prostředcích fondu zřízeného dle zákona o zcizení některých státních nemovitostí a opatření úhrady na koupi nemovitostí a státní stavby čís. 199/1928 Sb. z. a n. výtěžek z prodeje domu čp. 644 ve Štěpánské ulici v obnosu 3,741.791 Kč. Tyto prostředky stačily by pro zahájení stavby úřední budovy.
Nejvyšší účetní kontrolní úřad odevzdal Národnímu shromáždění státní závěrečný účet za rok 1928 dne 22. září 1929 a po volbách znovu dne 14. listopadu 1929. Dílčí účetní závěrky zaslaly poukazovací úřady loni v celku ve lhůtách stanovených nejvyšším účetním kontrolním úřadem, a ježto letos docházejí již některé závěrky od poukazujících úřadů, možno očekávati, že nejvyšší účetní kontrolní úřad bude opět moci sestaviti závěrku pro rok právě minulý včas k jednání o rozpočtu na rok příští. Nejvyšší účetní kontrolní úřad podporuje tím značnou měrou parlament v oboru jeho budgetní kontroly a státní závěrečný účet stal se důležitou pomůckou pro jednání o státním rozpočtu, neboť výsledky roku předcházejícího byly hojně používány ku srovnání s odhady rozpočtových příjmů a s úvěry, které povolují se pro státní výdaje v projednávaném rozpočtu.
V debatě bylo vysloveno přání, aby ve státním závěrečném účtu byly uváděny odpisy na daních, pokud přesahují určitý obnos, např. v jednotlivém případě 100.000 Kč. Na základě dosavadních dílčích účetních uzávěrek a jejich příloh nejvyšší účetní kontrolní úřad neměl by pro sestavení takových výkazů materiálu; věc spadá zajisté též do příslušnosti správy finanční zvláště vzhledem k § 199 zákona o přímých daních.
Obor činnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu rozšířil se věcně při změně organisace politické správy; reformou byly sloučeny bývalé zemské výbory se zemskou správou politickou, a přibyly dva zemské úřady v Bratislavě a Užhorodě. Nejvyšší účetní kontrolní úřad provádí nyní dozor na zemské hospodářství úplně obdobně jako dozírá na hospodářství státní. Znamená to rozšíření kontroly úřadu na provádění 4 zemských rozpočtů, které dosahují 1,3 miliardy ročních výdajů, na hospodářství 236 zemských ústavů, na značný počet okresních ústavů a zároveň rozšíření kontroly u 237 okresů na jejich samosprávné hospodaření.
Jinak rozmnožila se agenda nejvyššího účetního kontrolního úřadu také rozšířením fondovního hospodářství, kterému se nyní nejvyšší účetní kontrolní úřad věnuje soustavně zároveň s kontrolou nadačního majetku.
Při tomto věcném rozvoji agendy postupuje úřad na zdokonalování způsobu své kontroly. Dosáhl sice při sestavování závěrečných účtů lhůty, která všestranně uspokojuje, ale obrací nyní své úsilí k tomu, aby zlepšil methodu a zvýšil účinnost své kontroly. Sestavuje každého měsíce dle měsíčních výkazů o poukázaných náležitostech přehled o situaci hospodaření na rozpočet, a má v 10 dnech po každém měsíci přesnou evidenci o tom, do jaké míry byla koncem měsíce právě minulého vyčerpána disposicemi poukazujících úřadů kterákoliv jednotlivá rozpočtová položka. Tím získal bezpečnou pomůcku pro kontrolu sledující rozpočtové hospodaření již během roku. Úřad přezkoumal během minulého roku přes 12.000 měsíčních výkazů a zamýšlí zavésti obdobné výkazy také pro hospodaření státních podniků, aby z nich byl patrný měsíční obrat na majetkových a těžebných účtech. Tato činnost znamená značný vzrůst agendy a jest třeba, aby nejvyšší účetní kontrolní úřad obdržel všechny prostředky, kterých pro výkon své nad míru důležité funkce, státní kontroly potřebuje.