Místopředseda Košek (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen pan posl.
Slanský. Dávám mu slovo.
Posl. Slanský: Vážená sněmovno!
Je příznačné a přímo
symbolické pro nový povolební kurs vládní
většiny, že první osnovou zákona,
se kterou nová vláda přichází
před nově zvolený parlament, je protilidový,
protidemokratický, reakční zmocňovací
zákon, který bere parlamentu řadu práv
a přenáší je na vládu. Je to
první zákon a je to také jediný zákon,
který se má projednat v tomto zasedání.
Po jeho projednání, po té "velké
námaze" mají býti poslanci posláni
na tříměsíční dovolenou.
V této době má vláda na místě
parlamentu vydávat zákony. To je v naprostém
rozporu s tím, co vládní strany slibovaly
voličům v době voleb a před nimi.
Před volbami slibovaly lidu všechny strany, které
tvoří dnešní vládní koalici,
že prvou starostí nové vlády a nově
zvoleného parlamentu bude dáti lidu chléb
a práci, hájiti demokratická práva
a potírati fašismus. Místo toho však,
aby sem přišla tato vláda a vládní
strany s předlohami zákonů, které
by aspoň částečně pomohly roztočiti
kola výroby, jak se slibovalo, místo toho, aby se
dalo více chleba nezaměstnaným, místo
toho, aby se rozšiřovala demokratická práva
- místo toho všeho přichází se
sem se zmocňovacím zákonem, s oním
zákonem, podle něhož byly za dřívější
vlády vydány desítky nařízení,
která zbídačovala pracující
lid, přišlo se s oním zákonem, který
bere parlamentu a pracujícímu lidu práva.
Dva roky už je v platnosti zmocňovací zákon
a má býti prodloužen i na třetí
rok. Před dvěma roky, když byl uváděn
v platnost, odůvodňovala se jeho nutnost tím,
že je třeba pomocí něho řešiti
krisi. Tehdejší zpravodaj o zákonu v této
sněmovně, nynější ministr vnitra
dr Černý, když zde tento zákon
odůvodňoval, pravil, že je třeba rychlých
a rozhodných činů k překonání
krise a ke zlepšení hospodářských
poměrů. Dva roky platí tento zákon,
ale hospodářské poměry se nezlepšily.
Vláda sice řešila podle něho hospodářské
otázky, ale jde o to, jak je řešila a v čí
prospěch je řešila.
Podle tohoto zákona byla řešena otázka
podpor v nezaměstnání. Domníval-li
se před dvěma roky některý pracující
člověk, soc. demokratický nebo nár.-socialistický
dělník, že vládě, v níž
sedí 7 socialistických ministrů, je třeba
dáti plnou moc, aby mohla řešiti otázku
podpor v nezaměstnání, a očekával-li,
že tato vláda bude tuto otázku řešiti
tak, že převalí břemena z nich na zisky
Živnobanky i ostatních bank, na uhlobarony a ostatní
fabrikanty a že zvýší podpory v nezaměstnání,
pak byl zklamán. Vláda použila zmocňovacího
nařízení, aby snížila podpory
v nezaměstnání.
Podle tohoto zákona řešila i otázku
sanace sociálního pojištění.
Místo toho, aby sanaci nemocenského pojištění
řešila na účet miliardových zisků
kapitalistů, řešila sanaci sociálního
pojištění v neprospěch a na účet
dělnických pojištěnců. Stejně
tak to bylo s bojem proti drahotě. Vláda podle zmocňovacího
zákona dostala plnou moc, aby upravovala cenové
poměry. Kdo se domníval, že vláda použije
tohoto práva, aby zakročovala proti drahotě
a zdražovatelům, aby snížila ceny životních
potřeb pro miliony nezaměstnaných, kteří
trpí hlad a bídu, pro dělníky, kteří
mají malé mzdy, ten se zklamal. Vláda této
plné moci využila, aby zdražila životní
potřeby, aby zdražila mouku a chléb zavedením
obilního monopolu, aby zdražila nařízením
o výrobě a prodeji umělých tuků
ceny umělých tuků, aby zdražila ceny
mléka. Vláda sice pomocí zmocňovacího
nařízení vydala jedno zvláštní
"nařízení o opatřeních
proti bezdůvodnému zdražování",
ale kdo očekával, že tohoto nařízení
bude použito skutečně proti zdražovatelům,
byl zklamán právě v minulých dnech,
kdy velkouzenáři bezdůvodně zdražili
ceny vuřtů a ostatních uzenin. Ani proti
jednomu velkouzenáři nebylo zakročeno. Nebylo
odvoláno zdražení uzenin. Žádný
velkouzenář, ačkoliv k tomu úřady
podle onoho nařízení měly právo,
nebyl zavřen.
Jedním slovem, vláda používala zmocňovacího
zákona téměř bez výjimky k
tomu, aby řešila hospodářské
otázky na účet pracujícího
lidu a ve prospěch kapitalistů. A třebaže
se pomáhalo kapitalistům, nedosáhlo se, aby,
jak se původně odůvodňovala nutnost
zmocňovacího zákona, krise byla překonána.
Krise nemůže a nemohla býti překonána
žádnými zákony a nařízeními,
poněvadž vyvěrá ze samé podstaty
dnešního rozvráceného a k smrti odsouzeného
společenského řádu, ze samé
podstaty kapitalismu.
A pátráme-li po hlavním důvodu, proč
bylo třeba vládě zmocňovacího
zákona, pak hlavní důvod vězí
v tom, že pomocí zmocňovacího zákona
je možno snáze a lehčeji vydávati protilidové
zákony, než by se to dalo zde v parlamentě
před zraky vší veřejnosti. Vláda
skrytá před zraky veřejnosti, za zakrytými
dveřmi může vydávati protilidová
nařízení, překvapovati jimi pracující
lid a stavěti ho před hotovou věc. Mnohem
těžší by bylo pro vládní
strany, kdyby se takový zákon, jako je odbourání
podpor v nezaměstnání, zhoršení
sociálního pojištění, dostal
sem do sněmovny, kdyby před zraky všech dělníků
měli zde v parlamentě vládní poslanci
a zvláště soc. demokratičtí a
nár.-socialističtí zvednouti ruku a schváliti
jej. Dobře se ví, že by se pak zvedl odpor
bouře pracujícího lidu, a není vyloučeno,
kdyby tento odpor pracujícího lidu nabyl mohutné
síly, že mnohé nařízení,
které bylo uskutečněno pomocí zmocňovacího
zákona, by padlo anebo aspoň doznalo zlepšení.
(Potlesk komunistických poslanců.) Vládním
poslancům je snazší přijíti potom
před voliče a když tito jim vytýkají,
proč dali schválení k protilidovým
zákonům, k odbourání podpor v nezaměstnání
atd., vymlouvati se, že ne oni, že to byla vláda,
která nařízení vydala. Potom je možno
případně svalovati vinu s jedné strany
na druhou, anebo že ministři byli ve vládě
přehlasováni.
A nyní je předkládán parlamentu tento
zákon k dalšímu prodloužení platnosti,
přesto že se ví, že vláda má
připravena další nařízení,
která budou zbídačovati pracující
lid, že má připraveno nařízení,
které zdraží maso a pod. A my apelujeme na
soc. demokratické a nár. socialistické poslance,
aby nedávali souhlasu k tomuto zákonu, aby nepřenechávali
vládě pravomoc rozhodovati o důležitých
hospodářských otázkách, aby
nepřenechávali vládě možnost
převalovati břemena krise na pracující
lid. Poukazujeme zde, že shodné názory s námi
se objevují i ve vlastních vládních
řadách, že nedávno orgán nár.-socialistické
mládeže "Mladé proudy" napsaly, že
"zkušenosti ukazují, že zmocňovacího
zákona bylo používáno jednostranně",
to znamená ve prospěch velkostatkářů,
ve prospěch agrárníků, bankéřů
a všech ostatních kapitalistů. Apelujeme na
soc. demokratické a nár socialistické poslance,
aby neponechávali vládě možnost, aby
v skrytu před pracujícím lidem byly projednávány
důležité otázky týkající
se lidu, aby pracující lid nebyl vyřazován
z možnosti ovlivňovat jednání zákonodárných
sborů.
My jsme zde prohlásili již v minulé schůzi,
že my komunisté jsme v této sněmovně
ochotni hlasovati pro jakýkoliv zákon, který
v sebemenším měřítku bude zlepšovati
úroveň pracujícího lidu. (Potlesk
komunistických poslanců.) A řekli jsme:
A byť tento zákon vyšel ze řad soc. demokratických
nebo nár. socialistických. Řekli jsme, narazí-li
takovýto zákon na odpor měšťáků,
že jsme ochotni spolu se soc. demokraty a nár. socialisty
volati pracující lid ku pomoci, aby zlomil odpor
měšťáckých stran. Víme ze
zkušenosti, že dříve se účinně
volával pracující lid ku pomoci, když
se na odpor postavili měšťáci proti různým
zákonům, které měly pomáhati
pracujícímu lidu. Vzpomínáme zde doby
r. 1919, 1920, kdy tehdejší ministr spravedlnosti
dr Soukup šel na Staroměstské náměstí
a volal lid ku pomoci, když narazil na odpor u měšťáků
proti ostrým opatřením proti zdražovatelům.
Víme, že tehdy takováto pomoc lidu byla účinná.
A my pravíme: Právě zmocňovací
zákon je vypočten, aby lid byl vyřazen z
ovlivňování zákonodárných
sborů. Tento zákon bere právo a možnost
i celé veřejnosti, aby veřejné mínění
vykonávalo nátlak na jednání poslanců.
Je to zákon protilidový, je to zákon protidemokratický,
poněvadž vyřazuje lid z rozhodování.
A jestliže se demokracie nazývá vládou
lidu, pak tento zákon je nejhorším porušením
demokratických principů. Vyřazuje nejenom
pracující lid, vyřazuje i poslance, kteří
se nazývají zástupci lidu. Ani poslanci nemohou
ovlivňovati zde zákony, respektive nařízení,
která vláda vydává a k nimž by
jinak bylo potřebí zákona.
Dnes víme, že ve vládě je připravena
řada nařízení, nařízení
o cenách obilí nové sklizně. nařízení
o dobytčím monopolu. Nově zvolení
poslanci nemají ani trochu možnosti, aby nějakým
způsobem rozhodovali o těchto věcech, o kterých
by měl parlament rozhodovati. A jestliže se říká,
že parlament na základě ustanovení,
že do 14 dnů každé vládní
nařízení má býti předloženo
parlamentu, má možnost o tom jednati, pak dvouletá
zkušenost nám ukazuje, že v praksi toto ustanovení
nebylo nic platno a že se nestal za celou dobu dvou let ani
jeden případ, kdy by parlament změnil a vůbec
projednával zde v plenu nějaké nařízení,
které vláda vydala. Vláda to předložila
předsednictvu parlamentu, které to přikázalo
nějakým výborům, ale v plenu o těchto
otázkách nebylo vůbec jednáno a nějaké
zlepšení podle zmocňovacího zákona
není pak vůbec možné.
Dnes přichází vláda nejenom, aby se
prodloužila platnost tohoto zákona, nýbrž
aby se ještě doplnila plná moc vlády.
Plné moci vlády se mají doplniti v oblasti
politické. Mají se na poli hospodářském
doplnit o "opatření pro organisaci policejní
správy a policejní služby". Odůvodňuje
se to dnes tím, že je třeba zesílení
a zestátnění policie v německých
oblastech. My komunisté máme za to, že by bylo
lepší, do německých oblastí místo
četníků a policie posílat více
chleba (Potlesk komunistických poslanců.),
dát tam více práce, více práv
německému lidu. My komunisté máme
za to, že místo toho, aby se potlačování
hakenkrajclerské iredenty ponechávalo četníkům,
kteří ve volbách chránili Henleina
a jeho osobní gardu, a úřadům, které
konfiskovaly protifašistický tisk, by se spíše
měla ponechati volnost protifašistickým organisacím,
které by už samy v bratrském svazku s českými
protifašisty se dovedly vypořádat s Henleinem
a jeho agenty. (Výborně! - Potlesk komunistických
poslanců.) Jestliže se dnes mluví, že
tohoto ustanovení je třeba jen pro organisaci policejní
správy a služby v pohraničních oblastech,
pak se obávám, že tohoto kaučukového
paragrafu je možno zneužíti - a před chvílí
jsme slyšeli pana posl. dr Slávika, smutného
hrdinu od Frývaldova, který nám říkal,
že proti komunistům bude třeba ho používati.
To je důvod, aby se ani plné moci nerozšiřovaly
ani zmocňovací zákon neprodlužoval.
Říká se, že zmocňovacího
zákona dosud nebylo zneužito. Mám za to, že
ho zneužito bylo a že zneužití spočívá
už v tom, že podle něho byly vydány desítky
nařízení, která zbídačovala
pracující lid. Celá podstata a reakční
zásady zmocňovacího nařízení
skrývají v sobě velké nebezpečí
pro pracující lid v budoucnu. Máme v tom
zkušenosti z jiných zení Podívejme se
na zkušenosti v Německu. Tam kdysi němečtí
soc. demokraté odhlasovali Brüningovi plné
moci a víme, že na základě těchto
plných mocí Papen suspendoval pruskou soc.-demokratickou
vládu. Víme, že na základě plných
mocí potom Hitler činil krvavá opatření
nejen proti komunistům, nýbrž i proti soc.
demokratům i proti demokratickým vrstvám
z řad měšťanstva. Podle téhož
zmocňovacího zákona, pro který tehdy
zvedli ruku němečtí soc. demokraté,
byla rozpuštěna v Německu nejen komunistická
strana, nýbrž i německá sociální
demokracie, její odbory, její družstva. Podle
tohoto zmocňovacího zákona dnes přichází
sta nejlepších synů německého
národa pod katovskou hitlerovskou fašistickou sekyru
a desetitisíce přicházejí do koncentračních
táborů. Podle podobného zákona vládne
Mussolini v Italii, Schuschnigg v Rakousku, fašistická
reakce v Polsku. Všude, kde vládne reakce, setkáváme
se se zmocňovacími zákony. (Výkřiky
komunistických poslanců.) Jestliže se namítne,
že u nás takového nebezpečí jako
v Německu není, tu říkáme,
že němečtí soc. demokraté tehdy
r. 1930, když schvalovali Brüningovi plnou moc, se také
domnívali, že u nich takového nebezpečí
není. (Předsednictví převzal místopředseda
Onderčo.)
A pohleďme u nás na úsilí a tendence
reakce. Podívejme se, jakými silami disponuje reakce
v tomto státě. Český fašismus
sice ve volbách doznal porážky, ale každý
by se mýlil, kdo by se domníval, že síly
českého fašismu zmizely se světa. Nezmizely,
poněvadž nezmizela velká hospodářská
moc Živnobanky a pánů Preissů. A podívejme
se na síly reakce v německém táboře,
na Henleinovu stranu a zamysleme se nad tím, proč
Henleinova strana zde v této sněmovně volila
za předsedu agrárního měšťáckého
kandidáta. Zamysleme se nad tím, co zde řekl
v minulé schůzi řečník Henleinovy
strany, že hledá vhodného partnera na české
straně. Není vyloučeno, že tohoto vhodného
partnera může najíti. Není vyloučeno,
že kontakt a spojení, které Henleinova strana
navázala před volbami s panem Stoupalem a s ostatními
reakčními kruhy vládních stran, může
vésti k tomu, že nastane seskupení a koncentrace
všech reakčních sil českých,
německých a slovenských v tomto státě.
Představte si pak, jak takové reakční
koncentraci fašistických sil by se takový zmocňovací
zákon hodil. Pak se takovým zmocňovacím
zákonem nepůjde jen proti komunistům, nýbrž
půjde se proti celé dělnické třídě,
proti soc. demokratům, nár. socialistům,
proti všem antifašistům. Proto my komunisté
nabízíme všem, kdo jsou proti fašismu
a reakci, aby spolu s námi bojovali proti temným
plánům reakce. (Potlesk komunistických
poslanců.) Již sám fakt, že se dává
k takovému reakčnímu zákonu souhlas,
tvoří nebezpečný prejudic pro budoucnost.
Ukazuje se tím cesta fašismu, dává se
tím příklad fašismu. Kvitujeme, že
i z řad soc.-demokratických ozývají
se podobné názory, které potvrzují
naše obavy. V poslední "Nové svobodě"
píše bývalý poslanec dr Winter,
že "zmocňovací zákon pracuje ideově
do rukou těm mocnostem, které dosud ovládají
neomezeně hospodářství." To znamená,
že pracuje do rukou pánům Preissům,
Hodáčům a ostatním kapitalistům.
Tento zákon je v naprostém rozporu s volebními
sliby, které dávaly vládní strany.
Tyto říkaly před volbami, že po volbách
se budou hájiti demokratická práva a potírati
fašismus. Tento zákon nepotírá fašismus,
nehájí demokratická práva, nýbrž
odbourává je. Tento zákon a celé jeho
odůvodňování pomáhá
jen argumentaci fašistů, kteří volají
po autoritativním režimu, kteří volají
po vládě silné ruky. Kdyby soc. demokraté
a nár. socialisté byli důslednými
a skutečnými demokraty, nemohli by zvednouti ruce
pro tento zákon. (Potlesk komunistických poslanců.)
Tento zákon je v naprostém rozporu s tím,
co se dříve mluvilo o parlamentarismu. Pamatujeme
se, jak po převratu parlament a parlamentarismus byl vydáván
za nejvyšší vymoženost demokracie. Jak bylo
mluveno o nezadatelných právech poslanců,
kteří jen jediní mají právo
usnášet zákony! Nyní tímto zákonem
parlament předává část svých
práv na úzké kolegium vlády, na 17členný
ministerský sbor. (Hlasy: Jak to mají v sovětech?)
Já o tom budu mluvit. Tímto zákonem se
odbourávají práva svobody a lidu. Jsme to
my, komunisté, kteří stavějíce
se proti tomuto zákonu vystupujeme na obranu demokratických
práv lidu. Stavíme se na jejich obranu, i když
jde o práva parlamentu, třebas nejsme žádnými
obdivovateli měšťáckého parlamentarismu,
neboť tento parlament jen mluví, a skutečnou
moc dává byrokracii a kapitalistům. Tento
parlament si vzpomíná na voliče jen jednou
za 6 let při volebních slibech. Pro nás vzorem
správného státního zřízení
je vzor takový, jaký je uskutečněn
v Sovětském svazu (Potlesk komunistických
poslanců.), zřízení sovětské.
Ale jde-li o to, mají-li být demokratická
práva odbourána ve prospěch reakce, stavíme
se my komunisté proti jejich odbourávání.
A právě když se zde poukazuje na Sovětský
svaz, právě v Sovětském svazu jde
vývoj opačným směrem než zde.
Tam rozšiřují demokratická práva
a demokratisaci.
Ale říkalo se, že se Sovětský
svaz přibližuje principům západní
demokracie, že se tam odbourává diktatura proletariátu.
Tomu tak není. Není možno diktaturu proletariátu
stavěti do rozporu s onou skutečnou demokracií,
jaká je uskutečněná v Sovětském
svazu. Diktatura proletariátu je tisíckrát
demokratičtější nežli jakákoliv
demokracie v kapitalistickém státě. (Potlesk
komunistických poslanců.) Ona dává
plná a neomezená práva všem pracujícím,
nedává ovšem žádných práv
vykořisťovatelům. I v prvých dobách
diktatury, kdy bylo třeba nejtvrdších opatření
proti kontrarevoluci, byla diktatura proletariátu v SSSR
tisíckrát demokratičtější
než měšťácká demokracie v
kterémkoli kapitalistickém státě.
A co pravda je, že dnes moc proletariátu v Sovětském
svazu je natolik upevněna, že nepotřebuje používat
a používá stále méně a
méně diktátorských práv vůči
zbytkům vykořisťovatelů, a to z toho
důvodu, že tyto zbytky ponenáhlu mizejí.
Pravda je, že v Sovětském svazu stále
víc a více postupuje demokratisace, poněvadž
celá společenská základna v Sovětském
svazu se stává socialistickou.
V SSSR na rozdíl od čsl. demokracie je skutečná
vláda lidu. Sověty umožňují,
aby nejširší vrstvy lidu se podílely na
vládní moci, vyvíjely iniciativu i kontrolu.
V SSSR na rozdíl od čsl. měšťácké
demokracie znamená sovětská, proletářská
demokracie skutečnou rovnost pracujících.
Jaká pak je u nás rovnost mezi Preissem a nezaměstnaným
dělníkem? U nás páni Preissové
mohou donucovat dělníky, aby vstupovali do Národního
sdružení. Není tedy pravda, že Sovětský
svaz si bere příklad ze západních
demokracií. To by si bral špatný příklad.
V západní Evropě měšťácké
demokracie buď úplně padly a byly nahrazeny
fašistickými režimy, nebo se měšťácké
demokracie, pokud trvají, odbourávají; a
jeden z dokladů, jak se odbourávají, máme
v této sněmovně nyní, kdy se projednává
zmocňovací zákon. (Potlesk komunistických
poslanců.)
V Sovětském svazu naopak dospějeme ponenáhlu
k tomu, že bude provedena úplná demokratisace,
že tam bude vytvořena plná, beztřídní
socialistická společnost. (Potlesk komunistických
poslanců.) Máme obavu, že zde v Československu
vývoj jde opačným směrem. A jsme to
my, komunisté, kteří se stavíme proti
vývoji směrem k reakci. Říkáme,
že je třeba tomu vývoji směrem k reakci
klásti odpor. Účinný odpor je možno
tomu klásti tehdy, když se pracující
lid svou silou postaví proti snahám reakce, když
především dělnické strany vytvoří
protifašistické, socialistické souručenství
a když se kolem tohoto socialistického souručenství
seskupí ve velké lidové, protifašistické
frontě všechny demokratické, protifašistické
vrstvy.
My si bereme příklad z postupu francouzských
dělníků. (Potlesk komunistických
poslanců.) Právě v nedávných
dnech ve Francii musilo se poroučeti několik vlád,
poněvadž přišly do parlamentu, aby tam
prosadily obdobný zákon, jako je nyní navrhován
v této sněmovně. A bylo to velké rozhořčení
a velmi silný odpor francouzského pracujícího
lidu, síla lidové fronty, která zkřížila
plány francouzské reakce. I my u nás vyzýváme
pracující lid, aby stejným způsobem
seskupil protifašistické síly a potíral
snahy reakce. I my říkáme pracujícímu
lidu, že v tomto boji proti reakci může spoléhati
ne na měšťáky, nýbrž sám
na sebe, na všecky protifašistické živly.
My nabízíme všem protifašistům
společnou ruku k boji proti snahám reakce, k boji
proti odbourávání demokratických práv,
k boji proti fašismu a za rozšíření
demokratických práv. (Výborně!
- Potlesk komunistických poslanců.)