Kapitola 21. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Zpravodaj sen. Frant. Modráček.

Osobni i věcné úvěry jsou v této kapitole proti rozpočtu 1934 ve svém úhrnu sníženy, ačkoliv při vzrůstu agendy stále se stupňují požadavky kontrolní služby. Po stránce věcného zařízení zpravodaj konstatoval, že nejvyšší účetní kontrolní úřad nemá vlastní budovy, že jeho zařízení nebylo při přesídlení obnoveno, takže vyžaduje stálého doplňování. Při tomto celkovém snížení jsou již uhrazena zvýšení některých položek; jest to zvláště zvýšení položky na smluvní platy o 8.000 Kč, aby bylo možno přijati během roku další sílu k výpomoci na zkoušení nákladů státních staveb. Zvýšení položky odměn má zjednati možnost honorovati zaměstnance kontrolní služby výlučně z úvěrů schválených v kapitole nejvyššího účetního kontrolního úřad, čímž bude důsledně osvědčeno, že spolupráce kontrolních orgánů v oboru státní administrativy nebo podniků děje se bez osobních zájmů a zaujetí na vývoji prací.

Zpravodaj zdůraznil, že jest žádoucí, aby pravomoc nejvyššího účetního kontrolního úřadu se rozšířila, aby mohl účinněji zasáhnouti do hospodaření státního. Požadavky, jež se na kontrolu kladou, jsou postupem doby ustále vyšší, neboť má hledati nové možnosti úspor a se zvýšeným úsilím, působiti k odstraňování organisačních nedostatků.

Zvláště v oboru technickém naléhavěji pociťuje se nedostatek personálu, neboť úřad může se věnovati při dosavadním stavu personálu materielní kontrole jen methodou namátkovou, a bylo by prospěšno, aby zvláště kontrola investičních nákladů byla intensivnější. Leč přesto jeví se stálý vzestup v činnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu jak po stránce vnější, tak rneritorní; vzrostl i počet kontrolovaných zařízení, vznikly nové útvary hospodářské jako syndikáty, obilní monopol, rozšířila se kontrola na. hospodaření sanovaných bank.

Hospodářská krise přinesla také problémy, při jejichž řešení nejvyšší účetní kontrolní úřad vydatně spolupůsobí jako jsou péče o nezaměstnané, svízelná situace stavebních družstev a stavebního ruchu, schodky státních podniků a pod. V zájmu prohloubení systematické kontroly zdokonalil nejvyšší účetní kontrolní úřad své technické pomůcky, zvláště zavedením výpisů výdajových poukazů, jimiž sleduje hospodaření úřadů během roku, aniž by vysílal za tím účelem zvláštní dohlídky.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad postaral se o to, aby byl sepsán veškerý nemovitý majetek státní správy a byl veden v řádném systematickém inventáři; přikročil také k přípravám o kodifikaci účetních předpisů.

Uznána jak zpravodajem, tak v debatě včasnost sestavování závěrečných účtů nejvyšším účetním kontrolním úřadem a prospěch plynoucí z toho pro jednání o rozpočtu. Jest věcí vhodné praxe, kterak činnost kontrolního úřadu včlení se do vývoje hospodářského a lze očekávati ze součinnosti úřadu, kterou používá nyní hojně parlamentní úsporná a kontrolní komise při svoji působnosti, že se tím plněji uplatní výtěžky prací nejvyššího účetního kontrolního úřadu na prospěch řádného hospodařeni a finančních zájmů státu. Potěšitelné jest také, kterak úřad setkává se ve svých snahách s porozuměním u resortu ministerstva financí. Podrobnému rozboru činnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu věnováno bývá parlamentní jednání o státním závěrečném účtu.

Obsah:

strana

strana

Zpráva rozpočtového výboru

Resoluce

1

11

Kapitola 4. Ministerstvo zahraničních věcí

Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany

42

43

Finanční zákon

Celkové přehledy rozpočtových skupin

13

23

Kapitola 8. Ministerstvo vnitra

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti

s Nejvyšším soudem

44

46

Celkový přehled státního rozpočtu na rok 1935

Přehled výdajů vlastní státní správy

(skupina I.)

24

26

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud

48

49

Skupina II. Správa státních podniků

Přehled výdajů provozních rozpočtů státních podniků (skupina II.)

28

30

Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty

Kapitola 11. Ministerstvo zemědělství

50

52

Skupina III. Podíly na státních daních,

dávkách a poplatcích

Skupina IV. Správa státního dluhu

32

33

Kapitola 12. Státní pozemkový úřad

Kapitola 13. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

54

55

Jednání rozpočtového výboru

část všeobecná - Rozprava povšechná

34

36

Kapitola 14. Ministerstva veřejných prací

Kapitola 15. Ministerstvo pošt a telegrafů.Kapitola 16. Ministerstvo, železnic....

58

60

61

Část zvláštní - Rozprava podrobná:

Kapitola 1. President republiky a kancelář

presidenta republiky

39 Kapitola 17. Ministerstvo sociální péče

Kapitola 18. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

63

67

Kapitola 2. Zákonodárné sbory a kanceláře

sněmoven

Kapitola 3. Předsednictvo ministerské rady

40

41

Kapitola 19. Odpočivné a zaopatřovací platy

Kapitola 20. Ministerstvo financí

Kapitola 21. Nejvyšší účetní kontrolní úřad

70

71

72


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP