Místopředseda Onderčo (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. dr Neuwirth. Dávam mu slovo.
Posl. dr Neuwirth (německy): Slavná
sněmovno! Na příkaz svého klubu mám
zde (Německé výkřiky: Na rozkaz
Hitlerův!) nikoliv, na rozkaz svého klubu mám
zde oznámiti naše stanovisko k osnově zákona.
Musíme tuto osnovu zamítnouti; když ji zamítáme,
činíme to z důvodů, které chceme
přece jasně vysvětliti, abychom za všech
okolností předešli nedorozuměním.
Jsou dvě skupiny důvodů proti osnově
zákona, proti prodloužení zmocňovacího
zákona: právní a politické. S hlediska
právnědogmatického bylo v letech, ode kdy
si vláda po prvé vyžádala zmocňovací
zákon, mnoho řečeno. Toto zmocnění
jest již čtvrté ve dvou letech. Nemám
důvodu, abych vás nudil výklady druhu právně-dogmatického.
Při poradách v dřívějších
letech byly již dostatečně probrány,
a nepřihlíželo se k nim; a vím, že
se ani dnes k nim nebude přihlížeti.
Rozhodující jest jedno: Doslovné znění
ústavy samé. A tu se jasně praví v
§ 55 ústavní listiny: "Nařízení
vydávati lze jen
ku provedení určitého zákona a v jeho
mezích." Se zřetelem na toto úplně
jasné ustanovení úst. listiny jest vlastně
zbytečná každá možnost vážně
diskutovati o žádaném zmocnění,
aniž se vykročí z půdy ústavy.
Žádané zmocnění jeví se
jako požadavek vlády, aby mohla prostě vydávati
nařízení s materiální mocí
zákona, bez zákonitého předpokladu,
tedy nařízení, která již nevyhovují
ústavnímu rázu nařízení,
aby totiž zákon vysvětlovala a v podrobnostech
jej prováděla. A tu se nyní od nás,
od sněmovny žádá, aby přes své
oprávnění sama se zbavila své moci,
což připravuje sněmovnu o její základní
práva a přispívá k tomu, že se
mocenská oprávnění soustřeďují
u orgánu, který na to nemá nároku.
Když se dostal ke slovu první řečník
sudetsko-německé strany, přečetl zásadní
projev. A zde nalézáme větu, která
jest a zůstane východiskem i pro naše stanovisko
k tomuto zmocňovacímu zákonu. K. H. Frank
pravil: "My také nejsme s to, abychom se, jak to dosud
v této sněmovně bylo zvykem, vzdali bezvýhradné
odpovědnosti parlamentu jako samosprávného
zákonodárce. Budeme tedy vésti zásadní
boj o zdokonalení jak právních základů
státu, tak i demokracie a všech jejích forem."
Slavná sněmovno! Tím jest vlastně
jasně předem vyznačeno naše stanovisko
i k nynějšímu návrhu. Ale jsem v příjemné
situaci, že se při mínění, že
se žádané zmocnění příčí
ústavě, mohu dovolati společníka,
který jest jistě nepodezřelý. A to
jest pro nás, kteří se stále setkáváme
s nedůvěrou, vlastně nutné. Právě
před několika dny uveřejnil pan prof. Weyr,
který se sám označuje za spolutvůrce
ústavy, v časopise "Prager Presse", jejž
si velice cením, odpověď na zásadní
rozklady profesora veřejného práva na německé
universitě Sandnera o našem nynějším
ústavním stavu. Weyr se v ní velmi podrobně
vypořádal s četnými demokratickými
poučkami Sandnera, jimiž se zde zabývati není
příčiny. Mimo to však pan prof. Weyr
prohlásil: "Velmi ožehavé jsou jeho vývody
o poměru mezi zákonem a nařízením
v ústavní listině, jakož i o zmocňovacích
zákonech z let 1933 a 1934. V podstatě má
pravdu." A profesor Weyr píše dále: "Sandner
se pokusil prokázati, že to, co jest v Československé
republice, totiž nynější ústavní
stav, není vždy takový, jaký by měl
býti, totiž neřídí se vůbec
ústavní listinou a právním řádem."
Slavná sněmovno! Tím bylo s velice nepodezřelé
strany také jasně podle našeho mínění
konstatováno, že dřívější
zmocňovací zákony, s nimiž souhlasí
i nový zmocňovací zákon, vytvořily
stav, jejž lze označiti jen jedním slovem:
protiústavní.
Slavná sněmovno! Zkoumáme-li naši ústavu
s politického hlediska, můžeme říci,
že jest vzorem liberálně-demokratické
ústavy. Souhlasí-li někdo s liberálně-demokratickou
ústavou či nikoliv, jest konečně věcí
názoru, který vyplývá z pramenů
poznání, které jsou rozmanité podle
výchovy a povahy. Ale musíme konstatovati: Podle
dané soustavy norem jest zde zcela určitá
ústava, tato ústava zde platí, a všechno,
cokoliv se na chování vyžaduje od členů
sněmoven, může se díti jen podle jednoho
měřítka, totiž podle této ústavy.
Slavná sněmovno! Trváme na tom, že pro
tuto ústavu jest charakteristická zásada
rozdělení moci, a trváme na tom, že
se demokratické zásadní směrnice této
ústavy doplňují určitým zajištěním,
technikou zákonů v jejím trojím rozdělení
na ústavní zákon, jímž se vydávají
základní zákony, na prostý zákon
jako prostředek všeobecné úpravy, a
na nařízení jako prostý prostředek
provedení.
Můžeme si velmi dobře představiti, že
jsou situace, v nichž daný stav předpisů
již nedostačuje. Jsme naprosto ochotni uznati, že
zákony jsou jen lidské dílo a výsledky
vývojů, že se samy vyvíjejí a
snad také mohou vyžadovati změny. Ale když
se naskytne nutnost změniti určitý stav předpisů
a přizpůsobiti novým požadavkům,
musí se to právě státi v oněch
docela určitých formách, které předpisuje
ústava, neboť každý pokus dosíci
změny jest a zůstává protiústavní.
(Potlesk.) O těchto věcech není řeči,
zde není ani žádných kompromisů.
My jsme první, kteří jsme ochotni pohlížeti
na stát jako na politickou formu života národa,
a vycházejíce právě z tohoto poznání
máme zcela zvláštní pochopení
pro to, co československý stát znamená
pro český a slovenský národ, a máme
také úplné pochopení pro to, že
český a slovenský národ má
jen jednu starost, aby si tento svůj stát udržel
zabezpečený.
Ale přes to nemůžeme nedbati zásadních
hledisek. Ústava jest a zůstává nutným
jednacím řádem, v jehož mezích
se občané vzájemně vyžívají
a jenž upravuje styky občanů s úřady.
Zde platí jen zcela určité a stálé
předpisy, nemá-li nastati stav nejistoty a nedůvěry
všech proti všem.
Slavná sněmovno! Když však je nutno měniti
i ústavy, jest o to postaráno. V naší
ústavě, totiž v čl. I se praví:
"Ústavní listina a její součástky
mohou býti měněny nebo doplňovány
jen zákony označenými za ústavní."
Ale jak se vydávají ústavní zákony,
praví nám zase jasně § 33 ústavní
listiny, jenž zní: "K usnesení o vypovědění
války, ke změně této ústavní
listiny a jejích součástí je třeba
třípětinové většiny všech
členů v každé sněmovně."
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Toto ustanovení není jistě náhodné.
Pan president státu kdysi prohlásil: "Demokracie
je diskuse." A musím mysliti na tuto zásadu,
když mám před očima ustanovení
§u 33 úst. listiny. Vyžaduje-li se tam kvalifikovaná
třípětinová většina, děje
se to jistě ze zcela určitého důvodu,
totiž aby se vyhovělo jedné zásadě
demokracie, která jest zároveň jedním
z jejích životních zákonů, totiž
aby se spojily všechny pravé a odpovědné
společenské síly ve státě,
aby se přibraly k odpovědnosti a aby došlo
k vyrovnání pravých společenských
sil.
Pohlížíme-li na tuto osnovu samu, žasneme
vlastně nad její chatrností, především
nad jejím odůvodněním. Osnova se dovolává
mimořádných hospodářských
poměrů, které se nezměnily v té
míře, aby se vláda mohla vzdáti zmocnění,
jak jest v ní ustanoveno. Nuže, můžeme
proti tomu namítnouti, že se o toto zmocnění
žádá již po čtvrté se stejným
odůvodněním, a že vlastně v dějinách
státu, ode kdy bylo toto zmocnění vyžádáno,
nenastalo ani jedenkrát něco, co by bylo tohoto
zmocnění nezbytně nutně vyžadovalo.
Proto tvrdím, že to, co vlády vydaly dříve
podle zmocňovacího zákona jako nařízení,
byla by beze všeho mohla vyříditi sněmovna;
ba, tvrdím dále, že si vláda při
vydávání svých nařízení
dala na čas v té míře, ve které
si tato sněmovna při takových zákonech
a nařízeních na čas nedává.
Právě nynější osnova jest typickým
příkladem toho. Jsou tomu tři nebo čtyři
dni, co tento návrh byl předložen sněmovně.
Sotva za tři hodiny byl promrskán ve výboru,
v málo více hodinách bude vyřízen
zde a v několika dnech se stane zákonem. To úplně
dokazuje, že tato sněmovna je schopna činnosti
v té míře, že by se nynější
vláda skutečně mohla vzdáti zmocňovacího
prostředku. Vyvodíme-li z toho důsledek,
můžeme jen říci, že stane-li se
tato osnova zákonem, neprodlouží se vlastně
zmocnění, nýbrž stav, o němž
vždy zase můžeme jen říci: protiústavní.
Ale to, že se neostýcháte stále zase
prodlužovati protiústavní stav, jest vlastně
příznačné pro naše poměry.
Musíme-li zcela zásadně zaujmouti stanovisko
proti zmocnění, děje se to i proto, poněvadž
není možné říkati bílé
a míniti černé, poněvadž není
možné stále mluviti o demokracii, ale prostě
se vzdávati praktického provádění
demokracie na ústavní půdě. (Posl.
Beuer [německy]: Co máte k tomu prakticky politického
co říci s hlediska německých území?)
Až příslušné návrhy
přijdou do sněmovny, zaujmeme k nim stanovisko.
Nyní mluvíme o zmocňovacím zákoně.
Slavná sněmovno! Když se nám stále
vyčítá, že prý jsme stranou,
která se oddává nedemokratickým a
protidemokratickým náklonnostem, rád bych
se tázal, kde jsou toho důkazy? Můžeme
jen říci, že podezříváním
a politickými klevetami nelze nikterak býti práv
hnutí v rozměru sudetsko-německé strany.
Nynější zmocnění jest však
pro nás zajímavé ještě i se zcela
zvláštního hlediska. Žádá
totiž dodatečně k dosavadním zmocněním
i plné moci pro opatření v oboru policejní
správy a policejní služby. (Posl. Beuer
[německy]: To zde bude více policistů na
ochranu Henleina!) Bylo by toho také zapotřebí,
když si uvědomíme vaše metody.
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Prosím pána posl. Beuera, aby nerušil
jednanie.
Posl. dr Neuwirth (pokračuje): Mohli bychom
vlastně něco vypravovati o stavu policejní
služby a policejní správy na venkově.
(Posl. Beuer [německy]: Všude vám přicházeli
na pomoc policisté a četníci!) Poněvadž
jste se (obrácen ke komunistickým poslancům)
chovali jako zákeřní lupiči. (Potlesk
stoupenců. - Výkřiky komunistických
poslanců.)
Slavná sněmovno! Kdyby se vláda skutečně
mohla odhodlati učiniti přítrž neudržitelným
poměrům v policejní službě, může
býti přesvědčena, že si získá
naše sympatie. Domníváme se však, že
k tomu nepotřebujeme zvláštního zmocnění.
Prodělali jsme volební boj. Co se stalo v tomto
volebním boji, jest a zůstává hanebnou
skvrnou, která se nedá smýti. Připomínáme
jen neslýchané události ve Znojmě,
kde za jasného dne byli přepadeni občané
tohoto státu při vykonávání
svých občanských práv, poměry,
které se podobají těm, o nichž jsme
dosud čítali jen ve zprávách z exotických
států.
Musíme konstatovati, že ve Znojmě onoho kritického
odpoledne byla spáchána spousta trestních
činů, počínaje od zločinu veřejného
násilí za okolností zvlášť
nebezpečných až k pokusu vraždy. Dnes
se nám vytýká, že úřady
dosud ještě nezjistily zločince a nepohnaly
je k odpovědnosti. Bylo to neslýchané selhání
bezpečnostních úřadů, které
jest jediné v dějinách policie. Nelze připustiti,
aby se to ututlalo, nýbrž tyto události mohou
býti jen důvodem, že musí nastati pronikavá
změna. Sám jsem prodělal znojemskou událost.
Doufám, že pan kol. Mareš mi nevezme ve
zlé, když se na něj odvolám, ale on
sám prodělal také tyto věci a musí
uznati. že to byl hrozný zmatek. Byl jsem jedním
z těch, kteří jsme byli přepadeni.
A když jsem volal pátrací stanici, která
jest jinak při každé maličkosti na místě,
řekl mi službu konající četnický
důstojník: "Proč bychom zasahovali,
v obvodu města jest příslušná
jen policie." Když jsem pak šel k panu vrchnímu
komisaři a žádal jsem ho, aby zjednal pořádek,
řekl: "Na to jsem nebyl připraven, jsem příliš
sláb. (Různé výkřiky. -
Místopředseda Onderčo zvoní.) Zůstává
faktem, že občané při vykonávání
svých občanských práv po zahájení
volebního boje byli ve Znojmě nejhanebněji
přepadeni a ohrožováni na životech, a
znojemské výstřely zůstanou faktem,
i když je budou chtíti popírati ti, jimž
dnes a navždy budou k hanbě. (Potlesk.)
Ale tyto události nebyly ojedinělé. Prožili
jsme je v Duchcově, Mostě a Horním Litvínově
v nových vydáních. Četnictvo nám
vůbec nedělalo zeď, konalo jen svou povinnost,
když konečně pan ministr vnitra zasáhl
osobně. Naprosto se neostýcháme prohlásiti,
že nám osobní chování pana ministra
vnitra imponovalo, a náš telegram jemu zaslaný
byl míněn upřímně. Ovšem
prohlašujeme: Dluž no litovati, že se ministr vnitra
musí osobně starati o věci, které
by měl do pořádku uvésti četník.
(Potlesk.)
Kdyby tedy slavná vláda se chtěla poučiti
z událostí volebního boje a mohla se odhodlati
vštipiti podřízeným bezpečnostním
orgánům, že na práva státních
občanů nesmí nikdo bez trestu sahati a že
proti rušitelům zákona dlužno rozhodně
zakročiti všemi mocenskými prostředky,
pak prohlašujeme, ale jen s tímto předpokladem,
že vláda bude míti vždy naše sympatie
(Potlesk.) a že se jí od nás dostane
i té konkrétní podpory, které potřebuje.
Ale aby zjednala tento pořádek, nepotřebuje
vláda tohoto zmocňovacího zákona,
jehož žádá.
Jasně jsem vyložil důvody jak po stránce
právní, tak i politické, proč za žádných
okolností nemůžeme hlasovati pro tento zákon
a proč nemůžeme souhlasiti s touto osnovou.
Ale nerad bych skončil své vývody, aniž
jsem odpověděl na vývody předcházejícího
řečníka, pana kol. dr Slávika.
Pokud jde o vývody řečníka z komunistické
strany, mohu říci jen to jedno, co jsem řekl
dříve: Politické klepy, politické
pomlouvání nemůže nám nikdy býti
podnětem, abychom se s tím vypořádali
zde v této sněmovně. (Potlesk.)
Podstatně jinak jest tomu s případem pana
kol. dr Slávika. I když vývody pana
kol. dr Slávik a nebyly právě přátelské,
byly přece tak věcné a korektní, že
zasluhují odpovědi. Pan dr Slávik
velmi správně prohlásil, že Konrád
Henlein spojil všechny sudetské Němce a že
sudetsko-německá strana jest dnes projevem politických
sil Němců v tomto státě. To jest politický
fakt, jímž nelze otřásati a s nímž
musí počítati každý, kdo politicky
odpovědně smýšlí a jedná.
Pan dr Slávik se ovšem domníval, že
musí říci, že jest oprávněna
jistá nedůvěra. Tak jsem tomu porozuměl.
(Posl. dr Slávik: Já som povedal, že vy
sa predstavujete ako národné sjednotenie na nemeckej
strane. A neprávom. som doložil!) Ano, ano. Na
to mohu odpověděti jen toto: Dokud se budete domnívati,
že na všechno, co se vyvíjí na naší
straně, můžete odpovídati jen nedůvěrou,
dotud nebudete moci vůbec dojíti k odpovědnému
politickému utváření. Jest strašně
prosté žíti jedním jediným slovem,
totiž slovem "zastírání".
My nemůžeme přihlížeti k žádné
z těchto výčitek, to nelze dosti často
říci, aby nám byly podnětem k odpovědi,
nemohou nás ani udělati nervosními, mohou
býti jen důkazem, jak neobyčejně chatrné
jsou politické důvody protivníků.
Musím však zde se zřetelem na tyto věčné
projevy nedůvěry ukázati jen na projev Konráda
Henleina ze dne 8. října 1933, v němž
se zcela zřetelně praví (čte):
"Naše hnutí a všichni jeho nositelé
stojí zásadně a zřejmě na půdě
tohoto státu. Přes tisíc let žijí
Němci a Češi v těchto zemích
pohromadě a jejich osud byl vždy společný.
V dobách nouze i v dobách rozkvětu. Cítíme,
že moc dějinných událostí je
příliš živoucí, než abychom
mohli vážně pomýšleti byť
jakkoliv na nějaké územní odtržení.
Proto upřímně a rozhodně odmítáme
jakékoliv podezření o iredentistické
úsilí. Osud nás postavil do tohoto prostoru,
jenž se tisíciletými dějinami stal naší
vlastí a v tomto prostoru - a tedy v tomto státě
budeme musiti utvářiti také svůj osud.
Že jsme tedy vždy ochotni ke kladné spolupráci
na vybudování státu a tím na upevnění
základů jeho existence, není třeba
potom zvláště zdůrazňovati."
Slavná sněmovno! Jasněji a zřetelněji
ještě nikdo nemluvil. Jest ovšem na vás,
abyste nás nevydávali všanc podezřívání,
nýbrž nám umožnili prakticky dokázati,
že nám jde skutečně o pravdu. (Potlesk.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Ďalším rečníkom je p. posl.
Ježek.
Posl. Ježek: Slavná sněmovno! Jistě
že veškeré voličstvo po bouřlivých
volbách, které jsme odbyli, očekávalo,
co přinese parlament a vláda nového a jak
ukáže, jak v novém období bude pracovat
o velkých hospodářských, politických
a národních problémech v Československé
republice. A tu je zajímavo, že první věc,
s kterou vláda přichází do nové
poslanecké sněmovny, do nového parlamentu,
je vládní návrh . . . (Hlasy: To už
říkal Slanský!) Pane kolego, kdybyste
vy chtěl mluviti jenom o věcech, které zde
nikdy řečeny nebyly, tedy byste vůbec nemohl
mluviti. (Posl. dr Slávik: Je to zákon, ktorý
je doplnený tým, čo žiadaš už
niekoľko rokov!) Tedy, slavná sněmovno,
vláda přišla do parlamentu s návrhem
zmocňovacího zákona, s návrhem, který
je nesporně opakem toho, co zde tvrdil pan předseda
vlády. Ten prohlásil ve vládním prohlášení,
že v těchto volbách zvítězila
demokracie a že volby prokázaly, že většina
stran v Československé republice se vyslovila pro
demokratický režim. Nyní však se demokratický
režim projevuje v tom, že jako s první věcí
se přichází se žádostí
o zmocnění v tomto parlamentě. (Posl.
Uhlíř: Ale před dvěma lety jste pro
to hlasovali také!) Když budete trochu trpěliví,
přijdu k tomu, ale musíte chvilku poslouchat, poněvadž
jinak se to dověděti nemůžete.
Slavná sněmovno, vládní návrh
zmocňovacího zákona neodpovídá
demokratickým tendencím, a dokonce uvedu řadu
citátů od lidí, kteří jsou
ne nám nejbližší, nýbrž blízcí
možná těm, kteří zde vykřikují
a kteří jsou stejného názoru jako
my. (Posl. dr Stránský: Pane kolego Ježku,
vždyť my jenom prodlužujeme zákon, pro který
jste hlasoval!) Pánové, na vše dojde, jen
račte moment posečkat a nebuďte nervosní,
není toho zapotřebí.
Mluvím-li o zmocňovacím zákoně
jako takovém a odmyslím-li si nynější
dobu, pak jsem toho názoru, že někdy je skutečně
zmocňovacího zákona zapotřebí.
Já se nevymykám tomu říci přímo,
že někdy je v parlamentních a politických
poměrech různých států skutečně
potřebí přikročiti k vydání
zmocňovacího zákona; ale jen tenkráte,
když je to skutečná státní potřeba,
a zejména tenkráte, když je parlament neschopný
pracovati a když neprokázal vůbec schopnost
přinésti vládě a státu, čeho
nezbytně potřebují. (Potlesk poslanců
Národ. sjednocení.) Tenkráte je možno
vydávati zmocňovací zákony. Ale nenajdeme
na celém světě stát, aby si zvolil
nový parlament k práci a aby tento parlament přenášel
sám zcela dobrovolně, dokonce prvním svým
zákonem, tuto práci na vládu. (Výborně!
- Potlesk.) To je, slavná sněmovno, rarita
jenom československého parlamentu a je to prazvláštním
úkazem čsl. demokracie, o které stále
a stále jen mluvíme. (Posl. Uhlíř:
Před dvěma lety jste mluvil jinak!) Račte
uvážit ještě jednou, že je rozdíl
mezi tím, když některé věci potřebují
rychlého projednání a parlament nepracuje,
a tím, když nový parlament, který má
ukázat práci, místo aby pracoval, předává
tuto pracovní možnost vládě a odnímá
ji sobě samému. (Výkřiky posl.
Uhlíře. - Místopředseda Onderčo
zvoní.)