K § 8, Poněvadž se na staropensisty rozšiřují pensijní pravidla platového zákona., nutno na ně rozšířiti i předpisy o exekuci na pense, t. j. § 150 platového a § 29 učitelského zákona.

Jednotná úprava vyžaduje, aby i ustanovení §§ 151 a 200 platového a §§ 30 a 44 učitelského zákona rozšířena byla a to jak na pensisty podle platového nebo učitelského zákona, pro něž dosud ustanovení ta neplatila, tak i na ty, kteří nabudou odpočivných (zaopatřovacích) platů podle navrhované osnovy.

K § 9. Dosud platil stát za všechny své pensisty kolkové poplatky z kvitance, právě jako je platil za aktivní zaměstnance před platovým zákonem.

Poněvadž platový i učitelský zákon od této povinnosti osvobodil zaměstnance aktivní, třeba tak učiniti z administrativních důvodů i u pensistů a toto stejnoměrné opatření obsahuje ustanovení § 9.

K § 10. Náklad, který by vyžadovalo provedení tohoto zákona, kdyby se měl od stejné doby provésti u všech, jichž se týče, činil by celkem přes 317,000.000 Kč. Najednou tuto částku nelze uvolniti, poněvadž není možno při tom pustiti se zřetele i jiné neméně naléhavé úkoly státu, než jest řešení otázky staropensistů. Bez ohrožení těchto úkolů možno poskytnouti jen částečnou úhradu. Jest tedy otázkou, jak tuto částku nejspravedlivěji rozděliti, Mělo-li by se dáti všem hned, ale prvním rokem.jen 1/4 zisku, v druhém 1/2, ve třetím 3/4 a ve čtvrtém a dalších teprve celý zisk, právem namítnou nejstarší, že velmi mnozí se celé úpravy nedožijí, jakkoliv jejich požitky jsou poměrně nejnižší, poněvadž sloužili za horších postupových a platových poměrů než mladší. Uváží-li se, že dne 1. ledna 1930 pensistů 65 letých a starších jest 29.331, vdov 60 letých a starších 24.843, a že u mladších pensistů zisk z této úpravy nebude tak značný, poněvadž dosavadní jejich požitky byly poměrně lépe upraveny, jeví se nejvhodnějším dělítkem věk. U vdov vzata věková hranice o 5 let nižší. Přehled o dělítku v § 10 užitém nejlépe podává připojená tabulka o počtu pensistů, z níž je zřejmo, že v první etapě přijde v úvahu 42,4 % z celkového počtu staropensistů.

Náklad na tuto etapu činí 162,914.190 Kč. Vzhledem k tomuto značnému nákladu nebylo lze vzíti zřetel na hranici věkovou ještě nižší.

K § 11. Poněvadž odpočivných a zaopatřovacích platů podle této osnovy má se dostati oprávněným osobám v různých dobách podle věku, není možné provedení z moci úřední a nutno proto uložiti stranám povinnost přihlašovací, jejíž splnění administrativa přiměřeným způsobem usnadní, jakož i povinnost předložiti potřebné doklady.

K § 12. Ustanovení § 12 obsahuje zmocnění obvyklé v pensijních úpravách, aby bylo možno užíti zásad osnovy i na. osoby v §u 12 uvedené.

Po stránce formální se doporučuje, aby osnova tohoto. zákona byla v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázána výboru sociálně-politickému a rozpočtovému.

 

V Praze, dne 27. března 1930.

Předseda vlády:
Udržal
v. r.

Ministr financí
Dr Engliš v. r.

Přehled staropensistů

dle stavu z 1. ledna 1930:

Pětileté věkové skupiny(rok narození)

Úředníci, důstojníci, učitelé, obecní a obvodní lékaři a pod.

Kanc. pom. síly,voj. a četnič. gážisté mimo h.tř. zřízenci, dělnictvo a pod.

Vdovy po zaměstnancích státních a státních podniků a po učitelích.

Celkem

Počet

Na 1000

Počet

Na 1000

Počet

Na 1000

Počet

Na 1000

1900 nebo později

21

1

53

1

223

5

297

2

1895-1899

572

18

1.066

21

742

16

2.380

19

1890-1894

1.259

39

2.373

48

1.713

38

5.345

42

1885-1889

1.884

58

3.718

75

3.173

69

8.775

68

1880-1884

2.557

79

5.043

101

4.159

91

11.759

92

1875-1879

3.100

96

6.108

123

5.045

110

14.253

112

1870-1874

4.162

128

7.254

146

5.780

127

17.196

135

1865-1869

5.449

168

8.173

165

6.099

134

19.721

154

1860-1864

6.457

199

6.987

141

5.480

120

18.924

148

1855-1859

3.990

123

4.755

96

4.581

100

13.326

104

1850-1854

1.864

57

2.516

51

3.008

66

7.388

58

1845-1849

723

22

1.001

20

1.423.

31

3.147

25

1840-1844

205

6

376

7

439

10

1.020

8

1835-1839

36

1

60

1

95

2

191

2

1834 nebo dříve

6

-

12

-

16

-

34

-

Věk nebylo

možno zjistiti

148

5

195

4

3.702

81

4.045

31

Celkem

32.433

1.000

49.690

1.000

45.678

1.000

127.801

1.000

Na jednotlivé etapy (§ 10 vládního návrhu) připadá

I. etapa

13.429

413

15.902

320

24.843

544

54.174

424

II. etapa

5.449

168

8.173

165

5.780

127

19.402

152

III. etapa

4.162

128

7.254

146

5.045

110

16.461

128

IV. etapa

9.393

291

18.361

369

10.010

219

37.764

296

Celkem

32.433

1.000

49.690

1.000

45.678

1.000

127.801

1.000

 

Celoroční náklad na novou úpravu činí 317,171.860 Kč

a rozvrhuje se na jednotlivé etapy takto:

 

I.etapa

II.etapa

III.etapa

IV.etapa

Celkem

Počet

Úředníci, důstojníci, profesoři, učitelé, obecní a obvodní lékaři a pod.

 

 

95,795.920

 

 

27,085.190

 

 

20,571.930

 

 

46,413.400

 

 

32.433

 

 

189,866.440

Kancel. pom. síly, voj. četn. gážisté mimo h.tř., zřízenci, výp. zřízenci, dělníci a pod.

 

 

19,552.870

 

 

6,918.200

 

 

6,122.500

 

 

15,383.900

 

 

49.690

 

 

47,977.470

Vdovy po zaměstnancích kategorií úřednických a zřízeneckých

 

 

47,565.400

 

 

10,146.750

 

 

8,102.700

 

 

13,513.100

 

 

45.678

 

 

79,327.950

Celkem

162,914.190

44,150.140

34,797.130

75,310.400

127.801

317,171.860


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP