(1)
Roční dotace 40,000.000 Kč, stanovená v § 6, odst. 1, č. 2 zákona ze dne 27.
března 1931, č. 49 Sb. z. a n., o státním fondu pro vodohospodářské meliorace,
snižuje se na rok 1934 na 26,000.000 Kč. Dále roční částka 20,000.000 Kč,
stanovená v § 6, odst. 2, č. 1 uvedeného zákona, nebude v roce 1934 vyplacena
a roční dotace 30,000.000 Kč, stanovená v § 6, odst. 2, č. 2
téhož zákona, snižuje se na rok 1934 na 16,000.000 Kč.
(2) Roční částka 70,000.000 Kč,
stanovená v § 6, odst. 1 zákona ze dne 27. března 1931, č. 50 Sb. z. a n., o
státním fondu pro splavnění řek, vybudování přístavů, výstavbu údolních přehrad
a pro využitkování vodních sil, snižuje se na rok 1934 na 20,000.000 Kč.
(3). Roční částka 25,000.000 Kč, stanovená v čl. I zákona ze dne 19. května 1932, č. 72 Sb. z. a n., kterým se mění ustanovení § 1 zákona ze dne 1. července 1926, č. 139 Sb. z. a n., o finanční podpoře elektrisace venkova, ve znění zákona ze dne 22. března 1929, č. 46 Sb. z. a n., snižuje se na rok 1934 na 10,000.000 Kč.
Výdaje
na úrok, úmor a na správní potřeby státního dluhu (rozpočtová skupina IV.) se
stanoví částkou 1.697,455.753 Kč.
K
hrazení této částky přispějí:
a)
státní podniky a fondy částkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . 404,851.900 Kč,
b)
výnos titrů společné pokladny (Caisse commune) ve státním majetku
částkou
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .34,925.550 Kč,
c)
fond zřízený podle čl. XVII finančního zákona na rok 1927 částkou . . . .
.50,000.000 Kč,
d)
výnos kuponové daně zavedené zákonem ze dne 21. března 1933,
č.
47 Sb. z. a n., o dani kuponové a o snížení úroků z některých cenných
papírů
pevně zúročitelných částkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . .190,400.000 Kč,
e)
úroky z dluhopisů složených na daňové nedoplatky podle zákona
ze
dne 21. března 1933, č. 48 Sb. z. a n., o půjčce práce, částkou . . . . . . . .
. .20,000.000 Kč,
f)
státní správa částkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . .997,278.303 Kč.
(1)
Prostředků povolených na výdaje státní správy smí býti použito, nestanoví-li
tento zákon jinak (čl. XI a čl. XIX), jen až do výše a k účelům uvedeným v
příslušných kapitolách, titulech, paragrafech a pododděleních připojeného
státního rozpočtu, a to jak jsou uvedeny odděleně pro potřeby řádné a mimořádné,
osobní a věcné. Při tom smějí býti opatřovány jen nutné potřeby státní správy
v nezbytném rozsahu a co nejúčelněji a nejhospodárněji. Výše nákladu stanovená
vládou anebo v dohodě s ministrem financí pro některá opatření (na př. stavby
a jiné práce) nesmí býti bez souhlasu jejich překročena.
(2)
Ustanovení poslední věty předchozího odstavce platí též pro státní fondy,
uvedené ve státním rozpočtu.
(1)
Prostředků určených na řádné výdaje smí býti použito, nestanoví-li tento zákon
jinak (čl. X), pro každý měsíc nejvýše jednou dvanáctinou celoročně rozpočtené
částky. Výjimky, pokud jsou odůvodněny, jsou vázány na souhlas ministra
financí.
(2)
Toto ustanovení se nevztahuje na výdaje splatné v delších než měsíčních
lhůtách. Tyto výdaje jest platiti podle stanovených lhůt.
Prostředků určených na mimořádné výdaje smí býti použito až do výše 10.000 Kč. K vyšším výdajům v jednotlivém případě pro týž účel v rozpočtovém roce jest třeba souhlasu ministra financí.
(1)
Prostředky určené na podpory a na plnění podobných úkolů, k nimž není stát
právně zavázán (subvence), smějí býti vypláceny zásadně až v posledním
čtvrtletí rozpočtového roku a jen po předchozím souhlasu ministra financí. Ve
výjimečných případech může ministr financí svoliti k dřívější výplatě.
(2)
Také k příslibu subvencí jest třeba předchozího souhlasu ministra financí.
(1)
Jde-li o opatření nutné potřeby a není-li pro ni schválených dostatečných
prostředků, může býti potřebná částka, pokud tento zákon nestanoví jinak (čl.
XIX), uhrazena úsporami v rozpočtu téže kapitoly za podmínek § 7 zák. č.
175/1919 Sb. z. a n., při čemž nutno zvláště zkoumati, zda zamýšlené opatření
nutné potřeby odpovídá ustanovení druhé věty čl. VII
tohoto zákona.
(2) Prostředků povolených pro věcné výdaje
nesmí býti použito k hrazení výdajů preliminovaných jako osobní.
(3) Prostředků povolených k hrazení
osobních výdajů podle platových zákonů a nařízení není možno použíti k úhradě
jiných výdajů. Výjimečně možno za podmínek § 7 zák. č. 175/1919 Sb. z. a n.
použíti těchto prostředků také na náhradní opatření nutná k plnění stejných
úkolů, pro které byly tyto prostředky povoleny.
(4) Prostředků povolených na mimopodnikové
potřeby stavební (investiční) nesmí býti použito k jiným účelům. K zadání prací,
jichž náklad má býti hrazen z těchto prostředků, jest si vyžádati napřed
souhlasu ministra financí.
(5) Ustanovení poslední věty
předchozího odstavce platí též pro státní fondy uvedené ve státním rozpočtu.
Čl.
XII.
Výdaje, které nelze hraditi ani přesunem podle čl.
XI tohoto zákona, vyžadují souhlasu Národního shromáždění republiky Československé.
Čl.
XIII.
Opatření, která časově přesahují schválený
rozpočet a ve svých důsledcích zatěžují rozpočty příští, vyžadují souhlasu
ministra financí. Toto ustanovení se nevztahuje na opatření, která se dějí v
běžném hospodářství prováděním platných zákonů anebo na základě zmocnění podle
nich.
Čl.
XIV.
Ministr financí se zmocňuje:
a) aby k hrazení přechodných schodků, vyplývajících
z časové neshody mezi příjmy a výdaji, opatřil peněžité prostředky přechodnými
úvěry, jež musí býti splaceny nejdéle do konce února 1935 a nesmějí býti v
žádné formě prolongovány ani novými úvěrovými operacemi hrazeny,
b) aby provedl potřebné úvěrní operace na
prolongaci, konversi nebo zaplacení státních dluhů splatných v roce 1934,
čítajíc v to i výdaje spojené s těmito úvěrními operacemi a dluhy sjednané
podle čl. XIV,
písm. a) finančního zákona na rok 1933,
c)
aby opatřil úvěrními operacemi doplnění pokladních hotovostí o částku, které
bylo z průběžného (kontokorentního) hospodaření až do konce roku 1933 přechodně
použito na proplácení státních výdajů,
d)
aby k opatření potřeb v zájmu veřejném nevyhnutelných převzal státní záruky až
do výše 150,000.000 Kč a dal je Národnímu shromáždění republiky Československé
na vědomost,
e)
aby v dohodě s ministrem veřejných prací použil na účast státu na elektrických
podnicích zbytku splátek zápůjčky poskytnuté státem ústředním elektrárnám,
akciové společnosti v Praze, i s úroky.
(1)
Ministr financí se zmocňuje, aby opatřil úvěrovou operací, po případě poskytl
z prostředků získaných půjčkou práce nebo zálohou ze státní pokladny peníz
nutný pro investiční potřeby státních podniků, a to:
a)
československých státních drah až do výše . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . .222,000.000 Kč,
b)
Státních lesů a statků až do výše . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .13,104.100 Kč,
c)
Státních lázní až do výše . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . .4,489.600 Kč,
tudíž do úhrnné výše . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239,593.700 Kč.
(2)
Prostředků takto opatřených nesmí se použíti k hrazení jiných než investičních
výdajů těchto podniků. K provádění investic možno přikročiti jen, jestliže
potřebné prostředky byly již opatřeny a souhlas ministrem financí dán.
(3)
Pokud jde o investiční potřeby uvedené v odstavci 1, písm. c), zmocňuje se
ministr financí, aby hypotekárně zatížil majetek spravovaný státním podnikem
"Státní lázně" až do výše 4,489.600 Kč.
(1)
Ministr financí se zmocňuje, aby v roce 1934 mohl bez předchozího schválení
Národního shromáždění nemovitý státní majetek
1.
zciziti až do úhrnné částky 6,000.000 Kč, nepřevyšuje-li odhadní cena
zcizovaných nemovitostí v jednotlivém případu 1,000.000 Kč,
2.
zatížiti služebnostmi neb zástavními právy až do úhrnné hodnoty 1,000.000 Kč,
nepřevyšuje-li hodnota jednotlivé propůjčované služebnosti anebo jednotlivá
pohledávka zajišťovaná zástavním právem 200.000 Kč,
3.
zatížiti stavebními právy.
(2)
O těchto opatřeních nutno podati zprávu Národnímu shromáždění republiky
Československé.
K
prodeji majetku, který se stal státním majetkem placením dávky podle § 55,
odst. 1, č. 6 zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 309 Sb. z. a n., o dávce z
majetku a dávce z přírůstku na majetku, a nebyl podle § 37 zákona ze dne 8.
dubna 1920, č. 329 Sb. z. a n., o převzetí a náhradě za zabraný majetek pozemkový,
převzat k účelům zákona přídělového, jest zapotřebí pouze souhlasu ministrů
financí a zemědělství.
(1)
Povolených prostředků může býti použito, pokud tento zákon nestanoví jinak,
jen do konce roku 1934 a k úhradě výdajů splatných do konce tohoto roku.
(2)
Toto ustanovení neplatí pro prostředky povolené k úhradě stálých platů jako
služného a pensí, aneb na plnění závazků, jako je placení úroků ze státního
dluhu. Těchto prostředků může býti použito až do uplynutí promlčecí lhůty.
Při
dočasném přidělování neb trvalém převedení zaměstnanců z jednoho resortu neb
státního podniku do jiného resortu neb státního podniku mohou býti prostředky,
preliminované na osobní výdaje u resortu neb podniku, jimž jsou tito
zaměstnanci přiděleni, překročeny za podmínek § 7 zák. č. 175/1919 Sb. z. a n.
Potřebnou částku na tyto zaměstnance jest vázati v rozpočtech, kde náklad na
ně jest preliminován.
Předpisy
článků VII až IX, XI až XIII a XVIII tohoto zákona se nevztahují na státní podniky.
(1)
Roční částka stanovená v čl. XX, odstavci 1 finančního zákona na rok 1931 se
snižuje na rok 1934 na 25,550.000 Kč a roční částka stanovená v odst. 2 téhož
článku na 15,000.000 Kč.
(2)
Ustanovení čl. XX, odst. 3, věty 2 finančního zákona na rok 1931 neplatí na
rok 1934.
Platby
a doplatky přímých daní předepsaných nebo placených podle zákonů platných před
1. lednem 1927 súčtují se na přímé daně podle zákona ze dne 15. června 1927, č.
76 Sb. z. a n., o přímých daních, jsou-li daně tyto pokračováním dřívějších
daní přímých, jinak se súčtují odděleně.
Účelové
dávky jsou vázány pro účel v příslušném zákoně vyjádřený jen tehdy, je-li mezi
dávkou a účelem přímý právní vztah a je-li účel ten i ve státním rozpočtu od
všeobecných úkolů státních oddělen a osamostatněn.
Vláda
se zmocňuje, aby vydala podrobné předpisy o evidenci a kontrole všech očekávaných
státních výdajů a příjmů za účelem úpravy těchto výdajů v jednotlivých
měsících rozpočtového roku podle stavu státní pokladny, dále o evidenci vydaných
platebních poukazů jakož i o vykazování realisovaných výdajů a příjmů státních.
Zmocnění toto vztahuje se též na státní podniky a fondy uvedené ve státním
rozpočtu.