Poměry Podkarpatské Rusi jakožto zvláštní vyžadují také zvláštního řešení, což státi se má připravovaným domem lidového zdraví.

Pokud jde o legislativní práce, postupuje se při jednotlivých materiích, jež mají býti upraveny, podle programu, a v době nejbližší mají se státi předmětem jednání zákon o úpravě sociálně zdravotních ústavů a poraden, dále zákon o úpravě poradnictví (nová regulace státní zdravotní rady, zemských a okresních zdravotních rad) a zejména osnova zákona o ústředním zdravotním fondu, při čemž po dohodnutí se s panem ministrem financí bude se ministr snažiti učiniti předmětem porad otázku získání zvláštních příjmů tohoto fondu na podkladě co možno nejširším.

Pro další fasi úřad pracuje na úpravě lázeňské otázky, jako na právní úpravě lázeňských tax a zákonné regulaci kategorisace lázeňské, zejména pokud jde o kontrolu indikací.

Jako kulminační bod legislativní práce bude svého času návrh unifikovaného základního zdravotního zákona.

Pokud jde o podnik státních lázní, poznamenává ministr, že podnik pokračoval v roce 1930 v provádění svého programu buduje jednotlivé lázně. Tak prováděn program zejména v Jáchymově a ve Sliači. I v ostatních lázních, pokud bylo potřeba, bylo účelné pro provoz zařizováno. V roce budoucím má býti v plánovitém budování jednotlivých objektů lázeňských postupováno, při čemž sledován jest hlavně cíl, aby státní lázně, pokud tomu přirozené podmínky dovolují, vypraveny byly po léčebné stránce uspokojivě. To se týká hlavně Jáchymova, jehož význam stává se světovým, a pak Sliače, kde jsou předpoklady, aby tyto lázně, jichž rozvoj má státní správa stále na zřeteli, dbajíc o bezpečnost léčebných zdrojů stálou kontrolou, získaly co nejdříve podobnou pověst.

Ku konci se ministr zmiňuje o lékárnictví, které bylo předmětem velmi častých debat ve veřejnosti, a poznamenává, že, pokud je potřeba, lékárny podrobeny jsou předepsané revisi a že ojedinělé případy, které by dokazovaly se strany lékárníku nepochopení jejich úkolů, budou sledovány podle nutnosti. Doufá, že i otázka lékárnické platebny bude v dozírné době uspokojivě vyřešena.

Pokud pak jde o investiční program ministerstva veřejného zdravotnictví mimo podnik státních lázní, jest program tento rozšířen tak, že proti roku předešlému stouply investiční výdaje o částku přes 3 1/2 milionu Kč. Jsou to zejména ústavy, ať již léčebné či jiné, které podle vývoje a potřeby mají býti dobudovány. Investiční program dokazuje, že zdravotní správa postupuje k vytčenému cíli.

V rozpravě zmínili se jednotliví řečníci, povětšině s uznáním o činnosti ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy a kvitovali s uspokojením doposud dosaženou všeobecnou zdravotní úroveň. Poukazují na jednotlivé otázky, jako na př. na zdravotní službu v obcích, která u některých obvodních lékařů jest ztížena chudobou kraje, a zdůrazňují potřebu subvence poraden pro matky. Jeden z mluvčích zmínil se o otázce zubních techniků a tím také vlastně o event. úvaze změny zákona o zubním lékařství.

Zmínka se též stala o vydání služebního řádu pro zaměstnance státních nemocnic, jakož i o otázkách, týkajících se stavu lékárníků, zejména úpravy lékárenské platebny.

Byla s uznáním konstatována obšírnost a věcnost exposé pana ministra veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy. Zároveň bylo důrazně žádáno, aby se urychlilo zveřejnění nemocnice na Bulovce, které prý jest zdržováno u Zemského úřadu. Dále žádáno, aby se pokračovalo s urychlením ve vybudování pražské Všeobecné nemocnice a podporovaly ústavy pro slepce a mrzáky. Zejména jeden ze slovenských řečníků s velikým uznáním konstatoval vykonanou práci na Slovensku, při čemž se zmínil též o návštěvě delegáta mezinárodní zdravotní sekce Společnosti Národů, jenž s uznáním se vyslovil o celém postupu a o výsledku zdravotnické práce v ČSR. Řečník uznává velikou péči věnovanou Slovensku ministerstvem veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, ať již se to týká boje proti sociálním chorobám, zejména boje proti trachomu, či investičních prací, a konstatuje, že z rozpočtových prostředků ministerstva zdravotnictví jest 40% určeno pro zemi Slovenskou. I o lázních vyslovil se s největším uznáním a žádal, aby státní lázně byly zařízeny tak, aby také nižší vrstvy obyvatel mohly z nich míti svůj zdravotní zisk.

Jeden z dalších řečníků poznamenal, že bylo by nutno, aby lázeňství bylo upraveno zákonem, ve kterém by nebylo zapomínáno na možnost budování lázeňských objektů a pod. v těchto lázních soukromníky, čemuž velice jsou na překážku různá ujednání, která byla sjednána zejména v dobách dřívějších v částech bývalé říše Uherské, obzvláště v teritoriu tatranském.

Též bylo zdůrazňováno, že jest potřeba při úpravě otázky pomocnic při porodu pokročiti i dále, t. j. zabývati se konečně hospodářskou otázkou porodních asistentek.

Voláno též po zvýšení propagace lázní, zejména vyvěšováním vhodných obrazů v železničních vozech a pod., což by obzvláště rozšířilo znalost našich lázní v cizině.

Jedním z řečníku bylo se zmíněno ke konci rozpravy o tom, že by bylo nutno provésti již zákon o lékařské praxi v otázce tarifů.

Kapitola 20. Odpočivné a zaopatřovací platy.

Jako v letech předešlých zvyšuje se i letos značně náklad na odpočivné a zaopatřovací platy. Zvýšení působí nejen přírůstek příjemců a zvýšené pensijní základny podle platových zákonů, nýbrž i úprava pensí podle zákona čís. 70/30 Sb. z. a n. Zákon tento projeví své důsledky i v letech příštích a způsobí další zvýšení pensijního břemene. Toto stálé zvyšování pensijního břemene, již tak značně vysokého, nabádá k tomu, aby jeho dalšímu mimořádnému zvyšování bylo čeleno.

Kapitola 21. Ministerstvo financí.

Generální zpravodaj ve svém podrobném referátě obírá se důvody nynější krise a poukazuje na všeobecnou neustálenost poměrů výrobních, distribučních a v některých státech i měnových. Bez vlivu není též vyřadění Ruska, Indie a Číny ze světového odbytu. Poukazuje na to, že jeden z nejjasnějších obrazů dnešního hospodářského stavu podal ministr financí Dr. Engliš, který spíše považuje problém dnešní za problém cenový. Stálost hladiny cenové plyne ze směnné relace mezi zlatem a statky. Pokles cen může býti důsledkem světové deflace zlata nebo zvýšení produktivity. Náhlost a všeobecnost poklesu mluví spíše pro to, že příčin jest na straně zlata, t. j. na straně světové administrace měny. Tomuto poklesu musí se přizpůsobiti celá výroba; jeden její činitel však se nepřizpůsobí, t. j. dluh, ten se zhodnotí a bude činiti zvýšenou část výrobního nákladu. Proto nutno zdůrazniti, že jsme za posledních 5 let snížili státní dluh o 4 miliardy.

Generální zpravodaj upozorňuje dále, že příčinami proměny kupní síly zlata zabýval se finanční výbor Svazu národů a vydal o tom zprávu, ve které se poukazuje na pokles výroby zlata na straně jedné a na větší potřebu jeho pro účely měnové na straně druhé, takže jeví se nutnost přizpůsobiti měnovou potřebu zlata k jeho množství. Po názoru komise těžisko není však v problému zlata jako podkladu měny, nýbrž v dislokaci zlata.

Dále poukazuje generální zpravodaj na poměry v Americe, kde naproti ohromným zásobám zlata leží spousty neprodaného zboží. Evropa tone stále ve válečné psychose; ceny kolísají často náhle (měď) a stoupá zadlužení, zvláště zemědělců. Konsum, který, kdyby se zvětšil, pomáhal by krisi odstraniti, trpí právě touto krisí zemědělskou. Proces tvoření cen sice postupuje, ale není dosud vyrovnán a dokud se tak nestane, bude nutna zdrženlivost v každém směru.

Ministr financí Dr. Engliš na příkladu ukázal, jak široké vrstvy téměř pudově cítí problém zhodnocení peněz, jímž zhodnocují se dluhy tak, že jednotlivce vážně ohrožují. Dostalo se mu od postiženého dlužníka i výhrůžek, nezhodnotí-li měnovou jednotku. Ovšem prostředek tento je zcela nezpůsobilý a naivní, neboť tím by se nepomohlo nikomu; jest však dojista příznačnou ukázkou, jak těžko se pociťuje zhodnocení peněz u dlužníků. Odpomoc hledati nutno zvláště ve snížení úrokové míry, po němž volá jak zemědělství, tak i průmysl. Již v roce 1925 byl vytýčen tento problém, a to s úspěchem. Jádro této otázky tkví však nyní v lepší organisaci našeho peněžnictví, kterou nutno se obírati.

Ministrem financí ohlášené sloučení zemských peněžních ústavu, zejména Zemské banky a Hypoteční banky České, kterým se má mimo jiné dojíti též k vypěstování dlouhodobého hypotekárního úvěru průmyslového, vyvolalo v debatě obavy, že tento úvěr ztíží a zdraží zemědělský úvěr hypotekární, neboť prý povede k poklesu kursu zástavních listů. Obavy ty jsou liché, protože i sloučená banka bude při emisi zástavních listů postupovati právě tak, jak dosud postupovala Hypoteční banka a bude-li sloučená banka poskytovati úvěry průmyslové též v cenných papírech, stane se tak v typech odlišných od zástavních listů. Průmyslový cenný papír najde si své odběratele v kruzích kapitalistů, kteří dosud neukládali své jmění v zástavních listech. Samou existencí průmyslových cenných papírů nebudou tedy kursy zástavních listů stlačeny, zachová-li banka, jak dlužno předpokládati, opatrnou emisní politiku Hypoteční banky České a bude-li se o kursový vývoj také starati. Mimo to bude zde po sloučení zemských peněžních ústavů místo různých typů zástavních listů typ jednotný, celostátní, spravovaný s jednotného hlediska, typ, který spíše najde umístění jak doma tak i v cizině. Po sloučení nebude již rozdílů v oceňování zástavních listů podle jejich původu, pročež se pak dostane stejně výhodného úvěru zemědělství v celé republice.

Poněvadž zrušeno fin. ředitelství v Opavě, považuje se s některých stran za neodůvodněné, dlužno poznamenati, že event. zrušení finanč. ředit. v Opavě stane se zákonem, jako vůbec celková organisace finanční správy. Bude míti tedy Nár. shromáždění možnost příslušné návrhy dostatečně posouditi.

V další debatě vysloveno bylo několik stížností do daně z obratu a daně přepychové. V prvé řadě vyslovena byla domněnka, že daň z obratu i při 1%ní sazbě vynesla by tolik jako nyní, kdyby byla přísně předepisována a vymáhána a nebyly povolovány odpisy. Takového výnosu daně z obratu, jakého jest zapotřebí pro státní pokladnu i pro finanční potřebu samosprávných svazků, nebylo by možno při 1%ní sazbě dosáhnouti, ani kdyby byla sebe přísněji vyměřována a vymáhána, neboť úbytek, nastalý takovým snížením daňové sazby, nemohl by býti podle dosavadních zkušeností ani zdaleka vyrovnán lepší morálkou poplatnictva ani omezením odpisů, které ostatně činí u daně z obratu jen několik málo procent celkem vyměřené daně.

K výtce, že dosavadní ustanovení o dani z obratu mají býti ještě zhoršena, ačkoli vyslovena byla přání po jich zmírnění, dlužno poznamenati, že návrh nového zákona o dani z obratu a dani přepychové neobsahuje podstatného zhoršení dosavadních ustanovení o těchto daních, naopak zavádí četné nové úlevy pro poplatnictvo. Zejména bylo také upuštěno od původně zamýšlené změny v neprospěch poplatnictva při vypočítávání daně.

Podle návrhu nového zákona o dani z obratu a dani přepychové nemají býti zvýšeny úroky z prodlení, nýbrž zavedeno pevné 5%ní zvýšení daně, která nebyla včas zaplacena. Toto zvýšení i povinnost platiti úroky z prodlení se však omezuje na poplatníky, jejichž roční předpis daně z obratu činí více než 200 Kč. V paušalování daně z obratu se stále pokračuje a jest podle dnešního stavu tento způsob zdanění rozšířen na velké množství hospodářsky významných předmětů.

Kapitola 22. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Rozpočet nejvyššího účetního kontrolního úřadu jest jednou z kapitol, kde se výdaje snižují. Snížení činí v celku 105.043 Kč. Menší výdaj jest preliminován v položce nájemného o 150.000 Kč, poněvadž úřad získal nájem levnější, než se předpokládala. Nezískal ovšem místností, které by všestranně vyhovovaly a jejichž počet i rozsah byl by dostatečný, takže musí hledati ještě nové místnosti nájmem v soukromém domě, jakmile nyní přistoupí k rozmnožení personálu po restystemisaci. Jinak změny v podrobnostech kapitoly jsou podřadné: zvýšena položka odměn za mimořádné práce v hodinách mimoúředních o 20.000 Kč, což jest věcně odůvodněno tím, že jest nutno, aby se zevrubně přezkoumaly zásoby dluhopisů státních, určených k zničení, t. j. dluhopisů vyplacených a vyměněných. Zvýšená také položka na cestovné (o 40.000 Kč), aby se mohl rozmnožiti počet dohlídek zvláště u podniků státních. Tato zvýšení jsou kryta zmíněným již snížením položky nájemného, takže pro kapitolu nejvyššího účetního kontrolního úřadu rozpočet jest nižší než v roce předchozím.

Tentokráte byl senátem projednán závěrečný účet státní za rok minulý ještě dříve, než senát přistoupil k projednání rozpočtu. Technicky jest to stav pro parlamentní projednávání rozpočtu jistě výhodný.

Opatřeními, která provedl nejvyšší účetní kontrolní úřad v letošním roce a letech minulých, bylo dosaženo toho, že kontrola budžetních výdajů vlastní státní správy jest nyní dovršena a jejich evidence podle rozpočtových položek běžná a přesná: v důvodové zprávě k rozpočtu jest v odstavci o nejvyšším účetním kontrolním úřadě uvedeno, že měsíční přehledy, které sestavuje o tom, jak jest každá jednotlivá položka rozpočtu a to i rozpočtů dílčích (podle sešitů jednotlivých kapitol) vyčerpána vydanými poukazy, doplnil letos ještě tím, že mu mají poukazující úřady posílati zároveň i výpisy jednotlivých poukazů k určitým položkám rozpočtovým. Tím získal kontrolní úřad podklad k systematické budžetní i materielní kontrole během roku, neboť z těchto výpisů sezná předmět výdaje a může z něho posouditi, není-li při poukazu nějaká závada po stránce věcné nebo budžetní, zvlášť je-li výdaj správně zařazen tam, kde k tomu byly prostředky v rozpočtu schváleny a dodržuje-li se tedy ústavní zmocnění k výdaji. Tím jest také usnadněna kontrola podle dokladů, neboť úřad může si vyžádati spisové doklady k jednotlivému poukazu. Takto jest zdokonalena kontrola, aby byla co možná systematická a účinná.

Kontrolou rozpočtových výdajů není ovšem obor nejvyššího účetního kontrolního úřadu vyčerpán. Jsou tu fondy, jejichž příjmy a výdaje nejsou preliminovány v rozpočtu státním. K úkolu svému, aby i tu konal kontrolu, mohl přistoupiti nejvyšší účetní kontrolní úřad teprve v roce 1927. Zřídil tehdy oddělení pro dohled nad hospodařením fondů, jehož prvým úkolem bylo provésti soupis fondovního a nadačního jmění, zvlášť toho, které jest u samosprávných svazků a bývalých žup na Slovensku. Fondy, které se zřídily zákonem a mají celostátní význam, kontroluje ovšem nejvyšší účetní kontrolní úřad soustavně a jejich závěrečné účty přezkoumává. Provádí se zde arci také dohlídková činnost, které dosud vadil nedostatek personálu a nutkavé úkoly jiné; možno očekávati, že rozmnožení personálu, k němuž dojde nyní po resystemisaci, umožní pravidelnou dohlídkovou činnost u fondů.

Reforma politické správy rozmnožila v posledních letech agendu nejvyššího účetního kontrolního úřadu. Ještě před tím, než tuto kontrolu úřad počal konati ex lege, převzal k žádosti státní správy prozkoumávání zemských účetních závěrek od doby převratu až do té doby, kdy reforma správy vešla v účinnost. Šlo tu o účetní závěrky ze tří zemí se zemskými výbory za 10 let. Práce ta dospěla nyní k tomu, že zbývají k vyřízení z Čech 3 a ze Slezska poslední závěrka.

Žádoucí jest ovšem také zevrubná kontrola toho, jak se hospodaří se jměním, které stát vložil do společností organisovaných soukromoprávně a jest proto třeba, aby se vžila kontrola nejvyššího účetního kontrolního úřadu také u oněch větších útvarů, pravidelně akciových společností, do nichž jsou vloženy značné státní prostředky a jimž poskytují se mimo to subvence z veřejných prostředků; neboť jedná se pravidelně o podnikání, které není s dostatek výnosné a které nutno udržeti při životě z důvodu veřejného zájmu. V seznamech o vykonaných dohlídkách kontrolního úřadu v závěrečných státních účtech pravidelně otištěných, nacházíme sice ojediněle také dohlídky u těchto tak nazvaných smíšených společností, ale jest to obor, který vyžaduje ještě dalšího rozvoje kontroly a tato kontrolní činnost zasluhuje zvýšené pozornosti parlamentu. Zpravodaj doporučoval, aby u těch společností, které by revisi nejvyššího účetního kontrolního úřadu kladly překážky, byla státní účast i jiná podpora zrušena a v nových případech vždy žádáno podrobení se kontrole nejvyššího účetního kontrolního úřadu.

Dále bylo v debatě žádáno, aby se závěrečným účtem státním byl parlamentu předkládán také přehled o jmění nadačním.

Také při dozoru na státní dluh očekávají nejvyšší účetní kontrolní úřad v nejbližší době značné výkony; jedná se o přezkoumání záměny předválečných rent a o dohlídky, které potřebují vždy k svému provedení delší doby a větší počet personálu, poněvadž jest třeba prohlédnouti velmi rozsáhlý listinný materiál.

Agenda nejvyššího účetního kontrolního úřadu jest ve stálém vzestupu i je potřeba, aby Národní shromáždění poskytlo úřadu oporu při výkonu kontroly v oborech, v nichž se pro technické překážky a někdy i pro nedostatek porozumění administrativy dosud v potřebné míře nemohla uplatniti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP