Poplatník nesmí býti drážděn
výpisy z účtů, z nichž není
nikdy moudrý, poněvadž jsou v odporu se skutečným
stavem a nikdo jim nerozumí. Jejich vyhotovování
vyžaduje velikého nákladu a jejich hodnota
rovná se zpravidla nule. Každý doručený
výpis z účtu znamená nové rozčilování
poplatníka, jeho cestu na berní úřad,
aby se mu tam dostalo vysvětlení, a zbytečné
zdržování berního úředníka.
Máme-li však dospěti k spořádanému
stavu, znamená to, že se musíme vrátit
k vyměřování přímých
daní za běžný rok. Máme jistě
všichni společné přání,
aby v daňových záležitostech byl zaveden
co nejdříve náležitý pořádek.
Jsem přesvědčen, že i pan ministr financí
je téhož mínění. Doporučuji
proto, aby při novelisaci zákona o přímých
daních, která se připravuje, zavedeno bylo
opět předpisování daní za běžný
rok, jak tomu bylo před daňovou reformou.
Nepřehlížím, že při přechodu
k nové soustavě museli bychom předepsati
daně najednou za dva roky. Tím bychom posunuli vyměřování
daní o 1 rok a umožnili předpisování
i účtování za běžný
rok.
Jest jisto, že by bylo třeba překonati různé
obtíže. Ale obtíže jsou zde právě
proto, aby byly překonávány, a nikoliv proto,
abychom před nimi ustupovali. Soudím, že cíl,
k němuž máme dojíti, stojí za
to, abychom mu přinesli nějakou oběť.
Předpisování daní za běžný
rok je podmínkou k dosažení pořádku
v daňových záležitostech. A v neposlední
řadě je také klíčem k úspěšné
likvidaci daňových nedoplatků.
Bylo by bláhovostí, kdyby se někdo domníval,
že lze daňové nedoplatky zlikvidovati během
jednoho roku. K zdolání tohoto mimořádně
velikého úkolu bude třeba delšího
časového období. Likvidaci daňových
nedoplatků nebude možno prováděti šablonovitě.
U každého poplatníka bude třeba vyšetřiti
a zhodnotiti individuální okolnosti. Bude to znamenat
jednání s poplatníky, se znalci poměrů,
bude to vyžadovati ověřování
řady závažných okolností. K tomu
všemu je třeba času a hlavně lidí
a účelné organisace práce. Kdyby likvidace
daňových nedoplatků nebyla prováděna
plánovitě, ztroskotala by.
V likvidaci těchto nedoplatků skryty jsou značné
příjmové možnosti státní
finanční správy. Myslím, že cílevědomé
a promyšlené provádění likvidace
jejich přivedlo by do státní pokladny velmi
značné částky. Nechci odhadovati jejich
výši, ale je jisto, že by to znamenalo značné
zesílení pramenů příjmových.
To ovšem předpokládá, že finanční
správa učiní všechna opatření
za účelem zachycení běžné
povinnosti. K tomu cíli bylo by třeba dokonaleji
vybudovati a vybaviti zejména berní úřady,
u nichž váznou větší nedoplatky
daňové a poplatkové.
Sestavíme-li si přehled berních úřadů podle výše nedoplatků na přímých daních, přirážkách a na dani z obratu koncem r. 1934, dostaneme tento přehled:
Úřady s nedoplatky koncem r. 1934 (mil. Kč) | |||||
Země | Celkový počet berních úřadů | do 5 | 5 až 10 | 10 až 50 | nad 50 |
Čechy | 203 | 83 | 47 | 61 | 12 |
Morava | 71 | 40 | 14 | 15 | 2 |
Slezsko | 24 | 18 | 2 | 4 | - |
Slovensko | 71 | 22 | 21 | 25 | 3 |
Podk.Rus | 10 | 2 | 1 | 7 | - |
Republika | 379 | 165 | 85 | 112 | 17 |
Kdyby finanční správa řádně
vybudovala alespoň ony berní úřady,
které mají nedoplatky nad 10 milionů Kč,
jichž je v celé republice 129, zabezpečila
by si jistě předem celkový úspěch
likvidační akce nedoplatkové.
Mimo likvidaci daňových a přirážkových
nedoplatků musí finanční správa
věnovati pozornost také poplatkovým nedoplatkům.
Těchto měli jsme koncem r. 1934 758˙8 mil.
Kč. Likvidace těchto nedoplatků nebude tak
obtížná jako u nedoplatků daňových,
poněvadž poplatky jsou zpravidla přece jen
lépe zajištěny nežli daně. I zde
účelně organisovaná akce přispěla
by značnými částkami k zlepšení
stavu státní pokladny.
Má-li však věc jíti rychle kupředu,
je nutno, aby byla definitivně řešena u prvních
instancí. Nesmí to znamenat šíbrování
spisů od berních správ nebo úřadů
k zemskému finančnímu ředitelství
a tam odtud k ministerstvu financí a za dva a půl
nebo za tři roky zpět, kdy už poplatníka
vůbec není, nebo nemá předpokladů
a podmínek, aby vůbec byl schopen platit.
A poněvadž půjde o převzetí odpovědnosti,
bude účelno přenésti odpovědnost
z jednotlivců na gremium úředníků
s přibráním expertů z daňových
komisí. Případy větší,
příslušející do kompetence zemských
finančních ředitelstev, nechť rozhodnou
gremia úředníků těchto instancí,
avšak u instance první za součinnosti jejího
úřednického aparátu, který
poplatníka a jeho poměry, vlastnosti atd. dokonale
zná.
Jsem rád, že pan ministr financí, který
o věci v rozpočtovém výboru mluvil,
srovnává se v podstatě s tímto naléhavým
požadavkem a se způsobem organisace, o které
jsem tu hovořil.
Nějaké percentuální odpisování
daní prováděti nelze. Pomáhalo by
se někomu, kdo pomoci nepotřebuje, a nemělo
by žádného účinku u těch
poplatníků, jejichž existence jsou ohroženy.
Kdo platit může, musí zaplatit a nesmí
spekulovati na daňový odpis.
Provedenou depurací nebude úkol skončen.
Půjde dále o to, aby se nehromadily nové
nedoplatky. Tomu se může zabrániti jen spravedlivým
a kvalitním vyměřováním daní.
(Potlesk.) Nesmíme jedny předaňovat
a druhé poddaňovat. Musíme si ulehčiti
u těch malých, abychom mohli věnovat péči
odhadům a vyměřování u velkých.
(Potlesk.) Kdybychom neměli vůli změniti
vyměřovací daňovou praxi, dělali
bychom zase nedokonalou práci. Mluvil jsem o ní
v rozpočtovém výboru a nepokládám
za účelné zde opakovat, co jsem tam o ní
řekl.
Máme-li se dostati do lepšího poměru
mezi poplatníky a finanční správou,
nesmí finanční správa poplatníkům
bráti víru v právní stav. Finanční
úřady v některých případech
důsledně nedbají a zásadně
se neřídí ustálenou judikaturou nejvyššího
správního soudu. Děje se tak v případech
vyměřování daně z obohacení,
z právních jednání, je to u legalisačních
poplatků, u daní ze služebního poměru
lékařů k nemocenským pojišťovnám
a fondům, je to konečně u služebních
požitků osob, které jsou societními
orgány a zároveň úředníky
subjektů zvláštní daně výdělkové.
Správní soud nemáme jistě pro parádu,
nýbrž proto, aby ve sporných případech
činil směrodatná a zásadní
rozhodnutí. Uplatňují-li finanční
úřady různá rozhodnutí nejvyššího
správního soudu ve finanční praxi
proti občanům, musejí se jimi stejně
říditi, když tato rozhodnutí mluví
proti nim. Mohu vzíti s povděkem na vědomí
sdělení pana ministra financí, že finanční
správa státní chce se konečně
těmto rozhodnutím správního soudu
podříditi.
Dovolte mně, abych se ještě zmínil o
reformě naší daňové administrace.
Že potřebuje pronikavé reformy, je nesporné.
Studujeme-li návrhy komise pro zhospodárnění
finanční správy v tomto úseku, musíme,
žel, konstatovati, že výsledky činnosti
na tomto úseku reformy jsou velmi skrovné. Nedivme
se
tomu. Úřední členové komise
museli by se kriticky doznati k chybám ve vlastní
úřední činnosti. (Předsednictví
ujal se předseda Malypetr.) Skoro se zdá, že
na tomto poli děláme reformu jen tak levou rukou,
aby se něco dělalo, ale aby toho bylo co nejméně.
Tak si reformní činnost nepředstavujeme.
Vím, že ministerstvo financí zápasí
s nedostatkem lidí, přesto však bych pokládal
za nutné, aby se touto otázkou zabývalo několik
iniciativních úředníků, neboť
jsem přesvědčen, že finanční
správa sama potřebuje konkretní reformní
plán, promyšlený a důkladně statisticky
podložený, který by byl základem pro
dílčí reformy.
Tolik dovolil jsem si říci o časové
a naléhavé otázce.
Spěji ke konci svých vývodů a zdůrazňuji,
že státní rozpočet byl tentokráte
sděláván s mimořádnými
obtížemi. Je to zřejmo nejen z rozpočtových
čísel, která jsou ve výdajích
proti roku loňskému o 48 milionů Kč
vyšší, ač bližším zkoumáním
rozpočtu uvnitř seznáme, že potřeba
některých resortů stoupla tou měrou,
že dohromady přesahuje daleko tuto číslici.
Zápas o rovnováhu rozpočtovou lze také
vidět po bližším studiu finančního
zákona. Některá zmocnění k
úvěrovým operacím ukazují dostatečně,
jak nesnadno se rozpočtová rovnováha sjednávala
a jaké obtíže bylo při tom překonávati.
Z jiných garančních ustanovení finančního
zákona jde najevo, v jak těžkých a svízelných
poměrech jest naše národní hospodářství
a v důsledku toho také hospodářství
všech veřejných svazků. Je proto nasnadě,
že rozpočet byl ve výboru posuzován
především s hlediska těchto poměrů.
Nebude tomu jistě jinak ani v debatě sněmovního
plena.
Vláda i my všichni, pokud máme nějakou
odpovědnost v tomto státě za vývoj
poměrů, jsme povinni podle svých sil přispěti,
aby dalšímu ochuzovacímu procesu a propadávání
se hospodářského života byl učiněn
konec. Máme-li stlačiti strašlivé číslo
nezaměstnaných, musíme se snažiti opatřiti
nezaměstnaným především práci.
Jsme exportním státem. Naše mezinárodní
obchodní politika musí proto odpovídati struktuře
našeho hospodářského a výrobního
života. Výrobě průmyslové i zemědělské
musíme zabezpečiti předpoklady pro jejich
odbyt a rentabilitu. Jsou to především levné
dlouhodobé peníze. Krátkodobé úvěry
v mimořádných poměrech nestačí
vyhověti potřebě výroby. O krátkodobé
úvěry, i když jsou laciné a nabízí
je Národní banka, jak jsme se přesvědčili,
nikdo se nehlásí, poněvadž jich nemůže
účelně užít, poněvadž
není s to, takovéto peníze do tří
měsíců zaplatit.
Mimořádné poměry vynucují si
mimořádná opatření. Musí
tomu tak býti i na poli úvěrovém.
Zbavujme se předsudků, necouvejme před překážkami,
bojujme s nimi, abychom nakonec zvítězili! Jen odvážnému
štěstí přeje.
Nezabýval jsem se jednotlivými kapitolami rozpočtovými,
ačkoliv skrývají v sobě tolik vděčné
látky k diskusi. Není to v rámci tohoto referátu
možné. Odkazuji proto pp. kolegy na tištěnou
zprávu, z níž je zjevno, jakým směrem
bylo vedeno výborové jednání.
Pokládám však za svoji povinnost, nežli
skončím, abych s tohoto místa poděkoval
všem pánům, kteří na rozpočtu
pracovali. Je to především rozpočtová
sekce ministerstva financí, jejíž pánové
měli tentokráte zvlášť nezáviděníhodné
postavení. Měl jsem možnost práci tu
seznati z vlastní zkušenosti a proto cítím
se právem povinen ji s tohoto místa oceniti.
Děkuji všem pp. zpravodajům k rozpočtovým
kapitolám, všem sněmovním i ministerským
úředníkům, stenografům, jakož
i sněmovním zřízencům, kteří
s námi těžký úkol nesli na svých
bedrech.
Mimořádně jsem však tentokráte
povinen poděkovati za práci našich novinářů,
kteří byli v pravém slova smyslu po 14 dnů
zaplavován materiálem, který jen s největší
námahou a obětavostí mohli zpracovávat.
Konaje svoji zpravodajskou povinnost, prosím slavnou sněmovnu,
aby finanční zákon, jímž se stanoví
rozpočet na rok 1936, i jeho číselné
přílohy schválila po příslušném
jednání ve znění, jak se na něm
usnesl rozpočtový výbor sněmovny,
a přál bych si - a tady bude jistě se mnou
zajedno celá sněmovna - abychom se do příštího
rozpočtu probojovali k snesitelnějším
poměrům, v nichž by se dařilo lépe
státu i jeho obyvatelstvu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Podle usnesení
předsednictva sněmovny míním podle
§u 43 jedn. řádu rozděliti rozpočtovou
rozpravu na povšechnou a podrobnou.
Rozprava podrobná rozvržena by byla na 3 části,
a to:
První část podrobné rozpravy,
část politická, totiž ze skupiny
I. Vlastní státní správa:
Oddíl A. Ústřední orgány státu:
kap. 1. President republiky a kancelář presidenta
republiky, kap. 2. Zákonodárné sbory a kanceláře
sněmoven, kap. 3. Předsednictvo min. rady.
Oddíl B. Správa zahraniční a vojenská:
kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí,
kap- 5. Ministerstvo nár. obrany.
Z oddílu C. Správa vnitřní:
a) politická: kap. 6. Ministerstvo vnitra;
b) justiční a unifikační: kap. 7.
Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem,
kap. 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův
a organisace správy, kap. 9. Nejvyšší
správní soud a Volební soud.
Druhá část podrobné rozpravy,
část kulturní a sociální,
totiž ze skupiny I. Vlastní státní správa,
z oddílu C. Správa vnitřní:
c) kulturní: kap. 10. l Ministerstvo školství
a nár. osvěty;
e) sociální: kap. 16. Ministerstvo soc. péče,
kap. 17. Ministerstvo veř. zdravotnictví a tělesné
výchovy, kap. 18. Odpočivné a zaopatřovací
platy.
Třetí část podrobné
rozpravy, část hospodářská,
dopravní a finanční, zabírající:
Ze skupiny I. Vlastní státní správa:
Z oddílu C. Správa vnitřní, lit. d)
hospodářská a dopravní: kap. 11. Ministerstvo
zemědělství, kap. 12. Ministerstvo průmyslu,
obchodu a živností, kap. 13. Ministerstvo veř.
prací, kap. 14. Ministerstvo pošt a telegrafů,
kap. 15. Ministerstvo železnic.
Oddíl D. Správa finanční: kap. 19.
Ministerstvo financí.
Oddíl E. Kontrola státní správy: kap.
20. Nejvyšší účetní kontrolní
úřad.
Skupina II. Správa státních podniků.
Skupina III. Podíly na státních daních,
dávkách a poplatcích.
Skupina IV. Správa státního dluhu.
Finanční zákon.
Ve 13. schůzi posl. sněmovny dne 14. listopadu 1935
bylo usneseno, aby o prohlášení ministra financí,
které v oné schůzi učinil předkládaje
rozpočet, vykonala se rozprava sloučeně s
projednáváním osnovy rozpočtu a finančního
zákona.
Podle tohoto usnesení provede se tedy o tomto prohlášení
p. ministra financí rozprava jednotná s přítomnou
rozpravou rozpočtovou.
Lhůtu řečnickou navrhuji podle usnesení
předsednictva tak, aby pro celou rozpočtovou rozpravu
činila pro každý klub tolikrát 10 minut,
kolik má členů, nejméně však
60 minut na 1 klub. Hospitanti se počítají
do počtu členů klubů, poslanci mimo
kluby se počítají jako jeden klub.
Jsou nějaké námitky proti tomuto návrhu?
(Nebyly.)
Není jich.
Navržená lhůta řečnická
jest schválena.
Zahájíme tedy nejprve povšechnou rozpravu
o celém státním rozpočtu republiky
Československé a finančním zákoně
pro rok 1936.
K této rozpravě jsou přihlášeni
řečníci: na straně "proti"
pp. posl. Esterházy, dr Mayr-Harting, Šverma,
dr Tiso, Szentiványi, dr Jar. Dolanský,
dr Korláth, Jaross; na straně "pro"
pp. posl. Teplanský, Ostrý, dr Novák,
Zeminová.
Kromě toho se ke slovu přihlásil pan předseda
vlády dr Hodža. Dávám mu slovo.