Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je pan posl. Bródy.
Posl. Bródy (rusky): Slavná
sněmovno! Přečetl jsem pozorně řeč
pana ministra pro zahraniční věci dr Beneše
a ke své velké lítosti nemohu pochopiti,
čím způsobila takové nadšení
u koaličních stran. Vždyť všechno,
co nám pan dr. Beneš ve své řeči
přednesl, víme z novin. Známe světové
události stejně jako vývody pana ministra
hlavně z novin v jeho službách. Neboť
kdo z nás neví, že odzbrojovací konference
ztroskotala, nebo že se nepodařil Východní
pakt, na nějž pan ministr nikoliv tak dávno
silně spoléhal. Kdo neví o cestách
Simona a Edena, jejichž výsledkem byla pro nás
námořní smlouva mezi Německem a Anglií.
Další naděje pana ministra Beneše:
konference ve Strese, italsko-francouzská dohoda, Dunajský
pakt, se rovněž rozplynuly.
Zůstal nám jen spor italsko-habešský,
který také zachránil autoritu Společnosti
národů, neboť, hle, Anglie se postavila za
kolektivní mír a s ní také Francie
a Svaz sovětských socialistických republik,
rovněž členové Malé dohody, neboť
na Bledu se rozhodlo podle slov pana ministra, že se o všem
bude rozhodovati. Pouze se sousedy, s Polskem není u nás
všechno v pořádku, - u nás však
jest dobrá vůle, a s Německem jsou naše
styky korektní "ich habe die Ehre" a "uctivá
poklona" a vše bude v pořádku. No - a
na konec dávné melodie dávný refrén:
Věřím rozhodně, ba vášnivě...
Ovšem, uznávám těžkou práci
pana ministra pro zahraniční věci, uznávám,
že v nynějším postavení udělal,
co mohl. Ale divím se, proč nepřiznává
ani jediný z neúspěchů a záporů
své zahraniční politiky? Proč otevřeně
nepřizná, že jsme obklíčeni nepřáteli,
proč nepřizná, že v nebezpečí
nemůžeme spoléhati na nejbližší
své spojence, neboť ani Rumunsko ani Jugoslavie jako
království nemohou se bratřiti pro případ
války se Svazem sovětských socialistických
republik.
Tak pro případ nebezpečí zbude nám
jen jedna naděje: ve Francii, v sověty a Společnost
národů. Zda-li nám pomohou v případě
války? Jsem jist, že v případě
války bude Francie zaměstnána svými
věcmi a sověty rovněž sotva se rozhodnou
jíti k nám přes Rumunsko, a rozhodnou-li
se, pak rozhodně nikoliv za malou cenu.
Všichni vědí, že otázka Besarabie
není ještě rozřešena. Svaz sovětských
socialistických republik v nedávné minulosti
vrátil Rumunsku státní cenné věci,
které tam byly uloženy r. 1915, ale bez zlata. Zlato
bylo zadrženo do této doby proto, aby byla nějaká
záloha pro vyřešení besarabské
otázky. Je známo i to, že Francie hrozí
Rumunsku odepřením půjčky, nedohodne-li
se se sověty. A přece věc ani tak nepokračuje.
A co Jugoslavie? Vždyť i laik ví, že ona
se spíše spojí s Německem než se
sovětským Ruskem, neboť vidí, že
Německo pod Hitlerovým režimem zrušilo
versailleskou smlouvu a nic se nestalo. Ozbrojilo se a celá
Evropa se chvěje. Uzavřelo s Polskem na 10 let smlouvu
proti bolševismu a bolševismus hledá ochrany
u jeho sousedů. A při tom výsledek plebiscitu
v sárském území celý svět
přijal s údivem a úctou, rovněž
jako výsledek parlamentních voleb v naší
republice, stejně jako v Klajpedě. A konečně
sama Anglie uzavřela s Německem námořní
smlouvu jako na důkaz toho, že nemá nic proti
tomu, aby Německo zrušilo versailleskou smlouvu. Beze
vší pochyby připravuje se tedy v Evropě
válka, uzavírají se vojenské smlouvy
a vojenské spolky v té Evropě, jejímž
aktivním činitelem jest dnes Německo.
V Německu již Bismarck r. 1871 zahájil sjednocování
Němců a r. 1933, když se Hitler zmocnil vlády,
toto sjednocení dospělo ke druhému období.
Základy tohoto sjednocení můžeme nalézti
v národopisné mapě, která se prodává
v Ženevě za 25 centimů. Tuto mapu vydalo německé
nakladatelství, ale jest tam i národopisná
mapa, kterou vydalo nakladatelství francouzské a
kterou lze také dostati za 25 centimů a která
oné mapě v ničem neodporuje. Z této
mapy můžeme zjistiti, že dnes v Evropě
žije 85,263.000 Němců, z nich 68 milionů
v Německu a ostatní jsou rozděleni v sousedních
státech, a to takto: v Rakousku je jich 6,300.000, v Československu
3,500.000, ve Švýcarsku 2,800.000, v Polsku 1,300.000,
v Rumunsku 800.000, v Jugoslavii 600.000, v Maďarsku 600.000,
v Gdansku 360.000, v Italii 300.000, ve Svazu sovětských
socialistických republik 1 mil., v jiných státech
650.000.
Clemenceauovi připisují výrok, že na
světě žije o 20 milionů Němců
více, než je potřebí. Proti tomu můžeme
postaviti předpoklad Hitlerův, uveřejněný
v jeho knize: "Mein Kampf", kde praví, že
je dnes v Evropě 85 mil. Němců a za 100 let
jich bude 250 mil. Všichni Němci tomu věří,
a proč by pochybovali? Přirozeně zdravá
politika by diktovala, abychom učinili všechna opatření,
abychom vytvořili nejen korektní styky, nýbrž
přímo přátelský poměr
mezi naší republikou a naším nejsilnějším
sousedem, Německem. (Předsednictví převzal
místopředseda Košek.)
A co Společnost národů? Nedávno dr
Borský v "Národní politice" velmi
správně napsal, že osud Společnosti
národů závisí dnes na Anglii. Ale
osud států, jak zdůraznil, a to jest důležitější,
závisí dnes na těch státech, které
nejsou v Ženevě. Nač máme vychvalovati
Společnost národů a Anglii, když všichni
víme, že Anglie nechrání Společnost
národů a Habeš, nýbrž chrání
svou námořní cestu ke svým osadám.
A Francie se svou osamělostí proti Německu,
kam se může obrátiti? Ovšem poslední
nadějí i pro ni jest Svaz sovětských
socialistických republik. Ale je přece lépe,
když spoléhá na Anglii, ovšem jen za určitých
podmínek. A proč? Ve Francii se šíří
fašismus. Zástupce tohoto fašismu, plukovník
de la Rocque dnes již otevřeně mluví,
že přichází jeho doba a že jest
ochoten převzíti vládu. S tím musí
francouzská politika počítati. Dojde-li k
námořní válce mezi Italií a
Anglií - což není vyloučeno - bude ještě
větší otázkou, smí-li francouzská
vláda poslati své vojíny na pomoc Anglii,
a když to neučiní, všechny ženevské
smlouvy se promění v bezcenný papír
a sama Společnost národů bude jednou pro
vždy pohřbena.
Právě včera jsem četl, že pan
předseda vlády dr Hodža kdysi navrhoval,
aby s Polskem byla uzavřena celní unie. Škoda,
že k tomu nedošlo, neboť dnes bychom nemusili mluviti
o sporu s Polskem a nemusili bychom se chytati ohně a vody.
Říká se, že zde nám nezbude nic
jiného než zesíliti hranice. Ale pomůže-li
to? Pomůže, budou-li hranice zesíleny nejen
fysicky, nýbrž i duševně.
Právě na Podkarpatské Rusi, v této
nejslabší části republiky, jest nutno
zesíliti hranice duševně, a to nelze jinak,
jenom tak, že nynější vládní
režim bude ihned změněn a karpatoruský
lid dostane to, co mu přiznal Bůh a celý
svět: svobodný samosprávný život.
Myslím, že pan ministr pro věci zahraniční
ví, že se američtí Rusíni počali
pevně organisovati proti republice, pro odtržení
Podkarpatské Rusi od republiky. Ti američtí
Rusíni, kteří připojili Podkarpatskou
Rus k republice. A proč? Proto, že československá
vláda nesplnila závazku, jejž vzala na sebe
mírovými smlouvami, provésti podmínky
mírové smlouvy, totiž uděliti Podkarpatské
Rusi autonomii. Tyto podmínky mírové smlouvy
nebyly provedeny, lidu byly odňaty podmínky života
a nové možnosti k životu mu nebyly poskytnuty
a proto v naší autonomní zemi jest po stránce
kulturní zmatek poukrajinšťování,
počešťování a v prešovském
území poslovenšťování a
po stránce hospodářské jest nouze
a bída. O tom již i vládní noviny píší
otevřeně a uznávají, že ruský
lid byl uvržen do hospodářské záhuby,
z níž dosud není východiska.
Vláda sice usiluje pomoci hladovějícímu
obyvatelstvu, a to výpomocnou kukuřičnou
akcí, na které několik Židů -
Žurger a jeho společnost - vydělává
ohromné miliony. Za touto kukuřičnou akcí
táhne se nejhanebnější korupce naší
republiky, neboť nesvědomití lidé vydělávají
miliony na prázdném žaludku nejchudšího
obyvatelstva v republice. Čistý zisk z této
akce činí 40-50% prodejní ceny kukuřice
rozdělené mezi obyvatelstvo, při čemž
Žurger a jeho společnost i v minulém roce dovezla
plesnivou kukuřici, koupenou za babku ke krmení
dobytka a nikoliv na chléb. Tuto kukuřici převezou
přes hranice za snížené clo. Cena této
kukuřice neměla by přesahovati 60-70 Kč
za q, ale prodává se za 110 Kč.
Bylo by si přáti, aby byla ihned vyslána
parlamentní komise, aby zjistila: 1. kolik, jaké
jakosti a za jakou cenu firma Žurger a spol. dovezla kukuřice
na Podkarpatskou Rus; 2. kolik cla bylo zaplaceno na hranicích
za dovezené zboží a nebyly-li poškozeny
zájmy státu při dovozu kukuřice kvalifikované
na krmivo, která se později prodávala na
chléb; 3. byla-li cena kukuřice zaplacena v leiích
rekompensačním zbožím, a mělo
by se také zjistiti, za jaký kurs firmy vyvážející
do Rumunska zboží postoupily své požadavky
v leiích firmě Žurger. To jest nutno vysvětliti
co nejdříve, tím spíše, že
se na Podkarpatské Rusi, ba dokonce i ve vládním
tisku otevřeně mluví, že na zatušování
této aféry mají zájem i zástupci
jedné z vládních stran na Podkarpatské
Rusi. Na to si dovoluji obrátiti váženou pozornost
ministrů vnitra, sociální péče
a zemědělství.
Rád bych slyšel již konečně od
pana ministra pro zahraniční věci takové
prohlášení o karpatoruském lidu, jaké
se odvážil učiniti národním menšinám,
že totiž národním menšinám
bylo poskytnuto vše, co jim podle zákona patří.
Proč se to neposkytne i karpatoruskému lidu? Snad
je něčím více v republice než
národní menšiny? A zároveň rád
bych slyšel od pana ministra i prohlášení,
že otázku neprovedené autonomie Podkarpatské
Rusi jest také ochoten dáti posouditi neutrální
komisi.
Slavná sněmovno! Velice strádající
a trpící karpatoruský lid očekává
zlepšení svého života, očekává
provedení autonomie Podkarpatské Rusi, a chce-li
vláda zesíliti v zájmu republiky tuto nejslabší
část naší republiky, musí dospěti
k úsudku, že kolektivní spravedlnost vztahuje
se na karpatoruský lid právě tak jako na
jiné.
Se zřetelem na těžké poměry,
v naději, že působnost pana ministra dr Beneše
přispěje ke svobodě karpatoruského
lidu, přijímám na vědomí jeho
výklad.
Místopředseda Košek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
K. Chalupa. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. K. Chalupa: Slavná sněmovno! Shodou
zvláštních okolností zahajovala se letošní
podzimní politická sezona v obou sněmovnách
velkým výkladem p. ministra zahraničních
věcí o zahraniční politické
situaci. K podání tohoto výkladu před
širokým forem obou sněmoven daly podnět
mimořádné události, které se
v poslední době nahromadily a o nichž bylo
třeba slyšeti vážné slovo odpovědného
ředitele naší zahraniční politiky.
Pan ministr zahraničních věcí rozvinul
před námi velký obraz dlouholetého
úsilí o zajišťování míru
organisováním kolektivní bezpečnosti
v rámci Společnosti národů. Nepotřebuji
zdůrazňovati, že s mírovou politikou
ženevskou úplně souhlasíme a že
také schvalujeme postup naší vlády v
této věci. Jsme si totiž příliš
dobře vědomi, že spolehlivý a na nejširším
podkladě vážně organisovaný mír
je také jedním z hlavních předpokladů
klidného, nerušeného a zdravého vývoje
našeho státu. Konflikt italsko-habešský
ovšem vytvořil do značné míry
novou situaci nejen pro Společnost národů,
nýbrž pro celou Evropu vůbec. Sám pan
ministr zahraničních věcí doznal,
že snahy, které vedly k odzbrojení, které
vedly k organisaci kolektivní bezpečnosti, byly
do jisté míry zabrzděny. Sdílíme
po této stránce úplně názor
p. ministra. Ztotožňujeme se s ním v tom, že
situace, která byla vytvořena italsko-habešským
konfliktem, je situací krajně vážnou
a že všichni si musíme přáti, aby
tento konflikt, jenž znepokojil celou Evropu, naplněnou
už tak velkou nedůvěrou, byl rozumnou a čestnou
dohodou odklizen. Pan ministr zahraničních věcí
věří v tuto dohodu, zvláště
věří, že se podaří společnému
jednání franko-britskému vytvořiti
předpoklad k zastavení nepřátelství
mezi Italií a Habeší. Dlužno vítati,
že se Velká Britanie shodla na společném
postupu s Francií, a dlužno vítati, že
podle slov dr Beneše přihlásila se k
nové orientaci své zahraniční politiky,
ale je také třeba v této chvíli zdůrazniti,
že je nutno všemi prostředky pracovat, aby byly
odklizeny s cesty všechny překážky, které
brání vytvoření nedílného
společenství mezi vítěznými
velmocemi Anglií, Francií a Italií. Za vytvoření
tohoto společenství dlužno se přimlouvati,
neboť je nutné proto, poněvadž jednota
těchto tří velmocí, k jichž vítězství
přispěl také náš národ
svou akcí zahraniční, je a zůstane
nejjistější zárukou trvalého
míru v Evropě, ale co nejhlavnějšího,
nejjistější zárukou udržení
toho stavu věcí v Evropě, jak byl vytvořen
mírovými smlouvami.
Pan ministr zahraniční, mluvě o sankcích,
které mají býti uplatněny vůči
Italii podle čl. 16 Paktu o Společnosti národů,
zdůraznil, že těchto sankcí se zúčastníme
jen jako kontrahent Paktu a že jinak v celém italsko-habešském
konfliktu, na němž ani přímo, ani nepřímo
nemáme zájmu, zachováme nejpřísnější
neutralitu.
Pan ministr dále poukázal, jak v posledních
třech letech zdárně se vyvíjely naše
vzájemné styky a jak naše poměry se
upravily na tolik, že můžeme mluviti o přátelském
poměru mezi Italií a námi.
Pan ministr neváhal také připomenout, že
nezapomínáme všeho toho, čím
nám Italie přispěla ve chvíli pro
nás nejtragičtější a nejosudovější.
Konečně zdůraznil, že jsme si vědomi
postavení Italie v Evropě a že nezapomínáme
velikosti její staré kultury a jejích zásluh
o obecnou civilisaci.
Jsme si dobře vědomi, že náš stát
musí dodržovati čestně všechny
převzaté závazky a že tudíž
naše vláda nemohla jednati jinak, když šlo
o uplatnění 16. článku Paktu. Jsme
tedy pro čestné plnění závazků
vyplývajících ze smluv. Jsme pro ně
proto, poněvadž náš stát vždycky
od svého prvního počátku převzaté
závazky čestně plnil.
Vedle smyslu pro čestné plnění závazků
je tu však ještě otázka vděčnosti
a na ni nesmíme zapomenouti. Nesmíme zapomenout,
že to byli naši legionáři, kteří
společně s italským vojskem bojovali na frontě
proti centrálním mocnostem.
Konečně si musíme býti vědomi,
že jen silná a zdravě se vyvíjející
Italie bude a zůstane v budoucnosti, až konflikt italsko-habešský
bude odklizen, spolehlivou protivahou těch snah, jejichž
cílem je zatím zneklidňování
Evropy a potom vyvolání otevřeného
konfliktu. (Výborně! - Potlesk.)
Vedeni tímto hlediskem přejeme si tedy vroucně,
aby italsko-habešský konflikt byl co nejdříve
čestnou dohodou odklizen, a přejeme si zároveň,
aby po odklizení tohoto konfliktu naše republika pokračovala
v politice přátelství k Italii.
Pan ministr zahraničních věcí mluvě
o italsko-habešském konfliktu vyslovil přání,
aby v tom stanovisku, jak je zaujal ve svém výkladu,
bylo jednotné celé naše veřejné
mínění a zvláště aby v
něm byl jednotný veškerý náš
tisk bez rozdílu. Úplně s p. ministrem souhlasíme
a přáli bychom si, aby jeho vážným
slovům bylo rozuměno všude, a zejména
tam, kde po této stránce soustavně tolik
se chybuje. Tolikráte již byl zkalen náš
dobrý poměr k Italii jen proto, že určitý
tisk, ovládaný snad protichůdnou ideologií,
o Italii nebo o jejím režimu psal způsobem
urážejícím. Je třeba, aby se
u nás již jednou všeobecně pochopilo,
že není správné vměšovati
se do poměrů druhého státu a že
není ani rozumné kritisovati režim, který
v tom neb onom státě je, poněvadž poměry
a režim každého státu a každého
národa jsou pouze jeho věcí. Právě
tak, jako jsme my citliví ve věcech svého
zřízení demokratického, musíme
připustiti, že jsou citliví ti druzí
ve věci zřízení svého, třeba
protichůdného. Uvědomme si zvláště
se zřetelem k dané situaci a s ohledem na Italii,
která nyní bojuje veliký, možno říci
přímo osudový zápas, že každé
naše nepromyšlené slovo, každá naše
narážka, jež jindy snad by prošla, jež
jindy snad by byla opomenuta, vyvolává nikoliv jen
nelibost, nýbrž vede hned k projevům nepřátelství.
Pan ministr zahraničí dále mluvil o slibně
se rozvíjejícím našem poměru
k sovětskému Rusku a vyzvedl zvláště
fakt podepsání smlouvy o vzájemné
pomoci s touto evropskou velmocí. Ve spojitosti s tím
vyslovil politování nad tím, že Polsko
před podepsáním této smlouvy v rámci
Východního paktu neuzavřelo podobnou smlouvu
s námi. Vítáme s hlediska státu, že
konečně nejen byly upraveny naše vztahy k sovětskému
Rusku, nýbrž že tyto vztahy se velmi utěšeně
a slibně rozvíjejí. Vítáme
všechny ty projevy přátelství, k nimž
došlo především za návštěvy
p. ministra zahraničí v Rusku, potom za návštěvy
naší vojenské delegace v Rusku a ruské
u nás a konečně za návštěvy
duševních pracovníků. Všechny tyto
projevy staly se přímo manifestacemi za společný
postup československoruský a vycházelo při
nich na jevo, že zde nemluví někdo, kdo představuje
nynější režim v Rusku, nýbrž
že tu mluví slovanská krev, slovanský
národ, který i po všech těch bouřích
v Rusku zůstal. (Výborně! - Potlesk.)
Myslím, že právem v této skutečnosti
můžeme spatřovati co nejlepší přísliby
pro budoucnost.
Také vnitřní režim ruský je věcí
Ruska a ruského lidu samého. My si musíme
býti vědomi - a tak je třeba náš
poměr k Rusku posuzovat - že byla hledána a
nalezena cesta k velkému slovanskému národu.
(Výborně! - Potlesk.) Úplně
souhlasíme s tím, že pan ministr tak jasně
precisoval naše stanovisko, aby při respektování
vnitřních řádů sovětských
byly také respektovány naše vnitřní
řády. Přeneseno do prosté mluvy znamená
to tolik, že ve svém demokratickém státě
nebudeme a nemůžeme trpěti žádnou
agitaci, ať už pravicovou či levicovou, jež
by byla namířena proti zdárnému rozvoji
naší demokracie a proti suverenitě našeho
státu. Když už mluvím o Rusku, jest ovšem
nutno vysloviti přání, které je přáním
celé naší veřejnosti, aby po těchto
projevech politického přátelství,
kulturního a vojenského sbližování
došlo také k soustavné spolupráci hospodářské,
která by přinesla našemu hospodářskému
životu určité a jisté ovoce.
Upřímně litujeme, že mezi námi
a Polskem trvá dosud napjatý poměr a že
tento poměr od posledního výkladu pana ministra
podle jeho slov nevedl k lepšímu. Pan ministr sám
vyslovil politování nad tím, jak jsem již
řekl, že nebylo možno uskutečniti s Polskem
přátelskou dohodu v rámci velkého
Východního paktu. Pan ministr také zdůraznil,
kolikráte s naší strany byla podávána
ruka na usmířenou, a vyslovil přání,
aby konečně bylo nalezeno východisko z této
situace. Smutné a trapné události, k nimž
dochází v poslední době na naší
polské hranici a které tolik rozrušují
naši veřejnost, jsouce živeny zřejmě
z Polska i odjinud, ukazují, že je zde cosi nezdravého.
Litujeme hluboce, že oficiální polské
kruhy nerozhodly se dosud přímou cestou odstraniti
příčiny toho neujasněného poměru
mezi námi a Polskem. Chceme věřiti, že
i po této stránce, poněvadž to velí
celková evropská situace, nastane změna.
Věříme tomu proto, poněvadž věříme,
že polský národ ve své velké
většině cítí slovansky (Výborně!
- Potlesk.) a že dříve nebo později
sám bude působiti, aby došlo k dorozumění,
avšak nejen k dorozumění, nýbrž
i k přátelství s Československem.
Třeba jasně říci bez ohledu na to,
co se stalo nebo co se děje na polsko-československé
hranici, že Polsko potřebuje Československa
právě tak, jako Československo potřebuje
Polska, a že bez silného Československa nebude
ani silného Polska. Historie po této stránce
je nám a měla by býti zvláště
oficielní polské politice učitelem. Vycházejíce
z těchto předpokladů jsme přesvědčeni,
že naše vláda a naše zahraniční
politika budou dále vážně usilovati
o odstranění dnešní situace, ale zároveň
jsme přesvědčeni, že vláda s
příslušnými svými orgány
vykoná vše, aby na naší polské
hranici byl nejen obnoven klid, nýbrž aby bylo vykonáno
vše i pro zajištění suverenity a nedotknutelnosti
našeho státu. (Výborně! - Potlesk.)
Pan ministr zahraničí udělal dobře,
že ve spojitosti s československo-polským konfliktem
promluvil tak otevřeně také o otázce
menšin. Jistě ve shodě s celou naší
veřejností prohlásil, že pokud jde o
menšiny a o to, co jim dáváme, jsme ochotni
jíti před jakékoliv mezinárodní
forum a srovnávati s každým, jsouce si vědomi,
že to, co dáváme menšinám my, je
spravedlnost, ale co jim dávají mnozí jiní,
je vyložený útisk a útlak. Naše
republika nejen že dodržuje po stránce menšinové
závazky vyplynuvší pro ni z mírových
smluv, nýbrž dala a dává menšinám
po stránce kulturní, sociální a hospodářské
docela v demokratickém duchu často více,
než jim patřilo. (Posl. Špaček: Čili
zbytečně!) Pokřik, který dělají
určití desperáti ať už na té
či na oné straně, pokřik, jehož
cílem není nic jiného než znepokojování
našich vnitřních poměrů a ohrožování
státu, je pokřikem falešným, a doporučujeme
pánům, kteří v této sněmovně
rádi mluví o útisku menšin u nás,
aby se šli podívati někam jinam, po příp.
také do Vaterlandu. (Potlesk.) Nemáme příčiny,
abychom cokoli měnili na své dosavadní menšinové
politice, ale spíše máme všechny důvody
báti se o své pohraniční kraje (Tak
jest!), poněvadž ironií osudu neohrožuje
vládnoucí československý národ
jinonárodní menšiny, nýbrž menšiny
vládnoucího národa jsou ohrožovány
organisovaným bojem jinonárodních menšin.
(Tak jest!)
Mluvě o Německu zdůraznil pan ministr, že
nemáme s Německem přímých sporů
a že náš poměr k nacionálně
socialistickému Německu je korektní a normální.
Zdůraznil dále, že máme zájem
o další přátelské vytváření
našeho poměru k Německu. Pan ministr opětně
tady velmi správně řekl, že chceme,
aby každý respektoval naši demokracii, ale při
tom že zase my musíme respektovati politický
režim těch druhých. Poskytli jsme u nás
právo asylu německým emigrantům. Důvody
zásadní snad schvalují tento náš
postup, vždyť také naši lidé byli
v emigraci. Budiž! Je tu tedy dobrá vůle umožnit
emigrantům pobyt u nás. Když však už
je tu dobrá vůle, je nutno postarati se, aby se
emigranti chovali na naší půdě jako
hosté (Výborně!), aby se nevměšovali
do našich vnitřních poměrů a
aby se zde nevyvíjela činnost namířená
proti režimu v jiném státě. (Potlesk.)
Bylo by při nejmenším hodně- trapné,
aby pro několik Němců-emigrantů byl
zkalen náš slibně se vyvíjející
a klidný poměr k Německé říši.