Kapitola
3. Předsednictvo ministerské rady
a ze skupiny
II. § 13. Státní tiskárny a), § 14. Úřední noviny v Praze a Bratislavě a § 15.
Československá tisková kancelář.
Rozpočet
této kapitoly jest proti roku minulému opětně ve výdajích nižší, kdežto
očekávaný příjem se nikterak nezměnil, takže rozpočet tu přináší pro státní
pokladnu nové plus 2 mil. Kč. Zpravodaj naznačil některé cesty k dalším úsporám
jako možnost k dosažení úspor v částce 200.000 Kč v rozpočtu státního úřadu
statistického přikázáním jemu místností ve Strakově akademii po ministerstvu
pro zásobování lidu, dále nutnost sloučení státních tiskáren, kterých je celkem
5, v menší počet, dále doporučuje zpravodaj k úvaze, zda by nebylo
prospěšnější, aby tisková kancelář po vzoru jiných států byla přenechána
soukromé společnosti. Zpravodaj uvádí dále, že nejsou dosud patrny úspory,
kterých by byla dosáhla komise pro úsporná opatření ve veřejné správě. Naléhá,
aby tato komise připravila osnovu zákona o kompetenci ministerstev, doporučuje
celkovou organisaci administrativy, aby úkoly státu byly obstarávány účelněji,
rychleji a levněji pro občanstvo a stát. Zpravodaj vyslovuje dále přání, aby
byla vydána některá dosud chybějící vládní nařízení, jež zlepšují postavení
státních zaměstnanců, dále nařízení k zákonu o svátcích a památných dnech
republiky a o vyvěšování státních vlajek a praporů. Podotýká, že dosud nebyly
přizpůsobeny ceny nutných životních potřeb pokleslým cenám u výrobků a že ani
snížení úrokové míry nepřineslo úlevy.
Při
podrobné rozpravě zabývala se většina řečníků - vedle dotazů konkretních - hlavně
otázkami politickými, hospodářskými, zejména pokud jde o otázky, související s
dnešní krisí a konečně i otázkami státně zaměstnaneckými v souvislosti s
nutností zachování rovnováhy rozpočtu.
Po
skončené debatě pojednal předseda vlády ve svém výkladu obšírně o všech aktuelních
zásadních otázkách politických a hospodářských a podstatnou část svého výkladu
věnoval otázkám státně zaměstnaneckým a objasnil je v rámci všech rozpočtových
úspor; uvedl též, že počet státních tiskáren bude v dohledné době zmenšen.
Referent
opětovně upozornil na to, že rozpočtový výbor senátu ve zvláštní resoluci ke
státnímu rozpočtu upozornil vládu již před několika roky, že je naléhavou věcí,
aby hmotné i právní poměry zaměstnanců Československé tiskové kanceláře byly
náležitě upraveny.
Poměry
zaměstnanců pragmatikálních jsou upraveny v rámci zákonných předpisů o
ostatních zaměstnancích státních.
Zbývá
ještě úprava poměrů pro zaměstnance smluvní.
Rozpočtový
výbor senátu bere proto s uspokojením na vědomí projev pana předsedy vlády,
učiněný v rozpočtovém výboru sněmovny poslanecké, že v brzké době také pro
smluvní zaměstnance Československé tiskové kanceláře úprava poměrů bude
provedena. Proto při projednávání státního rozpočtu na rok 1934 neučinil
záležitost předmětem svého jednání, aby nemusilo býti opakováno, co již bylo
řečeno ve sněmovně poslanecké, ale žádá vládu, aby v době nejbližší právní
poměry hmotné smluvních zaměstnanců Československé tiskové kanceláře upravila.
Kapitola 4. Ministerstvo zahraničních věcí.
Zpravodaj
sen. Dr. J. Karas.
Potřeba ministerstva zahraničních věcí na rok 1934
činí celkem Kč 122,254.600; v r. 1933 bylo preliminováno Kč 124,688.200, takže
nynější rozpočet byl snížen o Kč 2,433.600.
Příjmy jsou preliminovány celkovou částkou Kč 6,080.000,
t. j. o Kč 4,000.000 méně než v r. 1933.
Uváží-li se, že rozpočet kap. 4. činil v r. 1931
přes 170,000.000 Kč, jest viděti, že ministerstvo zahraničních věcí snižovalo
svůj rozpočet důsledně v předchozích letech a že toto snížení dosahuje během uplynulých
tří let kolem 30%. Důvodem k tomuto postupnému sni- žování byly stále se
přiostřující hospodářské poměry, které si vynucovaly úspory i tam, kde důvody
politické i zájmy hospodářské komplikovaly zahraniční situaci a kladly tím
vyšší požadavky na zahraniční službu.
Také příjmy ministerstva zahraničních věcí
vykazují značný pokles, který se vysvětluje stále klesající tendencí příjmů
v r. 1933, kdy se již plně uplatnil vliv dlouho trvající světové krise a v
oboru ministerstva zahraničních věcí zvláště vliv takřka všeobecného rušení
visové povinnosti.
Referent upozorňuje, že ministerstvo zahraničních
věcí má tedy v r. 1934 nesnadný úkol, aby při ztenčených prostředcích udrželo
zahraniční službu na dosavadní výši a výkonnosti a při tom ještě aby zdolalo
tlak nových poměrů politických i hospodářských, které kladou na zahraniční
službu mimořádné požadavky a zodpovědnost.
Sníženy byly ty položky osobní i věcné rozpočtu
ministerstva zahraničních věcí, které se zřením k redukci v letech předchozích bylo
možno ještě dále snížiti, aniž se ohrozily státní zájmy.
Ministerstvo zahraničních věcí věnuje bedlivou
pozornost všem otázkám obchodní politiky a buduje v rámci Malé Dohody
organisaci hospodářskou, která doplní a utuží dosavadní srdečný poměr a svazek
politický.
Jednání v odzbrojovací konferenci narazilo
poslední dobou na značné potíže a na spory o zásadních otázkách. Přesto však
jest nutno, aby dalším úsilím byly obhájeny dosavadní pokroky na tomto poli a
aby se dosáhlo cíle, který má odzbrojovací konference ve svém programu.
Ministerstvo zahraničních věcí snaží se utužiti
přátelské styky se všemi státy, hlavně se státy sousedními. Přátelský svaz
států Malé Dohody došel nového výrazu zřízením Stálé rady a sekretariátu v
Ženevě. Slibným zjevem na poli politickém jest sbližování balkánských národů,
které se projevuje nyní častými a vzájemnými návštěvami význačných representantů
těchto států. Rovněž slibně se vyvíjí poměr Československa k Polsku,
projevující se častými styky rázu politického a kulturního.
Referent je přesvědčen, že Společnost Národů jest
nesporně i na dále důležitým činitelem vzájemného vyměňování názorů států mezi
sebou, zárukou míru a určitou mezinárodní kontrolou. Československo si jistě
přeje, aby význam a vliv Společnosti Národů byl stupňován, poněvadž pouze tato
instituce a její forum při dnešních mezinárodních poměrech mohla by jediná
udržeti jistý klid a zabezpečiti mezinárodní právo a přivoditi tak, aneb
alespoň ulehčiti řešení velkých mezinárodních otázek rázu jak hospodářského tak
i politického.
Vyslanec dr Krofta odpověděl na jednotlivé dotazy,
zejména na dotaz o uznání Svazu sovětských socialistických republik de jure,
dále na dotaz o politických emigrantech, jimž bylo dopřáno v Československu
práva asylu a na dotaz a ochraně práv a zájmů československých příslušníků v
cizích zemích, kde poměry změnily se v neprospěch cizích příslušníků.
Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany
a ze skupiny
II., § 10. Vojenská továrna na letadla, § 11. Vojenské lesní podniky a § 13.
Státní tiskárny b).
Rozpočet ministerstva národní obrany na rok 1934 preliminuje se částkou 1.226,951.500 Kč. Bude tedy v roce 1934 rozpočet ministerstva národní obrany snížen o 25,303.470 Kč oproti rozpočtu na rok 1933. Oproti částce 1.400 mil., již rozpočet vojenské správy podle zákona č. 240/1926 nesmí přesahovati, jest rozpočet tento snížen o částku 173 miliony Kč.
Rozpočet
ministerstva národní obrany na rok 1934 dělí se jako v letech předešlých na
rozpočet ústřední správy (titul 1) a rozpočet armády (titul 2). K nim
přistupuje rozpočet francouzské vojenské mise (titul 3) a rozpočet určený pro
sociální péči o vojenské poškozence a legionáře, jejich rodiny a pozůstalé
(titul 4). Do oboru působnosti ministerstva národní obrany náleží dále tři
státní podniky, a to: Vojenská továrna na letadla, Vojenské lesní podniky a
Tiskárna ministerstva národní obrany.
Celkové
výdaje titulu 1 na rok 1934 jsou rozpočteny částkou 33,832.300 Kč a jsou tudíž
nepatrně asi o 18.000 Kč zvýšeny oproti rozpočtu na rok 1933.
Celkové
výdaje titulu 2 určeného pro národní obranu jsou preliminovány částkou
1.182,538.900 Kč a jsou tudíž téměř o 25 milionů menší než roku loňského.
Zpravodaj
ve své zprávě pozastavil se zejména nad velikým snížením položky
Za
to s uznáním kvituje zvýšení položky na
výcvik vojska většími závěrečnými cvičeními, abychom po příkladu všech
států mohli poskytnouti praktické využití školního cvičení.
Pozastavuje
se nad tím, že se stavbou divisní
nemocnice v Praze se opět odkládá, ačkoliv naprosto nedostatečná stará
budova v Praze II. je pravým nebezpečím pro zdravotní stav vojska.
Rovněž
tak nedostatečné pěstování v národě brannosti
státu, ba přímé znemožňování této výchovy již od školy, a stálé odkládání
předválečné výchovy nemůže uspokojiti toho, komu záleží na obraně státu.
Otázka
doplnění nutného počtu instruktorů
naráží na nedostatečné zabezpečení jich v civilní službě státní.
Referent
uvítal zřízení Nejvyšší rady pro obranu
státu, ačkoliv by si přál její utvoření na podkladě zákonném.
Vojenská
mise francouzská plní stále své
poslání v zájmu výchovy naší armády.
Při
krisi Společnosti Národů a komise odzbrojovací a při nevážnosti, s níž se
setkává pakt Kelloggův, jest naprosto nutno, abychom své armádě pro obranu
vlasti poskytli vše, co ona k vybavení svému potřebuje.
Po
obsažném referátu rozpočtového zpravodaje přednesl senátor Antonín Novák toto
prohlášení: "Slavný výbore! Jsem zmocněn jménem členů rozpočtového výboru
senátu, příslušníků vládních koalovaných stran, prohlásiti: členové
rozpočtového výboru vládních stran schvalují rozpočet ministerstva národní
obrany tak, jak je předložen, a to bez výhrady. Dnešní neobyčejně komplikovaná
situace zahraniční vyžaduje pohotovosti čsl. armády ve všech směrech a do všech
důsledků. Naše armáda má jediný úkol, brániti celistvost a neodvislost
republiky Československé, sloužiti státu a hájiti demokracii. Aby tento úkol
mohla splniti, potřebuje náležitého vybavení ve všech svých složkách. K tomu
účelu má sloužiti dnes projednávaný rozpočet, který, jak již zpředu
poznamenáno, bez výhrady schvalujeme, vyhrazujíce si však příslušnou a
náležitou kontrolu sborů zákonodárných."
V
závěru debaty ujal se slova ministr národní obrany B. Bradáč, který, poděkovav
nejprve za spontánní projev koalovaných příslušníků rozpočtového výboru,
pojednal o nejdůležitějších problémech, dotýkajících se armády a bezpečnosti
státu.
Zdůraznil,
že je nutno, aby armáda byla na výši doby, jak toho vyžadují nynější neklidné
poměry. Za tím účelem musí býti ještě zvýšena snaha po jejím zdokonalení.
Armáda
jest určena jedině k obraně integrity státu a jejího občanstva. Vyžaduje určité
povinnosti a oběti, které musí přinésti celý národ. Proto ministr lituje, že
letošní vojenský rozpočet byl opětně snížen.
Armáda
musí býti nejen dokonale vycvičena, nýbrž i náležitě technicky vybavena. Po
stránce výcviku jest vykonáno vše, čeho jest třeba. Po technické stránce bude
třeba poskytnouti armádě dalších nejnutnějších prostředků, jichž se jí dosud
nedostává, zejména nelze si tajiti, že nám chybí mnoho letadel a že musíme dále
zdokonalovati obranu protiletadlovou.
Ministr
poukazuje na snahu vojenské správy dosáhnouti úspor i zdokonalení jednotlivých
armádních složek reorganisací armády.
Vzhledem
k těžkým úkolům, které by mohly armádě nastati, vyslovuje ministr pochybnost,
zda postačí nynější zákonem stanovená presenční služba a zda nebude třeba
žádati její prodloužení, aby se tím zvýšila možnost obrany státu.
Ministr
zdůraznil znovu obranné úkoly armády a varoval před neúměrnou šetrností, na
kterou bychom pak mohli doplatiti vlastní krví.
V
závěru poděkovav vřele referentovi o kapitole 5 senátoru Dru Karasovi, který zastává
svůj úkol přesně a benevolentně již po řadu let, a ujistiv, že vojenská správa
se zhostí svého úkolu plně a čestně, požádal o schválení rozpočtu.