Kapitola 17. Ministerstvo sociální péče.

zpravodaj sen. Frant. Zimák.

Hlavní zpravodaj zahájiv jednání o rozpočtu ministerstva sociální péče na rok 1932 podal nejprve celkový rozbor a srovnání s rokem 1931.

Rozpočet ministerstva sociální péče na r. 1932 činí v části příjmové 17,045.500 Kč

a v části výdajové úhrnem.................................................................. 872,753.200 Kč.

Při číselném srovnání s rozpočtem na rok 1931 jsou příjmy nižší o 692.000 Kč

a výdaje vyšší o...................................................................................... 7,529.000 Kč.

Při srovnáni výdajů věcných s osobními seznáváme, že osobní výdaje na rok 1932 jsou zvýšeny proti roku 1931 o 1,986.700 Kč a věcné výdaje na rok 1932 jsou zvýšeny o 5,542.300 Kč, z čehož právě vyplývá zmíněné již zvýšení výdajů o 7,529.000 Kč.

Snížení příjmů spočívá hlavně v tom, že u péče stavební a bytové, péče o válečné poškozence a u zápůjček dělnickým družstvům byl příjem na splátkách a úrocích z nich podle propočtů z minulých let preliminován skutečně očekávanou nižší částkou.

Srovnávají-li se jednotlivé úvěry podrobně s r. 1931., jeví se výsledek, že některé z nich doznaly snížení v celku o částku.................................................. 29,528.000 Kč,

u jiných však nastala zvýšení o částku................................................. 37,057.000 Kč.

Možno tedy povšechně říci, že v rozpočtu ministerstva sociální péče na rok 1932 byly sice sníženy některé úvěry podle předpokladů potřeby při jich preliminování, že však také byly zvýšeny úvěry na důležité sociální úkoly, při čemž zejména dlužno upozorniti, že v §u 3, tit. 1. "Sociální pojištění" zařazuje se nový úvěr 20,000.000 Kč na sanaci hornického pojištění, že na významnou subvenční činnost v péči o mládež zařazen jest opětně poměrně značný peníz 16,000.000 Kč, že úvěr na státní starobní podpory jest zvýšen o 13,000.000 Kč a že na provádění péče o nezaměstnané jest zvláště pamatováno zmocněním ministra financí v čl. XIV. fin. zákona k úvěrové,operaci až do výše 300,000.000 Kč.

V dalším svém referátu posoudil hlavní zpravodaj podrobně určení jednotlivých úvěrů, jakož i výsledky provádění zákona k ním se vztahující se stanoviska žádoucích potřeb vrstev potřebných sociální ochrany a oceniv činnost ministerstva sociální péče ve prospěch těch, kdož trpí trvajícími mimořádnými hospodářskými poměry, odporučil rozpočet na rok 1932 k schválení..

Během rozpravy podal ministr sociální péče obsáhlý výklad, v kterém zaujal stanovisko ke všem soudobně naléhavým otázkám péče sociální. Poukázav na svoje exposé přednesené dne 13. listopadu t. r. v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny znovu zdůraznil, že máme tentokráte co činiti s krisí, která sahá na základy nynějšího hospodářského systému a chystá se veškeré hospodářství v jeho základních tendencích a v jeho cílech úplně přetvořiti.

Jest nutno postupovati cílevědomě a plánovitě a rychle, což dokazuje vývoj poměrů u nás i v celém světě. K dosavadnímu počtu zastavených podniků je hlášeno ze všech končin státu nastávající zastavení velikých koncernů v důsledku mezinárodní krise úvěrové a zejména v důsledku celních opatření zemí rozhodujícího významu pro náš odbyt, naposled Anglie. Tyto účinky zrcadlí se také v počtu nezaměstnaných. Kdežto počet nezaměstnaných v říjnu činil 254.201, v listopadu jíž činí 336.874 a přináší tudíž vzestup 0 33% proti říjnu 1931 a více než 100% vzestup proti říjnu 1930, ve kterém bylo nezaměstnaných 155.203. Při tom nejsme ještě u konce krise, který nemůžeme předvídati a není možno proto vystačiti se všeobecnými hesly, nýbrž je třeba přesně vymezený a co do své uskutečnitelnosti přezkoušený program.

Výrobní proces zasáhla přímo revoluční změna. Ministr na to demonstruje několika případy, jak technickým přebudováním a ekonomisací výrobního procesu; který ještě z daleka není u konce nového vývoje a přetváření, jsou statistce pilných rukou vyřazovány jako postradatelné z výrobního života.

Ministerstvo sociální-péče proto vedle řady konkretních řešení, řešení jdoucích na základ problémů, navrhlo zkrácení pracovní doby, aby množství práce jsoucí k disposici bylo rozděleno na větší okruh lidí k práci ochotných. Bylo si vědomo, že návrh vyvolá odpor. Ministerstvo vítá věcnou kritiku ochotou k věcné rozpravě. Možnost konkretního řešení zkrácené pracovní doby bude stejně jako mzdový problém v nejbližší době předmětem nejdůkladnějšího zkoumání.

Ministerstvo věnuje plnou pozornost stížnostem na nedodržování pracovní doby, jakož i povolování práce přes čas a vydalo dne 2. prosince t. r. oběžník, kterým se ukládá nejpřísnější zkoumání všech žádostí o práci přes čas a podávání pravidelných zpráv.

Se zřetelem na rostoucí nezaměstnanost a na obtíže s opatřováním práce zejména v zimních měsících bylo nutno pokračovati v mimořádných ochranných opatřeních vedle zákonné péče o nezaměstnané. Zákonná péče pro případ mimořádné nezaměstnanosti byla rozšířena i na průmysl keramický. Rovněž byla prodloužena akce stravovací a mléčná a ministerskou radou povolen vánoční dar pro děti nezaměstnaných částkou 5 mil. Kč. Ministerstvo sociální péče předložilo osnovu zákona o "Státním fondu pro péči o nezaměstnané", jehož úkolem jest poskytovati podpory nezaměstnaným, kteří nemají nároku na státní příspěvek, nebo kteří jej vyčerpali, jakož i dělníkům omezeně pracujícím, pokud jejich mzda jim nestačí k výživě. Fond má i nad to opatřiti prostředky k boji proti nezaměstnanosti. Fond bude dotován vkladem státu, určitými poukazy v hotovosti, dary atd. a příspěvkem zaměstnavatelů, který činí 1.45% průměrné denní mzdy pojištěných dělníků. Správa fondu náleží ministerstvu sociální péče za pomoci poradního sboru složeného ze zaměstnavatelů i zaměstnanců. Ministerstvo mělo při stavu 253.518 nezaměstnaných v měsíci listopadu k disposici na stravovací a mléčnou akci částku 10 mil. Kč.

Ministerstvo považuje žádosti po kontrole péče o nezaměstnané za odůvodněné a každé kontrole se podrobí. Jest třeba obrátiti se proti šíření nedůvěry vůči rodinám nezaměstnaných, trpících strašlivým strádáním. Nelze se ovšem vyhnouti, aby hromadná nezaměstnanost nevyžadovala těžkých obětí od státu. V roce 1919 vyžádala si nákladu 269,434.028 Kč, v roce 1922 216,984.799 Kč, v roce 1923 393,619.048 Kč, tedy téměř 7x tolik jako v roce 1930, kdy bylo třeba nákladu 63,315.737 Kč a stejnou částku, jaké bude třeba v roce 1931, v čemž ovšem jsou zahrnuty všechny státní akce a opatření zákonná.

Veliký rozmach, jehož doznalo bytové stavebnictví v obou posledních letech vlivem novely z roku 1930, umožňuje jednak zaměstnávání mnohých desetitisíců nezaměstnaných, jednak přinesl i další uvolnění na bytovém trhu, jehož nedostatečnost činí dále nezbytným zachování zákona o bytové ochraně. V senátě byla již projednána a v nejbližších dnech má býti i v poslanecké sněmovně vyřízena novelisace zvýšení úvěru na poskytování státní záruky, jakož i na povolování státního příspěvku.

Zatím předložilo ministerstvo vládě osnovu nového bytového zákona. K poradám o této osnově bylo ministerskou radou dosazeno 8členné komité, které svoji činnost již započalo.

Porady o novém bytovém zákonu budou asi vyžadovati značnějšího času a nutno se postarati proto o další provisorium zákona o ochraně nájemníků, jehož platnost končí koncem roku 1931. Návrh podaný ministerstvem jest předmětem porad, jejichž výsledek bude předložen k parlamentnímu jednání ještě před vánočními prázdninami.

Uzákonění osnovy o zavírání krámů na štědrý den na iniciativní návrhy poslanců Tučného, Kleina a Macouna lze očekávati v době nejbližší. Ke zmírnění bídy našich státních občanů, žijících v cizině a světovou hospodářskou krisí postižených poskytlo ministerstvo konsulátům velmi značné prostředky. Do té akce byli samozřejmě zahrnuti i dělnici zaměstnaní ve Francií.

Rostoucí nouze pracující mládeže vedla k uskutečnění nových útulků. V průmyslových střediscích má býti otevřeno o vánocích, nejpozději 1. Ledna, 1932, 40 takových útulků s provozem zatím na 3 měsíce, podle potřeby i na další měsíc. Hotovosti potřebné na stravování a jejich vedení poskytlo ministerstvo, věcný náklad nesou obce. Vedením jsou pověřeny zemské komise pro ochranu dětí a péčí o mládež. O dostatečné zaměstnávání mladistvých vyučováním, přednáškami a hrou, jakož i o umožnění hledání práce jest postaráno.

V oboru sociálního pojištění ministr odvolávaje se na své exposeé v poslanecké sněmovně zmiňuje se dodatkem o pojištění osob samostatně hospodařících. Ministerstvo sociální péče vyslovilo se opětovně kladně k písemné anketě o novelisaci příslušného zákona, zahájené výnosem ministerstva obchodu 12. října t. r. Jest nutno získati nová data o úmrtnosti oněch vrstev, obyvatelstva, které mají býti do pojištění zahrnuty. Jde zde ještě o řadu neujasněných otázek, k nimž přistupují také otázky povahy pojistně-technické, organisační a finanční, bez jejichž objasnění nelze přikročiti k novelisaci zákona.

Vytýká se, že úřady povolují zaměstnávání cizinců blahovolně, že se to děje na útraty domácích pracovních sil a především na útraty nynější těžké nezaměstnanosti. Ministr poukazuje k tomu, že nepřicházejí zde v úvahu oni cizinci, kteří přišli do československé republiky před 1. květnem 1923 a kteří se od té doby nepřetržitě v zemi zdržovali. Těchto cizinců, jichž koncem roku 1930 bylo 38.933, se nedotýká zákon ze dne 13. března 1928 o ochraně domácího trhu práce. Povolení k zaměstnávání cizinců ostatních dává zemský úřad, jehož rozhodnutí prozkoumává v důsledku podaného odvoláni ministerstvo. Povolení podle zákona udílí se jen tehdy, vyžadují-li toho v jednotlivém případě. stav pracovního trhu, neb určité závažné národohospodářské zájmy, nebo jde-li o takový druh zaměstnání, pro něž není k disposici síla domácí, nebo jde-li o případy, v nichž pro povolení mluví zcela mimořádné rodinné nebo osobní důvody, což odpovídá zákonu. Zemský úřad rozhoduje slyšev zájmové kruhy - po důkladném a všestranném vyšetření poměrů každého jednotlivého případu. Ministerstvo samo vydalo v letech 1930 a 1931 po provedeném setření a slyšení odborových organisací 753 příznivých vyřízení, mezi nimiž jest 185 členů divadel, pěveckých sborů a artistů; jakož i 69 sester v nemocnicích, takže zbývá pouze 499 kladných vyřízení, při čemž v celé řadě případů jde o povolení pouze na několik málo `dnů. Z oněch 499 případů připadá na Německo 171, na Rakousko 140, kdežto ostatních 188 případů se týká státních příslušníků jiných zemí.

Při tom se nesmějí pouštěti se zřetele ani mezistátní dohody.s takovými státy, v nichž jsou usazeni naši státní občané:

Povážíme-li, že podle přibližných zjištění konsulárních úřadů žije 680.989 státních občanů v cizině, pak budeme snad s to, abychom posoudili, co jest tu v sázce.

V rozpravě, která potom následovala, promluvilo 12 řečníků k činnosti ministerstva sociální péče a ke všem naléhavým a žádoucím potřebám veřejné péče,sociální, jež byly už také vystiženy výkladem ministra sociální péče.

Doslovem ministra sociální péče, v němž na vývody jednotlivých řečníků objasnil stanoviska ministerstva k různým individuelním námětům a stížnostem během rozpravy proneseným, byla rozprava o rozpočtu ministerstva sociální péče skončena.

Kapitola 18. Ministerstvo pro zásobování lidu.

Zpravodaj sen. Front. Zimák.

Úkoly ministerstva pro zásobování lidu, jak mu je dává dnešní doba, jsou jiné než byly úikoly doby poválečné, pro které ministerstvo bylo zřízeno; ale poměry, které ministerstvu pro zásobování lidu jest dnes zdolávati a které vyplývají z dnešní hospodářské krise, jsou neméně vážné a obtížné než byly jeho úkoly poválečné, třebas kotví na zcela jiných hospodářských předpokladech. Tehdejším úkolem ministerstva bylo čeliti nedostatku zboží. Dnešním úkolem ministerstva, jest pečovati o to, aby spotřebitelé a hlavně.spotřebitelé hospodářsky slabí měli zajištěný nutný podíl své spotřeby na zboží, jehož jest dnes hojnost a nadbytek. Jest tedy dnešním úkolem ministerstva pro zásobování lidu, nejstručněji definováno, intervence za tím účelem, aby byla usnadněna spotřeba.

Toto hájení zájmů spotřebitelů při každé příležitosti jest ovšem pro veřejnost celkem neviditelným. Nicméně dlužno tuto činnost považovati za velmi důležitou, poněvadž jest zárukou, že opatření, jež se. dějí, jsou v mezích daných skutečností a možnosti posuzována také s hlediska spotřebitelských zájmů.

Jako v jiných letech i pro příští rok ministerstvo pro zásobování lidu má v rozpočtu částky na stravování dětí ve všech zemích republiky. Stravování to děje se za součinnosti zemských a okresních komisí pro péči o mládež.

Rostoucí nezaměstnanost v podzimů letošního roku byla ministerstvu podnětem k tomu, že provedlo jednak z vlastních finančních prostředků, určených jinak na zlevňovací zásahy, jednak z dobrovolných darů různých korporací akci pro přispění nezaměstnaným a nemajetným osobám v opatření potravin. Prostřednictvím obcí a okresů bylo k tomu účelu opatřeno za 2,654.000 Kč bramborů. Akce tato velmi se osvědčila, zmírnivši bídu těch nejchudších. V akci této bude pokračováno, pokud stačí finanční prostředky ministerstva.

Poněvadž po stránce právní jest ministerstvo vybaveno právním podkladem založeným na zcela jiných poměrech, snažilo se aspoň částečně odpomoci nedostatečnému právnímu vybavení a vypracovalo řadu osnov, které byly odevzdány do projednávání meziministerského.

Třeba zde uvésti v první řadě osnovu o kompetenci; ministerstvo, má-li dostát úkolům, které mu byly dnešní dobou dány k ochraně spotřebitelů a usnadnění spotřeby, musí míti kompetenci podloženou zákonem. Dále jsou to osnovy, kterými se ministerstvo snažilo usměrniti aspoň nejpalčivější otázky spotřebitelské: osnova mléčného zákona a prováděcí nařízení, uvítaná svého času veškerou veřejností jako záruka moderního, dnešním požadavkům vyhovujícího zásobování touto důležitou potravinou, osnova zákona o stavbě tržnic, která má učiniti konec dnešním nedokonalým poměrům v tržnictví a zabezpečiti řádnou regulaci denního potravinového trhu a j.

Uzákoněni těchto osnov, vypracovaných s hlediska účelnosti a přísné hospodárnosti, dá ministerstvu nové široké a vděčné pole k činnosti v oboru našeho národního hospodářství.

Po stránce vybavení hmotného třeba poznamenati, že návrh rozpočtů kap. 18 nese zřejmě znaky nynější finanční situace státu a jest projevem nezbytné nutnosti omeziti, pokud to agenda úřadu snese, výdajové položky. Jsou proto výdaje preliminovány o Kč 1;352.600 níže než v roce 1931. Bylo by si proto přáti, aby toto ministerstvo bylo v příštích letech, jakmile finanční situace státu to připustí, vybaveno hmotně tak, jak toho vyžadují jeho úkoly. Největší rozpočtové částky jsou určeny na dotaci služby protilichevní; která stále má svoje místo v našem hospodářském životě; na stravovací akci pro potřebné vrstvy je určeno 2,710.000 Kč a pro akci zlevňovací 1,500.000 Kč, obě tyto položky jsou ovšem pro nynější obtížnou hospodářskou situaci malé, nicméně jako v minulém a letošním roku splní zajisté svůj úkol aspoň v případech nejožehavějších.

V debatě o rozpočtu kapitoly 18 mezi jiným vznesl senátor Modráček dotaz na přítomného náměstka předsedy vlády, ministra pro zásobování lidu R. Bechyně, ve věci lichvy pozemkové. Náměstek předsedy klády k otázce této hned odpověděl, že vláda o věci stavebních pozemků a jejich zdanění již jednala a je odhodlána učiniti nápravu.

Kapitola 19. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

a ze skupiny II. § 12. Státní lázně.

Zpravodaj sen. Frant. Zimák.

Jest sice známo, že ke snížení rozpočtu státního pro rok 1932 téměř ve všech kapitolách vedla neutěšená hospodářská situace v celém světě, avšak jest to právě resort ministerstva zdravotnictví, který měl býti ušetřen pronikavějších škrtů oproti rozpočtu na r. 1931.

Rozpočet ministerstva veř. zdravotnictví snížen byl v hrubé cifře o 7,306.400 Kč, připočteme-li však zvýšení osobních nákladů, které činí cca 4 miliony Kč, shledáme, že skutečné snížení věcných výdajů činí více jak 11 milionů Kč. Naproti tomu příjem preliminuje se pro rok 1932 na 36,152.500 Kč, tedy proti přijmu na rok 1931 - 35,031.200 Kč jest vyšší o 1,151.300 Kč.

Pokud jde o ministerstvo samo byly na normálních věcných výdajích provedeny škrty. Zvýšení o 705.900 Kč plyne z nové povinnosti ministerstva platiti nájem asi 900.000 Kč městu Praze za najaté budovy býv. chudobince u Bartoloměje, kde po provedeních adaptacích bude umístěno celé ministerstvo zdravotnictví.

Pokud jde o státní ústavy přímo podřízené ministerstvu, činí snížení na věcných potřebách 3,543.200 Kč, ačkoli z důvodové zprávy k finančnímu zákonu a rozpočtu se dovídáme, že v roce 1932 uvedeno bude ve státních ústavech do provozu několik nových pavilonů (Státní zdravotní ústav, státní nemocnice na Ostravsku a v Žilině, Šrobárův ústav v Dolním Smokovci), a že v provoz vejdou v těchto ústavech také příslušné hospodářské budovy. Věc poněkud vysvětluje odůvodnění při státní nemocnici v Bratislavě, kde se praví, že do rozpočtu této nemocnice na rok 1932 není zahrnut, jako býval dosavad, náklad na potřeby osobní a věcné související s klinickým provozem, jež má hraditi ministerstvo školství a národní osvěty. Náklady tyto odhadují se na 3 miliony Kč.

Na to referent podrobněji obírá se rozvojem a postupným vybudováním ústavů ministerstvu podřízených. Jsou to: Státní zdravotní ústav, Státní ústav pro zubní lékařství v Praze, státní nemocnice na Král. Vinohradech, na Ostravsku, v Bratislavi, v Košicích, v Žilině, v Lučenci, v Mukačevě, Státní dětský léčebný ústav Šrobárův v Dolním Smokovci, Dům lidového zdraví v Užhorodě, státní ústavy pro vzdělání a výcvik porodních asistentek (Pardubice, Liberec, Bratislava, Košice, Užhorod), státní školy ošetřovatelské v Praze.

V souvislosti se zdravotnickými ústavy jest se zmíniti o. tom, že na léčebných výdajích pro rok 1932 jest potřeba preliminována na všech položkách ve stejné výši jako pro rok 1931, ačkoli, jak jest známo, dluhuje ministerstvo zdravotnictví veřejným ústavům lečebným na Slovensku a v Podkarpatské Rusi na náhradách nedobytného léčebného značné obnosy. " Jde tu o zákonné nároky a jest si přáti, aby řádným preliminováním na rok 1933 byla otázka tato vyřešena.

Na příjmech z léčebného (státních příjmu § 7) preliminuje se na příspěvku domovských obcí na nedobytném léčebném za jejich příslušníky o 1,220.000 Kč méně, jelikož jest počítati se značným úbytkem vzhledem k tomu, že podle zákona čís. 169/1930 Sb. z. a n. byla povinnost obcí platiti 20% nedobytných výloh ošetřovacích omezena ve veřejných nemocnicích a porodnicích pouze na dobu 4 týdnů, a povinnost obcí, pokud jde o ústavy pro choromyslné, odpadla počínajíc rokem 1931 vůbec.

Při § 6 rozpočtu ministerstva zdravotnictví shledáváme se se značnými sníženími oproti rozpočtu na r. 1931, ačkoliv účely, kterým jsou věnovány výdajové položky tohoto paragrafu, jsou zásadní důležitosti. Referent obírá se jednotlivými položkami tohoto paragrafu a jejich významem. Jsou to: Potírání epidemických, lidových a sociálních chorob, podpory asanačních prací, péče o mládež a o tělesnou výchovu, podpory veřejným nemocnicím.

Státních lázní je celkem 7 vedle hotelového objektu v Mariánských Lázních. Pokud jde o provoz, jest možno konstatovati u státních lázní tendenci vzestupnou.

Ve všech lázních se sleduje plán, dle něhož doplňují se stará zařízení, nová.se budují a provádějí se stavby. Vzrůstají položky výdajové, vzrůstají však také příjmy. Po stránce hospodářské jest vzestup příjmů značná výhoda, poněvadž v příjmových položkách jsou obsaženy v nemalé míře i příjmy plynoucí od příslušníků cizích států.

Vysloviv politování nad tím, že bylo ze všeobecných hospodářských důvodů nutno snížiti pro rok 1932 i rozpočet ministerstva zdravotnictví, a to o více jak 11 mil. Kč, podal ministr stručný přehled činnosti ministerstva ve všech oborech veřejné zdravotní péče, a nastínil i některé plány tohoto resortu do budoucna.

Podrobněji obíral se ministr problémem boje proti rakovině. Uvedl statistická data, z nichž jest patrný vzrůst úmrtí rakovinou. Jednou z nejúčinnějších zbraní proti této nemoci jest včasná diagnosa a okamžitý lékařský zákrok. Proto jest nutno obyvatelstvo v tom směru intensivně poučovati. Slibně se rovněž uvádí léčebná metoda, rakoviny a zhoubných nádorů radiem. Jest nutno ovšem sledovati i zhoubné účinky radia, které na př. působí u dělnictva v dolech a uranové továrně v Jáchymově tzv. hornickou nemoc, rakovinu plic.

Pozornost věnuje se též všeobecné hygieně podporami staveb vodovodních a kanalisačních, jakož i veřejných lázní a koupališť, zabraňuje se úředními zákroky znečišťování řek a menších toků, dozírá se na hygienická zařízení v obchodech, živnostech a továrnách, zejména též se zřetelem k ochraně zdraví dělnictva při práci s látkami zdraví nebezpečnými. Studuje se též otázka lidové výživy.

Zřízením samostatného oddělení veterinárního při ministerstvu zdravotnictví byla veřejná péče o zdraví lidí doplněna velmi podstatnou složkou.

Není zanedbávána nikterak ani péče o mládež a o tělesnou výchovu vůbec. Státní nemocnice zdokonalují a rozšiřují se dle generelních programů stavebních. Ostatním veřejným nemocnicím a ústavům léčebným dostává se vydatné podpory z Fondu pro podporu veřejných nemocnic a ústavů léčebných. Státní zdravotní ústav je blízek svému úplnému dobudování. Kromě dosavadních 5 ústavů pro vzdělání porodních asistentek. (Pardubice, Liberec, Bratislava, Košice a Užhorod) zřízeny budou ještě 2 ústavy, a to v Olomouci a v Zábřehu n. O. při tamější státní nemocnici. Vypracován byl program pro stavbu nových vlastních budov pro školy ošetřovatelské na Karlově náměstí v Praze. Za podpory Rockefellerovy nadace vybudována bude při Státním zdravotním ústavě škola pro sestry zdravotní a sociální péče.

Při ministerstvu zdravotnictví zřízen byl letos "Sbor pro duševní hygienu" v souvislosti s mezinárodní akcí pro duševní hygienu. ČIeny jmenováni byli odborníci z řad lékařů, právníků, psychologů, pedagogů a sociologů. Tím i pro veřejnou péči o duševní zdraví obyvatelstva utvořen byl široký, vědecky založený orgán iniciativní a poradní.

Z přání a doporučení řečníků, kteří promluvili k rozpočtu ministerstva zdravotnictví, uvésti jest zejména toto: aby zákon o porodních asistentkách doplněn byl ustanoveními o jejich sociálním zajištění, aby budování léčebných ústavů bylo urychleno, aby státní lázeňská správa učinila lázně přístupny i vrstvám sociálně slabším, aby větší podpory udělovány byly významným organisacím skautským. Doporučováno vydatnější podporování veřejných nemocnic, pokud jde o stavby a přístavby, dále spravedlivost při obsazování míst nemocničních lékařů, žádáno urychlené nové vybudování všeobecné nemocnice v Praze, dojednání návrhu zákona o fondu lidového zdraví a zákona lékárnického, rozmnoženi počtu kvalifikovaného personálu ošetřovatelského, a poukazováno dále na malý počet zdravotních obvodů, zejména v chudých horských krajích. Poukazováno též na to, že snižování rozpočtu ministerstva zdravotnictví jest velmi málo na místě vzhledem k účelům, na něž výdaje tohoto resortu jsou určeny.

Kapitola 20. Odpočivné a zaopatřovací platy.

Zpravodaj sen. R. Pánek.

Na rok 1932 zařazuje se do rozpočtu na kapitolu 20. částka oproti prelimináři pro rok 1931 nižší, protože se pro rok 1932 očekává důsledkem úsporných opatření menší přírůstek příjemců než jejich úbytek.

Kapitola 21. Ministerstvo financí,

ze skupiny II. § 1. Tabáková režie, § 2. Státní loterie, § 3. Státní mincovna v Kremnici, skupina III Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích (vyjma fondy u kap. 11. a. 14.) a skupina IV. Správa státního dluhu.

Zpravodaj sen. Fr. Modráček.

V debatě rozpočtového výboru bylo pojednáno zvláště o důležitosti důvěry občanstva v dnešních dobách, o níž zmínil se též zpravodaj, a zdůraznil, že nutno se vystříhati všeho, coby mohlo důvěrou otřásti. Byl by pokládal proto také výhodnějším, kdyby vázanost devisová nebyla bývala v roce 1928 zrušena, když musila býti nyní zase obnovena. Rovněž zvýšení míry úrokové nepřineslo očekávaného vzrůstu vkladů u bank, neboť lidé ukládali spíše u spořitelen, které nezvýšily úroku, a nebo peníze uschovávají, čímž ovšem krisi jen zveličují. `

Ke zmínce o devisové vázanosti dlužno podotknouti, že právě tak jako zrušení její koncem roku 1928, tak také zase její obnovení letos na podzim bylo jen důsledkem vývoje poměru ani tak ne u nás, jako ve státech ostatních, jemuž bylo nutno přizpůsobiti domácí stav právní.

Jest třeba konstatovati, že je nesprávné tvrzení o nucených zápůjčkách pojišťoven. Jde o doplnění předepsaných pojišťovacích reserv, což se děje pravidelně nákupem cenných papírů za hotové peníze. Tentokráte převzaly pojišťovny státní papíry přímo od státu, což v efektu je pro ně totéž. Pojišťovny plní tím pouze svoji zákonnou povinnost.

Pokud pak jde o peníze poskytované ústavy sociálního pojištění, jde z největší části o zápůjčky státním fondům, které z nich provádějí investice silniční, elektrišační, vodocestné a takto čelí způsobem produktivním a jistě žádoucím panující nezaměstnanosti.

Jednání o půjčku v Paříži je na dobré cestě.

Dominantou rozpočtové debaty výborové byla, zejména pokud jde o personální věci, právem všemi řečníky sdílená nezbytnost úspornosti. Bylá především zdůrazněna nutnost racionalisace státní správy. Rozeznáváme-li mezi cíly ihned dosažitelnými a cíly dosažitelnými po delší době, nutno v zájmu okamžitých úspor přikročiti ve všech oborech služby všech resortů k praktickému uskutečňování zjednodušení a tím zlevnění pracovních úkonů. Každý resort nezbytně musí začíti ve svém oboru působiti a provésti, co je v.rámci jeho uskutečnitelno, ať již okamžitě, nebo postupně. Teprve reformy, které narážejí na obtíže a překážky přesahující rámec resortu, možno projednávati v ústřední úsporné komisi; výsledky činnosti této komise, i kdyby byla již ustavena,nemohou býti patrný ihned, poněvadž komise ta bude jednati o otázkách komplikovanějších, jež bude nutno dohodovati a projednávati s více nebo: se všemi resorty. Finanční správa, vycházejíc z tohoto myšlenkového postupu, pro svůj obor utvořila již komisi pro reorganisaci finanční správy. Pokud pak jde o úspornost v rámci daných poměrů reorganisací ještě nepřeměněných, pečují o náležitou úspornost již dnes úsporní komisaři ustanovení v jednotlivých resortech, jejichž působností se uskuteční zajisté leckterý úsporný námět.

V rámci reorganisace správy možno provésti také obsáhlejší revisi platných předpisů, což se dnes již podniká v oněch oborech, ve kterých doba je vhodná ke kodifikacím. Pokud kodifikace dosud není provedena, je aspoň připravována téměř ve všech oborech správních a postupuje podle obtížnosti práce více méně rychleji a zdárně.

Právě neomezený automatický postup vedl k důsledkům, že podřízení měli vyšší platy než nadřízení, což také v debatě bylo označováno za nemyslitelné. Naopak zavedení automatiky přivedlo by celou řadu státních zaměstnanců k oné nežádoucí lhostejnosti ke svému výkonu služby, která by byla hlavní překážkou praktického řešení správní reformy a tím trvající těžkopádnosti administrativní, lhostejnosti to, která v soukromých službách by byla nemyslitelná.

Bylo-li snad při definitivní systemisaci služebních míst, jak v debatě bylo tvrzeno, postupováno poněkud štědře, pak je to paralysováno tím, že nejsou všechna služební místa obsazena a že vzrůst osobních nákladů bude omezením přijímání, pensionování resp. povyšování zastaven, později změněn v pokles, který jistě bude dále uskutečňován reformou správy.

Interkaláře nemají jen fiskální účel, nýbrž jsou odůvodněny i věcně tím, že je žádoucí, aby zaměstnanec určité místo vykonával po určitou delší či kratší dobu (podle povahy služby) v nižší platové stupnici, aby mohl prakticky prokázati svoji způsobilost pro toto vyšší služební místo; tímto postupem sledován je také účel-výběru sil pro vyšší pracovní místa.

Na stížnost do obsazování vedoucích míst na Slovensku českými lidmi nutno upozorniti, že finanční správa neměla dosud zatím dostatek vhodných domácích kandidátů pro nejvyšší vedoucí místa na Slovensku. Naproti tomu nelze vytýkati, že by finanční správa opomíjela úředníky-Slováky při obsazování vedoucích míst - naopak na vedoucích místech je již velká řada úředníků slovenských a to jak u gen. fin ředitelství, tak i u podřízených úřadů.

K návrhu, aby na území Slovenska byl celý výnos přepravní daně ponechán čsl. státním drahám k úhradě potřeby na postátnění místních drah slovenských, dlužno uvésti rozpočet na rok 1932 počítá s výnosem přepravní daně 480,000.000 Kč. Z tohoto výnosu určena je částka 400,000.000 Kč k úhradě provozních výdajů čsl. státních drah. Celý výnos přepravní daně nemůže být ponechán čsl. státním drahám, poněvadž ministerstvo financí musí podle zákona ze dne 22. listopadu 1928, č. 202 Sb. z. ia n., z výnosu přepravní daně hraditi také refundace na této dani vývozním podnikům. Musí proto část výnose přepravní daně zůstati reservována ministerstvu financí.

K výtkám, dle nichž daň z masa a nápojová potřebuje revise, třeba podotknouti, že daň z masa podle zákona ze dne 14. dubna 1920, č. 262 Sb. z. a n., je konstruována jako daň spotřební a musí ji,v zásadě platiti každý, kdo vykonává poplatný úkon, t. j. porážku dobytčete. Finanční správa nemůže se z důvodů rozpočtových vzdáti výnosu daně z tzv. "domácích porážek".

Pokud se týče všeobecné daně nápojové z vína, nutno poukázati k tomu, že tato spotřební daň zatěžuje vlastně teprve spotřebitele vína, výrobce provozující velkovýrobu resp. velkoobchod je od této, daně osvobozen.

Všeobecná daň nápojová z vína hroznového s příslušenstvím(paušalovaná daň z obratu a zemská přirážka) činí t. č. na venkově 1.40 Kč, kteroužto sazbu považuje finanční správa se zřetelem k ceně vína v drobném prodeji, jakož i k nynějšímu zdanění piva za snesitelnou.

Ve skupině III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích byIo preliminováno ve státním rozpočtu na rok 1931 celkem........................................1.571,494.100 Kč,

v čemž zahrnut také školní příspěvek k poplatkovému ekvivalentu

v částce................................................................................................. 1,800.000 Kč,

kterýž na rok 1932 se v této skupině již neuvádí.

Pro rok 1932 je v této skupině celkově preliminováno................... 1.821,948.000 Kč.

Zvýšení oproti roku 1930 vysvětluje se jednak tím, že v rozpočtu na rok 1931 nebyly z důvodů technických-zařazeny zvýšené státní příděly pro samosprávné svazky podle zákona 169/1930 a podpory 1: řešení krise malých pivovarů z výnosu daně z piva dle zákona 168,1930, jednak zřízením státních fondů melioračního a vodocestného a zvýšení příjmů silničního fondu.

V generální debatě bylo zdůrazňováno, že bude nutno vymeziti přesněji úkoly samosprávy a úkoly státní správy ve vzájemném poměru. že poslední novelisace předpisu o finančním hospodářství samosprávy územní nepostačuje, bylo s uznáním kvitováno prohlášení ministra financí o zřízení komise pro studium otázky samosprávných financí jakož i komise pro reorganisaci finanční administrativy a poukazováno na nutnost vyřešiti s hlediska státního rozpočtu otázku úhrady učitelských platů.

V debatě doporučováno bylo zvýšené pěstováni tabáku na Slovensku. Správa tabákové režie věnuje otázce pěstování tabáku na Slovensku stálou pozornost a proto také na rok 1932 zvýšila opět výměru pro pěstováni tabáku na 9300 ha (r. 1932). Bližší data zřejma jsou z tohoto přehledu

Pěstování tabáku.

(Přehled o vzrůstu na Slovensku a Podkarpatské Rusi.)

Rok sklizně

Počet tabák pěstujících

Výměra osázení plochy v ha

Množství tabáku nakoupeného v kg

Za převzatý tabák bylo vyplaceno Kč

Poznámka

obcí

pěstitelů

1919

82

372

603

226.339

1,413.392

 

1920

146

1515

1171

1,093.791

10,760.743

 

1921

167

1552

1344

1,183.781

14,354.606

 

1922

161

1767

1666

2,057.947

16,853.115

 

1923

208

2956

2639

2,740.808

19,583.207

 

1924

286

5023

4144

5,765.986

35,161.988

 

1925

313

6223

5350

6,875.054

37,845.984

 

1926

300

6282

5697

6,590.556

38,074.822

 

1927

306

5020

5388

7,621.403

47,996.494,

 

1928

310

4611

5962

6,806.924

45,887.625

 

1929

345

4517

6378

9,165.710

54,473.604

 

1930

353

4110

7499

10,022.272

56,903.142

 

1931

420

4940

9049

15,000.000

   

1932

   

9300

     


 

Kapitola 22. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Zpravodaj sen: Fr. Modráček.

Rozpočet oddílu kontrola státní správy, kapitola nejvyššího účetního kontrolního úřadu, v roku 1931 činil 6,119.500 Kč, na rok 1932 preliminuje se 6,867.800 Kč. Podle toho zdánlivě jevil by se úvěr kapitoly vyšším než byl dosud, ve skutečnosti jest však preliminováno méně, neboť rozpočet,z roku 1931 upraven na základnu nynější preliminoval pro nejvyšší účetní kontrolní úřad 7,060.300 Kč, takže projednávaný rozpočet jest snížen o 192.500 Kč. `

Jest tudíž také oddíl kontroly účasten na, všeobecných úsporách rozpočtových. Z podrobností kapitoly jest patrno, že byly úsporami dotčeny téměř všechny položky mimo cestovní výlohy. Možno se proto nadíti, že nebude úsporami dotčena dohlídková činnost úřadu. Ostatně snahy o docílení úspor ve státním hospodaření vyžadují vůbec intensivnější činnosti orgánu kontroly a omezení úvěrů nemělo by ji brzditi.

Dosavadní umístění nejvyššího účetního kontrolního úřadu v nájemních domech ztěžuje úřadování a jest záhodno, aby úsporné ohledy neoddálily zahájení stavby budovy pro nejvyšší účetní kontrolní úřad, na. niž jest v rozpočtu ministerstva veřejných prací pro rok 1932 preliminována úvěrová částka 1 1/2 mil. Kč (v kap. 14., tit. 15., § 1) a pro jejíž zahájení jsou také přípravné práce téměř skončeny.

Zpravodajem rozpočtového výboru bylo oceněno, že státní závěrečný účet za rok 1930, dokončený 19. září 1931, Národnímu shromáždění byl předložen dříve ještě než osnova finančního zákona a rozpočet, takže obsah účtu mohl býti použit s prospěchem při projednávání rozpočtové osnovy.

Mimo závěrečný účet státní předkládá nejvyšší účetní kontrolní úřad Národnímu shromáždění měsíčně přehled o celkovém pokladním obratu v jednotlivých.služebních odvětvích státní správy, jak hospodářství rozpočtového tak mimorozpočtového a nepůsobivého, jakož i o stavu pokladních hotovostí. Tento přehled byl odevzdán Národnímu shromáždění včetně za měsíc říjen 1931. Dále předložil úřad parlamentu pravidelný výkaz o výdajových náležitostech na rozpočet s přehledem skutečných příjmů rozpočtových za prvé pololetí 1931. Výkaz tento byl rozšířen tentokráte o bilanční obraty státních podniků, takže poskytuje již úplný obraz státního hospodaření během roku rozpočtového.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad zahájil potřebné kroky, aby pořídil úplný inventář nemovitostí státní administrativy, jejž běžně povede a umožní tím budoucí sestavení celostátní bilance.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP