Poněvadž někteří pánové,
kteří sem přišli, mají o těchto
věcech velmi zmatený pojem . . . (Posl. Uhlíř:
Myslím, že ne!) musím je upozornit, že
záleží na tom (Výkřiky. -
Místopředseda Onderčo zvoní.),
1. kdy je vydáván takový zmocňovací
zákon, 2. kdo jej vydává a konečně
3. na jaké úkoly jej vydává. To jsou
všecko věci, které mohou býti různé,
a proto musíme řešiti, je-li zmocňovacího
zákona potřeba a je-li skutečně na
místě. Konstatuji, že tomuto parlamentu dosud
nebyla dána možnost, aby prokázal, že
pracovati chce a že pracovati dovede. Naopak místo
toho, aby zde mohl o těch důležitých
problémech, o kterých se tolik mluvilo ve volbách,
jednati, tento parlament sám utíká od odpovědnosti
a schovává se za vládu prostřednictvím
zmocňovacího zákona. Je to velmi hrozné,
a to proto, poněvadž se tak děje v době,
kdy na celém světě se bojuje mezi parlamenty
a vládou o moc ve státě. A musím konstatovati,
že náš parlament proti jiným parlamentům
vyniká tím, že o tuto svoji moc nebojuje. Náš
parlament o tuto svoji moc nezápasí, náš
parlament zcela klidně kapituluje a zcela klidně
submituje. (Posl. Jiráček: Když jsi tam
byl, p. kolego, tak jsi hlasoval pro to. - Veselost.
Místopředseda Onderčo zvoní.) Nedivím
se panu kolegovi Jiráčkovi, že se zmůže
na takovou argumentaci, ale divím se, že se najde
tolik veselých pánů, pro které má
taková argumentace vůbec nějakou váhu.
Musím konstatovati, že před plenem byla tato
věc projednávána v ústavně-právním
výboru, a tam jsem měl příležitost
citovati, pane kol. Jiráčku, pana kol. Ostrého,
který mluvil o zmocňovacím zákoně
v minulém roce (Výkřiky. - Hluk.
- Místopředseda Onderčo zvoní.)
a nejen tento zmocňovací zákon potíral,
nýbrž, slavná sněmovno, kolega Ostrý,
ačkoliv to nebylo na začátku parlamentního
období, pateticky se chytil za hlavu a řekl, kam
se to řítíme, kam jdeme, když odhlasováváme
zmocňovací zákon! (Výkřiky.)
Slavná sněmovno, páni mohou být
bez starosti, neboť já přijdu také k
ostatním pánům a také jejich výroky
budu citovati.
Tedy jednáme-li dnes v našem parlamentě o zmocňovacím
zákonu, tu si musíme říci, že
se velmi odlišujeme od cizích parlamentů, o
kterých se zde tak často mluví. Zde se dovoláváme
cizích parlamentů, zde se říkává,
že i u cizích parlamentů byly případy,
že přišly zmocňovací zákony.
Ale prosím, vezměte jenom příklad
Bouissona ve Francii, který ohlásil předem,
že přinese do parlamentu zmocňovací
zákon, ale když přišel, byl pro tento
ohlašovaný zákon ve francouzském parlamentě
poražen. A to nebyl nový parlament, nýbrž
je to parlament, který už dlouho trvá, který
nezačíná svoji činnost a který
v několika případech dokonce prokázal,
že není tak docela schopný a způsobilý
k úkolům, kterých francouzský stát
potřebuje.
Prosím, nemusím ani probírati jednotlivé
parlamenty v přítomné době. Můžeme
se podívati na starý parlament vídeňský,
kde byl známý § 14, a tohoto §u 14, který,
řekl bych, byl de facto takovým skrytým absolutismem
ve starém Rakousko-Uhersku - vlastně takovým
jakýmsi zmocňovacím zákonem, jako
je s náš zmocňovací zákon - mohlo
se použíti jenom tenkráte, když nezasedal
rakouský parlament, když zde sněmovna nebyla.
Ale, vážená sněmovno, u nás se
tohoto zmocňovacího zákona má použíti
v době, kdy se prvně - schází nově
zvolený lidový parlament k řádnému
zasedání. (Zpravodaj posl. dr Suchý: Ale
tam museli nejdříve tu sněmovnu odročit!).
Já myslím, že sice pan kol. zpravodaj má
jistě velký interes, aby tato předloha byla
odhlasována, ale není potřeba, abychom snad
o této věci ještě debatovali ve formě
výkřiků. Musím říci,
že se velmi obdivuji těm pánům, kteří
zde při mé řeči projevují jakýsi
nesouhlas. (Výkřiky posl. dr Slávika.)
Vyjímám kol. Slávika. Tam se nedivím,
poněvadž o něm jsem pevně přesvědčen,
že zmocňovací zákony mu přirostly
k srdci, ale pokud se týče ostatních, velmi
se divím těmto výkřikům, poněvadž,
slavná sněmovno, jsem pevně přesvědčen,
že velká část této sněmovny
ve svém nitru je proti zmocňovacímu zákonu
a je přesvědčena, že tento zmocňovací
zákon zejména jako první zákon nově
zvoleného parlamentu je špatný a zbytečný.
Vezměte si dnes hlasování v ústavně-právním
výboru. Už to, že v ústavně-právním
výboru byl tento vládní návrh schválen
14 proti 12 hlasům, tedy jenom většinou dvou
hlasů, ukazuje, že tato osnova přes veškeré
výkřiky leckterých pánů, kteří
rádi křičí, zůstává
osnovou v této době rozhodně nemístnou
a že poškozuje pověst naší demokracie
a našeho parlamentu.
Že toto nadšení není tak všeobecné,
o tom bych mohl uvésti řadu citátů.
Vezměte si na příklad úvahu p. profesora
Weyra v "Lidových novinách". (Posl.
Uhlíř: Už jsme to slyšeli.) Prosím,
pane kolego, až budete mít svou vlastní schůzi,
kde budou k vůli vám něco říkat,
tedy si račte předepsat, co se má říkat,
ale já k vůli vám to neříkám.
Slavná sněmovno, já konstatuji, že prof.
Weyr v "Lidových novinách" výslovně
řekl, že tam, kde vedle zastupitelstva lidu je nastolen
jiný orgán, vybavený stejnou mocí,
nelze již mluviti o demokracii. Nezáleží
na tom, zda vláda, které se dostalo zmocnění,
je složena z členů parlamentu nebo nečlenů.
(Čte): "Stát, který by měl
trvale vládu mimoparlamentní, ale zachovával
by při tom důsledně zásadu zákonodárného
monopolu zastupitelstva lidu, zůstává proto
nepoměrně demokratičtější
než stát, který má vládu parlamentní,
ale připouští soustavu zmocňovací."
Své vývody vrcholí profesor Weyr v tom, že
u nás, zdá se, potrpíme si více na
vnější okázalosti i demokratické
než na vlastní podstatu demokracie.
Konstatuji, že pan prof. Weyr není členem našeho
klubu, nýbrž že patří do jiného
tábora, ale p. prof. Weyr jako vědátor a
jako neodvislý člověk zcela klidně
říká svůj poctivý názor,
který o této věci má. Ale jdu dále.
(Posl. dr Stránský: Ale on měl ten názor
také tehdy, kdy vy jste hlasovali pro zmocňovací
zákon. Proč tehdy jste necitoval Weyra, když
jste pro to sám hlasoval. - Hluk. - Výkřiky.)
Račte dávat chvilku pozor, co vám odpovím.
Jest rozdíl, jestliže je trvalá krise, jako
byla v té době v parlamentě . . . (Hluk.
- Výkřiky posl. dr Stránského.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Prosím o kľud. Neračte vyrušovať.
Posl. Ježek (pokračuje): ... a jest
rozdíl, schází-li se nově zvolený
parlament. Jestliže toto nechápete, pak ovšem
marná námaha. To je přece jistě neobyčejný
rozdíl. Pane kolego, přece uznáváte,
výslovně jsem to precisoval, že zmocňovací
zákon může být vydán, když
parlament projeví svoji neschopnost, když je v krisi.
(Posl. dr Stránský: V čem se projevila
tehdy neschopnost parlamentu?) V tom, že dlouho zasedal
a přece nepřinesl nic ke zmírnění
těžké krise, která byla a která
dosud jest. Nyní přichází nový
parlament, přicházejí sem lidé, kteří
byli zvoleni zejména na základě slibů,
které dali o řešení této krise,
a s čím se přichází? Přichází
se se zmocňovacím zákonem. To je ten rozdíl.
(Potlesk.)
Ale prosím, to není jen p. prof. Weyr. Mám
zde "Novou svobodu", časopis soc. demokratický,
kde píše Lev Winter o této věci. Račte
dát na tuto věc pozor a račte potom činit
poznámky. Pan Lev Winer píše o parlamentu a
plné moci a píše zde, že je pravda, že
nic se nestalo (čte): "Vláda nezneužila
těchto plných mocí, to je starých
zmocňovacích zákonů. Nemohla ani,
protože by jí to nebyly dovolily její složky.
Je také pravda, že vše to, co bylo nařízeno
podle zmocňovacího zákona, bylo by bývalo
schváleno parlamentem bez odporu a průtahů."
(Hluk.) Tedy, kdo má trochu logiky, řekne
si, když vláda za tu dobu, co měla zmocňovací
zákon, nedovedla provésti nic jiného, nežli
co by byl provedl parlament, pak je velkou otázkou, když
se schází nový parlament, proč se
dává vládě zase tato plná moc.
A zase přijdu s kolegou Wintrem k této věci
(čte): "A přece něco se stalo.
Požadavkem, aby parlament poskytl plné moci, bylo
vzbuzeno ve veřejném mínění
přesvědčení, že parlament není
ochoten, aby pracoval tak rychle, jak toho veřejný
zájem vyžaduje (Předsednictví převzal
místopředseda dr Markovič.), anebo že
toho není schopen. Bylo vzbuzeno mínění,
že parlament všeobecného hlasovacího práva
není vhodným ústavním činitelem
v hospodářských věcech, které
jsou dnes nejdůležitější, a bylo
vzbuzeno přesvědčení, že všeobecné
hlasovací právo se nehodí do dnešní
doby." To píše Lev Winter o zmocňovacím
zákonu, který vy, pánové, předkládáte
nově zvolenému parlamentu. "Bylo vzbuzeno přesvědčení,
že dnešním potřebám lépe
hoví diktatura, tedy moc nařizovací, nežli
rozhodování lidových mas. Věcně
se tedy opravdu nic našimi zmocňovacími zákony
nestalo a jistě ani v budoucnosti se nic nestane. Ideově
však požadavek zmocňovacího zákona
oslabuje důvěru ve všeobecné hlasovací
právo. Podkopává pilíř, o nějž
je opřena naše ústava a o nějž
se opírá vláda ve svém nynějším
složení. Zmocňovací zákon pracuje
ideově do rukou těm mocnostem, které ovládají
dosud neomezeně hospodářství a nemohou
se spřáteliti s myšlenkou, že byly zbaveny
přímé moci politické. Vláda
oslabuje větev, na níž sedí. Třeba
tedy nemáme obavy, že by vláda zneužila
plné moci, považuji zmocňovací zákon
z vlastního hlediska za zbytečný a z ideového
stanoviska za škodlivý." To je řeč
vynikajícího soc. demokrata, který je skutečně
demokratem a který pod rouškou demokracie nedělá
věci, které jsou přímo výsměchem
a paskvilem každé demokracie.
A aby došlo také na další strany, budu
citovati kolegům nár. socialistům jejich
orgán "Mladé proudy", týdeník
jejich mládeže. Tam píší toto (čte):
"Mezi prvními předlohami vládními
bude parlament projednávati prodloužení zmocňovacího
zákona. Mělo to býti původně
mimořádné opatření v mimořádné
době. Zdá se však, že si příliš
dobře zvykáme. Praxe v provádění
tohoto zmocňovacího zákona nesplnila svůj
úkol zabezpečiti především rychlost
nutných opatření. Je-li vůbec třeba
uváděti důkazy o této notorické
skutečnosti, stačí uvésti neuskutečnění
zkrácení pracovní doby. Všechna zákonná
opatření podle zmocňovacího zákona
dosud vydaná byla by provedena parlamentem stejně
rychle." Prosím, zde jest opětně důkaz
z druhé strany, že bez zmocňovacího
zákona parlament mohl stejně rychle tyto věci
provésti. (Čte): "Odpadá-li tento
důvod, odpadá celý účel zákona,
ostatně ve svém jádru více než
nebezpečného. Vždyť zejména žádné
takové nařízení neskytá záruky,
jaké má míti každý zákon,
že totiž vyhovuje co největšímu počtu
obyvatelstva ve státě. V mimořádné
době můžeme ustoupiti od ústavních
práv parlamentu, ale z výjimky nesmí se státi
pravidlo. Demokracii ohrožují také špatní
demokraté." (Posl. Bátková: To jste
vy!) Kolegové a kolegyně nár. socialistického
klubu na výtku, kterou mládež adresuje jim,
říkají: ti špatní demokraté,
to jsme my. (Posl. Bátková: Proč to citujete?)
Protože kdybyste to četli, tedy byste se dočetli,
že to říkají vám, kteří
pro tento zmocňovací zákon budete hlasovati.
A nyní další věc, opětně
v "Mladých proudech", která je přímo
adresována vám, píší zde "Pánům
poslancům a senátorům", tedy přímou
výzvu (čte): "Schválením
zmocňovacího zákona podpisujete čistou
směnku, nemajíce záruky, že jí
nebude zneužito, že nebude vyplněna na příliš
velký obnos, který nebudete moci zodpověděti,
ačkoliv ponesete za to odpovědnost." Dále
píší: "Máme pochyby a nevěříme
v účelnost tohoto zákona. Zkušenosti
nám říkají, že ho bylo používáno
jednostranně." - A tak bych mohl citovati řadu
apelů, ve kterých žádají, abyste
tuto předlohu neodhlasovávali. Musím říci,
slavná sněmovno, že je skutečně
divné, když straníci v jednotlivých
stranách se bouří proti této věci,
že parlament ve své většině přece
jenom tento zmocňovací zákon schválí.
Jestliže zde pan zpravodaj mluvil o možnosti schvalování
sněmovnou, jestliže mluvil, že sněmovna
má právo schvalovati nařízení,
která vláda vydá na základě
zmocňovacího zákona, pak, prosím,
uvedu jeden přímo křiklavý doklad,
jak vypadá toto schvalovací právo našeho
demokratického parlamentu.
Vláda ke konci r. 1933 vydala na základě
naprosto chybných předpokladů vládní
nařízení čís. 252, kterým
se snižovaly platy státním zaměstnancům.
Konstatuji, že toto vládní nařízení
č. 252 mělo vymezenou platnost pro r. 1934 a že
prosincem 1934 končilo. A konstatuji, že parlament
toto vládní nařízení, vydané
koncem r. 1933, za celý r. 1934, po který mělo
toto vládní nařízení platit,
neschválil, ale toto nařízení platilo.
Tedy zde vidíte, že to jsou skutečně
metody, které nejsou demokratické. (Výkřiky.)
A je zde další nebezpečí. Jestliže
vyřadíme parlament v době, kdy nepožívá
příliš velké důvěry v
lidu a v občanstvu, z práce, jestliže soustředíme
do vlády nejen moc výkonnou, nýbrž také
zákonodárnou, oddalujeme se od smyslu celé
naší ústavy a celé naší
politiky, a skutečně zásluhou našeho
parlamentu jdeme na cesty nedemokratické.
Ještě bych se zde zmínil o jedné věci,
o které zde mluvil předcházející
řečník a se kterou nemohu souhlasiti. V návrhu
zákona totiž, který je nám předložen,
je rozšířeno . . . (Posl. dr Slávik:
Súhlasíš s tým rozšírením
alebo nie?) Počkej, ty víš dobře,
že souhlasím s věcí, a proto posečkej.
(Hluk.) Musím začíti od začátku,
poněvadž někteří kolegové
nerozeznávají, co je to věc a co je to forma.
Já souhlasím s meritem věci, souhlasím
s požadavkem, aby věci policejní byly nově
upraveny, ale jdu ještě dále. Já proti
tomu, co zde bylo řečeno, a to je můj starý
požadavek, se kterým jsem se nikdy netajil a který
jsem hlásal zcela důsledně - pánové,
kteří byli proti mně v této věci,
to dobře vědí - zásadně hlásám
požadavek, aby nejen v celém pohraničním
území policie byla zestátněna (Potlesk.),
ale tvrdím, že výkon moci policejní
vůbec v každém větším městě
není věcí samosprávní, nýbrž
státní. Já bych postavil výkonnou
moc policejní ve všech větších
místech na základ státního výkonu
moci policejní. Ale jestliže ve věci meritorně
souhlasím s tím, co je patrně intencí
tohoto rozšíření zmocňovacího
zákona, nesouhlasím s formou proto, poněvadž
věc lze provésti zákonem. Byl zde původní
zákon a ten dával vládě plnou moc,
ale když se prodlužoval, tedy pánové v
senátě schválením návrhu něm.
soc. demokrata dr Hellera vsunuli do zákona ještě
větu, že je třeba také souhlasu obecní
správy. Já však konstatuji, že již
v minulém parlamentě jsem spolu s některými
kolegy z agrárního klubu podal návrh, aby
byl tento zákon změněn. Návrh zde
tedy byl a chyběla jen odvaha, aby byl v parlamentě
projednán. Jsem tudíž pro to, aby tato věc
byla parlamentem projednána a na základě
parlamentního projednání uskutečněna.
Zde se však, slavná sněmovno, nestal vůbec
ani pokus, aby sněmovna projevila v této věci
vůbec nějakou činnost, takže se skutečně
zdá, že je zde tendence vyřaditi parlament
a přenésti veškeru moc pouze na vládu
a administrativní instituce v Československé
republice.
Myslím, že parlament, který se sám,
dobrovolně vzdává - práv, jež
má, není hoden míti tato práva, a
že je povinností každého parlamentu, aby
si těchto práv žárlivě hájil.
A zejména je to povinností parlamentu, o kterém
pan ministerský předseda a četní řečníci
stále a stále prohlašují, že je
to parlament demokratický. (Výborně!)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Upozorňujem pána rečníka, že
jeho rečnícka lehota už uplynula.
Posl. Ježek (pokračuje): Končím
z toho důvodu, že mne pan předseda upozornil,
že má lhůta už prošla. Končím
s přesvědčením, že ten, kdo hlasuje
proti svým vlastním právům a pro omezení
demokracie v Československé republice, připravuje
velmi špatnou budoucnost demokracii a parlamentu u nás.
(Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Nasledujúcim rečníkom je pán posl.
Bergmann. Udeľujem mu slovo.
Posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Projednávání
prvé vládní zákonné osnovy,
jíž je prodloužení a nepatrná změna
zmocňovacího zákona, dalo nám příležitost
přesvědčiti se, že nový, mladý
živel, který do naší sněmovny zavítal,
přinesl sem hodně života. Zabýval bych
se jenom debatéry ze řad komunistických a
ze strany Konráda Henleina, kteří mluvili
proti tomuto zákonu, a konečně také
vývody řečníka přede mnou,
p. kol. Ježka.
Pokud se týče mluvčího z komunistické
strany, budiž mi dovoleno, abych jako jeden ze starších
členů tohoto parlamentu zde konstatoval, že
zaznamenáváme na této straně značný
pokrok. Od prohlašování parlamentu za žvanírnu
dostali se komunisté až k obhajování
našeho parlamentu, a to je jistě velmi potěšitelný
pokrok. Jsem jist, půjde-li vývoj kolegů
v komunistických lavicích tímto směrem,
že se jednou dostaneme k rozumné spolupráci.
Konečně mluvčí strany Henleinovy znovu
v duchu prohlášení, které zde přednesl
kol. Frank, zabýval se naším policejním
systémem a režimem. Příležitost
k tomu mu dala změna, která byla vsunuta do prodlouženého
zmocňovacího zákona, že vláda
je také zmocněna činiti potřebná
opatření v organisaci policejní služby.
Myslím, že nejméně jsou povoláni
kolegové ze strany Henleinovy stěžovati si
a naříkati na náš policejní systém
a režim (Výborně!), poněvadž
my, kteří jsme šli také do všelijaké
patálie o těchto volbách, kteří
jsme šli také do různých schůzí,
kde šlo o zranění a eventuálně
o život, ani jsme si nevzpoměli a netroufali obtěžovati
pana ministra vnitra, aby nám dal čestný
policejní a četnický doprovod. (Výborně!
- Potlesk.) My jsme si musili tuto práci obstarati
sami, my jsme si musili hájiti svoji osobní bezpečnost
na schůzích sami. Myslím, že z úst
zástupců právě této strany
zní to velmi divně, stěžují-li
si na náš policejní režim ve státě.
Myslím, že by mu mohli býti velmi vděčni,
poněvadž kdyby ho nebylo, pak nevím, zdali
by jich tady tolik sedělo. Ne snad proto, že by na
těch schůzích byli ubiti, nýbrž
jistě by byla dána občanstvu německé
národnosti možnost, aby se dobře a lépe
rozmyslilo před odevzdáním volebního
lístku do volební urny. A konečně
myslím také, že tím méně
to sluší těmto pánům, poněvadž,
podíváme-li se do těchto lavic, vidíme
samé mladé tváře. Těch starších
tam vidíme velmi pomalu. A zrovna ti mladí potřebují
policejní asistence, když jdou do politického
zápasu! My jsme bývali také mladí
a nepotřebovali jsme této asistence, poněvadž
nám Rakousko posílalo asistenci ne k naší
ochraně, nýbrž aby nás z těchto
schůzí odvedla do kriminálu. Tedy tato oposice,
takto dělaná, jistě nesnese srovnání
s oposicí, kterou jsme dělali za bývalého
rakouského režimu my. Nás nedoprovázela
policie, nanejvýš do kriminálu. A my jsme si
z toho nic nedělali. Není tedy potřebí
si stěžovati na náš policejní režim,
který se ukázal právě k této
straně zejména ve volebním zápase
co nejbenevolentnějším.