Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1930.

III. volební období.

2. zasedání.

Tisk 183.

Odpovědi:

1. vlády na interpelaci sen. Ing. Marušáka, Riedla, Pánka a spol. ve věci převzetí a zařazení bývalých zemských zaměstnanců na Moravě do služeb státních (tisk 57/2).

2. ministra národní obrany na interpelaci sen. J. J. Krejčího, Šabaty, Šachla, Kopřivy a druhů v příčině zásobování vojska chlebovinami (tisk 100/4).

3. ministra školství a národní osvěty na interpelaci sen. Ing. Marušáka, Hubky, Merty a spol. o křiklavých poměrech na českých státních školách menšinových v okrese znojemském na jižní Moravě (tisk 100/5).

4. ministra školství a národní osvěty na interpelaci sen. dr Kloudy, Šolce, Hubky, Merty a spol. ve věci stavby budovy pro českou státní školu v České Lípě (tisk 100/8).

5. ministra školství a národní osvěty na interpelaci sen. dr Kloudy, Šolce, Hubky, Merty a spol. ve věci nové školní budovy pro českou státní školu v Mimoni (tisk 100/9).

6. ministra zemědělství na interpelaci sen. J. J. Křejčího, Šachla, Šabaty, Kopřivy a druhů ohledně provádění zákona o plemenitbě ze dne 2. VII. 1924 čís. 169 Sb. z. a n. (tisk 100/13).

7. ministra veřejných prací na interpelaci sen. Jokla, Polacha a soudr. stran používání žulové dlažby k úpravě silnic (tisk 100/19).

8. ministra školství a národní osvěty na interpelaci sen. Teschnera a soudr. stran poskytnutí subvence pro stavbu živnostenské školy pokračovací v Teplicích-Šanově (tisk 146/4).

183/1.

Odpověď

vlády

na interpelaci senátorů ing. K. Marušáka, K. Riedla, R. Pánka a spol.

ve věci převzetí a zařazení bývalých zemských zaměstnanců na Moravě do služeb státních (tisk 57/12).

V případech, které má interpelace na mysli, jde vlastně o provedení §u 212 platového zákona a úprava platů zaměstnanců bývalého moravského zemského výboru na míru stanovenou v tomto zákonném ustanovení byla by nevyhnutelnou i tehdy, kdyby k reformě politické správy vůbec nebylo došlo a kdyby zaměstnanci, o něž jde, do státní služby vůbec nebyli přešli. Pokud tedy zemský úřad v Brně jako právní nástupce býv. zemského výboru pokračuje v úpravách počatých tímto výborem, aniž vyčkává vydání prováděcího vládního nařízení k §u 10 organisačního zákona, plní jen zákonnou povinnost.

Jest sice pravda, že provedením §u 212 platového zákona u zaměstnanců bývalého moravského zemského výboru došlo v četných případech k jistým redukcím jejich dřívějších platů, to jest však důsledkem zákona, který vláda měniti nemůže a který ostatně postihl všecky zaměstnance veřejnoprávních korporací a ústavů, pokud byli na tom platově lépe než zaměstnanci státní. Postiženým zaměstnancům býv. moravského zemského výboru vychází se potud vstříc, že se na nich vůbec ani nepožaduje vrácení přeplatků vzniklých v důsledku provedení §u 212 platového zákona, značná část těchto zaměstnanců, pokud nebyla již odškodněna provedením systemisace míst u býv. zemského výboru, bude odškodněna při resystemisaci míst v politické správě v zemi Moravskoslezské. Některým zaměstnancům, pokud zasluhovali zvláštního zřetele, dostalo se též peněžitých výpomocí, takže o nějakém ohrožení jejich existence nemůže býti vůbec řeči.

Aby námitky podané proti příslušným opatřením zemského úřadu byly urychleně vyřízeny, bylo již zařízeno.

Nařízením podle §u 10 zákona o organisaci politické správy bude vydáno v souvislosti s resystemisací míst v politické správě.

Pokud se páni interpelanti dovolávají ustanovení § 212, odst. 5. platového zákona, sluší uvésti, že vláda použila již tohoto zákonného ustanovení v četných zřetele hodných případech také u zaměstnanců bývalého moravského zemského výboru. Při provádění §u 10 zákona o organisaci politické správy nebude však již možno ustanovení 5. odstavce §u 212 platového zákona vzíti v úvahu, protože podle §u l0 organisačního zákona přestupují zaměstnanci zrušených autonomních korporací do státní služby s těmi nabytými právy a nároky jež jim příslušejí pouze v mezích ustanovení 1. až 3. odstavce, nikoli též podle 5. odstavce §u 212 platového zákona.

V Praze, dne 11. dubna 1930.

Předseda vlády:
Udržal
v. r.

183/2.

Odpověď

ministra národní obrany

na interpelací senátorů J. J, Krejčího, Šabaty, Šachla, Kopřivy druhů

v příčině zásobování vojska chlebovinami (tisk 100/4).

Ministerstvo národní obrany plně uznávajíc nesnadnou situaci domácího zemědělství, učinilo v čas náležitá opatření, jimiž by mohlo přispěti k řešení obilinářské krise. Stejně stará se i o to, aby chléb vojsku dodávaný, byl kvalitativně i kvantitativně hodnotný.

Podle příslušných ustanovení sešitu podmínek pro arendaci, který tvoří podstatnou součást dotčené smlouvy, smí arendátor používati k výrobě chleba pro vojsko jen jednomleté žitné mouky, bez jakýchkoli příměsků vymleté na 77 %. Tato vymílací sazba bude na příště, vzhledem k usnesení ministerské rady ze dne 8. února t. r. snížena na 60 %.

Každý uchazeč o arendaci chleba musí se ve své nabídce zavázati, že bude k výrobě vojenského chleba používati čisté žitné mouky, vymleté na 77 % (resp. 69 %), souhlasící s úředními vzorky vojenské správy, které si proviantní sklady každoročně opatřují semletím dvou vagonů žita nakoupeného z nové sklizně přímo od producentů, po menších partiích z různých krajů.

Takto opatřené vzorky ve váze asi 1/2 kg mohou si uchazeči o arendaci chleba koupiti u příslušného proviantního skladu.

Po provedeném ofertním řízení vyzve příslušný proviantní sklad každého vydražitele arendace chleba, aby do určité lhůty zaslal 100 kg vzorek mouky, z níž hodlá chléb pro vojsko vyráběti. Při tom ho proviantní sklad upozorní, že tato mouka musí se co do jakosti pohybovati v mezích stanovených úředními vzorky. Proviantní sklad zašle ihned 1 kg vzorek této mouky vojenskému technickému ústavu v Praze k mikroskopickému, po případě k chemickému prozkoumání a k zjištění nedovolených přísad v mouce, a mimo to srovná dodanou mouku s úředními vzorky a provede asi z poloviny mouky zkoušku pečením.

Vyzní-li výsledek provedených zkoušek pro vydražitele arendace chleba nepříznivě, vyzve ho příslušný proviantní sklad, aby si ihned opatřil a zaslal nový 100 kg vzorek mouky k prozkoumání.

Je-li výsledek i této druhé zkoušky nepříznivý, nezadá se tomuto uchazeči arendace chleba, nýbrž intendance zemského vojenského velitelství buď rozpíše novou soutěž, nebo zahájí důvěrné vyjednávání s ostatními uchazeči o arendaci chleba pro dotčenou posádku.

Vyhovuje-li mouka a byla-li proto arendace chleba vydražiteli zadána, odešle divisní proviantní sklad ze zbytku mouky, který u něho zůstal, asi 5 kg vzorek posádkovému velitelství dotčené posádky. U posádkového velitelství zůstane pod uzávěrem vzorek uložen a slouží po dobu smluvního období k srovnání používané mouky při prohlídkách nebo při závadách, které se snad vyskytnou.

Za smluvního období, hlavně však když se vyskytnou závady chleba, odeberou dozorčí orgány vzorky arendátorem používané mouky k výrobě voj. chleba ze zásob arendátorových a zašlou je vojenskému technickému ústavu, aby zjistil jakost používané mouky.

Nevyhovuje-li odebraný vzorek původnímu vzorku mouky vydražitele nebo úřednímu vzorku, což zjistí VTÚ chemickým rozborem, zakročí se proti arendátorovi podle ustanovení příslušných článku sešitu podmínek pro arendaci, pro porušení smlouvy.

Chléb připravený u arendátora k odběru, musí býti podle čl. XII. sešitu podmínek pro arendaci prohlédnut před každým odběrem komisí, sestavenou ze zástupce posádkového velitelství, důstojníka zdravotnictva a proviantního důstojníka v přítomnosti arendátora nebo jeho zmocněného zástupce. Prohlídka chleba, jakož i nález, jejž prohlížející svým podpisem potvrdí, zapíše se vždy do ověřeného zápisníku o provedených prohlídkách.

Jak z předchozího zřejmo, učinila vojenská správa veškerá účelná opatření, aby zabezpečila zásobování vojska dobrým žitným chlebem.

Stane-li se přesto, že některý arendátor přimíchá do žitné mouky pšeničnou mouku zadní, jde zřejmě o arendátora nepoctivého, proti jehož nesolidnímu a smlouvě odporujícímu jednání nebyla by vojenská správa samozřejmě zabezpečena ani tehdy, kdyby, jak interpelanti navrhují, dodávala k výrobě chleba svou žitnou mouku.

Provedení návrhu, aby ministerstvo národní obrany koupilo žito pro veškerou potřebu vojska, dalo je semílati, a aby dodávalo mouku též do posádek, v nichž výroba chleba je svěřena civilním pekařům, nejen by nezabezpečilo, jako vpředu řečeno, vojenskou správu před případným poškozením se strany smluvních pekařů, nýbrž nebylo by úsporné, protože k uložení tak značných zásob žita, po případě mouky, bylo by nutné najmouti skladiště, jichž se voj. správě nedostává. Dále by bylo třeba k provádění konservačních prací žita a mouky zaměstnávati větší počet pracovních sil a konečně administrativa proviantních skladů by se značnou měrou zvýšila.

Kdyby vojenská správa postupovala tak, jak v interpelaci se žádá, vydávala by se v nebezpečí, že jí budou činěny výtky z nehospodárnosti, a to proto, že žito nakoupené v produkčním kraji, zaslané prov. skladu a semleté v jeho okrsku přišlo by zpět též do posádek ležících v produkčních krajích žta v podobě chlebové mouky. Tato zbytečná manipulace odpadá tím, že arendátoři si opatří žito, po případě žitnou mouku v místě, což je zajisté daleko úspornější.

Vojenská správa proto nemíní od dosavadního osvědčeného způsobu zásobování voj. útvarů chlebem upustiti.

Pokud jde o přispění vojenské správy k vyřešení obilnářské krise bude na příště, jak již vpředu uvedeno, vymíláno žito na 60 %, čímž se zvýší odbyt žita. Kromě toho nařídilo ministerstvo národní obrany nákup většího množství obilí ještě před novými žněmi, čímž bylo v podstatě vyhověno invencím interpelace.

V Praze dne 10. dubna 1930.

Ministr národní obrany:
Dr Vyškovský v. r.

183/3.

Odpověď

ministra školství a národní osvěty

na intrpelaci senátorů ing. Karla Marušáka, Jos. Hubky, Merty a spol.

o křiklavých poměrech na českých státních školách menšinových v okrese znojemském na jižní Moravě (tisk 100/5).

Státní správa má ve stálé patrnosti stavby škol v interpelaci uvedených a pokračuje v přípravných stavebních pracích tak, aby se stavbou jejich bylo lze započíti, jakmile to bude rozpočtově možno. Důvody finanční nutí totiž státní správu, aby stavební program menšinových škol prováděla postupně, a způsobily, že pro letošní rok nebylo lze dosud sestaviti zvláštní stavební program, poněvadž příslušná položka investičního rozpočtu pro letošní rok bude v podstatě vyčerpána potřebou na dostavění školních budov, jejichž stavby byly zadány v minulých létech.

Pokud jde o konkrétní případy, konstatuje se, že pro stavbu budovy v Milfroni byly již objednány stavební plány, rovněž se jedná o stavbu školní budovy v Hnánicích a taktéž pro stavbu dalších 3 škol v obcích v interpelaci jmenovaných postupně se pokračuje v přípravných stavebních pracích.

V Praze dne 11. dubna 1930.

Ministr školství a národní osvěty:
Dr Dérer v. r.

183/4.

Odpověď

ministra škoství a národní osvěty

na interpelaci senátorů dr Ant. Kloudy, Ant. Šolce, Jos. Hubky, Frant. Merty a společníků

ve věci stavby budovy pro českou státní školu v České Lípě (tisk 100/8).

Státní správa jest informována o závadách provisorního umístění obecné a měšťanské státní školy s československým jazykem vyučovacím v České Lípě a rozhodla se závady ty odstraniti vhodnou novostavbou.

Státní správa učinila všechna opatření, aby stavba, jejíž plány jsou již vypracovány, byla na místě samém projednána podle předpisů stavebního řádu, nejpozději do dne 1. května 1930.

V Praze dne 10. dubna 1930.

Ministr školství a národní osvěty:
Dr Dérer v. r.

183/5.

Odpověď

ministra školství a národní osvěty

na interpelaci senátorů dr Ant. Kloudy, Ant. Šolce, Jos.

Hubky, Fr. Merty a spol.

ve věci nové školní budovy pro českou státní školu v Mimoni (tisk 100/9).

Státní správa má stavbu svrchu jmenované školy ve stálé patrnosti, opatřila již pro ni velmi vhodné staveniště a pokračuje v přípravných stavebních pracích tak, aby se stavbou bylo lze započíti, jakmile to bude rozpočtově možno, neboť novostavba ta jest velmi naléhavá.

Zvláštní stavební program pro letošní rok nebylo lze dosud stanoviti, poněvadž příslušná položka investičního rozpočtu pro letošní rok bude v podstatě vyčerpána potřebou na dostavění školních budov, jejichž stavby byly v minulých létech zadány.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP