Část
všeobecná.
Rozpočtový
výbor senátu zahájil jednání o usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu
státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona na rok 1934 dne
6. prosince 1933 řečí generálního zpravodaje o státním rozpočtu senátora
Stodoly.
Ve
svém obsáhlém referátu zmínil se generální zpravodaj předem o docíleném snížení
rozpočtu na straně výdajů, které proti roku 1933 činí cca 1 miliardu Kč a
posoudil nynější rozpočet jako již třetí rozpočet deflační. Ocenil práci bývalé
parlamentní sedmičky při sdělávání rozpočtu na rok 1933 a spolupráci úsporné
parlamentní komise na rozpočtu na rok 1934. Miliardové snížení výdajů a rovnováha
rozpočtu bez zavedení nových daní jsou velkým vítězstvím, o které se marně
pokoušejí jiné státy s lepší finanční a demokratickou tradicí.
Tyto
okolnosti opravňují k úsudku, že rozpočet na rok 1934 vzbuzuje důvěru v
odolnost a životnost našeho státního a národního organismu. Zmíniv se o
některých změnách a odchylkách rozpočtu na rok 1934 proti roku 1933 po stránce
formální, přistoupil generální zpravodaj k posouzení nynějších hospodářských
poměrů. Klesající tendence státních příjmů a rostoucí mimořádné výdaje
(nezaměstnanost, deficity státních podniků, sanace sociálních ústavů a jiné)
znesnadňují snahu ministra financí o dosažení rozpočtové rovnováhy.
Úvěr
a úrok patří k stejně důležitým úkolům vlády jako vyrovnání rozpočtu, jsou s
ním v organicko-deflační souvislosti, neboť úvěrový problém je u nás správně
označován za ústřední problém našeho hospodářství. Značný zájem věnoval
generální zpravodaj zemědělskému úvěru na Slovensku a Podkarpatské Rusi, při
čemž prohlásil, že jádro problému oddlužení zemědělských podniků těchto zemí je
konverse krátkodobých a drahých dluhů na laciné a dlouhodobé amortizační úvěry.
Touto konversí slovenské zemědělství by ušetřilo velké miliony na úrocích,
zemědělské podnikání by se konsolidovalo a stalo by se zase rentabilní.
Druhým
hlavním úkolem je řešení cenového problému. Tento je neřešitelný bez řešení
rovnováhy státního hospodářství a bez nové orientace některých výrobních
odvětví, která musí nastati i z ohledu na velké přesuny v mezinárodních
stycích. Pro zlepšení vývozu bude nutno přizpůsobiti ceny našeho exportního
tovaru možnostem vývozním. Tu bude potřebnou dohoda zemědělství s průmyslem,
neboť od zdaru exportu závisí zlepšení našich hospodářských poměrů.
Generální
zpravodaj prohlašuje, že není možné udržovati disparitu rozpočtových a hospodářských
čísel; již v roce 1931 na tuto okolnost upozorňoval, a rozpočet na rok 1934
dává mu za pravdu. Pro pozdější vývoj bude třeba srovnati úspory obsažené již v
rozpočtu na rok 1934 s návrhy, které připravila úsporná komise a které
dávají možnost pronikavějšího snížení výdajů, než bylo provedeno v rozpočtu;
proto podstatně redukovaný státní rozpočet na rok 1934 bude museti býti
předmětem nových úvah úsporné parlamentní komise, jestliže během rozpočtového
hospodaření se hospodářské poměry nezlepší.
Při
rozboru veřejných dávek vyslovil zpravodaj podiv nad tím, že o nejvýnosnější
daně (daň z obratu a daň důchodová) dělí se státní pokladna s jinými, a že z
výnosu těchto daní žijí více jiní, než stát sám. Daňové nedoplatky nutno v
brzku likvidovati, chybí-li k tomu personál, ministerstvo financí má možnost
zaměstnance získati z jiných resortů.
Generální
zpravodaj pro srovnání se státním rozpočtem republiky Československé uvádí i
rozpočty jiných států, podunajských a středoevropských. Mluvě o Polsku
konstatuje, že výnos národní půjčky je určen na úhradu rozpočtového deficitu,
kdežto u nás půjčka práce je určena na investice k účelům zaopatření práce; v
Maďarsku bylo třeba radikálně zvýšiti daně přímé zavedením přirážek, kdežto u
nás se praví, že není možno daně dále zvyšovati.
V
ohledu zlepšení našeho exportu vede se jednání o hospodářské Malé dohodě. Největší
efekt hospodářské Malé dohody bude se jeviti v dopravě a hlavně v dopravě po Dunaji,
který pro Československou republiku znamená mnoho, ale nebyl dosud na tolik využit,
jak to bylo rnožno. Hospodářská politika podunajských států musí se díti ve
smyslu hospodářského sblížení jich. Aktivita našeho rozpočtu závisí hlavně na
vývozu do podunajských států.
Mluvě
o světových hospodářských poměrech podotýká generální zpravodaj, že svět je
nyní atomisovaný, poukazuje na selhání londýnské konference a na hospodářskou
deroutu v Dánsku. Dnes je třeba obnovovat zahraniční trhy pro naše přebytečné
výrobky, řešiti problém podspotřeby nebo přizpůsobiti výrobu spotřebě, vůbec
hospodářský aparát postaviti do služby pospolitosti.
Generální
zpravodaj souhlasí s exposé ministra financí, které bylo tak jasné a přehledné,
že vzbudilo všeobecné uspokojení a připomíná, že nejtěžším problémem našich
státních financí byla otázka rovnováhy rozpočtu, jíž bylo dosaženo snížením
výdajů, a že rovnováha státního rozpočtu tvoří podklad stabilní měny.
Poválečný
vývoj nutně spěje ke spojitosti našeho hospodářství s hospodářstvím světovým.
Náš úsporný rozpočet nedovoluje však vybudovati ty instituce, které by sloužily
jako instrument k tomuto cíli; vzpomíná zde bratislavského dunajského veletrhu,
který by mohl tvořiti organickou součástku našeho vývozního institutu, a jehož
význam stoupne, až se uskuteční hospodářská Malá dohoda, a kde by ve spojení s
bratislavským přístavem mohl se uskutečniti sklad pro náš export na Balkán.
Generální
zpravodaj vzpomíná japonského exportu, který nás vytlačuje z trhů Ameriky,
severní i jižní, a s nímž je těžko konkurovati. O dnešní krisi byly napsány
rozdílné analysy a diagnosy; svět však nehledí na krisi fatalisticky, ale hledá
myšlenky a plán, jak z ní vyjíti. Připomíná v tom směru výroky Mussoliniho,
Herriotovy, některých německých politiků a národohospodářů, Wallace a j. Z
hospodářského chaosu rodí se nová Evropa. Těžká krise postihla i Společnost
Národů a její ideální cíl, aby velké problémy se řešily na podkladě pravdy.
Náš stát stojí ve středu nejistých politických a hospodářských poměrů, avšak o
naši budoucnost není strachu, neboť český národ přežil těžké doby a Slovensko
bylo tím požehnané, že se přidalo k národu vyšší kultury, neboť i v
hospodářství vyšší kultura bude dominovati.
Po
řeči generálního zpravodaje zahájena byla debata, jíž se zúčastnilo 11
senátorů. Všichni řečníci zabývali se pochopitelně dnešní hospodářskou krisí,
otázkou snížení cen, jež nepokračuje tak rychle, jak by bylo žádoucno,
požadavkem snížení daní, neboť poměrné zatížení daňové je nyní větší, než bylo
před válkou, otázkou snížení úroků a dluhů, má-li deflace býti v širokém
rozsahu provedena; dále bylo poukazována na úvěrovou politiku Národní banky,
jež nepřipouští značnější rozšíření oběživa. V debatě dotkli se řečníci též
otázky sní- žení platů státních zaměstnanců, reorganisace úřadů a škol ve
smyslu návrhu úsporné parlamentní komise. Doporučováno bylo, aby vyrovnání
disparity cen zemědělských a průmyslových produktů bylo řešeno dohodou
zemědělství, s průmyslem a obchodem a poukazováno na škodlivé následky
racionalisace, jež je jednou z hlavních příčin nezaměstnanosti, jíž na druhé
straně by se mělo čeliti povznesením soukromého podnikání.
Část zvláštní.
Kapitola 1. President
republiky a kancelář presidenta republiky.
Celkové výdaje této kapitoly preliminují se pro rok 1934 částkou . . . . .
. . . . 14,104.800 Kč
a jsou proti rozpočtu na rok 1933 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . .15,190.500 Kč
nižší o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1,085.700 Kč.
Z celkového prelimináře činí:
a)
výdaje osobní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . 9,122.700 Kč,
proti
rozpočtu na rok 1933 méně o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . 129.100 Kč,
b)
výdaje věcné . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .4,982.100 Kč,
proti
rozpočtu na rok 1933 méně o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . 956.600 Kč.
Příjmy
preliminují se částkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . 2,480.000. Kč,
tedy
proti rozpočtu na rok 1933 více o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . 208.500 Kč.
Snížení
věcných položek nutí stavební správu pražského hradu k omezení stavebního
programu. V r. 1934 bude prováděti jen nutné konservační práce ve starém paláci
a zabezpečovací práce v Dolním Jelením příkopě. Tereziánský přístavek před
Vladislavskou částí hradu bude upraven pro účele archivní.
Státní
statek Lány bude potřebovati 2,230.300 Kč, tedy více o 160.600 Kč než v roce
1933, ale s druhé strany očekává se příjem 2,366.400 Kč, t. j. více o 235.500
Kč než v roce 1933. Hospodaření na státním statku lánském končí tedy přebytkem
136.100 Kč, ačkoliv statek ten plní vedle hospodářských úkolů též význačné
úkoly representační. Zvýšené příjmy a vydání souvisejí s převzetím lihovaru
tohoto statku do vlastní režie a zavedením výdojného mléčného hospodaření.
Kapitola 2.
Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven.
Návrh rozpočtu pro zákonodárné sbory a jejich kanceláře
vykazuje celkovou potřebu
na rok 1934 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . .37,268.500 Kč
proti dosavadnímu rozpočtu na rok 1933 v částce . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . .38,252.300 Kč
jeví se úspora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 983.800 Kč.
Částka tato bude ještě snížena úspornými opatřeními personálními jak u členů zákonodárných sborů, tak i u veškerého zaměstnanectva obou sněmoven. Jak vidno členové zákonodárných sborů ukládají si každé snížení, jež postihuje státní zaměstnance. Poslancům a senátorům zůstává dnes po všech srážkách sotva polovice diet, v některých případech jdou platy
členů zákonodárných sborů i pod polovičku.
K
položkám jednotlivých titulů se připomíná:
Položka
1. Náhrady výloh členům zákonodárných sborů: Rozpočteno při obou komorách jako
roku loňského. Platy tyto odůvodněny jsou zákonnými předpisy a pamatováno jest
pouze na případné změny nastalé úmrtím neb odstoupením poslanců a senátorů a
rovněž i na změny v předsednictvech obou sněmoven.
Osobní výdaje
podle platových zákonů a nařízení.
Položka
1. Platy přidělených zaměstnanců. Osobní požitky trvale zaměstnaného personálu
u poslanecké sněmovny a senátu sníženy o 6.700 Kč. Snížení toto odůvodňuje se
snížením výchovného a doplňovacích přídavků; u titulu 3. položka tato byla
zvýšena, aby byly zabezpečeny zákonné postupy.
Položka
2. Platy personálu smluvně zaměstnaného snižuje se z důvodů úsporných u všech
tří titulů o 80.000 Kč.
Položka
3. Výlohy pro výpomocné těsnopisce, položka 4. nemocenské pojištění stát.
zaměstnanců a položka 5. služební oděv zřízenců rozpočítávají se dle tříletého
průměru jako v roce 1933.
Položka
6. (odměny a výpomoci) snižuje se z důvodů úsporných celkem o 55.000 Kč.
Položka 7. delegační výlohy poslanců a senátorů snižuje se rovněž z úsporných
důvodů o 40.000 Kč. Obě sněmovny vysílají totiž každoročně své delegáty na
jednání Meziparlamentní Unie a na různé obchodní konference. Poněvadž
předsednictva obou komor z důvodů úsporných nehodlají v roce 1934 obesílati
tyto konference v takovém rozsahu jako dříve, snižuje se tato položka proti
roku 1933 o polovinu.
Položka
8. Representační výlohy předsednictev obou sněmoven. Předsednictva obou
sněmoven musí dostáti svým povinnostem representačním, jelikož dochází mnoho
žádostí spolků a humánních institucí a podpory tyto nelze zvláště v nynější
těžké době odříci. Proto nebylo možno položku tuto snížiti.
Položka
9. Náhrady výloh expertům výborů snižuje se z důvodů úsporných u obou titulů o
7.000 Kč.
Věcné výdaje.
Položka 10. Režijní výlohy titulu 1., 2. a 3.
zůstávají nezměněny. Z položek těchto hradí se výlohy na otop, světlo, úklid,
telefon, nájemné ze senátních budov, dávky z nájemného a kancelářské potřeby.
Položka 11. služeb. automobily snižuje se u obou
titulů o 10.000 Kč.
Položka 12. Sněmovní tisky snižuje se u obou
titulů o 350.000 Kč, poněvadž se dá očekávati, že bude zavedeno omezení tisků
a podávání interpelací.
Položka 13. titul 3. Udržování a doplnění knihovny
snižuje se z důvodů úsporných o 30.000 Kč.
Položka 14. titul 3. Náklad na mezinárodní
informační službu parlamentní rozpočítává se z důvodů úsporných stejnou částkou
jako roku loňského.
Položka 15. Příspěvek na restauraci z důvodů
úsporných byla zrušena.
Položka 16. doplnění a udržování inventáře snižuje
se u všech tří titulů z důvodů úsporných o 410.000 Kč; ačkoli budova senátní
potřebovala by větší úpravy a zabrání většího počtu místností, nelze v této
době z důvodů úsporných pro tuto budovu větším nákladem počítati.
Státní příjmy. Za prodané tisky sněmovní titul 1.
a 2. a předplatné na sněmovní zpravodajství zůstávají rozpočteny stejnou
částkou jako roku loňského.
Jak vidno, předsednictva obou zákonodárných sborů
upravila rozpočet kap. 2. v dohodě s úspornou komisí částkou co možná
nejnižší, aby tak dokumentovala snahu po nejúspornějším hospodaření, které
jest prováděno kontrolou administrativních úřadů a úspornými opatřeními
odpovídajícími oběžníku ministerstva financí a ministerské rady o spoření ve
státním rozpočtu.