K § 8, Poněvadž se na staropensisty rozšiřují pensijní pravidla platového zákona., nutno na ně rozšířiti i předpisy o exekuci na pense, t. j. § 150 platového a § 29 učitelského zákona.
Jednotná úprava vyžaduje, aby i ustanovení §§ 151 a 200 platového a §§ 30 a 44 učitelského zákona rozšířena byla a to jak na pensisty podle platového nebo učitelského zákona, pro něž dosud ustanovení ta neplatila, tak i na ty, kteří nabudou odpočivných (zaopatřovacích) platů podle navrhované osnovy.
K § 9. Dosud platil stát za všechny své pensisty kolkové poplatky z kvitance, právě jako je platil za aktivní zaměstnance před platovým zákonem.
Poněvadž platový i učitelský zákon od této povinnosti osvobodil zaměstnance aktivní, třeba tak učiniti z administrativních důvodů i u pensistů a toto stejnoměrné opatření obsahuje ustanovení § 9.
K § 10. Náklad, který by vyžadovalo provedení tohoto zákona, kdyby se měl od stejné doby provésti u všech, jichž se týče, činil by celkem přes 317,000.000 Kč. Najednou tuto částku nelze uvolniti, poněvadž není možno při tom pustiti se zřetele i jiné neméně naléhavé úkoly státu, než jest řešení otázky staropensistů. Bez ohrožení těchto úkolů možno poskytnouti jen částečnou úhradu. Jest tedy otázkou, jak tuto částku nejspravedlivěji rozděliti, Mělo-li by se dáti všem hned, ale prvním rokem.jen 1/4 zisku, v druhém 1/2, ve třetím 3/4 a ve čtvrtém a dalších teprve celý zisk, právem namítnou nejstarší, že velmi mnozí se celé úpravy nedožijí, jakkoliv jejich požitky jsou poměrně nejnižší, poněvadž sloužili za horších postupových a platových poměrů než mladší. Uváží-li se, že dne 1. ledna 1930 pensistů 65 letých a starších jest 29.331, vdov 60 letých a starších 24.843, a že u mladších pensistů zisk z této úpravy nebude tak značný, poněvadž dosavadní jejich požitky byly poměrně lépe upraveny, jeví se nejvhodnějším dělítkem věk. U vdov vzata věková hranice o 5 let nižší. Přehled o dělítku v § 10 užitém nejlépe podává připojená tabulka o počtu pensistů, z níž je zřejmo, že v první etapě přijde v úvahu 42,4 % z celkového počtu staropensistů.
Náklad na tuto etapu činí 162,914.190 Kč. Vzhledem k tomuto značnému nákladu nebylo lze vzíti zřetel na hranici věkovou ještě nižší.
K § 11. Poněvadž odpočivných a zaopatřovacích platů podle této osnovy má se dostati oprávněným osobám v různých dobách podle věku, není možné provedení z moci úřední a nutno proto uložiti stranám povinnost přihlašovací, jejíž splnění administrativa přiměřeným způsobem usnadní, jakož i povinnost předložiti potřebné doklady.
K § 12. Ustanovení § 12 obsahuje zmocnění obvyklé v pensijních úpravách, aby bylo možno užíti zásad osnovy i na. osoby v §u 12 uvedené.
Po stránce formální se doporučuje, aby osnova tohoto. zákona byla v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázána výboru sociálně-politickému a rozpočtovému.
V Praze, dne 27. března 1930.
Předseda vlády:
Udržal v. r.
Ministr financí
Dr Engliš v. r.
Přehled staropensistů
dle stavu z 1. ledna 1930:
Pětileté věkové skupiny(rok narození) |
Úředníci, důstojníci, učitelé, obecní a obvodní lékaři a pod. |
Kanc. pom. síly,voj. a četnič. gážisté mimo h.tř. zřízenci, dělnictvo a pod. |
Vdovy po zaměstnancích státních a státních podniků a po učitelích. |
Celkem |
|||||
Počet |
Na 1000 |
Počet |
Na 1000 |
Počet |
Na 1000 |
Počet |
Na 1000 |
||
1900 nebo později |
21 |
1 |
53 |
1 |
223 |
5 |
297 |
2 |
|
1895-1899 |
572 |
18 |
1.066 |
21 |
742 |
16 |
2.380 |
19 |
|
1890-1894 |
1.259 |
39 |
2.373 |
48 |
1.713 |
38 |
5.345 |
42 |
|
1885-1889 |
1.884 |
58 |
3.718 |
75 |
3.173 |
69 |
8.775 |
68 |
|
1880-1884 |
2.557 |
79 |
5.043 |
101 |
4.159 |
91 |
11.759 |
92 |
|
1875-1879 |
3.100 |
96 |
6.108 |
123 |
5.045 |
110 |
14.253 |
112 |
|
1870-1874 |
4.162 |
128 |
7.254 |
146 |
5.780 |
127 |
17.196 |
135 |
|
1865-1869 |
5.449 |
168 |
8.173 |
165 |
6.099 |
134 |
19.721 |
154 |
|
1860-1864 |
6.457 |
199 |
6.987 |
141 |
5.480 |
120 |
18.924 |
148 |
|
1855-1859 |
3.990 |
123 |
4.755 |
96 |
4.581 |
100 |
13.326 |
104 |
|
1850-1854 |
1.864 |
57 |
2.516 |
51 |
3.008 |
66 |
7.388 |
58 |
|
1845-1849 |
723 |
22 |
1.001 |
20 |
1.423. |
31 |
3.147 |
25 |
|
1840-1844 |
205 |
6 |
376 |
7 |
439 |
10 |
1.020 |
8 |
|
1835-1839 |
36 |
1 |
60 |
1 |
95 |
2 |
191 |
2 |
|
1834 nebo dříve |
6 |
- |
12 |
- |
16 |
- |
34 |
- |
|
Věk nebylo možno zjistiti |
148 |
5 |
195 |
4 |
3.702 |
81 |
4.045 |
31 |
|
Celkem |
32.433 |
1.000 |
49.690 |
1.000 |
45.678 |
1.000 |
127.801 |
1.000 |
|
Na jednotlivé etapy (§ 10 vládního návrhu) připadá |
|||||||||
I. etapa |
13.429 |
413 |
15.902 |
320 |
24.843 |
544 |
54.174 |
424 |
|
II. etapa |
5.449 |
168 |
8.173 |
165 |
5.780 |
127 |
19.402 |
152 |
|
III. etapa |
4.162 |
128 |
7.254 |
146 |
5.045 |
110 |
16.461 |
128 |
|
IV. etapa |
9.393 |
291 |
18.361 |
369 |
10.010 |
219 |
37.764 |
296 |
|
Celkem |
32.433 |
1.000 |
49.690 |
1.000 |
45.678 |
1.000 |
127.801 |
1.000 |
Celoroční náklad na novou úpravu činí 317,171.860 Kč
a rozvrhuje se na jednotlivé etapy takto:
|
I.etapa Kč |
II.etapa Kč |
III.etapa Kč |
IV.etapa Kč |
Celkem |
|
Počet |
Kč |
|||||
Úředníci, důstojníci, profesoři, učitelé, obecní a obvodní lékaři a pod. |
95,795.920 |
27,085.190 |
20,571.930 |
46,413.400 |
32.433 |
189,866.440 |
Kancel. pom. síly, voj. četn. gážisté mimo h.tř., zřízenci, výp. zřízenci, dělníci a pod. |
19,552.870 |
6,918.200 |
6,122.500 |
15,383.900 |
49.690 |
47,977.470 |
Vdovy po zaměstnancích kategorií úřednických a zřízeneckých |
47,565.400 |
10,146.750 |
8,102.700 |
13,513.100 |
45.678 |
79,327.950 |
Celkem |
162,914.190 |
44,150.140 |
34,797.130 |
75,310.400 |
127.801 |
317,171.860 |