Kapitola 19.
Odpočivné a zaopatřovací platy.
Pensijní
břemeno rok od roku stoupá. Příčinou toho jest nejen stálý vzrůst počtu
percipientů, ale i několikeré úpravy odpočivných a zaopatřovacích platů, které
od převratu byly provedeny.
Že
pro rok 1933 preliminována býti mohla částka nižší než v prelimináři pro rok
1932, bylo odůvodněno srážkami z platů a pensí, vyplývajícími ze zákona č. 204/32
Sb. z. a n.
Pro
rok 1934 preliminuje se zase větší potřeba než na rok 1933. Zvýšení toto jest
odůvodněno očekávaným odchodem většího počtu zaměstnanců do výslužby než v roce
1932 a 1933.
Kapitola 20. Ministerstvo
financí
a ze skupiny
II. § 1. Tabáková režie, § 2. Státní loterie, § 3. Státní mincovna v Kremnici,
skupina III. Podíly na státních
daních,
dávkách a poplatcích (vyjma fondy u kap. 11. a 14.) a skupina IV. Správa
státního dluhu.
Výdaje
uvedené kapitoly jsou proti rozpočtu na rok 1933 nižší o 495 mil. Kč a příjmy
jsou nižší o 1.087 mil. Kč. Jsou tedy příjmy sníženy mnohem více než výdaje.
Aby dosaženo bylo rovnováhy rozpočtu státního, musily býti měrou vydatnou
sníženy i výdaje ostatních kapitol. Snížení výdajů u kapitoly 20 připadá
převážně na příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu, snížení příjmů
pak vyplývá z toho, že jsou jednak daně a dávky na příští rok preliminovány
podstatně nižšími částkami, jednak odhad odvodu státních podniků doznává
značného poklesu, jednak zvýšeny byly u některých daní úděly podílů na státních
daních, dávkách a poplatcích jako u daně důchodové, kdež proti rozpočtu na rok
1933 zvýšeny byly úděly na péči o nezaměstnané o 100 mil. Kč na 325 mil. Kč, z
čehož 300 mil. Kč připadá na péči o nezaměstnané a 25 mil. Kč na částečnou
úhradu očekávaného schodku Košicko-Bohumínské dráhy a soukromých drah, pokud
není úhrada zabezpečena jinak.
Přes
to, že rozpočet pro rok 1934 na straně příjmů je tak podstatně snížen, bude
nutno i po tomto snížení příjmů krajně opatrně hospodařiti ve výdajích, aby
bylo docíleno skutečné rovnováhy hospodářství během budoucího roku.
Značně
snížen byl proti rozpočtu na letošní rok i příjem všeobecné pokladní správy,
hlavně ovšem v důsledku poklesu očekávaného odvodu státních podniků o 347 mil.
Kč v prvé řadě zvýšeným schodkem státních drah. Cifra 1.072 mil. Kč stanovená
pak jako odvod státní pokladně zvyšuje se ovšem dodatečně o 163,600.000 Kč t.
j. o částku, o kterou se mají snížiti personální výdaje státních podniků podle
čl. XXV. osnovy finančního zákona.
Ve
skupině III. "Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích" oddíl A) "Podíly
samosprávných svazků a fondů" jsou o necelých 10 mil. Kč vyšší než na rok 1933.
Oddíl B) "Podpory k řešení krise malých pivovarů" jsou preliminovány stejnou
částkou 6 mil. Kč jako na rok 1933, oddíl C) "Podíly státních fondů" jsou nižší
hlavně v důsledku odhadu nižších příjmů u státního silničního fondu a oddíl D)
"Mimořádná opatření" zůstává na stejné výši jako na rok 1933.
Ve
skupině IV. "Správa státního dluhu" celková potřeba na rok 1934 činí
1.697,455.753 Kč, tedy méně o 298,797.063 Kč než na rok 1933. Snížení
vysvětluje se poklesem kursu dolaru a libry, ale hlavně tím, že podle zákona o
půjčce práce oddálen byl pravidelný úmor vnitřního státního dluhu. Vzhledem k
značnému vzrůstu přechodného, tedy krátkodobého dluhu, jenž dosahuje už výše 4 1/2
miliardy Kč, doporučuje zpravodaj jeho konsolidaci.
Již
ve všeobecné debatě, ale i v debatě, která se rozvinula po referátu zpravodaje
o tísnivé finanční a hospodářské situaci, bylo poukazováno hlavně na úvěrové
nesnáze a vysoký úrok. Těžké poměry úvěrové jsou v těsné spojitosti se
všeobecnou hospodářskou krisí a proto nedají se zcela odstraniti správními
zákroky, dokud krise nepoleví, dokud se nebudou tvořiti nové kapitály a dokud
bude značná část bývalých střádalů nucena ze svých úspor z dřívějších let
dosazovati na živobytí. Vláda věnuje těmto zjevům bedlivou pozornost a hledá
cesty k zmírnění hospodářské krise a k ukojení nejnaléhavějších potřeb
úvěrových. Také podle možnosti pomáhá peněžním ústavům překonati nynější těžké
doby. Sebe lepší organisace úvěrová nemůže zjednati okamžité nápravy a zlepšení
může nastati jen ponenáhlu podle toho, jak se budou tvořiti nové úspory a jak
se bude sesilovati důvěra k peněžním ústavům a v hospodářství v našem státě.
V
debatě bylo poukazováno i na to, že konverse dluhů na Slovensku a Podkarpatské
Rusi je zdržována zastaralým ustanovením článku LXX. z roku 1881 o poplatkových
výhodách při konversi a doporučováno bylo nahraditi je zákonem čís. 49/1907 ř.
z. K tomu sluší podotknouti, že mechanická unifikace předpisů citovaného zákona
o poplatkových výhodách při konversích dluhů v zemích českých dosud platného nebyla
by pro zemi Slovenskou a Podkarpatoruskou značně příznivější, než za platnosti
zákonných ustanovení uherských, neboť jednak jsou některá ustanovení uherská
příznivější (na př. ponechání úlev i když později podmínky odpadnou), jednak
opět určité povinnosti platné v tom ohledu na Slovensku ani požádané unifikaci
by v praksi nepominuly.
Rovněž
upozorňovalo se na nesouhlas pozemkových knih a pozemkového katastru, což
působí rovněž k úvěrovým obtížím. Finanční správa je obeznámena s uvedenými
obtížemi a hledí všemožně odstraniti tyto závady již ve vlastním zájmu, t. j.
pro urychlené získání správného podkladu pro vyměřování daní a dávek spojených
s držbou pozemků; může se již vykázati slušnými úspěchy v tomto směru, neboť od
roku 1928, kdy byl katastrálním zákonem čís. 177/1927 Sb. z. a n. dán právní
podklad pro zakládání, reambulaci vedení a unifikaci pozemkového katastru v
těchto zemích, byl na příklad v zemi Slovenské do konce roku 1932, vedle
naléhavé zběžné nápravy pouze pro daňové účely běžného vedení pozemkového
katastru a prací unifikačních založen nebo reambulován pozemkový katastr v 354
katastrálních územích s 890.116 parcelami o výměře 372.951 ha. Tím byl ovšem
zdolán jen zlomek práce velkého rozsahu, k jejímuž úplnému provedení stanovilo
vládní nařízení čís. 64/1930 Sb. z. a n. §§ 81 a 82 lhůtu 20 let, t. j. až do
roku 1950.
K
jednotlivým výtkám vysloveným během debaty zaujal stanovisko ministr financí
Dr. Trapl.
Upozornil,
že již v poslanecké sněmovně bylo poukazováno na to, že náš daňový systém
nabývá stále většího významu po stránce daní spotřebních, a že celý náš daňový
systém právě po krisi bude vyžadovati opětné revise. Že však již nyní činí se
podstatný rozdíl mezi spotřebními daněmi, které nelze považovati za spotřební
daně v širším slova smyslu, nýbrž které jsou uvalovány na spotřebu zbytnou, kde
tedy nelze poukazovati na postižení nejširších vrstev, nýbrž kde nutno věc
posuzovati s hlediska zdůvodněnosti takového daňového pramene, který se opírá
o zbytnou potřebu (na příklad daň z lihu a daň z piva). Kdyby se odečetly
takové daně od celkového výnosu spotřebních daní, byl by obraz o poměru mezi
daněmi přímými a nepřímými podstatně jiný.
K
dotazu, zda do výnosu daňových byly započteny platby na daňové nedoplatky uskutečňované
podle zákona o půjčce práce, uvedl ministr financí, že, pokud mohly býti tyto
nedoplatky zúčtovány v jednotlivých měsících, jeví se tam tyto výsledky jako
příjmy. Tento způsob likvidace daňových nedoplatků se osvědčil a připadl hlavně
k dobru nejmenším poplatníkům, jak je viděti také podle množství jednotlivých
daňových položek, kterými tyto daňové nedoplatky byly likvidovány. Těchto
položek bylo více než 100.000. Největší poplatníci v mnohých případech nemohli
však této výhody použíti, poněvadž otázka likvidace daňových nedoplatků je
otázkou úvěru a je známo, v jakém stavu se nalézá náš úvěrový trh.
Poněvadž
bylo poukazováno na to, že u tabákové režie byl racionalisací velmi značně
snížen počet dělnictva, upozornil ministr financí, že úbytek počtu dělnictva souvisí
především s poznenáhlým odklonem obecenstva od doutníků k cigaretám. Poněvadž
se doutníky vyrábějí ručně, je největší část dělnictva zaměstnána při výrobě
doutníků. Postupný odklon obecenstva od kouření doutníků souvisí také s
nynější krisí, ačkoliv tento fakt lze pozorovati již od převratu.
K
dotazům o přídělech z půjčky práce bylo ministrem financí konstatováno, že částečné
přidělení jejího výnosu na jednotlivé investiční práce bylo vykázáno již v době
předletní a také nyní na podzim. Kromě toho je také ještě nutno počítati s
přídělem půjčky práce na opatření investičních prací, ke kterým má ministr
financí podle zmocnění čl. XV. finančního zákona opatřiti prostředky úvěrovou
operací. Nutno tedy na to reservovati příslušnou položku z půjčky práce.
Potřeba na tyto investice, pokud nejsou hrazeny z vlastních prostředků
státních podniků, podle návrhu státního rozpočtu na rok 1934 činí okrouhle 239
mil. Kč.
Kapitola 21.
Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
Rozpočet
kapitoly jest skrovných rozměrů; býval i dříve hospodárně preliminován, nedosahoval
tisíciny státního správního rozpočtu, přesto však byl účasten úsporných
opatření a snižuje se na rok 1934 o 215.900 Kč.
Další
úspory, nevyjádřené v číslech rozpočtových, dosáhne se v příštím roce právě
uskutečněným přesídlením úřadu do budovy Československých státních drah;
příslušná položka 415.000 Kč není nadále skutečným výdajem, neboť objevuje se
jako příjem podniku "Čsl. státní dráhy". Nové umístění úřadu na hlučné
křižovatce Hybernské a Dlážděné ulice může býti jen provisorní; i k němu došlo
z úsporných ohledů a v zájmu soustředění úřadu v jedné budově, nežli dojde k
usídlení v budově vlastní.
Obor
činnosti kontrolního úřadu vzrůstá o nová odvětví, o dohled nad institucemi
nově tvořenými, jako jsou různé syndikáty a pod. Vysloveno přání, aby úřad
věnoval zvláštní pozornost této kontrole.
Kontrola
nejvyššího účetního kontrolního úřadu postupuje na intensitě zahájeným zkoušením
kolaudačních operátů, dozorem na hospodaření s výtěžkem půjčky práce, pokud se
ho užívá k stavebnímu podnikání, i podrobnějším zkoumáním jednotlivých oborů
správních i podnikových při dohlídkách. Také se podrobněji sledují daňové
nedoplatky i splácení dávky z majetku a přírůstku na majetku; k tomu projeven
požadavek, aby kontrola těchto nedoplatků vyvíjela se i nadále co nejúčinněji.