§ 21.

(1) Shledá-li soud žádost správnou nebo byly-li odstraněny shledané vady, vyzve soud ty, kdož mají za to, že jsou postiženi žádostí podanou podnikatelstvem za přenesení železničních pozemků do vložky železniční knihy, aby u něho opověděli ve stanovené lhůtě své nároky.

(2) Lhůta k této odpovědi buď určena alespoň na šest neděl a nejvýše na tři měsíce ode dne, kdy se vyvěsí vyhláška u soudu konajícího šetření, a její konec buď označen kalendářním dnem.

(3) Ve vyhlášce buďtež uvedeny železniční pozemky, které se mají přenésti, s udáním katastrálního označení a po případě místopisného čísla podle § 18, odstavce 3., č. 1., a jména přímých předchůdců podnikatelstva v držbě. Ve vyhlášce buď též oznámeno, že lze nahlédnouti u soudu do žádosti podané podnikatelstvem.

(4) Vyhláška buď vyvěšena u soudu konajícího šetření a, je-li jiný soud knihovním soudem, také u něho, a buď vyhlášena obvyklým způsobem v obcích, ve kterých leží železniční pozemky.

(5) Výpis z vyhlášky, ve kterém místo označení pozemků a předchůdců v držbě se udají jen směr dráhy a obce jí dotčené, budiž uveřejněn jednou v úředním listu určeném pro úřední vyhlášky soudu.

(6) Ti, jichž vyjádření se má vyžádati podle § 19, buďte zpraveni o tomto vyzvání doručením záhlaví pro ně určených s dodatkem, že se bude za to míti, že souhlasí s přenesením pozemků bez závad, jestliže se nevyjádří v stanovené lhůtě, a že jejich věcná práva na těchto pozemcích zaniknou dnem, kterého budou odepsány do vložky železniční knihy. Toto vyzvání budiž jim doručeno do vlastních rukou.

§ 22.

(1) Při zápise do vložky železniční knihy nepřihlíží se k věcným právům, kterých bylo nabyto teprve toho dne, kdy se vyvěsí vyhláška u okresního soudu konajícího vyhledávání nebo po tomto dnu na pozemcích, které mají býti zapsány do vložky železniční knihy, proti předchůdcům podnikatelstva v držbě.

(2) Tato věcná práva mají účinek jen, jestli a pokud sejde se zápisu pozemků do železniční knihy.

(3) Na to buď v usnesení a ve vyhlášce zvláště upozorněno a buď udán den, kterého bude vyhláška vyvěšena u soudu konajícího vyhledávání.

§ 23.

Do žádosti s přílohami, která se podrží u soudu konajícího vyhledáváni i do jejich příloh, může u soudu kdokoliv v úředních hodinách nahlédnouti.

§ 24.

(1) Lhůta stanovená k opovědi nemůže býti prodloužena; navrácení do stavu předešlého pro její zmeškání se nepovoluje.

(2) Opověď může býti učiněna písemně nebo ústně do soudního protokolu.

(3) Opožděná opověď buď z úřední povinnosti odmítnuta.

(4) K oprávněným, kteří nebyli podle § 21, odstavce 6., zpraveni alespoň čtrnáct dnů před uplynutím lhůty stanovené ve vyhlášce, hledí se jako by byli opověděli odpor, leda že jest tu jejich prohlášení, že souhlasí s odepsáním.

§ 25.

(1) O opovědi podané včas buď konán výslech účastníků. Konati se může na místě samém, je-li to účelné pro vyšetření věci.

(2) Při jednání buď učiněn pokus o dohodu účastníků. Nedojde-li k dohodě, buď nárok vznesený v opovědi dále vyšetřován jen v případech uvedených v §§ 26 až 28.

§ 26.

(1) Popírá-li se, že pozemky nabyté podnikatelstvem jsou v jeho držbě, neb odporuje-li se jejich místnímu ohraničení, a neodstraní-li se tento odpor předložením listiny vydané okresním úřadem o uvedení v držbu nebo jinou listinou úplně věrohodnu o pořádnosti držby, buď podnikatelstvo poukázáno, aby si v mohlo uvedení v držbu, ve vyvlastňovacím řízení.

(2) Popírá-li se však toliko správnost pojmenování a čísel užitých v seznamech a mapách (plánech) k označení pozemků, buďte tato označení přezkoumána a je-li třeba, opravena.

§ 27.

Uplatňuje-li se právo odvozované z děleného vlastnictví nebo ze spoluvlastnictví, pozemková služebnost anebo jiné věcné právo omezující výkon vlastnického práva k některému železničnímu pozemku, kteréž právo má býti zapsáno do vložky železniční knihy ale nebylo vůbec anebo správně udáno v seznamu předloženém od podnikatelstva, buď tento seznam opraven, prokáže-li se zápisem o politické pochůzce nebo potvrzením politických úřadů, neb uzná-li podnikatelstvo, že jest tu právo propůjčené za spolupůsobení úřadu. Opis listiny, která byla snad o tom předložena, se připojí ke spisům.

§ 28.

(1) Vznese-li se v opovědi odpor proti tomu, aby byl přenesen bez závad železniční pozemek, kterého nebylo nabyto vyvlastňovacím řízením, může býti tento odpor odstraněn zaplacením dluhu, jde-li o pohledávku číselně určenou. Věřitel musí přijmouti zaplacení i tehdy, není-li pohledávka ještě splatná; zůstává mu však vyhrazeno osobní práva na náhradu škody, kterou snad utrpěl zaplacením před časem.

(2) Má-li býti odepsána do železniční knihy jen část zatíženého pozemku, může býti odpor vznesený proti přenesení bez závad uznán bezúčinným, nabude-li soud, prozkoumat cenové poměry, přesvědčení, že přes odepsání železničního pozemku bez závad zůstane nedotčena zákonná jistota zbytkové zástavy, požadovaná pro sirotčí pohledávky nebo, jde-li o jiné věcné právo, že nemůže patrně býti ohrožena jeho jistota nebo jeho výkon odepsáním dotčen.

(3) Nemůže-li býti odpor, který byl vznesen proti přenesení pozemku bez závad, anebo který má býti pokládán za vznesený (§ 24, odst. 4.), odklizen ani zaplacením dluhu ani soudním rozhodnutím, buď podnikatelstvo poukázáno, aby vyvlastňovacím řízením vymohlo, aby železniční pozemek přešel na ně bez závad.

§ 29.

(1) Byly-li vzneseny jiné nároky, než které mají býti vyšetřeny podle §§ 26 až 28, zejména bylo-li odporováno nabývacím listinám, vyhovujícím ustanovením § 18, nebo nebyly-li nároky uvedené v § 27 úplně vyřízeny, mají strany na vůli aby tyto nároky uplatnily zákonným, řízením před příslušným soudem aneb úřadem.

(2) To však nemůže zdržeti zápis železničních pozemků do vložky železniční knihy.

§ 30.

(1) Po uplynutí lhůty stanovené ve vyhlášce buďtež ihned z pozemkové knihy (vložky, zápisnice) odepsány z úřední povinnosti železniční pozemky, u kterých nebyl nárok opověděn.

(2) Byl-li opověděn nárok, buďte pozemky odepsány teprve, když byl nárok vyřízen dohodou stran (§ 25) anebo pravoplatným rozhodnutím v řízení uvedeném v tomto zákoně (§§ 26 až 28) anebo když se ukáže, že nárok není způsobilý, aby zdržel zápis železničních pozemků do vložky železniční knihy (§ 29).

(3) Stejně buď také postupováno, pokud jde o opravy zápisů v jiných veřejných knihách, které se stanou nutnými zápisem do vložky železniční knihy.

(4) Nevede-li se veřejná kniha u okresního soudu, který projednával o zápisu železničních pozemků do vložky železniční knihy, opatří tento soud z úřední povinnosti potřebné zápisy u příslušného knihovního soudu.

§ 31.

(1) O vyřízení opovědi zpraví soud jen podnikatelstvo a účastníky vyřízením dotčené. Vysloví-li se, že podnikatelstvo se odkazuje na vyvlastňovací řízení, buď zpraven také vládní komisař jemu ustanovený.

(2) O zápisech ve veřejných knihách buďtež účastníci zpraveni podle ustanovení knihovního zákona (řádu).

§ 32.

(1) Když byly odklizeny překážky vadící zápisu do vložky železniční knihy, odepsány pozemky i z jiných veřejných knih a provedeny opravy v knihách, zašle soud seznamy předložené podnikatelstvem, které jest srovnati podle směru dráhy, a je-li třeba, opraviti i s mapami, pak opisy listin, jichž souhlas s prvopisy potvrdí z úřední povinnosti, konečně ostatní spisy o projednáváni soudu, u kterého byla zřízena zatímní vložka.

(2) Prvopisy listin, které snad zůstaly ve spisech, vrátí stranám.

§ 33.

(1 ) Soud příslušný vésti železniční knihy prozkoumá ihned, jakmile dojdou od některého soudu konajícího vyhledávání železničních pozemků spisy, zda bylo postupováno po zákonu a, je-li třeba, zařídí potřebné opravy nebo doplnění soudem, který vyhledávání konal.

(2) Seznamy, které byly shledány jako řádně sdělané, založí se do železniční vložky, a to seznam železničních pozemků v prvním oddělení listu železniční podstaty, seznam práv spojených s držbou dráhy, nebo jednotlivých železničních pozemků v druhém oddělení téhož soudu, a seznam závad váznoucích na jednotlivých železničních pozemcích a práv příslušejících jiným osobám z děleného vlastnictví nebo spoluvlastnictví v druhém oddělení listu závad.

(3) Opisy listin založí se i se spisy, jichž obsah jest podkladem zápisů obsažených v seznamech, do sbírky listin.

(4) Mapy jsou částí sbírky listin, buďte však odděleně uschovávány.

(5) Ostatní spisy buďtež uschovávány ve zvláštním oddělení knihovního soudu.

§ 34.

Nabude-li podnikatelstvo nových železničních pozemků v obvodu okresního soudu, ve kterém jsou již skončena šetření k vyhledávání železničních pozemků, buď postupováno podle ustanovení o vyhledávání železničních pozemků. Jde-li jen o nabytí jednotlivých parcel pro dráhu, mohou býti na žádost podnikatelstva odepsány do železniční vložky podle ustanovení platných pro pozemkové knihy.

C. Přeměna zatímní vložky v definitivní.

§ 35.

(1) Když došly spisy o vyhledávání železničních pozemků od všech soudů tak, že není závady, srovná soud železniční knihy seznamy založené v obou odděleních listu železniční podstaty a ve druhém oddělení, listu závad podle směru dráhy, opatří vložku přehledným listem a nahradí její označení jako zatímní označením definitivní vložky.

(2) Když byly zápisy v prvním oddělení listu závad, pokud jest toho třeba, přepsáním na listy nově založené uvedeny do pořadu odpovídajícího pořadí závad, dá se vložka svázati. Náklady hradí podnikatelstvo.

D. Prodloužení lhůt.

§ 36.

(1) Ministerstvo železnic může na žádost podnikatelstva prodloužiti lhůtu určenou v § 18 pro žádosti, aby bylo zahájeno vyhledávání železničních pozemků, prokáže-li podnikatelstvo, že ji nemůže dodržeti z důvodů, které nebyly způsobeny jeho zaviněním.

(2) Prodloužení lhůty může býti také povoleno v obvodech okresních soudů, ve kterých se mají založiti nové pozemkové knihy, jeví-li se účelným, aby byla vyhledávání železničních pozemků vykonáno zároveň s vyhledáváním potřebným k založení pozemkových knih nebo teprve po něm.

E. Opravné prostředky.

§ 37.

(1) Soudním opatřením v řízení k zakládání železničních knih může býti odporováno rekursem.

(2) Lhůta k rekursu jest patnáct dnů od doručení usnesení. Jinak budiž přiměřeně užito ustanovení o rekursech v nesporném řízení.

F. Změna vložky utvořením nových železničních vložek.

§ 38.

(1) Za sloučení několika knihovních jednotek jejich připsáním ke knihovní jednotce zapsané v některé vložce může býti žádáno, nevadí-li mu právní překážka v různosti zápisů na listu vlastnictví a v prvním oddělení listu závad, anebo má-li býti tato překážka zároveň se sloučením odklizena.

(2) Část dráhy tvořící knihovní jednotku může býti odepsána a pro ni zřízena samostatná vložka jen, bylo-li dáno povolení k rozdělení v několik knihovních jednotek buď již v koncesní listině nebo zvláštním rozhodnutím ministerstva železnic. Do vložky nově zřízené buďte pak přeneseny zápisy vztahující se na práva třetích osob.

(3) Změní-li se připsáním aneb odepsáním podmínky rozhodné pro příslušnost soudu povolaného vésti železniční knihu pro tuto dráhu, zašle se změněná nebo nově zřízená vložka i s příslušnou částí sbírky listin vztahujícími se na ni a s ostatními spisy soudu, který se stal pro ni příslušným, ledaže podnikatelstvo se svolením ministerstva železnic hádá, aby nebyla tato vložka přenesena do jiné železniční knihy.

(4) Že byla vložka přenesena do jiné železniční knihy, buď oznámena vyhláškou, která se vyvěsí u zúčastněných soudů a jednou uveřejní v listech určených k úředním vyhláškám v dotčených zemích.

G. Zrušení železniční vložky.

§ 39.

(1) Zruší-li se dráha tvořící knihovní jednotku, buď to na žádost vládního komisaře ustanoveného pro tuto dráhu nápadně poznamenáno v čele vložky.

(2) Tato poznámka působí, že nemůže již býti povolen zápis závady, týkající se celé knihovní jednotky.

(3) Jakmile se vymažou omezení zapsaná na listu vlastnictví a závady zapsané v prvním oddělení listu závad, označí se vložka jako zrušená. Pozemky, které tvořily knihovní těleso, buďte při tom z úřední povinnosti přeneseny do pozemkových knih příslušných katastrálních území - podle místní polohy se všemi zápisy, vztahujícími se na jednotlivé pozemky a s částmi sbírky listin k tomu náležejícími a ostatními spisy.

(4) Že byla vložka železniční knihy zrušena a pozemky přeneseny do pozemkových knih, buď oznámeno vyhláškou, která se vyvěsí u soudu, v jehož železniční knize byla vložka zapsána, a u soudů, do jichž pozemkových knih byly pozemky přeneseny, a uveřejní jednou v listech určených pro úřední vyhlášky těchto soudů.

 

II. O ZÁSTAVNÍCH PRÁVECH ZŘÍZENÝCH NA DRÁZE A O ZAJIŠTĚNÍ PRÁV MAJETNÍKŮ ŽELEZNIČNÍCH PŘEDNOSTNÍCH ÚPISŮ.

1. Omezený účinek zástavního práva nabytého na dráze.

§ 40.

Břemena a práva, která jsou předmětem druhého oddělení listu závad, a která byla zjištěna při vyhledávání železničních pozemků nebo byla později zřízena, k čemuž jest třeba souhlasu státní železniční správy, mají přednost před zástavním právem, kterého bylo nabyto na knihovní jednotce zapsané ve vložce železniční knihy. Tuto přednost mají uvedená břemena a práva také tehdy, nebyla-li ještě zapsána v době, kdy se uplatňuje zástavní právo.

§ 41.

Na dráhu tvořící knihovní jednotku a veškeré příslušenství (§ 5), může býti vedena exekuce toliko jako na celek.

§ 42.

(1) Při rozvrhu výtěžku, kterého se dosáhne vnucenou správou (zátvorem) nebo zcizením v exekučním řízení nebo v konkursu, mají spřed pohledávkami zapsanými ve vložce železniční knihy přednost pohledávky,

a) které vzešly plněním, potřebným k řádnému provozování dráhy tvořící knihovní jednotku, která jest zástavou, (provozovací výlohy) nebo

b) které mají za předmět částky, jež byly pro finanční správu na dopravních daních, dávce z jízdného, nebe při vzájemném styku veřejných dopravních ústavů, pro jiný ústav toho druhu vybrány, nebo měly býti vybrány, ale nebyly ještě odvedeny (zúčtovací dluhy).

(2) Těmto pohledávkám přísluší však přednost jen potud, pokud nepovstaly dříve, než rok před zavedením vnucené správy (zátvoru), zahájením dražebního řízení nebo prohlášením konkursu.

(3) Pohledávky uvedené v předcházejících odstavcích mají mezi sebou stejné pořadí.

2. Zajištění práv majitelů železničních přednostních úpisů.

§ 43.

(1) Vydá-li podnikatelstvo dráhy dílčí dlužní úpisy znějící na majitele nebo rubopisem převoditelné, a slíbí-li v nich anebo ve zvláštní listině, že za zaplacení nebo zúrokování ručí základní jmění neb užitky jeho veškerého jmění neb alespoň jeho veškerého nemovitého jmění nebo jednotlivých určitých nemovitostí, anebo že má býti užito výtěžků nebo peněz zaručených státem především k výplatě nebo ke zúročení, přísluší majitelům takových dlužních úpisů (železničních přednostních úpisů), zástavní právo ke všem nemovitostem, na které se vztahuje dané ujištění a které byly v době žádosti za knihovní zápis zástavního práva v držení podnikatelstva.

(2) Železniční přednostní úpisy nesmějí býti vydány před vkladem zástavního práva na knihovní jednotku určenou za zástavu, která jest předmětem vložky železniční knihy.

(3) Určí-li se k zajištění železničních přednostních úpisů kromě této knihovní jednotky i jiné nemovitosti, na které lze nabýti zástavního práva, musí býti zástavní právo zapsáno i na tyto nemovitosti před tím, než se vydají železniční přednostní úpisy.

§ 44.

Vládní komisař ustanovený podnikatelstvu dráhy jest povinen pečovati o to, aby bylo jednáno podle platných ustanovení o vydání a výplatě železničních přednostních úpisů, o které jde, a aby zejména počet vydaných úpisů nepřesahoval hranice stanovené v těchto ustanoveních. .

§ 45.

Ustanoveními tohoto zákona o knihovním zajištění zástavních práv nejsou dotčena ostatní práva majitelů železničních přednostních úpisů, a zvláště jejich nároky na příjmy zaručené státem.

III. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ.

1. Dohled.

§ 46.

(1) Vládní komisaři ustanovení podnikatelstvům drah dohlížejí na to, aby byly plněny závazky uložené podnikatelstvům tímto zákonem.

(2) Shledá-li některý soud, že podnikatelstvo neplní nebo plní liknavě své povinnosti, zpraví o tom vládního komisaře.

(3) Podnikatelstvům, která neplní svých povinností podle tohoto zákona a zvláště příkazů daných jim soudy nebo správními úřady, může ministerstvo železnic jako dozorčí úřad uložiti peněžité pořádkové pokuty do 20.000 Kč kromě donucovacích prostředků jiného druhu, které jsou zákonem propůjčeny státní správě pro dohled na podnikatelstva drah.

§ 47.

Peněžité pořádkové pokuty uložené podle tohoto zákona připadají státu.

2. Poplatkové předpisy.

§ 48.

(1) Úřední jednání za příčinou zřízení vložky železniční knihy jsou osvobozena od kolků a poplatků.

(2) Z téže příčiny učiněné zápisy, vyhotovení, podání a jejich přílohy jsou osvobozeny od kolků a poplatků, pokud jsou určeny jen k provedení řízení upraveného v tomto zákoně mimo jednání vyhrazená právnímu pořadu.

(3) Železniční pozemky přenesou se bodle § 39 do jiných veřejných knih bez poplatku; totéž platí o přenesení závad vykonaném při tom, pokud nemá býti zároveň zapsána změna v osobě oprávněného.

(4) Tímto zákonem nejsou však dotčena ustanovení o tom, který majetek drah jest podroben poplatkovému ekvivalentu.

3. Přechodná ustanovení.

§ 49.

(1) Účinností tohoto zákona pozbývají platnosti všechny zákony a nařízení, které odporují tomuto zákonu, zejména zákon ze dne 19. května 1874, č. 70 ř. z., o zakládání železničních knih, o účinku hypotekárních práv propůjčených na železnici a o knihovním zajištění zástavních práv majetníků železničních přednostních úpisů, a zák. čl. I/1868 o zvláštním soustředěném zapisování železnic a průplavů do knih, doplněný zák. článkem LXI/1881, pokud jde o dráhy a pokud jejich ustanovení se nahrazují tímto zákonem.

(2) Kde se dovolávají jiné předpisy ustanovení uvedených v odstavci 1. a podle něho zrušených, nastupují ustanovení tohoto zákona.

§ 50.

(1) Zákon provedou ministři spravedlnosti, vnitra, železnic a financí.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP